سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۰ - May 17, 2005
شناسايي و دستگيري سارقان با كامپيوترهاي شخصي
Webcam در اختيار امنيت خانواده
002466.jpg
002463.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: با توجه به كاهش مداوم قيمت هاي دوربين هاي اينترنتي (webcam) و پيچيده تر شدن نرم افزارهاي آن، از اين پس مي توان از كامپيوترهاي شخصي به عنوان يك ابزار امنيتي استفاده كرد.
در حقيقت با استفاده از اين تكنولوژي مي توان به راحتي سارقان را شناسايي و دستگير نمود.
چندي پيش يك سارق ۱۹ ساله در انگليس اقدام به سرقت يك كامپيوتر شخصي كرد كه «وب كم» همان كامپيوتر او را به دام پليس انداخت.
هنگامي كه وي قصد سرقت كامپيوتر مورد نظر را داشت ناگهان سروصداي توليد شده توسط دستگاه او را كنجكاو كرد. به همين دليل سر خود را نزديك كامپيوتر آورد غافل از اين كه «وب كم» در حال فيلمبرداري از وي مي باشد.
به هر حال تصاوير ضبط شده توسط وب كم كامپيوتر از طريق يك نرم افزار به پايگاه اينترنتي طراح آن ارسال شد و او نيز تصاوير مورد نظر را در اختيار پليس قرار داد كه اين گونه، سارق شناسايي و دستگير شد.
جالب اين كه خبر دستگيري اين مرد توسط تكنولوژي كامپيوتري، تيتر اول بسياري از مطبوعات جهان شد.
صاحب كامپيوتر سرقتي معتقد است تمام افرادي كه صاحب كامپيوتر شخصي هستند مي توانند از دستگاه خود براي دستگيري و شناسايي سارقان استفاده كنند.
در اغلب مواقع، فروشگاههايي كه «وب كم» عرضه مي كنند، نرم افزار شناسايي سارق را نيز همراه آن در اختيار مشتري قرار مي دهند. در واقع تكنولوژي «وب كم» شباهت زيادي به تكنولوژي دوربين هاي فيلمبرداري ويدئويي دارد و نسخه پيشرفته تر آن به شمار مي آيد.
البته شما براي اين كه كامپيوتر خود را مجهز به قابليت شناسايي سارق كنيد، مي توانيد با جست وجو در اينترنت به چندين نرم افزار رايگان در اين حوزه دست يابيد كه با نصب نرم افزارهاي ضد سرقت روي كامپيوتر، ديگر كمتر سارقي مي تواند از چنگ پليس فرار كند.
در حال حاضر در بسياري از منازل، فروشگاهها و مراكز دولتي از دوربين هاي مداربسته ويدئويي استفاده مي شود كه اين دوربين ها به صورت شبانه روزي به ضبط تصاوير مي پردازند. با توجه به كاركرد شبانه روزي اين دوربين ها، هر روز بايد حجم بسيار بالايي از تصاوير ضبط شده را روي هاردديسك ذخيره نمود. برخي از مردم تصور مي كنند كه برخورداري از هارد ۸۰ گيگابايتي مشكل را حل خواهد كرد. در صورتي كه اين چنين نيست چون حجم هاردديسك بسيار سريع پر خواهد شد.
يكي از راه حل هاي اين مشكل، استفاده از نرم افزار كشف حركت است. در صورتي كه از اين نرم افزار در كامپيوتر استفاده شود، آن گاه تصاوير شكار شده توسط «وب كم» تنها در صورت حركت و تكان خوردن سوژه روي هاردديسك ذخيره مي شود. به عبارتي ديگر اگر در يك اتاق، وب كم وجود داشته باشد و حركتي در آن بوجود نيايد، تصويري ضبط نخواهد شد. اين گونه مي توان در استفاده از ظرفيت هاردديسك صرفه جويي كرد.يكي ديگر از نرم افزارهاي «وب كم» صاحب قابليتي است كه مي تواند در حين وقوع سرقت براي صاحب كامپيوتر نامه الكترونيكي هشدار دهنده ارسال كند.
البته در برخي از خانه ها كه سگ و گربه نگهداري مي شود، ضبط تصاوير با اختلال توأم مي گردد چون هر بار كه اين حيوانات در فضاي خانه حركت مي كنند، «وب كم» به ضبط تصاوير خواهد پرداخت. البته مي توان با استفاده از نرم افزار ويژه اين مشكل را نيز برطرف كرد.
به عنوان نمونه مي توان به وب كم برنامه داد كه تنها حركات موجوداتي كه پيش از يك متر طول دارند لحاظ كند و اگر موجودي به طول كمتر از يك متر در فضاي خانه حركت كرد، تصويرش ذخيره نشود.
در اين جا اين سؤال مطرح مي شود كه اگر سارق، كامپيوتري را كه تصاوير در آن ذخيره شده، به سرقت برد چه مي توان كرد؟
پاسخ اين پرسش بسيار واضح است چون مي توان تصاوير ضبط شده توسط كامپيوتر را به يك پايگاه اينترنتي ارسال نمود.
براي انجام اين كار بايد كامپيوتر را به گونه اي برنامه ريزي نمود تا به صورت خودكار، تصاوير ضبط شده را به سايتي كه مدنظر تان مي باشد، ارسال كند. البته براي ارسال تصوير به خطوط اينترنت پرسرعت نياز است.در حال حاضر در بازار وب كم هاي متفاوتي وجود دارد كه هر چه قيمت آن بالاتر مي رود به همان ميزان كارايي و دقت دوربين افزايش مي يابد. مثلاً  دوربيني كه نسبت به حركت سوژه حساس باشد ۲۰۰ دلار قيمت دارد اما دوربين ديگري كه از اشعه مادون قرمز استفاده مي كند دو برابر دوربين اول، فروخته مي شود.همچنين اخيراً دوربيني به بازار آمده كه براي كار كردن آن ديگر نياز به روشن بودن كامپيوتر نيست. از سوي ديگر برخي از شركت ها نيز به كلي نقش كامپيوتر را حذف كرده اند. به عبارتي ديگر وب كم را مي توان به صورت مستقيم به خطوط پرسرعت اينترنت متصل نمود و تصاوير را به صورت آن لاين به سايت مورد نظر ارسال كرد.
اگر هم با صرف ۱۵۰۰ دلار يك وب كم پيشرفته خريداري كنيد آنگاه اين دوربين به صورت خودكار كوچكترين حركت سوژه ها را از طريق خطوط تلفن اينترنتي به شما اطلاع مي دهد و يا تصاوير شكار شده را روي تلفن همراهتان ارسال مي كند.
البته شركت IBM هم اكنون در حال طراحي سيستمي است كه با استفاده از دوربين سيستم مي توان به زوم كردن لنز دوربين پرداخت و تصوير بسيار شفاف و واضحي از سارق را شكاركرد. البته براي شكار تصاوير واضح از صورت سارقان به دو دوربين نياز است و بعيد است كه اين سيستم زودتر از سال آينده به بازار بيايد.

راهي جز بومي سازي خط و زبان فارسي در رايانه نداريم
گروه دانش: رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت: برنامه نويسي و پردازش عملي زبان فارسي بايد با همكاري جمعي در زمينه  اطلاعات زباني و رايانه اي و با ايجاد يك كارگروه، زبان رايانه اي فراگير سامان يابد.
به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكترحبيبي در همايش بين المللي بومي سازي مبتني بر فناوري اطلاعات در حوزه  خط و زبان فارسي اظهار داشت: آمار نشان مي دهد قسمت عمده  صفحات اينترنتي را زبان انگليسي فراگرفته و از طرفي تعداد آشنايان به زبان انگليسي در ايران محدود است دليل اين مساله به اين امر برمي گردد كه مردم ايران از ديرباز اهميتي براي زبان خود قائل بوده و كمتر خواستند تا نسبت به يادگيري زبان هاي خارجي اقدام كنند.
وي يادآور شد: با توجه به اين مساله، خطر بزرگ زماني خواهد بود كه عمده  اطلاعات علمي دنيا از طريق رايانه و داده ورزي منتقل شود بنابراين اينكه منتظر بمانيم كس ديگري اطلاعات روي كاغذ را برايمان ترجمه كند منجر به عقب ماندگي خواهد شد از اين رو راهي نداريم جز آنكه به  فكر بومي سازي خط و زبان فارسي در رايانه را تا حد تسلط به اطلاعات دست اول باشيم.
وي در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه براي بهره گيري از امكانات رايانه از يك سو لازم است تا بسياري از مسايل مهم مربوط به زبان فارسي تعريف شود، گفت: بايد نيازهاي زبان شناسان و اديبان براي ساماندهي كار مشخص شود. وي افزود: در واقع بايد حدود و مرز هاي سفارشي كارهايي روشن شود كه كم و بيش مي توان از طريق فعاليت هاي رايانه اي محقق شود.
وي خاطرنشان كرد: از طرف ديگر كارشناسان داده هم بايد معين كنند كه تا چه حد با در نظر گرفتن امكانات موجود مالي فني و نيروي انساني بدون بحث و گفت وگوي بي نتيجه درباره  افزايش امكانات مي توان در كارهاي رايانه اي اين بخش پيش رفت. وي يادآور شد: اقبال عمومي به كارها و نتايجي كه از فعاليت هاي رايانه اي به دست مي آيد موجب شد تا كوشش هاي پراكنده و كم و بيش فراواني در زمينه جستجو در متن برخي پژوهش هاي زباني، ترجمه  ماشيني و نيز تهيه  كتابخانه ي ديجيتالي به عمل آيد. اما اين كوشش ها مبتني بر اصول مربوط به دستور خط و زبان و پژوهش ها و تحقيقات ادبي نيستند. وي خاطرنشان كرد: راهي جز اين نيست كه دستور خط فارسي اولاً نظام يافته و قاعده مند شود كه اين مهم توسط فرهنگستان به سامان رسيده است.
وي يادآور شد: تا پيكره واژگاني زبان فارسي تهيه نشود، جستجوهاي متني بويژه ترجمه  ماشيني و واژه گزيني سامان مند به كمك رايانه به نتيجه مطلوب نمي رسد.

هدف گذاري ارتقاي درصد محتواي فارسي در شبكه جهاني
معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: هدف اين است كه درصد محتواي فارسي در جهان به يك درصد رسانده شود.
دكتر«سيد محمدرضا صدري»، رييس مركز تحقيقات مخابرات ايران، در همايش بين المللي بومي سازي مبتني بر IT در حوزه خط و زبان فارسي توضيحاتي پيرامون نقش و اهميت توسعه  محتوا و بومي سازي در فرآيند ملي توسعه  ICT ارائه كرد و افزود: با توجه به برنامه چهارم توسعه و چارچوب هاي تعيين شده در چشم انداز بيست ساله  آينده، بحث محتوا به عنوان زيرساختي ترين مباني IT و نظام ICT كشور مطرح است.
وي خاطرنشان كرد: زيرساخت هاي ICT، كاربردها و كاربران به عنوان مجموعه ي نظام ICT مطرح هستند و در اين بين محتوا ي كل نظام مذكور را محوريت مي بخشد. وي در بخشي از سخنان خود سهم زبان ها از جمعيت جهاني را مورد مقايسه قرار داده و افزود: زبان انگليسي  ۵/۷ درصد از مردم جهان را به خود اختصاص داده كه  ۴۲۰ ميليون نفر هستند.

انتشار نسخه  جديد جستجوگر مايكروسافت
گروه دانش: شركت مايكروسافت نسخه  نهايي از جستجوگر«دسك تاپ» خود را با هدف رقابت با گوگل و ساير رقبا در بازار جستجوهاي اينترنتي منتشر كرد.
جستجوگر MSN كه مرحله  آزمايشي آن از پنج ماه پيش آغاز شد روشي براي جستجوي پست هاي الكترونيكي اسناد و ساير داده هاي ذخيره شده بر روي هارد درايوها، با سرعت و كيفيت بسيار بالاتر از كاركرد Find در ويندوز است. گوگل از سال  ۱۹۹۸ به عنوان اولين شركت جستجوگر عظيم دنيا براي نسخه هاي متني شناخته شده است، در همين حال و ميان رقابت هاي سه وب سايت عظيم گوگل، ياهو و مايكروسافت شركت كامپيوتري اپل نيز براي افزايش قابليت هاي جستجوگر در وب سايتش تلاش مي كند. جستجوگر جديد مايكروسافت كه قابل دانلود شدن از وب سايت http:/desktop.msn.com است همچنين از طريق out look e-mail internet explorer web browser و برنامه هاي تماسي يا از طريق windowشs desktop قابل دسترسي هستند.

استفاده  از پوشش  مقاوم  براي  قطعات  مصنوعي  در بدن
واحد مركزي خبر: دانشمندان  دانشگاه  نورسوسترن  با شبيه  سازي  نوعي  چسب  پروتئيني  كه  از ماهيچه ها ترشح  مي شود و پليمري  كه  سلولها و پروتئين ها را از يكديگر جدا مي كند، پوششي  دو لايه  براي  قطعات  مصنوعي  پيوندي  ساخته اند كه  عمر آنها را در بدن  افزايش  مي  دهد.
به گزارش  پايگاه  اينترنتي  انجمن  پيشرفت  علوم  آمريكا هم  اكنون  طول  عمر و كارايي  برخي  از قطعات  مصنوعي  كه  داخل  بدن  نصب  و پيوند زده  مي شود بر اثر باكتري  سلولها و پروتئين هاي  بدن  كه  به تدريج  روي  آنها را مي پوشانند كم  مي شود و حتي  ممكن  است  عفوني  شوند.اما تركيبي  كه  دانشگاه  نورسوتسرن  ساخته  است  از يك  طرف  به سطح  قطعه  پيوندي  مي چسبد و از طرف  ديگر مانع  رشد سلولها و پروتئين ها روي  آن مي شود و در نتيجه  عمر قطعه  مصنوعي  را افزايش  مي دهد.

تلفن
گوشي هاي دوربين دار جديد
گروه دانش: با همكاري دو شركت گوشي هاي نويني با دوربين ۲ مگاپيكسلي در بازارهاي آمريكا عرضه شد.
به گزارش خبرگزاري موج، اين دو شركت با همكاري يكديگر موفق شدند گوشي تلفن همراه نويني را به بازار ارائه دهند كه مجهز به دوربين دو مگاپيكسلي است. اين گوشي ها كاربران را قادر مي سازد عكس هايي بگيرند كه وضوح تصوير بالايي دارد علاوه بر اين افراد مي توانند به فايل هاي صوتي ديجيتالي نيز گوش دهند و پيغام متني به يكديگر ارسال كنند.
كاربران اين گوشي ها قادر خواهند بود كليپ ها و فيلم هاي كوتاه با مدت ۳۰ ثانيه را از طريق ايميل به ساير كاربران ارسال كنند و به عنوان اسكرين سيور و عكس پشت صفحه از آن استفاده كنند. گوشي هاي مذكور داراي ظرفيت حافظه اي بالايي هستند و افراد مي توانند موسيقي و فيلم هاي مورد علاقه خود را در آن ذخيره كنند.

سخت افزار
نوت بوك با قابليت پخش برنامه هاي تلويزيوني
گروه دانش: يك شركت الكترونيكي براي اولين بار در جهان رايانه هاي نت بوك جديدي را به بازار ارائه مي دهد كه قادر به پخش برنامه هاي تلويزيون است.
به گزارش خبرگزاري موج، اين شركت اخيراً رايانه هاي نت بوك جديدي را به بازار ارائه داده است كه كاربران را قادر مي سازد تلويزيون را با خود به همه جا ببرند و در هر مكان و موقعيتي با اين نت بوك ها كه برنامه هاي تلويزيون را پخش مي كنند، به تماشاي برنامه هاي مورد علاقه خود بپردازند.
اين نت بوك  داراي صفحه نمايش LCD ۱۴ اينچي است و تصويرهايي با كيفيت بسيار بالا و وضوح عالي را در اختيار كاربر قرار مي دهد. انتظار مي رود اين رايانه ها در بازارهاي جهاني فروش بالايي را از آن خود كنند و سهم خود را در بازارها ارتقا دهند.

آموزش
به  كارگيري نرم افزارهاي كد باز در آموزش و پرورش
ايلنا: كارشناسان مي  گويند: استفاده از نرم افزارهاي كد باز هزينه مدارس انگليس را نصف مي  كند.
انجمن ارتباطات و فناوري آموزشي بريتانيا در صدد است با به كارگيري نرم افزارهاي كد باز در مدارس انگليس به آنها در كاهش هزينه  هاي نرم افزاري كمك كند.
طبق بررسي  هاي اين انجمن، به كارگيري نرم افزارهاي كد باز مي  تواند هزينه  هاي نرم افزاري مدارس انگليس را به ميزان ۵۰ درصد كاهش دهد.
انگليس از جمله كشورهايي است كه در مدارس آن رايانه نقش محوري در آموزش و اداره مدارس دارد و استفاده از نرم افزارهاي انحصاري ساليانه هزينه هنگفتي را براي آموزش و پرورش اين كشور به همراه دارد.
به همين خاطر مسئولان بخش آموزش اين كشور اميدوارند با حذف محصولات شركت  هايي نظير مايكروسافت و جايگزين كردن آنها با محصولات كد باز هزينه  هاي دريافت مجوز را كاهش دهند.

قدرت يادگيري قناري ها
002460.jpg
گروه دانش: دانشمندان مي گويند، قناري هاي جوان در ابتداي زندگي خود هر نوع سر و صدا و آوايي را كه مي شنوند فرا مي گيرند و آن را تقليد مي كنند اما پس از رسيدن به سن بلوغ، به اصل خود بازمي گردند و در حقيقت، آواي اصيل قناري ها را سر مي دهند.
گروهي از دانشمندان آمريكايي پس از چندين سال تلاش و تحقيق به اين نتيجه رسيدند كه مي توان بسياري از نواهاي توليد شده توسط كامپيوتر را به قناري هاي جوان آموزش داد و آنها نيز اين نواها را به سرعت فرا مي گيرند اما هنگامي كه اين پرندگان به بلوغ مي رسند، تمام آموزش هاي اوليه را از ياد مي برند و به سردادن آواهاي اصيل قناريهاي ديگر مي پردازند.
قناريهاي جوان به تقليد صداهايي كه در اطرافشان توليد مي شود مي پردازند كه فرايند يادگيري و تقليد صدا توسط اين پرندگان بين ۶ تا ۸ ماه به طول مي انجامد.
دانشمندان براي اين كه به نتيجه علمي در اين زمينه دست يابند، قناريهاي نر جوان را در معرض صداهاي توليد شده توسط كامپيوتر قرار دادند كه اين صداها هيچ گونه همخواني با آواز قناريهاي بزرگسال نداشت.پس از مدت كوتاهي، اين قناريهاي جوان صداهاي كامپيوتري را آموخته و تقليد كردند، اما به محض اين كه قناريها به سن بلوغ رسيدند تمام نواهاي كامپيوتري را از ياد بردند و مانند قناريهاي بزرگسال آواز سر دادند.

بازي
كمك اپل براي نمايش قدرت «ايكس باكس»
ايرنا: شركت مايكروسافت براي معرفي و نمايش قابليتهاي كنسول جديد بازي هاي رايانه اي خود با نام «ايكس باكسي»۳۶۰ از رايانه هاي شركت «اپل» استفاده مي كند.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوز.كام» ، يك سخنگوي شركت مايكروسافت اعلام كرد كه اين شركت به منظور نمايش بخشهاي كوچكي از بازي هاي رايانه اي كه در آينده در كنسول «ايكس باكس» ۳۶۰ اجرا خواهند شد، تعدادي رايانه «جيي» از شركت «اپل» خريداري كرده است.
شركت «مايكروسافت» چند روز قبل كنسول جديد بازي هاي رايانه اي خود را معرفي كرد اما اين دستگاه هنوز تكميل نشده و شركت مايكروسافت براي نمايش قابليتهاي «ايكس باكس» جديد، از رايانه هاي «اپل» كمك گرفته  است.
دستگاه «ايكس باكس» ۳۶۰ از سه پردازنده متقارني ۲/۳ گيگاهرتزي ساخت شركت «آي بي ام» استفاده خواهد كرد و از آنجا كه رايانه هاي «جي ۵» شركت «اپل» نيز داراي پردازنده هايي با معماري تقريبا مشابه از شركت «آي بي ام» هستند، مايكروسافت براي نمايش قدرت «ايكس باكس» از رايانه هاي «اپل» استفاده مي كند.

هكرها
دو قانون عليه خرابكاران اينترنتي
ايرنا: دولت آمريكا، دو لايحه ديگر را عليه خرابكاران اينترنتي تصويب و به مجلس عرضه كرد.
به گزارش پايگاه خبري «Eyewitness» يكي از اين دو لوايح، براي مبارزه با افرادي است كه با ارسال نامه هاي الكترونيكي فريبنده قصد دستيابي به اطلاعات مالي افراد ديگر و شماره كارتهاي اعتباري آنها را دارند.
لايحه ديگر هم افرادي را كه نرم افزارهاي جاسوسي يا spyware را نصب مي كنند، هدف گرفته است.
بر طبق لايحه اول، فرد قرباني مي تواند تا ۵۰۰ دلار از خسارت وارده در هر تخلفي كه در نتيجه دزدي اطلاعات مالي او حادث شده باشد، پس بگيرد.
البته اين مقدار مي تواند بر اساس تصميم دادگاه و در شرايط خاص افزايش يابد.
اين لايحه همچنين تا ۲۵۰ هزار دلار جريمه مالي و تا پنج سال زندان را براي مجرم پيش بيني كرده است.
لايحه دوم نيز باعث خواهد شد كه نصب نرم افزارهاي جاسوسي روي رايانه هاي اشخاص ديگر يك جرم به حساب آيد.

آزمايش  واكسن  جديد مبارزه  با آلزايمر در سوئد
گروهي  از محققان  سوئدي  در نظر دارند واكسن  جديدي  را كه  گمان  مي  رود در مبارزه  با بيماري  آلزايمر مؤثر باشد آزمايش كنند. پژوهشگران  سوئدي  قرار است  اين  واكسن  جديد را كه  سي  اي  دي ۱۰۶ ناميده  مي شود و شبكه  ايمني  بدن  را به  منظور توليد پادتن  فعال  مي كند در شصت  بيمار مبتلا به  آلزايمر آزمايش كنند.پادتن  مخصوصي  كه  با تزريق  سي  اي  دي  فعال  مي  شود در عملكرد پروتيئني  كه  عامل  توليد پلاك هاي  مسدود كننده  پيام هاي  سلولي  عصبي  در مغز است  اختلال  ايجاد مي كند.

ساخت  باتري  پرقدرت  اتمي
دانشمندان  دانشگاه  روچستر نيويورك  در حال  ساخت  باتري  اتمي  هستند كه  علاوه  بر آنكه  ۱۰ بار قوي تر است  مي تواند تا ۱۰سال  دوام  بياورد.باتريي  كه  دانشمندان  سرگرم  طراحي  و ساخت  آن هستند حداقل ۱۰برابر كارآمدتر از باتري هاي  اتمي  فعلي  است  و حتي  مي توان  كارآمدي  آن را تا۲۰۰برابر باتري هاي  كنوني  رساند.پژوهشگران  مي  گويند اين  گونه  باتري ها بويژه  براي  مكان هايي  كه  برق  در دسترس  نيست  يا در وضعيت هاي  فوق العاده  سخت  و نيز براي  مصارف  پزشكي  مثل  اعضاي  مصنوعي  پيوندي  نظير قلب  مصنوعي  مفيد است .

ايران
نقش سيستم عامل ملي لينوكس در صرفه جويي ارزي
ايسنا: دبير همايش طرح ملي لينوكس فارسي گفت: هزينه كلي مالكيت لينوكس، ۳۶ درصد است و اين در صرفه جويي ارزي، نقش بسزايي دارد.
دكتر خوانساري در همايش طرح ملي لينوكس فارسي كه در دانشگاه آزاد اسلامي واحد پرند برگزار شد گفت: يكي از ويژگي هاي سيستم عامل ملي، داشتن استقلال است. از ديگر ويژگي هاي سيستم عامل ملي دارا بودن زيرساخت هاي مورد نياز براي كاربردهاي شبكه اي است بنابراين اهميت سيستم عامل به دليل نقش مهم آن در توسعه  فناوري اطلاعات قابل توجه مي باشد.
وي در ادامه گفت: توان ايجاد امنيت از ويژگي سيستم عامل ملي محسوب مي شود و داشتن سورس كد (Sorurce Code) يك الزام براي رسيدن به اين امنيت است اما آن كافي نيست. دكتر خوانساري گفت: يكي از مشكلات ايران بعد از عضويت در سازمان تجارت جهاني، رعايت قانون كپي رايت است؛ طبق اين قانون براي خريد هر لوح فشرده ويندوز و نسخه هايي كه به صورت غيرقانوني كپي شده بايد هزينه  گزافي پرداخت شود. از آنجا كه لينوكس با قابليت متن باز رقيب سرسختي براي مايكروسافت است شركت مايكروسافت براي حفظ اعتبار و ارائه  نسخه هاي خود در گرفتن اين هزينه بابت قانون كپي رايت تخفيف مي دهد. وي گفت: ما با داشتن سيستم عامل ملي لينوكس مي توانيم در تعديل نرخ پرداختي حق كپي رايت كمك عمده اي به دولت بكنيم.
دكتر خوانساري تصريح كرد: قابليت متن باز بودن لينوكس، بيشتر سرمايه داران و شركت هاي بزرگ دنيا از جمله IBM را در جهت مهاجرت به لينوكس قرار داده و اين قابليت به اين معنا است كه با خريد يك نسخه  لينوكس ۱۰ دلاري و با كپي كردن آن به صورت آزاد مي توان محيط هايي مثل دانشگاه ها، وزارتخانه ها را تامين كرد. وي خاطرنشان كرد: شركت هاي مختلف در ايران مثل شركت داده پردازي، مراكز نظامي، شركت مخابرات و مكالمات موبايل و همچنين ترافيك هوايي توسط لينوكس كنترل مي شود.
وي مبناي اين پروژه  سه ساله را حل مشكلات فارسي در لينوكس اعلام كرد كه با رفع آن امكان Pakage كردن و پذيرفتن به عنوان سيستم عامل را در بر مي گيرد. اين برنامه ها بايد همزمان با توسعه منابع اطلاعاتي و فرهنگ سازي برنامه ريزي شوند و خروجي هاي طرح به صورت بين المللي باشد چراكه لينوكس نرم افزار آزاد است و اين امكان را به ما مي دهد كه در به روز كردن يك سورس كد، مشاركت داشته باشيم ولي اگر اين طرح در سورس كد بين المللي قرار نگيرد هيچ ارزشي ندارد.وي گفت: در حال حاضر بانك هاي اطلاعاتي لينوكس را فارسي كرديم و قصد داريم با انجام اين قبيل كارها، مردم در سطح كاربري به راحتي از لينوكس استفاده كنند.
راه اندازي سايت انجمن روزنامه نگاران مسلمان
گروه دانش: سايت اطلاع رساني انجمن روزنامه نگاران مسلمان راه اندازي شد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين سايت كه مراحل طراحي و اجرايي آن از مدتي پيش آغاز شده بود، آماده بهره برداري شد.
در سايت انجمن روزنامه نگاران مسلمان كه به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي طراحي شده، اساسنامه، بيانيه ها، گزارش عملكرد، اخبار داخلي، تصميمات هيات مديره، تراز مالي، مقالات برگزيده، گزارش، عكس و … تدارك شده است. همچنين در سايت انجمن روزنامه نگاران مسلمان امكان جستجوي پيشرفته و جستجو در وب، لينك مطبوعات و خبرگزاري ها و امكان دسترسي ويژه براي مشتركان تعبيه شده است. طراح اين سايت افزود: اين سايت مراحل نخستين خود را مي گذراند و برخي قابليت هاي آن به تدريج فعال خواهند شد.
مراجعه كنندگان مي توانند با نشاني هاي aomj.com و aomj.net و aomj.org و aomj.ir به اين سايت رجوع كنند.
اطلاع رساني پورتال آمار ايران
ايرنا: معاون طرحهاي آماري مركز آمار ايران گفت: پورتال مركز آمار ايران به صورت يك درگاه عمومي، محققان و علاقه مندان به اطلاعات آماري را در جريان آخرين منابع و اطلاعات آماري كشور قرار مي دهد.
وي افزود: پايگاه اطلاعات آماري مركز آمار ايران به صورت يك «انبار داده» (DATA WAREHOUSE) شامل اطلاعاتي از جمله جداول سالنامه هاي آماري، تحقيق، مقالات، كتابها، تعاريف و مفاهيم استانداردهاي آمار است.
وي ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات اين پايگاه داده از طريق سايت مركز آمار ايران به آدرس اينترنتي WWW.SCI.ORG.IR در اختيار كاربران قرار گرفته است كه به مرور زمان اين پايگاه تكميل و پويا مي شود.
كاربران مي توانند با رجوع به سايت WWW.AMAR.SCI.O RG.IR به جستجو درباره نيازهاي آماري خود بپردازند.

نرم افزار
ترميم دو نقطه آسيب پذير فايرفاكس
ايلنا: بنياد مازيلا اعلام كرد: دو نقطه آسيب پذير شناسايي شده در فايرفاكس را وصله كرده است.
بيناد مازيلا سازنده مرورگر شبكه كد باز فايرفاكس يك وصله امنيتي را براي ترميم نقطه آسيب پذير جدي در اين مرورگر منتشر كرده است.
هفته گذشته شركت امنيت شبكه سكيونا Secuna كه در دانمارك قرار دارد اعلام كرد: كارشناسان امنيتي دو نقطه آسيب پذير را در فايرفاكس شناسايي كرده  اند كه از لحاظ ميزان آسيب پذيري جدي تلقي مي  شود.
مازيلا به كاربران فايرفاكس توصيه كرده مرورگر خود را به جديدترين نسخه فايرفاكس كه از لحاظ امنيتي وصله شده، ارتقاء دهند.
فايرفاكس رقيب اينترنت اكسپلورر IE در مايكروسافت است.
در حال حاضر IE همچنان بر بازار تسلط دارد؛ اما بسياري از كاربران به فايرفاكس روي آورده  اند چون تا به حال مشكلات امنيتي كمتري نسبت به IE داشته و امكان تطبيق آن با شرايط كاربران بيشتر است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |