شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۹ - May 28, 2005
عوارض ميوه هاي ممنوعه در سبد غذايي خانوارها
هزينه صادرات ميوه براي جامعه گران تمام مي شود
003297.jpg
گروه اجتماعي _ ابراهيم زاهدي مطلق: يكي از مديران وزارت جهاد كشاورزي گفته است صحبت كردن از واردات ميوه به كشور، بحثي انحرافي و بسيار خطرناك است.
به گفته مديركل ميوه هاي سردسيري و خشك وزارت جهاد كشاورزي، هم اكنون ايران در ۱۰ محصول باغي رتبه اول تا دهم را در جهان به خود اختصاص داده است كه بحث واردات ميوه، خسارات جبران ناپذيري به كشاورزي ايران وارد خواهد كرد.
سخنان اين مدير محترم، چند جنبه را شامل مي شود كه پرداختن به هر يك از آنها زمان و فرصت بسيار مي خواهد؛ اما آنچه براي ما اهميت دارد، نگاهي كوتاه به رتبه ايران در ميان ده كشور جهان و قيمت تمام شده اين رده بندي براي ايران و ايرانيان است!
در خبرها و به نقل از همين مدير كل آمده است: كشور ايران در توليد محصول انگور مقام هفتم، در سيب مقام چهارم، در بادام مقام سوم، در گردو مقام چهارم، در خرما و پسته مقام نخست را دارد.
نگاهي اجمالي به رده ايران در هر يك از ميوه هاي اعلام شده، گواه عدم حضور يا حضور كمرنگ اين ميوه ها در سبد غذايي مردم كشور است. اين مدير محترم كه مسئولان كشور را بشدت از طرح واردات ميوه پرهيز مي دهد، لابد _ و صد در صد _ مي داند كه «واردات» در همه كشورها از ابزارهاي تعادل بازار به حساب مي آيد. بالا رفتن قيمت سيب از قيمت متوسط هر كيلو ۳۵۰ تومان در يكي دو ماه قبل از عيد تا رقم ۱۷۰۰ تومان در شب عيد و روزهاي اول سال جاري، يا تغيير قيمت خرما در اواخر سال ۸۲ از متوسط كيلويي ۲۵۰ تا ۳۰۰ به قيمت ناگهاني ۱۳۰۰ تومان حكايت از دلايل ويژه رتبه ايران در بين ده كشور جهان است. پسته و بادام و نيز ... تابع همين مسايل است.
فراهم كردن شرايطي كه ميوه را از سبد خوراك اكثريت مردم حذف كند و تماشاي ميوه ها را در مغازه ها براي برخي كودكان و والدين به موضوعي عذاب آور تبديل سازد، نمي تواند توفيقي براي صادرات ميوه تلقي شود.
محصول خرما، از سالهاي دور در تيول كشور عراق بود و اين كشور با تأمين سه چهارم خرماي جهان، رقيبي براي خود نمي ديد. گرفتن اين بازار از دست عراق قطعا مطلوب است؛ اما وقتي به قيمت حذف كامل اين ماده غذايي از سبد خوراك روزانه مردم تمام مي شود و به جايگزيني آن، كالباس و سوسيس مي نشيند، جاي تأمل دارد. خوب است مسئولان محترم وزارت كشاورزي آمار بيماري هاي ناشي از مصرف مواد غذايي كالباس، سوسيس و تنقلاتي چون چيپس، شكلات ها و انواع پفك را كه به جاي نان و خرما، نان و انگور، نان و پنير، نان و هندوانه، كشمش، بادام، گردو و... نشسته اند، از وزارت بهداشت و درمان بگيرند. سپس هزينه دلاري درمان اين بيماري ها و كمبود ويتامين هاي ناشي از عدم مصرف انواع ويتامينها را محاسبه كنند تا معلوم شود صحبت كردن از چه چيزي خطرناك است.
البته پس از محاسبه ضرر و زيان ناشي از پيدا شدن غذاهاي جديد در سفره خانواده ها و كيف دانش آموزان، مي توان به ضرر و زيان روحي ناشي از تماشاي ميوه در مغازه ها و سرخوردگي ناشي از ناتواني والدين در تأمين آن پرداخت. لابد اين مسئول محترم و البته ساير مسئولان محترم نيز به عواقب سوء تماشاي كودكان به «ميوه هاي ممنوعه» واقف هستند. كودكاني كه پا به زمين مي كوبند و تقاضاي ميوه هايي را مي كنند كه ايران در رده نخست يا سوم و چهارم جهاني اش قرار دارد، و به همين علت والدينشان نمي توانند آنها را تأمين كنند و زيانهاي ناشي از اين اتفاقات را نه اين مسئول و نه هيچ مسئولي نمي تواند به دلار و يورو محاسبه كند.

پيكر مؤذن زاده اردبيلي به خاك سپرده شد
003369.jpg
پيكر مؤذن زاده اردبيلي، در ميان جمعيت مشايعت كننده از بيمارستان مدائن به سمت آرامگاه ابن بابويه منتقل شد.
به گزارش مهر جنازه موذن بزرگ تاريخ ايران كه پنجشنبه گذشته به علت عارضه سرطان در بيمارستان مدائن چشم از جهان فروبست، در ميان اندوه فراوان حاضران به سمت صحن مقدس ابن بابويه تشييع و به خاك سپرده شد.
استاد رحيم موذن زاده اردبيلي اولين موذني بود كه اذان را در دستگاه بيات ترك و گوشه روح الارواح خواند و صوت دلنشين آن همواره در خاطر مردم ايران جاودانه مانده است.

جسته ، گريخته
نخستين سفر هوايي زايران ايراني به عراق
ايرنا: از اواخر خردادماه امسال زائران ايراني مي توانند با هواپيما به عتبات عاليات سفر كنند.سايت الخليج به نقل از يك مقام امنيتي در عراق اعلام كرد: فرودگاه نجف از اواخر خرداد براي زائران ايراني باز خواهد شد. مسئولان عراقي يك طرح امنيتي براي حفاظت از جان زايران ايراني وضع كرده اند. يك هيأت ايراني اخيرا با سفر به عراق از اوضاع امنيتي در استانهاي نجف، كربلا، سامرا و كاظمين اظهار نگراني كرده بود. زايران ايراني در قالب كاروان و به مدت ۶ روز شهرهاي نجف كربلا، سامرا و كاظمين را زيارت خواهند كرد.
كشت شقايق «الي فرا» در دستور كار رئيس ستاد مبارزه با موادمخدر
ايسنا:آيين نامه كشت «شقايق الي فرا» پس از تدوين پيش نويس آن ظرف ۳ تا ۴ ماه آينده در دستور كار ستاد قرار مي گيرد.علي هاشمي رئيس ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: آيين نامه كشت شقايق الي فرا از ۶ ماه گذشته در حال تدوين توسط وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و جهادكشاورزي است كه اميدواريم ظرف ۳ تا ۴ ماه آينده به ستاد ارائه شود.نحوه نظارت بر اجراي كشت شقايق الي فرا در اين آيين نامه پيش بيني شده و هدف اصلي در اين زمينه توليد مواد اوليه داروهاي جايگزين است.براساس برآورد وزارت بهداشت بيش از ۹۰ درصد كشفيات موادمخدر ناخالص بوده و بر اين اساس وزارت بهداشت با ۷۰ درصد كمبود دارويي روبه روست. اين در حالي است كه نيروي انتظامي معتقد است كشفيات پاسخگوي نياز دارويي است.
ثبت نام اينترنتي آزمون كارشناسي ناپيوسته
ايسنا: ثبت نام اينترنتي آزمون كارشناسي ناپيوسته سال ۱۳۸۴ آغاز شد.ثبت نام اينترنتي آزمون كارداني به كارشناسي سال ۱۳۸۴ از طريق پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني اينترنتيwww.sanjesh. org آغاز شد. ثبت نام اينترنتي آزمون كارداني به كارشناسي از چهارم خردادماه آغاز شده و ثبت نام اينترنتي آزمون كارداني پيوسته نيز از هفتم خردادماه سال جاري انجام مي پذيرد. داوطلبان علاقه مند به شركت در هر يك از اين آزمونها به صورت اينترنتي مي توانند تا پايان ۲۲ خردادماه سال جاري از طريق اين سايت نسبت به ثبت نام خود اقدام نمايند.
مجوز جذب هشت هزار نفر در وزارت بهداشت صادر شد
ايرنا:معاون توسعه، مديريت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از صدور مجوز استخدام هشت هزار نفر در سه ماه آينده خبر داد.محمد جعفر قائم پناه گفت: اكنون اين وزارتخانه به بيش از ۱۴ هزار نيرو نياز دارد. پس از جذب مستخدمين طي سه ماه آينده، مجوزهاي لازم براي استخدام باقي نيروهاي مورد نياز صادر مي شود.وي به كمبود كادر پرستاري اشاره كرد و افزود: با جذب اين نيروها مشكل اصلي كمبود پرستار مرتفع شده و رضايتمندي مردم در بخش درمان افزايش خواهد يافت.
ايران و اسكاتلند دانشجوي IT مي پذيرند
ايسنا: مركز تحصيلات تكميلي در علوم پايه زنجان با همكاري دانشگاه هريوت وات (Heriot Watt) براي دوره كارشناسي مهندسي فناوري اطلاعات در سال تحصيلي ۸۵-۸۴ دانشجو مي پذيرد.ساختار دروس اين دوره تركيبي از برنامه هاي مصوب وزارت علوم با برنامه هاي كارشناسي فناوري اطلاعات IT در دانشگاه هريوت وات است. برگزاري اين دوره به طور متوسط چهار سال، برخورداري دانشجويان پسر از معافيت تحصيلي، تدريس دروس به زبان انگليسي و فارسي و همچنين ارايه دوره آموزش تخصصي زبان توسط دانشگاه هريوت وات برخي از خصوصيات و شرايط اين دوره است.
تدوين آئين نامه دريافت خسارت مالي از تهديدكنندگان سلامت
فارس: مدير كل سلامت محيط و كار وزارت بهداشت از تدوين آئين نامه دريافت خسارت مالي از عوامل تهديدكننده سلامت خبر داد.علي اصغر فرشاد گفت : در اين گروه تخصصي نحوه تخمين و برآورد هزينه هاي ناشي از اين تهديدها مورد بررسي قرار مي گيرد كه با اجراي اين قانون بسياري از بخشهاي توسعه كه فعاليت آنها روي سلامت اثر سوء دارد متحمل پرداخت خسارت مي شوند. نمونه هايي از فعاليت هاي صنعتي مثل ايجاد سموم كشاورزي كه باعث باقيماندن سم در محصولات كشاورزي مي شود به نوعي تهديدكننده سلامت هستند.

درگذشت رحيم موذن زاده اردبيلي
موذن گلدسته هاي كشور دعوت حق را لبيك گفت
003294.jpg
گروه اجتماعي: سرانجام و پس از يك دوره طولاني مبارزه با سرطان، مؤذن مناره ها و گلدسته هاي كشور دعوت حق را لبيك گفت و رفت.
رحيم مؤذن زاده اردبيلي كه لحن خوش اذان او سرفصل نماز و نيايش سه نسل از مؤمنان ايران است، صبح روز پنجشنبه در سن ۷۰ سالگي درگذشت. او از اولين روزهاي سال جاري در بيمارستان مدائن تهران بستري وتحت مداوا قرار گرفت، اما سرطان پيشرفته، به اجل او پيوند خورد تا اذان گوي اردبيلي، به ملاقات حضرت حق نايل شود.
صوت رحيم مؤذن زاده اردبيلي كه اجدادش نيز اذان گو بودند، بيش از ۶۰ سال از طريق راديو و تلويزيون به گوش مردم رسيد. اذان معروف او در مقدمه در آواز بيات ترك و خود اذان در دستگاه حجاز با گوشه روح الارواح اجرا شده است.
اذان  ديگري در اوايل سالهاي پس از انقلاب با صوت مرحوم موذن زاده اردبيلي اجرا شد كه نزديك به ۱۳ دقيقه زمان برده بود و در فاصله هر يك از عبارات اذان، دعاي متناسب با آن نيز قرائت مي شد. اين اجرا، بيش از يكي دوبار از طريق صداي جمهوري اسلامي پخش نشد و به دليل زمان زيادش، در صداوسيما مورد استقبال قرار نگرفت.
گروه اجتماعي روزنامه همشهري درگذشت خسارت بار اين مرد خدا و شيفته آل عبا را به جامعه مومنان و نمازگزاران و همه ملت ايران تسليت گفته و براي وي علو درجات و خانواده موذن زاده طول عمر و شكيبايي آرزو مي كند.

شهريه دبيرستان،هنرستان و پيش دانشگاهي
بزرگسالان ۱۰ درصد افزايش يافت
ايسنا:ميزان شهريه دبيرستان، هنرستان و پيش دانشگاهي بزرگسالان، داوطلبان آزاد و كلاسهاي فوق برنامه آموزش عمومي و متوسطه دانش آموزان شهر تهران در سال تحصيلي ۸۵ ۸۴ اعلام شد.
بر اين اساس ميزان شهريه ها با ۱۰ درصد افزايش در سال تحصيلي آينده براي هر واحد حضوري تئوري دبيرستان و هنرستان، ۲۷ هزار و ۵۰۰ ريال، هر عنوان درس غيرحضوري دبيرستان و هنرستان ۱۳ هزار و ۵۰۰ ريال، هر واحد حضوري مركز پيش دانشگاهي ۳۰ هزار ريال، هر واحد حضوري (عملي) هنرستان و مراكز پيش دانشگاهي هنر ۴۱ هزار ريال، هزينه ثبت هر گواهينامه مهارت ۱۴ هزار و ۵۰۰ ريال، هزينه تطبيق هر پرونده تحصيلي ۶ هزار ريال و هزينه ثبت نمرات دانش آموزان انتقالي ۱۸ هزار و ۵۰۰ ريال تعيين شده است.
بعلاوه شهريه كلاسهاي فوق برنامه سال تحصيلي ۸۴- ۸۳ در مقطع ابتدايي به ازاي ۱۰۰ ساعت در طول سال تحصيلي حداكثر تا ۱۲۵ هزار ريال، مقطع راهنمايي به ازاي ۱۵۰ ساعت در طول سال تحصيلي حداكثر ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ هزار ريال، دبيرستان و هنرستان به ازاي ۲۰۰ ساعت در طول سال تحصيلي، ۴۴۰ هزار ريال و مركز پيش دانشگاهي به ازاي ۳۰۰ ساعت در طول سال تحصيلي ۸۲۵ هزار ريال خواهد بود.
شوراي آموزش و پرورش شهر تهران به استناد بند يك ماده ۶ فصل ۳ آيين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه با تشكيل كلاسهاي جبراني براي دانش آموزان پايه اول، دوم و دبيرستانهاي روزانه با شهريه هر ساعت ۲ هزار و ۲۰۰ ريال كه از خود دانش آموزان اخذ مي شود موافقت كرد.
تشكيل كلاسهاي المپياد پايه دوم متوسطه از طريق برگزاري آزمون در مناطق ۱۹ گانه بين دانش آموزان واجد شرايط از ديگر مصوبات اين شورا بود كه بر اساس آن مقرر شد تا براي اجرا، يكصد و ۵۰ ميليون ريال از هزينه هاي مربوط به اعتبارات فصل ۵ و مابقي از طريق مشاركتهاي مردمي تامين شود.

تاريخچه حسينيه ارشاد مكتوب شد
گروه اجتماعي: اخيرا كتابي توسط مركز بررسي اسناد تاريخي منتشر شده است به نام «حسينيه ارشاد به روايت اسناد ساواك» .
با توجه به اهميت حسينيه ارشاد در شكل دهي مبارزات حق طلبانه مردم در دهه چهل و اوايل دهه پنجاه عليه رژيم شاه و جذب جوانان پرشور آن دوران به سمت حسينيه و ديدگاههاي مذهبي در جريان مبارزات ضد استبدادي، شناختن حسينيه ارشاد اهميت مي يابد.
خبرگزاري جمهوري به انگيزه خبر انتشار اين كتاب، تاريخچه اي از شكل گيري حسينيه ارشاد را برگرفته از مقدمه همان كتاب تهيه كرده است كه گزيده اي از آن را مي خوانيد.
در سال  ۱۳۴۳ در حاشيه  جاده اي  كه  تهران  رابه  شميران  متصل  مي كرد در منطقه اي  به  نام  چالهرز عده اي  از متدينين  در ايام سوگواري  چادري  برافراشتند و حسينيه اي  برپا كردند.
بانيان  اين  حسينيه  مايل  بودند از آن دسته  از روحانيون  براي  وعظ و تبليغ دعوت  كنند كه  سخن  روز بگويند و مصايبي  كه  جهان اسلام  در آن روزگار با آن ها دست  به  گريبان  بود را براي  مستمعين  گوشزد كنند، از جمله  آن افراد كه  براي وعظ و خطابه  دعوت  شد، آيت الله  مرتضي  مطهري  بود.
شايد سنت شكني  و عمق  سخنان  مطهري  كه  از تار و پود آن چادر عبوركرده  و به درون  جامعه  رسوخ  مي كرد، بانيان  حسينيه  را مصمم  ساخت  تا با احداث  بناي مناسب ، حسينيه  را گسترش  داده  و به عنوان  نخستين  موسسه  ديني  به ثبت  برسانند.
محمد همايون  بخش  عمده  سرمايه  لازم  براي  خريد زمين  درهمان  حوالي و احداث ساختمان  را متقبل  شد و ناصر ميناچي  مقدم  كه  دكتراي  حقوق  داشت ، تدوين اساسنامه  و آيين  نامه  موسسه  را به عهده گرفت.
حضور محمدتقي  شريعتي  كه  موسس  كانون  نشر حقايق  اسلامي در مشهد بود و ازسال  ۱۳۴۳ به  دعوت  مطهري  براي  ايراد سخنراني  به  ارشاد آمد از عللي  بود كه ساواك  را نسبت  به  حسينيه  حساس  كرده  بود.
در سال  ۱۳۴۶ مرحوم  مطهري  در صدد برآمد براي  پاسداشت  سده  پانزدهم  بعثت پيامبر گرامي اسلام ، مجموعه  مقالاتي  پيرامون  زندگاني  حضرت محمد(ص ) منتشر كند، از اين  رو از انديشمندان  و صاحب  نظران  خواست  كه  هريك  درباره  دوره اي  ازحيات  پيامبر مقاله اي  ارايه  دهند، دكتر علي  شريعتي  كه  گه  گاه  براي  ديدن پدر به  تهران  مي آمد، نيز مخاطب  مطهري  واقع  شد.
فعاليت هاي  حسينيه  ارشاد به ايراد سخنراني  محدود و منحصر نمي شد، جلب  كمك به  نفع  زلزله زدگان  و بخصوص  كمك هاي  مادي  به  مردم  فلسطين  ازديگر فعاليت هاي ارشاد بود كه  حساسيت  ساواك  را بسيار برانگيخته  بود.
مخالفت  برخي  روحانيون  با ارشاد به خصوص  با نظرات  ارايه  شده  از سوي  دكترشريعتي ، ارشاد را در وضعيت  شكننده  و نااميدكننده اي  قرار داده  بود.
در اين  ميان  آيت الله  مطهري  مي كوشيد اوضاع  را به  سامان  كند اما زماني  كه احساس  كرد نمي تواند اهدافش  را در حسينيه  ارشاد پيگيري  كند، رنجيده خاطر ازسخنراني هاي  خود در ارشاد كاست  و در نامه اي  به  هيات  مديره ، ناخرسندي  خودرا از تصميم هايي  كه  بدون  اطلاع  او گرفته  مي شد، آشكار ساخت  و حتي  از ايرادسخنراني  در شب هاي  تاسوعا و عاشوراي  سال  ۱۳۵۰ درحسينيه ارشاداستنكاف  ورزيد.
اوج گيري  فعاليت هاي  مسلحانه ، ارشاد را نيز مكاني  براي  سربازگيري  سازمان هاي چريكي  تبديل  كرد و البته  شريعتي  نيز گاه  در سخنان  خود درلفاف  فعاليت هاي مسلحانه  را مي ستود.ساواك  كه  اكنون  به وضوح  مي ديد در ميان  انبوه  دستگيرشدگان  مذهبي  آموزه هاي شريعتي  نقش  به سزايي  دارد، تعطيل  حسينيه  ارشاد را در دستور كار قرار داد.
در ۲۱ آبان  ۱۳۵۱ شهرباني  شميرانات  اين  دستور را به  ناصر ميناچي  ازاعضاي  هيات  مديره  ارشاد اطلاع  داد و شب  همان  روز مرحوم  همايون  بازداشت  شد.
ازآن  پس  ساواك  كوشيد تا با خلع  يد از هيات  مديره  ارشاد، آن را به  سازمان اوقاف  واگذارد، اما اين كار هيچ گاه  عملي  نشد و بدين  ترتيب  يكي  از موثرترين كانونهاي  انقلاب  خاموش  شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |