نابرابري عميق در بهره مندي اقشار جامعه از يارانه انرژي
ثروتمندان ۱۰برابر كم درآمدها انرژي مصرف مي كنند
|
|
|
|
|
|
در سال ۸۲ انرژي ،حدود ۵/۳ درصد از كل هزينه خانوارهاي شهري و حدود ۱/۵ درصد از كل هزينه هاي خانوارهاي روستايي را به خود اختصاص داده كه در سال ۸۱ اين ميزان ۲/۳ و ۵ درصد بوده است.
براساس اين گزارش فقيرترين گروه هاي خانوارهاي فقير روستايي و شهري يعني خانوارهاي دهك اول دريافت كننده يارانه انرژي در مقايسه با خانوار هاي ثروتمند دهك دهم شهري و روستايي سهم بيشتري از بودجه خويش را براي تأمين انرژي هزينه مي كنند.
در گزارش وزارت نيرو تأكيد شده است كه يك خانواده فقير روستايي حدود ۴/۸ درصد از كل هزينه مصرفي را به تأمين انرژي اختصاص مي دهد در حاليكه يك خانوار ثروتمند روستايي معادل
۷/۳ درصد كل هزينه خويش را به انرژي اختصاص مي دهد.
در شهرها نيز اين نسبت و عدم تعادل وجود دارد و براساس اين گزارش براي خانوارهاي فقير ۵/۵ درصد و براي خانوارهاي ثروتمند ۶/۲۳ درصد است.
گزارش يادشده تأكيد مي كند كه سهم دهك هاي اول و فقير جامعه از يارانه انرژي ۵۳/۲ درصد و دهك دهم و ثروتمند معادل ۰۵/۲۶ درصد مي باشد.
براساس گزارش يادشده اقشار ثروتمند ۱۰ برابر اقشار فقير جامعه از يارانه انرژي بهره مي برند.
در گزارش معاونت انرژي وزارت نيرو در مورد يارانه انرژي تأكيد شده كه فقيرترين خانوارهاي شهري نيم درصد و فقيرترين خانوارهاي روستايي تنها ۴/۰ درصد از كل يارانه بنزين را به خود اختصاص داده اند در حالي كه خانوارهاي ثروتمند شهري ۶/۲۳ درصد و خانوارهاي روستايي ۷/۱۱ درصد از يارانه بنزين بهره مند مي شوند.
عدم تعادل بهره مندي خانوارهاي فقير شهري و روستايي از ديگر حامل هاي انرژي از جمله گازوئيل نيز شرايط نابرابري دارد و تداوم اين وضع عليرغم تأكيد برنامه سوم براي پرداخت مستقيم يارانه ها به اقشار نيازمند به نابرابري در جامعه ايران مي افزايد.
كل يارانه انرژي ۹/۲ برابر كل اعتبارات
تأمين اجتماعي
در سال ۸۲ كل يارانه انرژي پرداخت شده در ايران معادل ۱۲۶ هزار و ۴۳۹ ميليارد ريال بوده است.
براساس گزارش معاونت انرژي وزارت نيرو همچنين سرانه يارانه انرژي هر ايراني در اين سال معادل يك ميليون و ۸۸۷ هزار و ۴۰۰ ريال بوده است كه اين مبلغ براي يك خانواده ۵ نفره معادل ۷۸۶ هزار ريال در ماه برآورد شده است. در اين گزارش تأكيد شده كه كل يارانه انرژي سال ۸۲ معادل ۹/۲ برابر كل اعتبارات مصوب بخش تأمين اجتماعي در كشور بوده است.
در گزارش وزارت نيرو تأكيد شده كه از كل يارانه پرداختي انرژي معادل ۴ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال به بخش خانگي، ۴ هزار و ۴۸۹ ميليارد ريال به بخش حمل و نقل و ۱۹ هزار و ۸۷۴ ميليارد ريال به بخش صنعت تعلق داشته است.
در اين گزارش تأكيد شده كه بيشترين ميزان يارانه به مبلغ ۳۴ هزار و ۳۳۴ ميليارد ريال كه معادل ۲/۲۷ درصد كل يارانه انرژي را شامل مي شود به نفت وگاز اختصاص داشته و برق و بنزين به ترتيب با ۳۳ هزار و ۴۷۴ و ۲۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال با ۵/۲۶ و ۶/۱۷ درصد از كل يارانه در رده هاي بعدي قرار داشتند.
در اين گزارش تأكيد شده كه كمترين مقدار معدل ۴/۳ درصد به گاز مايع تعلق داشته و سهم گاز طبيعي معادل ۷/۷ درصد و نفت كوره معادل ۶/۸ درصد از كل يارانه پرداختي بوده است.
|
|
پرواز آزمايشي غول هوايي
|
|
|
|
ايرنا: بزرگترين هواپيماي مسافربري جهان با نام آ ۳۸۰ صبح روز چهارشنبه با حضور بيش از ۷۰ هزار نفر از دوستداران صنعت هواپيمايي ، ۵۰۰ خبرنگار و عكاس شبكه هاي تلويزيوني در فرودگاه شهر تولوز فرانسه به پرواز درآمد.
گزارش تلويزيون خبري فرانسه ال .ث .يي حاكي است كه اين هواپيما در ساعت ۴۵/ ۱۰ دقيقه به وقت محلي در باند پرواز قرار گرفت و لحظاتي بعد نخستين پرواز آزمايشي خود را آغاز كرد.
از اين هواپيما كه بزرگترين هواپيماي مسافربري جهان است ، به عنوان پدپده هواپيمايي قرن ۲۱ ياد مي كنند.
شركت هواپيمايي ايرباس براي پخش مستقيم پرواز اين هواپيما ۱۰ دوربين ثابت را در اين فرودگاه كار گذاشته بود تا تمامي صحنه اين پرواز راروي صفحات بزرگ سينمايي در مركز شهر تولوز براي مردم اين شهر پخش مستقيم كند.
دولت فرانسه به خاطر حفظ مسايل امنيتي تعدادي از اتوبان هاي اطراف فرودگاه تولوز و نيز حمل و نقل در محورهاي اطراف اين شهر را مسدود كرده وپرواز هواپيما هاي ديگر را نيز برفراز اين فرودگاه لغو كرده بود.
هواپيماي غول پيكر آ ۳۸۰ در ابتدا به سوي شمال فرانسه پرواز خود را آغازكرد و بعد به سوي غرب اين كشور رفته و در ادامه با عبور از آتلانتيك وكوههاي پيرنه در فرودگاه تولوز در جنوب فرانسه به زمين نشست.اين هواپيما در طول يكسال پروازهاي آزمايشي خود را ادامه مي دهد.
هواپيماي آ ۳۸۰ بعد از انجام آزمايشات پروازي خود در بهار سال ۲۰۰۶ميلادي از سوي ۱۰ شركت هواپيمايي آمريكايي و اروپايي گواهي لازم را براي ورود قطعي به ناوگان هواپيمايي جهان كسب مي كند.
اين هواپيما گنجايش بين ۴۸۰ تا ۸۰۰ مسافر را دارد و قادر است تا ۱۴هزار و ۸۰۰ كيلومتر بدون توقف پرواز كند.
هواپيماي مسافربري آ ،۳۸۰ با ۷۳ متر طول و ۲۴ متر ارتفاع ، ۵۶۰ تن وزن دارد و مصرف سوخت آن سه ليتر به ازاي هر مسافر در هر ۱۰۰ كيلومتر است .
|
|
همه درآمد ارزي كشور در چهارماهه آغاز سال به ريال تبديل مي شود
گروه اقتصادي: براساس مصوبه هيات دولت، بانك مركزي در چهارماهه نخست سال جاري صددرصد درآمدهاي ارزي حاصل از صادرات نفت خام را به ريال تبديل مي كند.
گزارش وزارت اموراقتصادي و دارايي حاكي است در اين مصوبه بانك مركزي درآمد حاصل از صادرات نفت خام را به ريال تبديل و از محل آن مبالغي را كه براي تحقق منابع عمومي پيش بيني شده است به وزارت دارايي (خزانه داري كل) اعلام و به حساب هاي تعيين شده توسط وزارت يادشده واريز مي كند، مانده آن نيز به حساب درآمد عمومي قسمت سوم قانون يادشده منظور مي شود.
در اين مصوبه تاكيد شده از مردادماه سال جاري تامين معادل ريالي ۱۴ ميليارد و ۱۲۸ ميليون دلار معادل يك دوازدهم سقف يادشده در هر ماه با رعايت ترتيبات يادشده به حساب درآمد عمومي واريز مي شود.
|
|
درآمدهاي نفتي ايران امسال ۵ ميليارد دلار كاهش مي يابد
گروه اقتصادي: مؤسسه بيزينس مانيتور اينتر نشنال اعلام كرد: درآمدهاي نفتي ايران در سال جاري ميلادي حدود ۵ ميليارد دلار كاهش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما در پيش بيني اين موسسه از وضعيت درآمد نفتي در كشور هاي عضو اوپك در سالهاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ ذكر شده است: در حالي كه درآمدهاي نفتي ايران در سال ۲۰۰۴ ميلادي با رشد فزاينده به ۳۶ ميليارد و ۴۸۰ ميليون دلار رسيد، اين ميزان در سال۲۰۰۵ به حدود ۳۱ ميليارد و ۳۳۰ ميليون دلار كاهش خواهد يافت.
در اين گزارش درآمدهاي نفتي ايران در سالهاي ۲۰۰۳ و ۲۰۰۲ به ترتيب ۲۷ و ۲۳ ميليارد دلار ذكر شده است.
براساس گزارش B.M.I قيمت نفت سبك ايران در سال جاري ميلادي به حدود ۳۳ دلار خواهد رسيد واين در حالي است كه متوسط قيمت اين نوع نفت صادراتي كشورمان در سال ۲۰۰۴ بيش از ۳۶ دلار اعلام شده است.
در اين گزارش متوسط قيمت نفت سنگين ايران ۲۶ دلار پيش بيني شده است.
اين گزارش حاكي است كه مؤسسه بيزينس اينترنشنال مانيتور نرخ رشد اقتصادي ايران در سال جاري را حدود ۵۰ درصد پيش بيني كرده است و اين در حالي است كه نرخ رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۴ حدود ۸/۵ درصد اعلام شده است.
براساس اين گزارش توليد روزانه نفت ايران در سال ۲۰۰۵ حدود ۴ ميليون بشكه در روز پيش بيني شده كه اين ميزان در سال ۲۰۰۶ به حدود ۴ ميليون و ۱۰۰ هزار بشكه افزايش خواهد يافت.
|
|
خط آهن بندرعباس - بافق - مشهد اصلي ترين راه ترانزيتي كشور مي شود
معاون وزير راه و ترابري گفت : با بهره برداري از راه آهن بافق - مشهد در سيزده ارديبهشت ماه علاوه بر افزايش توسعه اقتصادي كشور، اقتصاد كشورهاي آسياي ميانه نيز رونق مي گيرد.
صادق افشار با اشاره به مزيت هاي افتتاح خط آهن بافق - مشهد، افزود: با افزايش ترانزيت كالا به كشورهاي آسياي ميانه در اين محور، درآمدهاي ارزي كشور نيز افزايش مي يابد.وي ، كاهش زمان ارتباط مردم استانهاي يزد، كرمان ، هرمزگان و اصفهان با مشهد را از ويژگيهاي ديگر افتتاح اين خط آهن عنوان كرد و گفت : با افزايش حمل كالا و مسافر در اين مسير، اقتصاد اين استانها نيز بيش از پيش رونق مي گيرد.
افشار با اشاره به آنكه متوسط سرعت قطارهاي مسافري در محور خط آهن بافق - مشهد ۱۶۰ و قطارهاي باري ۱۲۰ كيلومتر خواهد بود، پيش بيني كرد: با كاهش هزينه هاي حمل كالا در اين مسير سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن گوگرد از طريق اين خط به خارج از كشور صادر شود.
وي كه مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل وزارت راه و ترابري است ، ابراز اميدواري كرد: با بهره برداري از خط آهن بافق - مشهد بيش از ۸۰ درصد كالا از جنوب به شمال كشور از اين محور حمل شود.
وي تأكيد كرد: عمليات اجرايي راه آهن بافق - مشهد از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و پس از چهار سال تلاش اين محور با هزينه اي معادل ۴۰۰ ميليارد ريال در ۱۳ارديبهشت ماه سال جاري به بهره برداري مي رسد.
افشار يادآور شد: با بهره برداري از اين خط آهن علاوه بر صرفه جويي در هزينه سوخت ، نرخ حمل كرايه كالا در اين مسير نيز يك سوم كاهش خواهد يافت .وي برقراري ارتباط نزديك جمهوريهاي آسياي ميانه با آبهاي آزاد و كاهش هزينه هاي حمل و نقل را از اهداف اجراي اين طرح بزرگ ملي برشمرد.وي با اشاره به آنكه راه آهن بافق - مشهد از معدود مسيرهاي ريلي كشور است كه مجهز به سيستم كنترل اتوماتيك است ، افزود: همه قطارهاي مسير مشهد - بافق از يك مركز الكتريكي ، كنترل و هدايت مي شوند .پيش از اين قطارهاي باري مجبور بودند دو هزار و ۴۳۰ كيلومتر مسير جنوب - شمال را طي كنند كه با افتتاح اين خط آهن اين مسافت به حدود يك سوم كاهش مي يابد.
وي افزايش بالاي جذب بازار ترانزيت كالا توسط كشورهاي همسايه از طريق اين محور و ارتباط معادن زغال سنگ و سنگ آهن در اين منطقه با شبكه سراسري راه آهن را از ديگر ويژگيهاي اين طرح دانست .
افشار پيش بيني كرد: سالانه ۱۲ ميليون تن كالا در اين مسير جابه جا شود ضمن آنكه ۵/ ۱ تا ۵/ ۲ ميليون مسافر نيز در اين محور تردد خواهند كرد.
راه آهن بافق - مشهد به طول مستقيم ۸۰۰ كيلومتر و ۲۰۰ كيلومتر دسترسي جانبي و در مجموع يك هزار كيلومتراست ، اين خط داراي پنج هزار و ۶۰۰ مترتونل ، ۳۶ ايستگاه و سه هزار و ۸۲۰ دهنه پل كوچك است .
|
|
همزمان با هفته كارگر در گفتگو با همشهري مطرح شد:
اعتراض شديد جامعه كارگري به قراردادهاي موقت كار
گروه اقتصادي: افروز پورهاشمي: اعتراض كارگران به ميزان افزايش دستمزدها در سال جاري و انعقاد قراردادهاي موقت كه از چندي پيش مطرح شده، همزمان با هفته كارگر (۵ لغايت ۱۱ ارديبهشت ماه) به اوج خود رسيده است.
اين در حاليست كه تلاش خانه كارگر براي رفع مشكلات فوق كماكان ادامه دارد كه حضور نماينده اين خانه در روز گذشته مجلس شوراي اسلامي براي كسب نظر رئيس مجلس را مي توان از نمونه هاي بارز آن عنوان كرد.
عليرضا محجوب دبيركل خانه كارگر پس از حضور در مجلس در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: طبق اظهار نظر رئيس مجلس اميد مي رود اقدامات سازنده اي براي تعيين سطح دستمزد كارگران و روشن شدن وضعيت قراردادهاي موقت انجام گيرد.
وي با اشاره به اينكه در مجموعه تصميم گيران كشور، فضاي رسيدگي بهتري وجود دارد، اظهار كرد: در روزهاي پايان مجلس ششم طرحي تحت عنوان استفساريه براي تبصره ۲ ماده ۷ قانون كار به صورت ۲ فوريتي مطرح شد كه با راي ۱۳۶ نماينده و كسر راي تنها ۶ نماينده مصوب نگرديد.
وي در مورد اين تبصره توضيح داد: طبق تبصره فوق و تفسير ديوان عدالت اداري در سال ۱۳۷۳ در هيات عمومي، كارفرمايان مي توانند با كارگران قرارداد موقت كار ببندند. اين در حاليست كه بنابه نظر حقوقدانان كار، قراردادهاي موقت كار، براي كارهاي دائم قابل استناد نيست، چون تبصره يك ماده ۷ حرف ديگري مي زند، براي كارهايي كه دولت آن را غير مستمر مي شناسد، بايد مدت مشخص شود، لذا قراردادهاي موقت بايد مدت داشته باشند تا باعث سوء استفاده نشوند.
وي تاكيد كرد: در صورتي كه مجلس اين تفسير را مصوب مي كرد، مشكل حل شده بود. وي با اشاره به اينكه طرح فوق در كميسيون اجتماعي مجلس باقيمانده است، خواستار رسيدگي نمايندگان به اين طرح براي رفع مشكلات فوق شد.
ادامه تلاش براي افزايش دستمزدها
محجوب همچنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه موضوع افزايش دستمزدها و اعتراض كارگران به كجا رسيده است، گفت: با وجود اينكه هنوز دولت انعطاف خاصي در اين زمينه از خود نشان نداده است، اما كارگران به شدت پيگير مطالباتشان هستند.
وي با اشاره به اينكه توافق انجام گرفته ميان نمايندگان دولت، كارفرمايان و كارگران افزايش ۱/۱۵درصدي دستمزدها براي سال جاري و تسري آن به تمام سطوح بود، افزود: اين در حاليست كه بنا به نظر دولت و كارفرمايان و برخلاف عرف رايج در شوراي عالي كار، سطح دستمزدها در تمام سطوح افزايش نيافته است.
وي گفت: اگر افزايش ۱/۱۵درصدي دستمزدها عينا به ساير سطوح تسري داده شود، با ايجاد تثبيت مالي براي سطوح مياني مزد وضعيت بهتر خواهد يافت، اما با ادامه روند فوق همه دستمزدها در حد تورم افزايش نيافته و حتي زير رقم فوق افزايش خواهد يافت.
|
|
نگراني از افزايش قيمت نفت
در كشورهاي مصرف كننده ادامه دارد
گروه اقتصادي: نگراني از قيمت هاي بالاي نفت خام عليرغم تلاش هاي انجام شده از سوي برخي كشورها از جمله آمريكا براي كاهش قيمت ها و ايجاد ثبات در بازار نفت همچنان ادامه دارد و اين در حالي است كه شركت هاي بزرگ نفتي جهان از افزايش بي سابقه درآمدهاي خود در سال جاري خبر داده اند.
به گزارش خبرنگار ما افزايش قيمت نفت در دو سال اخير و رسيدن به قيمت هاي بي سابقه در حاليكه موجب افزايش درآمد شركت هاي بزرگ نفتي و دست اندركاران حمل و نقل نفتي جهان شده است به بحران در ديگر شركت ها از جمله شركت هاي خودروسازي جهان به دليل افزايش قيمت بنزين دامن زده است. اگر چه اين تحولات در ايران به دليل عدم ارتباط مؤثر و ارگانيك صنعت نفت با اقتصاد ايران آثاري نداشته است ولي اقتصاد جهان براي تعامل با قيمت هاي بالاي نفت در حال تحول عميقي است.
در روزهاي اخير جورج دبليو بوش رئيس جمهوري آمريكا به عنوان رئيس دولت بزرگترين مصرف كننده نفت در جهان براي پاسخگويي به نارضايتي فزاينده اجتماعي در اين كشور به دليل افزايش بي سابقه قيمت بنزين در ديدار با وليعهد عربستان سعودي تلاش ديپلماتيكي را براي كاهش قيمت نفت آغاز كرد و عربستان سعودي با اعلام آمادگي براي عرضه ۵/۱ ميليون بشكه مازاد ظرفيت توليد نفت خود به اين تلاش ها پاسخ مثبت داد.
اگر چه اين حادثه و برخي گزارش ها در مورد افزايش ذخاير نفتي آمريكا ديروز به كاهش نيم دلاري قيمت شاخص نفت بازارهاي آمريكا منجر شد ولي رشد فزاينده مصرف انرژي در جهان تأثير تلاش هاي آمريكا و ديگر كشورهاي مصرف كننده براي كاهش قيمت نفت در آينده نزديك را بيشتر نمايشي مي نماياند. در حال حاضر تعادل شكننده اي ميان عرضه و تقاضاي نفت در جهان وجود دارد و فقدان مازاد ظرفيت توليد در كشورهاي توليد كننده نفت بدون سرمايه گذاري براي توسعه ظرفيت موجود توليد و اكتشاف هاي جديد قابل دسترسي نيست. سرمايه گذاري كه حداقل تا دو سال ديگر به نتيجه خواهد رسيد.
رشد درآمد دست اندركاران نفت
دو سال است كه افزايش قيمت نفت به رشد درآمد شركت هاي بزرگ نفتي و شركت هاي كشتيراني منجر شده كه آثار آن در سه ماهه آغاز سال جاري ميلادي به نحو بي سابقه اي نمايان شده است.
شركت هاي نفتي بريتيش پتروليوم و اكسيدنتال ديروز اعلام كردند كه درآمد هر يك به ترتيب ۶۶/۶ ميليارد دلار و ۸۴۶ ميليون دلار بوده كه ۱۶ و ۷۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. در مقابل اين درآمدها بسياري از توليد كنندگان خودرو در اروپا و آمريكا از جمله دايملر كرايسر با كاهش سود و درآمد مواجه شده و برخي با كاهش سود و درآمد مواجهند و تلاش براي اصلاح نظام مديريتي خود را آغاز كرده اند.
علاوه بر اين برخي دولت ها به تلاش هايي براي كاهش ماليات بر سوخت و كاهش آثار افزايش قيمت ها بر مصرف كنندگان روي آورده اند. از جمله دولت آمريكا اخيراً لايحه اي را براي كاهش ماليات سوخت به كنگره برده و يا دولت هند مذاكرات فشرده اي را براي تصميم گيري در مورد كاهش ماليات سوخت آغاز كرده است.
اجلاس اوپك
در شرايط جاري بازار نفت و گردهمايي توليد كنندگان گاز در ترينيداد برخي اعضاي اوپك كه در اين اجلاس حضور دارند پيش از اجلاس ۱۵ ژوئن اين سازمان از وجود مازاد توليد نفت در بازارهاي جهان سخن گفته اند.
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت كشورمان نيز كه در اين اجلاس حضور دارد ديروز تأكيد كرد كه بازار نفت با مشكل عرضه مازاد نفت روبروست و اوپك قادر به حل همه مشكلات نيست. به گزارش خبرنگار ما اعضاي اوپك در اجلاس دو ماه پيش خود در اصفهان توليد خود را ۵۰۰ هزار بشكه و به درخواست عربستان سعودي افزايش دادند و قرار بود كه در صورت ادامه افزايش قيمت نفت توليد خود را ۵۰۰ هزار بشكه ديگر افزايش دهند ولي اين مسأله به دليل كاهش قيمت ها رخ نداد و به اجلاس آينده اوپك كه ۴۸ روز ديگر در وين برگزار مي شود موكول شد. اكثر كارشناسان بر اين باورند كه فقدان توان توليد كافي نفت عاملي است كه در كوتاه مدت قابل حل نيست و در حال حاضر با وجود قيمت هاي بالا، توليد كنندگان كل ظرفيت توليد خود را به بازار عرضه مي كنند. بنابراين اعلام افزايش توليد از سوي اوپك تنها رسميت يافتن عرضه نفت بيش از سقف تعيين شده توليد كشورهاي عضو اين سازمان است. در حال حاضر توليد كنندگان نفت غير عضو اوپك نيز حداكثر ميزان توليد خود را به بازار عرضه مي كنند.
با توجه به اين شرايط اين كارشناسان انتظار كاهش قيمت نفت در كوتاه مدت را پيش بيني نمي كنند و به همين دليل اكثر كشورهاي مصرف كننده نفت بسوي سياست هاي اصلاحي در زمينه انرژي روي آورده اند. ماه گذشته سازمان انرژي بين المللي كه مقر آن در پاريس است به همه كشورهاي عضو اين سازمان توصيه كرد كه با اعمال سياست هاي كنترل مصرف انرژي تلاش كنند بر عطش مصرف در شرايط فقدان ظرفيت مازاد توليد دامن نزنند.
|
|
در پيام مشترك وزيران كار، صنايع ،رفاه و تعاون اعلام شد:
تصويب سند كار شايسته در سال جاري
گروه اقتصادي: وزيران كار و امور اجتماعي، صنايع، رفاه و تعاون با صدور پيام مشتركي به مناسبت فرارسيدن روز جهاني كارگر، از تصويب سند كار شايسته در سال جاري خبر دادند.
اين سند بر پايه ۴ مولفه اساسي اشتغال مولد، حمايت هاي اجتماعي، حقوق بنيادين كار و گفت وگوهاي اجتماعي تدوين شده است.
در قسمتي از اين پيام ضمن تبريك روز جهاني كارگر آمده است: اميدواريم در سال جاري اين سند به تصويب دولت و مجلس شوراي اسلامي برسد.
همچنين دبيركل انجمن صنفي كارفرمايان شركت هاي خدماتي و تامين نيروي انساني در خبري از برپايي اولين نمايشگاه شركت هاي خدماتي در ۱۱ ارديبهشت ماه (همزمان با هفته كارگر) با حضور حدود ۶۰ شركت در تالار بزرگ وزارت كشور خبر داد.
قاسم فهيميان افزود: اعاده حقوق كارگران و كارفرمايان به صورت توام از مهم ترين مباحث مدنظر انجمن است.
|
|
گفت وگوي امروز
مشاركت تاو در راه اندازي فرودگاه امام منتفي است
گروه اقتصادي: وزير راه و ترابري اخيراً اعلام كرد، فرودگاه امام (ره) دهم ارديبهشت بدون شركت تركيه اي تاو به بهره برداري مي رسد. ظاهراً، لايحه قرارداد شركت تاو نيز براي ارسال به مجلس و كسب مجوز فعاليت آن از مجلس با مخالفت دولت مواجه شده است. برخي اظهارات حكايت از اين دارد كه بايد به شركت تاو غرامت پرداخت شود.
با اصغر كتابچي، مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور پيرامون احتمال ادامه فعاليت تاو و پرداخت غرامت به آن گفت و گو كرده ايم.
***
* هيأت دولت با پيشنهاد ارائه شده در زمينه نحوه فعاليت شركت تركيه اي تاو در فرودگاه امام مخالفت كرده، نظر شما چيست؟
- در زمينه قرارداد تاو دو موضوع، فعاليت در زمان راه اندازي و بهره برداري از فرودگاه امام و مشاركت اين شركت در فاز ۲ فرودگاه مطرح بوده است.
در سال گذشته مجلس با واگذاري خدمات فرودگاهي اين فرودگاه به تاو مخالفت كرد و بر اين اساس راه اندازي فرودگاه توسط شركت فرودگاههاي كشور و بدون حضور تاو مورد توجه قرار گرفت. در مورد فاز ۲ نيز بر طبق مذاكرات اوليه اين شركت آمادگي داشت تا در صورت مناسب بودن شرايط اين كار را انجام دهند و مقرر شد موضوع در دولت مطرح و پس از تصويب مجلس اين كار صورت گيرد.
تاو مي خواست ارايه خدمات فرودگاهي و احداث فاز ۲ به روش BOT را در قالب قرارداد اوليه انجام دهد تا با بهره برداري از منابع فاز يك در فاز ۲ سرمايه گذاري كند. پيشنهادي را به دولت مبني بر ارايه خدمات فرودگاهي توسط شركت تاو به روش BOT ارايه نكرده ايم و اصلاً تاو در راه اندازي فرودگاه مطرح نيست.
* آيا وزارت راه ملزم به پرداخت خسارت به شركت تاو است؟
- شركت تاو هيچ قراردادي نداشته و اين شركت تنها تفاهم نامه اي را با وزارت راه و سرپرست وقت سازمان هواپيمايي كشوري داشته كه در قبال آن تاو هزينه هايي را متحمل شده است و بر اين اساس شركت تاو ادعا مي كند حدود ۱۷ ميليون دلار هزينه شامل تجهيزاتي براي هندلينگ، هزينه مطالعه و تهيه نقشه ها و كارهاي نرم افزاري و بخش ديگر در زمينه ايجاد رستوران ها و بوفه ها داشته است. پرداخت غرامت در زمينه تجهيزات شركت تاو منتفي است اما برخي هزينه هاي غيرقابل برداشت در زمينه مطالعه و نرم افزاري داشته كه هنوز وارد بحث آن نشده ايم ولي در تفاهم نامه اجازه تفكيك آن در صورت لزوم داده شده است. جلسه اوليه در اين زمينه برگزار و دو گزارش براي وزارت راه ارسال كرده ايم كه كارشناسان بررسي نموده و مقرر شده ادامه مذاكره به شركت فرودگاههاي كشور واگذار شود تا ميزان خسارت مذكور تعيين شود.
* آيا تجهيزات شركت تاو مورد استفاده قرار خواهد گرفت يا خسارتي در اين زمينه پرداخت مي شود؟
- همانطور كه بارها اعلام كرده ايم از تجهيزات شركت تاو هيچ استفاده اي نشده است ولي در مورد پرداخت خسارت ممكن است شركت مذكور ادعاهايي مبني بر دريافت غرامت ناشي از ماندن تجهيزات مذكور در فرودگاه مطرح كند، گرچه بايد در اين زمينه بحث و مذاكره شده تا جمع بندي نهايي صورت گيرد اما آنچه مسلم است اين تجهيزات را به تاو عودت خواهيم داد.
* تاو درخواست ۱۷ ميليون دلار غرامت كرده، پرداخت اين ميزان خسارت تا چه حد محتمل است؟
- قطعاً رقم ۱۷ ميليون دلاري مورد ادعاي شركت تاو مورد قبول ما نخواهد بود گرچه نمي دانم تا چه ميزان از ادعاي مذكور مورد توافق طرفين قرار خواهد گرفت و نمي توانم رقمي را در اين زمينه اعلام كنم.
* آيا حضور شركت تاو در فاز ۲ فرودگاه امام منتفي شده است؟
- همكاري شركت تاو در فاز ۲ فرودگاه امام منوط به تصويب هيأت دولت و مجلس شوراي اسلامي و انعقاد قرارداد ديگري خواهد بود كه براساس بينش و نگاه جديدي در زمينه سرمايه گذاري مورد نظر قرار مي گيرد، شايد سرمايه گذاري صرفاً به روش بي. او .تي نبوده و به روش هاي ديگري مانند فاينانس يا ساير روش هاي معقول در سرمايه گذاري باشد كه اين امر منوط به طي مراحل فوق و انجام مذاكرات بعدي است.
|
|
خط توليد خودروي «ريو» راه اندازي مي شود
گروه اقتصادي: قائم مقام مديرعامل سايپا گفت: خط توليد خودروي جديد ريو ماه آينده در اين شركت راه اندازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي سايپا، سيدحسين اميري در جمع مديران پروژه ريو افزود: خط مونتاژ اين خودرو هم اكنون به طور آزمايشي در حال فعاليت است.
قرار است در سال اول حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروي ريو در سايپا توليد و به تدريج اين ميزان به ۷۵ هزار دستگاه در سال برسد. ۱۰ درصد توليد اين خودرو نيز با گير بكس اتوماتيك انجام خواهد گرفت.
اميري ظرفيت موتور خودرو ريو را ۱۵۰۰cc و مصرف سوخت آن را حدود ۹/۶ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر اعلام كرد و گفت: موتور انژكتوري اين خودرو باتوجه به آلايندگي و مصرف سوخت اندك استاندارد يورو II را دارا ست و همچنين اين خودرو قادر است استاندارد يورو III و IIII را دريافت كند.
|
|
خريد شركت ورشكسته روور منطقي نيست
گروه اقتصادي: در شرايطي كه ۲ شركت بزرگ خودروسازي كشور خبر مذاكره براي خريد شركت روور را تكذيب كرده و برخي از كارشناسان تحقق اين امر را به نفع اقتصاد كشور ندانستند، وزير صنايع احتمال خريد اين شركت ورشكسته را از سوي ايران رد نكرد.
نايب رئيس دوم كميسيون صنايع و معادن مجلس در اين زمينه به خبرنگار ما : هم اكنون حجم زيادي از خودروسازان را در داخل كشور داريم. وزارت صنايع تاكنون ۴۳ مجوز خودروسازي (۱۰ مجوز براي خودروسازي سنگين و ۳۳ مجوز براي خودروسازي سواري) صادر كرده است. حميدرضا كاتوزيان مي افزايد: خريد شركت ورشكسته روور منطقي نيست، فقط خريد دانش فني و نيروي متخصص كار، تبادل نظر و انجام پروژه هاي طراحي مشاركتي براي صنعت خودروي كشور در اين عرصه مطلوب به شمار مي آيد. وي با تأكيد بر اينكه وزارت صنايع فعلاً در حال مطالعه خريداري اين شركت است، اظهار مي كند: بايد ببينيم برآورد مالي اين شركت آيا به نحوي خواهد بود كه خريد آن را از سوي ايران قطعي كند.
|
|
قيمت طلا و ارز
|
نوع --------فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۹۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۸۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۰۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۴۹۹
|
|
|