پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۶ - May 12, 2005
شناسايي حفره خطرناك امنيتي
حمله به فاير فاكس
002061.jpg
گروه دانش: كارشناسان رايانه اي از شناسايي دو حفره امنيتي «خطرناك» در مرورگر اينترنتي «فايرفاكس» خبر دادند كه كد نوشته شده به منظور سوء استفاده از اين حفره ها نيز در اينترنت و ميان هكرها دست به دست مي شود.
به گزارش سايت اينترنتي «پي سي ورلد» ، هكرها با استفاده از اين دو حفره امنيتي مي توانند از طريق مرورگر «فايرفاكس» كنترل رايانه كاربران را از راه دور در دست بگيرند.
طراحان مرورگر «فايرفاكس» در بنياد «موزيلا» با تأييد خبر شناسايي اين دو حفره امنيتي اعلام كردند كه كاربران اين مرورگر بايد به صورت موقت قابليت «جاوااسكريپت» را در اين مرورگر غير فعال كرده و با مراجعه به وب سايت «موزيلا» ، يك نرم افزار اصلاحي كوچك را به منظور مسدود كردن حفره مذكور، دانلود كنند.
بنياد موزيلا اعلام كرده  است كه تلاش براي برطرف كردن دائمي و كامل اين دو حفره امنيتي آغاز شده و نگارش اصلاح شده «فايرفاكس» در كمترين زمان ممكن در اختيار كاربران قرار خواهد گرفت.
ايرادهاي امنيتي مذكور در تاريخ دوم ماه مي  توسط محققان مستقل شناسايي و به بنياد موزيلا گزارش شده اما خبر شناسايي آنها به تازگي و به طور گسترده در اينترنت پخش شده است.
شركت ارائه دهنده خدمات امنيتي «سكونيا» حفره هاي مذكور را «بسيار خطرناك» طبقه بندي كرده است. اين نخستين باري است كه ايرادهاي امنيتي شناسايي شده در مرورگر «فايرفاكس» تا اين اندازه خطرناك و بحراني قلمداد شده اند.
بنياد «موزيلا» مرورگر داراي كد باز «فايرفاكس» را در ماه نوامبر سال ميلادي گذشته به صورت رايگان در اختيار عموم قرار داد و از آن تاريخ تاكنون بيش از ي ۵۰ ميليون كاربر اين مرورگر را از اينترنت دانلود كرده و جايگزين مرورگرهاي ديگر، به ويژه «اينترنت اكسپلورر» شركت مايكروسافت كرده اند.
آخرين آمارها نشان مي دهند كه هم اكنون سهم بازار مرورگر اينترنت اكسپلورر كه تا چندي پيش تنها مرورگر مطرح براي گشت و گذار در اينترنت محسوب مي شد، به ۸۶‎/۶۳ درصد از كاربران اينترنت كاهش يافته و ۸‎/۶۹درصد از كاربران به مرورگر «فايرفاكس» روي آورده اند.
به غير از اين دو مرورگر، ۱‎/۲۶درصد از كاربران از مرورگر «سافاري» شركت «اپل» ، ۱‎/۰۳از مرورگر «اوپرا» و ۱‎/۰۸درصد نيز از مرورگر «نت اسكيپ» استفاده مي كنند.
يكي از مهمترين دلايل روي آوردن كاربران از «اكسپلورر» به «فايرفاكس» ، وجود ايرادهاي امنيتي فراوان در «اكسپلورر» است. با اين وجود، برخي كارشناسان عقيده دارند كه اگر مرورگر «فايرفاكس» نيز به اندازه «اكسپلورر» كاربر داشته باشد، ايرادهاي امنيتي خطرناك آن نيز به مرور آشكار شده و مورد استفاده هكرها قرار خواهد گرفت.
شركت «مايكروسافت» چندي پيش اعلام كرد كه نگارش هفتم و جديد مرورگر «اكسپلورر» را با قابليتهاي امنيتي ارتقاء يافته تا پايان سال جاري معرفي خواهد كرد.

تلفن
تماشاي تلويزيون روي گوشي تلفن همراه
002058.jpg
گروه دانش: ۳۵۰ مشترك يك شركت ارائه كننده خدمات تلفن همراه در انگليس قادر خواهند بود برنامه هاي زنده ۱۶ شبكه تلويزيوني را روي گوشي خود تماشا كنند.
شركت هاي سازنده تلفن همراه معتقدند با ارائه اين خدمات چندرسانه اي، صاحبان گوشِي هاي تلفن همراه مجبور خواهند شد در فواصل زماني كوتاه به upgrade كردن گوشي هاي خود بپردازند و مدت زمان بيشتري از گوشي هاي تلفن استفاده كنند.البته در حال حاضر در برخي از كشورهاي آسيايي مي توان برنامه هاي تلويزيوني را روي تلفن همراه تماشا كرد اما اين تكنولوژي هنوز در اروپا و آمريكا گسترش نيافته است.
البته تعدادي از شركت هاي ارائه كننده خدمات تلفن همراه در قاره اروپا، برنامه برخي از شبكه هاي تلويزيوني را روي گوشي بعضي از مشتركان خود ارسال مي كنند البته با استفاده از نسل سوم شبكه هاي تلفني پر سرعت.
اما به طور حتم ارسال تصاوير به صورت مستقيم از شبكه هاي تلويزيوني هم باعث افزايش كيفيت تصاوير ارسالي و هم كاهش هزينه ها مي شود.

بيو تكنولوژي
كمترين طول عمر
002052.jpg
گروه دانش: يك ماهي كوچك كه در كنار تپه هاي مرجاني زندگي مي كند كمتر از هر موجود مهره دار ديگر عمر مي كند. حداكثر طول عمر اين ماهي تنها ۵۹ روز است. پيش از اين يك ماهي آفريقايي كه ۵/۲ ماه طول عمر داشت ركورد كمترين طول عمر را در ميان مهره داران به خود اختصاص داده بود.
اين نوع ماهي پس از تولد در مدت زمان بسيار كوتاهي به حداكثر رشد مي رسد و خيلي زود مي ميرد.

نرم افزار
نسخه جديد ويندوز
002064.jpg
گروه دانش: شركت مايكروسافت روز گذشته نسخه جديدي از سيستم عامل ويندوز را به بازار عرضه كرد كه اين ويندوز براي دستگاههاي بي سيم و سيار طراحي شده است.
با استفاده از اين ويندوز مي توان بسيار راحت تر به گوشي هاي تلفن همراه و كامپيوترهاي همراه كوچك، صفحه كليد براي تايپ كردن و يا هارد درايوهايي به اندازه يك ipod متصل نمود.اين نرم افزار جديد كه windows mobile 5.0 نام دارد قابليت update كردن نسخه هاي mobile برنامه هايي چون مايكروسافت word و excel را دارا مي باشد.
يكي از برنامه هاي دراز مدت شركت مايكروسافت گسترش سيستم عامل ويندوز براي دستگاههاي الكترونيكي همراه است كه عرضه ويندوز جديد بخشي از اين هدف را محقق مي سازد.با اين حال درآمد شركت مايكروسافت از محل فروش نرم افزار براي دستگاههاي الكترونيكي همراه چندان قابل توجه نيست. با آنكه ميزان فروش اين نرم افزارها در سه ماهه اول سال جاري ميلادي ۳۱ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزايش داشت اما تنها ۱۰ درصد درآمد اين شركت را در اين مدت شامل مي شد.

كشف
كفش ۲ هزار ساله
002055.jpg
گروه دانش: يك لنگه كفش كه گفته مي شود بيش از ۲ هزار سال قدمت دارد در كشور انگليس كشف شد. جالب اينكه كفش مورد نظر كه قديمي ترين كفش تاريخ انگليس به شمار مي آيد داخل تنه يك درخت يافت شد.
به گفته باستانشناسان، سايز اين كفش شماره ۱۰ است و چون به خوبي از آن نگهداري شده، دوخت هاي آن و حتي سوراخ هاي بند كفش كاملاً مشخص مي باشد.
قرار است اين كفش منحصر به فرد در موزه رويال آلبرت به نمايش گذاشته شود.
طول اين كفش قديمي در حدود ۳۰ سانتيمتر است و احتمالاً متعلق به يك مرد بوده است. دانشمندان اميد دارند با بررسي اين كفش متوجه شوند كه چرم آن متعلق به كدام حيوان بوده است و از چه تكنيكي براي دوخت كفش ها استفاده شده است.

ويروس
نرم افزارهاي كارآفرين
ايلنا: آمار رايانه  هاي شخصي و شركتي آلوده به برنامه  هاي مخرب و ويروسي همچنان بالا است.
بررسي  ها نشان مي  دهد كه با وجود كاهش تعداد رايانه هايي كه به نرم افزارهاي جاسوسي و سرقت اطلاعات آلوده مي  شوند، اين نوع از برنامه  هاي مخرب باعث ايجاد يك صنعت چند ميليارد دلاري شده است كه روز به روز نقش آن در شركت  ها و تاثير آن بر مصرف كنندگان محصولات ضد جاسوسي افزايش مي  يابد.
طبق تحقيقات شركت «وب كروت» كه از توليدكنندگان نرم افزارهاي امنيتي است، با وجود افزايش آگاهي عمومي در مورد نرم افزارهاي جاسوسي و موفقيت نسبي در كنترل اين پديده، آمار رايانه هايي كه به اين برنامه  هاي همه  گير آلوده مي  شوند همچنان بالا است. تحقيقات اين شركت نشان مي  دهد ۸۸ درصد از رايانه  هاي بررسي شده در سه ماهه اول ۲۰۰۵ به نوعي از برنامه  هاي ناخواسته آلوده بوده  اند.
بررسي سيستم رايانه  اي شركت  هاي مختلف نشان داد كه ۸۷ درصد از رايانه  هاي اين شركت  ها  به نرم افزارهاي جاسوسي آلوده هستند، با اين حال در مقايسه با سال ۲۰۰۴ ، تعداد رايانه  هاي آلوده و ميزان آلودگي به برنامه  هاي مخرب كاهش يافته است.
در نيمه اول سال ۲۰۰۴ طبق بررسي  هاي شركت وب روت، به طور متوسط هر رايانه به ۲۵ نوع برنامه جاسوسي آلوده بوده است.
ناامني حاصل از اين پديده اينترنتي باعث شده يك صنعت چند ميليارد دلاري جديد ايجاد شود، درحال حاضر بسياري از شركت  ها با ارائه خدمات امنيتي در اين زمينه ساليانه درآمدهاي قابل توجهي كسب مي  كنند.

انتشار سؤالات آزمون در اينترنت
گروه دانش: سؤالات امتحان نهايي مقطع دبيرستان در كشور مجارستان پيش از برگزاري آزمون در شبكه جهاني اينترنت منتشر شد و باعث رسوايي مقامات آموزش و پروش اين كشور گرديد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، پرسش هاي درس ادبيات پيش از برگزاري آزمون در برخي از سايت هاي اينترنتي نمايان شد كه اين موضوع باعث نااميدي ۹۰ هزار دانش آموز شركت كننده در اين آزمون گرديد. البته مقامات كشور مجارستان معتقدند كه انگيزه سياسي پشت اين رسوايي نهفته است چون سؤالات ابتدا براي رسانه هاي گروهي ارسال شد.

ايران
بيش از۴۰ مركز از پشتيبانيISP دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برخوردارند
ايلنا: درحال حاضر بيش از ۴۰۰ پژوهشگر به عنوان كاربر و بيش از ۴۰ مركز ديني مستقر در قم، از پشتيبانيISP دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برخوردار هستند.
دبير شوراي اطلاع رساني و مدير اطلاع رساني و فناوري اطلاعات و ارتباطات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم  ، اظهار داشت  : اين دفتر در راستاي پشتيباني و حمايت از مراكز پژوهشي، آموزشي و فرهنگي خود اقدام به راه اندازيISP پانصد و دوازده كيلو بايتي كرده است.
سيد محمدرضا حسيني، در ادامه خاطرنشان كرد  : اينISP از پهناي باند قابل قبولي برخوردار بوده و با استفاده از آن براي محققان و پژوهشگران برتر اين دفتر account تعريف شده است.
وي افزود: اين دفتر مراكز علمي، پژوهشي در حوزه دين كه در قم مستقر هستند   را نيز پشتيباني كرده و تا كنون بيش از ۴۰ مركز مورد پشتيباني و حمايت ISP دفتر مديريت اطلاع رساني و فناوري اطلاعات و ارتباطات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم قرار گرفته  اند.
وي تصريح كرد: درحال حاضر بيش از ۴۰۰ پژوهشگر به عنوان كاربر از پشتيباني ISP اين دفتر برخوردار هستند.

فروشگاه موسيقي آن لاين ياهو
گروه دانش: سايت اينترنتي ياهو قصد راه اندازي سرويس جديدي را دارد كه در اين سرويس جديد، كاربران به عضويت شبكه موسيقي آن لاين اين سايت درمي آيند و همچنين كاربر مي تواند با پرداخت پول، ترانه مورد نظر خود را از فروشگاه موسيقي آن لاين ياهو دانلود نمايد.حق عضويت در اين سرويس ۵ دلار در ماه است.در فروشگاه موسيقي آن لاين ياهو بيش از يك ميليون ترانه متنوع وجود دارد كه كاربر پس از دانلود كردن ترانه هاي مورد نظر قادر به انتقال آنها به دستگاه هاي كامپيوتر خواهد بود.

اينترنت
سايت هاي مورد اطمينان سازمان بهداشت جهاني
گروه دانش: سازمان بهداشت جهاني، فهرست سايت هاي اينترنتي مورد اطمينان خود را اعلام كرد. با توجه به اينكه واكسيناسيون از مرگ دو ميليون كودك در سال جلوگيري مي كند، اين سازمان اطلاعات مفيد و حياتي در مورد واكسن هاي مختلف را در سايت هاي اينترنتي مختلف منتشر مي كند كه دولت ها از اين اطلاعات بيشترين بهره را مي برند.
اما اخيراً مشاهده شده كه برخي از سايت ها، اطلاعات غلط در مورد نكات ايمني واكسن ها در سايت خود عرضه مي كنند كه اين اطلاعات ضد و نقيض باعث سرگرداني كاركنان مراكز بهداشتي شده است. به همين دليل سازمان بهداشت جهاني فهرست ۲۳ سايت اينترنتي را كه مي توان به اطلاعات آن اطمينان كرد منتشر كرد تا دولت ها و كاركنان مراكز بهداشتي تنها از اطلاعات اين سايت ها استفاده كنند. فهرست اين سايت ها در آدرس www.who.int قابل رؤيت مي باشد.

سخت افزار
اتصال بي سيم به اينترنت از طريق لپ تاپ
گروه دانش: يك شركت توليدكننده لوازم الكتريكي در ژاپن براي اولين بار به توليد انبوه نوعي لپ تاپ پرداخت كه داخل اين دستگاه از تكنولوژي (Cellular) استفاده شده است.
با استفاده از اين تكنولوژي مي توان به صورت بي سيم به شبكه جهاني اينترنت متصل شد.قيمت اين لپ تاپ از ۲۱۹۹ دلار آغاز مي شود و با افزايش ويژگي هاي دستگاه قيمت آن نيز بالاتر مي رود.از جمله ديگر ويژگي هاي اين لپ تاپ ۳/۱ كيلوگرمي (بدون در نظر گرفتن آداپتور برق) مي توان به وجود تكنولوژي WI- FI ، بلوتوث و درايو اپتيكال اشاره كرد.سرعت سير در اينترنت با اين لپ تاپ دو برابر سرعت دستگاههايي است كه در آنها از مودم dial _up استفاده مي شود. به عبارتي ديگر سرعت انتقال اطلاعات در اين لپ تاپ بين ۴۰۰ تا ۷۰۰ كيلوبيت در ثانيه است.

Metro رقيب PDF
ايلنا: Metro ابزاري است كه از لحاظ كاربرد تا حد زيادي مشابه PDF است و در ويندوز لانگ هورن گنجانده خواهد شد.
شركت مايكروسافت نوعي فورمت سند معروف به Metro طراحي كرده است كه تا حد زيادي شبيه PDF شركت Adobe است.
هنگامي كه بيل گيتس در كنفرانس مهندسي سخت افزار ويندوز (Win HEC) هفته گذشته فورمت Metro را معرفي كرد، بسياري از تحليلگران آن را به عنوان رقيبي كليدي براي فورمت PDF معرفي كردند.
اين فورمت كه برنسخه جديد ويندوز معروف به لانگ هورن اضافه خواهد شد، از نظر عملكرد مشابه PDF خواهد بود  ، به اين معني كه به كمك آن مي  توان فايل  هايي را ايجاد كرد كه قابل چاپ، مشاهده و بايگاني كردن است، بدون آنكه به برنامه  اي كه آن را ايجاد كرده نياز باشد.
با اين  كه تحليلگران معرفي Metro را آغازگر رقابتي قابل توجه بين دو فورمت مي  دانند دو شركت مايكروسافت و Adobe چنين رقابتي را كم ارزش مي  دانند.

كاهش زمان باز شدن صفحات اينترنتي
ايرنا: شركت «گوگل» نسخه آزمايشي نرم افزار «وب اكسليتور» خود را براي سرعت بخشيدن به باز شدن و به نمايش در آمدن سايتهاي اينترنت، عرضه كرد.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوزفكتور» ، شركت «گوگل» اعلام كرد اين نرم افزار با ارسال درخواست باز شدن سايت هاي اينترنتي از طريق سرورهاي «گوگل» و همچنين ذخيره كردن نسخه هايي از سايتهاي به وفور بازديد شده براي بازگشايي سريع، زمان به نمايش در آمدن سايتهاي اينترنتي را براي كاربران استفاده كننده از اينترنتهاي داراي باند پهن، به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد.
به علاوه اين نرم افزار كه كاربران مي توانند آن را به رايگان از وب سايت «گوگل» دانلود كرده و در رايانه خود نصب كنند، اتصال اينترنتي مورد استفاده كاربران را بررسي كرده و با فشرده سازي اطلاعات قبل از ارسال آنها به رايانه، تأخيرهاي موجود در انتقال اطلاعات را كاهش داده و بيش از پيش بر سرعت باز شدن صفحات اينترنتي مي افزايد. كاربران اين نرم افزار قادر خواهند بود از طريق نوار ابزار (تولبار) «گوگل» كه روي مرورگر اينترنتي نصب مي شود، مدت زماني را كه به كمك «وب اكسليتور» از زمان باز شدن سايت كاسته شده، مشاهده كنند.
شركت «گوگل» اعلام كرده است كه اين نرم افزار ويژه اتصالات اينترنتي باند پهن طراحي شده و تأثير چنداني در سرعت اينترنت كاربران مودمهاي «دايل آپ» نخواهد داشت و به علاوه سرعت دانلود فايلهاي بزرگ در اينترنت را نيز افزايش نمي دهد.
نرم افزار «وب اكسليتور» براي رايانه هاي مجهز به سيستم عامل «ويندوز» يا «ويندوز ايكس پي» طراحي شده و روي مرورگرهاي «اكسپلورر» و يا «فايرفاكس» قابل نصب است.

برنامه ارائه خدمات پزشكي و ثبت
سوابق بيماران از طريق اينترنت
ايرنا: راه اندازي يك برنامه جديد خدمات اينترنتي امكان ثبت پرونده هاي پزشكي و ارائه خدمات بهتر درماني را براي بيماران فراهم مي آورد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، خدمات اينترنتي iHealthRecordامكان كنترل سوابق پزشكي بيماران را فراهم مي كند و پزشكان مي توانند به هنگام نياز به آن دسترسي پيدا كنند. با اين كار در نهايت خطر اشتباهات پزشكي مانند تجويز اشتباهي دارو كاهش خواهد يافت.
انتظار مي رود اين شيوه جايگزين روش معمولي ثبت پرونده هاي پزشكي شود و امكان تبادل اطلاعات بدون نياز به مراجعه به مطب پزشك كه وقت گير و هزينه بر است فراهم شود.
شركت خدمات پزشكي آن لاين Medem را در سال ۱۹۹۹جوامع پزشكي مانند انجمن پزشكي آمريكا، انجمن روان پزشكي آمريكا و فرهنگستان پزشكان اطفال آمريكا تأسيس كردند.
دكتر جيمز روهاك رئيس انجمن پزشكي آمريكا مي گويد سوابق بهداشتي شخصي الكترونيكي، خدمات مهمي براي بيماران و پزشكان و عنصر كليدي زيرساخت فناوري اطلاعات ملي است.
به گفته گروههاي پزشكي پشتيبان iHealthRecord اين اولين گام در تبديل شيوه نگهداري پرونده هاي پزشكي بر روي كاغذ كه پراشتباه و حجيم است به يك ساختار ديجيتالي و كارآمد است.
اين سامانه اشتباهات پزشكي را كاهش و جان بيماران را نجات مي دهد.
دسترسي به اين خدمات آن لاين رايگان است و بيماران مي توانند به طور مستقيم از طريق نشاني اينترنتي
http:// www.ihealthrecord.org
به آن دسترسي يابند.
پزشكان، بيمارستانها و گروههاي پزشكي براي استفاده از اين خدمات به ازاي هر بيمار در ماه حداكثر ۲۵دلار مي پردازند. بابت هزينه مشاوره براي هر نامه الكترونيكي كه از طريق اين سامانه انجام مي شود نيز مبلغي دريافت مي شود.
اين خدمات با رمز عبور محافظت مي شود و بيمار جزييات پزشكي خود را در داخل يك كادر مشابه آنچه كه در مطب پزشكان مورد استفاده قرار مي گيرد وارد مي كند.
بيماران مي توانند جزييات داروي تجويزي، بيمه درماني و نام پزشكان خود را نيز ثبت كنند.
بيماران مي توانند پرونده خود را تنظيم كنند. اين سامانه به گونه اي طراحي شده است كه امكان اينكه نفوذگران اينترنتي بتوانند پرونده بيماران را مشاهده كنند به حداقل مي رساند.
بيماران پرونده خود را كنترل مي كنند و مي توانند كساني را كه امكان ديدن پرونده را دارند مشخص كنند.
هر كسي كه پرونده بيمار را باز كند اثر انگشت الكترونيكي از خود برجاي مي گذارد كه براي بيمار قابل مشاهده است.
با اين حال اين سامانه مطمئن نيست. بيماران مي توانند در پرونده خود اطلاعات غلط وارد كنند يا شرح حال جعلي تهيه نمايند.
با اين حال دليلي ندارد افراد اطلاعات غلط در پرونده شخصي خود ارائه كنند.
در حال حاضر كاركنان بخش هاي اورژانس بيمارستانها به اطلاعات حياتي بيماران دسترسي ندارند.
بيماران مي توانند يك كارت جيبي اورژانسي حاوي رمز عبور داشته باشند تا امكان مشاهده سوابق پزشكي بيمار براي پزشكان فراهم شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |