شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۹ - May 28, 2005
با ۳ مدال طلا
تيم كشتي آزاد ايران قهرمان آسيا شد
مراد محمدي انتقام شكست در رقابت هاي قهرماني آسيا در سال ۲۰۰۴ در تهران مقابل ريونگ چون كشتي گير كره شمالي را در پيكارهاي آسيايي ۲۰۰۵ ووهان چين از اين كشتي گير پرقدرت كره اي گرفت. محمدي حالا جانشين شايسته اي براي محمد طلايي در وزن ۶۰ كيلوگرم است.
003324.jpg
محمدرضا منصوريان- در روزها و ماه هايي كه كشتي ايران در صحنه هاي بين المللي درخشش قابل توجهي نداشته و ندارد قهرماني تكراري حتي در قاره آسيا هم مي تواند قابل توجه و با اهميت باشد. توجه و اهميت بيشتر از اين جهت كه در ميداني تيم ايران به اين قهرماني دست يافته است كه تمامي تيم هاي مدعي در قاره در صحنه حاضر بوده اند و همچون ما با كشتي گيراني متفاوت نسبت به گذشته خود را نشان داده اند.
تيم كشتي آزاد ايران با تركيبي كاملاً متغير نسبت به بازي هاي المپيك آتن با كسب ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در شهر ووهان چين به مقام قهرماني رسيد و اين پاداش حضور جواناني بود كه به باور مديران كشتي رسيدند و كارداني و لياقت خود را به نمايش گذاشتند.
اين تجربه گرانبها نشان مي دهد كه امروز ديگر كشتي و كشتي گيري پايبند نام ها و ستاره ها نيست. آنها كه آماده تر و بانشاط ترند هميشه از چنين امتيازاتي برخوردارند كه پيروزي هايي اين گونه را نصيب مردم و ورزش سازند و لياقت و كارداني خود را به نمايش بگذارند. در كنار اين پيروزي شادي آفرين در ووهان چين شكست دو چهره مطرح كشتي ايران عليرضا رضايي و هادي حبيبي بسيار تلخ بود. رضايي در وزن ۱۲۰ كيلوگرم در شرايطي به حريف قزاق خود باخت و نقره گرفت كه پيش از اين در مرحله نيمه نهايي بازي هاي المپيك اين كشتي گير را شكست داده بود.
رضايي كه در آخرين روزهاي اردوي تيم ملي در تهران جانشين فردين معصومي شده بود، با توجه به مشكل آسيب ديدگي زانو نيازمند مراقبت هاي بيشتري است. كشتي گير ۷۴ كيلويي تيم ما هادي حبيبي اين بار هم نتوانست موقعيت خود در اين وزن را مستحكم كند. او زماني به كشتي گير چيني باخته است كه اين اميدواري وجود داشت كه وي بتواند با طلاي آسيا جدي ترين مدعي پوشيدن پيراهن تيم ملي در اين وزن باشد. اندازه هاي حبيبي خيلي بالاتر از برنز آسيا است.
۳ چهره طلايي كشتي آزاد ايران در هجدهمين دوره پيكارهاي قهرماني آسيا مراد محمدي (۶۰ كيلوگرم)، سعيد ابراهيمي (۸۴ كيلوگرم) و حميد سيفي (۹۶ كيلوگرم) با احراز اين موفقيت از شرايط تازه اي در كشتي ايران و آسيا برخوردار شدند. اين ۳ كشتي گير با دورخيز مناسب و كسب اين موفقيت قابل توجه نگاهي جدي به پيكارهاي جهاني بوداپست دارند و قطعاً ديگر مدعيان اوزان يادشده در رقابت هاي انتخابي تيم ملي مبارزه اي ديدني و دشوار با اين سه قهرمان خواهند داشت. در جمع اين ۳ تن اگر حميد سيفي از تجربه و سابقه اي طولاني در كشتي برخوردار است، مراد محمدي و سعيد ابراهيمي از جمله جواناني هستند كه با كسب تجربه بيشتر به راحتي مي توانند ملي پوش تيم ايران در آوردگاه بوداپست باشند. كارنامه تقي داداشي كشتي گير۵۵ كيلويي تيم ايران نيز در چين راضي كننده است. اين كشتي گير جوان حالا در رده بزرگسالان با مدال برنزي كه به دست آورده است خود را در جمع مدعيان سرشناس اين وزن مطرح كرده است. داداشي هم با كمي پختگي بيشتر مي تواند آينده خود را در اين وزن تثبيت كند. نماينده ۶۶ كيلويي ما غلامعلي محمدنژاد هم با مدال نقره اش اعتبار تازه اي به كارنامه قهرماني اش بخشيد. محمدنژاد هم مي توانست در ووهان چين يكي از چهره هاي طلايي تيم ايران باشد، اما بدشانسي او اين بود كه يك كره اي قلدر به نام جين كوك كه در بازي هاي آسيايي بوسان عليرضا دبير را برده بود، در اين ميدان اجازه نداد اين جوان ايراني طلايي شود.
در پايان مبارزه هاي كشتي آزاد قهرماني آسيا تيم ايران با ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز و كسب ۶۴ امتياز به مقام قهرماني رسيد. تيم ژاپن با ۴۹ امتياز دوم شد و تيم كره جنوبي هم با ۴۱ امتياز در مكان سوم قرار گرفت.
خداحافظي جدي از كشتي
003336.jpg
رحيم  جدي  داور بين المللي  باتجربه  كشتي  ايران  پس  از ۳۳ سال  قضاوت  درميادين  مختلف  در ووهان  چين  با دنياي  داوري  خداحافظي  كرد.
جدي  در جريان  برگزاري  ديدارهاي  پاياني  سه  وزن  دوم  قهرماني  كشتي  فرنگي آسيا در چين  كه  در وو هان  با حضور رافائل  مارتينتي ، ماريوسالتنيك ، رئيس  و نايب  رئيس  فيلا و كيم رئيس  كنفدراسيون  كشتي  آسيا برگزارشد، داوري  كشتي  را كنار گذاشت .رئيس  فيلا با اهداي  ديپلم  افتخار و لوح  يادبود به  جدي  به  پاس  بيش  از سه  دهه  همكاري  مستمر با كميته  داوران  فيلا از وي  قدرداني  كرد.

واليبال نوجوانان جهان قرعه كشي شد
ايران با روسيه، فرانسه و تونس در گروه چهارم
003327.jpg
گروه ورزشي- علي شاكري: مراسم قرعه كشي نهمين دوره رقابت هاي واليبال پسران نوجوان جهان (زير ۱۹ سال) در شهر الجزيره برگزار شد و طي آن تيم واليبال نوجوانان ايران قهرمان آسيا و اقيانوسيه در گروه چهارم با تيم هاي روسيه، فرانسه و تونس در يك گروه قرار گرفت. «فرانس اشميت» نماينده فدراسيون بين المللي واليبال بر حسن اجراي مراسم قرعه كشي نظارت داشت. اشميت يكي از شخصيت هاي قديمي فدراسيون جهاني است كه دو سال پيش مسئول برگزاري دوازدهمين دوره مسابقات جوانان جهان در تهران بود.
تيم نوجوانان ايران كه پنجمين حضور در مسابقات جهاني نوجوانان را تجربه مي كند قبلا سابقه رويارويي با اين سه حريف را دارد. تيم نوجوانان ايران در هفتمين دوره مسابقات نوجوانان جهان در قاهره تيم روسيه را شكست داد و در نبرد سرگروهي مقابل فرانسه شكست خورده بود. البته تيم نوجوانان ايران در نخستين دوره مسابقات جهاني نوجوانان در دوبي امارات فرانسه را مغلوب كرده بود.
گروه بندي مسابقات
گروه يك: كره جنوبي، اسلواكي، مصر، الجزاير
گروه دوم: آرژانتين، بلغارستان، مكزيك، برزيل
گروه سوم: لهستان، كانادا، ايتاليا، هند
گروه چهارم: فرانسه، تونس، روسيه، ايران
بازيهاي نوجوانان جهان اوايل شهريور ماه برگزار مي شود.
آغاز ليگ جهاني شانزدهم
شانزدهمين دوره مسابقات ليگ جهاني واليبال از ديروز آغاز شد. در چهار بازي ديروز آرژانتين در مقابل لهستان صاحب پيروزي ۳ بر ۲ شد. در هر دور از بازيها تيم هاي ميهمان دو بار در خانه حريف با ميزبان پيكار مي كنند.
امروز در ادامه اين بازيها پرتغال با ژاپن، ونزوئلا با برزيل، يونان با صربستان مونته نگرو و لهستان با آرژانتين ديدار مي كنند.

فوتبال دسته اول جام آزادگان
سرانجام راه آهن به ليگ برتر رسيد
خبرنگار همشهري: سرانجام راه آهن طي يك بازي توفاني و با زدن شش گل به تيم شهيد قندي به ليگ برتر راه پيدا كرد. همزمان با بازي راه آهن با شهيدقندي ، تيم صنعت نفت در آبادان با سه گل بر پيام ارتباطات خراسان پيروز شد، اما راه آهن به دليل تفاضل گل بهتر به عنوان تيم دوم بازيهاي پلي آف دسته اول باشگاههاي ايران به جمع تيم هاي ليگ برتر راه پيدا كرد. راه آهن با يك بازي تهاجمي شش بار دروازه شهيد قندي را باز كرد و تنها يك بار يزديها موفق به گشودن دروازه برومند شدند. فيروز كريمي به اتفاق ايرج قليچ خاني بالاخره راه آهن را چون سالهاي دهه پنجاه به ليگ برتر آوردند تا روزهاي خوش راه آهن در بين تيمهاي بزرگ كشور دوباره آغاز شود.
در آبادان پيام ارتباطات طي يك بازي مردانه و سخت در مقابل هجومهاي آبادان ايستاد، اما در نيمه دوم تسليم بازي تهاجمي صنعت نفت شد و سه بار دروازه اش فرو ريخت. اين سه گل براي صعود به ليگ كافي نبود و در نهايت راه آهن با تفاضل گل به اضافه پنج نسبت به نفت به اتفاق شهيد قندي به ليگ رسيد. براي راه آهن هادي اصغري در دقايق (۸ ، ۷۰ و ۹۰)، امير تركاشوند (۱۰)، داود حقي (۳۲) از نقطه پنالتي و احمد مقدسي پور (۵۵) گلزني كردند. تنها گل شهيد قندي را حميد غلامحسيني در دقيقه (۶۱) به ثمر رساند. براي صنعت نفت داريوش رضائيان، بهنام سراج و محسن صفري گل زدند، ضمن آنكه شافعي يك پنالتي را از دست داد.

۲۵ خرداد، قرعه كشي مرحله يك چهارم ليگ قهرمانان
گروه ورزشي: قرعه كشي مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا روز ۲۵ خرداد ماه با حضور الاتحاد عربستان قهرمان دوره پيش و ۷ تيم صعودكننده از دور مقدماتي در شهر كوالالامپور برگزار خواهد شد.
تيم هاي پاس (ايران)، العين (امارات)، السد (قطر)، الاهلي (عربستان)، شن زن (چين)، شاندونگ (چين) و بوسان (كره جنوبي) هفت تيمي هستند كه موفق به صعود به مرحله پاياني ليگ قهرمانان شدند. مسابقات مرحله يك چهارم نهايي ۲۳ و ۳۰ شهريور ماه برگزار مي شود.

خبر هاي خارجي فوتبال
رونالدو در ميلان، بالاك در رئال
003333.jpg
003330.jpg
خبرنگار همشهري: تيم فوتبال آث ميلان ايتاليا قصد دارد رونالدو ستاره تيم ملي فوتبال برزيل و رئال مادريد اسپانيا را به خدمت بگيرد. مسئولان تيم فوتبال ميلان با نماينده رونالدو تماس گرفته و اظهار كردند قصد دارند در روزهاي آينده با فلورنتينو پرز رييس باشگاه رئال مادريد مذاكره كنند. مطبوعات اسپانيا مبلغ پيشنهادي ميلان براي انتقال رونالدو را شصت ميليون يورو عنوان كرده اند، از سوي ديگر مقامات رئال در تلاشند تا ميشائيل بالاك سرگروه تيم ملي فوتبال آلمان و ستاره تيم بايرن مونيخ آلمان را به خدمت بگيرند. به گزارش مطبوعات فوتبال اسپانيا اين بازيكن هدف اصلي رئال براي فصل آينده عنوان شده است و اين درحاليست كه بالاك در شرف تمديد قرارداد خود با بايرن قرار دارد.خود بالاك در اين مورد اظهار كرده كه رئال باشگاه بزرگي است، اما براي انتقال به اين تيم بايد تمام جوانب را بررسي كرد.

واليبال ساحلي در باشگاه پيكان
نخستين دوره مسابقات واليبال ساحلي، در سال جاري روز ۲۱ خرداد ماه جاري در باشگاه فرهنگي ورزشي پيكان تهران برگزار خواهد شد.
در اين دوره از مسابقات باتوجه به شمار تيم ها، تيم هاي شركت كننده گروه بندي خواهند شد.
باشگاه فرهنگي، ورزشي پيكان تهران، جوايز ارزنده اي به تيم هاي اول تا هشتم اهدا خواهد كرد.
مسئولان باشگاه پيكان اعلان كرده اند قصد دارند دومين دوره اين مسابقات را با دعوت از شماري از تيم هاي داخلي و خارجي برگزار كنند.

صعود دوباره كوهنوردان براي فتح اورست
تيم ملي كوهنوردي بانوان و مردان كشورمان از ديروز با مساعدشدن هوا دوباره صعود خود را از كمپ اصلي اورست به سمت كمپ هاي بالاتر آغاز كردند.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون كوهنوردي، صادق آقاجاني رييس فدراسيون كوهنوردي و سرپرست تيم ملي گفت شرايط جوي اورست به صورت متناوب دگرگون مي شود و در كمتر از يك هفته ديگر فصل صعود به اورست با وزش بادهاي موسمي تقريبا تمام مي شود اما در حال  حاضر هوا مطلوب است و كوهنوردان ما قصد دارند براي آخرين بار شانس خود را براي صعود به قله امتحان كنند.

تيم دووميداني دانشجويان به قزاقستان مي رود
تيم دووميداني دانشگاه آزاد براي شركت در مسابقات بين المللي جام كازانف روز ۱۳ خرداد ماه به قزاقستان مي رود.
اميرپياهو، ادوارد مانگاسار، روح الله عسگري، مهدي زارعي نژاد،  هاشم خزايي، اسحاق غفاري، عليرضا حبيبي، ايوب آرخي، ابوالفضل دهنوي و محسن محمديان بعنوان ورزشكار در تركيب اين تيم قراردارند.
مهران تيشه گران بعنوان سرپرست، عزيزميرزايي و فيروزي بعنوان مربي، اين تيم را همراهي مي كنند.
گفتني است: مسابقات بين المللي دووميداني جام كازانف روزهاي ۱۵ تا ۱۶ خردادماه برگزار مي شود.

عدم حضور ليورپول در فصل آينده ليگ قهرمانان
ويليام گيلارد، سخنگوي يوفا اظهار كرد كه هيأت اجرايي فوتبال اروپا تصميمي مبني بر تغيير قوانين و حضور ليورپول در فصل آينده ليگ قهرمانان براي دفاع از عنوان قهرماني اش نگرفته است، وي با اشاره به تصميم اتحاديه فوتبال انگلستان مبني بر حضور اورتون در ليگ قهرمانان اروپا در فصل بعد گفت: قوانين يوفا تغييري نكرده است. قبلاً اين تصميم يكبار براي رئال مادريد گرفته شد اما فدراسيون فوتبال اسپانيا تصميم گرفت كه رئال به جاي ساراگوسا در جام قهرمانان حضور داشته باشد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |