چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۳ - Apr 27, 2005
با تشكيل كميته هاي كاري توسط نهادهاي اجتماعي و فرهنگي
برنامه ريزي براي غني سازي اوقات فراغت تابستاني آغاز شد
000681.jpg
گروه اجتماعي- عباس اسدي: در جامعه اي زندگي مي كنيم كه بيش از دو ميليون معتاد دارد كه از اين ميان ۲۹۰ هزار نفر جزو معتادان پرخطر و ۱۴۵ هزار نفر به روش تزريقي مواد مخدر مصرف مي كنند، در اين شرايط مسئوليت نهادهاي فرهنگي _ اجتماعي براي از ميان برداشتن و كاهش رفتارهاي پرخطر بيش از هر زماني احساس مي شود
مهندس كاظم كمالي نسب مديركل مراكز فرهنگي _ هنري شرق تهران با اشاره به اينكه بخش عمده اي از مسايل، مشكلات و ناهنجاري هاي رفتاري با تعامل ، همدلي، همكاري مديران و تصميم سازان مديريت شهري و جلب مشاركت عمومي از ميان مي رود همچنين خاطرنشان كرد: اكنون با تكيه بر همين نگره و با نشست مشترك با مهندس نصري شهردار منطقه ۱۵ تهران كميته برنامه ريزي و سازماندهي اوقات فراغت تابستاني براي گروه  هاي سني به ويژه دانش آموزان را پي ريخته ايم و بنا داريم با تعامل و هم انديشي با نيروي مقاومت بسيج، ائمه جماعات، سپاه  ناحيه شرق، آموزش و پرورش و تشكل هاي مردمي، تابستاني پرنشاط و كم خطر را براي شهروندان اين نقطه از شهر مهيا كنيم.
وي توسعه فضاهاي ورزشي، تفريحي و اشتغال زايي را در كاهش گرايش جوانان به اعتياد و ساير آسيب هاي اجتماعي موثر دانست و گفت: پايبندي خانواده ها به مسايل ديني و فرهنگي، تغيير نگرش جامعه نسبت به اعتياد و معتاد از اهرم هاي كارآمدي هستند كه تلاش هاي مديريت شهري را در خصوص ايجاد و توسعه مراكز فرهنگي، هنري و اجتماعي به بار مي نشانند.
مديركل مراكز فرهنگي و هنري شرق تهران همچنين افزود: اگر چه در شهر تهران جلوه هاي آشكار سازندگي، عمران، آباداني و مشاركت مردمي افزايش چشمگيري يافته است اما متاسفانه سيل پنهان و بنيان كن اعتياد، اخلاقيات، پيشرفت، عمران، آباداني، هويت ملي و اقتدار اسلامي را نشانه گرفته است كه مديران بايستي باهم انديشي و تعامل با يكديگر دست در دست هم دهند و تلاش كنند با راه اندازي پرشمار كانون هاي قرآن و معارف اسلامي، تورهاي گردشي، آموزشي، توسعه فضاهاي ورزشي، فرهنگي و آ موزشي و استفاده بهينه و مطلوب از اين فضاها اميد و نشاط را به اردوي رخوت زده جوانان بريده از اجتماع بازگردانند و يا دست كم از درغلتيدن افراد جديد به اين وادي پيشگيري كنند.
وي در پايان از نشست هاي آتي با مديران شهري خبر داد و گفت: اين هم انديشي و تعامل كه دامنه آن نيروي مقاومت بسيج، ائمه جماعات مساجد، سپاه ناحيه شرق و آ موزش و پرورش و تشكل هاي مردمي را در برخواهد گرفت تا پيش از شروع تعطيلات مدارس دنبال مي شود تا با آغاز فصل تابستان در عمل بتوانيم ضمن آنكه به شعار سال جديد با عنوان همبستگي ملي و مشاركت عمومي پايبندي نشان مي دهيم، محيطي مفرح، نشاط آور و پويا را براي شهروندان تهراني تدارك كنيم.

توافق وزير آموزش و پرورش در ديدار با همتاي سعودي
موضوعات اختلاف برانگيز از كتب درسي كشور هاي اسلامي
حذف شوند
ايسنا: وزير آموزش و پرورش در ديدار با همتاي سعودي خود تاكيد كرد: كشورهاي اسلامي بايد منابع كتب درسي خود را از موضوعاتي كه سبب ايجاد اختلاف بين آنها مي شود، پاك كنند.
مرتضي حاجي در ديدار با دكتر شيخ عبدالله بن صالح العبيد، وزير آموزش و پرورش عربستان سعودي با تاكيد بر استفاده از موضوعات مشترك درسي ايران و عربستان و تجربيات صاحبان تخصصي حوزه آموزشي دو كشور تصريح كرد: كشورهاي اسلامي بايد مطالبي كه سبب ايجاد وحدت، علاقه و همبستگي بين جوانان جهان اسلام مي شود را در كتابهاي درسي خود ارائه دهند.
وي گفت: ارتباط و جايگاه اثر گذار ايران و عربستان در جهان مي تواند ساير كشورهاي اسلامي را تحت تاثير قرار داده و به سوي هدفهاي متعالي وحدت آفرين هدايت كند.
وزير آموزش و پرورش كشورمان با اشاره به اينكه سياست ايران، حسن رابطه مبتني بر اعتماد متقابل و همكاري با كشورهاي همسايه، مسلمان و ساير كشورهاست، اظهار كرد: قرار داشتن همكاري با كشورهاي مسلمان در رأس سياست خارجي ايران، طبيعي است، لذا ايران و عربستان زير چتر اين فضاي مناسب مي توانند در زمينه توسعه روابط آموزشي و تربيتي فعاليت كنند.
به گفته وي اين همكاريها مي تواند در محدوده برنامه ريزي ملي براي آموزش، تاليف كتابهاي درسي، مبارزه با محو بي سوادي، توسعه آموزش براي همه، ايجاد مهارتهاي زندگي، مبادله گروههاي كارشناسي و ايجاد ارتباط بين جوانان و دانش آموزان دو كشور باشد.
دكتر شيخ عبدالله بن صالح العبيد،وزير آموزش و پرورش عربستان سعودي نيز در اين ديدار با اعلام حمايت كشورش از طرح آيسسكو در زمينه تحكيم وحدت كشورهاي اسلامي گفت: متأسفانه نظام آموزشي كشورهاي اسلامي در گذشته هاي دور به علت وجود اختلافات و كشمكش هاي محلي به خوبي تنظيم نشده و جهان اسلام نتوانسته است به فكر از بين بردن و رفع مشكلات آموزشي خود باشد.

اعلام نحوه برگزاري امتحانات پايان سال تحصيلي جاري
مهر:نحوه برنامه ريزي و برگزاري امتحانات بويژه امتحانات نهايي از سوي اداره كل سنجش ارزشيابي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.
بر اين اساس، سازمان هاي آموزش و پرورش استان هاي كشور موظف شده اند نسبت به تشكيل ستاد امتحانات استان و مناطق آموزشي به منظور هدايت و رهبري امور سنجش و ارزشيابي اقدام كنند.همچنين بررسي نيازها، سازماندهي مطلوب منابع و امكانات برگزاري امتحانات و آموزش و توجيه كامل عوامل دست اندر كار امتحانات از ديگر وظايف سازمان آموزش و پرورش هر استان است.
در اين گزارش آمده است اين سازمان ها همچنين موظفند در تعيين و انتخاب محل حوزه هاي تصحيح به دو عمل امنيت ملي و دسترسي آسان براي مصححين توجه نمايند.در بخشنامه اداره كل سنجش ارزيابي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش ضمن تاكيد بر تصحيح دقيق و عادلانه اوراق امتحاني آمده است: دبيران مصحح بايستي الزاما در سال تحصيلي جاري در رشته مربوط اشتغال به تدريس داشته و در استخدام رسمي آموزش وپرورش باشند.
همچنين، رسيدگي دقيق به اعتراض ورقه دانش آموزان و داوطلبان آزاد با رعايت ضوابط و زمان قانوني الزامي است و براي نظارت دقيق و مستمر بر روند فعاليت هاي اجرايي حوزه هاي تصحيح و آگاهي لازم از پيشرفت امور و رفع به موقع موانع و مشكلات احتمالي در تسريع فعاليت ها و اعلام به موقع نتايج بايد برنامه ريزي دقيق شود.گفتني است: براي نظارت بر حسن انجام امتحانات فوق ناظران امتحانات به مناطق آموزشي اعزام مي شوند.

آغاز طرح صدور شناسنامه جديد در قم
طرح  مكانيزاسيون  تنظيم  اسناد سجلي  و صدور شناسنامه  جديد براي  اولين  باردركشور با حضور وزير كشور و رئيس  سازمان  ثبت  احوال  روز دوشنبه  در قم  آغازشد.
رئيس  سازمان  ثبت  احوال  كشور دراين  مراسم  كه  در سالن  الغدير كتابخانه آيت الله خامنه اي  برگزار شد، يكسان سازي  روش  تنظيم  سند و شناسنامه ، كاهش معايب  سند سجلي  و افزايش  ضريب  ايمني  را از جمله  اهداف  اجراي  اين  طرح  ذكركرد.
آيت اللهي  همچنين  گفت : اجراي  طرح  مكانيزاسيون  تنظيم  سند و صدور شناسنامه جديد پس  از قم  در هفتم  خردادماه  در سمنان ، دهم  در قزوين ، شانزدهم  درزنجان ، بيست  و سوم در يزد و ۳۰ خردادماه  نيز در هرمزگان  انجام  مي شود.وي  افزود: گيلان ، فارس  و تهران  را نيز از ديگر استانهايي  است  كه  تيرماه  امسال  به  اين  سيستم  مي پيوندند.

۱۰ تا ۱۵درصد جمعيت كشور بيماري آسم دارند
000684.jpg
ايرنا:  مدير برنامه پيشگيري و كنترل آسم و آلرژي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: براساس مطالعات بين المللي انجام شده، ۱۰ تا ۱۵درصد جمعيت كشور مبتلا
به بيماري آسم هستند.
دكتر افشين پارسي كيا افزود: ۸۰درصد از حملات آسمي قبل از سن شش سالگي است، اما عده كمي از آنها دچار آسم پايدار مي شوند. وي با بيان اينكه آسم شايع ترين بيماري مزمن بويژه در ميان كودكان است گفت: وجود آسم در پدر يا مادر، سابقه آلرژي، تماس محيطي با دود سيگار، تماس شغلي و آلودگي هوا احتمال بروز اين بيماري را افزايش مي دهد.
دكتر پارسي كيا تنگي نفس، كاهش فعاليت فيزيكي يا سرفه هاي متناوب و طولاني و افزايش تعداد دفعات تنفس را از علايم آسم ذكر كرد. اين مسئول در وزارت بهداشت و درمان تاكيد كرد: بايد در صورت بروز هرگونه علائم غيرمعمول به پزشك مراجعه كرد.
دكتر پارسي كيا ادامه داد: در فصل بهار با گرده افشاني و وجود تغييرات درجه هوا در صورت حساسيت، آسم تشديد مي شود و اگر كسي آلرژي به مواد موجود در محيط بسته داشته باشد، در فصول سرد كه بيشتر در محيط بسته است، حمله بروز مي كند.

انضباط اجتماعي تضمين كننده امنيت كشور است
ايرنا: سرپرست  نيروي  انتظامي جمهوري  اسلامي ايران ، تعامل  با مردم ، اقتدار وانضباط را از رئوس  برنامه هاي  ناجادرسال  جاري  اعلام  كرد و در راستاي  انضباط اجتماعي ، نظم  را مقدمه  امنيت  جامعه  دانست .
سردار سرتيپ  خلبان  علي  عبداللهي ، در حاشيه  برپايي  چهارمين  نمايشگاه بين المللي  لوازم  و تجهيزات  پليسي ، ايمني  و امنيتي  به  خبرنگاران  گفت : اگرانضباط اجتماعي  درجامعه حكمفرما شود، بسياري  ازمسايل  امنيتي  كشور حل  خواهدشد.
وي  در بيان  مسايل  مربوط به  انضباط بخشي  جامعه ، نقش  مردم  را بي بديل  وآن  را در درجه  اول  اهميت  قرار داد كه به باور او اين  نقش  در طول  يكسال  گذشته نشان  داد كه  هموطنان  در اين  راه  جدي  و مصمم  هستند و هر زمان  اراده  كنند، آن  را محقق  خواهند ساخت .
سردارعبداللهي  در بيان  مصداق  عيني  اين  باور، انضباط اجتماعي  هموطنان و شهروندان  در طول  ايام  نوروزي امسال  راكه خوشبختانه باعث  كاهش  آمار تصادفات و تلفات  نسبت  به سال  گذشته شد، مثال  زد. وي در تشريح  اهم  برنامه هاي  سال  جاري  ناجا، انضباط بخشي  به  ويژه  در بخش راهنمايي  و رانندگي ، كنترل  عبور و مرور و پليس  راه  را مدنظر قرار داد وگفت : استفاده  از تجهيزات  و امكانات  بهتر، علاوه  بربهبود ماموريت هاي  ناجا، باعث  سرعت  بخشيدن  بخش  خدمات  رساني  نيروي  انتظامي خواهد شد.
وي ، عمق  بخشيدن  به  تعامل  ميان  پليس  و مردم  رااز برنامه هاي  اولويت دار ناجا ذكر كرد كه  با اعمال  اين  سياست  در سال  گذشته ، در سال  جاري  نيز اين روند ادامه  مي يابد.
سرپرست  ناجا، در بيان  اهميت  تعامل  مردم  با پليس  در برقراري  امنيت  جامعه ، به  كاهش  آمار سرقت  در ايام  نوروزي  اشاره  كرد كه  به  گفته  او حجم  سرقت  طي اين  مدت  نسبت  به  مدت  مشابه  سال  قبل ، ۲۰ درصد كاهش  داشته  است .
وي  در زمينه  انضباط بخشي  جامعه ، بخش  عمده آن  را متوجه مردم دانست  و گفت : بخشي  كه  در اين  رابطه  مربوط به  پليس  است  از طريق  ارتباط با مردم  و اطلاع رساني  و قسمتي  ديگر كه  جامعه  دچار اين  مشكل  است ، با كمك  ساير دستگاههاي فعال  تامين  خواهد شد.
عبداللهي ، باتأكيدبراينكه بايد جامعه اي  منظم  و منضبط داشته  باشيم ، انضباط اجتماعي  را مقدمه اي  از عدالت  اجتماعي  دانست .
سردار عبداللهي ، توسعه  نيروي  انساني  در بعد كيفي  در راستاي  آموزش  و افزايش  مهارت هاي  فردي  و نيز موضوع  رفتاري  پرسنل  ناجا را از ديگر برنامه هاي  مهم  نيروي  انتظامي در سال  ۱۳۸۴ بيان  كرد و افزود: در سال  جاري ، اقتدار عملياتي  ناجا نيز به خصوص  در صحنه هايي  كه  حضور پليس  مورد نياز و ضروري  است ، با استفاده  از تجهيزات  و امكانات  و با افزايش  كيفيت  نيروي  انساني  در بعد تكنيك  و تاكتيك  مورد نظر است .

جسته ، گريخته
۱۱۸ نيمه مكانيزه مي شود
ايرنا: مديركل  خدمات  مخابراتي  شركت  مخابرات  استان  تهران  اعلام  كرد: شهروندان استان  تهران  سال  گذشته  بيش  از ۲۱۵ ميليون  بار با مركز اطلاعات  تلفني  ۱۱۸تماس  برقرار كردند.
محمد اسماعيل  زارعي  افزود: مركز ۱۱۸ تهران  به  ۶۰ درصد اين  تماس هاي  تلفني  (۱۳۰ ميليون  تماس  تلفني ) پاسخ  داده  است .
به گفته  وي ، قرار است  سيستم  مركز ۱۱۸ تهران  تا دو ماه آينده  نيمه  مكانيزه  شود. با اين  سيستم ، شماره  مورد نظر فرد تماس  گيرنده  توسط فرد پاسخگو وارد سيستم  شده  و سه بار توسط خود دستگاه  براي  متقاضي  تكرار مي شود.به  گفته  وي ، سيستم  مذكور به  طور خودكار شماره  متقاضي  را به  طور آهسته قرائت  مي كند و مشكل  اعلام  سريع  شماره  تلفن  ها از سوي  اپراتورها حل  خواهد شد.
نيم ميليون يورو براي پناهندگان افغاني
ايسنا: جمهوري فدرال آلمان، كه خود پذيراي تعداد كثيري از مهاجرين افغاني بوده و در برقراري صلح و بازسازي افغانستان نيز مشاركت دارد، مبلغ ۵۰۰ هزار يورو براي حمايت از تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران جهت رفع نيازهاي پزشكي مهاجرين افغاني و ايجاد تسهيلات براي بازگشت داوطلبانه آنان به افغانستان در اختيار دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد در تهران قرار داده است.
اين كمك در چهارچوب برنامه اي اهداء شده كه طي آن پناهندگان قبل از ترك ايران مورد معاينه پزشكي قرار گرفته و در صورت نياز در محل مداوا خواهند شد.
اين برنامه شامل كليه پناه جويان افغاني مي شود،  كه در چهارچوب برنامه دولت ايران قصد بازگشت داوطلبانه به كشور خويش را دارند.
ترخيص موتورسيكلت هاي توقيفي
ايسنا: پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تسهيلات ويژه اي براي ترخيص موتورسيكلتهاي توقيفي در نظر گرفت.
به مناسبت فرا رسيدن سالروز ميلاد حضرت محمد(ص) پيامبر گرامي اسلام و ولادت حضرت امام جعفر صادق(ع) بنيانگذار مكتب تشيع ، تسهيلاتي جهت ترخيص موتورسيكلت هاي متوقف شده در پاركينگ هاي خليج و كوهك فراهم شده كه صاحبان اين قبيل موتورسيكلت ها مي توانند از روز شنبه ۱۰ ارديبهشت ماه سال جاري به مدت ده روز تا سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ماه جاري با در دست داشتن سند مالكيت موتورسيكلت، كارت مشخصات، گواهينامه راكب به نشاني تهران خيابان قزوين، بوستان رازي مراجعه كنند و كار ترخيص را انجام دهند.
آن دسته از مالكين موتورسيكلتهاي توقيفي مذكور كه به هر دليلي نتوانستند در تاريخ هاي ياد شده مراجعه كنند و مالكان موتورسيكلتهاي توقيف شده پيش از ۱۰ بهمن ماه سال گذشته نيز مي توانند روزهاي ۱۹ و ۲۰ ارديبهشت ماه جهت ترخيص مراجعه كنند.

ايرانگردي و جهانگردي در سال ۸۴ رونق مي گيرد
فارس: با اجراي قانون بودجه سال جاري ايرانگردي و جهانگردي در سال ۸۴ رونق مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، براساس تبصره ۱۰ قانون بودجه سال جاري و به منظور گسترش و توسعه ايرانگردي و جهانگردي مبلغ ۵۰ ميليارد ريال در اختيار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار مي گيرد تا نسبت به خريد، اجاره يا مشاركت با افراد حقيقي و حقوقي براي مرمت كاروانسراها، خانه هاي قديمي و ساير اماكن و تبديل آنها به واحدهاي پذيرايي و خدماتي، فروش، اجاره و اجاره به شرط تمليك به استثناي املاك و اموال ملي آنها اقدام نمايد.
سپس از محل درآمد حاصله تا مبلغ ۴۰۰ميليارد ريال در اختيار سازمان مذكور قرار مي گيرد تا براي مرمت و احياي بناهاي تاريخي هزينه شود.
بر پايه اين گزارش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موظف است مبلغ ۱۵ ميليارد ريال براي احداث اردوگاههاي اقامتي درمناطق عملياتي جنوب و غرب كشور و نيز مبلغ پنج ميليارد ريال براي پشتيباني اردوهاي راهيان نور براي بازديد از مناطق عملياتي جنوب و غرب با هماهنگي نيروي مقاومت بسيج هزينه كند.

ضرورت فعال  شدن دادگاه مطبوعات
فارس: رئيس كميته رسانه هاي گروهي مجلس گفت: مجلس هفتم با فعال كردن دادگاه مطبوعات در راستاي دفاع از حقوق و آزادي مطبوعات گام برمي دارد.
فاطمه رهبر با اشاره به تصويب طرح فعال كردن هيات منصفه مطبوعات براي جلوگيري از تعطيلي اصل ۱۶۸ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران گفت: هدف از اصلاح قانون هيأت منصفه مطبوعات به هيچ وجه به معناي محدوديت سازي نيست، بلكه در ايران مطبوعات داراي بيشترين آزادي هستند.
وي افزود: گسترش روزافزون مطبوعات و تراكم تقاضا جهت اخذ مجوز فعاليت هاي مطبوعاتي ضرورت رسيدگي سريع به پرونده ها و تخلفات را ايجاب مي كند، لذا فعال كردن دادگاه مطبوعات- كه حدود يك سال تعطيل مي باشد- ضروري است.
رئيس كميته رسانه هاي گروهي و ارتباط جمعي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مصوبه مجلس ششم تصريح كرد: به دليل غيرقابل اجرا بودن قانون هيأت منصفه مصوبه مجلس ششم عملاً دادگاه مطبوعات تعطيل و تعداد قابل توجهي از پرونده هاي مطبوعاتي بلاتكليف مانده بود و همچنين اصل ۱۶۸ قانون اساسي كه رسيدگي به جرايم مطبوعاتي را با حضور هيأت منصفه قانوني دانسته نيز تعطيل شده است.
رهبر، عدم تعيين منبع مالي مشخص براي اجراي قانون و موكول نمودن بار مالي اداره دبيرخانه و انتخاب هيأت منصفه به كمك هاي اهدايي را از مشكلات و دلايل عدم اجراي مصوبه مجلس ششم دانست.
وي با بيان اين كه نمايندگان مجلس هفتم براي جلوگيري از تضييع حقوق ملت و اصحاب رسانه ها طرح فعال كردن هيأت منصفه مطبوعات را با قيد يك فوريت در بيست و دوم آذرسال ۸۳ به تصويب رساندند، تصريح كرد: با تصويب نهايي اين طرح در جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي تا انجام بازنگري و اصلاح مصوبه مجلس ششم تمهيدات لازم از جمله تعيين منبع مالي و تأمين اعتبار لازم جهت اجراي قانون هيات منصفه مجلس ششم، قانون هيات منصفه قبلي مصوب يازدهم ارديبهشت سال ۱۳۷۹ لازم اجرا شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |