سه شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۶ - May 24, 2005
حضرت امير المؤمنين علي (ع): دين خدا به مردان شناخته نمي شود، بلكه به نشانه حق شناخته مي شود. پس حق را بشناس تا اهل آن را بشناسي. اي حارث! حق نيكوترين سخن است، و هر كس آن را آشكارا بگويد مجاهد است.
بحار الانوار ۶۸ / ۱۲۰
امروز با حافظ
كه با وي گفتمي گر مشكلي بود
مسلمانان مرا وقتي دلي بود
به تدبيرش اميد ساحلي بود
به گردابي چو مي افتادم از غم
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
دفاع مقدس بازسازي تاريخ پرافتخار ايران است
خبرگزاري فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه فرهنگ كشور به بركت ايثارگري پابرجا مانده گفت: ايثارگري همواره زيربناي فرهنگ سازي در ايران بوده است و سيماي تابناك آن را ترسيم كرده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، احمد مسجد جامعي در مراسم افتتاحيه دومين هم انديشي فرهنگ ايثار و شهادت و تجليل از خادمان ايثارگر افزود: ايثارگري و شهادت مسير حركت جامعه بعد از انقلاب را رقم زده است.
وي دفاع از فرهنگ ايثارگري را دفاع از هويت ديني، فرهنگي و علمي كشور عنوان كرد و اظهار داشت: با بازكاوي و بازشناسي حماسه هاي دوران انقلاب اسلامي از جمله دفاع مقدس، مي توان ظرفيت هاي علمي و فرهنگي عظيم اين دوران و نقش ايثارگري و شهادت در ساختن فرهنگ كشور را مشاهده كرد .
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: در دفاع مقدس همه ظرفيت هاي فرهنگي، علمي و تاريخي كشور به كار گرفته شده و اين حماسه عظيم به نوعي، بازسازي و بازآفريني تاريخ پرافتخار ايران است
مسجد جامعي قيام امام حسين (ع) را نقطه اوج فرهنگ ايثار و شهادت برشمرد و خاطر نشان كرد: همه حركت ها و بركت هاي انقلاب اسلامي درنسبت به واقعه كربلا و قيام تاريخي سالار شهيدان معنا پيدا مي كند.
وي يادآور شد: همه قيام هاي تاريخ كشور ريشه خود را در قيام امام سوم شيعيان جستجو مي كنند و كربلا و عاشورا مظهر عظيم ترين و با شكوه ترين شكل ايثار در طول تاريخ است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان گفت: امروز به بركت خون هاي پاك شهيدان، رويكرد ايثارگري در فرهنگ و هنر كشور به بار نشسته و مرزهاي جهاني را در نورديده است.
بعد از اين مراسم، نمايشگاه دستاوردهاي فرهنگي وزارتخانه ها و نهادها در حوزه فرهنگ ايثار و شهادت با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گشايش يافت.

زاون قوكاسيان:
ننه گيلانه فيلمي تأثيرگذار است
003006.jpg
در آخرين جلسه مرور بر آثار رخشان بني اعتماد، روز شنبه در سينما تك موزه  هنرهاي معاصر تهران، فيلم «ننه گيلانه» - آخرين ساخته اين كارگردان _ به نمايش درآمد و پس از آن با حضور دو تن از منتقدان _ زاون قوكاسيان و حسن ملكي ساخته هاي خانم بني اعتماد مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
زاون قوكاسيان در اين جلسه ضمن معرفي تمامي فيلم هاي بني اعتماد، فيلم «ننه گيلانه» را در مقايسه با آثاري كه درباره هشت سال دفاع مقدس ساخته شده است،  فيلمي استثنايي قلمداد كرد.
قوكاسيان گفت: با نگاهي به فيلم هايي كه درباره دفاع مقدس ساخته شده است، گويي ما ناخودآگاه در درون جبهه ها به سر مي بريم و طرفدار يك قهرمان مي شويم، اما در ننه گيلانه ما با اين حس فاصله مي گيريم.ننه گيلانه نه از خود جنگ، كه از عواقب آن سخن مي گويد، آن چنان شخصيت پردازي و قصه پردازي خوب است كه براي ما واضح و مشخص است كه عاقبت ننه گيلانه و اسماعيل به كجا خواهد انجاميد.
قوكاسيان در ادامه سخنان خود گفت: نكته اي را بايد در اينجا ذكر كرد، بخش دوم گيلانه، اول ساخته شده بود و در حقيقت يكي از سه اپيزود فيلمي بود كه به موضوع دفاع مقدس پرداخته شده بود. بعد خانم بني اعتماد با افزودن بخش اول، فيلم كاملي ساخت كه به تنهايي و به عنوان فيلم مستقلي از او به نمايش درآيد.
در بخش اول هيچ اتفاقي نمي افتد، تابلويي است از يك زندگي كه هيچ گره اي ندارد و بسيار رندانه، بدون آن كه گره اي گشوده شود شرايط زندگي را زمان جنگ به تصوير مي كشد و در بخش دوم، يعني ۱۵ سال بعد، ما همه عواقب جنگ را در زندگي ننه گيلانه مي بينيم. آنچه در اين فيلم مهم است نگاه مستند خانم بني اعتماد است. بي آن كه فيلم، فيلم مستند باشد _ او با بهره گيري از مستندسازي هايش در فيلمي داستاني _ كه چندان داستاني هم ندارد، موفق به خلق اثري شده است تأثيرگذار.ننه گيلانه آدمي را وا مي دارد كه به تفكر بنشيند.

رسول خادم:
براي اوقات فراغت شهروندان به ۶۲۵ سينماي ۲۰۰ نفره نياز داريم
ايرنا: رئيس  كميسيون  فرهنگي  اجتماعي  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : اوقات  فراغت عملكرد فرابخشي  است  و فقط مختص  جوانان  نيست .
رسول  خادم  ديروز در همايش  علمي كاربردي  بهبود كيفيت  در مديريت اوقات  فراغت  در تالار حركت  افزود: بايد ديد كه  چه  عاملي  باعث  شده  است جامعه شناسان  در دهه  ۷۰ موضوع  فراغت  را بررسي  كنند.
وي  گفت : آيا تا به  حال  فكر كرده ايد سالمندان  براي  اوقات  فراغت  خود چه برنامه اي  دارند، آيا بعد از بازنشستگي  در گوشه اي  از پارك  بايد منتظر زمان مرگ  خود بنشينند.
خادم  خاطرنشان  كرد: زنان  خانه دار چه  برنامه اي  دارند و مجموعه  شهري  چه برنامه هايي  براي  آنان  در نظر گرفته  است .وي  افزود: افسردگي  از موضوعات  جدي  است  كه  بانوان  با آن روبرو هستند، نه  تنها ازنظر بدني ، جسمي و روحي  دختران  ما متفاوت  از دختران  ديگر كشورها هستند، بلكه  با مادران  خود نيز تفاوت هاي  زيادي  دارند، آمار استراحت  مطلق در زمان  بارداري  نشانگر اين  تفاوت ها است .
عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  اظهار داشت : بزرگترين  مشكل  اين  است  كه  اگر حالا براي  اوقات  فراغت  جوانان  و نوجوانان  برنامه ريزي  نكنيم ، آنان  براي خودشان  برنامه ريزي  خواهند كرد.وي  ادامه  داد: بايد ۶۲۵ باب  سينماي  ۲۰۰ نفره  داشته  باشيم ، يعني  ۱۴۰هزار صندلي  براي  ۱۰ سال  آينده ، ولي  در حال  حاضر ۴۰ هزار صندلي  داريم  كه  در سال هاي  آتي  ۱۵ هزار صندلي  از دور خارج  مي شود.خادم  يادآور شد: امسال  براي  اوقات  فراغت  شهروندان  تهراني  پنج  ميليارد تومان  هزينه  شده  است   .

موفقيت كاريكاتوريست هاي ايراني در چين
در سومين مسابقه جهاني كاريكاتور با عنوان فري كارتون زوب كه در شهر شانگهاي چين برگزار شد، حسن كريم زاده هنرمند كاريكاتوريست معاصر كشورمان موفق به دريافت جايزه و مدال برنز شد. مهدي كريم زاده كاريكاتوريست جوان ايراني نيز جايزه و مدال برنز اين مسابقه را از آن خود كرد. اديك بغوسيان و محمد امين آقايي، ديگر هنرمندان كاريكاتوريست ايران در اين مسابقه به دريافت ديپلم افتخار نايل آمدند.

دن كيشوت در تالار قشقايي به صحنه آمد
مراسم آغاز نمايش «دن كيشوت» به كارگرداني علي اصغر دشتي، با گرامي داشت چهارصدمين سال انتشار رمان «دن كيشوت» نوشته سروانتس در تالار قشقايي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در ابتداي اين مراسم گفتاري از نجف دريابندري در خصوص رمان «دن كيشوت» ارائه شد، در بخشي از گفتار آمده است: چيزي كه در ترجمه دن كيشوت از همان سطرهاي اول نظر خواننده را مي گيرد اين است كه خواننده احساس مي كند با نثر خاصي سر و كار دارد كه براي اين كار يعني نقل داستان سروانتس به زبان فارسي ساخته و پرداخته شده است.
در ادامه اين گفتار آمده است: اما كوشش براي به وجود آوردن اين گونه نثر هميشه به نتيجه نمي رسد، چه بسا مترجمي كوشش مي كند زبان خاصي براي ترجمه اش بسازد، ولي زبانش با متني كه دارد ترجمه مي كند مناسبت ندارد.
دريابندري يادآور شده است: نثر قاضي در دن كيشوت براي اين داستان بسيار مناسب است. اين نثر بي ريشه و من درآوردي نيست؛ خواننده ريشه هايش را تشخيص مي دهد چه در ادبيات قديم فارسي، چه در زبان داستان سرايي قديم، مثل حسين كرد و امير ارسلان نامدار و غيره. سبك يا لحن بياني كه مترجم براي نقل داستان پيدا كرده مربوط به يك صفحه و ده صفحه و يك فصل و دو فصل نيست. اين زبان در سراسر داستان با قوت تمام از توي داستان مي جوشد و هيچ جا افت نمي كند. به نظر من همه اينها مشخصات يك كار هنري ممتاز است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
تفسيرهاي دستچين شده
- حزب سوسيال دمكرات آلمان در انتخابات منطقه شمالي راين وستفالي كه ۱۸ ميليون جمعيت دارد و به دليل صنعتي بودن محل تمركز كارگران است شكست خورد و كنترل خود را بر اين منطقه، پس از ۳۹ سال از دست داد. اين رويداد كه مورد تحليل مفسران روزنامه ها به ويژه مطبوعات انگلستان قرار گرفته حكايت از آن مي كند كه براي مردم، كار و داشتن زندگاني بهتر مقدم بر ايدئولوژي است. در ۳۹ سال گذشته، طبقه كارگر و زحمتكش اين منطقه آلمان در هر شرايطي كه بود به حزب سوسيال دمكرات كه مدافع تأمين رفاه آن طبقات است رأي مي داد ولي كارگران اين بار با توجه به بيكاري بالاي ۱۱ درصد، دست ازحمايت سنتي از سوسيال دمكرات ها برداشتند و در ندادن رأي به سوسيال دمكرات ها به ايالت هاي ديگر پيوستند، به گونه اي كه در حال حاضر احزاب مؤتلفه حاكم (سوسيال دمكرات و سبز) تنها حكومت پنج ايالت از ۱۸ ايالت آلمان را به دست دارند كه قبلاً سابقه نداشته است. در انتخابات راين وستفالي حزب محافظه كار دمكرات مسيحي ۴۵ در صد كل آراء را به دست آورد و احزاب مؤتلفه دوگانه تنها ۳۷ درصد. در پي اعلام اين نتايج بود كه گرهارد شرودر، صدراعظم آلمان، اعلام كرد كه به پارلمان پيشنهاد خواهد كرد انتخابات عمومي (سراسري) را يك سال جلو اندازد تا در پاييز امسال برگزار شود كه به نوشته مفسر «فايننشيال تايمز» نوعي اعتراف به شكست است.
- بانو «وو يي» معاون نخست وزير چين كه از ژاپن ديدن مي كرد، دست به يك اقدام انقلابي زد و ناگهان برنامه ديدار و مذاكره با نخست وزير ژاپن را لغو كرد و اعلام داشت كه تا دولت ژاپن از راهي كه در پيش گرفته است باز نگردد مذاكره اي با آن صورت نخواهد گرفت. وي با اين اقدام، مناسبات دو كشور را به پايين ترين سطح تنزل داد. به نظر مفسران مطبوعات، اين اقدام بي سابقه بانو «وو» حكايت از عمق اختلاف دو كشور مي كند كه راه حل فوري هم ندارد.
- دو انفجار در دو سينما در دهلي نو كه فيلم آنها عنوان خود را از يك جمله مذهبي سيك ها انتخاب كرده است خبر بزرگ دوشنبه رسانه ها در سراسر جهان بود كه بيم از تجديد خصومت سيك ها و هندوها دارند. در اين دو انفجار يك نفر كشته و ۴۹ تن ديگر مجروح شدند. سازنده فيلم كه يك كمپاني مشترك هندي آمريكايي است متهم به بي احتياطي شده است.
- رسانه هاي آمريكا از جمله شبكه ان.بي.سي آمار منتشره از سيگاري هاي اين كشور را تحليل كرده اند كه نشان مي دهد در آمريكا هرچه تحصيلات افراد بالاتر باشد اعتياد به سيگار كمتر است. از اين آمار چنين بر مي آيد كه تنها ۷ درصد دانشگاه ديده هاي آمريكايي سيگار دود مي كنند.
«مارا» انقلابي راديكال فرانسه
امروز زادروز «ژان پل مارا» انقلابي راديكال فرانسوي است كه ۲۴ مه سال۱۷۴۳ به دنيا آمد. وي يك پزشك بود كه با نوشته هايش مردم فرانسه را ترغيب به تغييرات كلي در وضعيت اجتماعي و سياسي وطن كرد. «مارا» كتاب هاي متعدد نوشت كه يكي از آنها «زنجيرهاي بردگي» است. وي با انتشار روزنامه اي از آن خود، و نوشتن مقالات پي در پي در آن دلايل كافي در اختيار مردم فرانسه گذارد تا برضد نظام سلطنتي كه داشتند بپاخيزند. اين روزنامه كه براي نخستين بار، مردم عادي در آن جايي براي بيان رنج ها و درددل خود يافته بودند آن چنان مورد توجه واقع شده بود كه در روز دوبار چاپ مي شد كه در قرن هجدهم كاري بي سابقه بود.
«مارا» در آستانه انقلاب به ژاكوبن ها پيوست و او بود كه در جريان انقلاب، به كاخ سلطنتي حمله برد و لوئي شانزدهم و همسرش ماري آنتوانت را دستگير كرد و آنقدر پافشاري كرد تا گردن زده شدند. «مارا» يك ناسيوناليست انقلابي بود و از نظر او، ناسيوناليسم يعني رفاه و سربلندي همه افراد ملت، و فرد را به تنهايي در نظر نمي گرفت. ناپلئون اعتراف كرده بود كه تحت تاثير افكار ناسيوناليستي «مارا» قرار گرفته و تا اين حد عاشق فرانسه شده است. از عقايد ديگر «مارا» كه باقي مانده و مورد توجه است تأكيد بر «شايسته سالاري» بود. وي نوشته است كه پيشرفت ملت ميسر نخواهد شد مگر اين كه كارها به دست كاردانان دلسوز و ميهندوست كه آماده فداكاري براي ملت باشند سپرده شود و روي اين اعتقاد خود كه ريشه در احساسات ملي اش داشت شديداً ايستادگي مي كرد و مانع از آن مي شد كه هر كس تنها به دليل شركت در انقلاب به مقام برسد. «مارا» با اين عقايد و نيز تنفر از اشرافيت، مخالفان فراوان مخصوصاً در ميان ژيروندن ها كه ميانه روهاي انقلاب فرانسه بودند به دست آورد و سرانجام ۱۳ ژوئيه ۱۸۹۳ به دست «شارلوت كورداي» دختر يكي از اشراف سابق كشته شد. شارلوت به بهانه دادن يك خبر مهم و محرمانه درباره توطئه ژيروندن ها اجازه ورود به خانه «مارا» را يافته بود. در آن لحظه «مارا» در حمام خانه بود و شارلوت با استفاده از غفلت نگهبان، وارد حمام شد و با كارد «مارا» را به قتل رساند.

تمديد مهلت ارسال اثر به نمايشگاه هنر معنوي
نخستين نمايشگاه هنر معنوي از ۱۶ خردادماه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود. تا پايان فراخوان اين نمايشگاه ۵۵۰ اثر از اساتيدي همچون پرويز كلانتري، هانيبال الخاص، ايرج اسكندري، محمد احصايي، حبيب الله صادقي، حبيب آيت اللهي و ... به دبيرخانه نمايشگاه هنر معنوي رسيده و مهلت ارسال آثار تا ۵ خرداد تمديد شده است. اين نمايشگاه در سه بخش نقاشي، حجم و هنرهاي مفهومي برگزار مي شود. در بخش هنرهاي مفهومي (جديد) ارايه آثاري از سيامك احصايي، كورش اديم و ... قطعي شده است.

بهارستان
من هميشه از مقابل گل ها مثل نسيم هاي مشوش عبور كرده ام. در دل شب ها مثل مهتاب بر آن ها تابيده ام. كداميك از اين گل ها مي توانند در دامن خويش يك پرنده غريب را پناه بدهند. من آشيانه ام را، قلبم را، روي دستش مي گذارم.
نيما يوشيج - نامه ها

برگي از تاريخ
آغاز قيام ميهني «المقنع»
۲۴ ماه مه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۲۱۸ گروه پنجم صليبيون از «اكره» (عكا) عازم مصر شدند تا مانع كمك مصريان به ايوبيان سوريه شوند و به اين ترتيب فلسطين را بار ديگر تصرف كنند كه در مصر شكست خوردند و باقيمانده آنان به اروپا باز گشتند. اين گروه را پاپ «اينوسنت سوم» به خاورميانه فرستاده بود. در سال۱۴۹۸ (۲۳ مه) «جيرولامو ساوونارولا» كشيش معروف ايتاليايي به دستور پاپ الكساندر ششم اعدام شد. اين كشيش علناً با دستگاه سلطنتي پاپ به مخالفت برخاسته و تشريفات دستگاه پاپ را مغاير آيين مسيحيت كه سادگي را ندا مي دهد خوانده بود. در سال ۱۸۴۴ نخستين تلگرام توسط «ساموئل مورس» مخابره شد. وي با دستگاه تلگرافي كه ساخته بود نخستين پيام را از شهر بالتيمور به شهر واشنگتن فرستاد. در سال ۱۸۸۳ عبدالقادر قهرمان ملي الجزاير كه در برابر استعمار وطنش توسط فرانسويان، مردانه ايستادگي كرده بود درگذشت. در سال ۱۹۱۱ كتابخانه عمومي نيويورك كه از كتابخانه هاي بزرگ جهان است گشايش يافت. در سال ۱۹۱۵ (دوران جنگ جهاني اول) ايتاليا كه اتحاد خود را با آلمان و اتريش فسخ كرده بود به اتريش اعلان جنگ داد. در سال ۱۹۴۰ «ايگور سيكورسكي» روس تبار در آمريكا يك هلي كوپتر كامل ساخت كه پس از آن توليد انبوه آن آغاز شد. واژه «هلي كوپتر» ، همان زمان از تركيب دو واژه يوناني هليكس (مارپيچ حلزوني) و پترون (بال) ساخته شد. در سال ۱۹۵۰ ژنرال آركادي ويول كه ايران را در جريان جنگ جهاني دوم با اعزام نيرو از هند متصرف شده بود درگذشت. در سال ۱۹۵۸ از ادغام دو خبرگزاري يونايتدپرس و اينترنشنال نيوز سرويس، خبرگزاري يونايتدپرس اينترنشنال به وجود آمد كه سه دهه بعد ورشكست شد و يك عرب آن را در حراج دادگاه در نيويورك خريداري و از تعطيل شدنش جلوگيري كرد. در سال ۱۹۶۸ دانشجويان فرانسوي بورس پاريس را به عنوان نماد كاپيتاليسم آتش زدند تا مانع از آن شوند كه پول حرف اول را بزند و سرنوشت انسان ها را تعيين كند. در سال۱۳۵۰ هجري، در زد وخورد سخت گروه پويان و نيروهاي پليس و امنيت وقت در محله دوشان تپه (شرق تهران)، پرويز پويان، رحمت پيرو نديري و صادقي نژاد جان سپردند. اين زد و خورد كه در ساعات روز روي داد پس از محاصره خانه اي كه اين گروه از آن به عنوان پايگاه استفاده مي كردند توسط نيروهاي پليس و امنيت آغاز شده بود و تيراندازي ميان دو طرف ساعت ها ادامه داشت. در اين زدو خورد به مأموران دولت وقت نيز تلفاتي وارد آمد. در سال ۱۹۹۶ «ژيانگ زمين» رهبر وقت چين اعلام داشت: يك دولت (آمريكا) اين روزها خود را تنها قدرت جهان معرفي مي كند كه اين بينش به نظم بين المللي كمك نخواهد كرد. ما جهاني مي خواهيم چند قطبي كه در آن نظم برقرار و قوانين منطقي حكومت كنند. در سال ۱۹۹۳ اريتره از اتيوپي جدا شد و استقلال يافت.
و اينك برگي از تاريخ: «المقنع» ۲۴ ماه مه سال ۷۶۶ ميلادي انقلاب خود را از خراسان آغاز كرد كه از نخستين بپاخيزي هاي ايرانيان براي احياي استقلال و حاكميت وطن به شمار مي رود. المقنع كه مردي ميهندوست و انديشمند بود و از دير باز در صدد قيام بر ضد حكومت عباسيان بر ايران برآمده بود، از موضوع قتل ابومسلم در جريان توطئه خليفه عباسي وقت استفاده كرد و به خونخواهي او در خراسان به پا خاست. با توجه به محبوبيت ابومسلم در ميان ايرانيان به ويژه مردم خراسان، در اندك مدتي ده ها هزار ايراني ميهندوست پيرامون «المقنع» گرد آمدند. المقنع كه به سبب نقاب زدن نقابي شبيه مقنعه كه تا شانه هاي او را مي پوشاند به اين نام معروف شده بود، كسي جز «هاشم ابن حكيم» نبود كه مردي دانشمند بود و داستان «ماه نخشب» وي كه بر پايه تسلط او بر علوم فيزيك و شيمي شكل گرفته، معروف است. پيروان المقنع كه جامه سپيد مي پوشيدند به سپيدجامگان (كفن پوشان) معروف بودند. بپاخيزي المقنع چهار سال طول كشيد. سرانجام خليفه عباسي سپاهي را به جنگ او فرستاد كه در دومين برخورد دو نيرو، المقنع شكست خورد و خودكشي كرد، ولي پيروانش دنباله تلاش او را گرفتند و آن را به نتيجه رساندند.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
بيماري لثه
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه خطر «پريودونتيسيس» (بيماري و تورم لثه) براي دندان ها و دهان چيست؟
پاسخ: لثه ها از استخوان محافظت مي كنند و هنگامي كه بيمار شوند و آسيب ببينند به استخوان و دندان هم آسيب مي رسد و اين آسيب شديدتر از ايجاد حفره در دندان است. به علاوه، ميكرب از ناحيه لثه به نقاط ديگر بدن منتقل مي شود و راه پيشگيري از آن شستشوي دهان و مسواك كردن دندان و نخ كشي آن پس از مصرف هر وعده غذا است، مخصوصاً پس از خوردن شيريني هاي چسبناك. بيماري لثه دهان را بد بو هم مي كند. ارزانترين وسيله شستشوي دهان، محلول نمك طعام است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خوب
هوا بتدريج تاريك مي شد. كار بسته بندي گوني هاي بزرگ پلاستيكي تمام شده بود. كاميوني قديمي رسيد و بارگيري آغاز شد. بسته هاي سنگين گوني را تا ارتفاع چند متر اول هم داخل ماشين چيدند و كاميون به راه افتاد.
... چراغهاي شهر يك به يك روشن مي شد و زباله جمع كنهاي خسته يكي پس از ديگري روي گوني هاي خرده كاغذ و پلاستيك به خواب مي رفتند...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
صاحبخانه شدن شهروندان
لندن: دولت انگليس براي ياري رساندن به خانه دار شدن شهرونداني كه فاقد خانه هستند قصد اجراي طرح تازه اي را دارد. وزير اقتصاد انگليس در جريان يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد دولت قصد دارد براي افزايش تعداد صاحبخانه ها نيمي از قيمت خانه ها را در قالب وام به شهروندان پرداخت كند.
به گفته وزير، با وجود بالا بودن قيمت مسكن در انگليس، در آينده اي نزديك بيش از ۷۰ درصد مردم اين كشور صاحب خانه خواهند شد.
زنداني پرخور
يورك (انگليس): يك قاتل زنجيره اي كه هم اكنون زنداني است قصد دارد با پرخوري خودكشي كند.
وزن اين مرد هم اكنون بالغ بر ۱۰۷ كيلوگرم و ميزان قند خون او چهار برابر حد مجاز است. به همين دليل پزشك زندان مجبور است هر روز مقدار زيادي انسولين به او تزريق كند.
دوربين هاي پرهزينه
منچستر: نتيجه تازه ترين تحقيق دولت انگليس نشان مي دهد، نصب دوربين هاي كنترل سرعت در بزرگراه ها و جاده ها باعث كاهش تعداد قربانيان حوادث رانندگي نمي شود.
در اين تحقيق، دانشمندان ۱۴۹ نقطه حادثه خيز را تحت نظر گرفتند كه مشخص شد نصب دوربين هاي كنترل سرعت در اين نقاط، تغييري در تعداد قربانيان سوانح رانندگي به وجود نياورده است. اين تحقيق به مدت ۵ سال انجام شد و مشخص كرد نصب اين دوربين، تنها هزينه بر است.
سال گذشته بيش از دو ميليون راننده در انگليس به دليل رانندگي با سرعت غيرمجاز توسط اين دوربين ها شناسايي و جريمه شدند.
طغيان دانش آموز منضبط
ليدز: فرزند ۱۶ ساله يكي از سرشناس ترين خبرنگاران تلويزيون انگليس به جرم پرتاب تخم مرغ پخته به سوي معلم درس علوم به مدت ۵ روز از مدرسه اخراج شد.
اين دانش آموز كه يكي از مؤدب ترين و آرام ترين دانش آموزان دبيرستان محل تحصيل خود به شمار مي آمد، طي چند روز اخير بسيار مضطرب به نظر مي رسيد و سرانجام ديروز يك تخم مرغ پخته به سوي معلم درس علوم پرتاب كرد. با آنكه اين تخم مرغ به معلم برخورد نكرد، مدير دبيرستان تصميم گرفت او را براي ۵ روز از حضور در مدرسه محروم كند.
محاصره كتاب جديد هري پاتر
برلين: كتاب جديد هري پاتر هم اكنون در آلمان شرقي سابق زير چاپ است به همين دليل گسترده ترين عمليات امنيتي در تاريخ حوزه نشر جهان براي جلوگيري از سرقت اين كتاب صورت گرفته است.
در حال حاضر ۴۰ مأمور ويژه امنيت با بهره گرفتن از دوربين هاي مداربسته از چاپخانه اي كه اين كتاب در آن چاپ مي شود به صورت شبانه روزي محافظت مي كنند.
فرار عقاب طاس
لندن: يك عقاب طاس از جشنواره پرندگان در انگليس فرار كرد به همين دليل پليس از شهروندان خواست به هيچ عنوان به اين پرنده ۱۴ ساله نزديك نشوند.
با آنكه اين عقاب بسيار بزرگ و ترسناك است اما مادامي كه انسان ها او را آزار ندهند، به سويشان حمله ور نخواهد شد.
پليس مي گويد اگر براي به دام انداختن اين پرنده، از تكه اي گوشت استفاده شود آنگاه عقاب علاوه بر خوردن تكه گوشت، به حامل گوشت هم حمله خواهد كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه شفق: نمايشگاه گروهي عكس فلاش هاي خاموش از ۳ تا ۷ خرداد، خيابان اسدآبادي، خيابان ،۲۱ فرهنگسراي دانشجو / تلفن: ۸۷۱۷۱۹۵
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي و نگارگري افسانه قضات / از ۷ تا ۱۲ خرداد / بلوار آفريقا، بالاتر از چهارراه جهان كودك، خيابان پديدار / ساختمان شهروز / تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
*گالري نوا: نمايشگاه نقاشي پشت شيشه از دوران قاجار تا به امروز به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / تا ۴ خرداد/ خيابان مقدس اردبيلي، خيابان ب، كوچه چهارم، پلاك ۱/۱۲ / تلفن: ۲۰۴۷۷۸۹
*گالري فاخته: نمايشگاه سفال هاي تبريزي كتايون گوهري / ۶ تا ۱۰ خرداد / گاندي شمالي، شريفي، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / ۶ تا ۱۱ خرداد / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
*نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه عكس مهران گل محمدي / تا ۴ خرداد / ميدان گل ها، ميدان سلماس، پلاك ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
*گالري فرامرزي: نمايشگاه نقاشي مريم مؤمني / ۴ تا ۷ خرداد / ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴ / تلفن: ۸۷۹۸۵۷۰

گل و گياه
آرمرياي سفيد
003003.jpg
نام علمي:
Armeria pseudarmeria
خانواده:
PLUMBAGINACEAE
گياه دائمي و هميشه سبز به بلندي ۵۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است. داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل بوده و گل هاي سفيد آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك لومي يا ماسه اي كه داراي زهكش خوب باشد. پس از پايان گلدهي تمامي ساقه ها را از انتها حذف مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز، تقسيم گياه در اوايل بهار و تهيه قلمه در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |