شنبه ۷ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۹ - May 28, 2005
روحاني با اشاره به پيشنهاد اروپا به ايران:
هر پيشنهادي كه اهداف ايران را تأمين نكند رد مي شود
ايسنا: حسن روحاني روز گذشته در حالي به تهران وارد شد كه گفت، براي اولين بار است كه اروپا مي خواهد در كوتاه مدت به ايران پيشنهاداتي جامع را ارايه كند و با هشدار به طرف اروپايي مبني بر آن كه اگر پيشنهادشان تامين كننده اهداف اساسي كشورمان نباشد، ايران آن را نخواهد پذيرفت، در ادامه اظهار داشت: خيلي صريح به اروپايي ها گفتيم كه به پيشنهاد اخيرشان نه جواب آري مي توانيم بدهيم و نه خير، بايد اين پيشنهاد را به تهران ببريم و تهران درباره اين مساله تصميم بگيرد.
در اين مذاكرات پس از آن كه ما نظرات مان را براي طرف اروپايي مطرح كرديم، آنها پيشنهادي جديد را مطرح كردند كه قبلا آن را در جلسات كارشناسي مطرح نكرده  بودند.
روحاني ادامه داد: پيشنهاد اروپايي ها اين بود كه كل توافق پاريس را بتوانيم در زماني كوتاه به نتيجه نهايي برسانيم، اساس پيشنهاد آنها اين بود كه به تمام مسايلي كه در توافق پاريس به آنها اشاره شده، يعني مباحث هسته اي، اقتصادي، فن آوري هاي پيشرفته، سياسي و امنيتي، طي طرحي كه در مدت زماني كوتاه توسط اروپا به ما ارائه شود، اشاره گردد و ما نسبت به تمام آنها به تصميم نهايي نايل آييم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه گفت: از آن جايي كه اين پيشنهاد جديد بود و همواره اروپايي ها از اين كه در مدت زماني كوتاه، تمام موارد پيشنهادات شان را ارائه كنند، پرهيز مي كردند، ما به اين نتيجه رسيديم كه تمام پيشنهادات آنها را به تهران بياوريم و با مسئولان نظام وارد بحث شويم و نظر آنها را در اين خصوص بگيريم.
وي افزود: در مجموع اگر تهران اين نظر را پسنديد، ما مي توانيم براي دو ماه صبر كنيم تا اروپا طرح جامع اش را ارائه كند، اگر هم سران نظام در تهران اين پيشنهاد را نپذيرفتند، به همان پيشنهاد قبلي مان باز خواهيم گشت.
وي درباره اين كه آيا تا زمان بررسي پيشنهاد اروپايي ها تعليق فعاليت هاي هسته اي در كشورمان به طور كامل ادامه خواهد داشت؟ گفت: اگر اصل اين پيشنهادات را بپذيريم، به اين معنا كه منتظر بمانيم تا اروپا پيشنهاد جامع اش را نسبت به تمام مسايل بدهد، تعليق خود به خود ادامه خواهد داشت، اگر هم نپذيريم كه به تصميم خودمان وابسته است و در هر بخشي كه بخواهيم، تعليق را كنار گذاشته و اجرا خواهيم كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين درخصوص تاثير انتخابات رياست جمهوري بر روند مذاكرات گفت: از ديد اروپايي ها نمي دانيم، شايد از ديد آنها تفاوتي در اين جريان وجود داشته باشد، ولي از نظر ما تفاوتي نمي كند.در مقاطع مختلف هم به اروپايي ها گفته شده كه مساله انتخابات ارتباطي به مساله هسته اي ندارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره پذيرفته شدن ايران در سازمان تجارت جهاني و قبول آغاز مذاكرات براي ورود ايران به سازمان گفت: يكي از مواردي كه اروپا در توافق پاريس قول داد، تلاش براي رفع موانع ورود ايران به WTO بود، آنها در اين جلسه هم گفتند كه هفته ها كار كرد ه اند كه آمريكا بار ديگر با درخواست ايران مخالفت نكند، روحاني افزود: مخالفت آمريكا طي هشت سال گذشته با ورود ايران به سازمان تجارت جهاني خلاف بوده است، چرا كه اين سازمان تجاري و نه سياسي است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در اين باره  كه آيا ايران از خط قرمزش مبني بر دست برنداشتن از چرخه سوخت هسته اي عدول خواهد نمود؟ با بيان اين كه اكنون اروپا از ايران دو ماه فرصت خواسته است، تأكيد كرد: اين كه ما فعاليت چرخه سوخت را آغاز خواهيم كرد، ترديد ناپذير است.

خرازي:
اميدواريم انتخابات پارلماني منجر به ثبات لبنان شود
ايسنا: كمال خرازي وزير امور خارجه كشورمان به منظور سفر دوروزه اي صبح پنجشنبه وارد بيروت پايتخت لبنان شد. او عصر روز گذشته بيروت را به مقصد تهران ترك كرد.
خرازي در اولين حضور در جمع خبرنگاران در بيروت اظهار داشت: باتوجه به تحولات مهمي كه در منطقه انجام مي گيرد، ضرورت دارد ميان ايران و لبنان مشورت هايي صورت بپذيرد.وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: اگر روزي، سوريه به عنوان نيروي متعادل كننده، در لبنان حضور داشت، امروز از لبنان خارج شده و مسئوليت نيروهاي خود لبنان اعم از نيروي نظامي و مقاومت و همچنين مسئوليت كل مردم، طوايف و اقوام لبناني براي حفظ وحدت و يكپارچگي شان دوچندان گرديده، به خصوص اين كه تجاوزات اسرائيل همچنان ادامه دارد.خرازي ابراز اميدواري كرد كه لبنان و ملت خوب اين كشور چنين دوران پرتحولي را بتوانند با موفقيت پشت سر بگذارند و از هر گونه دخالت خارجي در مسايل داخلي لبنان، جلوگيري كنند.وي در پاسخ به اين كه جمهوري اسلامي ايران چه كمكي مي تواند در مساله خلع سلاح حزب الله داشته باشد؟ اظهار داشت: آنچه در قطعنامه ۱۵۵۹ آمده، خلع سلاح شبه نظاميان است و دولت لبنان با صراحت اعلام كرده كه در لبنان شبه نظامي  وجود ندارد، پس آنچه هست مقاومت متعلق به لبنان و مردم لبنان و بخش مهمي از توان لبنان در برابر بيگانگان است.در اولين ديدار خرازي، وزيران امور خارجه ايران و لبنان روز پنجشنبه مناسبات دو كشور و تحولات منطقه را بررسي كردند.خرازي در ديدار با محمود حمود، وزير امور خارجه لبنان اظهار داشت: ايران همواره وحدت ملت لبنان را خواهان بوده است و جمهوري اسلامي ايران با احترام به همه طوايف لبنان، هيچ گاه درصدد دخالت در امور داخلي لبنان نبوده و نخواهد بود.خرازي گفت: اميدواريم انتخابات لبنان به خوبي برگزار شود و آنچه مصلحت لبنان است با برگزيدگان مردم شكل گيرد و نبايد اجازه داد، بيگانگان دخالت كنند.حمود هم گفت : لبنان علاقه مند است از تجربيات مقاومتي استفاده كند كه جزو بزرگي از سرزمين لبنان را آزاد كرده و مايليم نقش منطقه اي و بين المللي خود را ايفا كنيم. وزير امور خارجه لبنان گفت: ما به حق بازگشت ملت فلسطين به سرزمين خود تأكيد داريم و خواهان اجراي آن هستيم.وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سئوالي درخصوص سرنوشت امام موسي صدر، گفت: هميشه مساله سرنوشت امام موسي صدر، شخصيت محبوب ايراني لبناني در بحث هاي ما مطرح است و هرآنچه امام موسي صدر در تاريخ لبنان داشته بر همه روشن است و ما اميدواريم او روزي به ملت لبنان بازگردد.وزير امور خارجه كشورمان همچنين پنجشنبه در ديدار با اميل لحود رئيس جمهور لبنان درخصوص تقويت مناسبات تهران - بيروت، آخرين تحولات در لبنان و همچنين درخصوص اوضاع عراق و روند استقرار دولت گفت وگو و تبادل نظر كرد.

وزير اطلاعات:
كانديداها دستاوردهاي نظام  را
جهت تبليغ خود زير سئوال نبرند
ايسنا: وزير اطلاعات با بيان اين مطلب كه دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي  ايران براي ايجاد آشوب در ايران از هيچ كوششي فروگذار نكرده اند، يادآور شد: دشمنان آگاه باشند كه مقاصد آنها در ايران اسلامي  با شكست صد در صدي مواجه خواهد شد.
علي يونسي كه پنجشنبه گذشته در جمع بيش از ششصد نفر از ائمه  جماعات استان تهران در تالار شيخ صدوق حرم حضرت عبدالعظيم سخن مي گفت، افزود: آمريكا اين بار با سلاح جديد نرم افزاري در پي انحراف نسل جوان و رويگرداني آنان از آرمان ها و اهداف نظام مقدس جمهوري اسلامي  است.
يونسي اظهار داشت: آمريكا سعي دارد با مخدوش كردن چهره  نظام، مردم را از انقلاب و ولايت فقيه دلسرد كند.وي در بخش ديگري از سخنان خود در ارتباط با انتخابات نهمين دوره  رياست جمهوري، اظهار داشت: سياست جمهوري اسلامي مشاركت اكثريت مردم در انتخابات است.يونسي با خطاب قرار دادن كانديداهاي نهمين دوره  انتخابات رياست جمهوري از آنان خواست اركان و دستاوردهاي نظام مقدس اسلامي را به جهت تبليغ خود و حزب متبوعشان زير سئوال نبرند و دشمنان انقلاب را شاد نكنند.وي ناكارآمد نشان دادن نظام، افشاگري هاي بي مورد، ترويج شايعات و سياه نمايي فعاليت هر كدام از قوا را محكوم كرد و گفت: هيچ چيز بدتر از قهر و انزواي مردم از انتخابات نيست.وزير اطلاعات در ادامه با اشاره به بروز برخي ناآرامي هاي قومي و قبيله اي، افزود: سياسي كردن مسائل قومي و نژادي، برنامه درازمدتي است كه غرب با تمام توان در پي آن در ايران است.يونسي در ادامه گفت: وزارت اطلاعات به همه تهديدها و تحريكات دشمنان جمهوري اسلامي ايران اشراف كامل دارد.محمد جهرمي، معاون اجرايي و انتخابات شوراي نگهبان نيز در جمع ائمه  جماعات استان تهران، بر مشاركت حداكثري در انتخابات تأكيد كرد و از ائمه  جماعات خواست، تلاش كنند كه اين شعار محقق شود.جهرمي، درباره  دستور مقام معظم رهبري و در پاسخ به اين انتقاد كه چرا شوراي نگهبان با عملكرد خود، رهبري را وارد جريان كرد، گفت: قانون اساسي به شوراي نگهبان اجازه  تشخيص مصلحت در باب حكم حكومتي و احكام ثانويه را نداده است و شوراي نگهبان حق ندارد از قانون فراتر رود، اين جايگاه رفيع ولي امر و ولايت فقيه و رهبري است كه تشخيص مصلحت بدهد.وي از مجلس ششم انتقاد كرد كه شوراي نگهبان را به خاطر انجام وظيفه زير سؤال مي برد و گفت: وقتي حكم حكومتي صادر مي شود همه موظف به تمكين هستند.بر اساس اين گزارش در اين جلسه حجت الاسلام محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري نيز حضور داشت.

انتخاب نهم
003321.jpg
نقطه اتكاء من گام هاي استوار و دل هاي شما است
گروه سياسي : محمود احمدي نژاد، نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري روز گذشته در نخستين همايش مردمي به طرح ديدگاه ها و برنامه هاي خود در خصوص انتخابات آينده پرداخت. وي همچنين دلايل حضورش و نحوه تبليغات خود را براي حضور در عرصه بزرگ انتخابات با مردم درميان گذاشت. او بار ديگر تأكيد كرد كه از جانب هيچ حزب و گروهي حمايت نمي شود و مهم ترين رسالت خود را ايجاد دولت تحول گرا كه هدف و دغدغه آن معطوف به «عدالت» باشد، عنوان كرد. نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:  هدف اصلي خدمت رساني به ملت شريف ايران است و در اين راه نيازي به تبليغات گسترده و صرف بودجه هاي ده ها ميلياردي نيست چراكه وقتي درد مردم را احساس كرديم از دل آنها سخن مي گوييم و هرچه از دل برآيد لاجرم بر دل نشيند...
به گزارش خبرنگار ما احمدي نژاد در جمع پرشور مردمي كه از ساعات اوليه صبح در سالن شهداي هفتم تير حضور يافته بودند هدف بزرگ انقلاب اسلامي را فراهم آوردن بستر و زمينه براي سعادت دنيا و آخرت ملت ايران برشمرد و تصريح كرد: انقلاب اسلامي ايران ادامه انقلاب عاشورا است. اين انقلاب رسالت و هدف ويژه اي دارد و آن ايجاد زمينه براي اجراي عدالت و سعادت همه جانبه بشري است. وي افزود: ما امروز موظف هستيم تا سرزمين ايران را به سرعت به يك جامعه پيشرفته، مقتدر و يك جامعه نمونه اسلامي تبديل كنيم و چنين جامعه اي مقدمه يك جامعه جهاني است كه مي تواند الگوي تمام عيار همه بشريت شود.احمدي نژاد افزود: امروز بايد همه امكانات كشور براي تحقق اهداف چشم انداز بيست ساله بسيج شود و كشور ما به كشوري مقتدر در زمينه هاي اقتصادي _ سياسي و فرهنگي در منطقه تبديل گردد.
وي نخستين محور دستيابي به هدف بزرگ تحقق چشم انداز بيست ساله را نياز جامعه به استقرار دولت تحول گرا برشمرد و افزود: دولت تحول گرا دولتي است كه به آرمان ها و تحول ملت بزرگ ايران عميقا باور داشته باشد.وي از مقوله «عدالت» به عنوان يك مؤلفه بسيار مهم در جامعه ياد كرد و افزود: ساختن كشور بدون عدالت امكان ندارد.
وي همچنين مهم ترين عامل رضايتمندي مردم را اجراي عدالت برشمرد و تصريح كرد: وقتي عدالت نيست، قله هاي بزرگ ثروت شكل مي گيرد.احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح فرهنگ بسيجي پرداخت و تصريح كرد: خوشبختانه فرهنگ امروز ملت ما، فرهنگ بسيجي است. هر كسي كه خواهان عزت و آزادگي ملت ايران است يك بسيجي است و امروز آحاد ملت ايران بسيجي هستند.
وي تأكيد كرد: بنده كوچك ترين خدمت گزار ملت ايران هستم كه تاكنون از هيچ حزب و گروهي حمايت نشدم. نقطه اتكاء من گام هاي استوار و دل هاي شماست.
گردهمايي حاميان جبهه اصولگرايان تحولخواه
گروه سياسي: روز گذشته جبهه اصولگرايان تحولخواه در همايش «حرف آخر» محمدباقر قاليباف را به عنوان كانديداي نهايي خود اعلام كردند. جبهه اصولگرايان تحولخواه در واقع نام جديد بخش اجتماعي شوراي هماهنگي و نمايندگان آبادگر مجلس است. در همايش «حرف آخر» عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران كه پيشتر سمت رئيس ستاد انتخاباتي آبادگران را برعهده داشت، به عنوان رئيس جبهه اصولگرايان تحولخواه حمايت اين جبهه از كانديداتوري محمدباقر قاليباف را اعلام كرد. زاكاني با تشريح روند انتخابات نامزد اين جبهه، قاليباف را واجد همه صلاحيتهاي اصولگرايي و بر اساس نظرسنجي ها مورد اقبال مردم دانست.وي گفت: اين انتخاب شايسته و بايسته است و انتخابي است كه در آن كارآمدي، نشاط، تحول و تحقق اهداف انقلاب ممكن است. اميدواريم كه بتوانيم با تلاش آگاهانه در اين انتخابات آنچه را به صلاح دين، دنيا و آخرت مان است، انجام دهيم.
احمد توكلي كه پيشتر يكي از نامزدهاي احتمالي جريان اصولگرا بود نيز طي سخناني بر حمايت خود از كانديداي جبهه اصولگرايان تحولخواه تاكيد كرد و گفت: رئيس جمهور در ايران قدرت كم ندارد بلكه كمبود اقتدار دارد و ما بايد فرمان را به دست مرد اقتدار بدهيم. وي خاطرنشان كرد: كساني كه كارنامه پر از غلطي در نزد ملت دارند نبايد سكاندار كشور شوند و اگر روند ۱۶ سال گذشته در كشور تكرار شود فقر و آسيبهاي اجتماعي بيشتر مي شود و شكاف طبقاتي تحكيم مي يابد. قاليباف نيز در اين همايش با اشاره به اين كه تمام عمر و زندگيمان را مديون شهدا و امام(ره) هستيم، ادامه داد: توفيق دارم كه يك اصولگراي تحول خواه از نسل شهدا و از نسل انقلاب هستم. اگر امروز اين گونه تصميم گرفته شده است و اين گونه قرعه رقم خورده است كه براي خدمت به مردم عزيز كشورم وارد صحنه شوم، با اين هدف پا به ميدان گذاشته ام كه با كمك ملت قهرمان و با همت و همراهي نخبگان جامعه بتوانم كارآمدي دين در اداره  جامعه را كه آرزوي هميشگي امام شهدا بوده است را جامه عمل بپوشانم.
وي ادامه داد: امروز در نزد افكار عمومي عرض مي كنم كه ان شاءالله آن چنان رفتاري در حوزه  مسئوليت خود نشان دهيم كه فرهنگ دهه  اول انقلاب كه فرهنگ مردمي، اخلاص، شادابي، نشاط و خدمت گزاري بود، يك بار ديگر در فضاي كشور حاكم شود و مردم را به اين باور برسانيم كه مسئوليت براي ما يك طعمه نيست و جز به منافع مردم به هيچ چيز ديگري فكر نمي كنيم و آن را در راس همه  اقدامات خود قرار داده ايم و انشاءالله همه  آن را در سراسر كشور نهادينه كنيم تا اعتماد از دست رفته  مردم را برگردانيم.
پيشنهاد رضايي براي كابينه ائتلافي
فارس: محسن رضايي گفت: پيشنهاد من به دوستان ،ائتلاف برخي كانديداهاي همفكر است كه يك كابينه ائتلافي معرفي كنند و منظورم از تاريخ ۱۲ خرداد معرفي كابينه ائتلافي است تا انصراف دهم.وي ديروز با حضور در محل خبرگزاري دانش آموزي ايران (پانا) در جمع دانش آموزان خبرنگار گفت:   بايد به سمت كابينه ائتلافي رفت تا ميزان آراي رئيس جمهور منتخب افزايش يابد و اعتبار بيشتري داشته باشد.رضايي در برابر اين پرسش كه آيا ميزان راي با حضور اين تعداد كانديدا شكسته نمي شود و به دوره دوم نخواهد رفت؟ افزود:   از يك سو اين امر مثبت است و باعث حضور سلايق مختلف مي شود و از سوي ديگر منفي است و موجب پايين آمدن آراي رئيس جمهور منتخب مي شود.
كانديداي اصولگراي انتخابات درمورد علت ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر گفت: بعد از آزادي خرمشهر هيچ كس پيشنهاد صلح نداد و غيررسمي اين پيشنهادات مطرح بود و اولين پيشنهاد صلح پس از ۵ سال بعد از آغاز جنگ مطرح شد، البته تصميم گيري درمورد صلح يا جنگ تحت سيطره برخي سياسيون در تهران بود.
آنچه مي گويند شايعات است
ايسنا: يك عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: جامعه مدرسين تاكنون از هيچ كانديدايي اعلام حمايت نكرده است. سيداحمد خاتمي، اظهار داشت: اين تشكل تاكنون از كانديداي خاصي اعلام حمايت نكرده و آنچه كه تاكنون گفته شده، شايعات است و نظرات شخصي افراد، متفاوت از نظر جمعي اين تشكل مي باشد. وي تاكيد كرد: قطعا در جهت گرم شدن فضاي انتخابات حركت خواهيم كرد و حضور مردم را در انتخابات يك وظيفه و تكليف مي دانيم، در اين عرصه كوتاه نخواهيم آمد و طي بيانيه اي اعلام خواهيم كرد كه در مورد كانديداها چه موضعي خواهيم گرفت. سكوت يا حمايت از كانديدايي خاص.
اعلام موضع حمايتي جامعه روحانيت طي روزهاي آينده
ايسنا: جامعه روحانيت مبارز تهران كه تاكنون اعلام موضع خود در قبال حمايت از كانديداهاي رياست جمهوري را منوط به ثبت نام و نظر شوراي نگهبان كرده بود، طي هفته آينده موضع گيري خواهد كرد. غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز، با اشاره به اينكه در جلسات اين هفته خود به جمع بندي نرسيده اند، اظهار داشت: تا پايان هفته آتي موضع نهايي خود را با صدور بيانيه اي اعلام خواهيم كرد.
وي با بيان اينكه بيشترين بحث ها در جلسه شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در مورد كانديداتوري هاشمي رفسنجاني بوده است، از عدم حضور اين كانديدا - كه عضو شوراي مركزي اين تشكل نيز هست - در جلسات اخير شوراي مركزي و اين تصميم گيري خبر داد. مصباحي مقدم، همچنين در خصوص ديدارهاي آيات مشكيني و مهدوي كني با كانديداهاي اصولگرايان جهت ايجاد اجماع ميان آنها، گفت: آن ديدارها به نتيجه نرسيد كه آقاي هاشمي وارد عرصه شدند و به همين دليل هم ديگر ادامه نيافت.
باهنر وجود ميثاق نامه جديد را تكذيب كرد
ايسنا: رييس فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي گفت: «مذاكرات ميان ۴ كانديداي اصولگرايان براي اجماع همچنان ادامه دارد، اما هنوز فضاي روشني به وجود نيامده است.»محمدرضا باهنر، عضو شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اظهار داشت: «مجموعه شوراي هماهنگي در رسيدن به اجماع ضمن رعايت احترام به همه  كانديداها، وفاق سياسي را در پيش خواهند گرفت.»وي با اشاره به صحبت هاي برخي از اعضاي فراكسيون اصولگرا كه معتقد بودند عدم اجماع به دليل عدم حضور هاشمي رفسنجاني است و با حضور او اجماع صورت خواهد گرفت، تصريح كرد: «ما كانديداي خودمان را داريم و عدم اجماع هيچ ارتباطي به حضور و يا عدم حضور آقاي هاشمي نداشته است.»باهنر در ادامه  گفت وگو با ايسنا از ميثاق ميان لاريجاني و احمدي نژاد ابراز بي اطلاعي كرد و گفت: «من در اين مورد مطلبي نشنيده ام. ميثاق نامه جديدي وجود ندارد و طبيعتا ميثاقي كه از آن صحبت مي شود به همان ميثاق نامه قبلي بين ۴ كانديداي اصولگرا بازمي گردد.»
كروبي: به اجماع اميدي ندارم
ايسنا: مهدي كروبي، نامزد انتخابات نهم رياست جمهوري در جمع خبرنگاران در اروميه در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره ارزيابي اش از روند حاكم بر مذاكرات هسته اي جمهوري اسلامي، اظهار داشت: برخي كشورها در مورد بحث انرژي هسته اي ايران بهانه جويي مي كنند و به دنبال رفع نگراني نيستند، لذا در برابر آنها بايد ايستادگي كنيم، چرا كه اگر بحث انرژي هسته اي ايران نيز منتفي شود، بهانه ديگري مي يابند. رييس مجلس ششم در ادامه درباره تاييد صلاحيت معين و مهرعليزاده، تصريح كرد: تصور نمي كنم اين مساله از قبل طرح ريزي شده باشد، تا معين راي بياورد و نامه رهبري نيز در حد تذكري به شوراي نگهبان بوده است. وي افزود: مقام رهبري خيلي مايل هستند كه مشاركت حداكثري و انتخابات پر نشاطي را شاهد باشيم؛ اين مقوله نيازمند فراهم شدن زمينه هاست كه پيشنهاداتي نيز در اين راستا ارائه شده است. كروبي در خصوص احتمال اجماع و اقبال مردم به شخص او نيز گفت: بحث اجماع كلا منتفي است و اميدي به اجماع در بين اصلاح طلبان ندارم، اگر چه شايد طرف مقابل اين موضوع را شاهد باشد. وي ادامه داد: تاكنون استقبال از من خوب بوده و هيچگاه نيز در جهت تضعيف و تخريب ديگران گام برنداشته ام، به نفع كسي كنار نمي روم و نمي خواهم كسي نيز به نفع من كنار برود.
حجاريان: اصلاحات مرد،اصلاحات بعدي به خون نياز دارد
ايسنا:سعيد حجاريان گفت: اصلاحات مرد، بايد اصلاحات ديگري ساخت؛ اصلاحات بعدي بهتر خواهد بود و به خون نياز دارد.عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي كه در جلسه حاميان معين سخن مي گفت، در حالي كه او را «جانباز اصلاحات» خطاب مي كردند، تصريح كرد: اين واژه هم يك پارادوكس است؛ من معتقدم كه اصلاحات مرد، ديگر چه جانبازي؟حجاريان با اشاره به وقايع اخير، يعني رد صلاحيت معين و سپس تأييد صلاحيت او گفت: اين صورت قضيه است؛ محتوايي در پشت صحنه نيز وجود دارد. صورت اين است كه نامه اي نوشته اند و جوابي آمد اما واقعاً اين قضيه از دو زاويه قابل بررسي است.وي طي توضيحاتي بر اين نكته تاكيد كرد كه تاييد صلاحيت معين نشانه پيشرفت روند اصلاحات است.
حجاريان خطاب به معين و حاميانش گفت: مگر شما دنبال پست و صندلي هستيد؟ من از ابتداي انقلاب، پست هاي زيادي داشتم. در دولت آقاي موسوي پست داشتم و در دولت آقاي هاشمي هم همين طور. اما در دولت آقاي خاتمي فقط نام داشتم و بعد از ترور به عنوان يك بيمار فقط پست يك مريض را دارم و تنها از مال دنيا همين صندلي چرخدار را. شما هم كم و بيش مثل من هستيد و بعيد مي دانم خيلي دنبال پست باشيد. حجاريان با اشاره به تجربه اصلاحات از سوي اميركبير گفت: ما كمابيش در درون پارادايم اصلاح طلبي زندگي مي كنيم. حجاريان با اشاره به پارادايم مشروطيت همچنين گفت: مشروطيت پروژه ناتمامي است كه بايد تمام شود و حالا روزنه اي باز شده كه بايد از آن استفاده كرد. وي با بيان اين كه مقاله اي درخصوص پارادايم ماقبل و مابعد مشروطيت خواهد نوشت، عنوان داشت: پارادايم مشروطيت، تن دادن به شرط است و در واقع ما به حكمي تن داده ايم. حجاريان همچنين گفت: بايد با امر واقع زندگي كنيم؛ زيرا ما در عالم واقع زندگي مي كنيم.
بهزاد نبوي : مي خواستند به ما ضربه بزنند
ايسنا: بهزاد نبوي، عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، در كنگره  حاميان مصطفي معين با اشاره به برگزاري سه جلسه  پياپي از سوي شوراي سياستگذاري ستاد معين و هم چنين مباحثي كه در اين جلسات مطرح شد، اظهار داشت: شوراي سياست گذاري درباره  اقدام اخير به يك تحليل مشترك رسيده اند و آن اينكه آنچه رخ داد سناريويي براي ضربه زدن به حركت پيروزمندانه  اصلاح طلبان در انتخابات نهم بود، چرا كه روزي كه اين حركت شروع و آقاي معين به عنوان نامزد اصلاح طلبان مطرح شد، تصور نمي كردند كه كار با اين سرعت و به خوبي پيش برود. وي با اشاره به تيترهايي كه از سوي برخي روزنامه هايي كه آنها را وابسته به طيف ضداصلاحات معرفي مي كرد، مبني بر اينكه اقدام مقام معظم رهبري حكم حكومتي است، تصريح كرد: بر اساس اين سناريو اگر دكتر معين حكم حكومتي را بپذيرد بلافاصله شروع مي كنند به تبليغ اينكه حكم حكومتي را زماني كه به منفعت تان نباشد قبول نداريد و اگر به نفع تان باشد مي پذيريد و در عين حال اگر نپذيرند مي گويند ما همه امكانات را براي رقابت آزاد فراهم كرديم، ولي خودتان كنار كشيديد.
مهرعليزاده و مشكلات چك
ايسنا: كانديداي نهمين دوره  انتخابات رياست جمهوري، گفت: به منظور رفع مشكلات كسبه و صاحبان صنايع بايد مشكلات قانوني چك بررسي و اصلاح شود. محسن مهرعليزاده، در ديدار جمعي از كسبه و صاحبان صنايع استان تهران در پاسخ به مشكلات قانون جديد چك، گفت: بايد قانون چك پس از بررسي مواردي كه مانع كسب و كار و يا ايجاد مشكلاتي در جامعه مي شود، اصلاح شود. وي با توجه به واگذاري بسياري از امور به بخش خصوصي، گفت: بايد موانع موجود بر سر راه رقابت در بخش خصوصي برداشته شود تا انگيزه  آنها براي توليد چندين برابر شود.
دفتر هاشمي هم تكذيب كرد
ايسنا: دفتر هاشمي رفسنجاني اعتراض خود را نسبت به انتشار شايعات مربوط به كناره گيري وي از انتخابات اعلام كرد.
در نمابر ارسالي از سوي اين دفتر آمده است: برخي از جريان ها با استناد به سخنان ديگران، شايعه  احتمال كناره گيري حجت الاسلام  والمسلمين هاشمي رفسنجاني را از نامزدي نهمين دوره  انتخابات رياست جمهوري دامن مي زنند و با استفاده از ابزار شايعه پراكني، آن را در جامعه پخش مي كنند كه به هيچ وجه صحت ندارد.
آخرين اظهارات حسين الله كرم
ايسنا: الله كرم در ارتباط با فعاليت شوراي هماهنگي نيروهاي حزب الله اظهار داشت: اين شورا در تبريز جلسه اي داشته و در آن عملكرد دولت هاي گذشته و احزاب را مورد بررسي و نقد قرار داده و در چندين دانشكده نتايج اين نقد خود را ارايه كرده است.
حسين الله كرم اظهار داشت: اين شورا سعي دارد كه برنامه ها و راهبردهاي احزاب و نامزدهاي انتخاباتي را مورد بحث و بررسي قرار دهد و سه روز بعد از اين كه برنامه احزاب و كانديداها ارايه شد، اين شورا جلسه اي در مشهد خواهد داشت و اين مواضع را مورد بررسي قرار خواهد داد. وي ادامه داد: با توجه به اين كه شوراي هماهنگي نيروهاي حزب الله در انتخابات رياست جمهوري از هيچ كانديداي خاصي حمايت نخواهد كرد، ما فقط در جهت گرم شدن تنور انتخابات حركت خواهيم كرد.
اصلا روي قاليباف فكر نمي كنيم
ايسنا: يك عضو ائتلاف آبادگران گفت: شايعات مطرح شده مبني بر حمايت آبادگران از احمدي نژاد و قاليباف صحت ندارد. خسرو دانشجو، عضو اين ائتلاف، با اشاره به سخنان اخير چمران سخنگوي رسمي آبادگران، گفت: همانطور كه آقاي چمران اعلام كرده، قاليباف در دايره  بررسي آبادگران قرار ندارد و آبادگران ضمن احترام به شخصيت والاي قاليباف و سوابق ارزنده و مرام اصولگرايي ايشان، قصد حمايت از وي را در صحنه  انتخابات نخواهد داشت، ديگر دوستاني هم كه صحبت هايي در اين ارتباط داشته اند، فقط مواضع شخصي خود را اعلام كردند.
نتايج آخرين نظرسنجي
گروه سياسي: براساس نتايج نظرسنجي يكي از مراكز معتبر وابسته به دولت كه در جامعه ي آماري ۲۷۳۱۵ نفري و در سطح كشوري انجام شده است، علي اكبر هاشمي رفسنجاني با ۸/۳۳ درصد در صدر نظر رأي دهندگان است.
اين گزارش حاكي است كه علي لاريجاني با ۲۶/۱۷ درصد و محمدباقر قاليباف با ۸۶/۱۵ درصد به ترتيب در جايگاه هاي بعدي قرار دارند.
در اين نظرسنجي كه ۴۱ درصد نظردهندگان زن و ۵۹ درصد آنان مرد بوده اند، ۴۰ درصد ضرورت و اهميت شركت در انتخابات را «خيلي زياد» ارزيابي كرده اند و ۲۷ درصد نيز متغير «زياد» را براي اين موضوع انتخاب كرده اند. ۱۶ درصد اين جامعه آماري انتخابشان «متوسط» بوده و ۱۴ درصد نيز آن را «كم» اهميت دانسته اند.
گفتني است كه ۱۵ درصد پرسش شوندگان بين ۱۵ تا ۲۰ سال، ۲۰ درصد بين ۲۱ تا ۲۶ سال، ۱۷ درصد بين ۲۶ تا ۳۰ سال، ۲۱ درصد بين ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۵ درصد بين ۴۱ تا ۵۰ سال، ۷ درصد بين ۵۱ تا ۶۰ سال و ۷/۳ درصد بيش از ۶۰ سال سن داشته اند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |