شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۹ - May 28, 2005
مقام معظم رهبري:
اقتضا مي كند نشاط جوانانه  اي
در دستگاه اجرايي كشور به وجود بيايد
003366.jpg
003372.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، بعد از ظهر روز پنجشنبه در ديدار هزاران نفر از دانشجويان بسيجي، بسيج دانشجويي را مظهر تجدد و نوگرايي حقيقي و غيرت ديني براي پيشرو بودن در ورود به ميدان هاي اساسي كشور دانستند و با اشاره به انتخابات رياست جمهوري بعنوان يكي از ميدان هاي مهم، تصريح كردند: مهمترين مساله در انتخابات آينده، مشاركت حداكثري مردم است و همه به خصوص قشر فرزانه  دانشجو، بايد تلاش نمايند تا مشاركت حداكثري تحقق يابد.
حضرت آيت الله خامنه اي با بيان اينكه بسيج به معناي به ميدان آمدن است، حضور در صحنه را فقط منحصر در دوران حمله نظامي دشمن ندانستند و افزودند: عرصه هاي مناقشه بر سر هويت ملي و سياسي يك ملت، اهانت به فرهنگ و باورها و اعتقادات، عقب ماندگي از قافله علم و دانش و لزوم جبران آن، استقرار يك زندگي مطلوب همراه با عدالت و تهاجم فكري و فرهنگي بيگانه براي جداسازي يك ملت از ريشه هاي فرهنگي خود، همه ميدانهايي است كه بايد به هنگام نياز، بسيج در آن حضور پرتوان، عاشقانه، آگاهانه، مبتكرانه و عالمانه داشته باشد.
ايشان با تأكيد بر اينكه در همه عرصه ها، ميدان فكر و دانايي يكي از نقاط مهم بشمار مي رود، يكي از ويژگيهاي انسان فرزانه متدين و دانشجوي بسيجي را توليد فكر و حرف نو دانستند و خاطرنشان كردند: پيشرو بودن مجموعه هاي بسيجي به ويژه دانشجويان در تجدد و نوگرايي حقيقي به معناي بررسي نيازها و خلاءهاي عرصه هاي اساسي جامعه و تلاش بي وقفه و عالمانه براي رفع اين خلاءهاست.
رهبر معظم انقلاب اسلامي افزودند: نتيجه جامعه اي كه در آن علم و پيشرفت بدون معنويت باشد، دنياي غرب امروز خواهد بود كه عدالت، اخلاق، انسانيت و حقوق انسان در آن جايگاهي ندارد و منطق حاكم بر آن، مدنيت جنگلي است كه براساس آن چون قدرت وجود دارد هر اقدامي جائز شمرده مي شود.
مقام معظم رهبري دانشجويان بسيجي را در كنار توجه به ظواهر ديني به عمق بخشي به اعتقادات و تفكر اسلامي و پرهيز از حركت هاي سطحي و زودگذر توصيه كردند و افزودند: يكي از ويژگيهاي تفكر بسيجي، عدالت طلبي است كه دانشجوي هوشمند بسيجي بايد با توجه به واقعيتها، ساز و كار اجرايي شدن سياستهاي عدالت طلبانه را با همت و تلاش خود و مطالبه واقعي فراهم نمايد.
ايشان تأكيد كردند: منطق انسانهاي داراي تفكر بسيجي و اسلامي، منطقي قوي و زمينه ساز پيشرفت در كارها است.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انتخابات رياست جمهوري، از قشر دانشجو به عنوان قشري روشنفكر و آگاه و تاثيرگذار در حضور حداكثري مردم ياد كردند و افزودند: بايد با در نظر گرفتن معيارها كه همانا داشتن كفايت و توانايي اداره  كشور، اعتقاد به اسلام و انقلاب، اعتقاد به عدالت و عدم تبعيض ميان فقير و غني و داشتن نشاط است، بدون وسواس انتخاب صورت گيرد و از آنجا كه كشور ما چهره جواني دارد اقتضاء مي كند يك نشاط جوانانه اي نيز در تمام دستگاه اجرايي بوجود بيايد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي يكي ديگر از معيارهاي انتخاب رئيس جمهور آينده را تحت تاثير دشمن قرار نگرفتن و خوشحال نشدن دشمن از روي كار آمدن او دانستند و با اشاره به ياوه گويي هاي اخير مقامات آمريكايي درباره انتخابات رياست جمهوري تصريح كردند: اين افراد نادان نمي دانند كه هرچه بگويند مردم مخالف آن عمل خواهند كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي، با تأكيد بر اينكه جوسازي ها و تبليغات دروغين نبايد انسان را از شناخت حقيقت باز دارد خاطرنشان كردند: يكي از معيارها همانگونه كه امام(ره) مي فرمودند اين است كه هرچه دشمنان مي خواهند بايد عكس آن عمل كرد، زيرا آنها بدنبال منافع خود هستند.
ايشان، با اشاره به برخي اظهارات مقامات آمريكايي درخصوص وجود نظارت در انتخابات رياست جمهوري تأكيد كردند: در كشورهاي غربي برغم شعارهايي كه داده مي شود سخت ترين و پيچيده ترين نظارت ها و موانع براي حضور افراد در مناصب بالاي دولتي وجود دارد بگونه اي كه در آمريكا در دويست سال گذشته فردي خارج از دو حزب اصلي اين كشور به قدرت نرسيده است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: حتي در كشورهاي اروپايي نيز گروه مخالف واقعي با نظام و قانون اساسي اين كشورها وجود ندارد و گروههاي باصطلاح مخالف دولت فقط در مسائل فرعي اختلاف نظر دارند و در اصول و مباني يكي هستند.
ايشان با تأكيد بر اينكه آينده و مديريت هاي كشور متعلق به جوانان و دانشجويان است، خطاب به آنان افزودند: بايد آنچنان دانش، تفكر و باورهاي ديني خود را عمق ببخشيد كه با قدرت وارد ميدان عمل شويد و كشور را بسوي افق روشن آن پيش ببريد.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبري، حسين تاريخي دانشجوي رشته فيزيك هسته اي به نمايندگي از بسيج دانشجويي، از عدالت اجتماعي و مطالبات واقعي مردم، جنبش نرم افزاري و نهضت توليد علم و آزادانديشي، وضعيت فرهنگي و اجتماعي جامعه و توطئه هاي استعمار فرانو به خصوص در بحث انرژي هسته اي به عنوان دغدغه هاي اصلي دانشجويان بسيجي نام برد و تأكيد كرد: بسيج دانشجويي با ارائه طرح راهبردي خود در راستاي چشم انداز بيست ساله در جهت پيگيري اين دغدغه ها تلاش مي نمايد.

خاتمي:
زندگي امروز بدون علم و تكنولوژي امكان پذير نيست
ايسنا: رئيس جمهور با توصيف آنچه كه فارابي آن را «مدينه فاضله» و افلاطون «شهر زيبا» ناميده اند گفت: شهر زيبا و مدينه فاضله آرمان ها و ايده هايي را مطرح مي كنند كه تحقق نيافته يا اندكي تحقق يافته اند.
سيد محمد خاتمي چهارشنبه گذشته در مراسم افتتاح بيمارستان لاله در جمع مديران و كاركنان اين بيمارستان افزود: در مدينه فاضله و شهرزيبا، پزشكي و طب جايگاه مهمي دارند؛ همچنان كه هنر، اخلاق، علوم طبيعي و ساير صنعت ها و رشته ها بايد باشند و همه اينها بايد جمع شوند تا جامعه سعادتمند شود.وي در قسمت ديگري از سخنانش با ابراز اينكه استعداد ايراني، استعداد برتر است، تصريح كرد: ايراني اين مساله را در طول تاريخ اثبات كرده است، اقوامي كه توانسته اند در سرنوشت بشر تمدنهاي موثر بيافرينند به تعداد انگشتان دست بيشتر نيستند و ايراني (چه قبل و چه بعد از اسلام) تمدن آفرين بوده است و اگر ما انديشه و ذوق ايراني را از تمدن عظيم اسلامي حذف كنيم، فكر نمي كنم از تمدن اسلامي چيزي بماند و اين نشانه استعداد و شعور ايراني است.
سيدمحمد خاتمي همچنين ظهر روز پنجشنبه گذشته با حضور در جمع مخترعان و مكتشفاني كه موفق به كسب جايزه در نمايشگاه بين المللي اختراعات ژنو شدند، با بيان اين كه ضعف هايي كه تمدن ها را ايجاد كرده است ابتدا فرهنگي بودند؛ اما آنچه تمدن را پايدار مي كند علم است، به ديدگاه و نگرش اسلام به جايگاه علم اشاره و تاكيد كرد: اسلام براي بني آدم شرافت قائل است. اين انسان نه مي تواند و نه بايد كه برده باشد، بلكه از آن جهت كه انسان است، داراي كرامت است.
وي در ادامه، وضعيت كشورهاي اسلامي را يادآور شد و گفت: در اين كشورها علاوه بر اين كه در عرصه ديني و آن چه نمود ديني داشت تحجر ادامه داشت، در عرصه سياسي نيز ديكتاتوري ها نمود داشت.رئيس جمهور با بيان اين كه «نمي گويم علم و تكنولوژي كافي است؛ اما مي گويم بدون علم و تكنولوژي، زندگي امروز امكان پذير نيست» خاطرنشان كرد: هر كشوري كه بخواهد بماند، اصل بقاي او منوط به علم و تكنولوژي است كه متاسفانه منبع آن هم ما نيستيم.
رئيس جمهور با بيان اين كه جوهر دين ثابت است، تاكيد كرد: برداشت هاي ما بايد متناسب با زمان باشد. نمي شود امروز برداشت هشتصدسال پيش را كه پدرانمان داشتند، داشته باشيم.وي گفت: جامعه ما ديني است؛ اما اين دين را بايد به گونه اي بفهميم كه نياز جامعه امروز را حل كند؛ وگرنه آب در هاون كوبيدن است.
خاتمي در ادامه با طرح اين سئوال كه چه كنيم كه محيط ما از علم و تكنولوژي استفاده كند، تصريح كرد: حكومت ما بايد بداند كه براساس علم بايد جامعه را اداره و مشكلات را حل كند.وي همچنين يادآور شد: اگر علم و اختراع ما به كانون هاي توليدكننده متصل نشوند، علم در درون خود از بين خواهد رفت.
سيدمحمد خاتمي همچنين پنجشنبه گذشته با مديران، اعضاي شوراي هدايت فني و معماران و طراحان ساختمان هاي وزارت امور خارجه در خارج از كشور ديدار كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار ضمن قدرداني از فعاليت و پشتكار مجموعه وزارت خارجه در اجراي طرح هاي ساختماني در خارج از كشور، تصريح كرد: نفس وجود چنين شورايي بسيار مهم و تاثيرگذار در معماري آينده ايران است.

واكنش رايس به توافق ايران و اروپا
تهران بايد به طور كامل فعاليت هايش را متوقف كند
ايسنا: خبرگزاري فرانسه نوشت، وزير امور خارجه آمريكا واكنش سردي به مصالحه احتمالي هسته اي ايران و اروپا نشان داد و افزود كه تهران بايد به طور كامل فعاليت هايش را متوقف كند.
كاندوليزا رايس، وضعيت قول آمريكا در خصوص رفع مخالفت ايالات متحده با پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني را نامعلوم گذاشت. وي گفت: اين براي حمايت از مذاكرات هسته اي است، بنابراين ما منتظريم كه ببينيم مذاكرات چگونه به پيش مي رود و ما خواهيم ديد كه آيا زمان مناسب است يا خير.
وي افزود: توافق پاريس بايد هر جا كه مذاكرات به نوعي با توقف دايمي اين فعاليت ها پايان پذيرد، تمام شود. بايد به گونه اي تمام شود كه ايراني ها را با فن آوري هاي حساس و فعاليت هاي مربوط به چرخه سوخت تنها نگذارد. اين برداشت ما از اروپايي هاست.
وزير امور خارجه آمريكا در بيان خواست نهايي آمريكا در قبال ايران گفت: به ايران نبايد اجازه داده شود كه فن آوري هايي را كه به چرخه سوخت مربوط مي شود، تكميل كند. درك ما از كلمه ضمانت هاي عيني اين است كه چنين فعاليت هايي دنبال نشود.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: ما همكاري هاي مان با اروپايي ها را تشديد كرديم. برخي حركات را درخصوص تقاضاي WTO انجام داديم. پذيرش ايران در WTO و قطعات يدكي، اروپايي ها و ما و تا حد معيني روسيه را دوباره با هم متحد كرد.

ايران مهياي بزرگداشت خميني كبير مي شود
گروه سياسي : امروز در جوار بارگاه ملكوتي امام خميني(ره)، مسئولين و اعضاي كميته هاي ستاد مركزي بزرگداشت حضرت امام به همراه نمايندگان سازمان هاي مختلف كشور طي جلسه اي با حضور سيدحسن خميني آخرين اقدامات و برنامه هاي اين ستاد را بررسي خواهند كرد.
براساس گزارشهاي متعدد رسيده از ستاد مركزي بزرگداشت سالروز ارتحال حضرت امام، دانشجويان دانشگاه آزاد واحد ني ريز طي اقدامي نمادين امسال مي خواهند با برگزاري مراسم ختم قرآن، ثواب اين اقدام روحاني را به روح پرفتوح امام هديه كنند و به اين شكل در خيل عزاداران شانزدهمين سالگرد ارتحال رهبر كبير حضور يابند.
خبر ديگري مي افزايد: حدود ده هزار نيروي بسيجي استان بوشهر قرار است در ميعادگاه رهپويان خميني كبير در روز ۱۴ خرداد حضور يابند.گزارشهاي رسيده از خارج كشور نيز حكايت دارد كه علاقمندان به شخصيت و افكار رهبر كبير جمهوري اسلامي با مراجعات مكرر به سفارت خانه هاي ايران، خواستار فراهم آمدن مقدمات حضورشان در مراسم سالگرد هستند. اين در حالي است كه طبق سياست هاي جديد ستاد مركزي بزرگداشت، امسال مهمانان خارجي كمتري به اين مراسم فراخوانده شده اند و قرار است علاقمندان به حضور در اين مراسم با هزينه هاي شخصي شان در اين مراسم شركت كنند.

اخبار كوتاه
آيت الله مشكيني: مردم به فردي رأي  دهند كه بتواند به شعارهايي كه مي دهد عمل كند
ايرنا: آيت الله علي مشكيني در خطبه هاي نماز جمعه قم خاطرنشان كرد: مردم بايد براي حضور در انتخابات آينده رئيس جمهوري تلاش كرده و بدانند كه محروم شدن كشور از حضور حداكثري قابل جبران نيست.وي با اشاره به آغاز فعاليت هاي تبليغات انتخاباتي كانديداها گفت: مردم بايد بدون اين كه تحت تأثير شعارهاي رنگارنگ و زيباي افراد قرار بگيرند به صورت عقلايي فرد اصلح را انتخاب نمايند.رئيس مجلس خبرگان رهبري خاطرنشان كرد: مردم به فردي رأي دهند كه بتواند به شعارهاي كه مي دهد جامعه عمل بپوشاند.
آيت الله مشكيني اظهار داشت: انتخابات آينده ايران نقش مهمي در تحولات و چشم انداز جهاني دارد بنابراين حضور پرشور مردم، مي تواند خيلي از چالش ها را برطرف نمايد.امام جمعه قم همچنين از مسئولان اجرايي و هيأت هاي نظارت بر انتخابات خواست كه در امر نظارت خود امانت را رعايت و از هرگونه تخلف جلوگيري كنند.
جنتي: خيلي ها وزارت كشور را با اداره كار اشتباه گرفته بودند
ايرنا: امام  جمعه  موقت  تهران  در خطبه نماز جمعه  اين  هفته  تهران  گفت: تعدادي  از ثبت  نام كننده  ها كه  بيكاره  بودند به  جاي  ثبت  نام  در اداره  كاربه  وزارت  كشور آمده  بودند.وي  افزود: قانون  انتخابات  چه  در رياست  جمهوري  و چه  در نمايندگي  مجلس شوراي  اسلامي ، داراي  نواقص  واشكال  است  و نمايندگان  بايد براي  اصلاح  اين قانون  تلاش  كنند.
وي  در بخش  ديگري  از سخنانش  درباره  تأييد برخي  ازنامزدهاي  ردصلاحيت  شده از سوي  مقام  معظم  رهبري  اشاره  كرد و گفت : برخي  مطالب  بسيار ساده  است  وتعجب  مي كنم  كه  بعضي  وقت ها، ما بايد توضيح  واضحات ، بدهيم .
دبير شوراي  نگهبان  در ادامه  اظهارداشت : شكل  كار در بررسي  صلاحيت ها چه  درمجلس ، در رياست  جمهوري  وشوراي  نگهبان  اين  است  كه  تمام  بندهاي  قانون  را بادقت  بررسي  مي كنند كه  به  عنوان  مثال  ايراني الاصل  باشد، رجل  سياسي ومذهبي  ومدير باشد كه  اگر شرايط را داشته باشند، توسط شوراي  نگهبان ، تأييد مي شوند.جنتي  به  مساله  مصلحت  اشاره  كرد و گفت : مصلحت  انديشي  راهي است  كه  قانون  اساسي ، براي  اين كه  بن  بستي  در قانون گذاري  پيش  نيايد، پيش پا قرار داده  است  كه  اين ، بسيار عالي  است  و از نقاط قوت  قانون  اساسي  ماست  كه  نگذاشته ، كاري  به  بن  بست  برسد.
امام  جمعه  موقت  اين  هفته  نماز جمعه  تهران  درخصوص  بررسي  صلاحيت ها وانتخابات  گفت : نظر شوراي  نگهبان ، در بررسي  صلاحيت ها و انتخابات ، به  مجمع تشخيص  مصلحت  نظام  نمي رود.
وي  گفت : در انتخابات ، اگر افرادي  بر اساس  نظر شوراي  نگهبان  رد شوند وبرخي  از اين  ردشدگان  اگر در صحنه  باشند به  مصلحت  نظام  است ، شوراي  نگهبان ديگر نمي تواند كاري  كند و دراينجا به  جاي  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  به  مقام معظم  رهبري  ارجاع  مي شود و ايشان  با استفاده  از اختيارات  خود دستور مي دهند تا صلاحيت  برخي  افراد، اعلام  شود.
نشست كميته دائمي اجلاس احزاب سياسي آسيا
در تهران برگزار مي شود
ايرنا: رئيس خانه احزاب ايران، از برگزاري نشست بعدي كميته دائمي اجلاس احزاب سياسي آسيا در تهران خبر داد.
حسن غفوري فرد رئيس خانه احزاب ايران كه در رأس هيأتي در نشست كميته دائمي سومين اجلاس احزاب سياسي آسيا در سئول پايتخت كره جنوبي شركت كرده است، ديروز تصريح كرد، برگزاري اين نشست حدود شش ماه آينده در تهران مي تواند مقدمه اي براي برگزاري اجلاس پنجم احزاب آسيايي در ايران باشد.
زمان تبليغات انتخاباتي در صداوسيما اعلام شد
ايسنا: در حالي كه تبليغات انتخابات رياست جمهوري از چهارم خرداد ماه آغاز شده است، صداي جمهوري اسلامي  ايران، تبليغات خود را از هشتم اين ماه آغاز مي كند.
براساس اين گزارش، سيماي جمهوري اسلامي  نيز برنامه هاي تبليغاتي نامزدها را از دهم خرداد ماه آغاز خواهد كرد.
بر اساس خبرهايي كه اين روزها از سوي مسئولان سازمان اعلام شده است، براي هر نامزد انتخابي بين ۱۰ تا ۱۵ ساعت برنامه در نظر گرفته شده است.
پخش فيلم تبليغاتي كه خود نامزدها ساخته اند، نشست معرفي آنها كه از سوي صداوسيما برگزار مي شود، از جمله برنامه هايي است كه طي اين روزها شاهد آن خواهيم بود.
همچنين سيماي جمهوري اسلامي  تيزرهايي را به صورت زيرنويس براي تبليغات نامزدها در نظر گرفته است.
رئيس اين سازمان نيز طي سخناني اعلام كرده است: ضبط برنامه هاي تبليغاتي نامزدها طي جدول زمانبندي دقيق در حال اجراست و تا ۲۵ خرداد ماه ادامه دارد.وي از توليد برنامه هايي جذاب و متنوع خبر داد و اظهار اميدواري كرد با اين برنامه ها مشاركت هر چه بيشتر مردم در نهمين انتخابات رياست جمهوري فراهم شود.

اصلاحيه
مقاله «ديپلمات و ضرورت آشنايي با تاريخ» روز پنجشنبه ۵ خرداد به شرح زير اصلاح مي شود:
در دهه آخر قرن پانزدهم ميلادي واسكادوگاما دريانورد پرتغالي دماغه اميدنيك را دور زد و به اقيانوس هند وارد شد و...

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |