پنجشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۴ - Apr 28, 2005
جزئيات آيين نامه جديد قطب هاي علمي كشور
۱۵۰ قطب علمي در كشور ايجاد مي شود
000786.jpg
گروه علمي فرهنگي: رييس موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي جزييات آيين نامه جديد قطبهاي علمي را بيان كرد.
دكتر جعفر كيواني در گفت وگو با ايسنا با اشاره به تشكيل قطب هاي علمي با هدف ارتقاي شاخصهاي علمي كشور در كوتاه مدت، تصريح كرد: شناسايي و حمايت دانشگاه ها و گروه هاي علمي داراي پتانسيل بالا، ايده اصلي ايجاد قطبهاي علمي در كشور بوده است.
وي با اشاره به راه اندازي قطبهاي علمي با گرايشهاي خاص در ساير كشورها و همچنين در ايران، تصريح كرد:ايجاد قطب علمي در برنامه چهارم توسعه با دو قيد مزيتهاي نسبي و نيازهاي آتي كشور مطرح شده و جهت گيري قطبهاي علمي به سمت رفع نيازها و اولويتهاي كشور سوق داده شده است.
تهيه آيين نامه جديد قطب هاي علمي كشور
دكتر كيواني با اشاره به تهيه آيين نامه جديد قطبهاي علمي كشور،  اظهار كرد: افزايش مشاركت در گسترش مرزهاي دانش و اعتلاي موقعيت علمي كشور، دستيابي به آخرين يافته هاي علمي و فناوريهاي نوين در زمينه هاي خاص و توليد دانش فني براي پاسخگويي به نيازهاي اساسي كشور برخي از اهداف قطب هاي علمي در آيين نامه جديد است.
وي افزود: سيستم آموزش عالي كشور در برنامه توسعه چهارم جهت گيري جديدي پيدا كرده و از عرضه محوري به سمت تقاضامحوري تغيير رويكرد داشته است. به عبارت ديگر فعاليتها و خدمات علمي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي بايد معطوف به نياز بخشهاي مختلف جامعه باشد نه صرفا به لحاظ توانمنديهاي انفرادي فردي انجام شود.
شرايط تشكيل يك قطب علمي
دكتر كيواني در ادامه گفت وگو با اشاره به شرايط تشكيل يك قطب علمي،  گفت: هر قطب علمي بايد يك هسته هفت نفره از اعضاي هياتي علمي برجسته داراي امتيازات علمي بالا را معرفي كند كه اكثريت آن بايد از اعضاي هيات علمي دانشگاه متقاضي باشد.
همچنين ارايه يك برنامه پنج ساله در يك زمينه علمي، تخصصي به صورت كامل و جامع با برآورد هزينه و دارا بودن توان علمي از نظر منابع انساني، سخت افزاري و نرم افزاري از ديگر شرايط ايجاد قطب علمي در دانشگاه ها و مراكز علمي و تحقيقاتي است.
وي در ادامه با اشاره به ساير شرايط ايجاد قطب علمي در آيين نامه جديد، گفت: هر عضو قطب علمي در گروه فني و مهندسي بايد در طول پنج سال حداقل ۸۰ امتياز علمي كسب كرده باشد، تا بتواند به عنوان عضو هسته قطب علمي معرفي شود.
وي افزود: تا امروز حدود ۳۰ درخواست به دبيرخانه قطبهاي علمي ارسال شده است و احتمالا ميزان درخواستها افزايش خواهد يافت و از آنجا كه آخرين مهلت ارسال تقاضاي ايجاد قطب علمي آخر فروردين ماه بود، تقاضاهايي كه پس از اين تاريخ به دبيرخانه قطبهاي علمي ارسال شود در اولويت هاي بعدي قرار مي گيرند.
فعاليت ۷۰ قطب علمي در كشور
وي در ادامه با اشاره به فعاليت ۷۰ قطب علمي در كشور، اظهار كرد:  اين قطبها بايد خود را با آيين نامه جديد تطبيق دهند و طبق شرايط و ضوابط تعيين شده در اين آيين نامه فعاليت كنند. همچنين ضرورت دارد كه قطبهاي علمي يك زمينه تخصصي و گرايش خاص را براي ادامه فعاليت خود انتخاب كنند كه تاكيد و توصيه وزارت علوم بر بين رشته اي بودن اين گرايشهاست چرا كه توسعه و توليد فناوري مستلزم توسعه گرايشهاي ميان رشته اي  است.
وي افزود: قطبهاي علمي فعلي در صورت عدم تطبيق با شرايط آيين نامه جديد قطبهاي علمي حذف شده و به فعاليت عادي خود در دانشگاه ادامه خواهند داد. چرا كه برنامه اين قطبها تا پايان برنامه سوم توسعه بوده و مهلت آنها نيز به اتمام رسيده،  بنابراين اگر قطب علمي خواهان ادامه فعاليت باشد بايد برنامه اي جديد با چارچوب تعريف شده در آيين نامه جديد قطبهاي علمي تهيه و به دبيرخانه قطبهاي علمي ارسال كند.
لغو مجوز فعاليت قطب علمي ضعيف
به گفته رييس موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي،  وزارت علوم سياست تنبيهي و تشويقي را در خصوص قطبهاي علمي در پيش گرفته است، به عبارت ديگر اعتبار قطبهاي علمي كه از عملكرد مطلوب و رضايت بخشي برخوردار نباشند، قطع يا محدود مي شود. به عبارت ديگر ميزان اعتبار و بودجه قطبهاي علمي با ميزان عملكرد و فعاليت آنها ارتباط مستقيم دارد.
وي افزود: بر اساس آيين نامه جديد قطبهاي علمي، اگر پس از گذشت دو سال متوالي سطح فعاليت يك قطب علمي در حد مورد انتظار نباشد، با تاييد كميسيون تخصصي قطب هاي علمي، مجوز فعاليت قطب علمي مذكور لغو شده و ديگر جزو قطبهاي علمي محسوب نمي شود.
افزايش تعداد
قطب هاي علمي به ۱۵۰
دكتر كيواني در ادامه ابراز اميدواري كرد كه تعداد قطبهاي علمي در دانشگاه هاي وابسته به وزارت علوم تا پايان برنامه چهارم توسعه به ۱۵۰ قطب برسد.
وي تصريح كرد:  دانشگاه هاي با توانمندي علمي بالا شانس بيشتري براي قطب علمي شدن دارند، ولي برنامه سوم توسعه نشان داد كه قطبهاي علمي در دانشگاه هاي شهرستانها هم تشكيل مي شود. علاوه بر اين شرايط و مقررات برنامه چهارم توسعه مشوق دانشگاه هاي شهرستاني براي تشكيل قطب علمي است، چرا كه شرط دارا بودن رتبه علمي استادي يا دانشياري براي عضو هسته قطب علمي در برنامه قبلي به دارا بودن امتياز علمي بالا در آيين نامه جديد تبديل شده است. بنابراين شرط علمي تنها شرط عضو هسته قطب علمي شدن است.
جذب مشاركت اعضاي هيات علمي خارجي
به گفته ديگر كيواني، در آيين نامه جديد قطبهاي علمي،  اعضاي هيات علمي از ساير دانشگاه هاي داخلي و خارجي نيز مي توانند در هسته قطب علمي دانشگاهي ديگر عضو شوند و تنها شرط پذيرش علاوه بر شرط علمي، احراز همكاري اعضا به صورت فعال، جدي و موثر است.
رييس موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي در خاتمه در خصوص زمان آغاز فعاليت قطبهاي علمي، تصريح كرد: فعاليت قطبهاي علمي جديد پس از دو يا سه ماه بررسي در دبيرخانه قطبهاي علمي و تصويب در شوراي عالي قطبهاي علمي بلافاصله مي تواند از تابستان ۸۴ شروع شود.

فقط ۷۸ درصد دانش آموزان ابتدايي
وارد دوره راهنمايي مي شوند
ايلنا:  از صددرصد دانش  آموزاني كه وارد دوره ابتدايي مي  شوند، ۹۲ درصد تا پايان دوره ابتدايي ماندگار مي شوند و ۸ درصد آنها تا پايان دوره ابتداي ترك تحصيل كرده و از سيستم آموزش خارج مي  شوند.
جواد يزداني، مدير دفتر آموزش براي همه، ضمن اعلام اين مطلب گفت: بيشترين موارد ترك تحصيل در زمان انتقال از ابتدايي به راهنمايي است؛ به نحوي كه ميزان ورود به دوره راهنمايي ۷۸ درصد است.
وي، با اشاره به افزايش پوشش تحصيلي دوره راهنمايي در سال  هاي اخير، افزود: در سال ۸۱ ورود به دوره راهنمايي، ۷۶ درصد بوده است؛ در حالي كه در سال ۸۴ اين رقم به ۷۸ درصد رسيده و تا پايان برنامه EFA بايد آن را به ۸۵ درصد افزايش دهيم.
يزداني تصريح كرد: به دليل چند معلمه بودن مدارس راهنمايي، امكان تاسيس اين مدارس در روستاها وجود ندارد و بنابراين دانش  آموزان روستايي در دوره راهنمايي دسترسي مطلوبي به مدارس ندارند.
به گفته وي, تاسيس مدارس شبانه روزي و مدارس روستا مركزي از اقدامات آموزش و پرورش براي پوشش تحصيلي دانش  آموزان روستايي است كه قطعا براي پوشش كامل آنها كافي نبوده است.
مدير دفتر آموزش براي همه، با اشاره به شاخص ميانگين ملي نرخ با سوادي در كشور، افزود: بيشترين محروميت دختران از تحصيل در استان  هاي سيستان و بلوچستان, خوزستان و هرمزگان وجود دارد و مهمترين علت آن موانع فرهنگي و دور افتادگي روستاهاي آنها است.وي، نسبت تحصيلي دختران به پسران دوره ابتدايي و راهنمايي را ۵/۴۵ درصد عنوان كرد و افزود: اين نسبت در دوران متوسطه بر عكس مي  شود، زيرا دختران ماندگاري بيشتري در مدارس دارند. وي تصريح كرد: ميزان ترك تحصيل در پسرها بيشتر از دخترها است و به همين علت پوشش تحصيلي دختران در دوران متوسطه از پسران بيشتر مي  شود.يزداني افزود: تا پايان برنامه سند ده ساله EFA بايد ميزان پوشش تحصيلي دختران و پسران را به صورت مساوي و هر كدام را به ۵۰ درصد برسانيم.
وي، علت عدم ورود دختران به دوره ابتدايي را به سه دليل تقسيم كرد و گفت: موانع فرهنگي و تدريس توسط معلمان مرد، مشكلات اقتصادي خانواده  ها و عوامل اجتماعي و بومي مهمترين دلايل محروميت دختران از تحصيل است.
يزداني خاطر نشان كرد: براي رفع مشكل اقتصادي خانواده  ها به استان  ها ابلاغ كرده  ايم كه از بودجه EFA به تحصيل دانش  آموزان كمك كنند و هزينه تحصيل و رفت و آمد آنها را به صورت غيرنقدي بپردازند.وي، با اشاره به استفاده از معلم  ياران در برخي از نقاط كشور، گفت: ما براي رفع مشكل فرهنگي و سنت  هاي بومي بعضي نقاط ايران, دختران بومي همان مناطق را كه تحصيلات سوم راهنمايي دارند، به عنوان معلم  يار در مدارس به كار مي  گيريم.
به گفته وي، اين معلم ياران حقوق دريافت مي  كنند و در كنار معلمان به آموزش دانش  آموزان مي  پردازند.

بيش از يك ميليون جوان متأهل
امسال نيازمند مسكن مي شوند
ايسنا: بررسي ها نشان مي دهد بر اساس «نرخ رشد ازدواج و شمار جوانان متأهل ۲۵ تا ۲۹ سال متقاضي مسكن زير دهك درآمدي پنجم» تعداد جوانان اين گروه در سال ۸۴ به
۲ ميليون و ۱۱۴ هزار و ۶۴۳ نفر مي رسد كه از ميان آنها يك ميليون و ۵۷ هزار و ۳۲۱ نفر نيازمند مسكن مي شوند.
تعداد جوانان متأهل اين گروه سني تا پايان برنامه چهارم توسعه به ۲ ميليون و ۷۲۳ هزار و ۳۰۴ نفر مي رسد كه يك ميليون و ۳۶۱ هزار و ۶۵۲ نفر آنها به مسكن نياز خواهند داشت.
«سند ساماندهي مسكن جوانان در برنامه چهارم توسعه» پيش بيني كرده است «نسبت مسكن جوانان از توليد مسكن كشور» با اولويت جوانان ۲۵ تا ۲۹ سال در سال جاري
۴/۲۲ درصد و در پايان برنامه چهارم توسعه ۹۸/۲۳ درصد شده و از سويي ديگر تعداد مسكن آنها نيز از توليد مسكن كشور از ۱۲۸ هزار و ۱۲۸ واحد در سال جاري به ۱۸۸ هزار واحد در پايان برنامه چهارم خواهد رسيد. همچنين سهم جوانان از «واحدهاي استيجاري» كل بخش مسكن در سال ۸۴ ، ۲۱ درصد و در پايان برنامه چهارم ۱/۲۲ درصد خواهد بود.
گفتني است نسبت «واحدهاي مسكوني جوانان» از كل «توليد مسكن كشور» ۱۲۸ هزار و ۱۲۸ واحد خواهد بود و اين تعداد مسكن در پايان برنامه چهارم به ۱۸۸ هزار واحد خواهد رسيد؛ از سويي ديگر «نسبت جوانان متأهل نيازمند داراي واحد مسكوني» نيز از ۱/۱۲ درصد در سال ۸۴ به ۸/۱۳ درصد در پايان برنامه چهارم افزايش مي يابد.
اما اين وضعيت در گروه سني ۲۰ تا ۲۹ سال كشور نيز بررسي شده است. بر اين اساس ۴۲۸ هزار و ۲۷۰ واقعه ازدواج در گروه سني ۲۰ تا ۲۹ سال در سال ۸۴ صورت مي گيرد و اين رقم به ۵۳۰ هزار و ۵۳۵ واقعه در پايان برنامه چهارم توسعه افزايش مي يابد.

آموزش مهارت هاي زندگي به كودكان نوجوانان و
زوج هاي جوان در مهدهاي كودك و فرهنگسراها
000789.jpg
گروه اجتماعي: رئيس فرهنگسراي سلامت و رئيس ستاد شهرسالم شهرداري تهران از اجراي طرح آموزش مهارت هاي زندگي به گروههاي مختلف سني با اولويت كودكان و نوجوانان و زوج هاي جوان در مهدهاي كودك ، فرهنگسراها و كانون هاي تحت پوشش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سال جاري خبرداد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر عباس تقي زاده اجراي طرح آموزش مهارت هاي زندگي به طور گسترده در تمام مراكز فرهنگي و هنري وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را به عنوان يكي از اولويت هاي مهم سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و فرهنگسراي سلامت در سال جاري دانست و اظهار داشت: اين آموزش ها براي گروههاي سني مختلف با اولويت كودكان و نوجوانان و زوج هاي جوان در نظر گرفته شده كه در مرحله نخست اين طرح در تمام مهدهاي كودك تحت پوشش سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران - شامل ۵ تا ۶ هزار كودك تحت پوشش اين مراكز ، فرهنگسراها و كانون هاي تحت پوشش سازمان فرهنگي هنري به اجرا درخواهد آمد.
وي ادامه داد : اين آموزش ها به كودكان و نوجوانان شامل ارائه آموزش هايي براي افزايش مهارت هايي همچون اعتماد به نفس، مهارت نه گفتن به درخواست هاي نامعقول ديگران و فشار گروههاي همسن، مديريت صحيح فكر و ... و در خصوص زوج هاي جوان شامل تمام اصول و مهارت هاي زندگي مشترك است كه همگي اين آموزش ها علاوه بر مباحث نظري شامل مهارت هاي تمريني و كاملاً عملياتي خواهند بود.
تقي زاده در خصوص ضرورت اجراي چنين طرح هايي تاكيد كرد : بسياري از معضلات و آسيب هاي اجتماعي فراروي جامعه ناشي از عدم ارائه آموزش مهارتهاي زندگي به شهروندان است كه مشكلات بين همسران، ناسازگاري بين والدين و فرزندان، اختلافات و نزاع هاي جوانان در جامعه، مشكلات كاري، استعمال مواد مخدر و دخانيات، تكدي گري و ... همگي به نوعي بيانگر عدم جدي گرفتن بحث آموزش مهارت هاي زندگي در سالهاي اخير بوده است.

تسهيلات پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ
براي ترخيص موتورسيكلت هاي توقيف شده
000783.jpg
000792.jpg
گروه اجتماعي:پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به مناسبت هفته وحدت تسهيلاتي براي ترخيص موتورسيكلت هاي متوقف شده در نظر گرفته است.
سردار ساجدي نيا رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ضمن اعلام اين مطلب گفت: صاحبان موتورسيكلت هاي متوقف شده، در پاركينگ هاي خليج و كوهك مي توانند از تاريخ شنبه ۱۰/۲/۸۴ به مدت ده روز تا تاريخ سه شنبه ۲۰/۲/۸۴ با در دست داشتن ۱- سند مالكيت موتورسيكلت ۲- كارت مشخصات ۳- گواهينامه مدارك به نشاني تهران _ خيابان قزوين _ بوستان رازي مراجعه كنند.
وي افزود: رعايت نكات زير در اين مورد ضروري است:
۱- تسهيلات در نظر گرفته در مورد موتورسيكلت هايي است كه قبل ازتاريخ ۱/۲/۸۴ متوقف شده باشند.
۲- ساعت كار ستاد ترخيص از ساعت ۷ صبح لغايت ۵ بعداز ظهر است و فقط با در نظر گرفتن جدول زماني پيوست موتورسيكلت ها ترخيص مي شوند. لذا ازمالكين درخواست مي شود از مراجعه در غيرروزهاي اعلام شده خودداري كنند.
۳- موتورسيكلت هايي كه در اجراي خواسته مقامات محترم قضايي متوقف مي باشند شامل اين تسهيلات نخواهند بود.
۴- اميدواريم راكبين اين قبيل موتورسيكلت ها پس از ترخيص همانند ساير موتورسواراني كه با اجراي مقررات به نظم ترافيك كمك مي كنند، با اجراي قوانين ترافيكي مروج فرهنگ صحيح موتورسواري باشند.
لازم به توضيح است افرادي كه در ايام ۱۹ و ۲۰/۲/۸۴ به مدت دو در تاريخ هاي قيد شده نتوانسته اند به هر دليلي مراجعه نمايند و دارندگان موتورسيكلت هايي كه قبل از تاريخ ۱۰/۱۱/۸۳ متوقف گرديده اند مي توانند جهت ترخيص مراجعه نمايند.

معاون سازمان سنجش خبر داد:
نتايج مرحله اول آزمون كارشناسي
ارشد هفته آينده اعلام مي شود
ايسنا: نتايج مرحله اول آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي روز چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ماه اعلام مي شود.
دكتر حسين توكلي معاون سازمان سنجش آموزش كشور با بيان اين مطلب اظهار كرد: اسامي داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون كارشناسي ارشد سال ۸۴ چهارشنبه آينده از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org اعلام مي شود.
وي گفت: همچنين ويژه نامه اسامي روز شنبه ۱۷ ارديبهشت ماه از طريق ويژه نامه پيك سنجش منتشر مي شود. وي با بيان اينكه در آزمون كارشناسي ارشد سال جاري بيش از ۱۹ هزار نفر پذيرفته مي شوند، تصريح كرد: اسامي مجازين انتخاب رشته تا ۳ برابر ظرفيت پذيرش اعلام مي شود.
وي افزود: كارنامه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته به همراه فرم انتخاب رشته و دفترچه راهنماي انتخاب رشته و ويژه نامه حاوي شرايط و ضوابط اختصاصي رشته هاي داراي شرايط خاص و آ.ت.ت در روزهاي پنجشنبه ۲۲ و جمعه ۲۳ ارديبهشت ماه در حوزه هاي توزيع كارت آزمون كارشناسي ارشد، توزيع مي شود.

طرح جامع نحوه برگزاري كنكور تدوين مي شود
فارس: عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: طرح جامع نحوه برگزاري كنكور از سوي اعضاي اين كميسيون، مركز پژوهش هاي مجلس و مسئولان برگزار كننده كنكور تدوين مي شود.
عباسعلي رستمي، نماينده مردم قوچان و فاروج گفت: از آن جايي كه كنكور براي خانواده ها و جوانان به يك معضل تبديل شده است، اخيرا جلسه اي با رحيمي، رييس سازمان سنجش در خصوص برگزاري كنكور و نابساماني هاي موجود با اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات برگزار شد تا هرچه زودتر با همكاري مركز پژوهش هاي مجلس، كميسيون آموزش و تحقيقات و مسئولان برگزار كننده كنكور، يك طرح جامع براي برگزاري اين آزمون تدوين  شود.
اين نماينده مجلس تصريح كرد: در اين جلسه قرار شد تا مركز پژوهش هاي مجلس طرح ها و نظرات كارشناسان را در خصوص كنكور و مشكلات آن به كميسيون آموزش و تحقيقات دهد تا راجع به آن بحث شود؛ سازمان سنجش نيز مشكلات و نابساماني ها را در اين رابطه بيان كند تا نهايتا همه به يك جمع بندي مشترك برسند و طرح جامعي را تدوين كنند.
رستمي شناخت وضعيت موجود و آسيب شناسي را براي تدوين اين طرح ضروري دانست و افزود: قبولي در كنكور بر اساس نيازسنجي صورت نمي گيرد به گونه اي كه درصد قبولي در رشته علوم  انساني ۵۱ درصد و در رشته علوم پايه و تجربي كمتر از اين ميزان است.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به تقويت بنيه علمي دانش آموزان اشاره كرد و گفت: شيوه درس  خواندن براي كنكور روح علمي ندارد و تمامي داوطلبان تنها به حفظ يك سري فرمول و جزوه مي پردازند تا فقط به دانشگاه راه يابند.
وي افزود: تقلب در كنكور در سال هاي اخير افزايش يافته است و بايد براي آن فكري شود تا نسل جوان اعتمادشان را از دست ندهند.

فستيوال فرهنگي و هنري دانشجويان كشور
در دانشگاه زنجان برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي:  با حمايت وزارت علوم و مجمع كانونهاي فرهنگي و هنري دانشجويان كشور، جشن فرهنگ و هنر دانشجويان ايران با عنوان «فستيوال فرهنگي و هنري» در ارديبهشت سال ۸۴ با موضوعات تئاتر، موسيقي، فيلم و عكس، هنرهاي تجسمي، صنايع دستي، گفتگوي تمدنها، شعر و ادب، قرآن و عترت در دانشگاه زنجان برگزار مي شود. اين طرح از جانب مجمع كانونهاي فرهنگي و هنري كشور با حمايت وزارت علوم با هدف شناسايي هويت كانونهاي فرهنگي و هنري، بالا بردن سطح آگاهي دانشجويان و ايجاد ارتباط بين حوزه هاي مختلف هنري در ۳ فاز دانشگاهي، منطقه اي و كشوري اجرا مي شود. مرحله دانشگاهي فستيوال از ۳ تا ۸ ارديبهشت، در بخشهاي قرآن و عترت، هنرهاي تجسمي و صنايع دستي، موسيقي، گفتگوي تمدنها، تئاتر و فيلم و عكس و ادبي برگزار مي شود.

افزايش  اعزام  پزشك  به  استان  سيستان  و بلوچستان
ايرنا: وزير بهداشت  ،درمان  و آموزش  پزشكي  گفت:  براي  كمبود پزشك  متخصص  در سيستان  و بلوچستان  ساليانه۴۰ تا ۵۰ پزشك  به  اين  استان  اعزام  مي شوند كه  اين  تعداد افزايش  خواهد يافت .
  پزشكيان  همچنين گفت : با استخدام  شش  هزار كادر پزشكي  و درماني  در هر سال  كه  مجوز آن  نيز داده  شده  است  علاوه  بر رفع  مشكل  استخدام  دانش  آموختگان  پزشكي  و پيراپزشكي  ، مشكل  كمبود پزشك  در مناطق  محروم  رفع  خواهد شد.
او تصريح  كرد: با اجراي  طرح  ملي  صدور دفترچه هاي  بيمه  خدمات  درماني  در كشور وزارت  بهداشت  و درمان  از اين  پس  پزشك  بهيار آزمايشگاه  تسهيلات  زايمان  و داروخانه ها را در مناطق  روستايي  مستقر مي  كند.  پزشكيان  افزود: مردم  روستاها از اين  پس  لازم  نيست  براي  خدمات  سرپايي  پول  پرداخت  كنند يا براي  دريافت  دارو به  شهرها بروند.

ايران و فرانسه موزه ميراث روستايي احداث مي كنند
گروه علمي فرهنگي: كلنگ احداث موزه  ميراث روستايي امروز با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و سفير فرانسه در ايران در پارك جنگلي سراوان به زمين مي خورد.
بيژن ذهاب معاون توسعه و تجهيز سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گيلان در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اين خبر افزود: احداث موزه  ميراث روستايي طرحي است كه ۲ سال قبل از سوي محافل دانشگاهي ايران ارائه شده است. وي گفت: موزه  ميراث روستايي با معماري سنتي استان گيلان و ساخت خانه هاي روستايي و نمايش زنده  مجموعه اي از آداب و رسوم و روش هاي زراعت و دامداري روستاييان اجرايي مي شود.

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي:
تخصصي كردن بيمارستانها منطق قوي ندارد
فارس:مدير عامل سازمان تامين اجتماعي در خصوص تخصصي كردن بيمارستانهاي تامين اجتماعي گفت: براي تخصصي كردن بيمارستانها بايد كار كارشناسي انجام شود اما به طور كلي تخصصي كردن بيمارستانها خيلي منطق قوي ندارد.
غلامرضا سليماني ضمن اعلام اين مطلب افزود:  به جاي تخصصي كردن بيمارستانها بايد از پزشكان زبده ، تجهيزات پزشكي قوي و پيشرفته و امكانات مناسب بهره گيريم تا در تمامي بيمارستانها و مراكز درماني تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي بهترين خدمات را در بهترين سطح به بيمه شدگان ارائه دهيم.
وي در ادامه گفت: اينكه بيمارستانها در يك بخش برتري و ويژگي خاصي داشته باشند هيچ مسئله اي نيست اما اگر بيمارستاني تنها تجهيزات يك بخش از درمان را داشته يا تنها در يك بخش ارائه خدمت كند قطعا براي بيمه شده هم مشكل آفرين است چون ممكن است بيمارستاني كه تنها درمان بيماري ويژه اي را انجام مي دهد در بخشي از شهر باشد كه رفت و آمد آن براي بيمار مشكل باشد.

جسته ، گريخته
هواي تهران خنك مي شود
فارس: كارشناس سازمان هواشناسي گفت: حداقل دماي هواي تهران امروز به ۱۲ درجه سانتي گراد كاهش مي يابد كه نسبت به روز گذشته ۱۱ درجه سردتر مي شود.احد وظيفه كارشناس سازمان هواشناسي افزود: تا روز يكشنبه هفته آينده شاهد پديده خاصي در كشور به جز بارشهاي پراكنده و رگبارهاي موقت در نواحي شمال غرب كشور و دامنه هاي البرز نخواهيم بود.
هشدار به زائران عتبات
مهر: سازمان حج و زيارت با انتشار اطلاعيه اي از متقاضيان زيارت عتبات عاليات خواست از ثبت نام در كاروانهاي غير مجاز خودداري كنند. دراطلاعيه سازمان حج آمده است : به دنبال رفت و آمدهاي مقامات رسمي دو كشور و امضاي تفاهم نامه تبادل زاير بين ايران و عراق و انتشار اطلاعيه هاي سازمان حج و زيارت برخي از افراد و يا مؤسسه ها در مساجد، حسينيه ها، تكايا و... اقدام به ثبت نام از مشتاقان زيارت مرقد مطهر ائمه معصوم مدفون در عراق نموده اند كه اين كار غير قانوني است.روابط عمومي سازمان حج تأكيد كرده است كه دو مسأله مهم امنيت و بهداشت هنوز بين دو كشور حل نشده و قرار شده است كه در اين دو موضوع الحاقيه هايي تدوين و ضميمه تفاهم نامه شود.براساس اين گزارش، از زايران خواسته شده است تا صبر پيشه كرده و بگذارند كه روال قانوني كار طي شود و اعزام ها از طريق كارگزاران با مجوز آغاز شود.
طرح تحصيل در دو رشته، موفق نبود
ايلنا: براساس اطلاعاتي كه از دانشگاه ها رسيده، تحصيل همزمان در دو رشته توسط دانشجويان ممتاز، در بسياري از موارد ناموفق بوده است.دكتر سهراب حاجي زاده، مديركل آموزش دانشگاه تربيت مدرس، گفت: اجراي اين طرح نه تنها اثرات مطلوبي نداشته بلكه در برخي از موارد سرخوردگي و افسردگي را براي اين دسته از دانشجويان به همراه داشته است.وي، با بيان اينكه تحصيل همزمان دو رشته اگرچه به ظاهر به نحوي است كه جاذبه اي را براي دانشجو ايجاد مي كند، افزود: وضعيت علمي جهان امروز، پيشرفت هاي عظيم دانش بشري و گستردگي علوم، امكان اين كه فرد بتواند در زمينه هاي مختلف علمي، صاحب نظر باشد بسيار كم است.
راه اندازي درمانگاه طب سالمندي
واحد مركزي خبر: رئيس سازمان بهزيستي گفت: اين سازمان با همكاري دانشگاه علوم بهزيستي براي نخستين بار درمانگاه طب سالمندي را در چند استان كشور ايجاد مي كند.وي برنامه  هاي اين سازمان را در سال ۸۴ تشكيل بانك اطلاعات سالمندان ذكر كرد و افزود: با تشكيل اين بانك وضع شخصيتي، اقتصادي و سلامت سالمندان در شناسنامه اي درج و براساس اطلاعات مندرج در آن براي سالمندان برنامه ريزي مي شود.
اولويت اول براي جوانان
اشتغال زايي است
ايلنا: مخبر كميسيون اجتماعي مجلس، گفت: پرداختن به مسايل حاشيه  اي نظير فراهم كردن تسهيلات ازدواج جوانان، در حقيقت رها كردن واجبات و چسبيدن به فرعيات است. محمد علي مقنيان، نماينده بيجار، با بيان اين مطلب، افزود: اگر شغل مناسب و كافي با درآمد معقول براي جوانان در جامعه وجود داشته باشد، اصلاً نيازي به طرح مسايلي نظير تسهيلات ازدواج و كمك  هاي مالي به آنها وجود ندارد.وي، در ادامه اظهارداشت: به فرض آن كه جوان دم بخت با تسهيلات ارايه شده بتواند آغاز به زندگي كند، پس از آن چه خواهد كرد، آيا بايد از گرسنگي بميرد.

كانون آذربايجان شناسي در دانشگاه تبريز تأسيس شد
گروه علمي فرهنگي: با هدف آشنايي دانشجويان بومي و غيربومي دانشگاه تبريز با جاذبه هاي طبيعي و تاريخي آذربايجان و گسترش فرهنگ گردشگري و ايرانشناسي، كانون آذربايجان شناسي در اين دانشگاه تاسيس شد. جمال عزيزپور- دبير كانون آذربايجان شناسي- در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اين مطلب افزود: كانون آذربايجان شناسي زير نظر كانونهاي فرهنگي -هنري مديريت فرهنگي دانشگاه تبريز فعاليت خواهد كرد و از برنامه هاي آن به ايجاد كتابخانه و سايت اينترنتي و آرشيو مجلات و نشريات منطقه، ايجاد كميته ها و كارگاههاي علمي و فرهنگي، تشكيل كلاسهاي آموزش و نقد ادبي، برگزاري اردوهاي فرهنگي، علمي و سياحتي و تشكيل سمينارها، گردهمايي ها، انجمنهاي ادبي،  نمايشگاه ها و جشنواره هاي مختلف مي توان اشاره كرد.

رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران:
تعيين يك تعرفه واحد براي پزشكان
مستقر در مناطق محروم و مرفه ناعادلانه است
گروه اجتماعي: تعيين يك تعرفه و نرخ واحد براي پزشكان و بيماران مستقر در شهرستانهاي مختلف بدون توجه به وضعيت محروميت و رفاهي آن مناطق غير عملي و ناعادلانه است. در آستانه برگزاري شانزدهمين كنگره بين المللي جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران كه ۱۰ تا ۱۳ ارديبهشت ماه در مركز همايشهاي رازي برگزار مي شود، دكتر ايرج خسرونيا رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران با اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به تعيين تعرفه در اواخر سال گذشته و تاييد آن توسط شوراي عالي نظام پزشكي در سال جديد به نظر مي رسد براي تعديل كردن تعرفه بايد نماينده كليه انجمنها مشاركت و حضور فعال داشته باشند تا بتوانند نقطه نظرات اصولي و كارشناسانه خود را ارائه كنند و تعيين يك نرخ واحد براي كليه شهرستانها و هم براي مردم و هم براي پزشكان ناعادلانه و غير ممكن است. وي يادآور شد: اگر قرار باشد كه تعرفه متعادل تعيين شود، بايد متناسب با تعداد بيماراني باشد كه توسط پزشك معاينه مي شوند. دكتر خسرونيا توصيه كرد مسؤولان نظام پزشكي و وزارت بهداشت ضمن هماهنگي با انجمن هاي پزشكي اقدامات لازم را به عمل آورند تا از مشكلاتي كه ۳۰ سال است گريبانگير جامعه پزشكي را گرفته است رهايي يابيم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |