سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۰ - May 17, 2005
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران:
قانون سازمان ميادين ميوه و تره بار اصلاح مي شود
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران از اصلاح قانون سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرهاي كشور خبر داد و گفت: با اصلاح اين قانون نحوه تعامل بين توليدكنندگان، تأمين كنندگان (واسطه ها) و سازمان ميادين ميوه و تره بار تعريف مي شود.
رسول خادم با اشاره به اينكه بررسي و چگونگي اصلاح ماده واحده مصوب ايجاد و راه اندازي سازمان ميادين ميوه و تره بار در هجدهمين مجمع مشورتي كميسيونهاي فرهنگي اجتماعي شوراهاي اسلامي شهرهاي كشور بررسي شد، افزود: همچنين با اصلاح اين قانون در دستورالعملي، نقش شهرداريها در واگذاري فضاها و غرفه ها به منظور تجميع عرضه ميوه، تره بار و فرآورده هاي كشاورزي و تسهيل در امور شهروندان به طور شفاف مشخص مي شود.
وي گفت: سازمان ميادين ميوه و تره بار نقش مستقيمي در تعيين نرخ اقلام ميوه عرضه شده در سطح شهر ندارد و عوامل تاثيرگذار در بازار كه حلقه هاي توليد و بازرگاني هستند، نرخ اقلام را تعيين مي كنند.
به گفته خادم واگذاري غرفه هاي ارزان قيمت از سوي سازمان ميادين ميوه و تره بار نقش موثري در تعيين و تنظيم نرخ اقلام بازار ندارد.
وي با اشاره به اينكه اصلاح قانون تشكيل سازمان ميادين ميوه و تره بار مراحل نهايي كارشناسي و تخصصي در مجمع كميسيونهاي فرهنگي اجتماعي شوراهاي كشور را طي مي كند، تصريح كرد: هدف اصلي قانون موجود، حذف واسطه ها و دلالان از طريق ارتباط مستقيم بخش توليد و توزيع بوده است، تا امكان ارائه خدمات ارزان، با كيفيت و مناسب به اقشار مختلف به ويژه طبقات متوسط جامعه فراهم و از توليدكنندگان حمايت شود
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي  شهر تهران با بيان اينكه قانون فعلي ايجاد و راه اندازي سازمان ميوه و تره بار با واقعيتهاي موجود همخواني ندارد، به ايسنا گفت: مراحل توليد، بازرگاني و توزيع، حوزه تخصصي ويژه اي هستند كه به نگاه كارشناسي، ابزارهاي حقوقي و اجرايي مناسب نياز دارد.
وي افزود: هم اكنون ارتباط مستقيمي ميان توليدكنندگان، اماكن و غرفه هاي سازمان ميوه و تره بار نيست، زيرا توليدكنندگان در فصولي خاص نسبت به برداشت اقلام اقدام مي كنند و به همين دليل امكان عرضه اقلام متنوع و ضروري مورد نياز مردم در تمام طول سال مهيا نمي شود.
وي تاكيد كرد: براي عرضه ميوه، تره بار و فرآورده هاي كشاورزي مناسب نيازمند ارتباط با توليدكنندگان و تأمين كننده ها (واسطه ها) هستيم و يا بايد سازمانهاي ميادين ميوه و تره بار در سطح كشور درگير با حلقه هاي بازرگاني و توليد شوند كه اين موضوع غيرمنطقي و فاقد پشتوانه هاي حقوقي و اجرايي است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: بهترين شيوه تعامل و ارتباط توليدكنندگان، واسطه ها و سازمان ميادين بر اساس واقعيتهاي امروز بازار است كه اين مساله در جلسه آتي مجمع كميسيونهاي فرهنگي و اجتماعي شوراهاي كشور در يك ماه آينده بررسي و براي تصويب به مراجع ذيصلاح و مجلس شوراي اسلامي ارجاع مي شود.
خادم در پايان يادآور شد: وجود اماكن و غرفه هاي عرضه ميوه در شهرها به دليل كاهش ميزان سفر شهري و تجميع عرضه خدمات، الگوي مصرف مناسبي در سطح شهر است.

مدير كل تجهيزات سازمان شهرداري كشور:
حمل و نقل همگاني تهران نيازمند ۱۵ هزار
دستگاه اتوبوس است
002481.jpg
گروه شهري: براساس نيازسنجي وزارت كشور، ناوگان اتوبوس راني شهر تهران نيازمند بيش از ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس است، حال آن  كه اين ناوگان، در حال حاضر نيمي از اين تعداد را در اختيار دارد.
به گزارش خبرنگار ما، اقبال اشرفي مدير كل اداره تجهيزات و تداركات سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور گفت: در سال جاري، دولت ۱۴۱ ميليارد تومان اعتبار براي خريد، تجهيز و نوسازي شبكه اتوبوس راني و ميني بوس راني اختصاص داده، بر همين اساس، امسال ۲۲۵۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز كولردار و ۱۷۴۱ ميني بوس كه ۱۰۰۰ دستگاه آن گازسوز است از ايران خودرو خريداري و تا پايان سال به شهرداري هاي ۷شهر آلوده كشور تحويل مي شود.
وي هزينه خريد هر دستگاه اتوبوس را ۷۸ ميليون تومان ذكر كرد و افزود: در صورت تأخير ايران خودرو در تحويل، به ازاي هر دستگاه اتوبوس، روزانه بايد ۸ هزار تومان جريمه به سازمان شهرداري ها پرداخت نمايد.
وي با اشاره به اين كه طبق مصوبه هيأت دولت، از اين پس هيچ اتوبوس غيرگازسوزي نبايد به شبكه اتوبوسراني تهران اضافه شود، گفت: ۴۰ درصد از اتوبوس ها و ميني بوس هاي خريداري شده به شهرداري تهران اختصاص يافته است كه در صورت اجراي به موقع تعهدات ايران خودرو، اين اتوبوس ها تا پايان سال در اختيار شهرداري تهران قرار مي  گيرد.
به گفته اشرفي، شبكه اتوبوس راني تهران در حال حاضر ۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در اختيار دارد كه به علت فرسودگي بخشي از اين شبكه، ۲۰ تا ۳۰ درصد از اتوبوس ها عملاً فعاليتي ندارند و تنها بيش از ۵ هزار دستگاه از قابليت سرويس دهي برخوردارند. حال آن كه براي پوشش كامل شهر، اين شبكه به بيش از ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس نياز دارد.
وي خاطرنشان ساخت: در سال جاري اين سازمان ۲۰۰۰ دستگاه خودروي «ون» مخصوص حمل معلولين و جانبازان خريداري كرده و ۳۰۰ دستگاه ديگر خريداري خواهد كرد كه اين خودروها با همكاري شهرداري ها در اختيار بنياد جانبازان و سازمان بهزيستي قرار مي گيرد.

تبديل ۳ هزار تن زباله به كمپوست
002484.jpg
ايرنا: مدير عامل  سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد شهرداري  تهران  با بيان  اينكه از مشكلات  تهيه  كمپوست ، وجود فلزات  و شيشه  در داخل  زباله ها است ، برضرورت جداسازي  مواد فساد ناپذير از زباله هاي  توليدي  شهر تهران  تأكيد كرد.«ابوالفضل  ابراهيمي » تصريح  كرد: با جداسازي  مواد فسادناپذير و زائد مي توان  كمپوست خالص  با مواد فسادپذير بالا و مغذي  تهيه  كرد.ابراهيمي  با بيان  اينكه  زباله هاي  خانگي  سبب  توليد ۸۰۰ مترمكعب  شيرابه و ۳۰۰ تن  گاز متان  در كهريزك  در هر روز شده  است ، افزود: نزديك  به  سه هزار تن  زباله  درسال  ۸۳ وارد چرخه  كمپوست  شده  است  و در سال  ۸۴ نيز سه هزار تن  ديگر به  اين  رقم  اضافه  مي شود.

شش مركز عرضه بهداشتي دام زنده در تهران احداث مي شود
002475.jpg
واحد مركزي خبر: مدير عامل سازمان سردخانه هاي شهرداري تهران گفت: شش مركز عرضه بهداشتي و مستقيم دام زنده در مناطق مختلف تهران احداث مي شود. طاهري با بيان اينكه اين مراكز در مناطق ،۱۸ ،۱۵ ،۱۹ ،۴ ۵ و ۲۲ احداث مي شود افزود: ساخت اين مراكز در مناطق ۱۸ و ۱۵ آغاز شده است و در بقيه مناطق ياد شده نيز با تأمين اعتبار آغاز خواهد شد. وي با بيان اينكه با بهره برداري از اين مراكز نياز ساكنان همه مناطق تهران به دام زنده رفع مي شود افزود : سالانه يك ميليون رأس دام در تهران نگهداري، ذبح و فروخته مي شود كه هيچ نظارتي بر آن نيست و با تكميل اين مراكز شهروندان به صورت تلفني و حضوري مي توانند دام زنده خريداري كنند.

تجهيز تمام قطارهاي مترو به كولر گازي
002478.jpg
گروه شهري: معاون مترو از تجهيز تمام واگن قطارهاي مترو به كولر گازي تا پايان سال ۸۵ خبر داد.
بهرام عبابافي افزود: براي تجهيز واگن هاي خط يك و دو به كولر قرارداد ۱۰ ميليارد توماني منعقد شده تا در مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه تمام واگن هاي فعال خطوط مترو به كولر گازي مجهز شوند كه بخشي از اين كار امسال و بخشي ديگر نيز در سال آينده انجام خواهد شد.وي گفت همچنين قطارهايي كه به تازگي خريداري و به خطوط مترو تزريق مي شود نيز از همان ابتداي خريد به صورت «كولردار» سفارش داده شده كه از ابتداي ارديبهشت ماه تعدادي از آنها وارد خط يك شده و از اين پس نيز هر قطار جديدي كه وارد ناوگان شود كولردار خواهد بود.

استفاده بيش از ۵۰ درصد شهروندان
از خودروي شخصي در ساعات اوج ترافيك صبحگاهي
گروه شهري: بر اساس آمارگيري شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران، طي سال گذشته بيش از ۵۰ درصد شهروندان در ساعات اوج ترافيك صبحگاهي از خودروي شخصي براي انجام سفرهاي درون شهري خود استفاده كرده اند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، بر اساس آمارگيري انجام شده توسط شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران طي سال گذشته، شاخص هاي حمل و نقل و ترافيك تهران و حومه در يك ساعت اوج ترافيك صبح به شرح زير بوده است: در مجموع از تعداد ۱ ميليون و ۲۳۲ هزار و ۴۸۸ مورد سفر انجام شده، سواري شخصي با ۳۸۹ هزار و ۷۴ سفر ۶/۳۱ درصد، تاكسي و مسافربر شخصي با تعداد ۲۰۵ هزارو ۵۲۷ سفر ۷/۱۶ درصد، اتوبوس با تعداد ۲۳۱هزار و ۲۲۵ سفر ۷/۱۸ درصد، مترو با ۵۲ هزارو ۴۸۶ سفر ۳/۴ درصد، وانت با ۴۴ هزارو ۳۳۸ سفر ۶/۳ درصد، ميني بوس با ۱۵۷ هزار و ۴۸۱ سفر ۸/۱۲ درصد، اتوبوس سرويس با ۶۴ هزار و ۶۴۰ سفر ۲/۵ درصد و موتورسيكلت با ۸۴ هزار و ۵۹۰ سفر ۹/۶ درصد همچنين ۳/۰ دهم درصد از سفرها نيز با وسايلي غير از موارد مذكور انجام شده است.
همچنين در يك ساعت اوج ترافيك صبح، خودروي شخصي با تعداد ۲۴۲ هزارو ۸۳۳ دستگاه حدود ۴/۵۴ درصد وسايل نقليه، تاكسي و مسافربرهاي شخصي با ۷۵ هزارو ۲۷۶ دستگاه ۹/۱۶ درصد، اتوبوس ها با تعداد ۴ هزار و ۲۷۵ دستگاه حدود ۱ درصد، مترو با ۲۵ قطار حدود صفر، وانت با ۳۲ هزار و ۹۶۳ دستگاه حدود ۴/۷ درصد، ميني بوس با ۱۳ هزار و ۴۸۷ دستگاه حدود ۳ درصد، اتوبوس سرويس با ۳ هزار و ۳۹۶ دستگاه ۸/۰ دهم درصد و موتورسيكلت با ۷۱ هزار و ۲۵۹ دستگاه ۱۶ درصد، درصد وسايل نقليه مورد استفاده شهروندان را در يك ساعت اوج ترافيك صبح در طي سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

پاسخ
فعاليت دربستي تاكسي ها ممنوع است
در پاسخ به مطلب مندرج در صفحه ۳ همشهري مورخ ۱۵/۱۱/۸۳ تحت عنوان «تاكسي هاي رسمي و غيررسمي» روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با تأكيد بر انجام بازرسي روزانه در سطح شهر و كنترل مدارك تاكسي ها توضيح داده است كه كليه تاكسي هاي تحت پوشش سازمان الزاماً بايد داراي آرام بغل نويسي و تابلو بوده و نسبت به جابجايي شهروندان اقدام كنند و از فعاليت به صورت دربستي خودداري نمايند.
در صورت تكرار تخلفات به ويژه عدم سواركردن مسافر و فعاليت به صورت دربستي مراتب به هيأت انضباطي مستقر در آن سازمان اعلام مي گردد تا مطابق آيين نامه قانوني با متخلفان برخورد شود.

نگاه
002472.jpg
داوود كاظمي
پيكان ،قلبش را به آردي داد

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |