سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۰ - May 17, 2005
تهران و باكو يادداشت تفاهم همكاري هاي دفاعي امضا كردند
فارس: جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان صبح ديروز (دوشنبه) يادداشت تفاهم همكاري هاي دفاعي امضا كردند.
بر اساس اين يادداشت تفاهم كه در راستاي معاهده اصول مناسبات دوستانه دو كشور ميان امير دريابان علي شمخاني و سعيد صفرابيف وزيراي دفاع ايران و آذربايجان به امضا رسيد، طرفين همكاري هاي خود را با هدف افزايش مناسبات دفاعي و تحكيم صلح و ثبات در منطقه توسعه مي دهند.
اين تفاهم نامه در پايان دومين دور از مذاكرات رسمي ميان وزراي دفاع دو كشور در تهران امضاء شد.
ايران آماده توسعه روابط
با كشورهاي منطقه است
وزير دفاع در پايان دومين دور از مذاكرات رسمي وزراي دفاع ايران و آذربايجان گفت: جمهوري اسلامي ايران از هر اقدامي كه منجر به توسعه روابط و ايجاد آرامش و رفاه براي دو كشور و منطقه شود، مضايقه نخواهد كرد.
امير دريابان شمخاني ديروز در جمع خبرنگاران امضاي تفاهم نامه همكاري هاي دفاعي ميان دو كشور را «تسهيل كننده مسيري» دانست كه توسط روساي جمهوري دو كشور آغاز شده است.
وزير دفاع كشورمان همچنين ابراز اميدواري كرد كليه مناقشات و سوء تفاهم هاي منطقه اي از طريق تفاهم و گفت وگو حل و فصل شود.
تكذيب واگذاري پايگاه
از سوي آذربايجان به آمريكا
وزير دفاع جمهوري آذربايجان پيشرفتهاي دفاعي ايران در زمينه صنايع دفاعي را چشمگير خواند و گفت: ايران در توليد صنايع الكترونيك در مرحله بسيار قدرتمندي از زمان خود جاي گرفته است.
دريابان شمخاني و سپهبد صفر ابيف وزيران دفاع جمهوري اسلامي  ايران و جمهوري آذربايجان ديروز پس از امضاي يادداشت تفاهم دفاعي با حضور در يك كنفرانس خبري، نتايج مذاكرات را مفيد ارزيابي كرده و بر تحكيم و تعميق مناسبات دفاعي دو كشور تأكيد كردند.
در اين كنفرانس خبري خبرنگاري از وزير دفاع آذربايجان پرسيد به گفته برخي رسانه هاي گروهي آذربايجان، پايگاه نظامي براي حمله آمريكا به ايران در اختيار اين كشور قرار داده است؛ وي در پاسخ با تكذيب چنين اخباري گفت: جمهوري آذربايجان تاكنون راجع به چنين موضوعي با هيچ كشوري مذاكراتي نداشته است.
وي، جمهوري آذربايجان را كشوري مستقل خواند و افزود: آذربايجان سياست هاي خود را به طور مستقل پيش مي برد.
همان خبرنگار از صفرابيف، وزير دفاع جمهوري آذربايجان سئوال كرد اگر زماني چنين پيشنهادي به آذربايجان ارائه شود آيا آن را خواهد پذيرفت؛ وي در پاسخ با بيان اين كه فعلاً چنين تكليفي به ما نشده است هر گونه بحث درباره اين موضوع را غيرمفيد خواند.
خبرنگاري در سئوال خود با اشاره به سفر اخير برخي وزراي دفاع كشورهاي خارجي به ايران، علت بيشتر شدن اين سفرها را از وزير دفاع ايران جويا شد؛ شمخاني در پاسخ وجود ثبات، امنيت و اقتدار در جمهوري اسلامي ايران را محرك اصلي اين سفرها خواند.
به گفته شمخاني وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران امروزه علاوه بر پيشرفت هاي چشمگير در صنعت دفاعي و سخت افزاري در بخش نرم افزاري نيز در جهت ارتقاي همكاري هاي منطقه اي و نفي مداخلات فرامنطقه اي به پيشرفت هاي فوق العاده اي رسيده و ثمره اين تلاشها، سفرهاي وزراي دفاع ساير كشورها به ايران است.

امروز بايد از آزادسازي خرمشهر درس هاي مهم تري بگيريم
ايسنا: رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: درس هايي كه بايد امروز و همه روز از آزادسازي خرمشهر بگيريم، بسيار مهم تر از اصل برگزاري مراسمي است كه به مناسبت سوم خرداد، برپا مي شود.
سردار ميرفيصل باقرزاده، رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، در مصاحبه  مطبوعاتي خود كه در آستانه سالروز فتح خرمشهر برگزار شد، اتحاد، همبستگي و مشاركت عمومي ملت ايران را يكي از مهم ترين درس هاي عمليات بيت المقدس و آزادي خرمشهر دانست و گفت: آزادي خرمشهر از بركات وحدت ملي بود.نكته  مهم ديگر كه بايد بررسي شود، بازتاب هاي ناشي از يادآوري خاطرات زيباي دفاع مقدس است.اين مساله صرف نظر از ايجاد همبستگي، وحدت ملي و يادآوري اينكه هيچ چيز و هيچ كس از آن دوران فراموش نشده، باعث مي شود زيباترين صفات در نسلي كه آن دوران را لمس نكرده، بروز كند.

در پي تصويب طرح الزام دولت به ازسرگيري غني سازي
هاشمي شاهرودي از نمايندگان تشكر كرد
ايسنا: رئيس قوه قضاييه در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي اهانت به قرآن كريم در زندان گوانتانامو توسط آمريكاييان را محكوم كرد و گفت: اين ها نه براي اديان و نه براي اعتقادات مردم احترامي قائل نيستند و اين گونه توهين ها نقض آشكار حقوق بشر و حقوق ملت هاست.
آيت الله هاشمي  شاهرودي، رئيس قوه قضاييه، با تبريك ولادت امام حسن عسگري (ع) و حضرت معصومه (س) به مصوبه مجلس شوراي اسلامي درباره ادامه غني سازي فناوري هسته يي اشاره كرد و گفت: مصوبه بسيار خوب و مناسب مجلس شوراي اسلامي درخصوص ادامه غني سازي فناوري هسته يي دل تمام مردم شريف ايران و مسئولان نظام را شاد كرد.
رئيس قوه قضاييه، تأكيد مجلس بر ادامه غني سازي را خواست همه مردم دانست و افزود: مساله هسته يي يكي از چالش هاي ظالمانه و ترفندهاي استكباري آمريكاست و در اين زمينه سعي مي كند اروپا را نيز به دنبال خود كشاند.
هاشمي شاهرودي، تأكيد كرد: ما بارها اعلام كرده ايم و تمام جهانيان نيز مي دانند كه در فناوري هسته يي صرفا به دنبال مسايل علمي و انرژي هسته يي صلح آميز هستيم، در حالي كه بسياري از مدعيان حقوق بشر حتي حقوق اوليه ملت ها را ناديده گرفته و سلب مي كنند.
رئيس قوه قضاييه، دستيابي ايران به انرژي صلح آميز هسته يي به دست دانشمندان و متخصصان جوان ايراني را مايه مباهات توصيف كرد و گفت: دستيابي به فناوري صلح آميز و علمي هسته يي محصول تلاش دانشمندان و متخصصان يك ملت مسلمان و تحولي تاريخي است.
در اين جلسه مواد ديگري از لايحه قانون شوراهاي حل اختلاف و نهاد قاضي تحكيم مورد بررسي قرار گرفت.به موجب موادي از اين لايحه، شورا با تقاضاي طرفين يا تقاضاي احدي از طرفين يا بنا به تشخيص مقام قضايي موارد اختلاف را از طريق صلح و سازش خاتمه مي دهد.دعاوي با خواسته طلاق يا صدور گواهي عدم امكان سازش و تمكين با هدف حفظ كيان خانواده به منظور صلح و سازش و ترميم اختلافات به شوراي حل اختلاف ويژه خانواده ارجاع مي شود.هم چنين صلاحيت شورا در امور كيفري منحصر به مواردي شد كه عنوان مجرمانه آن داراي سابقه شرعي نباشد.احكام شوراهاي حل اختلاف به تأييد مشاوري كه از ميان قضات شاغل يا بازنشسته توسط رئيس قوه قضاييه انتخاب مي شود، مي رسد.

اعتراض دادستان عمومي و انقلاب تهران
به حكم تبرئه عبدي
ايسنا: سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب تهران به راي صادره از سوي شعبه يكم تشخيص ديوان عالي كشور مبني بر تبرئه عباس عبدي اعتراض كرد.

شوراي نگهبان طرح فعال نمودن هيات منصفه
مطبوعات را مغاير قانون اساسي دانست
فارس: شوراي نگهبان پس از بررسي طرح فعال نمودن هيات منصفه مطبوعات براي جلوگيري از تعطيلي اصل ۱۶۸ قانون اساسي كه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده بود را مغاير اصل ۱۵۷ قانون اساسي دانست.
بنابر نظر شوراي نگهبان ماده (۱۷) قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب
۱۱/۲/۱۳۷۹ كه به عنوان ماده (۳۶) به قانون مطبوعات الحاق شده است، از اين جهت كه اجراي انتخاب اعضاي هيات منصفه را به عهده وزير ارشاد و يا مديركل فرهنگ و ارشاد استان قرار داده است، مغاير اصل ۱۵۷ قانون اساسي مي باشد.
زيرا انتخاب اعضاي هيات منصفه از امور مربوط به تاسيس دادگاه است و بايد در اختيار رئيس قوه قضاييه باشد و بدين جهت الزام رئيس دادگستري به شركت در اين جلسه مغاير اصل مزبور شناخته شد.

انتخاب نهم
002424.jpg
احمدي نژاد كم هزينه ترين كانديداي احتمالي انتخابات
هاتف: يك عضو شوراي شهر تهران، احمدي نژاد (شهردار تهران) را كم هزينه ترين نامزد انتخابات نهم عنوان كرد و گفت كه او براي سفرها و تبليغات انتخاباتي مرخصي مي گيرد. بيادي عضو شوراي شهر تهران و عضو ائتلاف آبادگران گفت: هزينه هاي انتخاباتي احمدي نژاد واقعا از منابع مردمي است. من و تعدادي از نزديكان وي مقداري از اين هزينه ها را تامين كرده ايم. وي در ادامه گفت كه شهردار تهران براي تامين اين هزينه ها در شهرستانها به دانشجويان متوسل شده و عنوان كرده كه هر كس از وي متوقع است از او حمايت نكند. بيادي در خصوص كاهش و كمرنگ شدن حضور احمدي نژاد در شهرداري به دليل فعاليت هاي انتخاباتي گفت: اين مساله صحت ندارد و احمدي نژاد از مرخصي براي فعاليت هاي انتخاباتي استفاده مي كند.
تيم پزشكي معين و بيماري اقتصاد ايران
ايسنا: معين در جمع دانشجويان دانشكده فني دانشگاه تهران در پاسخ به اين سئوال كه تيم پزشكي معين، خاتمي، ظفرقندي و شكوري راد چگونه مي تواند بيماري اقتصاد ايران را درمان كند؟ اظهار داشت: تقسيم كاري خوبي است. در اين تيم هم جراح، هم راديولوژيست و هم متخصص آسم وجود دارد كه با خفقان و انسداد سياسي مبارزه و هواي سالم را نويد دهد. همچنين در تيم ما ايمونولوژيست هم هست زيرا جامعه  ما جوان است و مي تواند با دموكراسي جامعه را هدايت كند. همچنين آقاي خاتمي متخصص كليه هستند و همه  زواياي آلودگي هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي جامعه را مي توانند بشناسند و بزدايند.
وي همچنين با تأكيد بر ضرورت تحول ساختاري در همه  عرصه ها از جمله عرصه  اقتصاد، تصريح كرد: حتي در صورت لزوم مي توانيم در قانون اساسي هم اصلاحات و تحول ساختاري انجام دهيم.معين همچنين در پاسخ به سئوال دانشجويان درباره دانشجوي پولي ، عنوان داشت :اينكه دانشجويان غيررسمي  شهريه پرداخت كنند خود براي دانشگاه درآمد ايجاد مي كند و به استقلال دانشگاه كمك خواهد كرد .از معين پرسيده شد كه اگر در زمان انتخابات مجلس هفتم رئيس جمهور بوديد، چنين انتخاباتي را برگزار مي كرديد؟ گفت: قبلا در اين باره اعلام موضع كردم و شكرگزاري مي كنم كه قبل از برگزاري آن انتخابات استعفا كرده و از دولت بيرون آمدم، چون اگر وزير علوم بودم يا بايد از مجموعه دولت كنار مي رفتم و يا دق مرگ مي شدم.
معين در پاسخ به اينكه آيا پس از رئيس جمهور شدن غني سازي اورانيوم را متوقف مي كند، انگيزه  اين سئوال را متأثر از نبود فضاي اخلاقي در رسانه ها برشمرد و گفت: به دليل نبود حداقل اخلاق در برخي از روزنامه ها سوء تفاهمي  ايجاد شد. من عنوان كرده بودم كه اگر رئيس جمهور شوم بر اساس منافع ملي مذاكره را ادامه مي دهم و كشور ما حق دارد از تكنولوژي هاي روز برخوردار شود و حتي غني سازي اورانيوم را ادامه دهد اما استثنائاتي نيز وجود دارد كه مثلا اگر در كوتاه مدت تماميت ارضي ما مورد تعرض قرار گرفت، بر پايه  منافع ملي و حقوق ملت مي توانيم براي مدت كوتاهي غني سازي را متوقف كنيم و اين را زماني عنوان كردم كه غني سازي متوقف بود و هنوز هم متوقف است .دانشجويي كه اين سئوال را پرسيده بود، با بيان اين كه معين ۳۰ فروردين در دانشگاه قزوين در پاسخ به اينكه اگر به جاي خاتمي بود و در مجامع بين المللي در مقابل جورج بوش قرار مي گرفت چه مي كرد؛ گفته  است كه به خاطر انسانيت و هدف انساني دست مي داد، پرسيد آيا از اين اظهار نظرات هدفي جز رد صلاحيت شدن نداريد تا كشور را چهار سال ديگر با جنجال مواجه كنيد؟ معين به او پاسخ داد: قطعا خبرنگار چيزي شنيده و استنباط خود را درج كرده است. در اولين مصاحبه مطبوعاتي كه در اسفند ماه داشتم سئوال شد كه اگر در اجلاس هزاره حضور داشتيد آيا با كلينتون رئيس جمهور آمريكا عكس مي گرفتيد يا نه، شرايط آن زمان با شرايط زمان بوش متفاوت بود و اگر در آن زمان من رئيس جمهور بودم و راي يك ملت با آن عظمت پشت سرم بود به عنوان اقدامي انساني و آداب اجتماعي اگر كسي دست به سوي من دراز مي كرد با او دست مي دادم.
تعليق سفرهاي تبليغاتي احمدي نژاد
گروه سياسي: احمدي نژاد به دليل احترام به قانون و باتوجه به اعلام ممنوعيت شوراي نگهبان تا آغاز زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري كليه سفرهاي تبليغي خود را به حالت تعليق درآورد.
كانديداي جمعيت زنان مشخص شد
ايسنا: سخنگوي ستاد انتخاباتي جمعيت زنان جمهوري اسلامي، از حمايت تشكل متبوعش از حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي رفسنجاني خبر داد و افزود: پس از بحث و بررسي هاي بسيار در نهايت به  هاشمي رفسنجاني رسيديم.فرزانه مافي با بيان اينكه ستاد انتخاباتي مان در تهران تشكيل شده است، در عين حال از مرضيه دباغ به عنوان مسئول اين ستاد نام برد.وي درباره علل حمايت جمعيت زنان جمهوري اسلامي  از  هاشمي رفسنجاني، گفت: ما معتقديم به دليل شرايط سياسي خارجي فردي بايد بر سر كار آيد كه بتواند در منطقه حرف اول را بزند، در مسائل داخلي فراجناحي عمل كند و همچنين تجربه فعاليت در اين حوزه را داشته باشد و تازه كار نباشد، از سويي بتواند وضعيت اقتصادي را سامان دهد، لذا با بحث و بررسي هاي بسيار در نهايت  هاشمي را داراي اين ويژگي ها دانستيم.
هاشمي: بايد فتنه ها را خنثي كنيم
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: دوران دفاع مقدس درخشان ترين صفحات تاريخ ايران است.هاشمي رفسنجاني در ديدار با رزمندگان و ايثارگران هشت سال دفاع مقدس كه در آستانه سوم خرداد، سالروز آزادسازي خرمشهر برگزار شد، فتح خرمشهر را از بزرگ ترين حماسه هاي دوران دفاع عنوان كرد و گفت: فتح خرمشهر دنيا را متوجه قدرت جمهوري اسلامي ايران كرد.وي افزود: پس از اين زمان، دشمنان به حمايت از رژيم صدام پرداخته و اجازه استفاده بسياري از سلاح هاي كشتار جمعي را به وي دادند.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، پيروزي در جنگ و پس از آن اثبات حقانيت كشورمان در سازمان ملل را بسيار مهم عنوان كرد و گفت: سرنوشت صدام، منافقين و آمريكا و مخمصه اي كه در جنگ با يكديگر به آن دچار شدند، از نتايج ظلم هاي آنان است.وي در بخش ديگري از سخنانش، شرايط كشور در مقطع فعلي را حساس عنوان كرد و گفت: اولويت دادن به منافع باندي و شخصي در برخي گروه ها به همدلي و اتحاد در كشور آسيب رسانده است.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: با توجه به بهانه گيري هاي دشمنان اكنون زمان آن است كه با در نظر گرفتن منافع ملي و ارجحيت آن بر منافع گروهي، فتنه ها را خنثي كنيم.هاشمي رفسنجاني، رفاه مردم، توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي كشور و پرداختن به اسلام اهل بيت (ع) را در اثبات كارآمدي نظام جمهوري اسلامي ايران مهم عنوان كرد و گفت: با موفقيت در اين عرصه ها مي توانيم مقابل تضعيف انقلاب بايستيم و دشمنان را شكست دهيم.بر اساس اين گزارش در ابتداي اين ديدار فردوس حاجيان از جانبازان جنگ تحميلي و هم چنين تعدادي از رزمندگان دفاع مقدس هركدام مطالبي را پيرامون مسائل جامعه به استحضار رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام رساندند.
اميررضا خادم:به اجماع نرسيدن گروه ها نشان از كامل نبودن آنهاست
ايسنا: نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: كانديداها شخصا وارد عرصه انتخابات مي شوند و عقبه آنها يعني يك حزب، تفكر و گروهي كه كار تخصصي در ارتباط با موضوعات مختلف انجام داده باشد تا جوابگوي جامعه باشد، وجود ندارد.اميررضا خادم، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، درباره اجماع گروه هاي سياسي فعال جامعه گفت: به اجماع نرسيدن گروه ها به نوعي جوان بودن و كامل نبودن آنها و رقابت هاي انتخاباتي را در جامعه نشان مي دهد و تا زماني كه احزاب ما قوام و چارچوب واقعي را نداشته باشند شاهد چنين وضعيتي خواهيم بود كه به نوعي افراد هستند كه براي جامعه مفيد هستند، لذا شخصا وارد مي شوند .
وزير كشور:ردصلاحيت گسترده مغاير با مشاركت عمومي است
ايسنا: در پي ردصلاحيت ۲۷۶ نفر از داوطلبان انتخابات ميان دوره اي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي از سوي هيات مركزي نظارت، وزير كشور در نامه اي به دبير شوراي نگهبان نسبت به اين موضوع اعتراض كرد.به نقل از سايت وزارت كشور، حجت الاسلام  والمسلمين موسوي  لاري در بخشي از نامه خود به آيت الله جنتي با اشاره به اينكه از ۵۵ درصد داوطلبان ردصلاحيت شده، در پرونده ۱۱۷ نفر از آنها هيچ سابقه اي وجود نداشته، مواردي را متذكر و ردصلاحيت هاي گسترده و بدون استناد به اسناد و مدارك لازم را مغاير مصالح نظام و سياست همبستگي ملي و مشاركت حداكثري دانست.
جامعه روحانيت مبارز موضعي در حمايت از كانديداها ندارد
ايسنا: جامعه روحانيت مبارز كه پيش از اين اعلام كرده منتظر اجماع اصولگرايان بر يك كانديداي واحد است، هنوز هيچ موضعي در حمايت از هيچ يك از كانديداهاي اين طيف نگرفته است.حجت الاسلام  والمسلمين غلامرضا مصباحي  مقدم سخنگوي جامعه روحانيت مبارز اظهارداشت: تشكل متبوعش ديگر منتظر اجماع نيست، چراكه با ورود  هاشمي  ديگر اجماعي حاصل نخواهد شد و او به همراه حداقل يك كانديداي ديگر وارد عرصه مي شود.
۷۰هزار بازرس براي شعب اخذ رأي در كشور پيش بيني شده است
ايرنا: مشاور حقوقي وزير كشور گفت: حدود ۷۰هزار بازرس براي حدود ۴۰هزار شعبه اخذ راي در سراسر كشور پيش بيني شده است. اعظم نوري ديروز گفت: از اين تعداد ۶۰هزار نفر بازرسين شعب و ۱۰هزار نفر بازرسين ويژه، سيار و سربازرس مي باشند. وي به موارد تخلفات انتخاباتي كه بايد توسط هيات هاي بازرسي پيگيري شود اشاره كرد و افزود: از زمان اتمام ثبت نام نامزدهاي رياست جمهوري در وزارت كشور تا زمان اعلام رسمي اسامي و آغاز تبليغات، هرگونه تبليغات انتخاباتي خلاف قانون است. وي گفت: بازرسان انتخابات بايد در روز و زمان راي گيري بر تمام مراحل آن نظارت داشته و تخلفات احتمالي را گزارش دهند.
وي استفاده از امكانات دولتي براي تبليغ نامزدها را تخلف انتخاباتي ذكر كرد و افزود: طبق قانون مجازات نيروهاي مسلح، تمامي افرادي كه به طريقي جزو نيروهاي مسلح محسوب مي شوند، نبايد در امور اجرايي، نظارت و بازرسي انتخابات دخيل باشند.
جشن تكليف دانش آموزان رأي اولي تهراني
فارس: يك كارشناس مسايل سياسي گفت: سياستمداران با تجربه، بايد ميدان  را براي كم تجربه ترها باز بگذارند و باور كنند كه ايشان هم مي توانند مثل خود آنها كشور را اداره كنند. علي شكوهي كارشناس مسايل سياسي در همايش جشن تكليف سياسي دانش آموزان راي اولي پسر منطقه ۱۲ كه صبح ديروز در محل مدرسه شهيد مدرس واقع در منطقه بهارستان برگزار  شد، افزود: تحقق و پيشرفت دموكراسي ديني، كه ما در راه آن گام بر مي داريم سخت تر از دموكراسي صرف است چرا كه در اين دموكراسي انسان هاي دموكرات متدين شركت مي كنند و هدف آن تربيت انسان هاي دموكرات متدين است. شكوهي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه آيا واقعا راي مردم نتيجه انتخابات را مشخص مي كند يا از جاي ديگري فرد مورد نظر انتخاب مي شود، گفت: از آنجا كه نهادهاي مسئول متعددي در پاي صندوق هاي راي ناظر و نماينده دارند، امكان وقوع تخلف خيلي پايين است و تاييد صلاحيت كانديداها نيز بر اساس معيارهايي انجام مي شود كه تخلف از آنها راحت  نيست، كما اينكه مجريان و ناظران انتخابات از دو طيف فكري متفاوت و رقيب هستند كه نظارت آنها بر كار يكديگر مي تواند يك انتخابات سالم را براي كشور ما رقم بزند.
تأكيد عقل، منطق و شرع بر مشاركت حداكثري
ايرنا: رسول منتجب نيا عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، مشاركت حداكثري مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را ، تاييد مردم سالاري و تقويت و تثبيت نظام جمهوري اسلامي دانست. وي، افزود كه پيامدهاي مشاركت حداكثري مردم، در شكل گيري رويكردهاي بين المللي  و افكارعمومي در داخل كشور موثر خواهد بود.
منتجب نيا اظهار داشت: در عرف بين الملل ، آراي بالا در انتخابات حساب ويژه اي دارد اگر چه ممكن است در داخل كشور كساني باشند كه اعتقادي به راي مردم نداشته باشند. عضو مجمع روحانيون مبارز ، راي حداكثري مردم را موثر در اصل انتخابات ارزيابي كرد و افزود: رييس جمهوري اگر از پشتوانه  راي حداكثري برخوردار باشد مي تواند محكم موضع گيري و ايستادگي كند. وي با بيان اينكه رييس جمهوري بدون راي قوي و بالا، ضعيف خواهد بود، تصريح كرد: عقل، منطق، شرع و دين اقتضا مي كند مردم براي حفظ كيان خودشان و حفظ تماميت ارضي كشور و نظام جمهوري اسلامي در انتخابات نهم رياست جمهوري مشاركت حداكثري داشته باشند.
كولايي و پايان دموكراسي
ايرنا: الهه كولايي، معاون دبيركل جبهه مشاركت گفت: اگر انتخابات رياست جمهوري، آزاد و رقابتي باشد، مردم ايران نظاميان را انتخاب نمي كنند. وي كه ديروز در جمع خبرنگاران در تهران سخن مي گفت، تصريح كرد: اگر يك نظامي در راس كار قرار بگيرد، در حقيقت به معناي پايان فرايند دمكراسي در كشور است.استاد علوم سياسي دانشگاه تهران تاكيد كرد: دغدغه نظاميان امنيت است نه دمكراسي. كولايي با اشاره به اينكه تجربه نظامي گري و نظامي كردن مقوله امنيت، تجربه موفقي نيست، افزود: كشوري كه در آن ۸ سال پروژه جامعه مدني اجرايي شده و مي تواند در آن دموكراسي تعميق يابد، نظامي گري ، اختلال جدي در اين روند خواهد بود. وي با اشاره به دغدغه هايي كه در زمينه آزادي و امنيت وجود دارد، گفت: برخي تلاش كرده اند كه از طريق فضاسازي و ناكارآمد نشان دادن اصلاحات ، مردم را به اين سمت ترغيب كنند كه براي تامين ثبات به حضور نظاميان نياز هست. كولايي با اشاره به عزم جهاني براي تغييرات بنيادي در منطقه خاورميانه ، تاكيد كرد: زيبنده مردم ايران نيست كه به رغم تلاش ۱۰۰ ساله براي اصلاحات دروني، به جهت فشار بيروني بخواهد به اصلاحات تن بدهد. وي افزود: چون نظاميان نمي توانند در پيشبرد دموكراسي نقش داشته باشند، اگر در راس كار قرار بگيرند ، جامعه ما را در برابر تحميل هاي خارجي بي پناه مي كنند.
درخواست عضو جمعيت ايثارگران از شوراي نگهبان
ايرنا: عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي از تشكل هاي جناح اصولگرا گفت كه شوراي نگهبان بر اساس قانون اساسي و با وسعت نظر، صلاحيت  نامزدها را بررسي كند تا همه گرايشها و انديشه ها در چارچوب قانون اساسي رقابت كنند. عليرضا سربخش افزود: در صورتي كه كانديدايي رد صلاحيت شد ، ضروري مي نمايد ، شوراي نگهبان دلايل قانوني و قانع كننده خود را براي افكار عمومي ، منتشرسازد تا برخي به بهانه رد صلاحيتها به مظلوم نمايي، هجمه و اهانت به اركان نظام نپردازند.
مسئول، رئيس جمهور است
ابراهيم اصغرزاده، خاتمي را به عنوان مسؤول اجراي قانون اساسي، مسؤول اصلي برگزاري يك انتخابات آزاد و سالم دانست.وي در ديدار با جمعي از حقوقدانان و وكلاي دادگستري افزود: رئيس جمهور به عنوان مجري قانون اساسي و وزارت كشور به عنوان مجري انتخابات بايد انتخاباتي آزاد را برگزار كنند.اصغرزاده گفت: اينكه گفته شود مسؤوليت آزادبودن انتخابات بر عهده شوراي نگهبان است، فرار از مسؤوليت است و خاتمي نبايد اجازه دهد انتخابات ديگري به مانند انتخابات مجلس هفتم به نام او ثبت شود.دبيركل حزب همبستگي يادآور شد: حتي اگر لازم باشد شخص رئيس جمهور بايد برود و در شوراي نگهبان متحصن شود و نگذارد، آزادي انتخاب مردم زير سؤال برود. اصغرزاده بالاترين مصلحت نظام را برگزاري يك انتخابات آزاد، رقابتي و عادلانه توصيف كرد و گفت: اگر رئيس جمهور و مجري انتخابات نتواند آزادي يك انتخابات، با اهميتي چون انتخابات رياست جمهوري را تأمين كند، چگونه مي خواهد حقوق ملت را استيفاء كند.وي با اعتقاد به اينكه نظارت استصوابي خطري براي امنيت ملي كشور است، گفت: شوراي نگهبان بايد تأمين كننده  سلامت انتخابات باشد نه اينكه با برخوردهاي استصوابي آزادي انتخابات را زير سؤال ببرد.
لاريجاني به نفع هيچ كس كنار نمي رود
ايسنا: علي لاريجاني تا آخر در صحنه مي ماند و به نفع هيچ يك از كانديداها كنار نخواهد رفت.محسن آژيني، قائم مقام ستاد انتخاباتي علي لاريجاني با اعلام اين مطلب، گفت: از چندي پيش شايعاتي در برخي از سايتهاي اينترنتي و روزنامه ها مطرح شد مبني بر اينكه دكتر لاريجاني به نفع يكي از كانديداها كنار خواهد رفت. عليرغم اينكه آقاي لاريجاني در سخنراني هاي خود مكررا اين مسأله را رد كرده، ولي شاهديم كه اين شايعه همچنان مطرح مي شود. تصور ما اين بود كه بعد از ثبت نام آقاي لاريجاني به عنوان نامزد انتخابات اين شايعات نيز خاتمه مي يابد، ولي در يكي دو روز اخير هم مشاهده شد كه اين مطلب همچنان توسط برخي از محافل دامن زده مي شود و به نظر مي رسد اغراض خاصي در اين مورد وجود دارد، به طوري كه مي توان آن را در چارچوب يك عمليات رواني و تخريبي عليه آقاي دكتر لاريجاني دانست.آژيني تأكيد كرد: علي لاريجاني در رقابت با نامزدهايي كه اكنون در صحنه حضور دارند بسيار جدي است و البته بر رعايت كامل اصول اخلاقي و حفظ حرمت همه  رقيبان نيز تأكيد دارد.
حضور نظاميان بر سر صندوق ها ي راي در انتخابات رياست جمهوري ايران ممنوع است
ايرنا: عضو هيات مركزي بازرسي انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري كشور گفت: حضور نظاميان بر سر صندوق هاي اخذ راي به عنوان بازرس يا ناظر در روز برگزاري انتخابات رياست جمهوري ممنوع است.«ذبيح الله صفايي» ديروز در جلسه هماهنگي بازرسان استان چهارمحال و بختياري در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: اين تصميم به دليل حضور چند چهره نظامي در بين نامزدهاي انتخاباتي گرفته شده است.
صفايي اضافه كرد: نظاميان مانند ديگر اصناف و گروه ها مي توانند با حضور گسترده در انتخابات و دادن راي، به مشاركت عمومي در انتخابات كمك كنند.
تلاش براي تحقق مشاركت حداكثري
ايرنا: رئيس دوره اي جبهه اصلاحات گفت: تلاش اصلي اعضاي اين جبهه تحقق مشاركت حداكثري مردم در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري است.«محسن سرخو» ديروز محور مذاكرات جلسه شب گذشته اعضاي جبهه اصلاحات را انتخابات رياست جمهوري نهم و ثبت نام داوطلبان بيان كرد.وي گفت: اعضاي جبهه اصلاحات از سه داوطلب در انتخابات حمايت مي كنند.
سرخو افزود: برخي از گروههاي عضو اين جبهه از «اكبر هاشمي رفسنجاني» ، برخي از «مهدي كروبي» و ديگر گروههاي عضو جبهه اصلاحات از «مصطفي معين» حمايت مي كنند.رئيس دوره اي جبهه اصلاحات درمورد احتمال اتفاق نظر اعضاي جبهه اصلاحات درخصوص يك نامزد انتخاباتي، گفت: در گذشته بحث اجماع و چگونگي رسيدن به آن مورد نظر بود. حتي برخي از اعضاي اين جبهه موضوع انجام نظرسنجي را درمورد نامزدهاي مورد حمايت جبهه اصلاحات مطرح كردند.سرخو يادآور شد: هم اكنون اعضاي جبهه اصلاحات بر امكان حضور و مشاركت حداكثري مردم در پاي صندوق هاي راي تأكيد دارند.
وزير علوم: حضور كانديداها و حاميان آنها در دانشگاه ممنوع نيست
وزير علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: هيچ مقام مسئولي نه در داخل و نه در خارج دانشگاه حضور كانديداها و حاميان آنها را در دانشگاه منع نكرده است و تقاضاي ما هميشه اين بوده كه فعاليت هاي اين چنيني در نهايت آرامش و ادب و اخلاق صورت پذيرد و خوشبختانه با توجه به فضاي دانشگاههايمان و نيز فرهنگ حاكم بر اين محيط تاكنون با هيچ مشكلي مواجه نشده ايم.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |