پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۶ - May 12, 2005
حديث
حضرت اميرالمؤمنين (ع): هر كه از پيش به استقبال كارها رود، بينا مي شود و هر كس به آنها پشت كند (و ناآماده با آنها روبه رو گردد) سرگردان مي ماند.
غررالحكم/ ۲۶۶
امروز با حافظ
كرم نما و فرود آ كه خانه، خانه توست
رواق منظر چشم من آشيانه توست
ولي خلاصه جان خاك آستانه توست
به تن مقصرم از دولت ملازمتت
همزمان با سالروز بزرگداشت اين شاعر در تالار وحدت
مراسم بزرگداشت فردوسي برگزار مي شود
مهر: همزمان با سالروز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسي در سراسر كشور، مراسم بزرگداشت اين شاعر شناخته شده ايراني توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود.
مهدي مسعود شاهي ، مدير عامل بنياد رودكي با اعلام برنامه هاي روز بزرگداشت فردوسي ، به تشريح فعاليتهاي اين بنياد براي اين روز پرداخت.
روز يكشنبه ۲۵ ارديبهشت ماه ۱۳۸۴ همزمان با سالروز بزرگداشت اين حكيم شعر و ادب فارسي مراسمي در تالار وحدت برگزار مي شود. در اين مراسم سخنرانان درباره فردوسي و جايگاه شاهنامه در شعر و ادب فارسي سخنراني مي كنند. شاعران به قرائت شعرهاي خود درباره فردوسي و اين روز مي پردازند و مراسم شاهنامه خواني صحنه اي و اجراي ميداني نيز برگزار مي شود .
مديرعامل بنياد رودكي ، با تشريح برنامه هايي كه در تالار وحدت در اين روز انجام مي شود، گفت : حكيم فردوسي يكي از مفاخر فرهنگي كشور ما است و به دليل اهميتي كه از ديرباز ، فكر و انديشه او در نزد ايرانيان داشته و جايگاه والاي شاهنامه در خانواده هاي اصيل ايراني ، بنياد رودكي مصمم است مراسم بزرگداشت فردوسي را امسال با شكوه بيشتري برگزار كند .
مسعود شاهي درباره مراسمي كه در تالار وحدت برگزار مي شود ، توضيح داد : اجراي مراسم شاهنامه خواني به صورت اجراي صحنه اي كه مدت ها روي آن تمرين انجام شده است ، در محوطه تالار وحدت، اجراي صحنه اي شاهنامه فردوسي و شاهنامه خواني توسط سعيدي بروجردي و ترابي از برنامه هاي ادبي اين روز محسوب مي شود .
همزمان با تهران در ديگر شهرهاي كشور نيز مراسم گوناگوني با همين مناسبت برگزار خواهد شد. يكي از مهمترين اين مراسم برنامه اي است كه در كنار آرامگاه اين شاعر فرزانه در توس برگزار مي شود.
اين مراسم با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تالار وحدت از ساعت ۱۷و ۳۰ دقيقه آغاز مي شود .
اركستر سازهاي ملي
با آواز عليرضا قرباني
اركستر سازهاي ملي به سرپرستي صادق چراغي در روز بزرگداشت فردوسي دو قطعه با صداي عليرضا قرباني اجرا مي كند.
مهدي مسعود شاهي مديرعامل بنياد رودكي، ديروز در جمع خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: ما براي بزرگداشت فردوسي كه در روز ۲۵ارديبهشت در تالار وحدت برگزار مي شود، يك اثر ويژه موسيقايي ساخته ايم كه براي اولين بار پخش مي شود.
وي در ادامه گفت: اين اثر شامل چهار قطعه با كلام و دو قطعه بي كلام است كه به صورت سي دي و نوار در روز برگزاري مراسم منتشر خواهد شد.
مسعود شاهي درمورد ويژگي هاي اين اثر گفت: اركستري كه برنامه ويژه روز بزرگداشت فردوسي را به سرپرستي صادق چراغي اجرا مي كند با استفاده از سازهاي ملي خواهد بود و در اين روز عليرضا قرباني دو قطعه با كلام را اجرا مي كند.

گزارش بي.بي.سي از انيميشن ايراني
پايگاه  اينترنتي  بي بي سي  نوشت : تلويزيون  دولتي  ايران  براي  به  چالش گرفتن  فرهنگ  مسلط غرب ، به  ساخت  فيلمهاي  كارتوني  (پويانمايي ) اسلامي  روي  آورده  كه  برخي  از آنها اكنون  به  كشورهاي  اسلامي نيز صادر مي شود.
در اين  گزارش  كه  با عنوان  از كشتي  نوح  تا انتخابات  رياست  جمهوري  در كارتونهاي  ايراني  منتشر شد، آمده  است : موسسه  صبا اين آثار سياسي  را تهيه  مي كند.
در يكي  از اين  مجموعه ها كه  زندگي  شهداي  انقلاب  اسلامي  را براي  كودكان  نمايش  مي دهد، روحانيون  با لباس  ويژه  خود نقش  ايفا مي كنند.
براي  نمونه ، كارتون  شهيد باهنر داستان  كودكي  يكي  از نخست وزيران ايران  پس  از انقلاب  است  كه  قرآن  مطالعه  مي كرد و مي خواست  در سلك  روحانيون  درآيد و بعدها در زمان  نخست  وزيري  در انفجار بمب  جان  باخت .
عاشوراييان  فيلم  ديگري  است  كه  داستان  كربلا و زندگي  امام  حسين (ع ) پيشواي  سوم  شيعيان  را روايت  مي كند.
در پايان  اين  گزارش  آمده  است : در اثر ديگري  كه  الرشيد نام  دارد، مبارزه  فلسطينيان  از نگاه  ايران  به نمايش  در مي آيد.
در اين  پويانمايي ، يك افسر فربه  اسرائيلي  و يك  فلسطيني  خبرچين  به  تصوير كشيده  شده اند كه  درباره  پرس  و جو از بچه ها و كسب  اطلاعات  از آنان  صحبت  مي كنند.
آمريكايي ها با ديدن فيلم هاي ايراني مشتاق سفر به ايران شده اند
واحد مركزي خبر: علاقه كودكان و نوجوانان آمريكايي و كانادايي با ديدن فيلمهاي مجيدي و قبادي به ايران دو برابر شده است.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، يك مؤسسه فرهنگي و آموزشي در آمريكا و كانادا، با اجراي طرحي با عنوان مسافرت در فيلمها و نمايش گزيده اي از فيلمهاي ايراني در مدارس آمريكاي شمالي، اعلام كردند اين فيلم ها ديدگاه كودكان و نوجوانان آمريكا و كانادا را درباره ايران تغيير داده و آنها را براي سفر به ايران ترغيب كرده است.
بچه هاي آسمان و لاك پشت ها هم پرواز مي كنند از جمله آثار برگزيده اين پروژه تحقيقي بودند.
يكي از بنيانگذاران اين مؤسسه درباره اين تحقيق گفت: نوجوانان پس از ديدن اين فيلمها اعلام كردند تمايل آنها براي سفر به ايران، ۹۲ درصد افزايش يافته است.
وي درباره دليل انتخاب فيلمهاي ايراني گفت فيلمهاي بسيار خوبي در ايران ساخته مي شود كه نشان دهنده اميدها و آرزوهاي كودكان و نوجوانان است.

پاسخ به پرسش پزشكي
سوختگي
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي اخطار كرده است كه مردم سوختگي را دست كم نگيرند و اگر سوختگي از سطح پوست تجاوز كند و به لايه هاي زيرين برسد، مجروح بايد به بيمارستان منتقل شود. آسيب ديدگي لايه هاي زيرين يعني عصب ها، رگ ها، غدد، ماهيچه و استخوان. نبايد بي درد بودن مجروح را حمل بر رفع خطر از او كنيد. سوختگي عصب را از كار مي اندازد و مجروح احساس درد نمي كند. سعي شود كه مجروح پيش از انتقال به بيمارستان در آب فرو برده نشود و لباس هاي نيم سوخته او از محل زخم خارج نگردد كه ممكن است آسيب بيشتري وارد آيد.

بهارستان
گفت: به قعر دوزخ شدم. گفتم: تو مي دم تا من مي دمم، تا از ما، كه غالب آيد!
در ذكر ابوالحسن خرقاني _ تذكره الاولياي عطار

بيژن بيرنگ يك فيلمنامه جديد كمدي جلوي دوربين مي برد
مهر: بيژن بيرنگ در نظر دارد پس از اتمام توليد فيلم سينمايي از عشق مردن يك فيلمنامه جديد كمدي را جلوي دوربين ببرد.
وي درباره آخرين فعاليت هاي هنري خود گفت: من اكنون مشغول حك و اصلاح نهايي يك فيلمنامه سينمايي هستم كه از مضموني كمدي و اجتماعي برخوردار است و در نظر دارم اين فيلم را پس از اتمام فيلم سينمايي «از عشق مردن» جلوي دوربين ببرم. البته نام اين فيلمنامه جديد را نمي توانم بگويم. زيرا تمامي قصه در نام آن نهفته است و با گفتن نام اثر قصه لو مي رود.
وي درباره آخرين فعاليت هايش درخصوص توليد فيلم از عشق مردن توضيح داد: اين فيلم در حال حاضر مراحل پيش توليد را سپري مي كند و در صورتي كه شرايط لازم براي توليد فيلم مهيا شود، در نظر داريم اين اثر را تا مرداد ماه امسال جلوي دوربين ببريم.قصه اين فيلم در مورد عشق دو زوج است كه سفري به برخي از شهرهاي كشور مي كنند.به همين خاطر لوكيشن اين فيلم در تهران و چند شهر ديگر كشور قرار دارد. هنوز با هيچ يك از بازيگران قرارداد نبسته ايم، اما در نظر داريم تا از حضور هديه تهراني و نيكي كريمي در توليد اين فيلم استفاده كنيم.بيرنگ درباره روند توليد خواننده پاپ اظهار داشت: اين فيلم هنوز به جاي خاصي نرسيده است و ما در صدد يافتن سرمايه گذار براي تامين هزينه هاي توليد اين فيلم هستيم. البته مذاكراتي در اين زمينه شده است، اما هنوز به نتيجه قطعي دست پيدا نكرده ايم.

برگي از تاريخ
قتل بزرگمهر يك فاجعه در تاريخ ايرانيان
دوازدهم ماه مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۲۰ ميلادي تئودوسيوس دوم امپراتور روم به افسران ارشد اين كشور كه عازم جنگ با ايران بودند دستور داد كه پس از رو به رو شدن دو ارتش و آغاز زد و خورد، بهترين هنگ رومي را مأمور تصرف پرچم ايران كنند و تأكيد كرد كه با تصرف پرچم، سربازان ايران روحيه خود را از دست خواهند داد كه عاملي است مهم به سود ما. مورخ ارتش روم كه ناظر صحنه هاي اين جنگ بود كه دو سال طول كشيد نوشته است كه در جريان جنگ، نيروهاي رومي بارها كوشيدند تا پرچم ايران را به دست آورند، ولي موفق نشدند. اين مورخ سپس به توصيف اين پرچم پرداخته و نوشته است: پرچم ايران هفت متر در پنج متر است (اندازه ها بعداً به نظام متريك محاسبه شده است). علامت برجسته پرچم با نخ هاي سيم و زر و گوهرهاي گران بها (ياقوت و...) دوخته شده و اشعه آفتاب را تا مسافتي دور منعكس مي كند. اين پرچم در جريان جنگ روي يك تپه يا زمين مرتفع قرار داده مي شود و سه رديف سرباز نيزه دار بلند قامت
دايره وار از آن محافظت مي كنند. جنگي كه از آن ياد شد در سال ۴۲۲ميلادي با امضاي يك پيمان صلح ميان دو ابرقدرت وقت پايان گرفت. بايد دانست كه پرچم ملي ايران باستان تنها يك بار تصرف شد و آن در جريان جنگ قادسيه در سال ۶۳۷ ميلادي بود. در سال ۱۸۲۰ «فلورنس نايتينگل» پرستار معروف كه در جريان جنگ هاي كريمه و درمان نظاميان مجروح شهرت جهاني به دست آورد و زادروز او روز جهاني پرستار شده است به دنيا آمد. در سال۱۳۳۰ هجري دكتر مصدق نخست وزير وقت به طور غيرمنتظره فاش كرد كه اطلاع يافته است براي از ميان برداشتن او توطئه شده و نقشه قتلش طرح و آماده گرديده و بنابراين در مجلس متحصن خواهد شد تا اگر خون او را بريزند در خانه ملت جان داده باشد.
و اينك برگي از تاريخ: در اين روز در سال ۵۹۰ ميلادي (به نوشته برخي از مورخان نهم ماه مه) «بزرگمهر» وزير خردمند خسرو انوشيروان به اشاره خسرو پرويز كشته شد و ايرانيان از داشتن يك مدير لايق، مدبر و ميهن دوست محروم شدند. يك سال پس از قتل بزرگمهر، خسرو پرويز به توصيه دلسوزان ايران كه سپهبد بهرام چوبين را ببخشد و اين نابغه نظامي را از دست ندهد اعتناء نكرد و در سال ۵۹۴ هم نقشه قتل سپهبد بستام (بيستام، امروزه: بسطام) ساساني را كشيد كه فرار كرد و در غربت درگذشت. در عهد خسرو پرويز بسياري از ژنرال هاي برجسته ايران در جنگ هاي غيرضروري كشته و يا قرباني سوءظن وي شدند و جان باختند. مديران اداري شايسته هم از گزند او در امان نماندند، بنابراين ديگر شخصيتي باقي نمانده بود كه امپراتوري كهنسال ما را با تدبير و نيرو حفظ كند و ديري نپاييد و از هم گسيخت.
www.iranianshistoryonthisday.com

با اتمام بخش هاي مصاحبه با سرداران جنگ
صحنه هاي جنگي رمزهاي پيروزي تا دو هفته ديگر كليد مي خورد
مهر: مجموعه تلويزيوني رمزهاي پيروزي به كارگرداني سعيد سهيلي در حال حاضر مراحل گفت و گو با سرداران جنگ را سپري مي كند و تا دو هفته ديگر بازسازي خاطرات آغاز مي شود.
محمد جبارزاده، تهيه كننده اين مجموعه تلويزيوني با اعلام اين خبر درباره ادامه روند توليد اين سريال گفت: ما توليد مجموعه را به دو بخش كلي تقسيم بندي كرده ايم.
در بخش نخست با سرداران جنگ كه در عمليات هاي مختلف نظامي حضور داشته اند به گفت و گو مي پردازيم و به جمع آوري خاطرات آنها از عمليات مختلف مي پردازيم و پس از آن مرحله بازسازي عمليات ها بر اساس خاطرات اين افراد آغاز مي شود.
وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر بيشتر گفت و گوها با سرداران جنگ انجام شده است و از حدود دو هفته ديگر گروه توليد به شهرك سينمايي دفاع مقدس و لشكر ۲۷ محمد رسول الله (ص) خواهد رفت تا مرحله تصويربرداري و توليد بخش هاي جنگي و بازسازي خاطرات ضبط شده انجام شود.
در اين بخش ما بيشتر عمليات هاي بزرگ نظامي دوران هشت سال دفاع مقدس را بازسازي خواهيم كرد.
در مجموع اين سريال در قالب ۲۶ قسمت تهيه و توليد خواهد شد، اما امكان دارد كه دو قسمت به بازسازي يك عمليات خاص اختصاص پيدا كند.اين تهيه كننده درباره انگيزه اش از توليد اين سريال و ساختار اثر توضيح داد: اين مجموعه به صورت مستند - نمايشي توليد مي شود و با توجه به نگاه خاصي كه سهيلي نسبت به سينماي دفاع مقدس دارد و مقوله جنگ را با توجه به وقايع پس از اتمام مورد بررسي قرار مي دهد، در اين سريال هم اين مساله به طور مشخص رعايت مي شود.اين سريال توجهي به نگاه نسل سوم انقلاب به مقوله دفاع مقدس دارد و در برنامه مسايلي به برخي از پرسش هاي مطرح همانند اينكه چرا جنگيديم يا اينكه چرا به اين نبرد هشت سال دفاع مقدس اطلاق مي كنيم و از آن با عنوان جنگ نام نمي بريم در اين اثر به آن توجه و اشاره مي شود.
نگارش متن مجموعه تلويزيوني رمزهاي پيروزي به وسيله ناهيد عابدي به انجام رسيده است.
در اين مجموعه با سرداران و رزمندگان شركت كننده در هر عمليات گفت و گو مي شود و بر اساس خاطرات آنها عمليات بازسازي مي شود.سردار علي فضلي، سردار كوثري، سردار همداني و تعدادي ديگر از سرداران دفاع مقدس از جمله مهمانان اين برنامه به شمار مي روند.در قسمت بازسازي صحنه هاي جنگ كه بر اساس وقايع مستند و خاطرات رزمندگان و سرداران جنگ بازسازي مي شود، از بازيگران ناشناخته استفاده خواهد شد.در اين مجموعه عمليات هاي بيت المقدس، فتح المبين، مرصاد، كربلاي ۴ و ۵ و والفجر ۸ از جمله عمليات هايي هستند كه در اين مجموعه تلويزيوني به تصوير كشيده مي شوند.
براي ساخت مجموعه تلويزيوني رمزهاي پيروزي كه به وسيله سعيد سهيلي كارگرداني خواهد شد نيروي زميني ارتش، هوانيروز، نيروي دريايي و هوايي ارتش و نيروي زميني سپاه پاسداران به همكاري با گروه سازنده اين مجموعه تلويزيوني مي پردازند. اين مجموعه به همت گروه سياسي شبكه سه سيما توليد خواهد شد.

تازه ترين داستان «هوشنگ مرادي كرماني» منتشر شد
گروه ادب و هنر: تازه ترين اثر «هوشنگ مرادي كرماني» با عنوان «شما كه غريبه نيستيد» در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران و توسط انتشارات معين عرضه شد.
به گزارش روابط عمومي خانه كتاب، «هوشنگ مرادي كرماني» با اعلام اين خبر، داستان جديدش را «ريشه همه آثارش» توصيف كرد و درباره موضوع آن گفت: «قصه درباره يك كودك روستايي است كه از روستايي دور افتاده با سختي و محنت بسيار به دنبال چوب تر و خشك به تهران مي آيد ولي در نهايت به اين نتيجه مي رسد كه بايد به روستا بازگردد.»
اين نويسنده نام آشناي نوجوانان اين سخنان را كه در جلسه نقد و بررسي كتابش با عنوان «نه تر و نه خشك» در سراي اهل قلم برگزار شد، ابراز كرد.
در اين نشست، جمعي از دختران عضو انجمن هاي ادبي دبيرستان پروفسور حسابي تهران و «محمد طلوعي برازنده» منتقد ادبي و «جمال الدين اكرمي» ، كتاب «نه تر و نه خشك» هوشنگ مرادي كرماني را كه برخلاف ساير آثار او در قلمرو افسانه است، به بحث و بررسي گذاشتند.

در بيمارستان طالقاني
م. آزاد شاعر و نويسنده بستري شد
محمود مشرف آزاد تهراني شاعر ومنتقد به خاطر عارضه گوارشي و ادامه درمان خود در بيمارستان طالقاني تهران بستري شد.
به گزارش خبرنگار ادبي هاتف اين دومين بار است كه محمود مشرف آزاد تهراني براي مداواي خود در بيمارستان طالقاني تهران بستري مي شود.
آزاد پيش از بستري در بيمارستان، در مورد وضعيت خود، گفت: حالم خوب است و هم اكنون جهت بررسي وضعيت و تكميل مداواي خود در بيمارستان بستري مي شوم.
از اين شاعر و نويسنده كه تا كنون بيش از ۳۰ عنوان كتاب براي كودكان به نگارش درآورده است به تازگي بازنويسي شاهنامه براي نوجوانان منتشر و در نمايشگاه كتاب تهران ارايه شده است.
از م. آزاد تاكنون آثار قابل توجهي در عرصه نقد و شعر به چاپ رسيده است كه مي توان به بررسي شعر فروغ فرخزاد در كتاب «پريشا دخت شعر» و مجموعه اشعار «آيينه  ها تهي است» ، «ديارشب» ، «قصيده بلند باد» ، «با من طلوع كن» ، «بايد عاشق شد رفت» ، «گل باغ آشنايي» و «بهارزايي آهو» ، اشاره كرد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
خال هاي سرطاني دمكراسي (در اثر انتخاب ناصالح)
نشست انديشمندان و استادان علوم سياسي براي بحث درباره «عواملي كه دمكراسي را تضعيف و از چشم مردم مي اندازد» ۱۲ ماه مه ۱۹۶۴ (چنين روزي در ۴۱ سال پيش) با صدور قطعنامه اي پايان يافت كه «كاتلين نويل» بعداً شرح مذاكرات، متن و تفسير اين قطعنامه را به صورت كتابي قطور در آورد. قبلاً هم در زمينه اين نشست كتابي در ۱۲۸ صفحه تحت عنوان «خال هاي سرطاني دمكراسي» انتشار يافته بود.
هدف از نشست سال ۱۹۶۴ عمدتاً بحث درباره بوروكراسي بد زاييده دمكراسي بود كه مردم را نسبت به عملي و فايده بخش بودن اين فرضيه دلسرد كرده و برخي از آنان بار ديگر متوجه دولت غير انتخابي شده بودند كه دست كم از اسراف پول عمومي (بيت المال) جلوگيري مي كرد و ريخت و پاش غيرضروري كمتر بود. در اين نشست، بوروكراسي و مفاسد اداري ناشي از دمكراسي (ناقص) با توجه به تجربه سال هاي ۱۹۰۴ تا ۱۹۶۴ بررسي و از اين ضعف ها به عنوان «خال هاي سياه سرطاني دمكراسي» نام برده شده بود از جمله سوءاستفاده مقامات انتخابي از قدرت (زيرا كه هنگام انتخاب به خصوصيت و شايستگي انتخاب شونده توجه نشده بود)، بسط دورويي و چاپلوسي در سازمان هاي دولتي به دليل انتصابات نادرست ناشي از وابستگي مقامات اداري به مقامات انتخابي، قوم و خويش بازي و رعايت حال نزديكان و دوستان با تكيه به قدرت و نفوذ مقامات انتخابي، استخدام و انتصاب بدون انتشار آگهي هاي عمومي و توجه به گزينش بهترين ها باز به اتكاي همان مقامات انتخابي، تسليم بودن مقامات انتصابي در برابر مقامات انتخابي و در نتيجه وجود ارتشاء، بي حالي و رواج عادت امروز و فرداكردن و كاهش دلسوزي در ميان كاركنان دولت و...
اين نشست سهل انگاري مردم و بي توجهي رسانه هاي گروهي در زمينه پيدايش خال هاي سرطاني را عميقاً مؤثر دانست و تأكيد كرد كه اگر رسانه ها و مردم انتقاد و شكايت كنند نيمي از خال هاي سرطاني به موقع با عمل جراحي برداشته خواهد شد و نيم ديگر پديد نخواهند آمد مگر اين كه انتخاب كنندگان در لحظه انتخاب دقت نكنند و اين، به رشد انتخاب كنندگان بستگي دارد كه در روز انتخابات با چشم باز به فردي و افرادي از ميان نامزدها رأي بدهند كه قادر باشد به بوروكراسي بد و فسادهاي ناشي از آن و ولخرجي ها پايان دهد و عدالت و زندگي بدون دغدغه ايجاد كند و مانع افزايش فاصله طبقات اجتماعي از هم شود كه نتايجي وخيم خواهد داشت.
باز هم نقش پول در انتشار خبرهاي دارويي
خبرگزاري ها چهار روز پيش يك خبر ديگر از همان نوع كه مردم مي گويند با نيرنگ و پول كارخانه هاي داروسازي انتشار مي يابند مخابره كرده بودند. اين خبر اشاره داشت كه طبق يك كشف تازه، داروهاي ضد كلسترول خون (ستاتين ها)، در پيشگيري و درمان بيماري مربوط به حافظه ازجمله نسيان (آلزايمر) مفيد و موثر واقع مي شوند. روز بعد آگهي هاي كارخانه «فايزر» در رسانه ها انتشار يافت كه قرص «ليپيتور» به ويژه ۸۵ ميلي گرمي آن (هر دانه كمي بيش از چهار دلار ۴ هزار تومان) مؤثر ترين داروي ضد كلسترول است.
ديروز در چند تفسير از كار خبرگزاري ها در مخابره و عمل رسانه ها در نقل اين نوع خبر بدون بررسي بيشتر انتقاد شده بود. در يكي از اين تفسيرها آمده بود كه خبرگزاري به دلايلي اين خبر را از قول يك مركز پژوهش كم اهميت پزشكي در آريزوناي آمريكا منتشر ساخته كه با سرمايه كمپاني فايزر به حيات خود ادامه مي دهد. اين مركز ادعا كرده بود كه اين نتيجه را از تجربه مقدماتي روي ۴۶ بيمار كسب كرده است.
اين مفسر سپس گزارش هاي اخير درباره عوارض جانبي داروهاي ضد كلسترول را به عنوان سند ذكر كرده و نوشته بود كه نقل چنين خبرهايي بدون بررسي بيشتر نوعي فريب مردم و بازي كردن با سلامت آنان است. اين نوع تفسيرها اعتبار خبرگزاري ها را باز هم كاهش مي دهد و هشداري است به سردبيران اجرايي تا بيش از پيش متكي به اخبار جمع آوري شده توسط خبرنگاران خود باشند.
انتقاد از چين در كنگره آمريكا
در پي انتشار گزارش مفصل نيوزويك كه قرن جاري (سده ۲۱) قرن چين خواهد بود، انتقاد از اين كشور كه در ذهن آمريكايي ها دارد رقيب شماره يك آمريكا و جانشين شوروي سابق مي شود از رسانه ها به كنگره اين كشور كشانده شده است. در جلسه سه شنبه شب مجلس نمايندگان آمريكا كه جريان آن مستقيماً از شبكه «سي سپن ۱» پخش شد، تيم ريان نماينده ايالت ايلي نوي در يك نطق طولاني و با نشان دادن گرافيك و نمودارهاي متعدد گفت كه چين دارد آمريكايي ها را بيكار و آمريكا را بدهكار خود مي كند و كليد انبار مايحتاج ما را به دست مي گيرد. ما بيش از ۱۶۰ ميليارد دلار كالا از اين كشور وارد مي كنيم و در عوض كاغذ باطله و خرده پلاستيك و آهن قراضه به آن كشور مي فروشيم و در آنجا از همين ها مواد اوليه مي سازند، اشياء مورد نياز ما را توليد مي كنند و چون ارزان مي فروشند دارند ما را اسير خود مي كنند. زماني دلخوشي ما صادرات تكنولوژي پيشرفته بود كه اين را هم به چيني ها باخته ايم. چين يك چهارم جهان جمعيت دارد ولي نيمي از كل متخصصان جهان از آن كشورند. ترديد نيست كه چين در آينده اي بسيار نزديك رقابت اقتصادي را به رقابت سياسي نظامي تبديل خواهد كرد و درصدد بركندن نفوذ ما در مناطق مهم بر خواهد آمد و مي دانيم كه مهمترين منطقه جهان در حال حاضر خاورميانه نفت خيز و ثروتمند است. ديديم كه همين امروز چين جواب ما را داد. خواسته بوديم كه كره شمالي را تحريم اقتصادي كند كه درخواست ما را رد كرد و گفت كه تجارت عاملي غير از سياست است. روس ها اين را فهميده اند كه مبارزه با ما را به چين واگذار كرده و خودشان در پشت صحنه عمل مي كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سرمايه
هنوز دو روز از بازنشستگي ام نمي گذشت كه پسرم خبر داد كار پيدا كرده.
چقدر خوشحال شدم. با مدرك مهندسي و نمره خيلي بالا بالاخره كار پيدا كرده بود و من مجبور نشده بودم پيش رئيس اداره ام بروم ، هرچند اداره مون ديگه از بچه ها و بستگان مدير پر شده بود.
بعد يه كيسه پر از نخ جلوم گذاشت و گفت: مادر بباف، بباف كه آلزايمر نگيري. گفتم: با اينا چي ببافم؟ گفت: معلومه، ليف صابون _ كيسه حموم.
و من مي بافتم و مي بافتم و پسرم عصرها بافته ها رو جمع مي كرد و مي گفت: يادگاري نگهش مي دارم.
يه روز كه از خيابون مي گذشتم ديدم يه عده جوون دارن ميدون و مامورهاي شهرداري دنبالشون. تو اونها پسر خودمو ديدم با يه عالمه ليف صابون تو دستش.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
گربه جان سخت
لندن: يك گربه در انگليس از آتش سوزي گسترده جان سالم به در برد. با آنكه خانه صاحب گربه در شعله هاي آتش سوخت و ۶ مأمور آتشنشاني نيز در جريان اين سانحه به شدت مجروح شدند، اما گربه جان سخت كاملاً سالم از اين خانه بيرون آمد. اين آتش سوزي بر اثر اتصال برق به وجود آمده بود.
فراموشكاري خانم هاي باردار
تورنتو: مادران باردار كه نوزاد آنها پسر است بسيار كمتر از خانم هاي بارداري كه نوزاد دختر به دنيا مي آورند فراموشكار هستند.
به گفته دانشمندان، خانم هايي كه فرزند پسر به دنيا مي آورند حافظه قويتري نسبت به مادراني دارند كه صاحب فرزند دختر شده اند.
اين دانشمندان براي دستيابي به يك جمع بندي معتبر، ۳۹ باردار را از بدو بارداري تا چندين ماه پس از وضع حمل زير نظر گرفتند و از آنها آزمايش هاي گوناگون به عمل آوردند كه در نهايت به نتيجه فوق دست يافتند.
كودك خوشخواب
واشنگتن: دو شب قبل پليس يكي از شهرهاي آمريكا به تعقيب يك خودرو مشكوك پرداخت كه راننده اين خودرو در جريان اين تعقيب و گريز نتوانست وسيله نقليه خود را كنترل كند و در نهايت آن را به ديوار يك خانه كوبيد.
براثر اين سانحه ديوار يكي از اتاق هاي خانه فرو ريخت و جالب اينكه تخت كودك سه ساله خانواده كمتر از نيم متر از اين ديوار فاصله داشت. با اين حال در جريان اين واقعه كوچكترين آسيبي به كودك نرسيد و جالب اينكه كودك مورد نظر حتي از خواب هم بيدار نشد.
جلوگيري از مرگ مرغ هاي ماهيخوار
كيپ تاون: همه روزه برخورد مرغ هاي ماهيخوار با كابل هاي انتقال برق باعث مرگ اين حيوانات مي شود كه بيشتر اين حوادث در مناطق كوهستاني شهر كيپ تاون اتفاق مي افتد. مقامات آفريقاي جنوبي براي جلوگيري از برخورد اين حيوانات با كابل هاي برق در تاريكي شب، اقدام به نصب لامپ روي كابل ها كرده اند تا مرغ هاي ماهيخوار قادر به تشخيص آنها باشند.
داماد نگون بخت
شانگهاي: يك زوج جوان در چين كه به تازگي ازدواج كرده اند از هتل محل اقامتشان درخواست غرامت نموده اند. ماجرا از اين قرار بود كه  به علت شكسته بودن تخت هتل، داماد از روي آن سقوط كرده و از ناحيه دست دچار شكستگي مي شود. به همين دليل اين مرد ۲۸ساله در بيمارستان تحت عمل جراحي قرار گرفته و ۱۳۰۰ پوند هزينه بيمارستان پرداخت كرده  است .
اين زوج با شكايت به مراجع قضايي خواهان پرداخت غرامت از سوي هتل شده اند.
پول خون گربه
سي اتل: يك خانم كه گربه خانگي اش توسط سگ همسايه كشته شده بود از صاحب سگ ۴۵ هزار دلار غرامت دريافت كرد. سال گذشته سگ  همسايه پس از ورود به خانه اين خانم، گربه او را كشت و آن را خورد. به همين دليل، يك دادگاه صاحب سگ را محكوم به پرداخت ۳۰ هزار دلار غرامت به عنوان ارزش گربه و ۱۵ هزار دلار براي جبران فشارهاي روحي و رواني وارد بر صاحب گربه كرد.
پرداخت پول براي ملاقات با فرزندان
نيويورك: زندانيان يك زندان در آمريكا براي ديدار با فرزندان خود بايد ۵۰ دلار پول بپردازند. زندانياني كه درخواست ملاقات با فرزندان خود را كرده اند بايد با خودرو به دادگاهي در نزديكي زندان منتقل شوند و در آنجا ملاقات صورت بگيرد. البته در طول مسير، دو مأمور زندان از زنداني مراقبت خواهند كرد.
به همين دليل، زنداني بايد هزينه نقل مكان با خودرو و دستمزد دو مأمور زندان را در زمان ملاقات بپردازد كه در مجموع حدود ۵۰ دلار خواهد شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۲۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲ دقيقه

گل و گياه
گل ماهور
002043.jpg
نام علمي: Verbascum chaixii F.album
خانواده:SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي، نيمه هميشه سبز به بلندي ۹۰ و گستردگي ۴۵ سانتي متر است داراي برگهاي خاكستري كركدار بوده و گلهاي سفيد آن اواسط تا اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان آفتابي (مكان سايه را نيز تحمل مي كند)، خاك سبك داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا آخر تابستان و يا بوسيله قلمه هاي ريشه در فصل تابستان امكان پذير است.

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |