پنجشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۴ - Apr 28, 2005
خاتمي در دانشگاه تهران:
كوشيدم زبان سياست را به زبان فرهنگ نزديك كنم
000855.jpg
عكس : عليرضا بني علي
000858.jpg
ايسنا: به استناد ماده بيستم قانون تاسيس دانشگاه تهران مصوب هشتم خرداد ماه ۱۳۱۳ و پيشنهاد گروه روابط بين الملل و مصوبه مورخ پنجم خرداد ۱۳۸۳ شوراي دانشگاه تهران به سيد محمد خاتمي به خاطر نوآوري ها و تلاش هاي موفق راهبردي و كاربردي در طرح نظريه گفت وگوي تمدن ها و ائتلاف براي صلح و پيشبرد آن در ايران و جهان درجه دكتراي افتخاري دانشگاه تهران در رشته روابط بين الملل از سوي دكتر رضا فرجي دانا، رئيس دانشگاه تهران در هفتم ارديبهشت ۱۳۸۴ اعطاء شد.
رئيس جمهور پيش از آغاز سخنان خود از دانشگاه تهران تشكر كرد كه در مراسم اعطاي نشان دكترا به وي ،كلاه ديگري بر سرش نگذاشتند و به پوشاندن رداي دكترا اكتفا كردند و شايد احساس كردند اين گردن و شانه و سر، ديگر تاب داشتن كلاه ديگري را ندارد.
خاتمي خاطرنشان كرد كه گرچه به لطف خداوند تا چند ماه ديگر يكي از اين كلاه ها برداشته خواهد شد، افزود: من در شگفتم كه براي برداشتن اين كلاه صف طويلي تشكيل شده تا يك نفر اين كلاه را بر سر خود بگذارد.وي در عين حال گفت: صرف نظر از اين سخن، هر چه انتخابات باشكوه تر و پرشورتر باشد، براي ايران و كشور ما ارزشمندتر است. البته مهم تنوع است نه تعدد. ممكن است با چند نفر آن تنوع مطلوب ايجاد شود ولي با ده ها نفر ايجاد نشود.
رئيس جمهور ابراز اميدواري كرد كه با حصول تنوع و حضور مردم شاهد انتخابات پرشوري باشيم.
خاتمي گفت: وقتي پيشنهاد اين مراسم شد با دو احساس متضاد روبرو بودم؛ يكي كراهت و ديگري اشتياق.كراهت از اين جهت كه نمي خواستم در مقام رياست جمهوري در چنين جلسه اي حاضر شوم، چرا كه هر چند بزرگواران، استادان دانشگاه تهران، از سر لطف و بزرگواري اين چنين كرده اند، اما شائبه تاثر علم از قدرت موجب كراهت من براي حضور در اين جمع مي شد.
از سوي ديگر احساس اشتياق؛ اشتياق براي حضور در جمع دانشگاهيان و در دانشگاه هاي ايران، دانشگاه تهران با آن همه افتخارات و دمي آسوده شدن از سختي هاي كار سياسي با حضور در جمع اصحاب علم و فضيلت. بالاخره اشتياق بر اكراه غلبه كرد و با كمال ميل در مقابل دعوت دانشگاه تهران اين حضور را پذيرفتم با اين اميد كه نشانه اي از تمكين اصحاب قدرت در برابر اصحاب علم و فرهنگ و فضيلت باشد.
پيش از سخنان رئيس جمهور دكتر رضا فرجي دانا نيز طي سخناني با اشاره به اين كه در اين مراسم منشور دكتراي افتخاري و نشان نقره فام دانشگاه به عالمي اعطا مي گردد كه عمر پر بركت خود را در راه اعتلاي دين، فرهنگ و علم اين مرز و بوم كهن صرف كرده است، ابراز اميدواري كرد كه اين تلاش دانشگاه در تكريم علم و عالم مورد رضايت حضرت حق قرار گيرد.
فرجي دانا باعث افتخار خود دانست كه تنديسي از اين دو بال پرمفهوم را به نظريه پرداز نظريه هاي مهم گفت وگوي تمدن ها و ائتلاف براي صلح اهدا و مراحل قدرشناسي جامعه دانشگاهي را از نقش ماندگار اين مرد بزرگ در تاريخ معاصر ايران اسلامي و جهان مشتاق صلح ابراز كند.
سخنان رئيس جمهور
در مراسم اهداي دكتراي افتخاري
رئيس جمهوري در مراسم دريافت دكتراي افتخاري روابط بين الملل دانشگاه تهران گفت: دنياي امروز از مشروعيت بخشيدن به فاشيسم رنج مي برد و تعجب مي كنم كه دبيركل سازمان ملل پيشتاز آن شده است.
وي تاكيد كرد: بعد از انتخابات خرداد ۷۶ كوشش من نزديك كردن زبان سياست به زبان فرهنگ بود و يكي از بزرگترين اهداف و آرمان من در اين ۸ ساله بوده است. وي با اشاره به اين كه مردم و رئيس جمهور در اين ۸ سال در كنار موفقيت ها، ناكامي هاي زيادي داشته اند تاكيد كرد: بزرگترين دستاورد من تغيير گفتمان و كردار سياست مداران در عرصه هاي داخلي و خارجي بود و فكر مي كنم در اين عرصه چندان ناكام نبوده ام.
رئيس جمهوري گفت: بزرگترين دليل من اين است كه اگر بخواهيم با زبان سياست سخن بگوييم هيچگاه نمي توانيم به همدلي و دوستي برسيم در حالي كه جهان امروز سخت نيازمند صلح، همدلي و آشتي است.
خاتمي گفت: اين كه سياستمداران هم به دنبال حفظ منافع ملي باشند وظيفه قدرتمندان است ولي آيا اين جلب منفعت با زور ميسر است؟ در آن ترديد است چرا كه با سخن خوش مي توان به همدلي رسيد.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي به فاجعه ظهور هيتلر و تلاش زورمآبانه وي براي استيلا به جهان اشاره كرد و گفت: متاسفانه قربانيان ديروز فاشيسم امروز به بهانه ايجاد فضاي حياتي براي خود ابتدايي ترين فضاي حيات را براي صاحبان سرزمين فلسطين تنگ كرده اند.
خاتمي افزود: امروز مسئله اي به نام مشروعيت بخشيدن به فاشيسم مطرح شده كه اگر محقق شود دنيايي سياه در عرصه بين الملل جامعه را فرا خواهد گرفت.
وي گفت: براساس اين ايده نامشروع هر كس احساس كند كه منافع او در خطر است به اين بهانه حمله مي كند و منافع ديگران را تهديد و تحريم مي كند.
رئيس جمهوري از پيشنهاد دبير كل سازمان  ملل در مورد تغيير ساختار سازمان ملل انتقاد كرد و پاسخ آن را به زماني نزديك موكول كرد و گفت: جاي بسي تعجب است كه فردي كه خود ظلم و ستم و بي عدالتي را چشيده و در اين سالها براي گسترش عدالت تلاش كرده امروز پيشنهاد مشروعيت بخشيدن را به فاشيسم مدرن مطرح مي كند.
خاتمي از گفت وگوي تمدنها به عنوان ايده فرهنگي در سياست  رخنه كرده ياد كرد و گفت: استقبال بي نظير جوامع بين الملل نشاندهنده عشق و علاقه عميق جهاني به صلح و آشتي است.
خاتمي با اشاره به تحولات و وضعيت سالهاي اخير منطقه گفت: احساس من اين بود كه گفت وگوي تمدنها در منطقه ما شادابي خود را از دست داده ولي در نشست اخير يونسكو دريافته ام كه اين ايده در جهان شادابتر از گذشته دنبال مي شود ولي اهتمام آن در ايران كمتر از حد متوسط جهاني آن است كه ناشي از فضاي سياست زده كشور است و رسانه ملي و ديگر رسانه ها درخور شايسته به آن توجه نكرده اند.
رئيس جمهوري در پايان تاكيد كرد: گفت وگوي تمدنها ميراث بزرگ جامعه فرهنگي ايران است و از اين پس با تمام وجود در خدمت ارائه و ترويج اين انديشه خواهم بود.

سخنگوي قوه قضائيه:
پرونده قضات مقصر در محاكمه وبلاگ نويسان
در دادگاه انتظامي قضات بررسي مي شود
فارس: سخنگوي قوه قضائيه گفت: پرونده قضاتي كه در قضيه وبلاگ نويسان كوتاهي كرده اند، در دادسراي انتظامي قضات در حال رسيدگي است.
جمال كريمي راد ديروز در نشست خبري خود با خبرنگاران ضمن تبريك ميلاد پيامبر اكرم (ص)، حل اطاله دادرسي و پيگيري حقوق شهروندي را از اولويت هاي ويژه قوه قضائيه در سالجاري خواند و افزود: با تصويب قانون حقوق شهروندي در مجلس در جهت نظارت بر اجراي صحيح اين قانون، هيات هاي نظارت و بازرسي در سراسر كشور تشكيل شد كه اين هياتها بازرسي هايي را از مراجع انتظامي، ضابطين و زندانهاي كشور، به عمل آورده اند و در بعضي از شهرها هياتها در ديدار با زندانيان و بازداشتگاهيان از نحوه برخورد ضابطين و صدور قرارها براي زندانيان پيگيري هايي را به عمل آورده اند.
وي يكي از جدي ترين مسائل مورد پيگيري قوه قضائيه و رئيس  قوه قضائيه را بحث حقوق شهروندي عنوان كرد و بيان داشت: در راستاي تحقق اين مهم، آئين نامه اجرايي حقوق شهروندي تهيه و آماده تصويب است.
سخنگوي قوه قضائيه اظهار داشت: رئيس قوه قضائيه به دادسراهاي سراسر كشور دستور دادند تا شكايت مردم را ابتدا خود دريافت و آن را به شعب بازپرسي و دادياري ارجاع دهند تا چنانچه لازم باشد تحقيقاتي پيرامون شكايات واصله توسط ضابطين انجام گيردبا نظارت مستقيم بازپرسان.وي ارجاع اوليه پرونده به ضابطين توسط دادسراها را برخلاف قانون خواند و افزود: هيچ قاضي با ارجاع پرونده به ضابطين نمي تواند رافع مسئوليت ايشان باشد، لذا قضات موظف هستند طبق قانون تعليمات لازم را به ضابطين بدهند و بر كار آنها نظارت داشته باشند.
سخنگوي قوه قضائيه از ابلاغ بخشنامه اي  جديد توسط رئيس قوه قضائيه به دادسراها در جهت نظارت قضات بر عملكرد ضابطين در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: در اين بخشنامه به قضات تأكيد خواهد شد كه ضابطين در جرايم غير مشهود حق ورود اوليه به پرونده را بدون دستور قاضي ندارند.وي از رسانه ها و صدا و سيما خواست تا به عنوان مرجع مهم نظارتي نقش خود رادر بحث حقوقي شهروندي به خوبي ايفا كنند و در اين زمينه با قوه قضائيه همكاري و همراهي لازم را داشته باشند تا قوانين و مقررات مربوط به حقوق شهروندي به عنوان يك فرهنگ در جامعه نهادينه شود تا همه شهروندان درمورد پرونده خود مطلع باشند كه از چه حقوقي و حمايتهاي قانوني در مرحله دفاع و دادرسي برخوردار هستند.
سخنگوي قوه قضائيه اظهار داشت: شهروندان مي توانند در بحث حقوق شهروندي شكايات خود را به هيات هاي نظارت و بررسي مستقر در هر يك از دادگستري هاي سراسر كشور اعلام كنند و اين هياتها موظف به رسيدگي به شكايات مردم هستند.وي گفت: هياتهاي نظارت و بازرسي علاوه بر رسيدگي به شكايات مردم موظف هستند تا درمورد زندانيان، بازداشتگاهيان و محكومين پيگيري هاي لازم را به عمل آورند تا چنانچه تضييع حقي صورت گرفته باشد آن را بررسي كند.
وي افزود: اين هياتها تاكنون پرونده رجبي ثاني، وبلاگ نويسان و چند پرونده ديگر را بررسي كرده اند، به طوريكه هيات بازرسي و نظارت استان تهران قبل از عيد بازديدي از آگاهي تهران داشتند و وضعيت بازداشت ها و نحوه برخورد با آنها را به طور كامل بررسي و به ما گزارش دادند.
سخنگوي قوه قضائيه درخصوص پرونده ورزشگاه آزادي گفت: اين پرونده به طور جدي مورد پيگيري قرار گرفته و بازپرس پرونده در مراحل مختلف نظرات كارشناساني را كه شوراي امنيت كشور معرفي كرده بود، اخذ كرده است و افراد را جهت اخذ توضيح به دادسرا دعوت كرده و براي دو نفري كه مسئوليت متوجه آنها بوده قرار تامين صادر كرده است.وي افزود: در حال حاضر بازپرس منتظر دريافت اظهار نظر نهايي پزشكي قانوني درخصوص كساني كه صدمه ديده اند،است كه هنوز پزشكي قانوني نظر نهايي خود را به لحاظ طول درمان صدمه ديدگان اعلام نكرده است.وي گفت: بازپرس همچنين منتظر گواهي حصر وراث از طرف اوليا دم است كه با رفع اين دو مانع نظر نهايي اعلام خواهد شد.
كريمي راد درخصوص پرونده وبلاگ نويسان گفت: اين پرونده توسط هياتي بررسي شده و مسامحه و كوتاهي قضات و ضابطين در حال پيگيري است.وي افزود: اين پرونده كماكان در دست پيگيري است و نتيجه نهايي به رئيس قوه قضائيه ارائه خواهد شد و علت عدم اعلام اسامي چهار نفر از متهمين اين پرونده به دليل اين است كه ممكن است در مرحله دادگاه نيازي به حضور اين چهار نفر نباشد و دادگاه بدون حضور اين افراد راي خود را صادر كند، لذا نيازي به نام بردن اسامي آنها نيست.وي گفت: پرونده قضاتي كه در اين پرونده كوتاهي كردند در دادسراي انتظامي قضات در حال رسيدگي است و علاوه بر آن پرونده ديگري نيز در دادسراي تهران در حال رسيدگي است.
سخنگوي قوه قضائيه درخصوص حوادث خوزستان اظهار داشت: رئيس كل دادگستري استان خوزستان، معاونين و بازپرسان دادسراي اهواز از ابتداي وقوع اين قضيه رسيدگي هاي خود را آغاز كرده اند و با توجه به اين كه توطئه ها تمام شده، اما رسيدگي هاي قضايي ادامه دارد و آمار و ارقام افراد آزاد شده و مسببين اصلي پرونده در پايان رسيدگي اعلام خواهد شد.
كريمي راد گفت: در مسائل امنيتي كارشناس اصلي وزارت اطلاعات است بنابراين وزارت اطلاعات نظر نهايي خود را درخصوص مسائل امنيتي پرونده حادثه خوزستان براي نتيجه گيري نهايي به بازپرس ارائه خواهد داد.
وي درمورد پرونده زهرا كاظمي گفت: اين پرونده در شعبه ۳۴ دادگاه تجديد نظر در دست رسيدگي است و ۲۶ ارديبهشت وكلاي كاظمي جهت اخذ توضيح به دادگاه دعوت شده اند  كه بعد از آن جلسه دادگاه براي رسيدگي تعيين وقت خواهد كرد.
وي در ادامه گفتگوي خود حضور قضات در كميسيون حقوق بشر سازمان ملل را در رويكرد كميسيون حقوق بشر نسبت به نقض حقوق بشر در ايران بسيار موثر و مطلوب خواند و افزود: گزارشي كه قضات به كميسيون حقوق بشر درخصوص بحث حقوق بشر و اقدامات دستگاه قضايي كشور درمورد نحوه رسيدگي به پرونده ها در دستگاه قضايي در كميسيون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه دادند، در اين رويكرد بسيار موثر بوده است.وي گفت: با توجه به مسائل مطرح شده درمورد ايران در بحث حقوق بشر و هماهنگي بين قوه قضائيه با وزارت امورخارجه، در كميسيون ژنو دستاورد خوبي را شاهد بوديم به طوريكه پرونده ايران از دستور كميسيون حقوق بشر خارج شد.

شوراي اروپا همكاري ايران
با آژانس بين المللي انرژي اتمي را خواستار شد
ايسنا :بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، شوراي اروپا سه شنبه ايران را به پيروي از معاهده ي منع گسترش سلاح هاي هسته  اي و همكاري همه جانبه با آژانس بين المللي انرژي اتمي فراخواند(!)اين خبرگزاري آمريكايي ادامه داد، در قطعنامه اي كه سه روز پيش از آن كه ايران مذاكرات هسته يي اش را با سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه آغاز كند، تصويب شده، شوراي اروپا از مقامات ايران خواسته است تا اجازه دسترسي آزادانه و بازرسي از تاسيسات اين كشور را بدهد، اما هم چنين اعلام كرده كه جامعه  بين المللي بايد به تهران اطمينان بدهد كه نگراني هاي مشروع امنيتي اش مورد توجه قرار خواهد گرفت.
بر اساس اين گزارش، كميته  حقوق بشر اروپا نيز اعلام كرد: به علاوه بايد به ايران اطمينان داده شود كه آمادگي براي رفع نگراني ها در خصوص برنامه  هسته يي اش فرصت هاي جديدي را براي همكاري بين المللي ايجاد خواهد كرد.

دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي:
ايران در جلسه روز جمعه انتظار پاسخ هاي
صريح از طرف اروپايي را دارد
ايسنا: آقامحمدي نسبت به نتيجه  نشست كميته  راهبري در ۹ ارديبهشت ماه ابراز خوش بيني كرد. علي آقامحمدي، رييس كميته  اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اعلام كرد: جلسه  كميته  راهبري ايران و اروپا در زمان مقرر برگزار خواهد شد. وي همچنين اظهار داشت كه نفرات تيم مذاكره كننده  هسته اي همان تركيب قبلي را داراست و تغيير نكرده است.
آقامحمدي اين مطلب را كه امكان تاخير در برگزاري اين نشست به دليل انتخابات پارلمان انگليس يا انتخابات رياست جمهوري در ايران وجود داشته باشد، رد كرد و آن را صحيح ندانست.اين در حالي است كه «علي آقامحمدي» رئيس كميته اطلاع رساني شوراي عالي امنيت ملي روز گذشته در همايش انجمن اسلامي دانشجويان گفت: اروپاييان خواسته اند مذاكرات هسته اي ايران و اروپا به خاطر انتخابات رياست جمهوري ايران و انتخابات پارلمان انگليس به تأخير بيافتد.
آقامحمدي اظهار داشت: امروز ما به دنبال تعريف تعامل جديدي با جهان منهاي آمريكا هستيم و اگر اين مسئله اتفاق بيافتد، موضوع چندقطبي شدن جهان را با وجود آمريكا مطرح و پيش برده ايم.
وي گفت: آنچه كه امروز به عنوان پرونده هسته اي ايران مطرح است از اول انقلاب چالشي بين ايران و غرب بوده و امروز به مرحله مذاكره رسيده است.
با افزايش فشار ايران بر اروپا بحران در پيش است
خبرگزاري رويتر روز گذشته به نقل از ديپلمات هاي اروپايي نوشت، ايران در حال افزايش فشار بر سه كشور اروپايي است تا طرحش را براي پيوستن به باشگاه كشورهاي هسته اي بپذيرند.
اين خبرگزاري انگليسي با خاطرنشان كردن موضع اروپا مبني بر آن كه ايران از برنامه چرخه سوخت هسته اي دست بردارد، ادامه داد، چهار ماه مذاكره نتوانسته است موضع ايران مبني بر آن كه از حق مسلم اش در خصوص غني سازي اورانيوم چشم پوشي نخواهد كرد را تغيير دهد.
اين گزارش به نقل از ديپلمات هايي كه نامي از آنها نبرد، ادامه داد، ايران در اين مذاكرات موضعي تهاجمي اتخاذ كرده است.
يك ديپلمات از سه كشور اروپايي درباره مذاكرات روز جمعه اين هفته گفت: ما اكنون در موضع تدافعي هستيم.ما ديگر درباره توقف غني سازي اورانيوم صحبت نمي كنيم، بلكه تنها به بحث درباره پيشنهاد ايراني ها خواهيم پرداخت.
وي مدعي شد كه هيچ پيشرفتي در جلسه روز جمعه حاصل نخواهد شد، اگرچه حتي ممكن است اين نشست به سيلي از لفاظي هاي خشمگينانه طرف ايراني منجر شود كه پاسخي قطعي را از سوي اروپايي ها دريافت نخواهد كرد.
اين در حالي است كه حسين موسويان، دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به اين خبرگزاري گفت: در جلسه روز جمعه ايران انتظار پاسخ هاي صريح از طرف اروپايي را دارد.
وي گفت، ايران كه برنامه غني سازي اش را براي مدت مذاكرات به حال تعليق در آورده است، تنها در صورتي مذاكره خواهد كرد كه طرف اروپايي بگويد پيشنهاد ايران به عنوان مبنايي براي معامله آينده است.
موسويان گفت: اگر چنين نشود، ايران نمي تواند به تعليق بر پايه مذاكراتي كه پيشرفتي ملموس ندارد، ادامه دهد.
اين خبرگزاري انگليسي به نقل از چندين ديپلمات اتحاديه اروپا كه نامي از آنها نبرد، مدعي شد، اروپايي ها انتظار دارند تهران بحراني را پس از جلسه روز جمعه به راه بيندازد، چرا كه آنها به ايراني ها پاسخ قاطعي را كه بخواهند، نخواهند داد.
اين گزارش ادامه داد، اما آنها مي گويند كه بعيد به نظر مي رسد اين مذاكرات قطع شود و ايران غني سازي اورانيوم را از سر بگيرد.
يكي از ديپلمات هاي سه كشور اروپايي گفت: فكر نمي كنم كه ما چيزي جز تداوم مذاكرات را خواستار باشيم و فكر نمي كنم كه ايران هم چيز ديگري بخواهد.
اين گزارش مدعي شد، ديپلمات هاي اروپايي همچنين گفتند كه آنها به آرامي هر گونه بحران كنترل شده ايراني ها را تحمل خواهند كرد و اين بحران هدفش ارايه يك چهره قاطع به افكار عمومي داخلي خواهد بود كه قرار است در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري كشورشان شركت كنند.
اينگونه مذاكرات زمان مي برد
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم به فارس گفت: اگر مذاكرات ما با اروپا منجر به توافق بر اساس تصميمات اتخاذ شده نظام درباره استفاده از انرژي هسته اي شود اين توافق مي تواند مبناي ادامه همكاري هاي فني و تكنولوژيك با اروپايي ها باشد.
علاءالدين بروجردي افزود: موضع مجلس در مورد بحث انرژي هسته اي كاملاً مشخص است و با توجه به طرحي كه در صحن علني و بعد در شور اول و دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تصويب شد، اعلام كرده ايم دولت ملزم است كه غني سازي را انجام دهد. وي اظهار داشت: موضع دولت يا در واقع شورايعالي امنيت ملي هم روشن است و روند مذاكرات هم در سال جديد به نسبت سال گذشته از طرف اروپايي ها با برخورد مثبت تري مواجه شده است.
بروجردي خاطرنشان كرد: اگر توافقي با اروپا صورت بگيرد كه بتواند مبناي يك همكاري بيشتر باشد فعاليت هاي هسته اي ما در همان بستر ادامه مي يابد و اگرنه تصميم نظام براي فعاليت مستقل در زمينه فناوري هسته اي عملي خواهد شد.
بروجردي تصريح كرد: هر چند نبايد اجازه بدهيم مذاكرات خيلي طولاني شود، اما بايد قبول كرد كه اين گونه مسائل زمان بر هستند و اگر بتوانيم در همين بستر فعلي به توافقي دست پيدا كنيم در آينده نيز مي توانيم از تكنولوژي هاي مدرن و جديد ساخت راكتور و نيروگاه هسته اي كه تغييرات زيادي از نظر امنيت و بهره وري با تكنولوژي هاي قديمي تر دارند استفاده كنيم.

مركز پژوهشهاي مجلس حلقه اتصال
بين نمايندگان و نخبگان جامعه است
فارس: قائم مقام مركز پژوهش هاي مجلس گفت: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي حلقه اتصال بين نمايندگان مجلس و نخبگان جامعه است.
فروزنده افزود: با شناسايي و اعلام آمادگي حدود ۵ هزار نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاهها و مراكز علمي و تحقيقاتي براي همكاري با اين مركز، هم اكنون يك نهضت پژوهشي كاربردي در عرصه قانونگذاري در كشور در حال تحقق است.
فروزنده همچنين تعامل و ارتباط با دستگاههاي اجرايي كشور براي افزايش كاربردي شدن هر چه بيشتر قوانين و مقررات را از ديگر اولويت هاي كاري مركز پژوهش ها دانست و افزود: در قالب نشست هاي تخصصي اين مركز از مديران و كارشناسان وزارتخانه ها، سازمانها و دستگاه هاي اجرايي مرتبط دعوت به عمل مي آيد.
وي تصريح كرد كه در حال حاضر ۲۴۴ نفر از نخبگان كشور، دو هزار و ۹۹۹ پژوهشگر و سه هزار و ۳۱۶ نفر از افراد عادي با سايت نخبگان در ارتباط هستند كه از ديدگاه ها و نظرات كارشناسي آنها استفاده مي شود. قائم مقام مركز پژوهش هاي مجلس، توجه خاص نمايندگان مجلس هفتم به نظرات كارشناسي و تحقيقاتي مركز پژوهش ها را هم قابل تقدير دانست .

فراكسيون ايرانيان مجلس آغاز بكار كرد
ايسنا: ايرانيان مجلس هفتم شوراي اسلامي به منظور ارتباط يافتن قوه  مقننه با ايرانيان خارج از كشور، رسما آغاز به كار كرد.
الهام امين زاده، نائب رييس اين فراكسيون با بيان اينكه سيدعلي رياض، رييس فراكسيون ايرانيان است،  تاكيد كرد: نمايندگان مجلس تنها محدود به ايرانيان داخلي نمي شوند و با قرار گرفتن در جريان مشكلات ايرانيان خارج از كشور مي توانند اين بخش از هم وطنان را نيز نمايندگي كنند.
وي از عضويت حدود ۱۵ نماينده در اين فراكسيون خبرداد و افزود: موافقت هاي اوليه براي تشكيل اين فراكسيون انجام شده و از هفته آينده تشكيل جلسه خواهد داد.
نائب رييس فراكسيون ايرانيان با اشاره به اينكه مجلس با درخواست هايي از وزارت امور خارجه، كوشيده است در جريان مشكلات هموطنان خارج از كشور قرار گيرد، يادآور شد: تشكيل اين فراكسيون يك پديده برون مرزي است كه بيشترين ارتباط را با وزارت امور خارجه و پس از آن با وزارت كشور خواهد داشت.

بررسي روش هاي استفاده مطلوب از
ماهواره و اينترنت دركميسيون فرهنگي مجلس
ايسنا: نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در بودجه سال جاري رشد قابل ملاحظه اي در اعتبارات فرهنگ و هنر و تربيت بدني صورت گرفته است، اما اگر اهتمام جدي از سوي دستگاههاي فرهنگي در جهت رفع ضعف هاي موجود صورت نگيرد، اين بودجه ها نيز نخواهد توانست مشكلات فرهنگي جامعه را حل كند.
آرين منش گفت: از جمله اولويت هاي بودجه فرهنگي در سال جاري، تكميل طرحهاي نيمه تمام فرهنگي، توجه خاص به توسعه گردشگري و ميراث فرهنگي،  افزايش سرانه فضاهاي ورزشي از نيم متر به ۶۰ سانتيمتر مربع، توجه به مرمت بقاع متبركه و توجه به افزايش پوشش شبكه هاي تلويزيوني و راديويي است.
وي ادامه داد: در حال حاضر طرح تسهيل ازدواج جوانان، ساماندهي لباس و واگذاري لباس ملي، ساماندهي مداحان اهل بيت، روش هاي استفاده مطلوب و مديريت شده از ماهواره و اينترنت، شناسايي خلأهاي قانوني حقوق زنان و بررسي مشكلات هنرمندان از جمله طرحهاي در حال بررسي در كميسيون فرهنگي است.

عارف پس از بازگشت به تهران:
گرجستان بازار خوبي براي ايران است
ايسنا: معاون اول رئيس جمهور گفت: گرجستان بازار خوبي براي ايران است و ايران در طول هشت سال گذشته تلاشهاي بسياري براي برقراري روابط همه جانبه با كشورهاي منطقه داشته است، خوشبختانه در مديريت جديد دولت گرجستان علاقه خوبي براي برقراري روابط همه جانبه با ايران وجود دارد.
دكتر محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور كه سه شنبه شب با استقبال رسمي  سيدعلي خاتمي، رئيس دفتر رياست جمهوري ايران، وارد تهران شد، در كنفرانسي خبري به بررسي دستاوردهاي سفر به گرجستان و حضورش در اجلاس سران آسيا و آفريقا پرداخت.
وي گفت: اولين هدف اين اجلاس نكوداشت پنجمين سال نشست آفريقا و آسيا و تصويب اعلاميه تاريخي اين اجلاس كه پايه تحولات عرصه بين المللي از جمله تشكيل جنبش عدم تعهد مي باشد، است .دكتر عارف افزود: از ۱۰۲ كشور عضو اين اجلاس ۵۰ كشور در سطح سران كشورها حضور داشتند و در نهايت سه سند به تصويب و امضا رسيد كه اولين سند، برنامه اي براي اجرايي شدن راهكارهاست و جهت تحقق اين منظور، بايد سران كشورها هر چهار سال يك بار و وزرا هر دو سال يك بار نشستي داشته باشند.
وي ادامه داد: سند ديگري مربوط به همكاري كشورهاي عضو پيرامون بلاياي طبيعي و خصوصا زلزله امضا شد و در سند نهايي مصوبات نيز خوشبختانه بر ديدگاه هاي كارشناسان جمهوري اسلامي ايران مبني بر گفت وگو به عنوان اساسي ترين راه حل چالش ها و اختلافات بين المللي، تأكيد شده است.وي افزود: بحث هاي خوبي پيرامون اصلاح ساختار سازمان ملل متحد صورت گرفت كه در آن بر ضرورت توجه سازمان ملل به منافع كشورهاي جنوب، در تصميم گيري هايش تأكيد شد.معاون اول رئيس جمهور گفت: در حاشيه اين اجلاس با ۱۰ رئيس جمهور، سه نخست وزير و دو معاون رئيس جمهور مذاكراتي داشتيم كه در فضايي بسيار خوب و صميمي برگزار شد.
دكتر عارف با اشاره به سفرش به گرجستان، با مثبت ارزيابي كردن دستاوردهاي اين سفر گفت: با نخست وزير و رئيس مجلس قانون گذاري گرجستان ديدارهاي خوبي داشتيم و در مجموع علاقه خوبي براي توسعه روابط همه جانبه با ايران، در اين كشور وجود دارد.
وي با اشاره به حضورش در چهارمين اجلاس كميسيون مشترك گفت: پنج سند در زمينه توسعه همكاري هاي اقتصادي، علمي، گمركي، تجاري و انتقال انرژي به تصويب دو طرف رسيد و در پايان نيز بر ضرورت مشاركت بخش خصوصي در صحنه فعاليت هاي اقتصادي تأكيد شد.
وي افزود: در زمينه انتقال انرژي و گاز به گرجستان و قفقاز و احتمالا از اين طريق به اروپا، مذاكرات خوبي صورت گرفت.

حداد عادل در ديدار نمايندگان شوراهاي كارگري:
كارگران بايد به حقوق حقه خود برسند
ايسنا: رييس مجلس شوراي اسلامي برخورداري جامعه  كارگري از حداقل معيشت لازم را از اصول اصولگرايان مجلس هفتم بيان و عنوان كرد: «راه مجلس هفتم توجه به واقعيات است. در اين مجلس از جار و جنجال هاي سياسي بي حاصل خبري نيست و تمام تلاش اين است كه در راه خدمت به مردم و پيشرفت كشور گام برداريم و قطعا در ايجاد اين پيشرفت و رونق اقتصادي بايد به نقش و تاثير كارگران توجه شود.»
دكتر غلامعلي حدادعادل در ديدار با جمعي از نمايندگان شوراهاي كارگري با بيان اين مطلب گفت: «در آغاز پيروزي انقلاب، جريان هاي ماركسيستي با تكيه بر شعارهاي كارگري قصد ايجاد تفرقه در صفوف ملت را داشتند و اميد بسته بودند كه از طريق كارگران ايجاد اختلاف كنند، اما كارگران كه به بدنه ملت تعلق داشتند راه امام (ره) را رها نكردند و در جنگ و بعد از جنگ نيز از انقلاب حمايت كردند و ديگران نيز از جامعه كارگري طرفي نبستند.»وي با ابراز اميدواري نسبت به حفظ حضور آگاه و الهي كارگران، بر شركت پرشور جامعه كارگري در انتخابات آينده  رياست جمهوري تاكيد  كرد و افزود: «اين حضور باعث تحكيم پايه هاي امنيت و وحدت ملي خواهد بود.»
رييس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: همه مي دانند كه دشمنان انقلاب اين روزها شعار آزادي و دموكراسي مي دهند، ولي ما بايد با حضور گسترده در انتخابات ثابت كنيم براي اعمال حاكميت اراده كافي داريم و مردم قدر مردم سالاري ديني را مي دانند.
رييس مجلس شوراي اسلامي، تلاش مجلس براي كاهش سود بانكي را گامي در جهت تسهيل سرمايه گذاري ذكر كرد و افزود: معتقديم اگر سود بانكي كاهش يابد، نقدينگي نزد بانك ها بيشتر به سمت سرمايه گذاري هدايت و فضا براي كار كارگران ايجاد مي شود.
حدادعادل تصويب طرح تثبيت قيمت ها را گام ديگري براي كاهش بار زندگي به اقشار آسيب پذير دانست و گفت: خدا را شاكرم و افتخار مي كنم كه مجلس موفق شد قيمت نه قلم كالا از جمله بنزين، آب، برق، گاز و تلفن را تثبيت كند. چراكه سال هاي گذشته با افزايش ۱۰ يا ۱۵ درصدي قيمت بنزين، قيمت تمام اجناس افزايش سرسام آوري مي يافت. واقعا اين اقدام مجلس آرامش ايجاد كرد. در رابطه با اين موضوع جنجال هاي زيادي به پا شد كه مردم آگاهند و مي دانند كه حرف ها با چه مقصود و مقصدي بيان مي شود.
رييس مجلس درباره  افزايش دستمزد كارگران نيز گفت: معتقديم كه كارگران بايد به حقوق حقه  خود برسند و در عين حال كه بر لزوم تامين معيشت عادلانه براي كارگران اصرار داريم، از جامعه كارگري درخواست مي كنيم كه با مجلس همكاري كنند تا اقدام تاريخي و سودمند تثبيت قيمت ها با بهانه افزايش مزد كارگري خنثي نشود.
وي تاكيد كرد: انتظار اتخاذ تصميم بهينه داريم، يعني هم به نيازهاي كارگران توجه شود و هم بهانه اي براي افزايش قيمت ها به دليل افزايش دستمزد كارگران ايجاد نشود و شيريني اقدام مجلس تلخ نشود. يقين دارم با واقع بيني كارگران، اين موضوع به نتيجه خواهد رسيد.
رييس مجلس شوراي اسلامي در خصوص قراردادهاي موقت نيز تصريح كرد: مجلس آمادگي پي گيري دارد و در اينجا ظرايفي در كار است كه با نشست و گفت وگو حل مي شود.

حمله موشكي مبارزان فلسطيني به صهيونيست ها
ايرنا: يك  شاخه  نظامي جنبش  ملي  آزاديبخش    فلسطين  (فتح )، مسئوليت  حمله موشكي  به  شهرك  سديروت  در جنوب  فلسطين  را پذيرفت .
اين  شاخه  نظامي موسوم  به  كميته هاي  مقاومت  مردمي در بيانيه اي  اعلام كرد كه  مبارزان  آن ، دو فروند موشك  به  اين  شهرك  شليك  كردند.
منابع  رژيم  صهيونيستي  نيز روز چهارشنبه  با اعتراف  به  اين  حمله  ادعاكردند كه  اين  حمله  تلفاتي  در بر نداشته  است .
اين  منابع  روز چهارشنبه  گفتند كه  يك  گلوله  خمپاره  نيز سپيده  دم  ديروز به  شهرك  جينيتال  در جنوب  نوار غزه  شليك  شده  است .
كميته هاي  مقاومت  مردمي تنها گروه  فلسطيني  است  كه  خود را پايبند به  آتش بس  اعلام  شده  در نشست  چهارجانبه  شرم الشيخ  نمي داند.
محمود عباس  رئيس  حكومت  خودگردان  با انتقاد از اين  حمله  موشكي  اظهارداشت  كه  اقدام هاي  فردي  به  سود مردم  فلسطين  نيست  و بايد از آن جلوگيري كرد.
از سوي ديگر منابع  امنيتي  رژيم  صهيونيستي  اعلام  كردند كه  اين  رژيم  هفته آينده  امنيت  شهر قلقيليا در كرانه  باختري  رود اردن  را به  حكومت  خودگردان واگذار مي كند مشروط بر اينكه  اين  حكومت  سلاح  افراد تحت  پيگرد در شهرهاي اريحا و طولكرم  را جمع  آوري  كند.
امنيت  دو شهر طولكرم  و اريحا فروردين  ماه  گذشته  در چارچوب  مصوبات  نشست شرم الشيخ  به  حكومت  خودگردان  واگذار شد و قرار بود امنيت  بقيه  شهرهاي كرانه  باختري  نيز به  فلسطيني ها واگذار شود اما رژيم  صهيونيستي  تاكنون اين  كار را انجام  نداده  است .
نظاميان رژيم صهيونيستي ديروز هيجده فلسطيني را در نوار غزه و كرانه باختري رود اردن دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از رام الله نظاميان اسرائيلي با يورش به اردوگاه عسكر نزديك شهر نابلس واقع در كرانه باختري رود اردن پس از جستجوي خانه به خانه هشت فلسطيني را دستگير كردند.
در اين حال يك سخنگوي امنيتي فلسطين گفت سربازان اسرائيلي ديروز همچنين با بستن جاده اصلي صلاح الدين در كرانه باختري رود اردن از تردد فلسطيني ها جلوگيري كردند.
هزاران صهيونيست ديروز براي ابراز همبستگي با صهيونيستها در نوار غزه راهي شهركهاي صهيونيست نشين در اين منطقه شدند. براساس طرح عقب نشيني رژيم صهيونيستي از نوار غزه قرار است اين شهركها تخليه شوند.

مهندس  چمران  در همايش ملي شوراها:
شوراهاي اسلامي كارمند وزارتخانه ها نيستند
ايرنا: همايش  ملي  شوراها روز گذشته با حضور نمايندگان  شوراهاي  اسلامي  شهر و روستا از سراسر كشور و اعضاي  شوراهاي  ۱۰ كشور جهان  در تهران  گشايش يافت .
اشرف  بروجردي  معاون  امور اجتماعي  و شوراهاي  وزارت  كشور در مراسم افتتاحيه  اين  همايش  گفت : قانون  اساسي  اين  مسئوليت  را بر نظام  جمهوري  اسلامي ايران  تكليف  كرده  كه  امور مردم  به  دست  خود آنها اداره  شود.
وي  افزود: شوراهاي  اسلامي شهر و روستا با هدف  كاهش  قدرت  متمركز، افزايش  مشاركت  مردم  و بهره گيري  از سرمايه  انساني  و مديريت  كردن  منابع محلي  شكل  گرفته  است .
بروجردي  دبير همايش  ملي  شوراها هدف  از برپايي  اين  همايش  را تبادل  نظر و استفاده  از تجربيات  اعضاي  شوراهاي  كشور و شركت كنندگان  خارجي  از كشورهاي  روسيه ، لبنان ، هند، مالزي ، تركيه ، تاجيكستان ، عربستان ، يمن  و بحرين  بيان  كرد.
ضرورت  تدوين  چشم  انداز
۲۰ ساله  شهر تهران
مهدي  چمران  رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران نيز در اين همايش  گفت : شوراهاي  اسلامي  كارمند دستگاه ها و وزارتخانه ها نيستند.
وي افزود: شوراهاي  اسلامي  هنوز در كشور نهادينه  نشده اند، بدنه  اداري  كشور و به ويژه  وزارت  كشور سالها با اين  سيستم  عادت  كرد كه  انجمن  شهر يا شهرداريها كارمند آنها است .
رئيس  شوراي اسلامي شهر تهران گفت : اعضاي  شوراي  اسلامي شهر تهران  از عملكرد خود رضايت  كامل ندارند، اما دستاوردهايي  كه  اين  شورا در عرصه هاي  عمراني ، اجتماعي  و فرهنگي  و ورزشي  از دو سال  گذشته  داشته  با عملكرد ۱۲ سال  پيش  برابر است .
اين  عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  شمار مصوبات  اين  شورا را ۶۰۰ مصوبه  بيان  كرد و گفت : تمامي  مصوبات  اين  شورا به  فرمانداري  و استانداري  تهران  و وزارت  كشور اعلام  شده  است .
چمران  همچنين  با تأكيد براين  مطلب  كه  مصوبات  شوراي  شهر تهران  در روزنامه  رسمي  كشور نيز به  چاپ  رسيده  است ، افزود: برخي  اظهار مي دارند كه  مصوبات  اين  شورا منتشر نمي شود، آنها اطلاع  ندارند.
وي  يادآور شد: از مجموع  ۶۰۰ مصوبه  شوراي  شهر تهران  دوره  دوم  ۲۵۵مصوبه  لايحه  شهرداري  و ۱۲۲ طرح  و ۳۰۰ مصوبه  نيز در مورد باغ هاي  تهران  و نامگذاري  بوده  است .
رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  همچنين  به  تشريح  استراتژي  اين  شورا پرداخت .
چمران  به  نبود طرح هاي  جامع  و تفسيري  شهر تهران  اشاره  كرد و گفت : براي  نخستين  بار در سال  ۱۳۴۹ طرح  جامع  شهر تهران  تنظيم  و از سال  ۵۰ به اجرا درآمد.
وي  تأكيد كرد: اين  طرح  جامع  تا سال  ۱۳۷۰ اجرا مي شد و در اين  سال  طرح  موجود مورد بازنگري  قرار گرفت  و طرحي  پنج  ساله  تدوين  شد، اما اجرا نشد.رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : تاكنون  براساس  سليقه  و تصميمات  مقطعي شهر تهران  اداره  مي شده  است .
وي  همچنين  به  ضرورت  تدوين  چشم  انداز ۲۰ ساله  شهر تهران  اشاره  كرد و گفت : شوراي  اسلامي  شهر تهران  براي  تدوين  اين  چشم  انداز قرارداد يك  ساله  را با دانشگاهيان  منعقد كرده  است .رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  افزود: مهمترين  اقدام  براي  كلان  شهر تهران  اين  است  كه  بتوانيم  طرح  جامع  و تفسيري  شهر تهران ، چشم  انداز ۲۰ ساله  آن ، استراتژي  طرح  توسعه  و استراتژي  شوراي  شهر تهران  را تدوين  كنيم .
چمران همچنين به ترافيك شهر تهران اشاره كرد و گفت: مهمترين معضل شهر تهران نبود برنامه و طرح جامع ترافيك است.
چمران با بيان اين كه شوراي شهر تهران براي افزايش حمل و نقل ريلي و سنگين، احداث منوريل، افزايش ناوگان اتوبوسراني و تاكسي تلاش مي كند تنها ۲۵ درصد از ارايه خدمات حمل و نقل عمومي توسط بخش خصوصي انجام شود.
قانون شوراها ابهام دارد
معاون  هماهنگي  امور عمراني  وزارت  كشور نيز در اين همايش بر وجود برخي  نارسايي ها و ابهامات  موجود در قانون  شوراهاي  اسلامي شهر و روستا تأكيد كرد.
«محمد حسين  مقيمي » افزود: برخي  از مشكلات  شوراها به  دليل  ابهامات  و نارسايي هاي  قانون  شوراها است .
وي  همچنين  محدود بودن  اختيارات  شوراها براي  برنامه  ريزي  را از ديگر مشكلات  شوراهاي  اسلامي  دانست .
مقيمي  رئيس  سازمان  شهرداريهاي  كشور با بيان  اينكه  دامنه  فعاليت  شوراهاي  اسلامي تنها محدود به  شهرداري ها است ، گفت : اين  نقصان  با شروع  به  كار دهياري ها در روستاها تا حدودي  رفع  شده  است .
مقيمي  در اين  نشست  همچنين  به  تشريح  موفقيتهاي  شوراهاي  اسلامي  در سراسر كشور پرداخت . معاون  هماهنگي  امور عمراني  وزارت  كشور اظهار داشت : شوراهاي  اسلامي  گام هاي  مثبتي  براي  تحقق  مديريت  شهري  برداشته  اند.
مقيمي  افزود: تنظيم  بودجه  و تدوين  برنامه  شهرداري  ها، دسترسي  به  مديران  شهري  و اطلاع  رساني  به  آنها از جمله  اين  موفقيت ها است .
وي  افزود: شوراهاي  اسلامي  براي  تحقق  اهداف  خود تلاش  كردند تا منابع  جديدي  براي  شهرداري ها بيابند.
وي  اظهار داشت : براي  پرداختن  به  توسعه  و عمران  روستاها قانوني  تصويب  شد كه  در روستاهاي  بالاي  ۲۰ خانوار امكان  ايجاد مديريت  مستقل  و محلي  فراهم  شود. اين  اقدام  به  تسريع  در پرشدن  خلأ مديريت  روستاها مي انجامد.

خاتمي : صهيونيستها با تضعيف مقاومت
در لبنان اهداف خود را پيگيري مي كنند
ايسنا: شيخ عبدالامير قبلان، نايب رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان، روز گذشته با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار و گفت و گو كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار با ابراز نگراني از وضعيت لبنان گفت: معتقديم نه تنها لبنان بلكه خاورميانه وارد موقعيت حساس و تعيين كننده اي شده است.
خاتمي از لبنان به عنوان دروازه اي كه صهيونيسم و برخي قدرت هاي بزرگ مي خواهند از طريق آن همه خاورميانه را تحت تاثير قرار دهند ياد كرد و افزود: نبايد اجازه داد تا آنان از طريق دامن زدن به اختلافات داخلي و تضعيف مقاومت به اهداف خود برسند.رئيس جمهور اتحاد و يكپارچگي شيعيان لبنان را در جهت ايجاد آرامش و ثبات و نزديكي گروه ها ضروري دانست و نقش مجلس اعلا را در ايجاد وحدت شيعه و سني و وحدت ملي بسيار مهم ارزيابي كرد.
خاتمي  همچنين ابراز اميدواري كرد كه با تشكيل دولت جديد، لبنان به آرامش، ثبات و پيشرفت دست يابد.
رئيس جمهور در پايان تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران خواهان وحدت لبنان، ثبات سوريه، قوت مقاومت و واگذاري امور به لبناني ها براي پيشبرد امورشان مي باشد.نايب رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان نيز در اين ديدار به خطرات و تهديدات دشمنان لبنان اشاره كرد و گفت: آنان از طريق ايجاد تفرقه ميان مسلمانان و تضعيف مقاومت مي خواهند به اهداف خود برسند.
وي ضمن تشريح اوضاع لبنان به ويژه پس از ترور رفيق حريري، تلاش هاي مجلس اعلاي شيعيان لبنان را در جهت اتحاد و يكپارچگي مسلمانان در مقابل اهداف دشمنان خاطرنشان ساخت.
نايب رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان همچنين با اشاره به انتخابات آينده  لبنان گفت: ما اميدواريم و تلاش مي كنيم به قانون واحدي كه مورد توافق همه  اقشار و گروه هاي لبناني باشد دست يابيم.
ديدار نايب رئيس مجلس شيعيان لبنان با حدادعادل
شيخ عبدالامير قبلان، نايب رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان، روز گذشته با دكتر غلامعلي حدادعادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.در اين ديدار حداد عادل با اشاره به مشتركات فرهنگي، ديني و جغرافيايي دو كشور، بر اهميت رايزني ها و تبادل نظر مستمر ميان مقامات عالي رتبه  دو كشور تأكيد كرد.وي همچنين با ابراز تاسف از حادثه  ترور رفيق حريري و محكوميت اين اقدام، هدف عاملان آن را ايجاد تفرقه و آشوب در جامعه  لبنان دانست.رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: آمريكا با ارائه  نقشه  راه و طرح خاورميانه بزرگ مي خواهد در آغازين سال هاي قرن بيست و يكم، همان نقش انگليس در سال هاي اوليه  قرن بيستم را به انجام رسانده و تسلط خود را بر كشورهاي اسلامي تثبيت كند.
وي افزود: شرايط فعلي دنيا بسيار پيچيده تر از گذشته مي باشد و آمريكا با شعارهاي دروغين آزادي، دموكراسي، حمايت از حقوق بشر و مبارزه با تروريزم به ميدان آمده است.
حدادعادل، بيداري مسلمين و حفظ وحدت در صفوف مسلمانان را از عوامل خنثي كننده توطئه  دشمنان برشمرد و از اقدامات مجلس اعلاي شيعيان لبنان در حفظ وحدت و يكپارچگي لبناني ها ستايش كرد.
در اين ديدار، شيخ عبدالامير قبلان، نايب رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان، با ابراز خرسندي از حضور در جمهوري اسلامي ايران و مذاكرات مهم و مفيدش با مقامات ايراني، به تشريح اوضاع لبنان پرداخت و اظهار اميدواري كرد كه با استقرار دولت جديد لبنان و برگزاري انتخابات پارلماني در آن كشور، بيروت آخرين گام ها به سوي ثبات سياسي را بردارد.

اطلاعيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم
درخصوص كشتار شيعيان عراق در شهر مدائن
گروه سياسي:جامعه مدرسين حوزه علميه قم درخصوص كشتار شيعيان عراق در شهر مدائن اطلاعيه اي را صادر كرد.
در اين اطلاعيه ضمن گراميداشت ميلاد باسعادت حضرت محمدمصطفي و سبط گراميش حضرت امام جعفرصادق، آمده است: جهان درحالي شاهد گراميداشت اين ميلاد فرخنده است كه نظام سلطه و استكبار جهاني در كشورهاي اسلامي با زور و ستم و اشغالگري، مستقيم و غيرمستقيم متعرض به اراضي و نواميس مسلمانان گرديده و با غارت و چپاول، امكانات مادي و معنوي اين كشورها را به يغما مي برند. ناامني و تروريسم ارمغان اشغالگري آمريكا و انگليس در اين كشورها هر روز ثمرات تلخ و ناگواري برجاي مي گذارد. كشتارهاي اخير مسلمانان بي دفاع خاصه شيعيان در عراق به منظور دامن زدن به اختلافات قومي و فرقه اي درحالي صورت مي گيرد كه مردم عراق با زعامت مرجعيت شيعه به تدريج مقدرات خويش را به عهده مي گيرند.
اين اطلاعيه مي افزايد: جامعه مدرسين حوزه علميه قم اقدامات تروريستي اخير را محكوم نموده و دولت هاي اشغالگر آمريكا، انگليس و هم پيمانانشان را مسئول اين كشتارها مي داند و از مردم عراق و ساير مسلمانان درخواست مي نمايد هوشياري خود را در اين مقطع حساس حفظ نموده و با حفظ وحدت و همدلي تحت هدايت مرجعيت شيعه به وظيفه ملي اسلامي خود عمل نمايند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |