يكشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۲
آنچه بايد در مورد زلزله بدانيم...
زلزله ها چطور مي آيند...؟
001392.jpg
سيد سعيد حسيني (كارشناس سازه)
چند سالي است كه وقوع زلزله هاي متعدد با قدرت و بزرگي هاي متفاوت در نقاط مختلف دنيا توجه جهانيان و مخصوصا مهندسان و معماران و دست اندركاران امر ساخت و ساز (شهري و روستايي) را به خود جلب كرده است. به طور متوسط در هر سال حدود 10 هزار نفر در اثر زلزله جان خود را از دست مي دهند . بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان علمي فرهنگي ملل متحد (يونسكو) تلفات مالي ناشي از زلزله از سال 1926 تا 1950 بالغ بر 10 ميليارد دلار بوده است. در همين محدوده زماني شهرها و روستاهاي بسيار زيادي بر اثر زلزله با خاك يكسان شده اند. بزرگي بعضي از اين زلزله ها حتي بيش از 8 درجه در مقياس ريشتر۱ بوده است. به عنوان نمونه شهرهاي عشق آباد تركمنستان (1948)، آگادير مراكش در ساحل اقيانوس آتلانتيك (1960)، اسكوپيه مقدونيه (1963)، تانگ شان در كشور چين (1976)، مكزيكو سيتي (1985) را مي توان نام برد و در پايان مي توان زلزله ويرانگر اخير بم را مثال زدكه با قدرتي در حدود هفت درجه در مقياس ريشتر در مدت چند ثانيه جان و مال بيش از 30 هزار نفر از هموطنان عزيزمان را براحتي هرچه تمامتر گرفت.
با توجه به توضيحات فوق و با عنايت به اين مهم كه در اكثر مناطق كشورمان بدليل شرايط خاص زمين شناختي و موقعيت جغرافيايي، با خطر وقوع زلزله با شدت هاي مختلف رو به رو هستيم و به طور كلي ايران از كشورهاي لرزه خيز دنيا محسوب مي شود، از اين رو شناخت و مطالعه علل و عوامل وقوع زلزله كه از اساسي ترين مسائل مورد بحث مهندسي عمران در شاخه مهندسي زلزله به شمار مي آيد، اهميت خود را بيش از پيش نشان مي دهد. در اين زمينه علل و عوامل مختلفي به عنوان منشا زلزله ها شناخته شده اند. از جمله مهمترين اين عوامل مي توان به موارد زير اشاره كرد:
۱ -واكنش هاي درون زميني و حركت صفحات تكتونيكي زمين (Plate Tectonics)
۲- - فعاليت آتشفشان ها
۳- - آزمايش ها و انفجارهاي هسته اي و اتمي
۴- -ذخيره كردن آبهاي سطحي و شكسته شدن سد هاي عظيم آب
۵- - فرو ريختن غارهاي زير زميني و...
اما در ميان عوامل فوق، نظريه حركت زمين ساخت صفحه اي (Plate Tectonics ) در بين لرزه شناسان بيشترين مقبوليت را يافته است و در واقع عامل ايجاد حدود 95 درصد از زلزله هاي بزرگ در جهان به حساب مي آيد و به عبارت ديگر ساير عوامل  ايجاد زلزله، خود تابعي از اين عامل هستند .
با پيشرفت سريع علم و تكنولوژي و با انجام اولين مسافرت به دور كره زمين و تهيه نقشه اوليه سطح زمين و سواحل قاره ها در قرون پانزدهم و شانزدهم، شباهت بسيار عجيب بين سواحل غربي آفريقا و شرقي آمريكاي جنوبي و تطبيق و جفت شدن آنها مطرح شد. در اويل قرن بيستم منشا كوه زايي براي كوه هاي جوان زمين و تطبيق كوه هاي جوان در طرف اقيانوس اطلس دلايلي براي حركت قاره ها و نظريه جابجايي آنها عنوان شد و تحقيقات پيرامون آن توسط آلفرد وگز سبب شد كه بالاخره وي نخستين كسي باشد كه توانست موضوع يكي بودن قاره ها را در ابتدا و حركت آنها طي ساليان دراز را مطرح و پيگيري كند. بر اين اساس در حدود 200 ميليون سال قبل، قاره ها به هم اتصال داشته و يك قاره واحد بنام پانگه آ(Pangaea)را تشكيل مي دادند.
بر اساس نظريه فوق سطح زمين از يك پوسته سخت به ضخامت 70 تا 150 كيلومتر (ضخامت متوسط 100 كيلومتر )تشكيل شده است كه آن را سخت كره (Lithosphere) مي نامند . در زير ليتوسفر در درون زمين يك لايه با حالت خميري و داغتر و البته ضعيف تري نسبت به ليتوسفر بنام مذاب كره (Asthenosphere) قرار دارد.پوسته زمين در بعضي مناطق جغرافيايي بريده شده و صفحاتي را بوجود آورده است كه اين صفحات بي حركت نبوده و روي گوشته خميري زمين سر مي خورند و در نتيجه وضعيت نسبي و مرز بين آنها همواره در حال تغيير است.
اين صفحات به دو نوع كلي قاره اي و اقيانوسي تقسيم مي شوند كه قاره ها روي پوسته گرانيتي نسبتا سبكي به ضخامت حدود 40 كيلومتر و اقيانوس ها روي پوسته بازالتي متراكم تري به ضخامت تقريبي 7 كيلومتر قرار دارند.حرارت درون زمين از مهمترين عوامل حركت و جا به جايي اين صفحات است. ابعاد صفحات اقيانوسي و موقعيت آنها در حال تغيير است و ماده سازنده آنها در حال تجديد . البته لازم به ذكر است كه سرعت ايجاد و گسترش صفحات با مقياس سانتيمتر در سال اندازه گيري مي شود.
حركت هر چند كند صفحات باعث انباشت انرژي در صفحات زمين ساخت مي شود و در اثر رها شدن ناگهاني اين انرژي و انتشار امواج ارتعاشي در محل برخورد صفحات با همديگر، در سطح زمين زلزله هاي ويرانگري رخ مي دهد.
اگر اين صفحات به هم نزديك شوند، در محل برخوردشان موجب كوه زايي مي شوند مثل حركت صفحات ايران و عربستان به طرف هم كه در محل برخوردشان سلسله جبال زاگرس را بوجود آورده اند . ولي اگر اين صفحات از هم دور شوند باعث ايجاد شكاف مي شوند به عنوان نمونه شكاف وسط اقيانوس اطلس از اين نوع است. صفحات اقيانوسي و قاره اي تفاوت هاي عمده اي با هم دارند از جمله اينكه صفحات اقيانوسي در محل برخورد در بعضي مناطق در زير همديگر فرو رفته و صفحه زيرين وارد لايه مذاب زمين شده و بعدا به مرور خود هم ذوب مي شود و اين صفحات در حاشيه شيارهاي بر آمده با نوار هاي بزرگ آتشفشاني موسوم به پشته اقيانوسي كه از كف اقيانوس ها عبور مي كنند ايجاد مي شوند، اما بر خلاف اين صفحات، صفحات قاره اي در پشته تشكيل نمي شوند و در گوشته هم فرو نمي روند . تفاوت ديگر اين دو نوع صفحه از نظر سن، جنس و تركيب شيميايي است .
سن قاره ها نسبت به صفحات سازنده كف اقيانوس ها بسيار زيادتر بوده و در حدود يك ميليارد سال بيشتر است در حالي كه سن صفحات اقيانوسي از 200 ميليون سال تجاوز نمي كند. قاره ها همچون چوب پنبه روي آب به طور سرگردان در حركتند و اين حركت تابع سيالي است كه آنها را با خود مي كشاند و مثل همان چوب پنبه هيچگاه در سيال (گوشته مذاب زمين)فرو نمي روند.
در نظريه زمين ساخت صفحه  اي يا تكتونيك صفحه اي، كره زمين به هفت صفحه اصلي تقسيم شده است :1- صفحه آفريقا 2- صفحه اوراسيا (ورازي) 3- صفحه اقيانوس هند 4- صفحه اقيانوس آرام 5- صفحه قطب جنوب 6- صفحه آمريكا 7- صفحه نازكا. در اين نظريه، قاره ها نقش خاصي را بر عهده دارند. قاره ها همراه با صفحاتي كه روي آنها قرار دارند از هم جدا مي شوند، تغيير مكان مي دهند ولي هيچگاه در گوشته فرو نمي روند. وقتي دو قاره بهم نزديك شوند و بهم برخورد كنند در محل برخورد، انسداد و جوش خوردگي بوجود مي آيد. مثلا وقتي هندوستان از آفريقا جدا شد به صورت قطعه از آفريقا به طرف شمال به حركت در آمد و در حدود 40 ميليون سال قبل به آسيا برخورد، عظيم ترين رشته كوه جهان يعني رشته كوه تبت - هيماليا بوجود آمد . در نتيجه آسيا به شكل جديد در آمد زيرا هند به قاره آسيا جوش خورد و زايده مثلثي جنوب آسيا تشكيل شد. امروزه از اين برخورد اثري بر جاي مانده كه رودخانه يالونگ تسانگپو (Yalong Tsangpo )در نزديكي آن جريان دارد و مي توان آن را محل التيام و جوش خوردگي دانست. اصولا در محل اين جوش خوردگي ها ،گسل هاي فراواني وجود دارد كه بعضا زلزله هاي بسيار شديدي در آنها رخ مي دهد . البته بايد دانست كه واقعه برخورد هند به آسيا منحصر به فرد نيست، تمام قاره آسيا از قطعاتي درست شده است كه تدريجا و طي مراحلي به آن چسبيده اند. ايران هم قطعه اي از اَبَر قاره گندوانا به شمار مي رفته و احتمالا طي دوره كربونيفر يا ترياس به آسيا چسبيده است. البته قاره هاي اروپا و آفريقا نيز بارها به هم برخورد كرده اند و از آخرين برخورد آنها كوه  هاي آلپ تشكيل شده است. زمين شناسان پيش بيني مي كنند كه برخورد بعدي لااقل در 20 ميليون سال آينده اتفاق خواهد افتاد و مديترانه را از بين خواهد برد . از تمام اين برخورد ها آثار التيام و جوش خوردگي به جاي مانده است.
با وجود شناخت عوامل اصلي ايجاد زلزله ها در جهان ، هنوز روش يا برنامه خاصي براي پيش بيني زمان دقيق وقوع زلزله ها كه مي تواند تا حدود بسيار زيادي به كاهش تلفات وخسارات جاني و مالي ناشي از آن كمك كند، وجود ندارد . بنابراين مهمترين كاري كه در مواجهه با زلزله ها مي توان انجام داد اين است كه تا حد امكان كاري كنيم كه ميزان تلفات و خسارات مالي و جاني ناشي از آن به حداقل مقدار خود برسد زيرا به هيچ وجه نمي توان مانع از وقوع زلزله شد كه صد البته در اين ميان كاهش تلفات جاني در اولويت قرار دارد . از جمله مهمترين اين اقدامات رعايت اصول صحيح مهندسي در امر ساختمان سازي و اجراي تمام مراحل ساخت و ساز از ابتداي امر تا پايان كار اجرايي بر اساس قوانين و ضوابط ملي و بين المللي موجود در اين زمينه است. چيزي كه متاسفانه امروزه در بسياري از موارد بدليل ندانم كاري و سهل انگاري عمدي يا سهوي مسئولان و ناظران امر آن طوري كه بايد صورت نمي گيرد. كاري كه به جرات مي توان گفت كه مردمان سرزمين آفتاب تابان و خيلي از كشورهاي ديگر دنيا با برنامه ريزي مدون و منطقي و با اختصاص دادن بودجه لازم، به اين مهم دست يافته اند. اين كشورها با بكارگيري روش هاي صحيح و اصولي ساختمان سازي ،آموزش دادن و آشنا كردن مردم با راهكارهاي مواجهه با زلزله و كارهاي ديگر از اين دست توانسته اند فرهنگ زلزله را در ميان مردمان خود به خوبي جا بيندازند. به عنوان مثال در يكي از شهرهاي ژاپن زلزله حدودا 7 ريشتري يك نفر كشته داشته است در حالي كه در زلزله بم ما 30 هزار كشته داشتيم كه اين مثال خود گوياي همه ناگفته ها در مورد ساخت و ساز غير اصولي در كشورمان است.
پي نوشت
۱ - مقياس ريشتر معرف انرژي آزاد شده توسط يك زلزله است.مثلا انرژي زلزله اي به بزرگي 5/8 ريشتر معادل انرژي آزاد شده از انفجار 30 ميليون تن TNT است. زلزله با بزرگي 2 ريشتر معمولاً كوچكترين زلزله اي است كه توسط انسان حس مي شود. بزرگي ريشتر با دامنه موج زلزله ثبت شده توسط لرزه نگار به صورت لگاريتمي تغيير مي كند ، يعني ازدياد بزرگي ريشتر به اندازه يك واحد متناظر با 10 برابر شدن دامنه موج و تقريبا 31 برابرشدن مقدار انرژي رها شده بوسيله زلزله است.
۲ - گسل معرف صفحه اي است كه حركات زمين در طول آن رخ مي دهد و مبدا حركت زمين در يك زلزله از آن ناشي مي شود .

مجموعه المپيك مونيخ
001422.jpg
ونداد رهباني -بيستمين دوره بازي هاي المپيك در سال (1972) در شهر مونيخ در آلمان فدرال برگزار شد و براي برپايي مسابقات از يك  سو فضاهاي موجود مورد استفاده قرار گرفت و از سوي ديگر با احداث مجموعه ورزشي و دهكده المپيك در مونيخ كمبودها جبران شد؛ مجموعه ورزشي و دهكده المپيك در يك محل مسكوني واقع در شمال هسته مركزي شهر قرار گرفته است. براي احداث اين مجتمع، طراحي آن به مسابقه گذاشته شد. طرح اجرايي بر مبناي طرح برنده انتخاب شد كه طراح آن فري اُتو (Frei Otto) بود.
اجراي بخش هاي مختلف مجتمع بر اساس يك برنامه ريزي بسيار دقيق انجام گرفت و قسمت هايي از آن طي روند كار اصلاح شد. هدف از ساختن مجتمع مونيخ فقط به منظور برگزاري مسابقات بيستمين دوره بازي هاي المپيك نبود، بلكه انگيزه اوليه در طراحي، استفاده پس از بازي ها و فرصتي جهت توسعه و تبديل يك مجتمع عمومي وسيع (250 هكتار) به مركز ارتباطات شهري، در بخش شمالي (توسعه نيافته) مونيخ بود. چنان كه گفته شد مجتمع مونيخ در محدوده قانوني شهر واقع شده و داراي كوه مرتفعي است كه از بالاي آن در سمت شمال تاسيسات المپيك و از طرف جنوب، شهر مونيخ مشاهده مي شود و در صورت مساعد بودن هوا دورنماي كوه هاي آلپ به چشم مي خورد.
مجتمع مونيخ از دوبخش متمايز تشكيل شده است:
-مجتمع ورزشي المپيك
-دهكده المپيك
بزرگراهي ارتباطي، دهكده المپيك را از مجموعه ورزشي جدا مي سازد. طراحي تاسيسات ترافيك به گونه اي است كه محورهاي دسترسي اتومبيل، عابران پياده و دوچرخه سواران با ايجاد اختلاف سطح از يكديگر تفكيك شده اند. مجموعه ورزشي المپيك به وسعت 140 هكتار شامل قسمت هاي زير است:
-استاديوم اصلي فوتبال
-سالن استخرها
-سالن ورزشي ژيمناستيك و هندبال
-مجموعه زمين هاي تمريني
-استاديوم دوچرخه سواري
-سالن ورزش هاي روي يخ
-برج تلويزيون
-درياچه مصنوعي
-پاركينگ
استاديوم اصلي و سالن استخرها در مجاورت يك درياچه مصنوعي قرار گرفته اند و داراي گنجايشي برابر 80 هزار تماشاگر بوده كه 47 هزار جاي نشستن در آن پيش بيني شده است. سالن استخر شامل استخر شنا و شيرجه است. ظرفيت اين سالن شامل يكهزار و 600 جاي نشستن دائمي است كه به مناسبت برپايي بازي هاي المپيك 7 هزار و 400 صندلي به آن اضافه شد.
مسابقات دوچرخه سواري در استاديوم واقع در مجتمع برگزار شد. تا مدتها طول پيست 400 يا 500 متر در نظر گرفته مي شد و براي نزديك كردن پيست با جايگاه تماشاگران از طول آن كاسته شد و به اين ترتيب ميزان حوادث نيز براي ورزشكاران كاهش يافت. وسعت اين استاديوم حدود يك هكتار است. مسابقات دوچرخه سواري تيمي و جاده اي، خارج از مجتمع انجام مي شود.سالن ژيمناستيك و هندبال در مجموعه اي در نزديكي استاديوم اصلي قرار گرفته است.
اين سالن پس از خاتمه بازي ها جهت انجام بازي هاي بوكس، كشتي، بازي هاي ميداني و بازي هاي با توپ و همچنين براي برگزاري كنفرانس ها، سخراني ها و نمايشگاه ها مورد استفاده خواهد بود. حداكثر ظرفيت اين سالن 14 هزار تماشاگر است كه 10 هزار جاي آن به صورت نشسته و 4 هزار جا جهت ايستادن پيش بيني شده است.
مجموعه داراي 5 هزار محل توقف خودرو است كه به وسيله رديف درختان از يكديگر تفكيك شده و جانمايي آنها در مدخل ورودي ساختمان ها به گونه اي است كه خودرو حتي المقدور در مجموعه توقف نكند.

از همه جا
001413.jpg
نمايشگاه صنعت ساختمان در كيش
استفاده صحيح و روز آمد مصالح ساختماني در كنار شناخت آخرين پيشرفت هاي فن آورانه در اين عرصه از اهم امور براي فعالان حوزه ساخت و ساز است. دومين نمايشگاه بين المللي عمران و صنعت ساختمان در كيش برپا مي ژشود؛ دومين نمايشگاه بين المللي عمران و صنعت ساختمان با حمايت سازمان منطقه آزاد كيش، مركز توسعه تجارت كيش، وزارت مسكن و شهرسازي و توسط اكسپوكيش در خرداد ماه جاري در محل نمايشگاه هاي بين المللي كيش برگزار خواهد شد.
كارگزار اجرايي اين نمايشگاه كه آخرين توليدات صنعتي، تجهيزات، تكنولوژي، خدمات داخلي و بين المللي در زمينه عمران و صنعت ساختمان را ارائه خواهد كرد، يك ماهنامه تخصصي فعال در حوزه ساخت و ساز است. اين براي اولين بار است كه نشريه اي تخصصي اجراييات نمايشگاهي با اين مختصات را بر عهده مي گيرد؛ طبيعتا اين امر به محتواي فرهنگي دومين نمايشگاه بين المللي عمران و صنعت ساختمان در كيش در جهت رشد و اعتلاي نگاه به اين مقوله كمك خواهد كرد.
001383.jpg
ساختمان بانك مركزي اروپا
ثريا كريم آبادي- بانك مركزي اروپا، گروه معمار كوپ هيمل بلا را برنده مسابقه بين المللي معماري براي طراحي سايت و ساختمان مركزي اين بانك اعلام كرد.سايت مورد نظر اين پروژه به مساحت 120هزار متر مربع در ساحل شرقي شهر فرانكفورت آلمان قرار دارد. مجموعه طراحي شده توسط كوپ هيمل بلاو در اين سايت ازچند عنصر اصلي تشكيل يافته است: يك بناي تاريخي، يك حجم كشيده افقي شكل و دو برج با فرم چند ضلعي. اين دو برج بوسيله يك شكاف عمودي آتريوم مانند (كه شهر عمودي نام گرفته ) با يكديگر ارتباط مي يابند .حجم افقي شكل درست به موازات بناي تاريخي Grassmarkthalle كه بصورت كاملا دست نخورده حفظ شده است، طراحي شده، اين بناي تاريخي به عنوان ورودي اصلي بانك مركزي و مجموعه آن عمل خواهد كرد، بطوري كه بناي ذكر شده از طريق مركز همايش ها كه درون حجم افقي شكل منظور شده است، به برج هاي اصلي مرتبط خواهد شد. اين ايده طراحي از نظر هيات داوران بسيار مناسب و كارآمد تشخيص داده شد. سايت كلي مجموعه شامل 2هزار و 500 دفتركار، فضاهاي اداري و فضاهاي مخصوصي خواهد بود كه بيشترين مساحت در مجموعه يعني مساحتي در حدود 100هزار متر مربع به علاوه فضاي مورد نياز پاركينگ و ساير تسهيلات لازم را به خود اختصاص مي دهد. زمانبندي ساخت اين پروژه پس از تكميل جزئيات طرح آن از سال 2005 تا 2008 در نظر گرفته شده است.

پايگاه جامع صنعت ساختمان
پايگاه جامع اطلاع رساني صنعت ساختمان (www.abnieh.com) با هدف رفع نياز مبرم جامعه مهندسي و پر كردن خلا اطلاع رساني دقيق و صحيح در زمينه مصالح ساختماني و تجهيزات تاسيساتي، موجوديت يافته است. بانك اطلاعاتي اين پايگاه، شامل مشخصات انواع محصولات صنعت ساختمان، با امكان استفاده اعضا از سبد كاربري اختصاصي و راهنماي انتخاب محصولات است. در بخش اطلاعات فني اين پايگاه، امكان ارتباط و مشاوره با كارشناسان اين صنعت در قسمت اتاق هاي گفت و گو پيش بيني شده است. قسمت مقالات و اخبار به ترتيب شامل مقالات گوناگون علمي و تخصصي و خبرسازي و انعكاس اخبار مرتبط با صنعت ساختمان است. قسمت Sub site هاي اين پايگاه به عنوان دفتر كاري الكترونيك هر شركت، قابليت ارائه اطلاعاتي نظير: دستاوردهاي تكنولوژيك، معرفي محصولات جديد، فرم سفارش كالا و ... را دارا است. مشخصات فني و تجاري و قيمت روز محصولات نيز به زودي در دسترس كاربران قرار خواهد گرفت. عضويت در اين سايت براي كاربران رايگان است.

يادداشت
حضور مردم در عرصه عمومي
الهام اميني
شهرها مراكز مهم اتفاقات، كنش ها، واكنش ها و انواع تعاملات و مناسبات اقتصادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي و كالبدي اند. محيط كالبدي (ساختمانها، بزرگراه ها، ميدان ها، مراكز اداري، ...)، محيط اجتماعي (روابط خاص شهري ميان شهرنشينان) و محيط فرهنگي (مجموعه اي از علائم، نشانه هايي كه معاني خاص را در ذهن شهرنشينان متبادر مي سازد) در كليتي به نام شهر تبلور مي يابد. كالبد شهر و شهروندان دو عنصر اصلي موجودي زنده، به نام شهرند. شهروندان در بستر كالبد شهر با يكديگر روابط اجتماعي دارند و مجموعه متنوعي از نيازهاي اقتصادي، رواني، اجتماعي ، فرهنگي، آموزشي، بهداشتي و رفاهي را شكل مي دهند. شهر بيش از آنكه محيطي كالبدي باشد، محيطي اجتماعي و فرهنگي است. فضاي شهر بر انواع مناسبات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شهر تاثير گذارده و متقابلا رفتارها و تظاهرات فرهنگي و اجتماعي نيز بر سيما، منظر و كالبد شهر تاثير مي گذارند.
محله هاي شهري جزئي از شهرها هستند كه عملكردهاي اجتماعي ـ اقتصادي مخصوص خود را دارند، در واقع محل مناسبي براي زندگي گروهي هستند. در شرايط كنوني، متاسفانه رواج بي تفاوتي شهروندان نسبت به سايرين و نسبت به محيط زندگي شان، در جهت تضعيف روابط انساني گام برداشته است، بنابراين مي توان گفت شهريت و شهرنشيني محتاج كالبدي تازه است كه چنين كالبدي بايد براي تمام درجات گوناگون زندگي خصوصي و تمام درجات زندگي جمعي ـ از خصوصي ترين ها تا عمومي ترين آنها ـ عرصه هاي خاص به وجود آورد، بنابراين مي توان گفت كه لزوم تقويت شاخص مشاركت شهروندي در جهت دستيابي به توسعه پايدار، نيازمند بسترسازي زمينه حضور مردم در عرصه عمومي است. عرصه عمومي فضاها، متعلق به عموم مردم است كه به عنوان مهمترين عرصه هاي زندگي جمعي تلقي مي شوند. شهر براي مردم است و اين مردم هستند كه اهميت درجه يك را در شهرها دارند. گفت و گو، همفكري، مشاركت، لذت بردن از محيط، مكاشفه و تحليل محيط و نظاير اينها از جمله فعاليت هاي هر شهروند در عرصه زندگي شهري است. پرداختن به فضاهاي جمعي مي تواند به عنوان عامل برانگيزنده غرور ملي و حس تعلق خاطر شهروندان نسبت به محيط شهرشان عمل كرده و زمينه هاي مشاركت آنان را در غنا بخشيدن به بستر تاريخي و مكاني شهرشان فراهم سازد. جلب مشاركت فراگير شهروندان در اداره امور محلي، استفاده از توافق هاي مديريتي بين بخش هاي عمومي و خصوصي، پشتيباني از آزمون هاي غير دولتي و واگذاري مسئوليت ها و منابع بيشتر به آنها، ايجاد گروه هاي محلي داوطلب براي مقابله با سوانح طبيعي، تامين خدمات اجتماعي و مسكن در حيطه استطاعت همگان، مشورت با مردم درباره تغييراتي كه قرار است بر كيفيت محيط آنها و شيوه زندگي شان اثر بگذارد، حفاظت از ميراث تاريخي و تنوع فرهنگي و هويت محلي و ابتكاراتي از اين دست از جمله راهكارهايي جهت تضمين حضور مردم در عرصه عمومي و حركت به سوي شهر پايدار است.

پيرامون
ماده اي همه كاره در ساخت و ساز
در سال 1926 دكتر ولدو سمون، تحقيق و تجربه را در مورد وينيل آغاز كرد؛ اين ماده، انقلابي را در صنعت به وجود آورد و از آن در بافت هاي پوشاننده لباس هاي باراني، پرده هاي حمام و كفش ها استفاده شد. پلاستيكي كه معمولا در ساختمان ها به كار مي رود وينيل يا كلريدپلي وينيل است. وينيل ماده اي است متنوع و بادوام كه مي توان آن را به صورت هاي سخت و انعطاف پذير، بافت دار يا صاف و مسطح و تقريبا در تمام شكل ها و رنگ هاي مختلف توليد كرد. وينيل دستاوردي است كه از تركيب مواد رايج با فن آوري پيشرفته حاصل شده است و به صورت يك ماده جاافتاده و متداول در ساخت و طراحي محيط درآمده است. به طوري كه در ايالات متحده، دو سوم كل وينيل توليد شده در زمينه هاي مختلف ساختمان سازي، مثل نماسازي، پوشش ديوارهاي داخلي، در و پنجره ها، نرده و حصارها، پوشش كف، پوشش پشت بام ها، لوله كشي ها، عناصر الكتريكي و حتي در سازه ساختمان ها نيز مصرف مي شود.
001425.jpg
اداره مركزي بخش 7 كالترن
صنعت ساختمان داريس- مجموعه كالترون در لس آنجلس، اثري از مرفسيس، با مساحتي بالغ بر 05/1 ميليون فوت مربع ناخالص و زيربناي 750هزار فوت مربع ساختمان اداري و 300هزار فوت مربع پاركينگ زيرزميني در فوريه 2002 شروع به ساخت شد و در 27 سپتامبر 2004 كار ساختش خاتمه يافت.ساختمان جديد اداره مركزي ناحيه 7 كالترن يك بلوك شهري كامل را در قسمت مركزي شهر لس آنجلس، در مقابل تالار شهر به خود اختصاص داده و روح تازه اي را به اين بخش شهر دميده است. پلان L شكل آن از دو حجم اصلي تشكيل شده است. حجم بزرگتر كه 13 طبقه است در امتداد دو خيابان اول و دوم كشيده شده و حجم كوچكتر چهار طبقه است كه به حجم بزرگتر عمود شده و در امتداد خيابان اصلي است كه مي توان گفت نيمي از سايت را اشغال كرده است. اين بخش با پوسته ا ي كه به طور متغير باز و بسته مي شود، پوشيده شده است. باز و بسته شدن آن هم بستگي به وضعيت دما و نور خورشيد دارد. خاصيت بنيادي بنا هم همين متغير بودن آن است.هنگام غروب، ساختمان شفاف است؛ بافت و پنجره هاي ساختمان هر بيننده اي را به سوي بنا دعوت مي كند. اگر چه در روز نقطه اي درمقابل خورشيد است كه بنا را عاري از پنجره نمايان مي كند.

زيبـاشـهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |