يكشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۲
دره رود مقصود بيك پياده راه مي شود
همه چيز به نفع عابران
001395.jpg
عكس ها:علي اكبر شير ژيان
معروف ترين باغهاي تهران در محور شمالي اين قابليت را براي منطقه فراهم مي كنند تا با طرحي كامل به محل تفرج و پياده روي ساكنان تهران تبديل شود
موقعيت طبيعي دامنه البرز در گستره شهر تهران و بويژه دره هاي سبز و خرم و يالهاي آن، ميان جاجرود - رودخانه كرج، در مسيرهاي خود در شكل گيري شهر از نظر زيست محيطي نقش تعيين كننده اي دارند.
هفت دره معروف شمال تهران با عناصر كوهپايه اي مناسب ترين و خوش آب وهواترين نقطه تهران براي استفاده اهالي شهر به حساب مي آيند كه تجاوزهاي نابهنجار بخش خصوصي روز به روز از سهم فضاهاي عمومي متعلق به شهروندان كاسته و كيفيت هاي طبيعي اين فضاهاي سرسبز را مورد تعرض قرار مي دهد.
رشد عنان گسيخته شهر تهران طي نيم قرن گذشته، علاوه بر نابودي بخشي از شهر و فرسودن باقيمانده سرمايه هاي فرهنگي و ميراث تاريخي، باعث از بين رفتن منابع طبيعي غني و رشد فضاها و اراضي شهر روي منطقه كوهساران شده است.
در سال 1375 مشاوران شركت ابردشت طرح كوهسران را در چارچوب برنامه هاي توسعه كلانشهر تهران به منظور ارتقاي كيفيت محيط زيست دامنه هاي البرز طراحي و اين طرح از سال 1376 در 3 مرحله آغاز به كار كرد.
دكتر محمد امين ميرفندرسكي، به عنوان مجري اصلي اين طرح، الگوي شهري، ايمني و امنيت، سلامت، اقتصاد، رفاه و آسايش، عدالت اجتماعي و كيفيت بصري را از سرفصل هاي مورد بررسي در اين طرح مي داند.
او كه به همراه همكاران خود در حال حاضر روي طرح پياده راه دره رود مقصودبيك كار مي كند، ويژگي هاي طبيعي اين قسمت را به عنوان عمده ترين عناصر ساختاري، سيمايي، زيست محيطي و بويژه زيبايي و منظر، شهري مانند تهران مي داند كه با وجود 12 سال كار مستمر و مستقيم، در اين مدت تنها به صورت ناقص راه اتصال دهنده پل تجريش در كنار امامزاده صالح تا باغ آرزو به اجرا درآمده است.
ميرفندرسكي معتقد است معروف ترين باغهاي تهران، زرگنده، الهيه و تجريش در محور شمالي قرار گرفته اند كه در عين حال نقاط مقدسي مانند امامزاده صالح يا امامزاده اسماعيل را نيز در دل خود قرار داده است كه تمام اين ويژگي ها، اين قابليت را براي منطقه فراهم مي كند تا با طرحي كامل به محل تفرج و پياده روي ساكنان تهران تبديل شود.
ميرفندرسكي در مورد جذابيت هاي تاريخي اين منطقه به امكانات بيشماري تاكيد دارد كه بار تاريخي و فرهنگي منطقه بر دوش آنهاست، اما در عين حال بايد به خطرات ناشي از سوانح طبيعي مانند سيل، زلزله و لغزش زمين نيز توجه داشت، مسائل ايمني را در نظر گرفت تا اين محورهاي فرهنگي و تاريخي حفظ شود.
به اعتقاد او به رغم پيچيدگي هاي روابط علت و معلولي ميان امنيت و آرايش محيط كالبدي، تخصيص فضاي دره به فعاليت هاي گذران اوقات فراغت بويژه ورزش جوانان نقش موثري در ارتقاي سلامت رواني و صحت مناسبات اجتماعي جامعه دارد.
ميرفندرسكي افزايش فضاي باز و سبز در دره هاي البرز و استفاده از مسير دره رود مقصودبيك براي تردد پياده و دوچرخه و نيز تدارك فضاي تفريحي و ورزش را عاملي براي تصفيه هواي اين قسمت مي داند.
موضوعات اقتصادي بيش از هر چيز ديگر در زمينه اجرايي شدن اين طرح نقش دارد. ميرفندرسكي مي گويد: براي رسيدن به اهداف زيست محيطي و برآورد نيازهاي شهروندان، نيازمند مجموعه اي از سياست ها و اقدامات اجرايي هستيم كه هماهنگ كننده بوده و حمايت اقتصاد عمومي، مشاركت و شكوفايي بخش خصوصي و نيز كاهش هزينه هاي عمومي را به دنبال داشته باشد. هفت دره البرز بايد آنچنان طراحي و سازماندهي شوند كه نه تنها در مقياس محلي و كلانشهر جلوه هاي فرهنگي، ورزشي و اقتصادي را به دنبال داشته باشد، بلكه در سطح بين المللي معرف حيثيت ملي و سمبل منحصر به فرد پايتخت و جاذب جهانگردان شود.
به گفته ميرفندرسكي طرح دره رود مقصودبيك علاوه بر ايجاد فضاهاي سرسبز و خرم در طول رود براي گردش، تفرج و ورزش شهروندان تهراني، زندگي در كنار دره رود مقصودبيك كه سنتي ديرينه در فرهنگ شهرنشيني تهران قديم را دارد، احيا مي كند.
ميرفندرسكي معتقد است اين كار نه تنها سهم عمومي شهروندان از فضاهاي سبز شهري را بالا مي برد، بلكه به نقش اين دره به عنوان يك كاربري جمعي، در خدمت تهران بزرگ مي افزايد و در نتيجه سطح برخوردهاي سالم اجتماعي شهروندان افزايش مي يابد و نياز آنها به استفاده از فضاهاي آزاد براي استراحت برآورده مي شود. ميرفندرسكي مي گويد: تهران نيازمند فضاهاي سبز است و دره هاي موجود در شمال تهران، پس از بازسازي مي توانند عمده ترين بخش به عنوان كمربند سبز تهران به حساب آيند.
موضوعي كه او بر آن تاكيد دارد، استفاده از آبهاي زيرزميني اين قسمت است كه با استخراج آنها مي توانند نقش ويژه اي در آبياري فضاهاي سبز و بويژه درختان و باغچه هاي خياباني داشته باشند.
در حال حاضردره رود مقصودبيك بيش از آنكه محيطي براي تفرج باشد، تبديل به خياباني براي دسترسي به مسيرهاي اطراف شده است و شايد تبديل شدن آن به پياده راه ترس از محدوديت يا سختي عبور و مرور را در شهروندان ساكن در اين منطقه ايجاد كند. ميرفندرسكي اين ترس اهالي را كاملا منطقي مي داند و مي گويد: طراحي به گونه اي انجام شده كه نظام ترابري براي اين منطقه تعريفي منطقي و مطلوب داشته باشد و اين دره صرفا زير پوشش مكانيكي راه ها قرار نگيرد و ضمن دسترسي مناسب به راه ها از طريق خيابان هاي اطراف به كاربري تفريحي و فضاهاي سبز لطمه اي نزند.

زاويه ديد
با سرعت از كنار شهر نگذريم
001398.jpg
در زندگي شهري امروز كه بيشتر معابر براي رفت و آمدها و حركت هاي سريع پيش بيني شده است، حركت پياده، چه براي تفرج و چه براي دسترسي به شبكه هاي شهري، جايگاه مناسبي ندارد. در واقع ما براي يك زندگي سرعتي تنظيم شده ايم و پيش بيني و تجسم محورهاي حركتي شهر هم بر همين اساس است. بر اين اساس محورهاي پياده صرفا براي حاشيه محورهاي سواره و عبور و مرور ناگزير پياده ها در نظر گرفته شده و اين نكته كه حركت پياده چقدر در روحيه شهروندان موثر است مورد توجه قرار نگرفته است.
به طور كلي در حركت با سرعت زياد، ارتباط اشخاص با محيط اطراف كاهش پيدا مي كند و به جاي اينكه شهروندان بتوانند در زماني طولاني با تمام عناصر و چشم اندازهاي شهري آشتي كنند، در زماني كوتاه حجم زيادي از عناصر شهري را از نظر مي گذرانند. به همين دليل هم آثار و خاطرات كمتري از فضاهايي كه با سرعت از كنارشان مي گذريم در حافظه ما مي ماند در حالي كه اصولا داشتن خاطره و ارتباط و لمس كردن هويت فضاهاي شهري باعث به وجود آمدن تعلق خاطر بيشتر به شهر مي شود. اين واقعيت در گذشته در شهرها باعث مي شد كه شهروندان بيشتر با محيط مانوس بوده و رابطه رواني مثبتي با محيط شهري برقرار كنند. به همين دليل هم هست كه امروزه در برخي از شهرها تلاش مي شود محورهاي پياده در مراكز خدماتي به نوعي ايجاد يا تقويت شده و فضايي براي قدم زدن، خريد، گردش و گذران اوقات فراغت و مهمتر از آن ، گفت و گوها و بحث درباره حوزه هاي گوناگون از جمله دانش هاي پدران ، نحوه هاي ارتباط با مصادر امور عمومي ،مسايل خارجي و...به وجود بيايد اصلي ترين حوزه براي بحث عمومي و ملموس ترين حوزه ،مسايل شهر است . تهران - شهري كه جمعيت ثابت آن به 7 ميليون نفر رسيده - براي بسياري از اهالي آن ناشناخته مانده است. چرا كه با خودرو و به سرعت از محلات عبور مي كنند يا اينكه فرصت قدم زدن پيدا نمي كنند. اگر هم فرصتي باشد، فضاي پياده كيفيت مطلوبي براي آنها ندارد. از مسايل فكري و فرهنگي كه درگذريم، حتي مسايل اجرايي و عيني نيز گستردگي فراوان دارند. مثلامحوطه هاي پياده عمدتا از كف سازي و امكانات مبلمان شهري مناسبي برخوردار نيست و چشم اندازهاي اطراف ويژگي هاي زيبا و هماهنگ با بافت هاي هويتي شهر ندارد. به همين دليل هم گروه هاي مشاور و كارشناسان شهري در مطالعات خود به ايجاد محورهاي پياده يا تغييرات هويت فضا و ايجاد نوعي قطب هاي فعال و ارزشمند اجتماعي شهري تاكيد مي كنند. اما در اين بين نكته اي كه بايد به آن توجه شود اين است كه از هر فضاي پياده چه انتظاراتي مي رود؟ وقتي در محيطي قدم مي زنيم كه خاطرات گذشته را زنده مي كند، بايد ارزش هاي كيفي كه از اين طريق منتقل مي شود را افزايش بدهيم و در اين فضا اگر آثاري داريم كه نشانه هايي از گذشته دارند، ضمن حفظ و احياي آنها ساير بافت را هم با آنها هماهنگ كنيم. در اين فضاها اگر احتمالا عناصر مخدوش كننده هويت بافت وجود دارد بايد تغيير كند و اگر فعاليت ها و ساختمان هاي تاريخي پشت محور وجود دارد، به صورت فعاليت اصلي با كاربردهاي جديد در زندگي شهري مورد استفاده قرار گيرد، به طوري كه با تعمير و نگهداري مناسب آنها فضاهاي كيفي بهتري براي شهروندان و گردشگران در تهران به وجود آيد.

از شهر
001359.jpg
شرايط مناسب براي سرمايه گذاري در تهران
مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهرداري تهران گفت: ايجاد زمينه هاي لازم براي انجام پروژه هاي عمران شهري و اقتصادي با مشاركت سرمايه گذاران از اهداف اين سازمان است. داوود مددي با اشاره به اينكه اين اهداف در اساسنامه مصوب سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران مدنظر واقع شده، افزود: در نظر داريم با انجام اقداماتي نظير برگزاري همايش نحوه ايجاد و تعريف پروژه هاي مشاركتي و نقش محوري مشاوران معين، به اين اهداف و تعريف صحيح شهرسازانه پروژه هاي مشاركتي دست يابيم.
وي گفت:مشاوران معين مناطق با شناختي كه به مناطق شهرداري تهران و طرح هاي تفصيلي دارند، يكي از مهمترين اركان تعريف پروژه هاي مشاركتي محسوب مي شوند.
مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران افزود: اين سازمان با تعريف ساز و كارهاي مشخص در نظر دارد ضمن بهره گيري از توان مناطق و مشاوران معين، با انعقاد قراردادي نسبت به انجام مطالعات اوليه امكان سنجي و فاز صفر پروژه ها اقدام كند.
مددي با بيان اينكه ديدگاه اين سازمان نگاه برابر در خصوص سرمايه گذار با راهبرد نظام برنده - برنده است، گفت: اين ديدگاه شرايطي را فراهم مي آورد كه منافع شهروندان و شهرداري در يك سو و سرمايه گذاران از طرف ديگر لحاظ شود.
001377.jpg
توسعه هفت مركز مخابرات استان تهران
عمليات كابل برگردان با هدف تقويت و توسعه شبكه در مراكز مخابرات مالك اشتر، هجرت، شهيد فرداسدي، شهيد زارعي، بعثت، توحيد و شهيد اشرفي اصفهاني از ديروز آغاز شد. با اجراي عمليات مذكور ارتباط تلفني مشتركان در مركز مخابرات مالك اشتر با پيش  شماره هاي 635 ، 636، 637، 683، 684، 685، 686 ۶۸۷، ، 688 و 689 در محدوده خيابان هاي هاشمي، امام خميني، رودكي و خوش و در مركز مخابرات هجرت با پيش  شماره هاي 315 ، 314، 383، 381، 382 و 380 در محدوده خيابان بارز غربي، بزرگراه آهنگ، بلوار ابوذر و خيابان علامه اميني و در مركز مخابرات شهيد فرد اسدي ارتباط مشتركان با پيش شماره هاي 600، 601، 602، 603، 604، 605 و 606 در محدوده خيابان هاي شهيد صالحي، آزادي، محمد علي جناح و بلوار شهيد جواد اكبري و در مركز مخابرات شهيد زارعي ارتباط با پيش شماره هاي 410 الي 417 در محدوده خيابان هاي چهارم غربي، سوم غربي، بلوار شقايق و خيابان ورزي و در مركز مخابرات بعثت ارتباط پيش شماره هاي 530 الي 535 و 505 الي 509 در محدوده خيابان هاي نيكان، مدائن، ميدان نازي  آباد و كارگر ساماني و در مركز توحيد با پيش شماره هاي 694 ، 693، 692، 691، 690، 643 و 642 در خيابان هاي پرچم، نيايش غربي و شهيد علي شكاري (ستايش) و در مركز مخابرات شهيد اشرفي اصفهاني با پيش شماره هاي 310 ، 308 ، 306 ، 305 ، 319 ، 318 ، 317 و 316 در محدوده خيابان هاي بلوار نبي اكرم، كوچه احمد شهرابي، ايوب اصلاخي و دهم فروردين تا فردا دچار اختلال خواهد بود.
001356.jpg
طرح هاي ويژه در شهرداري منطقه۱۲
شهردار منطقه 12 تهران از نصب و راه اندازي تلويزيون هاي شهري در نقاط مختلف اين منطقه خبر داد. صابر ظفرقندي در گفت وگو با خبرنگار شهرآرا با بيان اينكه تاكنون سه دستگاه از اين تلويزيون هاي شهري نصب شده اند، گفت: قرارداد ساخت و نصب 16 دستگاه ساعت شهري به امضا رسيده و هم اكنون در مرحله مكان يابي هستيم. وي همچنين از نصب تابلوهاي فرهنگي در سطح شهر خبر داد و افزود: اين تابلوها كه تاكنون 5 دستگاه آن به بهره برداري رسيده، هدايتگر مردم به نقاط مختلف است به گونه اي كه يك قسمت از آن تبليغات فرهنگي و ورزشي است و قسمت ديگر به مشخصات محل و منطقه اختصاص دارد.
شهردار منطقه 12 با اشاره به انجام مطالعات مقدماتي پروژه بازسازي سبزه ميدان گفت: ميدان سبزه ميدان يكي از ميادين حساس و بسيار خاص براي منطقه 12 است كه ورودي بازار به شمار مي رود و خوشبختانه قرارداد بازسازي آن در حال انعقاد است.
ظفرقندي افزود:بازسازي سقاخانه هاي قديمي و ابنيه هاي با ارزش منطقه از ديگر فعاليت هاي شهرداري منطقه 12 به شمار مي رود كه بازسازي دو ساختمان ابوسعيد و خيابان نوفل لوشاتو از جمله اين پروژه ها ست.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |