شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۹ - May 28, 2005
اتصال بي سيم به خطوط پرسرعت
اينترنت همراه
003291.jpg
گروه دانش: امير بهادري نژاد: يك شركت توليدكننده گوشي هاي تلفن همراه روز پنج شنبه هفته گذشته يك دستگاه جديد به بازار عرضه كرد كه اين دستگاه جديد «لوح اينترنتي» نام دارد. برخلاف تصور، اين دستگاه كه به راحتي قابل حمل مي باشد، تلفن نيست بلكه با استفاده از آن مي توان به سير كردن در شبكه جهاني اينترنت پرداخت.
اين لوح اينترنتي به صورت بي سيم به خطوط پرسرعت اينترنت متصل مي شود. سيستم عامل اين دستگاه لينوكس يا كد باز است كه احتمالا تابستان سال جاري، فروش آن آغاز خواهد شد.قيمت لوح اينترنتي در حدود ۳۵۰ دلار مي باشد و جايگزين بسيار مناسبي براي كامپيوترها و لپ تاپ هاي خانگي به شمار مي آيد چون هم ارزانتر است و هم مي توان بسيار سريعتر از طريق آن به اينترنت متصل شد و در خانه به ارسال و يا دريافت نامه هاي الكترونيكي پرداخت.
با آن كه اين دستگاه فاقد هارد درايو است اما از حافظه فلش ۱۲۸ مگابايتي برخوردار مي باشد و مي توان به آن كارت حافظه متصل نمود. با اين حال شركت سازنده لوح اينترنتي اعلام كرده، دستگاه جديد يك رقيب براي ipod شركت اپل و يا ساير دستگاه هاي پخش موسيقي MP3 نيست. قرار است اوايل سال آينده نرم افزار پيشرفته تري روي اين دستگاه نصب شود تا با كمك آن بتوان از مكالمات تلفني در اينترنت و پيام آني (IM) بهره برد.
هدف اصلي از توليد چنين دستگاهي، دسترسي آسان به اينترنت و ارسال و دريافت نامه هاي الكترونيكي اعلام شده كه بسياري از مردم براي انجام اين دو كار ساده ديگر مجبور نيستند يك كامپيوتر قوي و گرانقيمت خريداري كنند.البته پيش از اين، شركت هاي ديگري هم اقدام به طراحي و عرضه دستگاههاي مشابه كرده بودند اما تمام اين دستگاه ها با سيم به اينترنت متصل مي شود اما لوح اينترنتي جديد قابليت اتصال بي سيم به خطوط پرسرعت اينترنت را دارد.
با توجه به قابل حمل بودن اين لوح اينترنتي، صفحه نمايشگر ۱/۴ اينچي آن كوچكتر از صفحه نمايشگر دستگاههاي مشابه است اما كيفيت و وضوح تصاوير در آن بسيار بالا مي باشد. همچنين در بسياري از دستگاههاي همراه، صفحات اينترنتي به صورت كوچك باز مي شوند اما در اين لوح جديد، به دليل استفاده از نرم افزار اپرا مي توان صفحات اينترنتي را مانند صفحات اينترنتي روي كامپيوترهاي معمولي مشاهده كرد.
لوح اينترنتي در حدود ۴۵۰ گرم وزن، نيم اينچ ضخامت، ۶/۵ اينچ عرض و ۵/۳ اينچ طول دارد. اين دستگاه از يك بلندگو برخوردار مي باشد اما صفحه كليد ندارد و به جاي آن تصوير صفحه كليد روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد كه مي توان كليدهاي مورد نظر را روي صفحه فشار داد. اين دستگاه از طريق كابل USB قابليت اتصال به كامپيوتر را دارد و همچنين از تكنولوژي بلوتوث جهت اتصال به گوشي تلفن همراه برخوردار مي باشد.

طرح تكفا، لازم اما ناموفق
گروه دانش: در حاشيه برگزاري كنفرانس فناوري اطلاعات و دانش(IKT2005) با دو نفر از كارشناسان حوزه ICT كشور در خصوص اين اجلاس و همچنين مشكلات حوزه IT به بحث و گفت وگو نشستيم كه در پي مي آيد:
دكتر احمد روشن فكرراد، مدرس دانشكده پست و مخابرات تهران در خصوص برپايي كنفرانس هاي IT گفت: كنفرانس ها، سمينارها و گردهمايي ها هر كدام با موضوع مربوط به خود اهداف مشخصي را دنبال مي كنند كه نتيجه مهم آن ايجاد فضاي تبادل فكري و هم انديشي ميان كارشناسان و متخصصان و همچنين فراهم آمدن زمينه مناسب فرهنگسازي است كه البته با توجه به اهميت اين موضوع در ايران برخورد جدي در اين خصوص به عمل نيامده است.
اين كارشناس ICT درباره اجراي برنامه تكفاي ۲ كه صحبت هايي در خصوص آن در حوزه IT مطرح است و همچنين ميزان موفقيت تكفاي ۱ اظهار داشت: در هر موضوعي براي رسيدن به آرمان نيازمند به فراهم آوري زير ساخت مناسب و حركت مرحله اي هستيم. در باره IT هم چون پديده كاملاً جديدي است ابتدا بايد توسط طرح تكفا اين موضوع معرفي مي شد تا با گذشت زمان نيازها و چالش ها مشخص و پس از آن راه حل هاي مناسب ارائه شود.
دكتر روشن فكرراد تصريح كرد: اينك كه با گذشت زمان IT تا حدودي در جامعه ايراني شناخته شده شايد زمان آن فرا رسيده كه تكفاي ۲ در قالب اجرايي براي رسيدن به يك مرحله ديگر مطرح شده و عملي شود. وي يادآور شد درست است كه تكفاي ۱ ماهيت شعاري است. اما براي جامعه اي كه كامپيوتر در پشت سر مديران و مسئولان در اتاق هاي آنها تنها نقش دكور را دارد، بسيار لازم بود. اين كارشناس ارتباط و فناوري اطلاعات به پتانسيل فعال و مستعد ايراني اشاره كرد و يادآور شد: در همه نقاط جهان و در نقش هاي كليدي و پست هاي اصلي علمي همواره ستارگان ايراني درخشيده اند، در مورد ICT هم با وجود اين كه پديده جديدي است، اما جوانان مستعد ما توانسته اند به موفقيت هاي مطلوبي چه در داخل و چه در خارج از كشور دست يابند.
وي افزود: ICT در ايران يك سكوي پرش به آينده روشن و عصر ارتباطات است و در حال حاضر ايران از لحاظ زيرساخت هاي آموزشي و تخصصي وضعيت مطلوبي دارد و لازم است كه يادآوري كنم موانع و مشكلات در مسير رسيدن به هدف در همه كشورهاي در حال توسعه همانند ايران وجود داشته است.
مدرس دانشكده پست و مخابرات در خصوص تفاوت بين آموزش مجازي و سنتي اظهار داشت: اين دو مقوله تفاوت هاي بسياري دارند و در آينده نزديك به طور يقين آموزش هاي مجازي و دانشگاه هاي مجازي جايگزين نسبي براي مشابه سنتي و سيستماتيك خواهند بود.
وي به رقابت شديد بين آنها اشاره كرد و گفت: رفت وآمدها، هزينه ها و زمان، ۳ مقوله اي است كه در آموزش مجازي كاهش مي يابد. اينها مواردي است كه در آموزش سنتي ما را دچار مشكلاتي كرده كه از جمله آنها مي توان به منطبق نبودن زمان حضور استاد با دانشجو اشاره كرد.
اين در حالي است كه دكتر محسن كاهاني، رئيس كميته آموزش مجازي دانشگاه فردوسي مشهد در اين باره اظهار داشت: آموزش مجازي و حضور در دانشگاه هاي مجازي مشكلات بسياري را از جمله صرف هزينه بسيار، مشكلات رفت وآمد و دوري راه، نبود زمان كافي براي حضور فيزيكي در كلاس درس، زمان مناسب يادگيري و فهم بالا، عدم تطبيق زمان حضور دانشجو با استاد در كلاس درس را از بين مي برد.
آموزش مجازي به دانشجو اين امكان را مي دهد كه نه تنها در يك زمان مشخص بلكه در اوقات فراغت به فراگيري دوره هاي تخصصي و كاربردي مورد علاقه خود بپردازد.
وي افزود: در آموزش مجازي بر خلاف قاعده آموزش و محدوديت ها در آموزش سنتي و كلاسيك، شاخص استاد محوري به دانشجو محوري مبدل مي شود و معتقدم به جاي واژه آموزش مجازي بايد بگوييم فراگيري مجازي، زيرا يك طرفه بودن آموزش و تكرار محتوا در آن محدوديت ندارد.
دكتر كاهاني تصريح كرد: اين مقوله در ايران در بعضي دانشگاه ها در رشته هاي IT وارد شده است. وي يادآوري كرد: شروع خوبي در كشور داشته ايم اما عقب هستيم.استاديار دانشگاه فردوسي مشهد در ادامه به برگزاري كنفرانس هاي IT اشاره كرد و گفت: ICT مقوله اي بين  رشته اي است، زيرا پراكندگي در شاخه هاي مختلف تجارت، دولت و... با موضوع واحد ICT در آن سبب شده كه نتوان كنفرانس واحدي براي تمامي آنها برپا كرد.
دكتر كاهاني به عنوان رئيس مركز كامپيوتر دانشگاه فردوسي مشهد در خصوص روند عملكرد تكفاي ۱ تصريح كرد: از نظر آرماني در تحقق Eها اعم از (تجارت الكترونيك، دولت الكترونيك و...) موفق نبوده است.
وي معتقد است: IT نمي تواند متولي واحد در كشور داشته باشد، زيرا مقوله اي فرابخشي است. اين كارشناس ICT با اشاره به مشكلات متعدد در اين حوزه اظهار داشت: سرعت عملكرد در حوزه IT بسيار كند بوده است و فاكتور آمادگي الكترونيكي كشور از لحاظ فراهم آوري زيرساخت هاي محتوايي اعم از قوانين الكترونيكي شدن همانند: قانون جرايم اينترنتي، امنيت فضاي تبادل اطلاعات، كپي رايت، ايجاد امضاي ديجيتال هنوز با گذشت چند سال محقق نشده است.دكتر كاهاني در پايان يادآور شد البته زير ساخت هاي فني و ارتباطاتي نسبتاً مطلوبي در كشور فراهم شده است اما براي رسيدن به هدف نهايي و ارائه خدمات الكترونيكي، تجارت الكترونيكي و دولت الكترونيكي كفايت نمي كند.

هكرها
كرم كامپيوتري جديد
يك كرم كامپيوتري جديد كه به كاربران AOL و YAHOO حمله مي كرد و اطلاعات امنيتي آنها را به سرقت مي برد شناسايي شد.
كاربران سايت هاي AOL و YAHOO يك نامه الكترونيكي با عنوان «جنگ ستارگان قسمت سوم» دريافت مي كردند كه اين نامه كاربران را تشويق به كليك كردن بر روي يك آدرس اينترنتي مي كرد متن هر دو نامه به تعريف و تمجيد از فيلم جنگ ستارگان مي پرداخت.
پس از كليك كردن كاربران بر روي لينك مورد نظر، كدهاي مورد نظر هكر بر روي كامپيوتر كاربران ريخته مي شد و سپس اطلاعات شخصي كاربر نظير دفتر تلفن، رمزها و نام كاربران و اطلاعات كارت هاي اعتباري براي هكر ارسال مي گرديد.
با توجه به نوع اين نرم كرم به كاربران پيشنهاد مي شود كه در هنگام كليك كردن بر روي لينك ها دقت كنند حتي اگر فرستنده نامه را بشناسند.
نام اين كرم Gaobot مي باشد و شركت McAfee در آخرين نسخه ارتقا ويروس كش خود اين كرم را نيز مي تواند شناسايي و از بين ببرد.

آن لاين
اپل خط توليد G5  را ارتقا داد
اپل خط توليد جديد سريعترين G5 خود را آشكار ساخت كه طي آن از دو پردازنده ۶۴ بيت G5 با سرعت ۷/۲ گيگا هرتز و سيستم Mac OS X Tiger  استفاده مي شود.
Mac OS X Tiger  به عنوان پيشرفته ترين سيستم عامل حال حاضر جهان شناخته شده است. اين خط توليد جديد همچنين تغييراتي در حافظه كارت گرافيكي، فضاي هارد ديسك دارد و از ۵۱۲ مگابايت حافظه RAM به علاوه يك سوپر درايو ۱۶X برخوردار است.فيليپ شايلر، معاون مدير عامل شركت اپل، در تشريح اين خط توليد مي گويد:G5 جديد داراي بهترين كيفيت و بازدهي براي مشترياني است كه از نرم افزارهاي مهم استفاده مي كنند.
در اين سيستم اپل يك معماري ۱۲۸ بيتي براي حافظه ها طراحي كرده كه به همين دليل مي توان ۸ GB حافظه RAM و تا ۲۵۶ مگابايت حافظه كارت گرافيكي استفاده نمود.
ضمناً كارت گرافيك استفاده شده داراي دو خروجي مي باشد كه به كاربر امكانات بسيار زيادي بر روي صفحه نمايش هاي ۱۳۰ اينچي مي دهد.
ضمناً اين سيستم توانايي پذيرش هارد ديسك با ظرفيت حداكثر ۸۰۰GB را داراست و سوپر درايو آن مي تواند DVD هاي تا ظرفيت ۸.۵GB  را رايت كند.

آف لاين
سرقت اطلاعات
نوت بوك شامل اطلاعات پرسنل شركت MCI دزديده شد.
به همين دليل شركت MCI تصميم به استفاده از تكنولوژي جديدي را دارد كه در صورت سرقت كامپيوتر اطلاعات آن غير قابل استفاده باشد.
اطلاعات سرقت شده شامل نام و شماره پرسنلي امنيتي بود كه در نوت بوك مسئول مالي شركت ثبت شده بود. شركت MCI به اين مسئول مالي خود اطمينان كامل داشته و با توجه به اين اتفاق قصد سرمايه گذاري در طراحي يك سيستم پرسنلي جديد با سيستم رمزگذاري نرم افزاري بسيار قوي دارد.
پليس تمام تلاش خود را براي پيدا كردن اين نوت بوك انجام داده ولي با توجه به اينكه هيچ شاهد و سرنخي وجود ندارد به نظر كار آنها بي فايده باشد.
MCI طي نامه هاي جداگانه به تمام افرادي كه اطلاعات شخصي آنها سرقت شده است اين موضوع را اطلاع داده است ولي هنوز هيچ گزارشي مبني بر سوء استفاده از اطلاعات سرقتي دريافت نشده است. اين سرقت آخرين مورد سرقت اطلاعات شخصي در ماه اخير مي باشد. در اوايل ماه اطلاعات شركت Time Warner نيز به سرقت رفته است.

ايران
آموزش و پرورش كشور آموزشي درباره« جامعه اطلاعاتي»ندارد
ايرنا: رييس مركز فناوري اطلاعات دانشگاه صنعتي شريف گفت: ما هنوز در سيستم آموزش پرورش كشور هيچ آموزشي درباره جامعه اطلاعاتي و خصوصيات آن و آشنايي دانش آموزان و دانشجويان با اين مبحث نداريم.
« محمد رضا ربيعي»در همايش« فناوري اطلاعات و افق آينده »در اصفهان افزود: برغم استعداد و پتانسيل بالاي نسل جديد كشور ما، هنوز هيچ آموزشي به اين نسل درباره چگونگي ايفاي نقش و بازي در جامعه اطلاعاتي كه در پيش رو داريم، ارايه نكرده ايم.
وي يكي از معضلات موجود جامعه در رسيدن به جامعه اطلاعاتي را نبود نيروي متخصص با تجربه دانست و گفت: توسعه نيروي انساني بايد به صورت صحيح باشد نه صوري.
وي بيان داشت: تربيت صحيح و تخصصي نيروي انساني نياز به ارايه آموزش در سازمان آموزش و پرورش و آموزش عالي كشور و هماهنگي آنها با ساير سازمانها دارد.
وي ادامه داد: براي پيشبرد اين امر همه بايد نسبت به تربيت نيروي انساني ، آگاهي پيدا كرده و به برنامه ريزي كلان بپردازيم. وي پاسخگويي به چگونگي سرمايه گذاري روي منابع انساني فعال در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات را به عهده رييس جمهوري آينده كشور دانست.
به گفته وي به دليل وجود ديدگاههاي غلط در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات، كشور دچار ابزارزدگي شده و از پتانسيلها و سرمايه هاي موجود به درستي استفاده نمي شود.
ربيعي، برخي عوامل تاثير گذار در تعيين رويه ايران در زمينه ICT را توجه به بيانيه هاي جامعه اطلاعاتي(WSIS) استانداردها و سازمانهاي بين المللي، چشم انداز۲۰ساله كشور، برنامه تكفا و استراتژيهاي كلان و ICT وزارتخانه ها و سازمانهاي كشور دانست.
وي با تاكيد بر تدوين يك طرح جامع براي پيشبرد ICT گفت: طرح جامع، سندي است كه معماري اطلاعات سازمان را در افق ملاحظات استراتژيكي مانند ماموريت ها، اهداف و طرحهاي تجاري معين و برنامه اجرايي لازم را جهت پياده سازي مرحله گذار از وضع موجود به وضع مطلوب تعيين مي كند. وي تصريح كرد: در زمان حاضر ما داراي جزاير پراكنده اطلاعات در كشور هستيم و بايد با معماري درست و برنامه ريزي صحيح اين جزاير را به سيستمهاي يكپارچه اطلاعاتي و در نهايت به متدولوژي براي استخراج دانش تبديل كنيم.
اين كارشناس يادآور شد: اجراي طرح جامع بايد همراه با فرهنگ سازي ، آموزش، نهادسازي و اولويت بندي باشد.
تشريح تجربه هاي موفق ايران در زمينه ICT در كنفرانس WSIS تهران
گروه دانش: تجربه هاي موفق ايران در زمينه هاي توسعه ICT و همچنين روش هاي مالي و پرداخت وام به واحدهاي بخش خصوصي فعال در اين زمينه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در كنفرانس جامعه جهاني اطلاعات (WSIS) تهران تشريح مي شود.
روابط عمومي اجلاس WSIS منطقه آسيا- اقيانوسيه با ارسال نمابري به همشهري اعلام كرد، كنفرانس جامعه جهاني اطلاعات منطقه آسيا- اقيانوسيه به طور همزمان ۳ كارگاه جانبي با عنوان هاي« حاكميت اينترنت »،« جامعه اطلاعات »و « ICT »براي توسعه روستاها خواهد داشت.
اجلاس جامعه جهاني اطلاعات منطقه آسيا- اقيانوسيه از روز سه شنبه (۱۰خرداد ماه) در تهران برگزار مي شود و شركت كنندگان كارگاه هاي جانبي اين كنفرانس در زمينه هاي تخصصي ياد شده بحث مي كنند.
همچنين به طور همزمان نيز نمايشگاهي از توانمندي هاي ايران در زمينه تكنولوژي اطلاعات ITبرپا خواهد شد كه بيش از ۳۰سازمان و مؤسسه خصوصي و دولتي، تجربه هاي موفق خود را در معرض ديد شركت كنندگان قرار مي دهند.
براساس اين گزارش وزيران و مسئولان بلند پايه كشورهاي آسيا و اقيانوسيه در اين كنفرانس شركت مي كنند كه تاكنون حدود۸۵نفر آمادگي خود را به دبيرخانه كنفرانس اعلام كرده اند كه از جمله مي توان به حضور و سخنراني« نيتين دسايي »رييس گروه كاري مديريت اينترنت،« كيم هاك سو »دبير اجرايي اسكاپ،« چارلز گايگر»رييس دبيرخانه اجرايي اجلاس كه پيام ديبر كل اتحاديه بين المللي ارتباطات را قرايت مي كند، اشاره كرد.
« ياني كاركلينز »رييس كميته آماده سازي فاز دوم اجلاس و سفير دائمي لتوني در دفتر ملل متحد،« دانيل اشتوفوخر »سفير و فرستاده ويژه دولت سوييس و همچنين نماينده دولت تونس (مجري اجلاس جهاني) كه حامل پيام كشورش براي كنفرانس است، از ديگر سخنرانان كنفرانس جامعه جهاني اطلاعات تهران است.

كنترل ضربان قلب با ساعت مچي
توكيو- ايرنا: يك شركت ژاپني نمونه آزمايشي يك ساعت مچي ويژه سالمندان ساخته است كه به وسيله  آن مي توان ضربان نبض و وضعيت تندرستي فرد را از راه دور كنترل كرد. بر پايه گزارش علمي روزنامه «نيهون كيزاي» ، اين ساعت مچي ضربان نبض فرد سالمند را از راه دور به وسيله بي سيم از طريق شبكه اينترنت به خانواده او فرستاده و به همين دليل آنها مي توانند از وضعيت تندرستي فرد سالمند باخبر شوند. بدين ترتيب خانواده سالمندان مي توانند به آساني هنگامي كه فرد سالمند به بيرون از خانه مي رود و يا تنها در خانه مي ماند، در مورد وضعيت بدني او اطمينان به دست بياورند.

سرويس پك ۲ روي ويندوز xpخود نصب كنيد
طبق اعلام شركت، مايكروسافت، كامپيوترهايي كه ويندوزxp با سرويس پك ۲ دارند۱۵ مرتبه امن تر از كامپيوتر هايي هستند كه ويندوز xp با سرويس پك ۱ دارند . Sp2 كه يك patch جهت رفع اشكالات امنيتي ويندوز xp بود در ماه آگوست انتشار يافت و به واسطه آن ويندوز بصورت اتوماتيك به روزمي شود و يك مركز امنيت «security» در آن تعبيه شده است. Sp2 حداقل از ورود ۲۰ نوع كرم اينترنتي جلوگيري مي كند كه sp1 نمي  تواند اين عمل را انجام دهد و به روز شدن اتوماتيك آن باعث مي شود كه بدون احتياج به دخالت كار بر آخرين patch هاي مايكروسافت نصب مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |