يكشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۲
علي كريمي سومين ايراني بايرن
روزهاي خوش جادوگر در باواريا
001353.jpg
عكس:محمد رضا شاهرخي نژاد
سهراب نيكخواه
از هنگامي كه علي پروين بر سر تمرينات باشگاه فتح تهران حاضر شد و گفت: اون پسر موزرد رو مي خوام. سالها گذشته و حالا آن پسر موزرد تبديل به چهره اي جهاني در فوتبال شده است.
جادوگر، نابغه، مارادونا و ... همه و همه القابي هستند كه به علي كريمي، هافبك - مهاجم فعلي تيم الاهلي مي دهند كه گويا قرار است تبديل به سومين ايراني تيم بايرن مونيخ آلمان شود.
سروصداي پيوستن علي كريمي به بايرن هفته گذشته بلند شد و طبيعي بود روزنامه هاي ورزشي و غير ورزشي با شدت هرچه تمام تر به موضوع بپردازند. پيش از اين نيز روزنامه ها پيوستن علي دايي، كاپيتان تيم ملي به بايرن مونيخ را با تيترهاي بزرگ و مطالب و تفسيرهاي گوناگون منعكس كرده بودند.
اولين ايراني
علي دايي، اولين بازيكن ايراني بود كه به بايرن مونيخ رفت. او آن روزها هنوز كاپيتان تيم ملي نشده بود. حضور در آرمنيا بيلفلد و درخشش نسبي در اين باشگاه، باعث حضور او در مونيخ شد اما هرقدر فرانتس بكن بائر، بازيكن بزرگ سالهاي دور تيم ملي آلمان و سرمربي اين تيم در دو جام جهاني 86 و 90 كه هم اكنون رئيس باشگاه بايرن مونيخ است از علي دايي تعريف كرد، اوتمار هيتسفلد، سرمربي سابق اين تيم از دايي استقبال چنداني نكرد.
رقابت ميان دايي و توماس يانكه، مهاجم خوش شانس تيم بايرن اغلب به نفع رقيب آلماني تمام مي شد. حتي گلزني دايي مقابل تيم هايي نظير چلسي و آث ميلان و گذشتن از سد مدافعاني نظير مارسل دزايي و پائولو مالديني نيز نتوانست او را به جمع 11 نفر اصلي تيم وارد كند. كار به آنجا رسيد كه دايي در مصاحبه اي، آلمان ها را به نژادپرستي و روي خوش نشان ندادن به غير ژرمن ها متهم كرد؛ اتهامي كه گرچه تكذيب شد، اما سرانجامش خروج دايي از بايرن بود.
دومين خاطره بد
دومين ايراني كه به تيم منطقه باواريا آلمان رفت، وحيد هاشميان بود. مهاجم آن روز ناراضي تيم ملي پس از گلزني هاي مستمر در تيم بوخوم مورد توجه مديران بايرن قرار گرفت. هلي كوپتر ايراني با خشنودي تمام در ورزشگاه المپيك مونيخ نشست، اما هيچ گاه برنخاست. هاشميان كه فصل گذشته در ميان برترين گلزنان بوندس ليگا قرار داشت، اين فصل حتي يك گل هم نزده است، چون مجموع دقايقي كه در تركيب تيم قرار گرفته، 90 دقيقه هم نمي شود.
با اين شرايط از هم اكنون زمزمه هايي مبني بر خروج هاشميان از تيم بايرن به گوش مي رسد و در همين حال قرار است يك ايراني ديگر جايگزين او شود.
اميد به نفر سوم
علي كريمي در حالي قرار است از فصل آينده به جمع بايرني ها بپيوندد كه از هم اكنون برخي از كارشناسان سرنوشتي مانند علي دايي و وحيد هاشميان براي او پيش بيني مي كنند.
مجيد جلالي، سرمربي سابق پاس معتقد است او بايد به فرانسه مي رفت و ناصر حجازي سرمربي اسبق آبي پوشان پايتخت اسپانيا را گزينه بهتر معرفي مي كند.در مقابل اين مربيان ديگراني هم قرار دارند كه معتقدند كريمي مي تواند خاطرات بد گذشته را پاك كند و به ستاره ايراني بايرن و حتي اروپا تبديل شود.
مهدي مهدوي كيا كه از سالها پيش در تيم هامبورگ بازي مي كند، معتقد است علي كريمي مي تواند مهره فيكس تيم جديدش باشد، هرچند كه تاكيد مي كند: البته اينجا شرايط بسيار سخت است و بايد تلاش كرد. برانكو ايوانكوويچ، سرمربي تيم ملي نيز با خوشحالي از پيوستن كريمي به بايرن، خوب و حرفه اي تمرين كردن را مولفه بسيار مهمي مي داند، اما هر دو گروه جدا شدن علي كريمي از فوتبال امارات را اتفاق فرخنده اي ارزيابي مي كنند.
اتفاق ديگري كه باعث مي شود نسبت به آينده كريمي در بايرن اميدوار بود، سخنان فيليكس ماگات، سرمربي اين تيم است. او مي گويد: بيش از هركس ديگري از اين خريد خوشحالم. كريمي را حدود يك سال زيرنظر گرفتم. فهميدم مهره پركار و دونده و تكنيكي است. بسيار خوشحالم كه او را كنار خودمان مي بينم... نوع مهار او اصلا شناخته شده نيست. وقتي توپ را زير پايش حركت مي دهد، هر خط دفاعي متزلزل مي شود. نمايش او مقابل تيم ملي آلمان در ايران ستودني بود.
سخنان ماگات نشان مي دهد برخلاف دو بازيكن ديگر ايراني كه با اصرار مديران باشگاه به بايرن پيوستند، اين بار سرمربي خود، كريمي را مي خواهد.
انتقال بازيكن 26 ساله ايراني به پرافتخارترين تيم آلماني، توجه بسياري از مطبوعات و رسانه هاي دنيا را نيز به خود جلب كرده است، اما جالب ترين نظر را شبكه تلويزيوني ملي عربستان ابراز مي دارد، هنگامي كه ستايش و نگراني خود را پشت اين جملات پنهان مي كند: او يك مسلمان ايراني است و ما بايد او را ستايش كنيم... نبايد اجازه داد مديران و مربيان بايرن او را روي نيمكت اين تيم بزرگ آلماني حبس كنند.
علي كريمي از تيم فتح سپاه تهران چهره شد. در آن سالها بازيكنان چمني در مسابقات فوتسال هم مي توانستند حضور يابند. مسابقات جام رمضان و بازي دو تيم استقلال و فتح در سالن 12 هزار نفري آزادي كه به جنجال كشيده شد، علي كريمي را به مطبوعات هم كشاند و سرانجام او در حالي كه با استقلال قرارداد داخلي امضا كرده بود، به پرسپوليس پيوست. كريمي در پرسپوليس نيز درخشيد تا هم به مهره فيكس تيم ملي تبديل شود و هم از ميان تيم هاي عاشق تكنيك عربي، طرفداران پروپاقرصي پيدا كند. انتقال كريمي به الاهلي امارات گرچه به لحاظ مادي به نفع او و باشگاهش تمام شد، اما تنها در همين سطح ماند و چيزي به غناي تكنيكي و داشته هاي تاكتيكي و حرفه اي او نيفزود.كريمي با 26 سال سن، 87 بازي و 32 گل زده ملي از اول ژوئيه (اواسط خردادماه) وارد باشگاه بايرن مونيخ خواهد شد. او آخرين مرد سال فوتبال آسيا است كه با قهرماني بايرن در بوندس ليگا، شانس بازي در جام قهرمانان اروپا را نيز پيدا كرده است.
خبرگزاري فرانسه درباره اش مي نويسد: همه در آسيا او را به نام مارادونا مي شناسند. چهره اش چندان شباهتي به آن اعجوبه آمريكاي جنوبي ندارد، اما همه بايد منتظر ديدن بازي اش بنشينيم.

افشاي جزئيات قتل مامور مخفي ايتاليا
001434.jpg
دردسرهاي جنگ عراق براي آمريكا و متحدانش تمامي ندارد. هر روز يك بحران جديد به وجود مي آيد و هرقدر هم كه گروه هاي تحقيق و بررسي سعي درسرهم بندي قضايا دارند، افكار عمومي قانع نمي شوند.
قتل نيكولا كاليپاري، مامور مخفي ايتاليا در عراق توسط سربازان آمريكايي يكي از اين بحران ها است كه به نظر مي رسيد با اعلام گزارش گروه تحقيق آمريكايي به پايان رسيده باشد، اما انتشار بخش هاي سانسورشده اين گزارش در روزنامه هاي ايتاليا، موضوع را دوباره زنده كرد.
روز جمعه، چهارم مارس امسال هنگامي كه ماموران ايتاليايي قصد داشتند يك خبرنگار زن ايتاليايي به نام جوليانا اسگرينا را كه به مدت يك ماه به گروگان گرفته شده بود، به فرودگاه بغداد منتقل كنند، سربازان آمريكايي به طرف ماشين آنها تيراندازي كردند و نيكولا كاليپاري، مامور امنيتي اين كشور در حالي كه خود را سپر بلاي اسگرينا كرده بود، هدف گلوله قرار گرفته و كشته شد. در اين حادثه خبرنگار ايتاليايي نيز زخمي شد.
پس از اين حادثه اسگرينا به كشورش بازگشت و در فرودگاه مورد استقبال خانواده، دوستان و نمايندگان دولت ايتاليا قرار گرفت، اما جو اندوهگيني در فرودگاه حاكم بود و بسياري از استقبال كنندگان لباس مشكي پوشيده بودند.
مانند هميشه جورج بوش ابراز تاسف كرد و متعهد شد تحقيقاتي صورت دهد! جوليانا اسگرينا، روزنامه نگاري كه خود در متن حادثه بود، پس از ورود به ايتاليا در مصاحبه با خبرنگاران فاش كرد سربازان آمريكايي لحظاتي پس از آزادي او از دست گروگان ها، عمدا سعي كرده اند او را به قتل برسانند.
اسگرينا در روزنامه چپگراي خود به نام «مانيفستو» توضيح داد كه چگونه اتومبيلش آماج رگباري از گلوله شده است. در آن لحظه اين خبرنگار ايتاليايي سخنان گروگانگيرانش را به ياد آورده بود كه گفته بودند: «برخي از آمريكايي ها نمي خواهند شما به وطنتان بازگرديد.»
اين روزنامه نگار در مصاحبه اي گفت كه آمريكايي ها وي را هدف قرار دادند، چون مخالف سياست مذاكره با گروگانگيران بودند.
دو روز پس از اين حادثه، پيكر نيكولا كاليپاري به ايتاليا بازگردانده شد و مطابق رسوم مذهبي اين كشور در يكي از بناهاي ملي شهر رم قرار گرفت تا مردم نسبت به او اداي احترام كنند.
مراسم تشييع جنازه كاليپاري، روز دوشنبه 7 مارس مانند مراسم به خاكسپاري يك قهرمان ملي برگزار شد.
رئيس جمهور، نخست وزير، مقامات ارشد سازمان هاي امنيتي و اطلاعاتي ايتاليا در مراسم تشييع جنازه او حضور داشتند.
اعتراض گسترده مردم و روزنامه هاي ايتاليايي و احضار سفير آمريكا در ايتاليا به وزارت امور خارجه، نظاميان ايالات متحده را وادار به توضيح كرد. آنها مدعي شدند اتومبيل حامل خبرنگار ايتاليايي با سرعت به سمت ايست بازرسي حركت كرده و به اخطارها توجه نكرده است، اما اين مساله از سوي اسگرينا و مقامات ايتاليايي رد شد.سيلويو برلوسكوني، نخست وزير ايتاليا در پارلمان گفت: آمريكا بايد آماده باشد مسئوليت حادثه را به عهده بگيرد و خواستار حداكثر همكاري آن كشور در جريان فرآيند تحقيق شد.برلوسكوني گفت: از فاصله 10 متري نوري به سوي اتومبيل تابانده شد. راننده در اين لحظه فورا اتومبيل را متوقف كرد و در همان حال تيراندازي شروع شد و در حدود 10 يا 15 ثانيه ادامه يافت.
مجموعه اتفاقاتي كه در عراق رخ داد، سرانجام دولتمردان ايتاليا را به خروج نيروهايشان از عراق متقاعد كرد. برلوسكوني 10 روز پس از كشته شدن كاليپاري اعلام كرد 3 هزار سرباز ايتاليايي از ماه سپتامبر به تدريج از عراق خارج مي شوند.آنگونه كه مقامات ارتش آمريكا وعده داده بودند تحقيقات بايد 4 هفته به طول مي انجاميد، اما گزارش گروه تحقيق اواخر ماه آوريل منتشر شد. البته همانگونه كه انتظار مي رفت نتيجه تحقيق حكم به تبرئه سربازان آمريكايي داد! ارتش اين كشور همچنين سخنان جوليانا اسگرينا را مضحك و بي معني خواند.
در واكنش به اين گزارش، اسگرينا در روزنامه مانيفستو، آن حرف ها را اهانت آميز دانست و از دولت ايتاليا خواست تا واكنشي مناسب نشان دهد.او در سرمقاله اين روزنامه نوشت كه اگر به اين توهين پاسخي داده نشود، تمام ستايش ها از نيكولا كاليپاري، خصلتي رياكارانه خواهد يافت و او تنها قهرماني يكروزه براي مقامات ايتاليايي خواهد بود.
پس از اعلام نتايج تحقيقات آمريكا، جان فرانكو فيني، وزير خارجه ايتاليا خبر داد كه دولت اين كشور تحقيقات جداگانه اي درباره مرگ كاليپاري انجام خواهد داد.
در حالي كه همه منتظر انتشار گزارش ايتاليا درخصوص مرگ كاليپاري بودند، روز يكشنبه اول ماه مي برابر با 11 ارديبهشت، روزنامه هاي ايتاليايي جزئيات گزارش سانسور شده ارتش آمريكا را منتشر كردند.
براساس تصاوير منتشر شده در اين روزنامه ها، حدود يك سوم گزارش از سوي مقامات ارتش آمريكا سانسور شده است.
متن كامل گزارش را يك دانشجوي پزشكي يوناني در دانشگاه بولونياي ايتاليا، هنگامي كه بامداد يكشنبه سرگرم استفاده از اينترنت بود و در سايت ها مي گشت، پيدا كرد. او ناگهان متوجه شد تنها با دو بار كليك كردن روي متن سانسورشده مي تواند اصل آن را دريافت كند. او سپس اين اطلاعات را در اختيار روزنامه هاي ايتاليا قرار داد.
متن سانسور شده شامل اسامي و درجه ارتش تمامي نظاميان آمريكايي است كه در كشتن كاليپاري نقش داشته اند.در بخش سانسورشده گزارش، علاوه بر نام و مشخصات افراد نظامي، به قواعد و روشهاي كار ارتش آمريكا نيز اشاره شده است.
در اين قسمت توصيه هايي به ارتش آمريكا شده تا دستورالعمل كاري سربازان در پست هاي بازرسي را تغيير دهند، به گونه اي كه سربازان بتوانند به نحو آشكارتر و موثرتري به خودروهاي در حال حركت هشدار دهند.
گزارش رسمي دولت ايتاليا قرار است اوايل هفته آينده منتشر شود و انتظار مي رود ارتش آمريكا به دستكاري شواهد در صحنه حادثه متهم شود.
بمب گذاري در مادريد باعث خروج نيروهاي اسپانيا از عراق شد و قتل كاليپاري ايتاليايي ها را به كشورشان بازمي گرداند. به نظر مي رسد آمريكايي ها هر روز در عراق تنهاتر مي شوند.

پيشخوان
001431.jpg
ديلي ميرور
حزب كارگر، سومين پيروزي خود را در روز تولد توني بلر جشن گرفت. هرچند بلر با اكثريت كمتري در حوزه انتخابيه خود انتخاب شده و حزب كارگر كرسي هاي كمتري در مجلس عوام به دست آورده است، اما به هر حال آنها براي بار سوم برده اند.
ديلي ميرور، روزنامه قطع تابلوييد اين خبر را به عنوان تيتر يك خود برگزيده و طبيعتا براي نمايش اين موفقيت از راه زردي كمك گرفته؛ كله بلر آنهم وسط يك كيك تولد!
شعار خيلي خوش برگشتي از طرف ميرر در واقع يك شادباش باشكوه است به بلر كه خاندان سلطنتي چندان نظر خوبي نسبت به او ندارد.
001419.jpg
نيويورك تايمز
نيويورك تايمز هم علاوه بر انتشار يك گزارش مفصل در صفحه يك خود در مورد انتخاب مجدد بلر، عكس بزرگي از زنان عراقي چاپ كرده كه مربوط به گزارشي است در مورد خشونت ادامه دار در مورد غير نظاميان عراق كه مخصوصا در مورد زنان و كودكان همچنان ادامه دارد.

از ميان خبر ها
جلالي در بشاگرد مدرسه فوتبال مي سازد
مجيد جلالي، سرمربي سابق تيم پاس قصد دارد در بشاگرد مدرسه فوتبال داير كند.
جلالي فصل گذشته همراه با پاس توانست قهرمان ليگ برتر شود، اما امسال تيمش به رغم بازي هاي خوب نتوانست نتيجه قابل قبولي بگيرد. اولين استعفايش پذيرفته نشد، اما دفعه دوم نامه احساساتي سردار آجورلو، مديرعامل باشگاه پاس حكم بر رفتن او داد. پس از آن جلالي مشاور سردار آجورلو شد و حضورش در عرصه فوتبال به شركت در برنامه 90 به عنوان كارشناس محدود شد.
جلالي درجواني در تيم راه آهن به ميدان مي رفت و در سمت چپ بازي مي كرد. او يكي از معدود تحليلگران فوتبال در كشور است كه حالا مي خواهد در زمينه آموزش فوتبال نيز فعاليت كند، اما نه در شهرها كه در يكي از دورافتاده ترين و محروم ترين روستاهاي كشور.
نام بشاگرد اول بار سالها پيش به گوش مردم پايتخت نشين خورد، هنگامي كه شهيد آويني به آنجا سفر كرد و در برنامه اي وضعيت اسفبار مردم اين منطقه را به رخ مردمي كشاند كه هرچند بر اثر شركت در جنگ وضعيت اقتصادي خوبي نداشتند، اما نسبت به روستاييان بشاگردي شرايط بهتري داشتند. بشاگرد، منطقه اي است در هرمزگان با چند روستاي فقير و مردماني سختكوش و مهربان.
جلالي با اشاره به سفرش به بشاگرد و ديدار با فردي به نام «حاج عبدالله والي» گفته است قصد دارد مدرسه فوتبالي در آن منطقه دائر كند. او در اين باره مي گويد :در طول دو روز اقامت در آنجا سعي كردم با تمام زواياي زندگي اينجا و انسان هايي كه با عشق و علاقه خود را وقف كمك به اين مردم كرده اند، آشنا شوم.
وقتي به ميناب رسيدم احساس كردم كه به يك ايده خوب رسيده ام. مي خواهم در بشاگرد مدرسه فوتبال دائر كنم. آيا كسي هست كه در اين راه مرا ياري كند؟
چهارشنبه شب به تهران رسيدم. روز جمعه بود كه شنيدم حاج عبدالله والي بر اثر حمله قلبي از دنيا رفته است. چطور باور كنم؟ بشاگرد چه مي شود؟اسم مدرسه فوتبال بشاگرد را مي گذارم: مدرسه فوتبال حاج عبدالله والي

نگاه
يادآور گذشته ها و خاطرات سالهاي دور
انتشار آلبومي با صداي محمدرضا شجريان و به آهنگسازي فريدون شهبازيان پس از گذشت بيش از 30 سال از اجرايش بار ديگر استاد آواز و موسيقي ايران را به عنوان يك خبرساز مطرح كرد.
قرار است تا اواخر ارديبهشت ماه آلبوم جام تهي با صداي شجريان و به صورت كاست و سي دي روانه بازار شود. قطعات اين مجموعه با اركستراسيون فريدون شهبازيان طي سالهاي 47 تا 51 اجراشده اند ولي تاكنون به دلايل مختلفي فرصت انتشار در قالب يك آلبوم را نيافته اند.
هم اكنون شهبازيان پس از گذشت حدود 40 سال از ساخته شدن و اجراي قطعات، تصميم به پالايش صوتي اين مجموعه گرفته تا همان اجراي قديمي را با كيفيتي بالا روانه بازار موسيقي كند.
شهبازيان كه سابقه كارش با محمدرضا شجريان به سالهاي دور و آثاري مانند رباعيات خيام و چند كار ديگر مربوط مي شود درباره علت عدم انتشار جام تهي تاكنون مي گويد: متاسفانه تا چند ماه پيش به دلايل گوناگوني فرصت پالايش و عرضه اين آلبوم وجود نداشت و اين قطعات گوشه آرشيو ماننده بودند. بايد براي اين كار هماهنگي هاي لازم انجام مي شد كه خوشبختانه چندي پيش اقدامات لازم صورت گرفت تا اين مجموعه ارزشمند به خانه هاي مردم راه پيدا كند تاآنها از آن استفاده كنند. اين آلبوم را زماني كه من دانشجو بودم به عنوان اولين كارم ساختم. حتي اولين همكاري من با شجريان محسوب مي شود.
در آلبوم جام تهي از آهنگ هاي ابوالحسن صبا، محمدرضا لطفي و فريدون شهبازيان استفاده شده و تنظيم قطعات و رهبري اركستر بر عهده شهبازيان بوده است. در اين اثر اشعاري از الف سايه، فريدون مشيري و هوشنگ ابتهاج توسط محمدرضا شجريان اجرا شده و حسين عليزاده، فرامرز پايور و شادروان حبيب الله بديعي به تكنوازي پرداخته اند.
شهبازيان در مورد قطعات جام تهي مي گويد: وقتي به راديو رفتم و مسئوليت برنامه گلهاي تازه را در سال 50 به عهده گرفتم، جام تهي ساخته شد كه از شجريان خواستم تا رويش بخواند و او هم پذيرفت و به نظر من از كارهاي بسيار درخشان ايشان است. در اين كار ملودي آقاي لطفي روي شعر هوشنگ ابتهاج گذاشته شده است كه تنظيمش را من انجام دادم. دراين مجموعه 4 قطعه اركسترال شامل آواز، تصنيف، اجراي موسيقي اركسترال ملي و ... است. جالب اينكه دو قطعه بي كلامي كه در اين مجموعه گنجانده شده، از اولين كارهايي است كه من آنها را تنظيم و توسط اركستر اجرا كرده ام.
در آلبوم جام تهي 4 قطعه شنيده مي شود. اولين قطعه پر كن پياله را نام دارد و از ساخته هاي فريدون شهبازيان است كه با اركستر بزرگ اجرا شده.اين قطعه اركسترال 26 دقيقه اي شامل ساز و آواز با تكنوازي حبيب الله بديعي است.
دومين قطعه اين مجموعه تصنيفي 6 دقيقه اي با نام در اين سراي بي كسي از ساخته هاي محمدرضا لطفي است كه شهبازيان آن را تنظيم و اجرا كرده است. دو قطعه بي كلام نيز در اين آلبوم گنجانده شده اند. اولي يك راپسودي براي سنتور و اركستر است. اين قطعه كه بر اساس يكي از ساخته هاي استاد ابوالحسن صبا اجرا شده با تكنوازي فرامرز پايور همراه است. ديگر قطعه بي كلام اين اثر نيز راپسودي براي تار و اركستر است كه با تكنوازي حسين عليزاده به اجرا درآمده است. فريدون شهبازيان طي سالهاي اخير علاوه بر آهنگسازي قطعات مختلف و انتشار آنها در قالب آلبوم موسيقي در زمينه ساخت موسيقي متن فيلم نيز فعاليت كرده است. ضمنا او چندي پيش آلبوم كاشفان فروتن شوكران۲ را با شعر و دكلمه احمد شاملو به بازار فرستاد. محمدرضا شجريان نيز جدا از جام تهي به زودي آلبوم جديد خود را منتشر خواهد كرد. اين اثر انتظار نام دارد و آهنگسازي و سرپرستي اركستر در اين آلبوم را محمدعلي كياني نژاد برعهده داشته كه توسط گروه فارابي به اجرا در آمده است.
محمدعلي كياني نژاد در اين اثر ني ، محمد مقدسي كمانچه ، مسعود شناسا سنتور، مرتضي اعيان تنبك، مليحه سعيدي قانون، داريوش پيرنياكان تار و خانم پيرايه پور افزا تار مي نوازند.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |