سه شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۶ - May 24, 2005
مسأله در حوزه انفورماتيك اين است
استخدام و يا طرد هكرها
003042.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: بسياري از شركت ها و مؤسساتي كه داراي شبكه كامپيوتري هستند تصور مي كنند بهترين افرادي كه مي توانند نقاط ضعف امنيت شبكه آنها را شناسايي بكنند، هكرها هستند، اما كارشناسان حوزه انفورماتيك به رؤساي اين شركت ها توصيه مي كنند، به استخدام هكرها نپردازند چون در نهايت اين افراد به ساختار آن شركت لطمه وارد مي كنند.
خصوصيات اخلاقي هكرهايي كه به صورت غيرقانوني وارد شبكه هاي كامپيوتري مي شوند در بسياري از موارد كاملاً متفاوت با سياست هاي و ارزش هاي مورد نظر شركت ها مي باشد، حتي اگر اين هكرها قول بدهند كه به اصول اخلاقي و سياست هاي شركتي كه قصد فعاليت در آن را دارند، پايبند باشند.
پروفسور لوئيس ينگستروم از دانشگاه استكهلم كه به تدريس درس امنيت انفورماتيك مي پردازد در اين مورد مي گويد: يك شركت علاقه مند به استخدام افرادي است كه ديدگاه هاي آنان، داراي نقطه مشترك با سياست هاي شركت باشد، اما در بسياري از مواقع ويژگي هاي اخلاقي هكرها با سياست هاي شركت ها و مؤسسات همخواني و سنخيت ندارد. البته نبايد فراموش كرد، هكرها به دليل اطلاعات كاملي كه از برنامه هاي كامپيوتري دارند مي توانند به راحتي نقاط ضعف شبكه هاي كامپيوتري را شناسايي كنند، اما چون در اغلب مواقع ديدگاه متفاوتي با شركت محل كار خود دارند نمي توانند مؤثر واقع بشوند.
البته برخي از شركت هاي تصور مي كنند در درازمدت قادر به تغيير خصوصيات اخلاقي و باورهاي دروني هكرها خواهند بود، اما تجربه نشان داد كه ويژگي هاي اخلاقي هكرها به ندرت تغيير مي كند.همچنين هكرها از كار گروهي متنفر هستند. به عبارتي ديگر آنها تحمل كار در يك گروه براي رسيدن به يك هدف واحد را ندارند. آنها علاقه مند هستند كه ساعت ها به تنهايي مقابل كامپيوتر خود در خانه بنشينند و به نوشتن برنامه بپردازند.
اين واقعيت در مورد يك نوجوان ۱۶ ساله سوئدي كه اخيراً وارد شبكه شركت سيسكوسيستم آمريكا شد صدق مي كند. وي پس از ورود غيرقانوني به شبكه اين شركت به سرقت كدهاي مرجع پرداخت و با استفاده از اين كدها، به سيستم كامپيوتري ارتش آمريكا و ناسا حمله ور شد.
اين روزها بسياري از شركت ها از كارشناسان امنيتي در حوزه IT براي مقاوم كردن شبكه هاي كامپيوتري خود در برابر هكرها استفاده مي كنند چون اخيراً هم شدت حملات هكرها افزايش يافته و هم اين حملات مدرن و پيچيده تر شده است.
البته هدف برخي از اين هكرها از ورود به سيستم كامپيوتري شركت ها و يا ارسال برنامه هاي ضد ويروسي از طريق كرم هاي اينترنتي، استخدام در اين شركت ها مي باشد. نكته جالب اين كه در بسياري از موارد، ترفند آنها نتيجه مي دهد و شركتي كه آنان به هك كردن شبكه كامپيوتريش پرداخته اند، پيشنهاد استخدام مي دهد.
به عنوان مثال چندي پيش يك جوان ۱۸ ساله در آلمان اقدام به نوشتن كرم اينترنتي ساسر (Sasser) كرد كه اين كرم وارد شبكه كامپيوتري هزاران شركت و ۱۸ ميليون كامپيوتر شخصي در جهان شد. حتي برخي از شركت ها مجبور شدند براي چند روز شبكه كامپيوتر خود را تعطيل كنند تا به پاكسازي آن بپردازند.
در پي اين واقعه، يك شركت كامپيوتري در آلمان كه به توليد نرم افزارهاي امنيتي مي پردازد اين جوان را استخدام كرد تا وي با ايجاد فايروال هاي گوناگون از ورود ويروس به داخل شبكه هاي كامپيوتري جلوگيري بكند.
اما برخي از شركت ها حاضر به استخدام هكرها نمي باشند چون مشتريان آنها نمي خواهند كه اطلاعات شخصي آنها در اختيار فردي كه قبلاً هكر بوده قرار بگيرد.همچنين در بسياري از موارد، استخدام هكر توسط يك شركت، اعتبار آن شركت را زير سؤال مي برد. يك كارشناس كامپيوتر در اين رابطه مي گويد: اگر شركت هاي بزرگ اقدام به استخدام هكرها نمايند آنگاه دانش آموزان از خود سؤال مي كنند، اگر ويروس نويسي كار ناپسندي است پس چرا نويسندگان اين ويروس ها در شركت هاي بزرگ استخدام مي شوند. پس بهتر است كه ما هم به نوشتن ويروس هاي كامپيوتري بپردازيم تا اين كه پس از پايان تحصيلات خود، به سرعت استخدام بشويم.البته در برخي مواقع هكرها با نوشتن برنامه هاي ويروسي به هدف نهايي خود (استخدام در شركت ها) دست نمي يابند.
به عنوان نمونه چندي پيش يك جوان ۲۶ ساله مجاري كه آرزوي كار در يكي از بزرگترين شركت هاي مخابراتي كشور سوئد را داشت اقدام به شناسايي نقاط ضعف شبكه كامپيوتري اين شركت كرد و براي اين كه قابليت هاي خود را نشان بدهد شبكه مورد نظر را هك كرد. يك سال پس از اين حمله وي كدهاي مرجع گوشي هاي تلفن اين شركت را در اينترنت فاش كرد.اما اين كار نه تنها منجر به استخدام اين مرد نشد بلكه مسئولان شركت مورد نظر او را به دادگاه كشاندند و به تحمل سه سال حبس محكوم شد.

همكاري مشترك IBM و Nortel
گره دانش: شركتهاي Nortel و IBM طي توافقنامه اي محصولات مشترك شبكه اي و مخابراتي توليد مي كنند. اين توافقنامه در ابتدا تمركز خود را بر روي توليد سرورهاي با اهميت انجام مي دهد.اين دو شركت يك مركز مشترك با ۳۰ پرسنل راه اندازي كرده اند اما مقامات آنها از ارائه توضيحات بيشتر خودداري نموده اند . علاوه بر سرورهاي فوق، IBM مي خواهد با ايجاد يك سري سرويس مهندسي و فني به Nortel در تهيه سرويس هاي چندرسانه اي VIP و شبكه هاي بي سيم كمك نمايد. با اين عمل، شركت Nortel نيز مي تواند هزينه تحقيقات خود را كاهش دهد كه در حال حاضر ۱۵ الي ۲۰درصد هزينه سالانه شركت مي باشد.

سخت افزار
ماوس Quill Airo2bic
003045.jpg
گروه دانش-محمد تقي رسولي: اگر دست شما به اندازه كافي سريع و چالاك نيست زياد نگران نباشيد. يك ماوس جديد به نام Quill Airo2bic مي تواند به شما كمك كند. اگر شما به دليل معلوليت جسمي يا جراحت يا ناراحتي مانند پاركينسون نمي توانيد از ماوس هاي معمولي استفاده كنيد اين نوع ماوس براي شماايده آل است.
اين ماوس ايروبيك از يك پلاستيك محكم قارچي شكل و سياه درست شده كه اجازه مي  دهد دست شما در محور عمودي استراحت كند. در اين ماوس كه با حركت دست كار مي كند انگشتان شما روي قسمت تپه مانند قرار گرفته و اجازه مي دهد كه به راحتي انگشتان به كليدها دسترسي پيدا كنند. براي حركت مكان نما روي صفحه همانند يك ماوس استاندارد، ماوس را حركت دهيد ولي لازم نيست آن را محكم بگيريد و فقط كافي است كه دستتان روي ماوس باشد.
در ابتدا به نظر مي رسد كه اين ماوس بزرگ و زشت باشد ولي درعوض به راحتي سر مي خورد و بعد از چندين بار استفاده بسيار طبيعي به نظر مي رسد.همچنين يك سنسور نوري دقت و صحت ماوس را كنترل مي كند.
اين ماوس به سادگي و راحتي روي پورت USB نصب مي شود و احتياج به نصب نرم افزاري ندارد. اما اگر شما نرم افزار آن را نصب نماييد چند قابليت خوب به آن اضافه خواهد شد. نام نرم افزار آن، «نرم افزار بدون كليك» مي باشد و اجازه مي دهد كه حتي بدون كليك كردن كليدهاي ماوس با آن كار كنيد. براي اين كار ماوس را در محلي كه مي خواهيد كليك كنيد قرار داده، نرم افزار نصب شده ماوس يك پنجره را براي شما باز مي كند و در غير اين صورت به محل ديگري مي رويد. همچنين اين امكان را داريد كه كليك، دابل كليك و رايت كليك و وظايف آنها را عوض نمايند.به دليل نوع عملكرد، شما مي توانيد ماوس مورد نياز جهت افراد راست دست يا چپ دست را خريداري نماييد.

ايران
همايش آشنايي با سيستم عامل لينوكس
گروه دانش: همايش آشنايي با سيستم عامل لينوكس به همت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته  شريف و دانشگاه كيش طي امروز و فردا(سه شنبه و چهارشنبه) در منطقه  آزاد كيش برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي طرح ملي لينوكس فارسي در صورت پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO)، تا سال ،۲۰۰۸ بنابر تعهدات بين المللي مجبور به پرداخت بهاي حقوق معنوي نرم افزار سيستم هاي عامل كنوني خواهيم بود، بنابراين با بين المللي بودن مناطق آزاد، اين همايش از اهميت خاصي برخوردار است. مديران ادارات و سازمان هاي دولتي،  راهبران IT دستگاه ها، دانشگاهيان و افراد علاقه مند براي شركت در اين همايش فراخوانده شده اند.

ويروس
كرم اينترنتي جديد و استفاده از AOL مسنجر
گروه دانش: لابراتوار پاندا گونه جديدي از يك كرم اينترنتي به نام Oscarbot.F كه در اينترنت شيوع يافته است را معرفي كرد.
به گزارش پاندا اين كرم اينترنتي از طريق مسنجر AOL منتشر مي شود و در آمريكا شيوع زيادي يافته است. اين كرم جديد از خانواده كرمهاي اينترنتي bot است و مانند آنها دستوراتي را كه از يك كاربر از راه دور مي رسند اجرا مي كند. اين كرم اينترنتي پس از نصب بر روي كامپيوتر يك كپي از خود را در فولدر اصلي ويندوز ايجاد مي كند و با تغييراتي كه در رجيستري ويندوز مي دهد با هر بار روشن شدن كامپيوتر مجدداً اجرا مي شود. هر بار كه سيستم آلوده شده به اين كرم، به اينترنت متصل شود Oscarbot.F از طريق AOL مسنجر پيامي كه داراي لينكي آلوده است را براي كليه كاربراني كه در ليست AOL مسنجر هستند مي فرستد. كاربراني كه اين پيام را دريافت مي كنند به محض كليك كردن روي link مذكور بدون اينكه خودشان بخواهند يك كپي از Oscarbot.F را روي سيستم خود دانلود مي كنند.

پرتاب  موشك  روسي  به  فضا
يك موشك  پوروتون  روسي  حامل  ماهواره  مخابراتي  آمريكا از پايگاه  بايكونور قزاقستان  به  فضا پرتاب  شد.اين  ششمين  پرتاب  موشك هاي  روسي  براي  ارسال  ماهواره هاي  آمريكايي  به  فضا از آغاز سال  گذشته  ميلادي  تاكنون  است .موشك  روسي  حامل  يك  ماهواره  مخابراتي  آمريكايي  است كه  برنامه هاي  تلويزيوني  ارسال  خواهد كرد.اين  ماهواره  قرار است  از موشك  روسي  جدا شود و در مدار زمين  قرار گيرد.موشك هاي  روسي  قرار است  تا پايان  امسال  پنج  ماهواره  ديگر آمريكايي  را نيز به  فضا پرتاب  كنند.

كاهش بهاي رايانه و اينترنت
اتحاديه  بين المللي  ارتباطات راه دور اعلام كرد كه كاهش قيمت و نرخ سخت افزاري رايانه و اينترنت يكي از مهمترين مباحث اجلاس جهاني جامعه  اطلاعاتي تونس خواهد بود. اين اتحاديه در گزارشي اعلام كرد: قصد داريم در فاز دوم اجلاس جامعه  اطلاعاتي به مباحث عملي تر جهاني سازي ارتباطات بپردازيم و آن را از حيطه  تئوري و حرف خارج كنيم. از اين رو مباحثي مانند رايانه، اينترنت و فيلترينگ از مهمترين مباحث ما خواهد بود.

آن لاين
«ياهو» در دادگاه
گروه دانش: پدر و مادر يك دختر بچه با اطلاع يافتن از فعاليت يك گروه در شركت ياهو كه اقدام به خريد و فروش عكسهاي مستهجن كودكان مي كردند، ضمن شكايت به پليس، درخواست ۱۰ ميليون دلار پول كردند.
به گزارش خبرگزاري موج، در گروهي با نام Candyman تعدادي انسان سود جو با جمع آوري عكسهاي غير اخلاقي از كودكان اقدام به خريد و فروش آنها مي كردند و ياهو نيز با زير پا گذاشتن مسئوليت خود در مورد بررسي محتواي گروههاي اينترنتي اش به دادگاه كشيده شده است . اين گروه به مدت دو ماه مشغول به كار بوده است و تا قبل از اين كه ياهو آن را مسدود كند به تجارت عكسهاي مستهجن از كودكان مي پرداخته است.
والدين اين كودك با مراجعه به پليس از اين كه يكي از عكسهاي كودكشان كه به طور غير قانوني از وي گرفته شده بود در يكي از گروههاي ياهو قرار دارد ، از ياهو شكايت كردند و واحد پليس سايبر نيز اين موضوع را براي بررسي بيشتر قضايي در اختيار قرار داده است.

بازي
گسترش صنعت  بازي هاي  رايانه اي  در تلفن  همراه
واحد مركزي خبر: ميزان  درآمد حاصل  از فروش  يا نصب  بازي هاي  رايانه اي  قابل  نصب  در تلفن  همراه  تا پنج  سال  آينده  افزايش  چشمگيري  مي يابد.
ارزش  جهاني  درآمد صنعت  بازي هاي  رايانه اي  تلفن هاي  همراه  از دو و شش  ميليارد دلار در سال  دوهزار و پنج  به  يازده  و دو ميليارد دلار در سال  دو هزار و ده  خواهد رسيد.به پيش بيني  كارشناسان  دانلود اين  بازي ها از رايانه  دو سوم  اين  درآمدها را تشكيل  مي دهد و از ديگر سو بازي هاي  رايانه اي  موسوم  به آنلاين  ترافيك  مولتي  پلير هم  براي  اپراتورهاي  تلفن  همراه  درآمد هنگفتي ايجاد مي كند و تا سال  دو هزار و ده  بيش  از بيست  درصد درآمد جهاني  بازي هاي  رايانه اي  تلفن  همراه  را به  خود اختصاص  مي دهد.همچنين  آسيا ، اقيانوسيه  و اروپا بر بازار اين  بازي ها چيره  مي شوند و شمار كاربراني  كه  براي  استفاده  از خدمات  اين  بازي ها نام  نويسي  مي كنند از شش  و هفت  درصد فعلي  به  بيش  از پانزده  درصد در سال  دو هزار و ده  خواهد رسيد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |