خلاصه اي از يافته هاي يك پژوهش
جوانان، موبايل و هويت اجتماعي
|
|
اين مقاله خلاصه اي از يافته هاي يك مطالعه ميداني، در مورد استفاده جوانان از تلفن هاي همراه است كه در مركز پژوهشي دنياي ديجيتال دانشگاه سري گيلدفورد انجام شد .يافته هاي اين پژوهش حاكي از آن است كه تلفن هاي همراه، جوانان را قادر مي سازد تا شبكه اجتماعي خود را اثبات كنند. يعني جوانان از طريق استفاده و مالك شدن تلفن هاي همراه، مشاركتشان را در گروه بندي هاي اجتماعي بيان كرده و مرزهاي شبكه اجتماعي شان را مشخص مي كنند. علاوه بر اين در اين پژوهش از تئوري فعاليت (activity) براي تفسير يافته ها استفاده شده است.
جوانان و استفاده از تلفن همراه
داده ها و اطلاعات اين مطالعه از سه مدرسه لندن و از طريق مصاحبه با جوانان ۱۱ تا ۱۸ سال به دست آمده است. در جريان مطالعه معلوم شد كه اين گروه سني، به طور وسيعي از تلفن هاي همراه استفاده مي كنند. ۵۰ درصد جوانان بين ۱۳ تا ۱۴ سال گزارش كرده اند كه موبايل دارند و اين نسبت در بين ۱۷ تا ۱۸ ساله ها به ۸۰ درصد مي رسيد.
ميزان آشنايي جوانان با وسايل و خدمات تلفن هاي همراه نيز در سطح بالايي بود. نوع خدمات ارتباطي كه جوانان استفاده مي كردند، به كسي كه با آن ها تماس مي گرفت، بستگي داشت. زماني كه يكي از اعضاي خانواده با آن ها تماس مي گرفت، آن ها معمولاً با او صحبت مي كردند، در حالي كه براي ارتباط با گروه همسالان خود، از پيام هاي كوتاه (متني) استفاده مي كردند.در جريان مطالعه مشخص شد كه تلفن هاي همراه براي جوانان بسيار با ارزش است زيرا در آن ها يك نوع حس اجتماعي بودن را ايجاد مي كند. تلفن همراه به جوانان اين امكان را مي دهد تا نشان دهند كه بخشي از شبكه اجتماعي هستند و در درون آن، چه جايگاهي دارند. استفاده از تلفن همراه براي صحبت يا پيام فرستادن، به آن ها اجازه مي دهد تا در شبكه اجتماعي شان درگير شوند. هم ظاهر فيزيكي تلفن و هم وضعيتي كه در آن تلفن مورد استفاده قرار مي گيرد، ارزش هاي نماديني را كه ضامن ثبات شبكه اجتماعي است، حفظ مي كند. براي مثال جوانان مصاحبه شونده بر اين كه تلفن آن ها توسط ديگران چگونه ديده مي شود، اهميتي اساسي قايل مي شدند. مارك، اندازه، مدل يا رنگ تلفن هاي همراه آن ها، شيوه اي براي بيان «اعتبار خياباني» آن ها در نظر گرفته مي شد. علاوه بر اين استفاده از ويژ گي هاي تلفن هاي همراه مثل دفترچه تلفن، بازي ها و پيام هاي كوتاه متني براي جوانان با ارزش بود. براي مثال جوانان به اين خاطر از پيام هاي كوتاه استفاده مي كردند تا به گروه خودشان انسجام بخشند و آن را از ديگر گروه ها و بزرگسالان متمايز كنند.
آن ها در پيام هاي كوتاه خود از نمادها و كلمات خاصي استفاده مي كردند و با اين كار وجهه و هويت و اهميت اعضاي گروه خود را مشخص كرده و افراد خارج از گروه را معين مي كردند. يافته ها همچنين نشان مي داد كه جوانان از تلفن هاي همراه براي نشان دادن پايگاه اجتماعي خود استفاده مي كردند. همان طور كه از ديگر فرآورده هاي مصنوعي فرهنگي استفاده مي كنند. يكي از نوجوانان مصاحبه شونده مي گويد: تلفن همراه مثل مربي آدم است. هر كسي به باشگاه مي رود به مربي فرد نگاه مي كند. اگر شما مربي بدي داشته باشيد، انگشت نما مي شويد، تلفن همراه هم همين طور است.همان طور كه بيان شد جوانان با استفاده از موبايل هايشان سعي دارند به روابط همسالانشان انسجام ببخشند، خودشان را از خانواده يا روابط خانوادگي متمايز سازند و در حس استقلال از خانواده و جمع (در ميان همسالانشان) شركت جويند. به طور خلاصه، ارتباط برقرار كردن با تلفن هاي همراه باعث تداوم ارتباط هاي اجتماعي در اجتماع هاي محلي مي شود.
نظريه فعاليت و تلفن همراه جوانان
نظريه فعاليت بر اين اصل مبتني است كه فعاليت هاي افراد از طريق استفاده از مصنوعات (تكنولوژي) تعديل مي شود. بنابراين فعاليت انساني تحت تأثير زمينه اجتماعي، فرهنگي و تاريخي است. درون اين زمينه، فعاليت ها از طريق مبادله بين مردم و مصنوعاتي كه استفاده مي كنند، شكل مي گيرد. مصنوع، با معناي اجتماعي، فرهنگي و تاريخي خود، ماهيت فعاليت را شكل مي دهد و به دنبال آن معين مي كند كه چه نوع فعاليت هايي بايستي انجام شود. هرچند مصنوع، ماهيت فعاليت را تعيين مي كند اما خود نيز از طريق آن شكل مي گيرد، چرا كه معنا و آگاهي در فعاليت روزمره واقع شده است.در هر حال اين نظريه راهي را فراهم مي آورد تا از اين داده ها براي طراحي هاي مختلف استفاده كرد. براي مثال با توجه به زمينه تاريخي، اين نظريه كمك مي كند تا راههايي را كه در آن مصنوعات در فعاليت هاي روزمره، معني پيدا مي كنند مشخص شود.
زمينه تاريخي
از ديدگاه تاريخي يافته ها نشان مي دهند كه جوانان تنها به جنبه هاي كاركردي مصنوعات توجه ندارند بلكه آن ها را به عنوان شيئي كه حامل معناي ويژه وابسته به گروه بندي هاي اجتماعي و هويتي است، مي بينند. از اين روي آن ها با تلفن، همچون مصنوعي اجتماعي برخورد مي كنند و به تلفن همچون وسيله اي مي نگرند كه به وسيله آن مي توانند بخشي از خودشان و شخصيت شان را در خانواده و در بين همسالانشان نشان دهند. از ديدگاه نظريه فعاليت، تلفن همراه بين جوانان و شبكه اجتماعي آن ها واسطه است. زمينه تاريخي به ما اجازه مي دهد تا دريابيم چگونه يك مصنوع چنين نقشي را بر عهده دارد. زمينه تاريخي آشكار مي كند كه جوانان معمولاً مصنوعاتي را كه استفاده مي كنند، با معنا مي سازند. استفاده از تلفن بخشي از عمل مشترك بزرگي است كه در آن بيان معنا همراه با گروه و هويت فردي، اساسي است. اين كه چرا جوانان از ويژگي هاي بي تناسب تلفن هاي همراه، مثل پيام هاي كوتاه استفاده مي كنند از طريق اين نظريه قابل توضيح است.
تناقض ها
كاركرد كلي تلفن همراه و استفاده عملي روزمره آن براي جوانان تناقض آميز است. علاوه بر استفاده از تلفن به عنوان وسيله اي براي برقراري ارتباط، جوانان همچنين از آن براي اثبات شبكه اجتماعي شان استفاده مي كنند. اين مساله باعث ايجاد تناقض هاي خاصي مي شود. براي مثال قواعدي كه واسطه ارتباط جوانان و اجتماع آنان است با هدف اثبات شبكه اجتماعي در تضاد است. قواعد خانه و مدرسه، محدوديت هايي را در اين كه جوانان چه موقع و چگونه از تلفن هايشان استفاده كنند، ايجاد مي كند. در مقابل جوانان براي اثبات شبكه اجتماعي شان، خود را با روش هايي انطباق مي دهند كه هزينه ها را كم مي كند و از قواعد خانه و مدرسه نيز سرپيچي نمي كند. استفاده از پيام هاي كوتاه نتيجه چنين محدوديت هايي است. ميزان استفاده از پيام هاي كوتاه نشان مي دهد كه چگونه تناقض ها بر چگونگي استفاده از مصنوع (تلفن همراه) تأثير مي گذارد. علي رغم آن كه تلفن براي فرستادن پيام هاي متني بسيار دست و پاگير است، اما به دليل وجود اين تناقض ها، بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد.نكته آخر اين كه، تناقض به خاطر كاركردي بودن تلفن هاي همراه به وجود مي آيد. به خاطر محدوديت هاي تلفن همراه، افراد نمي توانند با گروه هايي از همسالانشان كه به لحاظ جغرافيايي پراكنده اند، ارتباط برقرار كنند. تلفن، تنها اجازه مي دهد ارتباط بين يك تماس گيرنده و يك دريافت كننده برقرار شود، بنابراين مصنوع در زمينه فعاليت، مانع مستقيمي براي تقسيم كار در درون جامعه است.در زير خلاصه اي از مسايل اساسي كه در اين پژوهش با استفاده از تئوري فعاليت مشخص شد آورده مي شود و بعد از هر خلاصه ايده هايي براي طراحي بيان مي شود.
۱- اثبات شبكه اجتماعي: يكي از انگيزه هاي استفاده از تلفن هاي همراه براي جوانان، اثبات شبكه اجتماعي شان است؛ يعني برقراري پيوند با همسالانشان و تعريف مرزهاي اجتماعي خودشان. از اين روي آن ها صرفاً بر جنبه ارتباطي تلفن همراه توجه نمي كنند بلكه به مناسب بودن آن براي نشان دادن پايگاه اجتماعي نيز توجه دارند.
پيشنهاد مي شود تلفن هاي همراهي با ويژ گي هايي طراحي شود كه به استفاده كننده ها اجازه دهد در يك زمان با چند نفر تماس بگيرند. اين امر به آن ها اجازه مي دهد تا اشكال جديدي از روابط اجتماعي را ايجاد كنند.
۲- تلفن همچون مصنوعي اجتماعي- فرهنگي: تلفن همراه همچون مصنوعات اجتماعي و فرهنگي ديگر در زمينه تاريخي محقق مي شود. حالتي كه در آن تلفن به وسيله جوانان درك مي شود، به طور عميقي با تاريخ اجتماعي آن ها مرتبط است. جوانان مصنوعات را همچون فراهم آوردن وسيله ميان هويت فردي و گروهي مي بينند.
۳- يادگيري روش هاي مجاز اجتماعي: جوانان براي برقراري ارتباط با تلفن هاي همراه، ياد مي گيرند از روش هايي كه به طور اجتماعي مجاز است استفاده كنند. اين مساله، روش هاي ارتباط آن ها را با همسالانشان تغيير مي دهد. علاوه بر اين خود اين مساله باعث مي شود تا آنها چگونگي عضويت در بين همسالانشان را تعيين كنند.
الكس سي تيلور و ريچارد هارپر-ترجمه سينا كلهر
|