سه شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۶ - May 24, 2005
نااميد كردن ديپلمه ها از استخدام دولتي
مدرك دانشگاهي جزو شروط عمومي استخدام اعلام شد
003039.jpg
گروه اجتماعي: دارا بودن مدرك تحصيلي دانشگاهي و يا مدرك همتراز از مجموعه شرايط عمومي است كه جديداً براي استخدام در دستگاههاي اجرايي در لايحه مديريت خدمات كشوري گنجانده شده است.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، شرايط عمومي كساني كه قصد استخدام دردستگاه هاي دولتي را دارند اعلام كرد؛ اين شرايط طي لايحه اي به مجلس ارائه شده است. در صورت تصويب مجلس، افراد بايستي شرايطي چون حداقل سن ۲۰ سال، تابعيت ايران، انجام خدمت دوره ضرورت يا معافيت قانوني، نداشتن اعتياد به دخانيات و مواد مخدر، نداشتن سوء شهرت اجتماعي و سابقه محكوميت جزايي مؤثر، دارا بودن مدرك تحصيلي دانشگاهي و يا مدرك همتراز و داشتن سلامت جسمي- رواني و توانايي انجام كار دارا باشند.
استخدام افراد ديپلمه در اين لايحه در موارد يا مناطق خاص براي مدت زمان مشخص، صرفاً در مشاغلي كه به تصويب شوراي عالي اداري مي رسد مجاز اعلام شده است.
براساس اين لايحه استخدام افراد در دستگاههاي اجرايي در مشاغل كارشناسي و بالاتر منوط به احراز توانايي آنان در مهارتهاي پايه و عمومي فناوري اطلاعات مي باشد كه عناوين و محتواي مهارتهاي مذكور در سازمانهاي مديريت و برنامه ريزي كشور تهيه و ابلاغ خواهد شد.
در اين لايحه بر باقي بودن همه قوانين و مقررات خاص ايثارگران ،جانبازان، رزمندگان ،همسر و فرزندان شهدا و آزادگان براي ورود به خدمت و الزامي بودن رعايت مقررات گزينش در استخدام كارمندان تأكيد شده است.
در لايحه مديريت خدمات كشوري به كارگيري و تعيين حقوق و مدت خدمت اتباع خارجي حسب قوانين و مقررات خاص در نظر گرفته شده است.
لايحه استخدام افراد در دستگاههاي اجرايي در شرايطي تقديم مجلس شده است كه بنابه آمارهاي رسمي سازمان ملي جوانان نرخ بيكاري جوانان ۲۵ درصد و نرخ بيكاري زنان دو برابر جوانان است. به گفته رئيس سازمان ملي جوانان نرخ بيكاري به سمت افراد تحصيلكرده در حال افزايش است.
در همان سالهاي پس از جنگ به نظر مي رسيد سياست هاي تشويقي دولت براي جوانان نسبت به كسب مدارج عالي دانشگاهي راهي براي تربيت كردن نيروهاي متخصص و همچنين به تأخير انداختن ورود جوانان به بازار كار باشد تا دولت بتواند تصميمات دقيق تر و كلان تر براي اين قشر اتخاذ كند. سياستهاي دولت در اين سالها آنچنان كه مي بايست نتيجه اي مثبت نداشت به طوري كه نرخ بيكاري برخلاف پيش بيني ها به ۲۵ درصد رسيد. اگرچه اين موضوع در مورد كساني كه داراي تحصيلات عاليه و دانشگاهي بودند كمتر از افرادي كه داراي مدارك ديپلم و زير ديپلم بودند صادق بود. اما به دليل سياستهاي تشويقي دولت و تحولات ايجاد شده در نگرش افراد جامعه نسبت به افراد تحصيلكرده كم كم افراد بيكار ديپلمه به افراد بيكار ليسانسه تغيير شكل دادند. به طوري  كه دولت مجبور شد در لايحه استخدام خود يكي از شرايط استخدام را دارا بودن مدرك دانشگاهي قرار دهد. اين تصميم در عمل، حضور ديپلمه ها را در ادارات دولتي محدود خواهد كرد و آنها را ناچار به كارگران ساده و غيرماهر كه معمولاً راضي به انجام هر كاري نمي شوند؛ تبديل خواهد كرد.
برگزاري استخدام ادواري اگرچه در سالهاي گذشته اميدهايي را در جهت ساماندهي استخدام فارغ التحصيلان بيكار در سازمانها و نهادهاي دولتي زنده كرد، اما تاكنون با وجود استقبال ۴۰۰ هزار نفري فارغ التحصيلان، تنها تعداد محدودي پذيرفته شده اند به طوري كه به گفته سيد احمد طباطبايي مدير كل دفتر آموزش و بهسازي نيروي انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور قبولي در آزمون به معناي استخدام صددرصد داوطلبان نيست. استخدام اين افراد بستگي به نياز بازار كار و دستگاههاي دولتي و خصوصي دارد. به طور متوسط سالانه ۲۰ هزار نفر جذب دستگاههاي دولتي مي شوند.

اطلاعيه مهم حج و زيارت براي دارندگان
اسناد ۸۰۰ هزار توماني
ايلنا: سازمان حج و زيارت، با انتشار اطلاعيه  اي از دارندگان اسناد حج تمتع ۸۰۰ هزار توماني كه تا ۲۱ فروردين ماه ۷۸ وجوه خود را به بانك  ها واريز كرده  اند، خواست كه براي تعيين تكليف خود به دفاتر حج و زيارت استان  ها مراجعه كنند.
در اين اطلاعيه، با اشاره به اين   كه دولت سازمان حج را موظف كرده تا پايان سال ۸۴ تكليف اين عده را كه حدود ۲۰ هزار نفر هستند، مشخص كند، آمده است: اسناد مذكور بايد جمع  آوري و ابطال و براي آنان سپرده  گذاري جديدي به مبلغ ۱۱ ميليون صورت گيرد تا بتوانند از اين پس از تسهيلات بانكي متعارف برخوردار شوند.سازمان حج و زيارت، به دارندگان اين اسناد يا وراث قانوني آنها تاكيد كرده است تا تاريخ ۲۸ اسفند ۸۴ به بانك ملي محل ثبت نام اوليه مراجعه و قبض پرداخت علي  الحساب را به سند سپرده  گذاري داراي اولويت تشرف تبديل كنند.در اطلاعيه سازمان حج توضيح داده شده است كه چنانچه صاحب سند اوليه فوت كرده باشد، وارث قانوني او بايد به دفتر حج و زيارت استان محل سكونت مراجعه و پس از طي مراحل قانوني با گرفتن معرفي  نامه به بانك ملي مراجعه و سند را تبديل كند.

ضوابط مدارس غيرانتفاعي تغيير مي كند
003036.jpg
واحد مركزي خبر: يك  عضو كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  شوراي  اسلامي  با اشاره  به  اينكه  از تصويب  قانون  مدارس  غيرانتفاعي  ۱۷ سال  مي گذرد، اعلام كرد: تغييرات  اين  قانون  در كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  تصويب  شده  است  و به  زودي  در صحن  علني  بررسي  مي  شود .حياتي  گفت: تعيين  شهريه  مدارس  غير انتفاعي  مبتني  بر سلايق  مديران  اين  مدارس  نيست  بلكه  براساس  درجه بندي ، امكانات  و تجهيزات ، فضاي  آموزشي  ، نيروي  انساني  و فوق  برنامه هاي  آن  است  كه  آموزش  و پرورش  آن  را تشخيص  مي  دهد.
وي   تصريح  كرد: نظارت  بر اين  مدارس  بر عهده  شورايي  متشكل  از نمايندگان  انجمن  اوليا و مربيان ، شوراي  عالي  و معاونان  آموزش  و پرورش  و شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  است  .اين  نماينده  مجلس  از جمله  مشكلات  موجود در ضوابط  مدارس  غيرانتفاعي  را افزايش  هزينه  برنامه  ها و فوق  برنامه  ها براساس  نظر مديران  و بدون  توجه  به  درجه  بندي  اين  مدارس  ذكر كرد و گفت : همين  مساله  باعث  نوسان  در هزينه  دريافتي  مدارس  غيرانتفاعي  شده  است  كه  با تغيير قوانين  آن  در مجلس  اين  مشكل  برطرف  خواهد شد .

ايران آثار تاريخي ارمنستان، افغانستان
و آذربايجان را مرمت و احيا مي كند
گروه علمي- فرهنگي: روش هاي مرمت و احيا ابنيه تاريخي در ايران در سطح بين المللي صورت مي گيرد و هم اكنون ميراث فرهنگي ايران، احيا و مرمت مسجد جامع شهر ايروان در ارمنستان را در دست اجرا دارد.
محبعلي، رئيس پژوهشكده حفاظت و احياي ابنيه تاريخي با بيان اين مطلب گفت: ميراث فرهنگي همچنين طبق تفاهم نامه رسمي با كشور افغانستان و آذربايجان، احيا و مرمت چند بناي تاريخي اين كشور را برعهده گرفته است.
وي با اشاره به اينكه روش هاي احيا و مرمت در ايران با استانداردهاي بين المللي مطابقت دارد، گفت: تنها تفاوت در نوع مصالح و اقليم است چرا كه معماري ايراني معماري درونگراست در حالي كه معماري غربي از نوع معماري برونگراست.
وي در ادامه مي افزايد: طبق منشور ملي كه در قانون بين المللي وجود دارد هر كشور بايد منشور ملي خود را رعايت كند.
رئيس پژوهشكده حفاظت و احياي ابنيه تاريخي از مستندسازي و تهيه بانك اطلاعاتي و اطلس معماري و شهرسازي ايران به عنوان برنامه در دست اجراي ميراث فرهنگي در سال ۸۴ خبر داد و گفت: ما براي راه اندازي شروع به تكميل اسناد و مدارك اطلاعات كرده ايم.
وي اظهار داشت: «تخت جمشيد و تخت سليمان هر كدام داراي مركز اسناد جداگانه اي خواهند بود.»
محبعلي مشكل اصلي احيا و مرمت ابنيه تاريخي در ايران را كمبود كارشناس و استادكار سنتي دانست و گفت: در سال هاي قبل از انقلاب ما تعداد ۹۶۰ استادكار سنتي داشتيم در حالي كه هم اكنون اين تعداد به ۲۴۰ نفر كاهش يافت است. وي علت اصلي كمبود نيروي متخصص را تعديل نيروي انساني و مشكلات استخدامي عنوان كرد و گفت: كمبود كارشناسان متخصص در اين زمينه كاملاً به ضرر ميراث فرهنگي است.

آيين نامه جديد درمان اعتياد ابلاغ شد
ايسنا:رييس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت اعلام كرد: آيين نامه راه اندازي مراكز درمان سوءمصرف مواد كه سال گذشته به امضاي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي رسيده بود، امسال به دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور ابلاغ شد.
دكتر محسن وزيريان با اعلام اين خبر گفت: از اين پس دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور موظفند براي راه اندازي مراكز درمان سوء مصرف مواد در بخشهاي دولتي، غير دولتي و خصوصي طبق مفاد اين آيين نامه عمل كنند.
وي در اين باره توضيح داد: به موجب اين آيين نامه، راه اندازي واحد درمان «وابستگي به مواد افيوني» با داروهاي آگونيست در مركز درمان مصرف مواد با متادون بلامانع است.
وزيريان تاكيد كرد: از اين پس فقط به مراكزي كه داراي واحد درمان وابستگي به مواد افيوني با داروهاي آگونيست هستند سهميه متادون داده مي شود و اين مراكز با مراجعه به دانشگاه علوم پزشكي محدوده خود مي توانند مجوز جديد را دريافت كنند. رييس اداره پيشگيري و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت ادامه داد: به موجب اين آيين نامه، دوره هاي آموزشي خاصي براي پزشكان عمومي و روانپزشكان پيش بيني شده كه پس از گذراندن آن قابليت توانايي و مهارت لازم براي انجام درمانهاي سوء مصرف مواد را پيدا مي كنند.

يادداشت
نان مطمئن
امين فرزانه
اعلام شدن اين مطلب را كه سه وزارتخانه براي كنترل بهداشت نانوايي ها وارد عمل مي شوند، بايد به فال نيك گرفت. نيز، اميدوار شد كه پس از سال ها بتوان نان مطمئن خورد و از لابه لاي آن، نخ گوني يا بقاياي جانوران موذي را كشف نكرد.
از آن جا كه برابر اعلام رسمي وزارت بازرگاني، قوت غالب مردم ايران نان است، پسنديده نيست كه سطح بهداشت اين ماده غذايي ۲۰ درصد پايين تر از ساير مواد غذايي گزارش شود. اگر دقيق تر بررسي شود، به نكته مهم تري در ارتباط با نان و مراعات نكردن موارد بهداشتي آن مي رسيم؛ كارگران نانوايي- بخصوص خميرگيرها- در اغلب موارد از نوجوانان و حتي كودكان هستند كه به دليل سن كم و همچنين ناآگاهي و نداشتن آموزش لازم، حتي ملزم به رعايت بهداشت فردي نيستند. چنانچه مايع دستشويي در كنار سرويس هاي بهداشتي بسياري از نانوايي ها وجود ندارد.به همه اين موارد بايد مشكل جديد الولاده اي را اضافه كرد كه ورود برخي از معتادان به پشت صحنه برخي از نانوايي هاست.
از آن جا كه مردم نمي توانند نان را مثل بسياري از مواد غذايي ديگر از سفره خود حذف كنند و به طور روزانه هم نمي توانند مسافت هاي زيادي را براي پيدا كردن نانوايي هاي بهداشتي طي كنند، ضرورت دارد سه وزارتخانه بهداشت، بازرگاني و كشور بيش از آنچه در خبرها آمده است، اين موضوع را جدي بگيرند.

جسته ، گريخته
تأسيس يك دهكده براي آرامش
فارس: دهكده توريستي آرامش در منطقه اطراف درياچه نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه تأسيس مي شود.با ارائه پنج پروژه از سوي گروه مديريت جهانگردي دانشگاه علامه طباطبايي، محوطه اطراف نيروگاه تلمبه ذخيره اي سد سياه بيشه در جاده چالوس به دهكده آرامش تبديل مي شود. در اين دهكده هيچ تكنولوژي ماشيني وجود ندارد و افراد در نزديكي دهكده، اتومبيل  هاي خود را پارك مي كنند و از آنجا وارد يك منطقه روستايي مي شوند.
گردهمايي سمي ترين مارهاي جهان
واحد مركزي خبر: نمايشگاه  سمي  ترين  مارهاي  جهان  در خرم آباد برپا شد. در اين  نمايشگاه  كه  به  مناسبت  روز جهاني  تنوع  زيست  برپا شده  ۲۵ گونه  مار سمي  از مناطق  مختلف  ايران  و جهان  به  نمايش  در آمده  است .بزرگ  ترين  مار موجود در اين  نمايشگاه، مار آفريقايي  پيتون  با ۳ متر طول  و ۴۰ كيلو وزن  و سمي ترين  آن  افعي  زنجان  با ۴۰ سانتي  متر طول  است .نمايشگاه  مارهاي  سمي  جهان  در سالن  بهزيستي  خرم آباد تا بيستم  خرداد ماه  جاري  براي  بازديد علاقه مندان  داير است 
هنگ كنگ، هفتمين مقصد گردشگران
واحد مركزي خبر: سازمان  جهاني  گردشگري  اعلام  كرد: هنگ  كنگ  در سال  ۲۰۰۴ پذيراي  بيست  و يك  ميليون  و هشتصد هزار جهانگرد خارجي  بود تا بدين  ترتيب  هفتمين  رده  را در ميان  مناطق  گردشگري  جهان  از آن  خود سازد.به  گزارش  خبرگزاري  شينهوا از هنگ  كنگ، بر اساس  اعلام  سازمان  جهاني  گردشگري  در سال  گذشته  ميلادي  چهل  و يك  ميليون  گردشگر به  چين  سفر كردند و اين  كشور پيش  از ايتاليا در چهارمين  رده  در ميان  كشورهاي  گردشگري  جهان  قرار گرفت .
اگر نوزاد پسر مي خواهيد
ايلنا: زناني كه نوزاد پسر مي  خواهند بايد كارهاي مردها را انجام دهند.طبق يك گزارش جديد از انگلستان، زناني كه نوزاد پسر مي  خواهند، مي  توانند شانس خود را براي پسر دار شدن با انجام شغل  هايي همچون مهندسي و حسابداري كه شغل  هاي مردانه محسوب مي  شوند، افزايش دهند.اين تحقيق را دانشكده اقتصاد لندن بر روي سه هزار نفر با شغل  هاي گوناگون انجام داده است. طبق اين تحقيق، در انگليس در برابر هر ۱۰۰ نوزاد دختر، ۱۰۵ نوزاد پسر متولد مي  شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |