يكشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۴
گفت وگو با بهترين گلزن ليگ برتر ايران
گلزن ترين دروازه بان
000840.jpg
عكس: مهر
۱۱ سال پيش، فرشاد پيوس مهاجم تيم پرسپوليس با ۲۰ گل زده عنوان بهترين گلزن رقابت هاي فوتبال دسته اول ايران را به خود اختصاص داد و اين ركورد تاكنون بدون تغيير باقي مانده است. البته با توجه به اين كه گل بيستم فرشاد در آن بازي جنجالي مقابل استقلال (كه با نتيجه مساوي ۲-۲ نيمه تمام ماند اما در نهايت با رأي كميته انضباطي، پرسپوليس سه بر صفر بازنده شد) به ثمر رسيد، در برخي از آمارها، تعداد گل هاي آن فصل پيوس ۱۹ گل اعلام شده است. به هر حال اگر تعداد گل هاي پيوس را ۲۰ گل فرض كنيم، عنايتي براي عبور از ركورد وي به سه گل ديگر در فصل جاري نياز دارد، هر چند كه او به گفته خودش به اين ركوردشكني فكر نمي كند. حضور عنايتي در صدر جدول گلزنان ليگ برتر با ۱۸ گل بهانه اي شد تا با بهترين مهاجم تيم استقلال در فصل جاري گفت وگويي انجام بدهيم كه با هم مي خوانيم:
* رضا عنايتي از چه زماني به صورت جدي وارد فوتبال شد؟
- من جزو نوادر فوتبال هستم، از اين لحاظ كه از ۲۳ سالگي به طور جدي به اين رشته ورزشي روي آوردم. تا پيش از اين در محلات و زمين هاي خاكي مشهد بازي مي كردم اما پس از خدمت سربازي، تصميم گرفتم نگاه جدي تري به فوتبال داشته باشم. البته بايد متذكر شوم كه بسياري از جوانان شرايط مشابه مرا دارند. اما كسي نيست كه آنها را راهنمايي كرده و در مسير درستي قرار بدهد به همين دليل توانايي هايشان به هدر مي رود. من هم خودم را مديون مربيان تيم هاي باشگاهي ام مي دانم و اگر آنها نبودند اصلاً عنايتي وجود نداشت.
من فوتبال خود را با تيم دسته سوم بسيج مهرآباد مشهد آغاز كردم، سپس به يك تيم دسته اولي در مشهد رفتم و بازي هاي قابل قبولي كه در اين تيم انجام دادم باعث شد به عضويت تيم آدونيس خراسان با مربيگري مرحوم حسين فكري درآيم. آقاي فكري يكي از استادان من به حساب مي آيد و همواره يادش را در قلبم زنده نگه مي دارم. بعد از آدونيس هم به ابومسلم پيوستم، در حال حاضر هم در خدمت باشگاه استقلال تهران هستم.
* آيا عنايتي از ابتدا ذاتاً  يك مهاجم بود؟
- اگر حقيقت را بخواهيد من فوتبال خود را با دروازه باني آغاز كردم. اما وقتي ديدم گلزنان بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند، تصميم گرفتم پست خودم را تغيير بدهم. ضمن اين كه به اعتقاد من مهاجم بودن و گل زدن، امري ذاتي و غريزي است. قبول دارم كه با تمرين مي توان خيلي چيزها را به دست آورد اما شما ابتدا بايد ذاتاً  گلزن باشيد. از دوران نوجواني كه فوتبال بازي مي كردم، چنين حسي را داشتم و در نهايت به عنوان مهاجم به عضويت يك تيم بزرگ در آمدم. ضمن اين كه بايد تأكيد كنم فوتبال ما استعدادهاي فراواني دارد كه بايد از جانب كارشناسان و اهل فن شناسايي شوند، شما كمتر جايي را مي توانيد پيدا كنيد كه اين همه بازيكن در زمين هاي خاكي و محلات آن حضور داشته باشند.
* عملكرد، استقلال را در اين فصل چگونه ارزيابي مي كني؟
- استقلال در حال حاضر به گواه كارشناسان يكي از بهترين تيم هاي ليگ برتر است. كسي نمي تواند منكر بازي خوب و روان استقلال شود. امير قلعه نويي با تلفيق جوانان و بازيكنان باتجربه، تيم خوبي را روانه زمين مي كند و من فكر مي كنم چنانچه اين تيم اسير مسائل حاشيه اي نشود، حتماً  به جايگاهي كه شايسته آن است خواهد رسيد. ضمن اين كه فكر مي كنم استقلال سال گذشته هم چيزي براي قهرماني كم نداشت اما اتفاقات آخر فصل مانع از اين شد كه قهرماني به اين تيم برسد.
* در شرايط فعلي، شانس قهرماني استقلال چند درصد است؟
- ما ۶۰ الي ۷۰ درصد شانس قهرماني داريم. وقتي در اهواز به فولاد باختيم،  تنها ۲۰ درصد شانس قهرماني داشتيم اما در حال حاضر شرايط تفاوت كرده و در موقعيت مساعدي براي كسب عنوان قهرماني هستيم. در بازي مقابل فولاد، آن استقلال هميشگي نبوديم و يكي از بدترين بازي هاي فصل را ارائه كرديم و اين دليلي نداشت جز شرايط نامساعد جوي. فولادي ها به آن شرايط آشناتر بودند و براي همين چندان لطمه نديدند و در نهايت هر سه امتياز بازي را از آن خود كردند. اما پس از آن ديدار، تيم ما روند رو به  رشدي داشته و با ادامه اين روند، اميدوارم كه قهرماني به تيم ما برسد.
* ديدار امروز شما مقابل شموشك، بازي حساسي براي استقلال به شمار مي آيد. چون اين تيم در خانه بسيار سخت شكست مي خورد.
- ببينيد تمامي تيم هاي ليگ در مسابقات امسال چنين وضعيتي را دارند. آيا شما مي توانيد تيمي را نام ببريد كه در خانه مقابل استقلال و پرسپوليس كوتاه بيايد؟ ابومسلم، استقلال اهواز، ملوان، فجر سپاسي، ذوب آهن،  فولاد،  سپاهان؛ كداميك از اين تيم ها در خانه مقابل استقلال، آرام مي نشينند؟! بنابراين بازي با شموشك هم ديداري با همين ويژگي هاست . اين تيم هم از اين قاعده مستثني نيست و مي آيد كه مقابل استقلال نتيجه بگيرد. اما ما چنانچه بخواهيم جام قهرماني را بالاي سر ببريم بايد فقط به شكست شموشك فكر كنيم. مربيان استقلال براي بازي مقابل اين تيم خوب، تدابير لازم را انديشيده اند.
* در آستانه بازي با شموشك، تنها به ۳ گل احتياج داري تا ركورد فرشاد پيوس، گلزن جاودانه فوتبال كشور را بشكني. آيا فكر مي كني بتواني به اين موفقيت دست پيدا كني؟
- من همواره ابتدا به موفقيت استقلال فكر كرده ام. پيروزي استقلال براي من هميشه از اولويت برخوردار بوده است. چنانچه در بازي هاي استقلال نتوانم گل بزنم، سعي مي كنم براي هم تيمي هايم گل بسازم و به هر نحوي كه شده،  باعث موفقيت تيمم بشوم. به نظر من هواداري كه در گرما و سرما در ورزشگاه حضور پيدا مي كند و نشستن بر روي سكوهاي ورزشگاه را به جان مي خرد، از هر چيزي با اهميت تر است. با اين حال، من حق ندارم به چيزي جز موفقيت استقلال فكر كنم. ضمن اين كه آقاي گل شدن من هم افتخاري است براي باشگاه و هواداران. بنابراين چندان هم بي ميل نيستم كه ركورد آقاي پيوس را بشكنم، اما شكستن اين ركورد، اولويت من نيست. در پايان باز هم تأكيد مي كنم كه عواطف هواداران براي من از هر چيزي مهمتر است.
* استقلال در بازي مقابل ملوان، مثل هميشه بازي نكرد، اما راحت تر از هميشه برد. آيا با اين موضوع موافقيد؟
- ما در شرايطي قرار نداريم كه بگويم استقلال خوب بازي مي كند يا بد. تيم ما در شرايط فعلي تنها به كسب نتيجه فكر مي كند. بازي زيبا زماني معنا پيدا مي كند كه تيم در آرامش كامل باشد و به لحاظ امتياز در مضيقه نباشد. در حال حاضر با كوچك ترين بي احتياطي، زحمات يك ساله تيم بر باد مي رود. خاطره تلخ پارسال هنوز از يادمان نرفته است. به نظر من استقلال بازي هاي خود را ببرد و زيبا بازي نكند خيلي بهتر از اين است كه زيبا بازي كند اما به مشكل بربخورد. در حال حاضر كسب امتياز براي تيم ما از بيشترين اهميت برخوردار است و خوشبختانه با درايت مربيان استقلال، اين امر حاصل شده است.
* يكي از كارشناسان فوتبال مي گفت چرا بايد بهترين گلزن ليگ ما، در بازي هاي تيم ملي سكونشين باشد.
- من به نظر آن كارشناس احترام مي گذارم و از او تشكر هم مي كنم، اما در شرايط فعلي، تيم ملي نياز به آرامش دارد. من تلاش خواهم كرد تا در مسابقات ليگ، خودم را ثابت كنم. چنانچه مربيان تيم ملي نظر مساعدي داشته باشند، از من بازي مي گيرند وگرنه ترجيح مي دهم همچنان سكونشين باشم و آرامش تيم ملي را بر هم نزنم. من نمي توانم و نبايد به خاطر خودم، جو تيم ملي را متشنج كنم.
* يك سؤال تكراري كه خوانندگان پاسخ غيرتكراري مي خواهند، نظرت در مورد رفتار برخي هواداران استقلال در قبال اين تيم چيست؟
- همانطور كه خودتان گفتيد، من درباره اين موضوع، زياد صحبت كرد م. تعدادي از تماشاگران استقلال كه البته بهتر است اسم آنها را تماشا گر نگذاشت، در ورزشگاه حضور پيدا مي كنند تا به اهداف خود برسند. اين اهداف،  چيزي نيست جز تخريب موقعيت تيم. من در بازي مقابل برق شيراز، تعدادي از آنها را نشان كردم و پس از گل به سمتشان رفتم و برايشان اظهار تأسف كردم. آنها پشت نيمكت تيم استقلال نشسته بودند. نگاه كنيد، هر تيمي در دنيا، طرفدار و مخالف دارد.
اما به عقيده من تماشاگر يا بايد كاملاً  طرفدار تيم محبوب خود باشد و يا مخالف آن. نمي شود كه عد ه اي به اسم طرفدار به ورزشگاه بيايند و به جاي اين كه به حمايت تيم بپردازند، روحيه بازيكنان و مربيان را خراب كنند.مشخص نيست اين تماشاگران طرفدار كدام تيم هستند.اي كاش اين گونه تماشاگران اصلاً  در ورزشگاه حضور پيدا نمي كردند.
* و آخرين سؤال در مورد عملكرد عجيب تيم استقلال در دقايق پاياني بازي ها، اين موضوع را چگونه توجيه مي كني؟
- استقلال در مسابقات اين فصل نشان داده كه در ۳۰ دقيقه پاياني ، عملكرد بسيار بهتري دارد. اين موضوع به توان بدني بالاي بازيكنان ما بازمي گردد و بايد از مربي بدنساز تيم تمجيد كرد. در پايان از هواداران مي خواهم در همه حال، صبر و شكيبايي خود را حفظ كرده و بدانند كه بازيكنان استقلال به خاطر آنها در زمين تلاش مي كنند.
حرف هاي باقي مانده عنايتي
* تماشاگراني كه قصد تخريب استقلال را دارند كاملاً  شناخته شده هستند و حداقل خود من آنها و اهدافشان را مي شناسم.
* ترديد نكنيد كه تيم ملي فوتبال برزيل بهترين تيم فوتبال دنيا است.
* مي دانيد كه چرا مردم جهان شيفته بازي تيم ملي فوتبال برزيل هستند؟ چون آنها فوتبال را بدون دوز و كلك بازي مي كنند.
* انسان بايد يا رومي روم باشد يا زنگي زنگ
* رونالدينيو بهترين بازيكن فوتبال جهان است.
* همواره بازي تيري هانري را زير نظر دارم و نكات فراواني از بازي او آموخته ام. در حقيقت هانري الگوي من است و به همين دليل تمام بازي هاي آرسنال را تماشا مي كنم.

نگاه
حلقه مفقود ورزش ايران
امير بهادري نژاد
همواره عادت كرده ايم پس از ناكامي در حوزه ورزش با بركناري مربي تيم ملي و يا رئيس فدراسيون رشته ورزشي مورد نظر و يا در نهايت تشكيل كميته بررسي علل شكست به راضي كردن افكار عمومي بپردازيم. در حقيقت با اين كار صورت مسأله را به كلي پاك مي كنيم غافل از اين كه مشكل اصلي ورزش اين مملكت زيرساخت هاي آن است.
يكي از اصول اوليه و زيرساختي ورزش هر كشور، استعداديابي است. حتي اگر كشوري به پيشرفته ترين امكانات سخت افزاري و نرم افزاري در ورزش مجهز باشد اما استعداديابي در آن صورت نگيرد، خروجي هاي ورزش آن كشور،مطلوب نخواهد بود.
به همين دليل است كه در كشورهاي توسعه يافته اهميت ويژه اي براي مربيان استعدادياب (Scout) قائل هستند. وظيفه اين مربيان سفر به دورترين نقاط كشور و شناسايي نوجوانان مستعد است كه در كوچه ها، پارك ها و زمين هاي خاكي مشغول ورزش كردن هستند.هنگامي كه اين استعدادهاي ناب شناسايي شدند در آكادمي هاي ورزش و يا باشگاه ها به صورت علمي، فنون رشته ورزشي مورد علاقه خود را مي آموزند و از سن ۱۶ سالگي به بعد، تيم هاي ملي رشته هاي مختلف ورزشي آن كشور قادر است در رده هاي سني گوناگون از وجود آنها استفاده كند و در واقع هزينه اي كه دستگاه ورزش كشور براي پرورش و هدايت آنها متقبل شده بود در قالب كسب مدال در ميادين بين المللي به صندوق ذخيره سازمان ورزش بازمي گردد.
متأسفانه حلقه اول موفقيت در ورزش كه همان استعداديابي مي باشد در ورزش ايران مفقود شده است. به عبارتي ديگر ما زماني به قابليت هاي بالاي ورزشكاران پي مي بريم كه آنها درحدود ۲۵ سال از عمر خود را سپري كرده اند و ورزش كشور سرمايه هاي با ارزشي را (كه همان بهترين سالهاي جواني يك ورزشكار مستعد است) از دست مي دهد.
رضا عنايتي يكي از ورزشكاراني است كه به دليل وجود همين ضعف اساسي در ساختار ورزش ايران بسيار دير شناخته شد و در حقيقت فوتبال ايران با چند سال تأخير صاحب يك مهاجم هوشيار و فرصت طلب گرديد. به طور حتم در فوتبال ايران صدها و شايد هزاران بازيكن مانند رضا عنايتي وجود دارند كه از چشم مربيان باشگاهها پنهان هستند. اگر فرض كنيم كه هر يك از اين استعدادهاي ناب با ۵ سال تأخير شناسايي شوند آنگاه حاصل ضرب اين ۵ سال تأخير در تعداد بازيكنان، عدد سرسام آوري خواهد شد كه به اندازه اين عدد، از سرعت پيشرفت فوتبال كشور كاسته مي شود. به هر حال رضا عنايتي يكي از معدود مهاجمان كامل فوتبال ايران است كه در ليگ داخلي پرورش يافت، در حالي كه بسياري از مهاجمان ديگر فوتبال ايران؛ با حضور تيم هاي خارجي و آشنايي با فوتبال روز جهان در پست تخصصي خود تبحر يافتند.
مهمترين ويژگي رضا عنايتي تداوم وي در گلزني و كم نوسان بودن عملكرد اوست. هم اكنون چهار سال است كه عنايتي با پيراهن ابومسلم و استقلال همواره در رده هاي بالاي جدول گلزنان ليگ قرار دارد و تقريباً اين روند ثابت را حفظ كرده است.
عنايتي هم اكنون بسيار پخته تر نسبت به گذشته عمل مي كند و مانند چند ماه قبل ديگر به نيمكت  و سكونشيني خود در تيم ملي اعتراض نمي كند. او نيك مي داند كه در شرايط پرترافيك خط حمله تيم ملي، بايد در انتظار يك فرصت طلايي باشد تا خود را به تركيب اصلي تحميل كند.
شايد عنايتي بازيكن بداقبالي باشد كه دوران اوج آمادگي اش مصادف با حضور بازيكنان سرشناسي چون علي دايي و وحيد هاشميان در خط حمله تيم ملي شده است. شايد هم اگر چنين ترافيكي در خط حمله تيم ملي وجود نداشت، عنايتي تا اين حد با انگيزه به تمرين و مسابقه نمي پرداخت.
بدون ترديد عنايتي با پشتوانه اي كه در ليگ دارد (قرار گرفتن درصدر جدول گلزنان) دير يا زود به تركيب اصلي تيم ملي راه خواهد يافت.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |