چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۳ - Apr 27, 2005
مقام معظم رهبري:
اگر مسلمانان ايستادگي نكنند هيچ كشور اسلامي
از تعرض جهانخواران مصون نمي ماند
000738.jpg
عكس: عطا طاهركناره
ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامي، روز گذشته در ديدار مسئولان كشور، انديشمندان خارجي شركت كننده در هجدهمين كنفرانس وحدت و سفيران كشورهاي اسلامي در ايران، با تبريك ميلاد مسعود خاتم النبيين حضرت محمد مصطفي (ص) و ولادت با سعادت حضرت امام جعفر صادق (ع) جهان اسلام را به وحدت و هوشياري در مقابل توطئه هاي تفرقه افكنانه استكبار فراخواندند.
حضرت آيت الله خامنه اي وحدت را يكي از مهم ترين نيازهاي امروز و هميشه امت اسلام برشمردند و خاطرنشان كردند: معيار و محور وحدت كه جمهوري اسلامي ايران، دنياي اسلام را به آن فرا مي خواند، وجود مقدس نبي مكرم اسلام و ياد و نام آن بزرگوار است.
ايشان، سرنوشت كنوني جهان اسلام را ناشي از كم توجهي به «مقوله وحدت» دانستند و افزودند: برخي اختلافات قومي، مذهبي و سياسي به طور طبيعي در جهان اسلام وجود دارد كه مي توان با تكيه بر تعاليم پيامبر خاتم بر آنها غلبه كرد، ضمن آنكه دست هاي توطئه گر دشمنان اسلام، بي وقفه در حال ايجاد تفرقه و خصومت در ميان مسلمانان است كه غلبه بر اين توطئه ها، دشوارتر است و عقلاي همه فرقه هاي اسلامي بايد با هوشياري كامل، در مقابل امواج سهمگين اين فتنه ها بايستند.
حضرت آيت الله خامنه اي، بيداري امت اسلام را، موجب افزايش و پيچيده تر شدن توطئه هاي تفرقه انگيز آمريكا - صهيونيزم و ديگر مستكبران جهان خواندند و افزودند: منابع بي پايان طبيعي، ميراث عظيم فرهنگي، نيروي انساني كارآمد و بازار بزرگ ۵/۱ ميليارد نفري مسلمانان، قدرت هاي سلطه گر را براي تسلط كامل بر جهان اسلام به طمع انداخته است، اما وحدت مسلمانان، سدي بسيار قوي در برابر اين توطئه ها ايجاد خواهد كرد به همين علت دشمنان ايشان، انقلاب اسلامي ملت ايران را موجب بيداري، اعتماد به نفس و اميدواري ملت هاي مسلمان دانستند و خاطرنشان كردند: به علت تاثيرپذيري امت اسلامي از ملت ايران توطئه هاي جهانخواران، امروز بر جمهوري اسلامي ايران متمركز شده است اما آنها براي تسلط بر همه جهان اسلام از آفريقا گرفته تا خاورميانه و تا شرق آسيا تلاش مي كنند و اين هشداري به دنياي اسلام است كه اگر در مقابل توطئه هاي استكبار، ايستادگي نشود هيچ كشور اسلامي در نهايت از تعرض جهانخواران مصون نخواهد ماند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به فقر فكري دشمنان اسلام براي ارائه مكتب و تفكراتي والا و جذاب افزودند: آنها براي پوشاندن اين ناتواني و فقر انديشه، پرچم حقوق بشر و مبارزه با تروريسم را بلند كرده اند، در حالي كه آمريكا و صهيونيزم، خود پرچمدار نقض حقوق بشر و تروريست پروري هستند.
رهبر معظم انقلاب، مسئوليت نخبگان، روشنفكران و سياستمداران اسلامي و صاحبان قلم و بيان را در مقابله با توطئه هاي پيچيده استكبار بسيار سنگين برشمردند و تأكيد كردند: بايد ضمن مقابله هوشيارانه با اين توطئه ها و افشاي دشمني عميق آمريكا و صهيونيزم با دين مبين اسلام، دلهاي مسلمانان را به آينده روشن خود اميدوار ساخت و ضمن استفاده از علم و عقل و تدبير در جهت تقويت دروني امت اسلامي، پايداري در مقابل زورگويان جهاني را تشويق كرد، تا پروردگار نيز به وعده تخلف ناپذير خود عمل كند و اسلام و مسلمانان به جايگاه شايسته  خويش دست يابند.در آغاز اين ديدار، رئيس جمهور با تبريك ميلاد پيامبر ختمي مرتبت (ص) و امام جعفر صادق (ع)، به نياز روزافزون جامعه بشري به تعاليم اسلام اشاره كرد و گفت: در دنيايي كه «بي عدالتي، فقر و تبعيض» و افزايش سلطه گري و جنگ، بشر را تهديد مي كند، تعاليم اسلام مي تواند انسان سرگشته امروز را سر و سامان دهد.
خاتمي ابراز اميدواري كرد مسئولان نظام اسلامي با افزايش خدمت به مردم و تلاش براي ارتقاي جايگاه امت اسلامي، بيش از پيش به مسئوليت هاي خود در قبال اسلام عزيز عمل كنند.

مجلس لايحه ايران سل را مجدداً اصلاح كرد
گروه سياسي: در جلسه علني روز دوشنبه مجلس شوراي اسلامي لايحه اجازه اجراي موافقتنامه پروانه شبكه و خدمات ارتباطات سيار كه از سوي شوراي نگهبان رد شده بود مطرح و براي دومين بار اصلاح شد.
براساس اين اصلاحيه كه در ماده واحده اين لايحه صورت گرفت «به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اجازه داده مي شود نسبت به اجراي موافقتنامه پروانه شبكه و خدمات ارتباط سيار كه در اجراي بند (ه) ماده ۳ قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مصوب ۱۹/۹/۸۲ با شركت ايران سل منعقد شده است با رعايت اصل ۴۴ قانون اساسي و ضوابط اقدام كند.»
طبق اين اصلاحيه «كليه امور حاكميتي از جمله فركانس و شبكه مادر زيرساخت و مالكيت آنها قابل واگذاري نمي باشد و صرفا در انحصار دولت خواهد بود.»
بندهاي يك و دو اين لايحه نيز اصلاح شد كه براساس بند يك در كليه موارد امنيتي موافقتنامه به تاييد شوراي عالي امنيت ملي مي رسد.
طبق بند (۲) اين اصلاحيه دولت مكلف است با رعايت اصل ۴۴ قانون اساسي و قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بر ايجاد شبكه تلفن همراه موضوع اين قانون نظارت كامل داشته باشد.
نمايندگان همچنين يك بند با عنوان بند ۱۲ به اين لايحه اضافه كردند. طبق اين مصوبه، در اين بند موافقتنامه پروانه شبكه و خدمات ارتباط سيار منعقد با شركت ايرانسل با رعايت كليه موارد مذكور در اين قانون بايد اصلاح شود و اجرايي شدن آن منوط به اعمال اصلاحات مذكور است.
در اين موافقتنامه كه قبلا به تركسل و اكنون به ايرانسل مشهور است سهم طرف ايراني اين قرارداد ۵۱ درصد و سهم طرف خارجي ۴۹ درصد است.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كليات طرح تسهيلات ازدواج جوانان را با ۱۵۶ رأي مثبت از مجموع آراي ۲۰۴ نماينده حاضر به تصويب رساندند.
پس از تصويب كليات اين طرح، تعدادي از نمايندگان تقاضاي سلب يك فوريت آن را مطرح كردند تا اين طرح با فرصت بيشتري در همه كميسيونهاي تخصصي كه طرح به آنها ارجاع شده بررسي و به دقت كارشناسي و در شور دوم مطرح شده كه سلب تك فوريت اين طرح نيز با رأي مثبت ۱۰۰ نماينده از ۱۹۹ نماينده حاضر به تصويب رسيد. هم چنين كليات طرح حضور يك ناظر از كميسيون كشاورزي در ستاد قيمت گذاري محصولات كشاورزي در شوراي عالي اقتصاد به تصويب رسيد.
هم چنين مجلس در جلسه روز دوشنبه خود بر مصوبه برداشت از حساب ذخيره ارزي به منظور جبران خسارات ناشي از برف گيلان و زلزله زرند و راور كرمان اصرار ورزيد واين مصوبه به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد.
در حاشيه
* حداد عادل در پاسخ به تذكر گل محمد الياسي نماينده ورزقان مبني بر اينكه سئوالش از جهانگيري وزير صنايع از ۱۶ اسفند سال گذشته ارائه شده است اما هنوز در كميسيون مطرح نشده است گفت: هم اكنون ۶۲ سئوال از وزيران در نوبت است پس تامل كنيد .
* احمد معتمدي وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات گفت: بنده در جريان نظرسنجي شركت پست درباره انتخابات نيستم ولي اين اقدام آنها را پيگيري خواهم كرد. اما اگر شركت پست با نهادي در اين خصوص قرارداد بسته باشد ايرادي ندارد.
* غلامعلي حداد عادل ، رئيس مجلس گفت: مجلس تاكنون هيچ نظرسنجي در خصوص انتخابات رياست جمهوري انجام نداده است اگر قرار است نظرسنجي صورت گيرد بايد از طريق هيات رئيسه باشد تا انتساب آن به مجلس نيز درست باشد.
* محمدتقي رهبر، عضو فراكسيون اصولگرايان خطاب به رئيس جمهور نسبت به شيوع فساد و بدحجابي و هنجارشكني هاي اجتماعي بوسيله عده اي لجام گسيخته و بي تفاوتي دستگاه هاي مسئول تذكر مكتوب داد.

هاشمي: فكر مي كنم بايد اين داروي تلخ را مصرف كنم
حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات جدي تر شد
ايسنا: هاشمي رفسنجاني در پاسخ به دعوت گروهي از محققان و توليدكنندگان بخش كشاورزي و دامپروري و متخصصين بيوتكنولوژي كشور، براي حضور در انتخابات رياست جمهوري، گفت: مسأله رياست جمهوري از اشتغالات كنوني ذهنم است و با اينكه تمايل دارم شخص ديگري اين مسؤوليت را بر عهده گيرد، ولي فكر مي كنم بايد اين داروي تلخ را مصرف كنم و اتفاقي كه مايل نبودم بيفتد ظاهرا در حال وقوع است.
هاشمي رفسنجاني گفت: نيروهاي خوب و توانا براي اداره كشور زياد هستند ولي احزاب قوي براي معرفي آنها وجود ندارد و مردم نيز تا شناخت بر روي كسي پيدا نكنند به وي براي رأي دادن اعتماد نخواهند كرد.
وي افزود: به همين دليل اگر وضع به اين صورت پيش رود كه رييس جمهوري با رأي كم و تجربه اندك بخواهد مديريت را قبول كند، پسنديده نيست.
هاشمي رفسنجاني همچنين عصر روز دوشنبه در ديدار ورزشكاران و هيات هاي ورزشي رشته كيك بكسينگ با ارايه  تحليلي از فضاي سياسي كشور، شرايط منطقه و جهان گفت: خطر اصلي كه نگران كننده است، تفرق و عدم انسجام است.
وي با بيان اينكه «سه هدف را در انتخابات آتي نشانه گيري كرده اند» ، افزود: مشاركت كم، انتخاب رييس جمهور با راي پايين و نهادينه كردن تنش و درگيري در كشور از اهداف دشمنان اين مرز و بوم در اين مقطع است. هاشمي رفسنجاني خاطرنشان ساخت: انتخابات زمان نقد و بررسي است نه برخوردهاي كينه توزانه و وعده هاي غيرعملي. هاشمي رفسنجاني در پاسخ به دعوت از وي جهت حضور در انتخابات نيز گفت: وضعيت ملوك الطوايفي در سطحي ممكن است به ميزاني از مشاركت كمك كند، اما در سطح كلان تر در جهت اهداف دشمنان و يأس آور است. وي افزود: با تشتتي كه در ميدان و فضاي كنوني در جهت برگزاري انتخابات مي بينم، قانع شدم كه نبايد شاهد ادامه  چنين وضعيتي بود.
تفاهم جديد ۶ نامزد اصولگراي انتخابات براي رسيدن به اجماع
فارس: عضو شوراي مركزي كميسيون اكثريت مجلس گفت: با نظر آقاي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي و هماهنگي ۶ نامزد انتخاباتي اصولگرايان به زودي نظرسنجي براي انتخاب ۲ كانديداي مقبول برگزار خواهد شد.
محمد دهقان نماينده مردم چناران افزود: در جلسه اي كه چند روز گذشته بين ۶ كانديداي انتخاباتي اصولگرايان و رئيس مجلس برگزار شده است تمامي نامزدهاي انتخاباتي توافق كرده اند كه با نظرسنجي كه انجام مي شود، ۲ كانديدايي كه بالاترين راي را دارند در صحنه باقي بمانند.
دهقان در پايان گفت: از ميان ۲ كانديداي باقي مانده اصولگرا يك كانديدا كه بيشترين مقبوليت و اصلحيت را داشته باشد در اوايل خردادماه معرفي خواهد شد.وي تصريح كرد: اين تصميم با تفاهم نيروهاي اصولگراي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اتخاذ شده است و مورد قبول همه كانديداهاي ۶ گانه مي باشد.
قائم مقام ستاد انتخاباتي لاريجاني هم گفت: بين كانديداهاي اصولگرا توافق شده كه با مشاركت و همفكري آنها، نظرسنجي صورت بگيرد تا نامزدي كه بيشترين مقبوليت را داشت، به عنوان كانديداي نهايي معرفي شود و ديگر نامزدها از وي حمايت كنند.
آژيني ادامه داد: براي اين كار يك جمع كارشناسي از طرف شش نامزد اصولگرا تشكيل شده كه اين افراد وظيفه دارند در مورد نظرسنجي و جزئيات آن بحث و تبادل نظر كنند و خود نامزدها نيز بعد در اين مورد به تفاهم برسند.وي ادامه داد: دكتر لاريجاني علي رغم اينكه به عنوان كانديداي قطعي شوراي هماهنگي معرفي شده، ولي از اين روش و هر روش ديگري كه به وحدت كامل اصولگرايان و معرفي يك نامزد واحد شود، منجر شود، حمايت مي كند.
وي ادامه داد: دكتر لاريجاني معتقد است كه بايد از چهره هاي اصولگرا از جمله افرادي كه اكنون به عنوان كانديدا مطرح هستند، در كابينه آتي استفاده شود.
ولايتي: تفاهم شش نامزد اصولگرا را قبول دارم
ايسنا: ولايتي در پاسخ به پرسشي درمورد تفاهم نامزدهاي اصولگرايان گفت: هر تفاهمي را كه ۶ نفر از نامزدهاي اصولگرايان انجام دهند، من نيز قبول دارم.وي درباره انصرافش از نامزدي انتخابات درصورت حضور هاشمي نيز اظهارداشت: مجموعه معتقدان نظام بايد يك نامزد واحد معرفي كنند.
ولايتي كشيده شدن انتخابات رياست جمهوري به دور دوم را مهم ترين پيامد حضور هاشمي در رقابت هاي انتخاباتي و نبود اجماع معتقدان به نظام در مورد يك نامزد واحد عنوان كرد.
لاريجاني:اصولگرايان به وحدت مي رسند
فارس: كانديداي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب درخصوص تعدد نامزدهاي اصولگراي انتخابات عنوان كرد: اين تكثر باقي نخواهد ماند و به مرور با ديگر كانديداهاي اصولگرا به وحدت مي رسيم.علي لاريجاني كه شب گذشته در مسجد قائم چيذر سخن مي گفت، با بيان اينكه متأسفانه برخي مديران سياسي به كارهاي اقتصادي روي آورده اند، گفت: برخي فسادها متضاد و در مقابله با گام هايي است كه هدف نهايي انقلاب است.
لاريجاني وضعيت معيشتي مردم را نامناسب خواند و اظهار داشت: طرح جمهوري اسلامي طرحي موفق است ولي در عمل به مديريت صحيح و معرفت اسلامي  دچار مشكل است ولي برخي حوزه ها كه عمل گرايي در آنان مناسب بوده و در اجرايي كردن مسائل خوب پيش رفته اند، كارنامه درخشاني از خود به جا گذاشته اند.وي تصريح كرد: برخي مديريت ها رانت آور هستند و برخي مديران سياسي نيز درگير فعاليت هاي اقتصادي مي شوند، بنابراين اين سرمايه گذار داخلي دچار محدوديت مي شود.
لاريجاني با بيان اينكه دلايل تورم روشن است، گفت: دولت حجيم است و هرچه توليد ناخالص داريم صرف دولت مي شود بنابراين دولت بايد متوازن شود.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي امنيت ملي تصريح كرد: تهديدات خارجي در حال حاضر زياد شده چرا كه درك كرده اند كه ايران در حال يك جهش است و قصد دارند ايران را مهار كنند.لاريجاني اضافه كرد: بايد وضعيت داخلي توان اقتصادي و فناوري را بالا ببريم تا بتوانيم تهديدات آنها را خنثي كنيم.
نشانه هاي خروج دود سفيد از دودكش اصولگرايان
حداد عادل در حاشيه جشن ميلاد رسول اكرم(ص) در دانشگاه امام صادق(ع)، در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر خروج دود سفيد از دودكش اصولگرايان گفت: نشانه هاي خروج دود سفيد از دودكش اصولگرايان ديده مي شود و من به اين اتفاق اميدوارم.
كروبي: اجماع در دو جناح بعيد است
ايسنا: كروبي هرگونه اتفاق نظر ميان هريك از دو جناح را بعيد دانست و اعلام كرد كه به خاطر هيچ كدام از نامزدها از صحنه انتخابات كنار نخواهد رفت.
مهدي كروبي در گفت وگو با روزنامه اماراتي دارالخليج افزود: قول مي دهم كه دوره رياست جمهوري ام با تمامي دوره هاي قبلي متفاوت باشد.
وي افزود: هيچ يك از دو جناح محافظه كار و اصلاح طلب برسر يك نامزد واحد متفق النظر نشده اند.كروبي ادامه داد، وعده هايي كه براي دستاوردهاي اقتصادي و دموكراتيك داده است به خوبي نشان مي دهد كه هدف طرح هاي سياسي وي چه مي باشد.
آبادگران موضعي ندارد
ايسنا: يك عضو ائتلاف آبادگران، اظهارداشت: ما هيچ گونه موضعي در ارتباط با انتخاب لاريجاني نداريم و به وي احترام مي گذاريم.حسن بيادي، اظهارداشت: ائتلاف آبادگران مكانيزم مورد نظرش را طي مي كند و كانديداي خود را خواهد داشت.
نتايج نظرسنجي از ۲۱۰ نماينده مجلس
فارس: قدرت الله ايماني نماينده مردم خرم آباد نتايج نظرسنجي خود از نمايندگان مجلس در باره قدرت توانايي اداره كشور در ميان نامزدهاي مطرح انتخابات رياست جمهوري را استخراج كرد.
در نظرسنجي ايماني ۲۱۰ نفر از نمايندگان شركت كردند كه به نظر ۱۰۰ نفر از آنان، اكبر هاشمي رفسنجاني در شرايط كنوني كشور و منطقه در جهان توانايي از سوي كشور را بيشتر از ساير نامزدها دارد.
در اين نظرسنجي علي لاريجاني ۴۹ راي، علي اكبر ولايتي ۱۰ راي، محمدباقر قاليباف ۹ راي، محمود احمدي نژاد ۷ راي، احمد توكلي ۵ راي، مهدي كروبي ۳ راي، محسن رضايي ۲ راي و مصطفي معين يك راي را به خود اختصاص دادند.همچنين محسن مهرعليزاده در اين نظرسنجي هيچ رايي را به خود جلب نكرده است. در ۱۳ برگه نيز بيشتر از يك گزينه انتخاب شده و ۱۲ راي سفيد تحويل شده است.
عيدي ۱۵۰ هزار توماني گرفتم
ايسنا: احمد توكلي گفت: درباره مجلس هفتم بايد اعتراف كنم كه با وجود رفتار مردمي و اصولگرايانه بسياري از نمايندگان، رفتارهاي نادرستي هم در مجلس مشاهده مي شود.دكتر احمد توكلي، روز دوشنبه در جريان يك جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي، در پاسخ دانشجويي كه درباره عيدي يك ميليون و يكصد هزار توماني نمايندگان پرسيد، گفت: من با تعيين اين اندازه عيدي براي نمايندگان، مخالف بوده و هستم.معتقدم همه مسئولان ارشد نظام از رئيس جمهور گرفته تا وزرا و نمايندگان مجلس و مديران پايين تر دولتي، بايد به اندازه كارمندان عادي دولت يعني همان ۱۵۰ هزار تومان عيدي مي گرفتند.
وي افزود: خود من هم عيدي يك ميليون و پانصد هزار توماني را قبول نكردم و همان عيدي ۱۵۰ هزار توماني دانشگاه را گرفتم و تا آن جا كه مطلعم تعداد ديگري از نمايندگان اصولگراي مجلس هم از دريافت اين عيدي تبعيض آميز خودداري كردند.
قاليباف:با هاشمي تا آخر رقابت مي كنم
ايسنا: قاليباف در جمع خبرنگاران درباره اين احتمال كه به نفع  هاشمي كنار برود، گفت: با آقاي  هاشمي تا آخر رقابت مي كنم.
وي در مورد نظراتش در حوزه اقتصاد گفت: در حوزه اقتصادي به طور خاص به يك اقتصاد مختلط معتقدم؛ به شكلي كه در زيرساخت ها دولت بايد مديريت و سرمايه گذاري كند.در بخشهاي ديگر هم بايد بخش خصوصي وارد و با ساز و كار كنترلي، نظارت شود.قاليباف در مورد وضعيت خود در ميان ساير كانديداها در نظرسنجي ها نيز گفت: قرائن و شواهد نشان مي دهد كه وضع ما از بقيه بهتر است.
وي در مورد رقابت با  هاشمي  گفت: بيشتر از رقابت، به دنبال رفاقت با مردم و در نظر گرفتن مشكلات آنها هستم.اما احساس مي كنم اگر آقاي  هاشمي  بيايد، رقيب جدي من ايشان باشد.
زواره اي به نفع هيچ كس كنار نمي رود
ايسنا: سيدرضا زواره اي، قائم مقام سابق دبير شوراي نگهبان كه تا دو ماه قبل از انجام اين گفت وگو ، مشاور رييس قوه  قضاييه نيز بوده، علاوه بر كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري سال ،۷۶ قصد حضوري جدي در نهمين دوره  انتخابات رياست جمهوري را دارد و مي گويد به نفع هيچ شخصي از صحنه  اين رقابت مهم سياسي كناره گيري نخواهد كرد. زواره اي خود را بهترين، توانمندترين و لايق ترين مدير جناح منتسب به خود مي داند و مي گويد در طول ۲۶ سالي كه از انقلاب مي گذرد يك حج رايگان هم نرفته است و فرزندانش هم حتي از يك دينار از اموال كشور استفاده  نكرده اند.
توسعه علمي شعار روشنفكرانه نيست
ايسنا: به هر بهايي وارد عرصه انتخابات رياست جمهوري شده ام، حتي بهاي حيثيتي، اما نه به هر شيوه اي؛ فقط به شيوه علمي، منطقي و اخلاقي.
مصطفي معين، عصر روز يكشنبه، در جمع دانشجويان دانشگاه تربيت معلم كرج گفت: «اگر مديريتي باشد كه با رويكرد علمي قائل به جايگاه انسان و توسعه منابع انساني باشد، ما سرمايه اي صدها برابر سرمايه نفت خواهيم داشت.»كانديداي منتخب جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در پاسخ به منتقداني كه شعار توسعه علمي را لوكس و روشنفكرانه مي دانند، اعلام كرد: «توسعه علمي يك شعار روشنفكري نيست، يك نياز حياتي است. اين درست نيست كه دانشگاه نقش برج عاج روشنفكرانه را داشته باشد.»
باهنر:پنجره ها را براي گفت وگو نبسته ايم
ايسنا: محمدرضا باهنر در خصوص اظهارات اخير لاريجاني مبني بر كناره گيري از كانديداتوري در صورت به توافق و اجماع رسيدن چهار كانديداي ديگر، گفت: «شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب تصميم خود را گرفته و جناب آقاي لاريجاني را به عنوان كانديداي نهايي خود انتخاب كرده است، اما ما درها و پنجره ها را براي گفت وگو در جهت وحدت و وفاق نبسته ايم.»

استاندار خوزستان: عده اي به صورت برنامه ريزي
شده براي ايجاد آشوب اقدام كردند
ايسنا: «كذب بودن نامه جعلي را پيش از بروز ناآرامي ها در خوزستان به شوراها، انجمن ها، گروه ها و تشكل هاي مختلف به صورت كامل اطلاع  داده بوديم.»
مهندس فتح الله معين، استاندار خوزستان، با بيان اين مطلب اظهار داشت: «پس از انتشار اين نامه جعلي در يكي از سايت هاي وابسته به بيگانه، كذب بودن آن را از طريق مطبوعات محلي و سراسري اعلام كرديم.علاوه بر آن تا زمان بروز ناآرامي ها، گزارشي مبني بر توزيع گسترده اين نامه و يا تاثير آن بر مردم منتشر نشد و اگر صرفا موضوع  نامه مطرح بود بايد بلافاصله شاهد آرامش در استان مي شديم ولي احساس ما اين است كه عده اي به صورت برنامه ريزي شده براي ايجاد آشوب اقدام كردند.»وي تصريح كرد: پس از نخستين روز بروز ناآرامي ها و اعتراضات، اين موضوع از طريق امام جمعه محترم، نمايندگان مجلس، روحانيون، گروه هاي سياسي، شورا ، تشكل ها و سخنگوي دولت تكذيب شد.
معين با بيان اين كه بيگانگان و رسانه هاي بيگانه درصدد دامن زدن به برخي از مشكلات و ايجاد ناآرامي در كشور بودند، توضيح داد: «برخي از اقدامات عناصر داخلي نيز به بروز اين ناآرامي ها كمك كرد ولي آنچه كه در تمام اين جريانات مشهود بود، همراهي نكردن مردم خوزستان با اين موضوع بود.خوشبختانه با همكاري و همگامي آنان ناآرامي ها تا اين ساعت به طور كامل مهار شده است.»

رئيس كميته  دفاعي كميسيون امنيت ملي مجلس:
توان رزمي ارتش به عالي ترين سطح ممكن ارتقا يافته است
ايسنا: رئيس كميته  دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از بازديد اعضاي اين كميسيون به همراه ابوترابي، نايب رئيس مجلس از ستاد مشترك ارتش خبر داد.
رضا طلايي نيك با بيان اينكه در اين بازديد فرمانده كل ارتش نيز حضور داشت، گفت: در جريان اين بازديد، ابوترابي، نايب رئيس مجلس، امير سرلشكر سليمي فرمانده  كل ارتش و بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ديدگاه هاي كلي خود را در جهت تقويت تعامل و پشتيباني موثر از برنامه هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران از طريق توسعه قوانين و تقويت اعتبارات ابراز كردند.
طلايي نيك با اظهار خرسندي از اينكه ارتش با فعاليت بسيار خوب در زمينه  ارتقاء روحيه و آموزش و سازماندهي و تمرينات رزمي و نگهداري از تجهيزات و فرماندهي منسجم توانسته است متناسب با تهديدات احتمالي، توان رزمي  ارتش را در عالي ترين سطح ممكن ارتقا بخشد، متذكر شد: در مورد مشكلات نيروهاي ارتش نيز بحث و بررسي  شد.
علاوه بر ارتقاء توان رزمي، ارتش در جهاد خودكفايي موفقيت هاي چشمگيري داشته است.
ارتش با دو رويكرد تحقيقات و مشابه سازي، امكان دستيابي به پيشرفته ترين سلاح ها و تجهيزات نظامي  را توام با نگهداري و آماده سازي جنگ افزارهاي موجود به انجام رسانده است.
رئيس كميته  دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: در نوسازي تجهيزات و تسليحات ارتش با توجه به نيازهاي جديد دفاعي بايد اعتبارات لازم تامين شود.
جهاد خودكفايي ارتش، پروژه هاي بسيار متنوع و متعدد تسليحات و تجهيزات دفاعي را با موفقيت به پايان رسانده است كه مي توان پروژه هايي مانند تانك ذوالفقار، ناوشكن موج، جت تندر ياحسين، تانك ببر ،۴۰۰ نفربر BTR82، موشك زمين به هواي محراب، شناور راه ده، رادار هوايي سپهر، موشك هوا به سطح قائم، موشك جديد قاصد، موشك سطح به سطح فجر دريا، شنيدار شناسايي صياد، ناوچه سينا، سامانه سوخت گيري و سوخت رساني طالع و نيز شبيه سازهاي هوايي فيروز و تجهيزات نوين جنگ الكترونيك و سيستم هاي جديد فرماندهي و كنترل را از موفقيت هاي جهاد خودكفايي ارتش نام برد.
اين نماينده  مجلس با اشاره به مصوبه  اخير مجلس در قانون بودجه ،۱۳۸۴ گفت: مجوز لازم براي توافق نيروهاي مسلح با شهرداري در جهت جابجايي و بهينه سازي و جابجايي پادگان ها به خارج از شهر فراهم شده است كه البته در لايحه  مقررات مالي دولت به زودي در مورد چگونگي اختصاص تسهيلات براي ساماندهي و جابجايي پادگان هاي رزمي به خارج از شهر در مجلس تصميم گيري خواهد شد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابقا شد
فارس: محمدعلي كي نژاد در سمت دبيري شوراي عالي انقلاب فرهنگي ابقا شد.
در پي پايان يافتن دوره دو ساله دبيري شوراي  عالي انقلاب فرهنگي، اعضاي اين شورا مجدداً محمدعلي كي نژاد را براي مدت دو سال به عنوان دبير شوراي عالي انتخاب كردند.
اين انتخاب با تأييد سيد محمد خاتمي رئيس جمهور و رئيس شوراي  عالي انقلاب فرهنگي براي اطلاع به دستگاههاي مختلف اجرايي كشور ابلاغ شده است.

با حضور وزيران رفاه و بهداشت در زابل
اجراي طرح ملي بيمه روستائيان آغاز شد
گروه اجتماعي: همزمان با ميلاد پيامبر اكرم(ص) اجراي طرح بيمه خدمات درماني روستاييان و عشاير كشور با حضور وزراي رفاه اجتماعي و بهداشت ديروز در شهرستان زابل آغاز شد.
وزير رفاه و تامين اجتماعي در آيين آغاز به كار اين طرح در روستاي «كريم كشته» واقع در بخش ميانكنگي زابل گفت: وزارت رفاه در راستاي اجراي قانون براي عدالت اجتماعي تلاش مي كند.
«دكترمحمدحسين شريف زادگان» اظهار داشت: شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر جمعيت كشور زير پوشش اين طرح قرار مي گيرند.
وي ادامه داد: در اجراي طرح بيمه خدمات درماني كه جايگزين كارت مي شود روستاييان از طريق نظام ارجاع پزشك خانواده از خدمات درماني بهره مند مي شوند.
وي در عين حال آغاز اجراي طرح بيمه خدمات درماني روستاييان از سيستان و بلوچستان و به خصوص سيستان را گام مهمي براي گذر از مشكلات سال هاي گذشته دانست.وزير رفاه و تامين اجتماعي افزود: با اجراي اين طرح از سردرگمي روستاييان و عشاير كشور كاسته مي شود.رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي هم در اين آئين بودجه تصويب شده براي اجراي طرح صدور دفترچه بيمه خدمات درماني روستاييان و عشاير كشور را چهارهزار و ۱۹۰ ميليارد ريال اعلام كرد.
«اميدوار رضايي» اجراي اين طرح را نشان از توجه ويژه مجلس و دولت به كاهش مشكلات قشرهاي آسيب پذير جامعه دانست.
بيمه بازنشستگي روستاييان بزودي آغاز مي شود
وزير رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرد: طرح بيمه بازنشستگي روستاييان كشور به زودي تا چند هفته ديگر آغاز مي شود.
«دكتر محمدحسين شريف زادگان» در زابل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين طرح، بيمه سالمندي، ازكارافتادگي و مستمري بازماندگان را شامل مي شود.
وي بدون توضيح بيشتر در اين باره افزود: طرح بيمه روستاييان به عنوان مكمل طرح صدور دفترچه بيمه در هفته هاي آتي در سراسر كشور آغاز خواهد شد.
وي ادامه داد: اين طرح در شهرهايي كه زير ۲۰ هزار نفر جمعيت داشته باشند اجرايي مي شود.وزير رفاه و تامين اجتماعي همچنين ابراز اميدواري كرد كه تا پايان سال ۱۳۸۴ تمامي روستاييان و عشاير كشور تحت پوشش طرح ارتقاي بيمه خدمات درماني قرار گيرند.
وي گفت: در اجراي طرح بيمه درماني روستائيان و عشاير كشور تمام خدمات درماني از طريق شبكه بهداشت و درمان و بيمه خدمات درماني در اختيار آنان قرار مي گيرد.
همكاري ۲۰ هزار پزشك در طرح بيمه درماني روستاييان
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: در اجراي طرح بيمه خدمات درماني روستاييان و عشاير كشور ۲۰ هزار پزشك به كار گرفته مي شوند.
دكتر «مسعود پزشكيان» كه به منظور آغاز اجراي طرح صدور دفترچه بيمه روستاييان و عشاير كشور به زابل سفر كرده بود روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: طرح بيمه خدمات درماني براي نخستين بار از زابل آغاز و به تدريج در سراسر كشور اجرا خواهد شد.وي افزود: هفته آتي در نشستي با روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در تهران زمانبندي براي اجراي كامل اين طرح مشخص خواهد شد.وي با بيان اينكه دريافتي پزشكان مستقر در روستاهاي اجراي طرح يادشده از سه به شش تا هفت ميليون ريال افزايش مي يابد، گفت: به منظور جذب پزشكان عمومي مورد نياز فراخوان اعلام خواهد شد.
پزشكان ادامه داد: براساس برنامه ريزي صورت گرفته هر دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ نفر جمعيت روستايي و عشايري كشور زيرنظر يك پزشك خواهند بود.

عارف با رييس جمهور گرجستان ديدار كرد
واحد مركزي خبر: رئيس جمهوري گرجستان با اشاره به نقش و جايگاه ممتاز ايران در منطقه ، پيشرفت  هاي ايران را درعرصه علم وفن آوري چشمگير خواند و آمادگي كشورش را براي همكاري با تهران در زمينه صنايع تبديلي اعلام كرد.
ساكاشويلي در ديدار معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران در تفليس همچنين با اشاره به پيوندهاي تاريخي و فرهنگي دو كشور، روابط تهران تفليس را داراي اهميت فراوان خواند و از روند پيشرفت در دست اقدام دو كشور ابراز خرسندي كرد.
وي از گسترش همكاريها بين دو شهر اصفهان و تفليس نيز استقبال كرد و گفت : اصفهان فقط يك شهر تاريخي نيست بلكه مركز علم ، صنعت و فن آوري است.
معاون اول رئيس جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار با اشاره به تأكيد تهران تفليس بر تلاش مضاعف شوراي مشترك بازرگانان دو كشور به منظور تحقق عملي روابط اقتصادي گفت : دو كشور بايد تلاش كنند روابط اقتصادي خود را مانند مناسبات سياسي ارتقا دهند.
عارف همچنين آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي صدور خدمات فني و مهندسي به گرجستان اعلام كرد.

خرازي: مردم لبنان با صبر و تدبير
در مقابل توطئه ها بايستند
ايسنا: نايب رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان با سيدكمال خرازي ديدار و بر افزايش رايزني هاي ميان ايران و لبنان تأكيد كرد.سيد كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با اشاره به جايگاه امام موسي صدر در لبنان، بر نقش مهم و سازنده مجلس اعلاي شيعيان در اين كشور تأكيد و ابراز اميدواري كرد تا هر چه سريع تر سرنوشت امام موسي صدر روشن گردد.دكتر خرازي با اشاره به جايگاه مقاومت اسلامي در تحولات منطقه اظهار داشت: ظهور مقاومت در لبنان منشأ عزت و افتخار براي لبنان بوده است. مردم لبنان و مقامات و گروه هاي مختلف لبناني بايد با هوشياري و صبر و تدبير در برابر اين توطئه ها بايستند و اجازه ندهند خللي در ميان شيعيان و اهل سنت ايجاد شود.شيخ عبدالامير قبلان، نايب رئيس مجلس اعلاي شيعيان نيز در اين ديدار ضمن تشريح آخرين تحولات در لبنان به فتنه ها و توطئه هاي دشمنان وحدت لبنان اشاره كرد و گفت: دشمنان لبنان در تحولات اخير لبنان به دنبال ايجاد فتنه جديدي ميان شيعيان و اهل سنت در لبنان بوده اند كه كليه طبقات و گروه هاي مختلف لبنان در اين جهت از خود هوشياري نشان داده و خواهند داد.

عملكرد شش ماهه اول مجلس هفتم
وزراي نيرو، راه، بهداشت، كشور و جهاد كشاورزي ركورددار دريافت تذكر از نمايندگان هستند
فارس: عملكرد مجلس در ظرف زماني شش ماه اول فعاليتش حاكيست كه، وزراي نيرو، راه، بهداشت و درمان، كشور و جهاد كشاورزي جمعاً با ۴۶۰ مورد تذكر بيش از ۵۰ درصد تذكرات نمايندگان را به خود اختصاص داده اند.عملكرد مجلس هفتم در ظرف زماني ۶ ماه اول فعاليتش نشان مي دهد كه در حوزه اداري و در طي اين مدت ۴۶۸ تذكر آيين نامه اي و ۹۴ اخطار قانون اساسي در جلسات علني از سوي نمايندگان ارايه شده كه با احتساب حداكثر ۵ دقيقه براي هر يك، جمعاً ۲۱۸۰ دقيقه يا معادل حدود ۱۲ جلسه چهار ساعته از وقت مجلس به آن اختصاص يافته است.در نگاهي به عملكرد رسمي مجلس در مدت ياد شده، در مي يابيم كه در ۶ ماهه فعاليت مجلس جمعاً ۲۸۷ مورد طرح و لايحه دريافت و كميسيون هاي اصلي و فرعي آنها تعيين شده است.
در اين مدت همچنين ۳۳ فقره قانون شامل ۹ طرح و ۲۴ لايحه براي اجرا به دولت ابلاغ شده است.بررسي ۸۰ طرح و ۱۵۰ لايحه در مجلس و كميسيون ها و آماده شدن ۱۷۷ مورد از آمار ياد شده براي طرح در مجلس از اقدامات ديگر در مدت ۶ ماه اول فعاليت مجلس هفتم بوده است.
برگزاري ۵۱ جلسه علني، نظارت بر تهيه سوابق كامل حدود ۱۰۰ طرح و لايحه تقديمي به منظور تسهيل در انجام وظايف قانون گذاري و نظارت بر تهيه و تنظيم پاسخ هاي متعدد حقوقي به استفساريه هاي تقديمي از جانب نمايندگان و كميسيون و ساير اقدامات، بخشي از عملكرد مجلس هفتم در ۶ماه اول فعاليت بوده است.
ابلاغ ۹۰۰ فقره تذكرات نمايندگان به دستگاههاي اجرايي و انجام بيش از ۲۲۰۰ مكاتبه در اين مورد، نشان مي دهد كه از ميان اين تعداد، ۱۴۷ فقره كه ۱۶ درصد كل تذكرات را شامل مي شود خطاب به رئيس جمهوري بوده است.
وزراي نيرو، راه، بهداشت درمان و آموزش پزشكي، كشور و جهاد كشاورزي نيز جمعاً با ۴۶۰ مورد تذكر بيش از ۵۰ درصد تذكرات را به خود اختصاص داده اند.كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم با ارجاع شدن ۴۴ سؤال، بيش از ۱۹ درصد سؤالات در صدر قرار دارد.
كميسيون اقتصادي با ۳۱ سؤال در رده دوم و كميسيون هاي كشاورزي، آب و منابع طبيعي و بهداشت و درمان هم هر يك با ۲۸ سؤال در رده هاي بعدي قرار دارند.از ميان تعداد سؤالات نمايندگان پس از تلاش هاي هيات رئيسه و ارايه توضيحات به نمايندگان سؤال كننده تعداد ۹۲ فقره از سؤالات به دليل قانع نشدن يا انصراف نمايندگان از سؤال بايگاني شده است.
حادثه تصادف تانكر سوخت در مسير جاده بم - زاهدان، عملكرد سازمان مديريت در ارتباط با امور استخدامي كاركنان دولت و نهادها، نحوه واگذاري زمين و مسكن به اشخاص، كم و كيف وجوه دريافتي از دانش آموزان و امتحانات تخصصي آموزش پزشكي نيز از جمله مواردي بوده كه در شش ماهه اول به ۱۱ مورد تقاضاي تحقيق و تفحص نمايندگان از نهادها و وزارتخانه ها منجر شده است.

داوطلبان ردصلاحيت شده انتخابات مجلس
از امروز شكايت شان را مطرح كنند
ايسنا: هيات مركزي نظارت بر انتخابات ميان دوره اي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، اعلام كرد كه داوطلبان ردصلاحيت شده مي توانند ظرف   ۴ روز از تاريخ ابلاغ فرمانداران و بخش داران مراكز حوزه هاي انتخابيه شكايت خود را مطرح كنند.در اطلاعيه شماره يك هيات مركزي نظارت بر انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي آمده است: به اطلاع آن عده از داوطلبان نمايندگي ميان دوره اي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه توسط هيأت هاي اجرايي حوزه هاي انتخابيه رد صلاحيت گرديده اند، مي رساند بر اساس تبصره ماده ۵۱ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي توانند از تاريخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه هاي انتخابيه حداكثر ظرف مدت چهار روز از تاريخ  ۷/۲/۱۳۸۴ الي تاريخ ۱۰/۲/۱۳۸۴ در وقت اداري به دفتر نظارت و بازرسي، محل استقرار هيات نظارت استان مراجعه و پس از دريافت فرم، شكايت خود را تنظيم و پس از تحويل، رسيد دريافت نمايند.

پوتين: به مشاركت در برنامه هسته اي
ايران ادامه مي دهيم
فارس: رئيس جمهوري روسيه اعلام كرد تا زماني كه ايران تمامي تعهدات كنترل بين المللي تاسيسات هسته اي خود را رعايت كند، در برنامه هسته اي صلح آميز اين كشور مشاركت خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري ايتارتاس از مسكو، ولاديمير پوتين روز دوشنبه در آستانه سفر خود به مصر در گفت وگو با خبرنگاران مصري گفت: در صورتي كه سازمان هاي بين المللي بخصوص آژانس بين المللي انرژي اتمي به برنامه هسته اي ايران دسترسي داشته باشد و ايران هرگونه توليد و توسعه اي را كنار بگذارد كه ممكن است به ساخت سلاح هاي هسته اي منجر شود، ما قصد داريم به تعهدات خود در مورد برنامه هسته اي صلح آميز ايران جامه عمل بپوشانيم.
رئيس جمهوري روسيه افزود: جديدترين توافق ما با ايران در مورد بازگرداندن سوخت هسته اي مصرف شده از نيروگاه هسته اي بوشهر به روسيه، بمنظور راه حلي براي اين رابطه است.

حداد عادل:
مردم با شركت گسترده در انتخابات
پاسخ كوبنده اي به دشمنان نظام بدهند
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي با دعوت مردم به مشاركت گسترده در انتخابات رياست جمهوري گفت: با شركت خود در انتخابات به آمريكا و دشمنان جمهوري اسلامي ايران پاسخ كوبنده بدهيد.
غلامعلي حداد عادل كه دوشنبه شب به مناسبت ميلاد پيامبر اسلام (ص) و سالروز ولادت امام صادق (ع) در دانشگاه امام صادق (ع) سخن مي گفت،  با يادآوري امسال به عنوان سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي گفت: در اين سال بايد به شكوه و عظمت جمهوري اسلامي ايران بيافزاييم كه در درجه اول در انتخابات رياست جمهوري در ۲۷ خرداد شركت مي كنيم و ديگران را نيز به شركت در آن دعوت خواهيم كرد.
وي خاطرنشان كرد: بايد رئيس جمهوري مومن،  متعهد و كارآمد انتخاب كنيم تا آرمان هاي امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامي محقق و كشور ما از گذشته بهتر شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به عظمت،  بزرگي و عزت پيامبر اسلام در بين مسلمين جهان اشاره كرد و با اشاره به اختلاف نظر در بين شيعه و اهل تسنن درباره زمان تولد پيامبر اسلام (ص) يادآوري كرد: با ابتكار جمهوري اسلامي ايران از دوازدهم تا هفدهم ربيع الاول بعنوان هفته وحدت نام گذاري شد و اين امر به تأييد امام راحل هم رسيد و ما امروز مي بينيم كه حتي در عراق نيز شيعه و سني زير چتر وحدت گرد هم مي آيند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت دين در جامعه بشري امروز، تصريح كرد: دنياي امروز به معنويت بي اعتنا است. در دنياي امروز از معنويت سخن گفته مي شود، اما دين در حاشيه است. دنياي امروز تهي از اخلاق است.رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تضادهاي ديگر در جهان امروز نتيجه گيري كرد كه دنياي امروز به دين بيش از حد نياز دارد.
حداد عادل افزود: ديني كه جامعه بشري به آن نياز دارد، ديني است كه براي فرد و رفتار اجتماعي دستور عمل دارد و در متن جامعه فعال است و ديني است كه حكومت دارد نه آن ديني كه خود را به حاشيه بكشاند و صرفا به نصيحت اكتفا كند و در تشريفات خلاصه شود.
حداد عادل با بيان اين كه ديني كه از مسائل اجتماعي و سياست جدا باشد دين حقيقي نيست اظهار داشت: امام در خصوص اسلام آمريكايي هشدار داده بود.  امروز جنگ و ميدان نبرد اصلي ما، نبرد بر سر اسلام حقيقي و آمريكايي است كه در چند سال اخير شاهد تبليغ براي به انحراف كشيدن اسلام بوديم.

پيكر جانباز شهيد «محمدتقي طاهرزاده» تشييع شد
ايسنا: جانباز «محمدتقي طاهرزاده»  كه در سن ۱۷ سالگي به درجه جانبازي نائل شده بود، پس از ۱۸ سال كه در حالت «كما» و بيهوشي به سر برد، در سن ۳۵ سالگي به شهادت رسيد.پيكر پاك اين جانباز شهيد روزگذشته با حضور گسترده مردم و فرمانده كل سپاه پاسداران و مسئولان استان تشييع و در گلستان شهداي اصفهان به خاك سپرده شد.

آسوشيتدپرس: ايران از تهديد به تحريم نگراني ندارد
ايسنا: آسوشيتدپرس در گزارشي با عنوان ايران از تهديد به تحريم نگراني ندارد نوشت: ايراني ها پي در پي ديدگاه اعمال تحريم هاي سازمان ملل را كه تهديد اصلي واشنگتن عليه تهران است، كم اهميت مي شمارند و دليل خوبي براي آن دارند، تهران دوستاني قدرتمند دارد كه در جلوگيري از چنين مجازاتي داراي منافع مالي هستند.
اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد: حتي اگر ايران نتواند وتو چين و روسيه را براي ممانعت از هرگونه اقدام جهت اعمال تحريم شوراي امنيت سازمان ملل تضمين كند، ۲۵ سال تحريم اقتصادي آمريكا را به سلامت پشت سر گذاشته است، بسياري از ايراني ها در عين اذعان به برخي مشكلات، تحريم آمريكا را به بهتر خودكفا شدن خود نسبت مي دهند.
اين گزارش حاكي است، استانداردهاي زندگي در ايران از زمان اعمال تحريم هاي آمريكا در سال ۱۹۷۹ ميلادي تاكنون تا اندازه بسيار زيادي بهبود يافته است، آن زمان خانواده ها تقلا مي كردند نيازهاي شان را برآورده كنند، اما امروزه ايراني ها خودروهاي جديد سوار مي شوند و تعطيلات را در ايران و يا خارج از كشورشان سپري مي كنند. ايران بازارش را گشوده و به شركاي غير آمريكايي دست يافته است. چنين روابطي مي تواند در صورتي كه آمريكا تحريم هاي سازمان ملل را خواستار شود، به كار آيد. حتي اگر پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود، منافع انرژي چين در ايران به همراه قدرت وتو اين كشور، نيروي بسيار خوبي براي پيروزي است.
اين گزارش مي افزايد، روسيه يك عضو ديگر شوراي امنيت كه داراي حق وتو است، در برنامه هسته اي ايران سرمايه گذاري سنگيني داشته است.
با توجه به تعهد انعقاد قراردادهايي بيشتر ميان دو طرف، بعيد است روسيه بدون درگيري، با تحريم هاي بين المللي عليه ايران موافقت كند.
مسكو اعلام كرده است كه به رغم فشارهاي آمريكا براي توقف همكاري هسته اي با ايران به اين همكاري ادامه خواهد داد و اطمينان دارد كه اهداف ايران صلح آميز هستند.
آسوشيتدپرس ادامه داد: ايران مي پذيرد كه تحريم هاي آمريكا اين كشور را عقب نگهداشته است، اما مي گويد تحريم ها مانع پيشرفت اقتصادي و علمي اين كشور نشده اند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |