سه شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۶ - May 24, 2005
سردار انصاري :
آزمون رانندگي دو مرحله اي مي شود
گروه اجتماعي:  معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و هماهنگي انجام شده با گمرك گفت: بر اين اساس گمرك جمهوري اسلامي ايران از ۱۰ خردادماه براي خودروهاي عبور موقت تنها يك ماه مجوز صادر مي كند كه پلاك موقت آنها هم يك ماهه خواهد بود و به هيچ وجه تمديد نمي شود.
به گزارش ايسنا، سردار محسن انصاري ديروز در حاشيه حضور در مركز نظارت همگاني ناجا افزود: اين دسته خودروها پس از پايان مهلت تردد و پلاك، بايد يا با طي تشريفات قانوني مجوز شماره گذاري دريافت كرده و يا از كشور خارج شوند.
معاون راهور ناجا در ادامه با اشاره به اينكه آموزش، اعمال مقررات و اطلاع رساني سه ركن اصلي رفتار امن ترافيكي هستند، گفت: در زمينه اعمال مقررات و اطلاع رساني اقدامات لازم صورت گرفته ولي در بحث آموزش بايد كار بيشتري انجام شود كه در اين راستا آيين نامه جديد آموزشگاه هاي رانندگي تهيه و به تصويب رسيد.
وي افزود: بر اين اساس شرايط انتخاب مربيان و آموزش تغيير مي كند و كليه مربيان بايد ديپلمه باشند.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تاكيد كرد: بر اساس اين آيين نامه، آزمون آموزشگاه هاي رانندگي ۲ مرحله اي مي شود به شكلي كه يك مرحله توسط خود آموزشگاه برگزار شده و گواهي آموزش و آزمون و كسب مهارت لازم صادر و سپس در مرحله دوم توسط افسران راهنمايي و رانندگي امتحان گرفته مي شود. به گزارش ايسنا، سردار انصاري با اشاره به اينكه آموزش دروس ايمني و كمكهاي اوليه نيز به هنرآموزان الزامي است گفت: اين مصوبه در ماه هاي آينده پس از تهيه و آماده شدن دستورالعمل اجرايي و هماهنگي لازم به اجرا گذاشته مي شود.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در ادامه به ممنوعيت شماره گذاري پيكان در سال جاري اشاره كرد و گفت: بر اين اساس با توافق سازمان حفاظت محيط زيست تنها ۲۵ هزار دستگاه پيكان در سال ۸۴ مجاز به شماره گذاري بود كه اين امر محقق شده و پس از آن ديگر هيچ پيكاني شماره گذاري نمي شود. وي با اشاره به اينكه تعدادي از شهروندان طي تماس با راهنمايي و رانندگي اعلام كرده اند كه ايران خودرو به آنها پيكان بي پلاك فروخته است، تاكيد كرد: با توجه به توافقات انجام شده هيچ پيكان بي پلاكي در خارج از كارخانه شماره گذاري نمي شود، لذا شهروندان از تحويل و خريد اين خودروها جدا خودداري كنند. سردار انصاري در ادامه با اشاره به اينكه تا پيش از اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از سال ،۴۷ تنها يكهزار مجوز اسقاط از سوي ناجا صادر شد، گفت: اين در حاليست كه با اجراي اين طرح تاكنون از ۲۰ هزار خودرو فرسوده جمع آوري شده گواهي اسقاط ۵ هزار دستگاه صادر شد و مجوز مابقي نيز تا پايان تيرماه صادر مي شود. وي با اشاره به اينكه خودروهاي مدل ۱۳۵۴ به قبل درسال جاري فرسوده هستند، گفت: كارگروه خودروهاي فرسوده پيشنهاد خروج از رده ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را در سال جاري به هيأت دولت ارايه كرد كه در صورت تصويب اين پيشنهاد، امسال اين تعداد خودرو فرسوده از رده خارج مي شود.

در حاشيه اعلام نظر مقام معظم رهبري جهت تأييد صلاحيت دو كانديدا
فرصتي براي تجديد نظر
گروه سياسي: پس از آنكه شنبه شب شوراي نگهبان اسامي شش نامزد تأييد صلاحيت شده را به ترتيب الفبا، احمدي نژاد، اردشير لاريجاني رضايي، قالي باف، كروبي و هاشمي بهرماني اعلام كرد نام دو چهره شاخص اصلاح طلبان يعني مصطفي معين و محسن مهرعليزاده در ميان آنها ديده نمي شد. هر چند طرفداران معين در هر جلسه اي كه شركت مي كردند با سؤالي در خصوص احتمال رد صلاحيت او روبرو مي شدند و حتي در محافل خود براي اين موضوع برنامه ريزي مي كردند اما با اخبار روز گذشته مطبوعات همفكرشان و همچنين مصاحبه هاي چهره هاي اطراف معين كوشيدند اين موضوع را به يك شوك بزرگ تبديل كنند. اما تأسف رد صلاحيت معين از آنجا بود كه هر چند او دلايل متفاوتي براي عدم احراز صلاحيت با خود داشت اما حضور او در انتخابات مي توانست به تحقق مشاركت حداكثري كمك كند البته ميزان آراي معين در نظرسنجي ها هيچ وقت بيش از شش درصد نبود. همين موضوع باعث شد كه غلامعلي حدادعادل كه پيشتر ميانجي گري جريان اصولگرا را بر عهده داشت اين بار به مصالحه و «اصلاح ذات البين» جبهه مشاركت و سازمان  مجاهدين انقلاب به عنوان حاميان معين و اعضاي شوراي نگهبان بپردازد. حدادعادل در نامه اي خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت:
چنانكه مستحضريد شوراي نگهبان اسامي شش تن از نامزدان انتخابات رياست جمهوري را كه صلاحيتشان به تأييد آن شورا رسيده اعلام كرده است. اگر چه شوراي نگهبان همواره سعي داشته وظيفه خطير خود را بر اساس موازين شرعي و قانوني به انجام رساند، لكن گهگاه براساس رهنمودهاي برخاسته از مصلحت انديشي حضرتعالي در تصميم خود تجديد نظر كرده است. اينك استدعا آن است در مورد اخير نيز چنانكه تجديد نظر در اين امر را به مصلحت و مايه تقويت مشاركت عمومي بيشتر _ كه مخصوصاً مورد عنايت حضرتعالي در انتخابات رياست جمهوري بوده _ مي دانيد، شوراي محترم نگهبان را به توسيع دايره نامزدهاي واجد صلاحيت، دلالت فرمائيد. و الامر اليكم .
رهبر معظم انقلاب هم در پاسخ به اين نامه طي حكمي خطاب به دبير شوراي نگهبان خواستار تجديد نظر در اعلام صلاحيت معين و مهرعليزاده شد.
حكم پرسابقه
در سالهاي اخير اين سومين حكم مقام معظم رهبري به شوراي نگهبان در خصوص انتخابات است .در سال ۷۸ بازشماري آراي تمام صندوقهاي انتخابات مجلس ششم در تهران مورد نظر شورا بود كه مقام معظم رهبري طي ابلاغي به دبير شوراي نگهبان فقط بازشماري صندوقهاي مخدوش را خواستار شدند. در انتخابات مجلس هفتم هم اختلاف نظر آقايان خاتمي و كروبي كه رياست دو قوه مجريه و مقننه را بر عهده داشتند با شوراي نگهبان در نهايت منجر به اعلام نظر رهبري به شوراي نگهبان در خصوص تجديد نظر در اسامي ردصلاحيت شدگان شد. و اين بار هم موضوع صلاحيت كانديداهاي رياست جمهوري مشمول همين روال شد.هر چند شورا يكي از كانديدا ها را به دليل ضعف «تدبير» (يكي از شروط مورد اشاره در اصل ۱۱۵ قانون اساسي ) در بحران هاي سال ۷۸ بنا بر اعلام نظر شوراي عالي امنيت ملي و ديگري را به دليل استفاده از امكانات دولتي و ضعف در «امانت » شايسته تأئيد صلاحيت ندانست.
فرصتي براي هياهو
رد صلاحيت معين هر چند براي حاميان او هم دور از نظر نبود ولي يك فرصت اساسي براي هياهو را ايجاد مي كرد. حاميان معين حتي پيش از اعلام نظر شوراي نگهبان با سوق دادن اخبار به سمت احتمال ردصلاحيت او و پروراندن مدام اين شايعه كه صلاحيت معين احراز نخواهد شد به مظلوم نمايي كانديداي خود پرداختند. در اولين واكنش يكي از مشاورين معين شب گذشته انتخابات نهم را «كودتا» خواند و اينكه ما رئيس جمهور نخواهيم داشت بلكه فقط راهيافته اي به كاخ رياست جمهوري داريم كه اختياراتي در حد تداركاتچي دارد.
ديگري از كل انتخابات رد صلاحيت كرد. حزب حامي معين تا تحريم انتخابات هم پيش رفت اما با يك گام عقب نشيني فقط عدم شركت در انتخابات را اعلام كرد زيرا اعلام تحريم آنان را تا مرز پيوستگي به اپوزيسيون خارجي نظام مي برد و راه را براي هميشه جهت ورود آنان به حاكميتي كه خود روزي جزيي از آن بودند مي بست. روزنامه حامي معين حتي تيتر روز چهارشنبه (فردا) خود را هم برگزيده بود: «انتخابات فرمايشي» .
حتي كساني ديگر كه رقباي معين (از هر دو جناح ) بودند هم اين را فرصتي براي عرض اندام در مقابل شوراي نگهبان دانستند كه رأيي را به سبد آراء آنان بريزد.
يك كانديدا با انتشار خبر ردصلاحيت او در كمترين فرصت بيانيه از پيش آماده شده خود را منتشر كرد. حاميان يك كانديداي ديگر در بيانيه اي بي هيچ شباهتي پرسيدند چرا فلاني تاييد شد و معين رد شد؟ سخنگوي ستاد يك كانديداي ديگر هم به محض اطلاع از احتمال انتشار حكم رهبر معظم انقلاب؛ درنمابري تنظيم شده از رهبر معظم انقلاب خواست وارد بحث تاييد صلاحيتها شود.
بدتر از همه آنكه حاميان راديكاليسم دوم خرداد تمام تلاش خود را براي استعفاي مقامات اجرايي كشور به كار بستند و حتي اينكه دانشگاهها را به ناآرامي بكشانند.
اما همه اين طرحها زماني بر باد رفت كه درايت رئيس مجلس به حكم رهبر انقلاب آراسته شد تا فرصت هياهوها به پايان برسد و اين فرزند ناخلف مرده به دنيا آمد.
مصلحت انديشي كلان
طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسي حل معضلات نظام از اختيارات مقام رهبري است و البته ابزار اين عمل را هر چه بنامند چيزي جز در شكل حكم حكومتي نخواهد بود. حكم حكومتي در اين صورت چيزي جز راهكار رفع معضلات نظام نيست و به تبع در راستاي اصل ۱۱۰ قانون اساسي نه اختياري فرا قانوني.
كساني كه در جريان تبليغات انتخاباتي خود اعلام كرده اند حكم حكومتي را نمي پذيرند بايد پاسخ دهند كه وقتي اعتراض به نظر نهايي شوراي نگهبان را پي مي گيرند چه راهكاري براي تجديدنظر در تصميم نهايي اين شورا دارند. آنها امروز خود در سايه حكم حكومتي به سياست ورزي مي پردازند چه آنكه ورود آنها به مجلس و... هم  اينگونه بوده است. تجربه حكم حكومتي در خصوص صلاحيت معين در انتخابات امروز پيش روي آنهاست و آنها بايد فرصتي را براي تجديدنظر در ديدگاههاي خود در نظر بگيرند.
تجديدنظر براي مشاركت
آنچه ديروز رخ داد در خواست تجديدنظر در اعلام صلاحيت دو كانديدا بود اما بايد فرصتي براي تجديدنظر همه اهالي سياست باشد چه اعضاي شوراي نگهبان و چه كساني كه ردصلاحيت شدند و چه كساني كه در فكر فرصت طلبي از ردصلاحيتها بودند تا با اين تجديدنظر فرصت را براي مشاركت حداكثري مردم در انتخابات نهم كه حالا همه طيف هاي فكري حاكميت در آن نماينده دارند آماده كنيم.

جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي
از زندان اوين بازديد كردند
۹ تن  از نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي روز دوشنبه  ضمن  بازديد از زندان اوين ، مشكلات  مددجويان  مالي  اين  زندان  را مورد بررسي  قرار دادند.
برنامه  اين  بازديد، در پي  دعوت  سازمان  زندان ها و اقدامات  تاميني  وستاد مردمي رسيدگي  به  امور ديه  و با هدف  حل  مشكلات  زندانيان  نيازمندغيرعمد، انجام  شد.
مدير عامل  ستاد مردمي رسيدگي  به امور ديه  وكمك  به  زندانيان  نيازمندضمن  بيان  گزارشي  در حاشيه  اين  بازديد، در محل  كانون  فرهنگي  و هنري  زندان اوين ، گفت : هم اكنون  حدود هشت  هزارو ۳۰۰ زنداني  بدهكار در زندان  بسرمي برند كه  براي  آزادي  اين  افراد نياز به  مبلغي  حدود ۷۵۰ ميليارد ريال است .
سيد اسدالله  جولايي  اظهار داشت : در چارچوب  اين  فعاليت  در سال  ۱۳۸۳ يك  هزار و دويست  نفر اززندانيان  توسط اين  ستاد از زندان  رهايي  يافتند.
وي  همچنين  توجه  نمايندگان  حاضر را به  ضرورت  اصلاح  برخي  از قوانين  جلب كرد و گفت : نظر به  زنداني  بودن  تعداد زيادي  از افراد در ارتباط باتصادفات  غيرعمد و به اجرا گذاشتن  مهريه ، بازنگري  اين  قوانين  و اصلاح  بيمه شخص  ثالث  ضروري  به نظر مي رسد.
در ادامه  اين  مراسم ، سيد مرتضي  موسوي  عضو كميسيون  قضايي  و از اعضاي هيات  تحقيق  و تفحص  مجلس  از قوه  قضاييه  در سخناني  از زندانيان  خواست  درصورتي  كه  احساس  مي كنند در صدور حكم  آنان  موارد خلاف  قانون  وجود داشته است ، آن  را براي  بررسي  كتبا گزارش  كنند.
وي  با بيان  اينكه  مسئولان  دستگاه  قضايي  به ويژه  آيت الله   هاشمي  شاهرودي در فكر اصلاح  اين  دستگاه  هستند، گفت : هدف  ما اين  نيست  كه  تنها اشكالات  را مطرح  كنيم .

«نمره» از مقطع دبستان حذف مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش و پرورش با اعلام اين كه پيشنهاد حذف نمره در مقطع ابتدايي در حال كارشناسي است گفت: اين طرح در دست بررسي بوده و در صورت نياز به سنجش جوانب اجراي كار در شوراي عالي آموزش و پرورش بررسي و پس از تصويب عملياتي مي شود.مهندس مهدي نويد ادهم در گفتگو با ايسنا با اشاره به اين كه مسئوليت اصلي اين طرح بر عهده دفاتر ارزشيابي ذيربط و هم اكنون در مرحله كارشناسي است گفت: از آنجا كه نظام نمره دهي سنتي به شكل جدي مورد سؤال است كارشناسان خبره و مجرب آموزش و پرورش جهت بررسي اين امر كه آيا چنين سيستم نمره دهي منجر به تعليق يادگيري شده يا ضد آن است، پيشنهاداتي را در دست بررسي دارند.وي با اعلام اين كه در سال تحصيلي جاري تأكيد جدي بر توليد محتواي الكترونيكي كتابهاي درسي خواهد بود اظهار كرد: ايجاد فضاي ديجيتالي و توليد سي دي هاي لازم براي دروس و در اختيار مدارس مجهز قرار دادن آنها از برنامه هاي سال تحصيلي جديد خواهد بود و در اين زمينه اصولي در نظر گرفته شده تا اين توليدات به شكل تعاملي بوده و جذابيت و مطلوبيت لازم را داشته باشد.

سئوالات واقعي كنكور دانشگاه آزاد
در زمان برگزاري آزمون افشا شده است
فارس: رئيس كل دادگستري استان تهران گفت: سوالات واقعي فروش رفته در كنكور دانشگاه آزاد در زمان برگزاري اين آزمون توسط يكي از مسئولين اين دانشگاه افشا شده است. عليزاده ديروز در حاشيه ديدار مردمي خود افزود: عده اي از كلاهبرداران نيز با جعل سوالات كنكور دانشگاه آزاد نسبت به فروش سوالات جعلي اقدام كرده بودند كه در خصوص تمامي اين افراد كيفر خواست از سوي دادسرا صادر و به دادگاه ارسال شده است. وي با بيان اينكه مرجع تصميم گيري در خصوص اين تخلفات دادگاه است، گفت: در خصوص فروش سوالات واقعي كنكور دانشگاه آزاد كه در زمان برگزاري آزمون انجام شده است دادگاه بعد از ارائه نظر كارشناسان در خصوص اينكه اين افشا تا چه حد به سلامت آزمون لطمه وارد كرده است تصميم گيري خواهد كرد. رئيس كل دادگستري استان تهران در پاسخ به سوال ديگر ي در خصوص چگونگي تهيه طرح مدار امنيتي تهران گفت: پس از واقعه پاكدشت رئيس قوه قضائيه در خصوص تهيه طرح مدار امنيتي تهران دستوراتي را به دادگستري تهران داد كه دادگستري استان تهران نيز در جهت اجراي اين دستور و شناسايي محلات حاشيه شهر تهران كه مستعد وقوع جرم بودند اقداماتي انجام داد. وي با بيان اينكه در خصوص طرح مدار امنيتي تهران يك كار كارشناسي، قضايي و سياسي انجام شده خاطر نشان كرد: كارشناسان اين طرح مشخص شده اند و در جهت ارائه نظرات ديگر نهادهاي مسئول نيز بنا داريم در هفته قوه قضائيه همايشي به عنوان حاشيه نشيني و امنيت قضائي را با حضور اساتيد دانشگاه و كارشناسان وزارت كشور، استانداري تهران، هلال احمر، بهزيستي و ديگر دستگاههاي مسئول برگزار كرده و از نظرات آنها استفاده كنيم. وي گفت: بعد از ارائه ديدگاههاي كارشناسان در اين همايش اين طرح طي ۱۰ ماه تهيه خواهد شد.

انتخاب نهم
003081.jpg
جامعه روحانيت فعلا موضع گيري نمي كند
غلامرضا مصباحي  مقدم  سخنگوي  جامعه  روحانيت  مبارز اعلام  كرد: جامعه  روحانيت فعلا قصد ندارد در خصوص  ردصلاحيت ها موضع گيري  كند.وي  روز گذشته، افزود: امكان  دارد در روزهاي  آينده  موضع  جامعه  روحانيت  در اين  خصوص  اعلام  شود.مصباحي  مقدم  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  جامعه  روحانيت  در انتخابات  ازكدام  يك  از نامزدهاي  اصولگرا حمايت  خواهد كرد؟ گفت : جامعه  روحانيت  با ورود  هاشمي  رفسنجاني  به  عرصه  رقابت ها در حال  حاضر قصد ندارد از كانديداي خاصي  اعلام  حمايت  كند.
انتخاب رئيس و قائم مقام ستاد انتخاباتي دكتر احمدي  نژاد
مهر: اخبار و گزارش هاي رسيده حكايت از آن دارد كه همزمان با آغاز فعاليت ستادهاي انتخاباتي دكتر محمود احمدي نژاد در ۳۰ استان كشور ، مهندس «مسعود زريبافان» عضو شوراي اسلامي شهر تهران رسما به عنوان رئيس اين ستاد انتخاب شده است. دكتر «ابوالحسن فقيه» نيز به عنوان قائم مقام ستاد انتخاباتي دكتر احمدي نژاد انتخاب شده است.بر پايه اين گزارش ، تمامي ۳۰ ستاد استاني استقبال ، از جمعه گذشته و همزمان با اعلام حضور رسمي شهردار تهران در رقابتهاي انتخاباتي ، فعاليت خود را به عنوان ستادهاي انتخاباتي وي آغاز كرده اند. اين ستادها كه بر اساس اعلام قبلي با حمايت قشرهاي مختلف مردمي فعاليت خود را آغاز كرده بودند ، ضمن تثبيت نيروهاي خود ، وضعيت خودجوش قبلي را به ساختاري رسمي تغيير داده اند.هفته گذشته اعلام شده بود ، كميته هاي سياسي ، طرح و برنامه ، اجرايي ، تبليغات و روابط عمومي ، رسانه ها و مطبوعات ، استانها ، اقشار و تشكلهاي اين ستاد ، هماهنگي هاي خود را با تمامي ستادهاي استاني انجام داده اند.
مجمع روحانيون مبارز براي تاييد صلاحيت نامزدهاي شاخص تلاش مي كند
ايرنا: «محمد مقدم » عضو شوراي  مركزي  مجمع  روحانيون  مبارز گفت  كه  چهره هاي  شاخص  مجمع  روحانيون  مبارز با مقام  معظم  رهبري  و اعضاي  شوراي  نگهبان  در خصوص  رد صلاحيت ها ديدار و گفتگو مي كنند.وي  روز دوشنبه  با اشاره  به  نشست اضطراري  مجمع  روحانيون  مبارز در يكشنبه  شب ، پس  از اعلام  نتيجه  بررسي صلاحيت  داوطلبان  نامزدي  انتخابات  رياست  جمهوري ، افزود: در اين  ديدارها ازشوراي  نگهبان  خواهيم  خواست  در فرصت  باقي  مانده  صلاحيت  برخي  نامزدهاي  شاخص رياست  جمهوري  را تأييد كند.وي  ابراز اميدواري  كرد: شوراي  نگهبان  در تصميم  خود تجديد نظر كند و وضعيت  سياسي  كشور را از اين  بغرنج  تر نكند.
رئوفيان : افزايش تاييد صلاحيت  شده ها به مشاركت حداكثري كمك مي كرد
ايرنا: «سيدابوالقاسم  رئوفيان » دبيركل  جامعه  اسلامي فرهنگيان  تأكيدكرد كه    تأييد صلاحيت  تعداد بيشتري از نامزدها براي  نهمين  دوره  انتخابات  رياست جمهوري  به  تحقق  راهبرد مقام  معظم  رهبري  يعني  مشاركت  حداكثري  مردم  كمك مي كرد.وي  روز گذشته، گفت  كه  انتظار داشته است ، شوراي  نگهبان  ۸ تا ۱۰ تن  از داوطلبان  ثبت  نام شده  براي  نامزدي  نهمين دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  را تأييد صلاحيت  كند.اين  فعال  سياسي ، آرايش  سياسي  نامزدهاي  تأييد صلاحيت  شده  را سه  بعدي خواند و تصريح  كرد: كروبي از جانب  اصلاح طلبان ، احمدي  نژاد، لاريجاني ، قاليباف و رضايي  از سوي  اصولگرايان  و هاشمي رفسنجاني  كه  طرفداراني  در هر دو جناح دارد و به  عنوان  يك  چهره  اصولگراي  اصلاح طلب ، در انتخابات  نهم  رقابت  خواهند كرد.
اسامي كانديداهاي احراز صلاحيت شده بايد از سوي وزارت كشور اعلام شود
ايسنا: مديركل دفتر حقوقي وزارت كشور رويكرد شوراي نگهبان در اعلام مستقيم اسامي افرادي را كه صلاحيتشان براي كانديداتوري انتخابات رياست جمهوري احراز شده، خلاف قانون انتخابات برشمرد.«حبيب زاده» اظهارداشت: مطابق قانون انتخابات رياست جمهوري و هماهنگي هاي انجام شده، اعلام اسامي كانديداهاي احراز شده بايد از جانب وزارت كشور انجام شود، اما از آنجايي كه شوراي نگهبان خود را هم در جايگاه ناظر و هم در جايگاه مجري مي داند به صورت مستقيم نسبت به اعلام اسامي  اين افراد اقدام كرده است.
كانديداها برنامه هاي عملي و عيني خود را اعلام كنند
فارس:  جنبش عدالتخواه دانشجويي در نامه سرگشاده اي به كانديداها، از آنان خواست برنامه هاي عملي و عيني خود را براي مردم اعلام كنند. در نامه سرگشاده جنبش عدالتخواه دانشجويي به كانديداهاي دوره نهم رياست جمهوري پيرامون شفاف سازي روابط با گروههاي مختلف سياسي آمده است: در كمتر از يك ماه مانده به انتخابات رياست جمهوري و با وجود آن كه كانديداهاي اين انتخابات از مدتها قبل تبليغات غيررسمي خود را شروع كرده اند، هنوز تفاوتهاي عيني آنها براي كساني كه قصد دارند در انتخابات شركت كنند، آشكار نشده است و اين نقيصه جز با اعلام دقيق برنامه هاي عملي و عيني كانديداها برطرف نخواهد شد.
براي مشاركت يا عدم مشاركت تصميم نگرفته ايم
ايسنا: دبيركل جامعه زنان انقلاب اسلامي گفت: اگر شوراي نگهبان در فرصت باقيمانده براي تجديدنظر در ردصلاحيت ها سريعا اقدام نكند، مشاركت حداكثري مورد نظر را شاهد نخواهيم بود. اعظم طالقاني با بيان اين كه به نظر مي رسد شوراي نگهبان در اين فرصت باقيمانده تغييري در تصميم خود نخواهد داد، ابراز عقيده كرد: مگر اينكه براي تاييد برخي از ردشده ها از برخي جاها با فشار مواجه شود، چرا كه تصميمي كه امروز اعمال شده نتيجه بحث و بررسي هاي امروز و فردا نيست.طالقاني درباره آخرين مواضع حزب متبوعش در انتخابات آتي با بيان اينكه براي مشاركت و يا عدم مشاركت در عرصه انتخابات هنوز تصميم نگرفته اند، يادآور شد: اگر شخصي باشد كه از شرايط مورد نظر ما برخوردار باشد، از وي حمايت مي كنيم.
توسعه انسان محور را پي گيري خواهم كرد
ايسنا: يك كانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت: توسعه  انسان محور را به عنوان استراتژي ملي توسعه در برابر رويكرد تعديل اقتصادي پي گيري خواهم كرد. حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي طي سخناني در ديدار با جمعي از مديران بخش تعاون كشور افزود: هنگامي كه توسعه در انحصار طبقه اي خاص قرار گيرد و حاصل آن سلب حقوق و آزادي ها و شكسته شدن برخي انسان ها زير بار فشارهاي سنگين اقتصادي باشد، ما از ظرفيت و توان بخش عمده اي از اعضاي جامعه در روند رشد و توسعه  كشور محروم شده و از توسعه  پايدار دور خواهيم ماند. وي با تاكيد بر اين كه بايد فرصت هاي لازم براي حضور بيشترين افراد جامعه در روند توسعه و رشد اقتصادي كشور را فراهم كنيم، گفت: مناسب ترين مسير براي مردمي كردن اقتصاد، رشد بخش تعاون در كشور است.
رد يا تاييد صلاحيت كانديدا تاثير چنداني در مشاركت جامعه ندارد
ايسنا: مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي گفت: مشاركت عمومي جامعه بحثي مجزا از بحث تأييد يا رد صلاحيت هاست و شوراي نگهبان بايد عملكرد خود را هرچه بيشتر منطبق بر قانون اساسي كند. «مجتبي يزدان» با بيان اين كه «از شوراي نگهبان انتظار مي رود با در نظر داشتن اصول قانون اساسي به بحث صلاحيت كانديداها بپردازد» ، گفت: شورا در بررسي صلاحيت ها بايد دقيقا به معيارهاي قانوني توجه داشته باشد. وي در پاسخ به اينكه آيا عملكرد شوراي نگهبان مي تواند در ميزان مشاركت مردم در انتخابات تأثيرگذار باشد؟، گفت: اگر منطقي تر به موضوع نگاه كنيم مي بينيم كه با وجود تشتت آراء موجود در صحنه  انتخابات و كانديداهاي مختلف از طيف هاي گوناگون رد يا تأييد صلاحيت كانديدا نمي تواند تأثير چنداني در مشاركت جامعه داشته باشد.
 شوراي نگهبان دلايل ردصلاحيت ها را اعلام كند
ايسنا: يك نماينده  اكثريت مجلس خاطرنشان ساخت: با توجه به حساسيت اين دوره از انتخابات، شوراي نگهبان بايد با اعلام دلايل رد صلاحيت ها نسبت به ترغيب مردم براي حضور در صحنه اقدام كند. جعفر آيين پرست نماينده  مهاباد در مجلس شوراي اسلامي رد صلاحيت هاي انجام گرفته توسط شوراي نگهبان را مؤثر بر مشاركت مردم دانست و اظهار داشت: افرادي كه در سخنراني ها، ستادها و ميتينگ ها از معين اعلام حمايت كرده اند ديگر در انتخابات مشاركت نمي كنند و با اين شرايط ميزان آراء پايين خواهد آمد. وي اضافه كرد: برخوردهاي جناحي با اين موضوع كارساز نيست و شوراي نگهبان بايد دلايل رد صلاحيت افراد را به طور رسمي و مدلل اعلام نمايد.
رضايي: دولت آينده بايد مردم را درمنافع كلان اقتصادي كشور سهيم كند
دكتر محسن رضايي تاكيد كرد: دولت آينده بايد با مردمي كردن اقتصاد و دراختيار قراردادن فرصت هاي برابرو توانمند سازي مردم، آنان را درمنافع اقتصادي كشور ذينفع كند. محسن رضايي گفت: مردمي كردن اقتصاد يعني اينكه مردم از منافع كلان اقتصادي كشور ذينفع باشند و از هر پروژه ملي در استانها نفعي به مردم همانجا برسد.اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري اضافه كرد: درصد بهره مندي مردم ازمنافع اقتصادي كشورو از هر پروژه ملي در استان ها بايد قانونمند شود ومثلا يك درصد درنظرگرفته شود كه براي توليد و سرمايه گذاري واشتغالزايي اختصاص يابد و ازجمع اين «يك درصد ها» صندوق هاي پس انداز استاني تاسيس شود. دكتررضايي اظهارداشت: دولت بايد فرصت هاي برابر را دراختيارهمه مردم شهرها وروستاهاي مختلف كوچك وبزرگ قرار دهد و به كارآفرينان بالقوه نيزبا تسهيلات مناسب كمك كند تا اقتصاد راه بيفتد.
اميدواريم در دو روز آينده تعداد كانديداها افزايش يابد
مهر: سخنگوي وزارت كشور با اشاره اينكه طبق قانون شوراي نگهبان دوروزديگر براي اعلام نظرنهايي مهلت دارد، گفت: اميدواريم در دو روز آينده تعداد كانديداهاي تاييد صلاحيت شده افزايش يابد. جهانبخش خانجاني با بيان اينكه پس از اعلام نظرشوراي نگهبان وزارت كشوربراساس قانون دوروز براي اعلام رسمي اسامي و آغاز رسمي زمان تبليغات مهلت دارد، افزود : درباره اعلام رسمي اسامي و آغاززمان رسمي تبليغات درجلسه ستاد انتخابات وزارت كشورتصميم گيري خواهد شد. وي با انتقاد ازاقدام شوراي نگهبان در اعلام عمومي اسامي تاييد صلاحيت شدگان ازصداو سيما قبل ازارسال آن به وزارت كشور، گفت : قانون مسئوليت اجراي انتخابات و مسئوليت حسن اجراي آن را برعهده وزارت كشورگذاشته است .خانجاني افزود : درماده ۵۷ قانون انتخابات تصريح شده است شوراي نگهبان بايد نتيجه بررسي را صورتجلسه كند و به شوراي نگهبان بفرستد و براين اساس اقدام شوراي نگهبان در اعلام تاييد صلاحيت شدگان ازصداو سيما پيش از آنكه وزارت كشور مطلع شود ، نوعي عدول از قانون و رفتار غير عرفي مشاهده مي شود . سخنگوي وزارت كشور مهلت دو روزه پيش بيني شده در قانون را از زمان اعلام صورتجلسه شوراي نگهبان به وزارت كشور تا زمان اعلام رسمي اسامي كانديداها دراطلاعيه اين وزارتخانه براي هماهنگي با فرمانداران و بخشداران همچنين بسياري هماهنگي هاي ديگر با درنظر داشتن شرايط كشور، ضروري خواند.
سخنگوي محسن رضايي: بايد از دولت و مجلس انتقاد كرد
مهر: دكتر علي احمدي سخنگوي محسن رضايي كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در خصوص رد صلاحيت تعدادي از كانديداها، گفت: بيش از آنكه از شوراي نگهبان دراين باره انتقاد كنيم بايد از دولت و مجلس به دليل عدم اصلاح قانون انتخابات انتقادكنيم زيرا اگرقانون انتخابات اصلاح مي شد، رويكرد متفاوتي را در بررسي صلاحيت ها شاهد بوديم. احمدي گفت: اقدام شوراي نگهبان در تاييد صلاحيت هاي اين دوره نشان داد كه معيارهاي لازم براي تشخيص «رجل سياسي و مذهبي» داراي ابهام جدي و لازم است معيارهاي شفاف و عملي براي اين كار تدوين شود.
افزايش وحدت نظر ميان اصول گرايان
مهر: دبير سياسي جمعيت موتلفه اسلامي ابرازاميدواري كرد در روزهاي آينده افزايش وحدت نظر و هماهنگي ميان اصولگرايان افزايش يابد. حميد رضا ترقي درمشهد ضمن بيان مطلب فوق اظهارداشت : اصولگرايان در ميان مجموعه جريانات سياسي موجود كه تقريبا اختلاف نظرات زيادي دارند درشرايط مطلوبتري به سر مي برد . به اعتقاد ترقي ظرف چند روز آينده هماهنگي اصولگرايان افزايش مي يابد و تعداد نامزدهاي آنان به حداقل مي رسد .ترقي درخصوص مشاركت مردم نيز گفت : درشرايط فعلي با آمارهايي كه جديدا مطرح مي شود شاهد افزايش چشمگير حساسيت مردم نسبت به حضور در انتخابات هستيم و ميزان حضور را ۶۰ درصد پيش بيني مي كنم.
ترسيم سياستهاي دولت آينده
مهر: دكتر محمد حسين فرهنگي سخنگوي ستاد انتخاباتي دكتر علي لاريجاني از تشكيل كار گروه هاي تخصصي براي تبيين سياستهاي بخشهاي گوناگون دولت اميد خبر داد. دكتر فرهنگي گفت: جمعي از استادان، متخصصان و كارشناسان زبده از مدتي قبل سياستهاي كلان داخلي و خارجي دولت آينده را در دست بررسي قرار دادند.نماينده تبريز اظهار داشت: بخشي از اين سياستها به زودي در قالب كتابي به نام «پيمان با مردم» منتشر و در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.
ستادهاي انتخاباتي هاشمي در استان تهران راه اندازي شد
مهر: ستادهاي انتخاباتي هاشمي رفسنجاني كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در استان تهران راه اندازي شد. مهندس محسن واهب رييس ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني در استان تهران با اعلام مطلب فوق افزود: اين ستادها تحت عنوان ستادهاي مردمي و در قالب ۵ ناحيه مركزي ، شمال ، جنوب ، غرب و شرق در تهران بزرگ و همچنين شهرستانهاي تهران فعاليت خواهند كرد.
شوراي نگهبان به وظيفه شرعي و قانوني خود عمل كرده است
مهر: احمد پيش بين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اگرچه مردم آگاهي لازم براي راي دادن به فرد اصلح را دارند، اما شوراي نگهبان به وظيفه شرعي و قانوني خود عمل كرده است. عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: شوراي نگهبان بر اساس شرع و اختياراتي كه قانون اساسي در اختيارش قرار مي دهد عمل كرده و كسي نمي تواند از اين نهاد انتظار ديگري داشته باشد.
نماينده مردم بافت در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: كسي نمي تواند از شوراي نگهبان انتظار داشته باشد به وظيفه شرعي و قانوني اش عمل نكند.
زواره اي:ردصلاحيت من برنامه اي از پيش  تعيين شده بود
ايلنا: سيدرضا زواره  اي، عضو سابق شوراي نگهبان و كانديداي ردصلاحيت شده توسط اين شورا گفت: بنده به مدت هشت سال در تصميم  گيري  هاي مربوط به بررسي صلاحيت  ها صاحب  نظر بودم اما نمي  دانم در فاصله  اي كه در اين شورا نبودم، چه اتفاقي رخ داده است كه امروز رد صلاحيت مي  شوم.زواره  اي با بيان اين مطلب كه من تا آخر تيرماه ۸۳ عضو شوراي نگهبان و قائم مقام دبير شوراي نگهبان بودم، گفت: رد صلاحيت من بازتاب بين  المللي خواهد داشت زيرا خودم به مدت هشت سال در اين شورا در مورد صلاحيت كانديداها تصميم  گيري مي  كردم.وي ادامه داد: عده  اي احتمال مي  دهند من قرباني ردصلاحيت  هاي ديگران شده   باشم، آنها مي  خواستند افراد ديگر را رد كنند، مرا هم رد كردند تا بگويند افراد منتسب به خودمان را هم رد كرده  ايم.زواره  اي خاطرنشان كرد: شوراي   نگهبان بايد پاسخ  گوي معيارها و ملاك  هايي كه براي بررسي صلاحيت  ها در نظر گرفته است، باشد و بگويد كدام يك از ملاك  ها باعث عدم احراز صلاحيت من شده است.وي افزود: معتقدم ردصلاحيت  هاي اين دوره، مقداري سليقه  اي بوده است و ردصلاحيت من برنامه  اي از پيش تعيين شده بود زيرا صدا و سيما در طول اين مدت مرا سانسور خبري كرد تا مردم از حضور من در عرصه بي  اطلاع باشند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |