سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۰ - May 17, 2005
خاتمي در ايران خودرو:
ايران در طراحي و دانش فني خودرو خودكفاست
002469.jpg
عكس : عليرضا بني علي
گروه اقتصادي:خودروسازي موتور محرك صنعت در هر كشوري است و ايران از نظر طراحي و دانش فني ساخت خودرو امروز صد درصد به خودكفايي رسيده است .
سيد محمد خاتمي  رئيس جمهوري ديروز از طرح تكامل و توسعه صنعت خودرو ديدن كرد و سپس در جمع متخصصان و دست اندركاران توليد گفت: ايران از بحران هاي بزرگي عبور كرد و پس از انقلاب و استقرار بنيادهاي جديد، كشور با آشوب ها، ترور ها، تهديد ها و جنگ دشمن متجاوز رو به رو شد ولي از تمامي اين بحرانها سربلند بيرون آمد.
خاتمي گفت: صنعت ما نيز از اين بحرانها با افتخار گذشت و پشتوانه اقتصاد كشور شد و امروز از مرحله مصرف كنندگان صرف به مرحله توليد ملي و جذب سرمايه رسيده ايم.
وي جذب سرمايه گذاري خارجي را مكمل سرمايه محدود داخلي براي توسعه صنعت كشور ضروري دانست و گفت: در برنامه ۵ ساله چهارم توسعه بايد بيش از ۵۰ ميليارد دلار جذب سرمايه گذاري خارجي داشته باشيم.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: امروز خلاقيت، كار و توانمندي جوانان ايراني در عرصه جهاني پياده مي شود و علاوه بر خودرو، تراكتور، سد، نيروگاه و سيلو با نام و ليسانس ايراني در جهان توليد مي شود.
رئيس جمهور از خودروي سمند به عنوان افتخار صنعت خودروسازي ايران ياد كرد و گفت: امروز خودروي سمند در بسياري از كشورها به مرحله توليد رسيده و علاوه بر صادرات، فن آوري اين خودرو به كشورهاي ديگر واگذار شده است.
خاتمي افزود: ايراني كه هميشه به خاطر فرش و خشكبار خود در جهان مشهور بود، امروز بيش از ۶۰ درصد از صادرات خود را به جاي مواد اوليه، محصولات و توليدات كشورمان تشكيل مي دهد.
وي گفت: پيش بيني مي شود در سال جاري بيش از ۳۰۰ ميليون دلار قطعات و خودرو به جهان صادر كنيم.
رئيس شوراي عالي اقتصاد با بيان اينكه در خاورميانه ايران پس از تركيه بزرگترين توليد كننده خودرو است، گفت: امتياز ما نسبت به تركيه، ساخت صنايع قطعه سازي خودروست كه توسعه اين صنعت كشور را پايدار مي سازد.
خاتمي با بيان اينكه بيش از يك ششم صنعت جهان به خودروسازي مربوط مي شود، افزود: ايران ۳۷ سال پيش و پيش از كره جنوبي با توليد سواري پيكان وارد صنعت خودروسازي شد، ولي به دليل مشكلات فراوان از اين كشور و همرديفان خود عقب افتاديم كه بايد جبران شود.وي گفت: پيكان نام ماندگاري است كه به يادگار خواهد ماند چرا كه موتور محرك صنعت ماست و تجربه پيكان بزرگترين سرمايه براي توسعه كشور بود. مديريت صنعت كشور هم چون پيكان بايد متحول شود و امكان جذب سرمايه، امكانات و فن آوري ديگران در كشور بايد فراهم گردد.
رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه ايران مستحق عقب ماندگي نيست گفت: قانون جذب سرمايه گذاري خارجي متاثر از سياست تنش زدايي تحول عظيم سالهاي اخير است.
رئيس جمهور يكي از بهترين كارها را كوتاه كردن دست دولت از صنعت خودرو عنوان كرد و گفت: امروز با حضور رقبا در ايران قدرت انتخاب براي شهروندان ايراني ايجاد شده و بايد خودروي ملي نيز با قيمتي مناسب ارايه شود.
رئيس جمهوري گفت: بايد كاري كرد كه خودروي ملي با قيمت مناسب علاوه بر شهروندان ايراني به جهانيان نيز ارايه شود.وي تأكيد كرد: طرح تعويض خودروهاي فرسوده بايد براي رفاه اقشار متوسط با تسهيلات مناسب تر اجرا شود.
وي در ادامه افزود: در كنار توسعه صنعت، با جذب فرهيختگان و جوانان تحصيل كرده، امر تحقيقات در توسعه صنعت مورد توجه بسيار خوبي قرار گرفته است كه بايد براي توسعه رقابت تداوم يابد.
خاتمي گفت: كاهش تعرفه ها و ورود بخش خصوصي براي افزايش رقابت در صنعت خودروسازي لازم است ولي در كنار رقابت حمايت از صنعت نوپاي خودروسازي  ملي بايد مورد توجه بيشتري قرار گيرد.
موتور ملي
در اين مراسم اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن نيز گفت: طراحي موتور خودرو در كشور در حال انجام است و به زودي ايران براي نخستين بار داراي موتور ملي خودرو مي شود.وي گفت: امروز در عرصه صنعت خودرو به نقطه اي رسيديم كه صاحب برند معتبر در داخل هستيم كه مي خواهيم آن را در جهان عرضه كنيم و نيز سرمايه گذاري مشتركي (پلتفورم ) با معتبرترين شركتهاي خودروسازي جهاني انجام داديم.

در حالي كه شماره گذاري پيكان متوقف شد
۴۰۰ دستگاه پيكان ديگر به بازار عرضه مي شود
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: يكشنبه هفته جاري خط توليد پيكان متوقف شد و آخرين پيكان توليدي روانه موزه صنعت خودرو گرديد اما نكته ابهام برانگيزي كه در اين مراسم وجود داشت، وجود بدنه هاي پيكان درون انبارها بود و اينكه آيا خودروي فوق آخرين پيكان بود كه شماره گذاري شده است . رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع در اين زمينه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر اينكه آيا ايران خودرو طبق مجوز اخذشده ۲۵ هزار دستگاه پيكان را توليد كرده است، گفت: تمامي اين ميزان از سوي شركت ايران خودرو توليد نشده است و حدود ۴۰۰ دستگاه پيكان ديگر توليد و عرضه خواهد شد.
رضا ويسه افزود: روز يكشنبه خط توليد پيكان از بدنه سازي متوقف شد چرا كه خط توليد مداوم است، لذا آنچه مربوط به بخش رنگ و تزئينات بود به عنوان ادامه، بايستي كامل مي شد.وي تأكيد كرد: تعدادي از قطعات خودروهاي پيكان درون انبارها نيز مربوط به بازار يدكي مي شود.
با توجه به اين اظهارات به نظر مي رسد پيكاني كه روز يكشنبه روانه موزه صنعت خودروي كشور شد آخرين پيكان نبوده و اقدام فوق صرفاً يك حركت نمادين بوده است.
ديروز يك منبع مطلع اعلام كرد كه به دليل عدم شماره گذاري خودروهاي پيكان ، خريداران آن سرگردان هستند، اين در حالي است كه بنا بر برخي گزارش ها قيمت پيكان حدود ۳۰۰ هزار تومان در بازار افزايش يافته است در حالي كه امكان شماره گذاري آن وجود ندارد.

فروردين ماه امسال ايرانيان ۳۲ هزار
بسته هديه و سوغات گرفتند
گروه اقتصادي: ۳۲ هزار بسته هديه و سوغات به ارزش ۴ ميليارد و ۹۰۰ ميليون ريال طي فروردين ماه امسال وارد كشور شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۸ درصد و از حيث ارزش ۱۱ درصد افزايش داشت.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران در اين مدت بيشترين بسته هاي هديه و سوغات (۷/۸۰ درصد) به لحاظ ارزش از طريق گمرك امانات پستي تهران وارد كشور شد و گمركات امانات پستي اصفهان با ۴/۴ درصد و مشهد با ۲/۴ درصد رتبه هاي دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
ارزش هر كيلو هديه و سوغات ورودي به كشور حدود ۶۲ هزار ريال بود كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزايش نشان مي دهد.
در اين مدت ۱۸ هزار و ۷۰۰ بسته هديه و سوغات به ارزش ۲ ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريال به خارج از كشور ارسال شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد بسته و ارزش به ترتيب ۵ و ۷ درصد كاهش داشت.
در مدت ياد شده ۷۷ درصد هديه و سوغات از طريق گمركات امانات پستي تهران به خارج از كشور ارسال شد و گمركات اصفهان با ۷/۵ درصد و مشهد با ۴ درصد در رده هاي بعدي قرار گرفتند.

گفت وگوي امروز
واردات خودرو مانع ارايه وعده هاي بدون
پشتوانه از سوي توليدكنندگان داخلي مي شود
گروه اقتصادي: بحث واردات خودرو كه از ۳ سال گذشته از سوي دولت مطرح و هم اكنون با واردات خودروهايي چون تويوتا در حد يك هزار دستگاه تا مردادماه، بي.ام. و با واردات ۴۰۰ دستگاه و بنز با واردات ۵۰۰ دستگاه در حال تحقق است، از چندي پيش زمينه بروز نگراني براي توليدكنندگان داخلي را فراهم كرده به نحوي كه اغلب خودروسازان نگران از دست دادن بازار و واردآمدن خسارت به واحدهاي توليدي خود هستند. مهندس دوست حسيني معاون امور توليد وزارت صنايع و معادن در اين رابطه به پرسش هاي ما پاسخ داده است.
***
* واردات خودرو چه تبعاتي بر اقتصاد كشور و توليدكنندگان داخلي خواهد داشت؟
- با توجه به تعرفه ۱۰۰ درصدي واردات خودرو به كشور و فراهم شدن زمينه رقابت، به نظر مي رسد ضرري توليدكنندگان داخلي را تهديد نمي كند. سال گذشته تعرفه ۸۰ درصدي براي واردات خودروهاي دوگانه سوز لحاظ شد كه اين رقم براي امسال به ۹۰ درصد رسيده است. اين اقدام باعث مي شود خودروسازان داخلي بيشتر به فكر توليد خودرو با قيمت مناسب و كيفيت بهتر باشند.
مصرف كنندگان حق دارند خودروهايي با كيفيت و مصرف سوخت قابل قبول و درجه ايمني بالا خريداري كنند. امسال با ورود خودروهايي چون تويوتا، بي.ام.و و بنز به كشور، خودروسازان بايد خود را هرچه بيشتر براي رقابت آماده كنند تا بتوانند در اين بازار رقابتي محصولات بهتر و بيشتري را عرضه كنند.
اگر در هر صنعتي انديشه بستن بازار و عدم واردات وجود داشته باشد تا با نظام خودكفايي توليدات انجام گيرد، اين صنعت رشد نخواهد كرد چراكه فعاليت در فضاي بسته تجاري و اقتصادي منجر به سودآورشدن تمام بنگاه ها مي شود.
اين موضوع نيز نتيجه اي جز واردآمدن خسارت به كشور و سودآوري بنگاه ها و اصطلاحا خسارت اقتصاد ملي به نفع اقتصاد سودآور بنگاه ها ندارد.
مسئولان كشور بايد در انديشه ساماندهي منافع ملي باشند. به عبارتي منافع ملي بايد در جهتي باشد كه سود بنگاه ها كمتر شود. هم اكنون به نحوي كه از ۱۰۰ درصد فعلي در پايان برنامه چهارم، حداكثر به ۵۰ درصد تقليل خواهد يافت.
تاكنون به علت شرايط اقتصادي، ارزي و تجاري كشور، بازار انحصارا در اختيار خودروسازان داخلي قرار داشت، به همين دليل امكان اعمال تغيير و تحولات به صورت سريع وجود نداشت.كاهش تدريجي تعرفه واردات خودرو ظرف ۵ سال به نفع مردم و اقتصاد ملي خواهد بود. خودروسازان نيز با ورود به فضاي رقابتي منتفع خواهند شد، چراكه زمينه افزايش كيفيت خودروهاي توليدي و انجام صادرات برايشان مهيا مي گردد.
* با توجه به بحث منافع ملي چرا قيمت خودرو روند كاهش ندارد؟
- به لحاظ اينكه ۲۰ سال گذشته مردم مجبور بودند هر خودرويي را با هر كيفيت و قيمتي خريداري كنند، لذا تبديل فضاي گذشته به فضاي رقابتي كامل به شكل ناگهاني ميسر نبود. با اتخاذ سياستي جديد در اين عرصه (كاهش تعرفه ها) فاصله بين قيمت هاي داخلي و خارجي خودرو كاهش مي يابد. به عبارتي ديگر قيمت خودروها با اعمال سياست فوق به شكل لجام گسيخته افزايش نخواهد يافت و محدود و متناسب با بازار جهاني بالا خواهد رفت.با اجرايي شدن روند واردات خودرو، به نظر مي رسد طي ۵ سال آينده، خودروسازان داخلي فرصت مناسبي براي اصلاح فعاليت خود پيدا كنند و از دادن وعده هايي بدون پشتوانه براي آينده خودداري كرده و فقط وعده هاي قابل تحقق را به مردم اعلام كنند.
* وضعيت توليدات صنعتي كشور در سال گذشته چگونه بود؟ امسال را چگونه پيش بيني مي كنيد؟
- براساس برآوردهاي انجام شده در سال گذشته و اطلاعات آ ماري فصلي منتشرشده از سوي بانك مركزي و ارزيابي وزارت صنايع از توليدات صنعتي در مجموع، طي سال گذشته با نرخ ثابت، توليدات صنعتي كشور ۱۰ درصد رشد داشته است. در واقع مي توان گفت طي تمام سال هاي برنامه سوم، نرخ رشد صنعت، رقمي بالاتر از ۱۰ درصد بوده است.در مورد سال جاري بايد گفت وقتي ۴ سال نرخ رشد بالا باشد، تثبيت اين نرخ رشد سخت تر مي شود، لذا با اصلاحاتي كه در قانون و مقررات به وجود آمده و تسهيلاتي كه ارايه خواهد شد به دنبال حفظ رشد ۱۰ درصدي توليدات صنعتي در سال جاري هستيم.

ابهام در مصوبه شوراي پول و اعتبار
كميسيون اقتصادي مجلس خواهان لغو
مصوبه يكسان سازي سودتسهيلات بانكي شد
گروه اقتصادي: پس از انتشار خبر مصوبه شوراي پول و اعتبار موضعگيري هاي گوناگوني در قبال آن اتخاذ شد كه حاكي از روشن نبودن جزئيات اين مصوبه بود و در حالي كه اكثر دست اندر كاران اقتصادي در انتظار انتشار آيين نامه اجرايي اين مصوبه از سوي بانك مركزي جمهوري اسلامي هستند ديروز اعلام شد كه كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به رييس جمهور خواهان لغو اين مصوبه شده است.
به گزارش خبرنگار ما حيدر مستخدمين حسيني معاون پارلماني وزير امور اقتصادي و دارايي ديروز در اظهاراتي با تاييد اين خبر تاكيد كرد: نمايندگان مجلس با چهار ابهام جدي مواجهند و بر اين اساس خواستار عدم اجراي مصوبه شوراي پول و اعتبار شده اند. وي به فارس گفت: در نشست كميسيون اقتصادي مجلس درباره تعيين نرخ ۱۶ درصدي نرخ سود تسهيلات بانكي نمايندگان وزارت اقتصاد، سازمان مديريت و برنامه ريزي و بانك مركزي شركت داشتند، ابهام نخست نمايندگان اين بود كه با تعيين نرخ ۱۶ درصد به عنوان حداقل سود بانكي تكليف بخشهايي مانند كشاورزي، صنعت و صادرات كه طي سالهاي اخير مرتبا نرخ سود تسهيلاتشان كاهش پيدا مي كرد چيست.
سؤال بعدي نمايندگان در مورد نحوه حمايت دولت و پرداخت مابه التفاوت نرخهاي فعلي سود بانكي با نرخ مصوب شورا بود و اينكه توليد كنندگان بايد تسهيلات بانكي را با نرخ ۱۶ درصد اخذ و مابه التفاوت را تحت عنوان يارانه از دولت دريافت كنند؟
مستخدمين حسيني اضافه كرد: نحوه تامين اين يارانه نيز از ابهامات ديگر كميسيون اقتصادي مجلس بود، چرا كه نمايندگان معتقد بودند هر ساله تدارك ساز و كارهاي پرداخت يارانه در قالب بودجه سنواتي مشكل است ضمن اين كه پاسخ نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي درباره نامشخص بودن محل تامين يارانه بخشهاي تحت حمايت دولت ابهامات جدي در اين مورد به وجود آورد. وي گفت: نكته ديگر سقف تسهيلات اعطايي بانكها به بخشهاي مختلف بود كه مورد پرسش قرار گرفت و به آن پاسخ قانع كننده اي داده نشد.
به گفته مستخدمين حسيني نمايندگان دولت نرخ ۱۶ درصد را كف سود تسهيلات بانكها اعلام كردند و در خصوص اين كه سقف اين تسهيلات چقدر خواهد بود، پاسخ روشني به نمايندگان كميسيون اقتصادي ندادند.
در همين حال ديروز به نقل از يك مقام آگاه در سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام شد كه مصوبه شوراي پول و اعتبار براي يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي اجرا مي شود. اين مقام اظهار داشت: سازمان مديريت و برنامه ريزي در حال تنظيم آيين نامه تبصره ۲ قانون بودجه سال ۸۴ كل كشور مربوط به پول و ارز براي ابلاغ به استانها است و در تنظيم اين آيين نامه  نرخ ۱۶ درصد مصوب شوراي پول و اعتبار را براي سود تسهيلات بانكي مبنا قرارگرفته است. به گفته وي مصوبه شوراي پول و اعتبار به زودي ابلاغ و به اجرا در مي آيد.
واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست در گزارشي به نقد نظام چند نرخي سود تسهيلات بانكي در ايران پرداخته و نوشت: نظام چند نرخي سود تسهيلات بانكي در ايران مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست در اين گزارش با اعلام اين كه شوراي پول و اعتبار تا كنون در ابتداي هر سال به تعيين نرخ سود تسهيلات بانكي در ايران مي پرداخت، افزود: هر چند از لحاظ تئوري اين نرخها مي توانست طي سال اصلاح و تجديد نظر شود، اما در عمل هيچ گاه چنين اتفاقي نيفتاده است.

هزينه هاي نشست و برخاست هواپيما
در فرودگاههاي تهران دو برابر دبي است
فارس: عضو هيات مديره هواييمايي جمهوري اسلامي  گفت: يكي از موانع موجود براي تبديل شدن تهران به هاب فرودگاههاي منطقه هزينه هاي بالاي نشست و برخاست هواپيماست كه اين هزينه ها بيش از دو برابر فرودگاه دبي و سه برابر فرودگاه ابوظبي است.
احمد صانعي اظهار داشت: حضور هما به عنوان يك شركت هواپيمايي قدرتمند در منطقه دغدغه و نگراني بسياري از رقبا از جمله هواپيمايي امارات است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۳۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۲۶۷


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |