چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴
پيش بيني كاپيتان ميلان در مورد فينال ليگ قهرمانان اروپا
خواب راحت
امير بهادري نژاد
امشب كداميك از اين دو جوان بر جام قهرماني بوسه خواهند زد استيون جرارد (سمت راست) از ليورپول و يا كاكا (سمت چپ) از ميلان
001593.jpg
بسيار جالب است كه يكي از بهترين مدافعان تاريخ فوتبال ايتاليا از تدافعي بازي كردن يك تيم ايراد مي گيرد.
پائولو مالديني در تيم ميلان به يك اسطوره تبديل شده، چون سال هاست كه در خط دفاعي اين تيم مانند كوهي استوار، مقابل مهاجمان تيم هاي حريف ايستادگي مي كند.
قابليت هاي منحصر به فرد اين مدافع باعث شده، مسئولان باشگاه ميلان اعلام كنند، پس از بازنشستگي وي از دنياي فوتبال، پيراهن شماره ۳ ميلان را كه متعلق به مالديني است به بازيكن ديگري نخواهند داد. پيش از اين تنها فرانكو بارسي صاحب چنين افتخاري شده بود.
امشب تيم ميلان در فينال ليگ قهرمانان باشگاههاي اروپا در شهر استانبول تركيه با ليورپول مصاف مي كند وشايد اين بازي آخرين فينال اروپايي براي مالديني باشدبه هر حال مالديني در آستانه بازي با ليورپول به انتقاد از عملكرد تدافعي اين تيم پرداخت كه نظراتش را با هم مي خوانيم:

در فوتبال دنيا اغلب كارشناسان بر اين باورند كه شيوه بازي تيم هاي ايتاليايي تدافعي است و اين تيم ها فوتبال سرد و كسل كننده ارائه مي دهند، اما من با نظر اين كارشناسان به شدت مخالف هستم چون معتقدم تيم هاي ايتاليايي بيشتر از بسياري از تيم هاي قاره اروپا حمله مي كنند. به عنوان مثال دو تيم ليورپول و چلسي انگليس را در نظر بگيريد كه هر دو تيم بدون مهاجم نوك در برابر حريفان خود صف آرايي مي كنند و ميانه ميدان را مملو از بازيكن مي نمايند. البته ليورپول بسيار تدافعي تر نسبت به چلسي بازي مي كند و در يك كلام، تمام تاكتيك هاي اين تيم تدافعي است. خدا آن روز را نياورد كه ليورپول در برابر تيمي، گل بزند و پيش بيفتد، چون در آن صورت گل زدن به اين تيم غيرممكن خواهد شد. ليورپول پس از گشودن دروازه حريفان، با ۸ يا ۹ بازيكن به دفاع مطلق مي پردازد و تمام فضاها را در خط دفاعي پوشش مي دهد، به همين دليل فضايي براي تيم مقابل جهت جبران نتيجه باقي نمي ماند.
ليورپول به دليل همين تاكتيك هاي تدافعي خود در ليگ برتر به نتايج خوبي دست نيافت و نتوانست در بازي هاي خارج از خانه حريفان را شكست بدهد.
001596.jpg
البته برخي از كارشناسان معتقدند كه ميلان نيز با شيوه تدافعي در مقابل حريفان به ميدان مي رود. من هم تا حدودي با اين ادعا موافق هستم، چون تيم ميلان صاحب بهترين مدافعان فوتبال اروپا است با اين حال چون در خط دفاعي ما تعادل دائمي وجود ندارد، بسيار بيشتر از ليورپول گل مي زنيم.
آنچه باعث به هم خوردن تعادل خط دفاعي ما مي شود، تاكتيك هاي تهاجمي مربي تيم است، اما چون تاكتيك هاي مربي ليورپول همواره تدافعي است به همين دليل خط دفاعي آنها هرگز تعادل خود را از دست نمي دهد. با توجه به اين موضوع بعيد نيست كه بازي فينال به ضربات پنالتي كشيده بشود و به همين دليل، چند هفته اي است كه در حدود يك چهارم از زمان تمرينات خود را به نواختن ضربات پنالتي اختصاص داده ايم.
متأسفانه در چند هفته اخير ميلان نتايج خوبي در سري A كسب نكرده كه عامل اصلي اين ناكامي، خستگي مفرط بازيكنان بوده است. ما به دليل همين خستگي در كورس قهرماني سريAاز يوونتوس عقب افتاديم و در بازي برگشت مرحله نيمه نهايي مقابل آيندهوون نتيجه خوبي نگرفتيم. با اين حال شكست مقابل آيندهوون زنگ خطري براي تيم ما بود و بازيكنان را از يك خواب عميق بيدار كرد.
001599.jpg
من معتقدم كه ميلان با وجود خستگي در فينال پيروز خواهد شد چون خستگي يك معضل فردي است اما چون تيم ما به فرد متكي نيست و در قالب يك گروه فعاليت مي كند، مشكل خستگي را نيز بر طرف خواهيم كرد.
بسياري از مردم معتقدند چون ليورپول از مهاجمان سريع چون جبرييل سيسه و ميلان باروش بهره مي برد، مالديني پير در برابر آنها كم خواهد آورد و شب  ها از ترس مواجه با اين دو مهاجم نخوابيده است. اما باور كنيد،تنها عاملي كه باعث مي شود، شب ها نتوانم راحت بخوابم، سروصداي دو فرزند ۸ و ۳ ساله ام مي باشد وگرنه به راحتي مي خوابم.
ما در سال ۲۰۰۳ و در ورزشگاه اولدترافورد با شكست دادن يوونتوس قهرمان اروپا شديم، اما به نظرم تيم فعلي ما بسيار بهتر از دو سال قبل است چون هم چند بازيكن از آن تيمي كه قهرمان شد در تيم ميلان باقي مانده و هم طي دو سال اخير، بازيكنان بهتري به آن جمع اضافه كرده ايم.
دو سال قبل، ميلان با آنچلوتي عصر تازه اي را آغاز كرد كه در ابتداي سيكل جديد به مقام قهرماني اروپا دست يافت، اما در حال حاضر تيم ما به بلوغ كامل رسيده و اين قهرماني مي تواند حسن ختام بسيار ارزنده اي براي اين سيكل باشد.
با اين حال هنوز هم برخي ها معتقدند كه ميلان دهه ۹۰ چيز ديگري بود. من هم معتقدم كه تيم ميلان در دهه ۹۰ از لحاظ تاكتيكي بدون نقص و فوق العاده بود، اما تيم فعلي ميلان از لحاظ قابليت هاي فردي در سطح بالاتري نسبت به تيم دهه ۱۹۹۰ قرار دارد.
در حال حاضر تيم ميلان فوتبال را با طراوت بازي مي كند و حتي فابيو كاپلو مربي تيم يوونتوس نيز اين موضوع را قبول دارد. چندي پيش هنگامي كه كارشناسان اروپايي، تيم ميلان را متهم به بازي تدافعي و كسل كننده كردند، وي در پاسخ به آنان گفت: افرادي كه مي گويند، ميلان فوتبال را تدافعي بازي مي كند، چيزي از فوتبال نمي فهمند.
اين براي هفتمين بار است كه من در فينال رقابت هاي اروپايي شركت مي كنم و معتقدم كه عامل اصلي راهيابي ميلان به ۷ فينال اروپايي با حضور من، صلابت خط دفاعي اين تيم بوده است. در واقع تاريخ تيم ميلان را ۵ يا ۶ مدافع نوشته اند وبا آن كه قصد ندارم پس از پايان دوران بازيگري خود به مربيگري بپردازم اما به افرادي كه قصد دارند در آينده مربيگري كنند توصيه مي كنم كه در اولين گام، خط دفاعي تيم خود را مستحكم كنند و سپس به فكر ساير خطوط باشند.
همچنين معتقدم، ليورپول هم به واسطه خط دفاعي بسيار مستحكم خود به فينال رسيد كه جيمي كاراگر در قلب خط دفاعي اين تيم، يك ستاره تمام عيار بود.
ليورپول با وجود كاراگر توانست از سد چلسي و يوونتوس بگذرد و به فينال برسد. البته بسياري از كارشناس، استراتژي تدافعي رافائل بنيتز را يك نقص بزرگ مي دانند اما استراتژي او نه تنها يك نقص نيست بلكه يك هنر به شمار مي آيد.
مقايسه آماري عملكرد فني ليورپول و ميلان در ۶ بازي اخير خود در مرحله حذفي ليگ قهرمانان
001629.jpg


بنيتز: اين فرصت طلايي ديگر تكرار نمي شود
تماشاگران ليورپول همواره عادت دارند، مربيان خود را با بزرگ مربي اين باشگاه «بيل شنكلي» مقايسه كنند. در تابستان سال ،۲۰۰۱ هنگامي كه ليورپول چندين مقام قهرماني را در جام هاي مختلف تصاحب كرده بود، تماشاگران، هوليه را با بيل شنكلي مقايسه مي كردند و حالا كه رافائل بنيتز اسپانيايي اين تيم را به فينال رقابت هاي اروپايي رسانده، تماشاگران سؤال مي كنند آيا او مي تواند افتخارات شنكلي را تكرار بكند.
هنگامي كه اين سؤال مطرح مي شود، بنيتز با لحني سياستمدارانه مي گويد:«اجازه بدهيد ابتدا كار خود را در ليورپول به پايان برسانم سپس مرا با ديگران مقايسه كنيد، من به زمان بيشتري نياز دارم چون كارنامه هر مربي را در يك باشگاه با نتايجي كسب كرده ارزيابي مي كنند. اميدوارم روزي كه ليورپول را ترك مي كنم، آمار و ارقام كارنامه ام به اندازه كارنامه بيل شنكلي درخشان  باشد. در حال حاضر من فرسنگ ها با شنكلي فاصله دارم.» سال گذشته تيم ليورپول فصل را در حالي كه ۳۰ امتياز با آرسنال قهرمان فاصله داشت به پايان رساند و هوليه از كار بركنار شد. امسال نيز ليورپول از چلسي قهرمان ۳۷ امتياز كمتر داشت. در حال حاضر شرايط بنيتز در ليورپول دقيقاً  مشابه شرايط زماني است كه وي به تيم والنسيا اسپانيا پيوست و آن تيم بحران زده را به دو مقام قهرماني در ليگ اسپانيا و قهرماني در جام يوفا هدايت كرد. بنيتز مي گويد: من ۴ سال ديگر با ليورپول قرارداد دارم و مي خواهم براي اين تيم افتخار كسب كنم با آن كه راه دشواري را پيش رو داريم. تنها چيزي كه مي توانم بگويم اين است كه قصد دارم با اعتماد به نفس بالا و با حداكثر توان تلاش كنم. با آن كه ليورپول به عنوان تيم پنجم جدول، فصل گذشته را به پايان رساند اما تماشاگران اين تيم مرا تشويق كردند كه اين تشويق تماشاگران انگيزه مرا براي موفق شدن دو چندان مي كند.
در پي راهيابي ليورپول به فينال رقابت هاي اروپا، تماشاگران ليورپول، حامي بنيتز شده اند و به همين دليل او از اين كه والنسيا را ترك كرده به هيچ عنوان پشيمان نيست.
با آن كه وي با زبان انگليسي آشنايي كامل ندارد، اما در چند روز اخير به صورت مداوم، حساسيت و اهميت ديدار با ميلان را براي بازيكنان تيمش تشريح كرده است . بنيتز مي گويد: چندين بار به بازيكنان گفته ام مگر، چند بار در طول عمر بازيگري تان ممكن است به ديدار فينال برسيد. برخي از شماها هرگز به فينال نخواهيد رسيد .پس سعي كنيد از اين موقعيت ويژه بيشترين بهره را ببريد چون اين فرصت طلايي ديگر برايتان تكرار نخواهد شد.

... ترين هاي ليگ قهرمانان
بهترين گلزن
۱- فان نيستلروي (منچستر يونايتد) با ۸ گل
۲- آدريانو (اينترميلان) با ۷ گل
۳- ماكاي (بايرن مونيخ) با ۷ گل
۴- شوچنكو (ميلان) با ۶ گل
۵- ويلتورد (ليون) با ۶گل
 بيشترين پاس گل
۱- داف (چلسي) با ۵ پاس گل
۲- فيگو (رئال مادريد) با ۵ پاس گل
۳- گووو(ليون) با ۵ پاس گل
۴- ويلتورد(ليون) با ۵ پاس گل
۵- كاكا(ميلان) با ۴ پاس گل
شوت به داخل چارچوب
۱- شوچنكو(ميلان) با ۱۹ شوت
۲- هانري (آرسنال) با ۱۷ شوت
۳- ماكاي (بايرن مونيخ)  با ۱۶ شوت
۴- كاكا(ميلان) با ۱۵ شوت
۵- آدريانو (اينترميلان) با ۱۴ گل
شوت به خارج از چارچوب
۱- رائول (رئال مادريد) با ۱۵ شوت
۲- رونالدينيو(بارسلونا) با ۱۵ شوت
۳- باسيناس (پاناتينايكوس) با ۱۴ شوت
۴- فارفان (آيندهوون) با ۱۴ شوت
۵- ابراهيموويچ (يوونتوس) با ۱۴ گل
قرار گرفتن در موقعيت آفسايد
۱- ابراهيموويچ (يوونتوس) ۲۸ بار
۲- دروگبا(چلسي) ۲۴ بار
۳- آدريانو(اينتر) ۱۹ بار
۴- ساوي يولا (موناكو) ۱۶ بار
۵- آدبايور (موناكو) ۱۵ بار
كارت قرمز
۱- چتين( فنرباغچه) ۲ كارت
۲- آدريانو(اينتر) يك كارت
۳- آنگولو(والنسيا) يك كارت
۴- باراكو آن (شاختار) يك كارت
۵-دي روسي (رم) يك كارت
كارت زرد
۱- پونته (لوركوزن) ۵ كارت
۲- كوردوبا(اينتر) ۴ كارت
۳- كاستا (پورتو) ۴ كارت
۴- كژمان (چلسي) ۴ كارت
۵- ماركنا(والنسيا) ۴ كارت
تعداد خطاهاي انجام شده
۱- فان بومل (آيندهوون) با ۳۸ خطا
۲- گتوزو(ميلان) با ۳۳ خطا
۳- ونه گور(آيندهوون) با ۳۲ خطا
۴- دروگبا(چلسي) با ۳۰ خطا
۵- امرسون (يوونتوس) با ۲۹ خطا
بازيكناني كه روي آنها خطا شده است
۱- مالودا (ليون) ۳۸ بار
۲- كامورانزي (يوونتوس) ۳۳ خطا
۳- كلبر(ديناموكي يف) ۳۳ خطا
۴- پارك (آيندهوون) ۳۳ خطا
۵- فيگو(رئال مادريد) ۳۲ خطا

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |