پنجشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۴ - Apr 28, 2005
حضرت زين العابدين امام سجاد(ع): پروردگارا! چنان مكن كه كافر و فاجري بر من منت داشته باشد، يا مرا رهين احسان [خود] سازد، يا مرا به او نيازي افتد.
صحيفه سجاديه / ۱۳۵ (دعاي ۲۰)
امروز با حافظ
چشم ميگون، لب خندان، دل خرم با اوست
آن سيه چرده كه شيريني عالم با اوست
او سليمان زمان است كه خاتم با اوست
گر چه شيرين دهنان پادشهانند ولي
علي نصيريان:
ضعف مديريتي و مشكلات دغدغه اصلي اهالي تئاتر است
000849.jpg
ايرنا: «علي  نصيريان » بازيگر سينما، تلويزيون  و تئاتر گفت : ضعف  سيستم  مديريتي و مشكلات  مالي  مهمترين  دغدغه  اهالي  تئاتر است .
اين  پيشكسوت  عرصه  بازيگري   در گفت  و گو با ايرنا افزود: اهالي  تئاتر با فرض  داشتن  توان  براي  رفع  اين  كمبودها از حمايت  مسئولان  برخوردار نيستند.
وي  با بيان  اين  كه  تئاتر ايران  با زحمات  بسيار به  بقاء خود ادامه  داده  است ، گفت : اگر تئاتر ايران  امروز حرفي  براي  گفتن  دارد، فقط به  دليل  جوهره  و خلاقيت هاي  فردي  است ، در غير اين  صورت  اين  هنر با امكانات  موجود نمي توانست  سرپا باشد.
نصيريان  گفت : تئاتر ما از پشتوانه  مالي  و بودجه  كافي  برخوردار نيست  و نمي تواند به  گيشه  متكي  باشد.
وي  با تأكيد بر پيشرفت هاي  وسيع  و گسترده  تئاتر كشور در سطح  بين المللي  افزود: اين  موفقيت ها حاصل  سال ها زحمت  گذشتگان  و خلاقيت هاي  جوانان  تئاتر است  كه  اينك  به  ثمر نشسته  و بايد قدر آن را دانست .نصيريان  با اشاره  به  كمبودها و تنگناهاي  تاريخي  فرا روي  تئاتر ايران افزود: نسل  بعد از ما به  افق هاي  جديدي  خواهد رسيد كه  بسيار اميدواركننده  است .
نويسنده  نمايشنامه  «افعي  طلايي » افزود: بزرگترين  افتخار تئاتري هاي  ايران  اين  است  كه  عمله  هنر نبوده اند و مهم ترين  مشخصه  اين  هنر اميدها و آرمان هاي  مردمي  بوده  است .

۴۳ فيلم در آخرين دور جشنواره اصفهان
۴۳ فيلم  كوتاه  در پنجمين  روز برگزاري  سومين  جشنواره  جهاني  فيلم  كوتاه اصفهان  به  نمايش  در مي آيد.
اين  فيلمها در بخش  داستاني ، صنعتي  و مستند، اصفهان شناسي ، معنويت و بين الملل  به  نمايش  گذاشته  مي شود.
امروز همچنين ، هشت  فيلم  در بخش  بين الملل ، خارج  از بخش  مسابقه  به  روي پرده  مي رود.
در بخش  جنبي  جشنواره ، از كارين  منافي  تدوينگر مقيم  اتريش  يادمي شود و فيلمهاي  مبارزان  آزاديخواه  سياه  جامائيكا، عروسي  جمعي  وپير شاليزار كه  اين  هنرمند تدوين  آن را به  عهده  داشته ، در تالار سوره به  نمايش  در مي آيد.
در بخش  مروري  بر آثار يك  كارگردان ، فيلمهاي  از پس  برقع  ، مريم جزيره ، هنگام  و بيوه  مرد، از مهرداد اسكويي  به  نمايش  در مي آيد.
در بخش  نمايش  فيلم  بلند جشنواره  كوچه  باريك  اثر عليرضا زماني عصمتي  در سينما سپاهان  روي  پرده  مي رود.
همچنين  همايش  انسان ، صنعت ، فرهنگ  و سينماي  مستند با حضور هنرمندان سينماي  مستند صنعتي  در تالار صائب  دانشگاه  اصفهان  برگزار مي شود.
سومين  جشنواره  جهاني  فيلم  كوتاه  فردا با معرفي  نفرات  برگزيده  به  كارخود پايان  مي دهد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
بازتاب ديدار هاي سياسي رهبر چين از كشورهاي آسيايي
از ميان رويدادهاي جاري، ادامه ديدار «هو جين تائو» از كشورهاي آسيايي، به ويژه از فيليپين (سرزميني كه در نيمه اول قرن بيستم با آمريكا پيوستگي داشت و با چين بر سر مرز دريايي اختلاف نظر دارد) در رسانه ها وسيعاً بازتاب داشته است. «هو» در طول اقامت در جاكارتا، در حاشيه نشست سران آسيا و آفريقا با بسياري از سران كشورهاي دو قاره گفت و گوي دو جانبه داشت كه مهمترين اين ديدارها مذاكره با رهبر هند ابر قدرت ديگر آسيا بود.
اين نخستين بار بود كه «هو» با «سينگ» رهبر هند ديدار داشت كه خود وي آن را براي تحكيم مناسبات دو قدرت آسيايي بسيار مهم و «به موقع» اعلام كرده است. هو و سينگ گفته اند كه از پيشرفت مناسبات دوجانبه راضي هستند و خواهان تقويت دوستي و گسترش هر چه بيشتر همكاري هاي دو كشور و ساخت دنيايي با قدرت هاي متعدد و رعايت استقلال و حاكميت همه ملل شده اند. با توجه به اين كه «هو» در ۲۱ دسامبر امسال ۶۳ ساله خواهد شد و مي تواند دو دهه رهبر چين بماند (كه پيش بيني شده است ظرف پنج سال آينده همطراز كامل آمريكا شود) ديدارها، اظهارات و فعاليت هاي او با اهميت و دقت خاصي دنبال مي شود. وي كه از ۴۱ سال پيش عضو حزب كمونيست چين و سال ها رئيس فدراسيون سراسري جوانان اين حزب بود و شناخت گسترده اي از مناطق غربي چين (مناطق همسايه هند و پاكستان و آسياي ميانه) دارد، اينك قدرت بلامنازع چين است زيرا كه هر سه شغل مهم رهبري حزب كمونيست حاكم، رياست جمهوري و رياست شوراي فرماندهي نيروهاي مسلح چين را برعهده دارد. «هو» يك مهندس نيروگاه هاي برق بود كه وارد كار سياست (حكومت) شد.
در پي تأكيد او بر وفاداري به سوسياليسم چيني و افكار مائو، تفسيرهاي متعدد درباره نگاه تازه جهانيان به سوسياليست هاي بزرگ قرن بيستم از جمله لنين، استالين، مائو و هوشي مين جلب و تجديد چاپ افكار آنان و بازديد از قبور و خريد و توزيع عكس هايشان از سر گرفته شده است. شايد به همين سبب بوده است كه فيدل كاسترو اخيراً تغيير جهت داده و نرمش هايي را كه نسبت به «راست» نشان داده بود پس گرفته است.
درگذشت نويسنده اي كه با زور، ستم و اجحاف مبارزه كرد
درگذشت «اوگوستو روآ باستوس» نويسنده بنام آمريكاي لاتين ضايعه اي بزرگ به شمار آمده است. «روآ» كه سه شنبه اين هفته در ۸۷ سالگي بر اثر حمله قلبي فوت شد كتب بسيار بر ضد جبر و زور، ستم، استثمار و اجحاف منتشر ساخته و از حقوق طبيعي انسان ها به ويژه حق داشتن زندگاني خوب و بدون دغدغه به دفاع پرداخته است.
معروف ترين كتاب روآ كه همه آنها به ۲۵ زبان ترجمه شده اند «قصه ديكتاتورها» عنوان دارد. كتاب ديگر او تحت عنوان «من، والاحضرت» يك شاهكار ادبي در زبان اسپانيايي خوانده شده و جايزه «سروانتس» را نصيب او گردانده بود. «روآ» در كتاب قصه ديكتاتور ها، «قدرت» را يك خودخواهي تعريف كرده و نوشته است كه قدرتمدار مي كوشد كه شخصيت ديگران را كنترل كند كه خلاف برابري اصولي همنوع و آزادي است.
وي هر گونه ارعاب حتي تشر رئيس به مرئوس را نوعي شكنجه خوانده و استدلال او كه توليد تعمدي نگراني براي يك انسان، نوعي شكنجه است مورد قبول كميسيون حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته است. وي با مديريت برجستگان و نقش نوابغ مخالفت نداشت ولي تاكيد داشت كه نوابغ هم بايد مهار قدرت داشته باشند تا در اعمال قدرت افسار گسيخته نشوند. در طول سالها بسياري از سران كشورهاي اسپانيائي زبان از جمله فيدل كاسترو و انديشمندان و اديبان جهان در خانه «روآ» در شهر اسانسيون حضور يافته و با او ملاقات كرده بودند.
افزايش فروش خودرو هاي «هايبريد»
به گزارش هفته نامه خودرو، فروش اتومبيل هاي نوع «هايبريد» كه تواماً با نيروي برق و سوخت حركت مي كنند سرعت گرفته و به گونه اي چشمگير رو به افزايش است. اين نوع اتومبيل به تازگي وارد بازار شده است.
طبق اين گزارش، در سال ۲۰۰۴ تنها در ايالت كاليفرنياي آمريكا ۲۵ هزار و ۲۱ اتومبيل از اين نوع شماره گذاري شده و در رفت و آمدند. پيش بيني شده است كه در ماه هاي باقي مانده از سال جاري، فروش اين نوع اتومبيل ۴۴ درصد افزايش يابد. اين اتومبيل ها داراي يك موتور انفجاري، يك موتور برقي و يك رشته باطري هستند كه هنگام حركت اتومبيل شارژ مي شوند.
اين اتومبيل ها در حركت از هر دو نوع موتور كه به يكديگر كمك مي كنند استفاده مي كنند و در نتيجه در مصرف سوخت صرفه جويي و از آلودگي هوا جلوگيري مي شود.

حميد دهقانپور رئيس دانشكده سينما و تئاتر شد
حميد دهقانپور رئيس  كانون  مدرسان  سينما و تئاتر و نايب  رئيس  هيئت  مديره  خانه  سينما به  رياست  دانشكده  سينما و تئاتر منصوب  شد.
به  گزارش  روابط عمومي خانه  سينما، سيد ضياء هاشمي، مدير عامل  جامعه اصناف  سينماي  ايران  قرارگرفتن  يكي  از اعضاي  موثر و در عين  حال  نايب  رئيس  هيئت  مديره  خانه  سينما در مسند رياست  دانشكده  سينما و تئاتر را كه از مراكز مهم  آموزشي  سينمايي  كشور است  اتفاق  مهمي  براي  سينماي  كشور قلمداد كرد.مدير عامل  خانه  سينما همچنين  ضمن  اشاره  به  سوابق  دهقانپور و تلاش هاي  وافر وي  در شوراي  عالي  داوري  خانه  سينما اظهار اميدواري  كرد كه خلاقيت  و نوآوري  براي  اثر بخشي  فرهنگي  نظام  آموزش  دانشگاهي  در سينماي  كشورمان  صورت  پذيرد.

باني فيلم از شنبه منتشر مي شود
روزنامه باني فيلم دوره جديد فعاليت خود را از روز شنبه ۱۰ ارديبهشت ماه آغاز مي كند.
اين روزنامه كه در ۱۲ صفحه منتشر مي شود رويدادهاي هنري و به ويژه اخبار سينماي ايران و جهان را همراه با نقد و نظر براي علاقه مندان هنر هفتم ارائه  مي دهد و برخي از صفحات خود را نيز به تئاتر، موسيقي و ادبيات ايران اختصاص داده است.
سايت اينترنتي باني فيلم نيز همزمان با انتشار آن از روز شنبه فعال خواهد بود.
علاقه مندان به هنر هفتم مي تواند به آدرس اينترنتي
www.BONNIEFilm daily.com مراجعه كنند.

همايش كشوري «نيما و شعر نوي پارسي» در همدان برگزار مي شود
انجمن علمي زبان و ادبيات فارسي دانشگاه بوعلي همدان همايش كشوري «نيما و شعر نوي پارسي» را روزهاي ۱۲ و ۱۳ ارديبهشت ماه با حضور شاعران و اساتيد بزرگ ادب فارسي در دانشكده ادبيات اين دانشگاه برگزار مي كند.اين همايش به طور تخصصي با محورهاي زير به واكاوي شعر نو مي پردازد:
۱- سيركلي شعر نو۲- پيوند شعر نو با شعر سنتي۳- نيما شاعري جريان ساز۴- دلايل اقبال وگسترش شعر نو۵- آشنايي با بزرگان شعر نو۶- ساختارشكني در شعر نو۷- تقابل شعر نو و سنتي از ديدگاه شعرا.
دبيرخانه همايش اعلام كرد علاقه مندان مي توانند تا روز ۱۰ ارديبهشت مقالات خود را به دانشكده ادبيات دانشگاه بوعلي ارسال كنند.

ريچارد دوم در تالار وحدت به صحنه مي آيد
ايسنا: تالار وحدت از خرداد ماه ميزبان نمايش «ريچارد دوم» نوشته ويليام شكسپير به كارگرداني تاجبخش فنائيان خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين نمايش، از جمله آثاري بود كه در بيست و سومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر در همين تالار به روي صحنه رفت.
فنائيان درباره قرارداد اين نمايش گفت: قراردادها با توجه به موجودي اعلام شده مركز هنرهاي نمايش تنظيم شده و در مقايسه با هزينه و زحماتي كه صرف آماده سازي نمايش انجام شده اصلا كافي نيست.
وي ياد آوري كرد: از آنجا كه بيش از ۵ ماه است كه اين نمايش را با يك گروه بزرگ تمرين مي كنيم، بايد به شرايط موجود تن دهيم و كار را به روي صحنه ببريم.
خسرو خورشيدي به عنوان طراح صحنه و لباس، فنائيان را در اين اجرا همراهي مي كند ضمن اينكه كاظم بلوچي،  آتش تقي پور، شهين عليزاده، محمدپور حسن، آذر خوارزمي، بهرنگ فرهنگي دوست،  امير عباس حسيني، و... از جمله بازيگران اين نمايش هستند.گفتني است حدود ۲۰ تن از فارغ التحصيلان رشته نمايش، فناييان را در اين اجرا همراهي مي كنند.
فناييان همچنين اين روزها در ضبط تله تئاتر راهي به سوي كعبه نوشته آئول فوگارد، براي شبكه ۴ سيما است كه ضبط آن تا ۱۰ روز آينده به طول خواهد انجاميد.
لازم به ذكر است تالار وحدت از اوايل فروردين امسال ميزبان نمايش غزل كفر به كارگرداني حسين مسافر آستانه است و در ماه ارديبهشت نيز پذيراي نمايش بانوي خيال خواهد بود.

برگي از تاريخ
جنگ ايرانيان ماد با ارتش ليدي
جهان در روز ۲۸ آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۷۷۳ پارلمان انگلستان با وضع قانون چاي باعث شد كه اين دولت، مهاجرنشين خود در آمريكاي شمالي را از دست بدهد. طبق اين قانون، مهاجرنشينان مكلف بودند كه تنها از تجار انگليسي چاي خريداري كنند، ولو اين كه نامرغوب و گران باشد.
در سال ۱۹۲۵ كردهاي استقلال طلب تركيه به جنگ با نيروهاي اين كشور كه در آن زمان نوبنياد بود پايان دادند. گفته شده است كه در آن زمان هم واشنگتن احساسات استقلال طلبي كردهاي تركيه و عراق را دامن مي زد. در سال ۱۳۰۵ هجري (ششم ارديبهشت) بي سيم قصر واقع در چهار راه سيدخندان امروز كه دكل هاي آن هنوز از آن زمان باقي مانده اند گشايش يافت و ايران مجهز به مخابرات بدون سيم شد. در سال ۱۹۴۴ (۱۳۲۳ هجري و در جريان جنگ جهاني دوم و اشغال نظامي ايران و گران شدن قيمت ها به علت تورم ناشي از چاپ بي رويه اسكناس و حمل غلات ايران به شوروي) اعتصاب كارگران در اصفهان كه از اول ارديبهشت آغاز شده بود دولت تهران را با بحران بزرگي روبه رو كرده بود و بيم از آن مي رفت كه به ساير شهرها گسترش يابد. در سال ۱۹۴۵ دولت وقت ايران دو روز پيش از تصرف برلن توسط ارتش سرخ و خودكشي هيتلر، طي يادداشتي از دولت هاي انگلستان، شوروي و آمريكا خواست كه طبق وعده اي كه داده بودند نظاميان خود را از ايران خارج سازند. اين وعده در جريان كنفرانس سران آمريكا، شوروي و انگلستان در تهران داده شده بود.
در سال ۱۳۴۸ هجري در پي تشديد بحران روابط ايران و عراق، دولت عراق به اخراج ايراني تبارها از آن كشور دست زد و ده ها هزارتن اخراج شدند. در سال ۱۹۸۰ سه روز پس از شكست مأموريت كماندوهاي آمريكائي در صحراي طبس، سايروس ونس وزير امورخارجه اين كشور كه از قبل با اين عمليات مخالف بود كناره گيري كرد. در سال ۱۹۷۸ (۱۳۵۷ هجري و سال انقلاب) رونالد ريگن و مارگارت تاچر دو سياستمدار محافظه كار آمريكا و انگلستان كه هر دو بعداً رئيس دولت شدند در تهران با شاه، نخست وزير و مقام هاي ديگر از جمله وزير نفت ملاقات و مذاكره كردند.
و اينك برگ امروز: ترس از خورشيدگرفتگي در ۲۸ آوريل سال ۵۸۵ پيش از ميلاد سبب قطع جنگ ايرانيان ماد با ارتش ليدي (واقع در آناتولي به نوشته يونانيان باستان: آسياي صغير) شد. ماد ها پس از مهاجرت به فلات ايران در منطقه اي كه از ري (تهران) آغاز و سراسر غرب كشور از جمله همه آذربايجان و كردستان را شامل مي شد اسكان گزيده بودند. مادها بعداً به پايتختي همدان (هكمتان اكباتان) دولتي تأسيس كردند تا متحداً بر ضد همسايگان غربي خود كه از پراكندگي آنان سوءاستفاده مي كردند و ضمن تجاوز نظامي، به جمع آوري اسير مي پرداختند (كه در دنياي باستان نوعي ثروت و منبع توليد به شمار مي رفت) مقابله كنند.
آنان موفق شدند دولت آشور را كه بيش از ديگران اسير گرفته بود مضمحل سازند و براي هميشه از ميان بردارند. در آن زمان بزرگترين دولت پارس ها تحت عنوان كيانيان در سيستان، آريا (افغانستان كنوني) و كرمان فعاليت داشت و پارس هاي جنوبي هم كه از هيچ ناحيه اي تهديد نمي شدند، دولت ديگري داشتند كه يك ربع قرن پس از جنگ ماد و ليدي، كوروش بزرگ از اتحاد اقوام ايراني دولت واحد ايران را به وجود آورد كه از نظر تمدن و توان و پيشرفت در جهان سرآمد بود.
iranianshistoryonthisday.com

۷ فيلم ايراني در جشنواره معناگراي تركيه
انجمن  سينماي  آنكارا خواهان  شركت  هفت  فيلم  ايراني  در نخستين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  معناگرا در تركيه  شد.
نخستين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  معناگرا تركيه  ۲۴ ارديبهشت  در شهر قونيه  آغاز مي شود و تا نهم  خرداد ادامه  دارد.
به  گزارش   روابط عمومي  بنياد سينمايي  فارابي ، انجمن  سينماي  آنكارا خواستار شركت  فيلم هاي  رنگ  خدا و باران  ساخته  مجيد مجيدي ، درخت  گلابي  و پري  ساخته  داريوش  مهرجويي ، يك  تكه  نان  و شيدا ساخته كمال  تبريزي  و ناروني  ساخته  سعيد ابراهيمي فر در اين  جشنواره  شد.
براساس  اين  گزارش ، فيلم  سينمايي  يك  تكه  نان  در بخش  سينماي
  معنا گراي بيست  و سومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر جايزه  بهترين  كارگرداني  را دريافت  كرده  است .

جايي براي زندگي هفته آينده اكران مي شود
فيلم  سينمايي  «جايي  براي  زندگي » ساخته  محمد بزرگ  نيا از ۱۴ ارديبهشت ماه  در جدول  اكران  سينماها قرار مي گيرد.
به  گزارش ايرنا، اين  فيلم  كه  داراي  مضموني  جنگي  است  در گروه  سينمايي  عصر جديد به  نمايش  گذاشته  مي شود.
فيلم  جايي  براي  زندگي  كه  از توليدات  سال  ۸۲ است ، پس  از «كشتي  آنجليكا» «جنگ  نفتكش ها» و «طوفان » در كارنامه  بزرگ  نيا قرار دارد.اين  فيلم ، داستان  خانواده  بزرگي  است  كه  با شروع  جنگ  از هم  مي پاشد و املاك خانواده  به  اشغال  دشمن  درآمده  و براي  هريك  از اعضاي  خانواده  سرنوشتي  رقم مي خورد.«عزت الله  انتظامي » ، «هديه  تهراني » ، «آتيلا پسياني » و «رضا كيانيان » در اين  اثر نقش  آفريني  كردند.فيلم  جايي  براي  زندگي  پيشتر در بيست  و سومين  جشنواره  فجر حضور داشت .

۴ فيلم ايراني در جشنواره كودك و نوجوان چك
خبرگزاري فارس: «هناسه سرد» ، «كليد» ، «كودكي هايم مثل رؤيا» و «بهترين هديه خدا» از جمله آثار ارسالي امور جشنواره هاي اداره كل دفاتر خارج از كشور سازمان صدا و سيما به بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان زلين كه خردادماه سال جاري در كشور چك برگزار مي شود، راه يافت.
به گزارش اداره كل روابط عمومي  سازمان صدا وسيما اين برنامه ها توليد مراكز كردستان، فارس، همدان و كرمان است و از كارگردانان اين آثار براي حضور در جشنواره زلين دعوت به عمل آمده است.
فيلم كوتاه داستاني هناسه سرد به كارگرداني اكبر شهبازي درباره زندگي پسري در يكي از روستاهاي كشور است.
انيميشن هفت دقيقه اي كليد به كارگرداني مهبد بذرافشان درباره مرد ماهيگيري است كه در پي يك روز تلاش نافرجام براي صيد ماهي و روزي، در اوج نا اميدي در تور ماهيگيري اش به صندوقچه اي چوبين برمي خورد و فكر مي كند كه در آن گنجي نهفته است.
انيميشن هشت دقيقه اي كودكي هايم مثل رؤيا نيز به كارگرداني محمدرضا مكتبي درباره كودك معلولي است كه ناتوان از بازي با همسن و سالان خود در رؤياهاي خود غوطه ور است و ادامه ماجرا... همچنين انيميشن چهار دقيقه اي بهترين هديه خدا به كارگرداني محمدرضاپور به زندگي پسركي شاگرد مسگري مي پردازد. او با ديدن روباهي شل كه ته مانده غذاي شير را مي خورد فكر مي كند بدون زحمت و تلاش هم مي شود زندگي كرد اما استاد مسگر او را از اين اشتباه بيرون مي آورد.

پاسخ به پرسش پزشكي
ليپوما
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا لازم است ليپوما (تومور چربي خوش خيم غير سرطاني) را با عمل جراحي برداشت و خيال را آسوده ساخت و وي پاسخ داده است كه معمولاً عمل جراحي توصيه نمي شود مگر اين كه اين تومور بي آزار در پيشاني و جايي باشد كه به زيبايي شكل و قيافه لطمه بزند. به نظر من كه ليپوما نياز به درمان و يا برداشتن ندارد تا نظر دكترتان چه باشد.

داود ميرباقري در بيمارستان بستري شد
مهر: داود مير باقري ششم ارديبهشت ماه بعلت فشار كار و گرماي هوا در سر صحنه سريال مختارنامه به بيمارستان ايران مهر منتقل شد.
عليرضا بيات دستيار توليد پروژه سريال مختارنامه ضمن اعلام اين خبر به خبرنگار سينمايي مهر در مورد وضعيت حال داود ميرباقري گفت: به علت فشار كاري و گرماي هوا در سر صحنه سريال مختارنامه ميرباقري جهت معاينات پزشكي به بيمارستان ايران مهر منتقل شده است و پس از درمان، طي يكي دو روز آينده از بيمارستان مرخص مي شود.
داود ميرباقري كارگردان سينما و تئاتر و تلويزيون آثاري چون مجموعه امام علي(ع) و فيلم هاي سينمايي «ساحره» ، «آدم برفي» و... را در پرونده حرفه اي خود دارد.

بهارستان
در هفته يك بار مجلس گفتي. هر بار كه بر منبر شدي و رابعه حاضر نبودي، فرود آمدي. يك بار گفتند: چندين بزرگان و محتشمان حاضرند، اگر پيرزني حاضر نباشد چه شود؟
گفت: شربتي كه ما از براي حوصله  پيلان ساخته ايم، در سينه موران نتوان ريخت.
در ذكر حسن بصري- تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شكارچي
مدت ها بود هر روز براي شكار كبك از خانه بيرون مي رفت و دست خالي بر مي گشت. سرانجام خسته و نااميد شد، تفنگ را بر طاقچه گذاشت و تصميم گرفت ديگر به شكار نرود.
صبح روز بعد كه از خانه بيرون رفت، كبكي را ديد كه در حياط دنبال دانه مي گشت. لحظه اي مكث كرد و داخل خانه شد. وقتي برگشت مشتي دانه در دست داشت.
زهرا قربان خانلو

گشتي در دنياي خبرها
تاجگذاري سگ زيبا
آيووا: يك سگ ۵ /۲ ساله از انگليس به عنوان زيباترين سگ نژاد بول داگ جهان برگزيده شد و روي سر اين حيوان تاج گذاشتند.
در اين مراسم كه در آيووا برگزار شد، ۵۰ بول داگ ديگر با اين سگ رقابت داشتند. اين سگ، تاج خود را تا يك سال ديگر حفظ خواهد كرد تا اين كه در دوره بعدي رقابت ها از آن دفاع كند.
پيش از اين سگ مورد نظر دو بار در اين رقابت شركت كرده بود كه هر بار در برابر ساير رقيبان شكست خورد.
جلوگيري از غيبت كارمندان
لندن: شركت پست انگليس كه يك شركت دولتي است براي كاهش غيبت هاي مداوم كارمندان خود دست به ابتكار جالبي زده است.
كارمنداني كه طي ۶ ماه حتي يك روز هم غيبت نداشته باشند در قرعه  كشي بزرگ اين شركت، شركت خواهند كرد و جوايز اين قرعه كشي، ۱۲ دستگاه خودرو است. از زمان اجراي اين طرح تاكنون، غيبت كارمندان به ميزان ۱۰ درصد كاهش يافته است. در سال ۲۰۰۲ اعلام شد، شركت پست انگليس بابت غيبت كارمندان خود روزانه يك ميليون پوند زيان مي دهد.
نصب سلول خورشيدي در خانه معاون نخست وزير
لندن: در آستانه انتخابات عمومي در كشور انگليس، دوستداران محيط زيست در اين كشور دست به كار جالبي زدند و يك صفحه خورشيدي را روي پشت بام خانه معاون نخست وزير نصب كردند. اين صفحه، حاوي سلول هاي خورشيدي است كه انرژي خورشيدي را تبديل به انرژي برق و يا انرژي گرمايي مي كند. اين دوستداران محيط زيست با انجام اين كار قصد دارند دولت را تشويق كنند تا بيشتر از منابع تجديدشونده انرژي استفاده نمايد.
۵۰ حشره در گوش
بانكوك: پزشكان در تايلند ۵۰ حشره را از گوش يك مرد ۸۴ ساله در تايلند بيرون آوردند.
اين مرد كه از گوش درد شكايت داشت به بيمارستان مراجعه كرد. پزشكان پس از معاينه گوش اين پيرمرد، پي بردند كه مگس ها براي تخم گذاري وارد گوش او شده اند به همين دليل از خارش شديد گوش رنج مي برد. پزشكان با استفاده از دستگاه هاي مكنده ۵۰ حشره را از داخل گوش وي بيرون آوردند.
گوشت حيوان داخل آب لوله كشي
آيووا: يك ماه قبل اعلام شد در شبكه آب لوله كشي آيووا يك تكه گوشت كشف شده است. اما ديروز براي دومين بار طي يك ماه اخير خبر رسيد، سه تكه گوشت ديگر در اين شبكه پيدا شده است. اين تكه گوشت ها فاقد استخوان و مو بودند و احتمال مي رود كه متعلق به يك حيوان باشد. با اين حال مقامات آيووا اعلام كردند، نوشيدن آب لوله كشي خطري دربرندارد.
ناهار رايگان
رم: يك مرد شيك پوش در ايتاليا طي ۱۲ سال اخير، ۹۶ بار ناهار رايگان در رستوران هاي اين كشور ميل كرده است.
اين مرد درحالي كه لباس هاي شيك بر تن مي كند پس از صرف غذا در رستوران هاي گرانقيمت، در برابر صاحب رستوران مي ايستد و با نهايت ادب مي گويد: من براي پرداخت صورتحساب پول ندارم. البته ديروز صاحب يك رستوران پليس را خبر كرد و مأموران پس از دستگيري اين مرد مؤدب دريافتند كه او با اين حربه طي ۱۲ سال اخير، ۹۶ وعده غذاي رايگان ميل كرده است.
دستگيري بوفالوها در زمين تنيس
بالتيمور: فرار يك گله بوفالو باعث هرج و مرج در يكي از شهرهاي آمريكا شد. اين ۱۰ بوفالو پس از فرار از يك مزرعه به گشت و گذار در خيابان هاي شهر پرداختند و به همين دليل پليس با ۱۰ خودرو و يك دستگاه هلي كوپتر به تعقيب اين حيوانات پرداخت. مأموران، اين بوفالوها را به داخل يك زمين تنيس هدايت كردند و در اين مكان، حيوانات وحشي را به دام انداختند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۶ دقيقه

گل و گياه
گازمانيا
000846.jpg
نام علمي: Guzmania minor
خانواده: BROMELIACEAE
زمان گلدهي اين گياه آپارتماني فصل پاييز مي باشد.
نيازها: در بهار و تابستان محيط سايه _ روشن، گرم و مرطوب و آبياري با آب مقطر ولرم، خاك را هميشه نسبتا مرطوب نگهداريد. در زمستان دما نبايد از ۱۸-۱۶ درجه سانتيگراد پائين تر رود. در دماي معمولي اطاق مكررا از اسپري آب استفاده كنيد. خاك مناسب: مخلوطي از تورب، خاك باغچه و خاك برگ نيمه پوسيده. از بهار تا تابستان هر سه هفته يكبار كود محلول به ميزان يك گرم در ليتر. به قسمت مياني گياه كود ندهيد.
ازدياد: پس از اينكه گياه مادري كاملا پژمرده شد اوايل بهار پاجوش را جدا نموده و در گلداني ديگر بكاريد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |