دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۱ - May 30, 2005
حضرت امام موسي كاظم(ع): خدا نا اميدكنندگان مردم را از رحمت خويش، روز قيامت با روي سياه بر مي انگيزد؛ و براي معرفي آنان، مأموران رستاخيز مي گويند: اينانند كساني كه مردمان را از رحمت خدا مأيوس كردند.
بحار الانوار ۲ / ۵۵
امروز با حافظ
به هر درش كه بخوانند، بي خبر نرود
خوشا دلي كه مدام از پي نظر نرود
ولي چگونه مگس از پي شكر نرود
طمع در آن لب شيرين نكردنم اولي
۱۶۸ ناشر خواستار قطع يارانه كاغذ شدند
گروه ادب و هنر: ۱۶۸ ناشر با امضاي نامه اي و ارسال آن به مطبوعات قطع يارانه كاغذ را خواستار شدند.
به گزارش همشهري در اين نامه ناشران قطع يارانه كاغذ را در راستاي حفظ منافع ملي، و بالطبع صنفي و فردي، جلوگيري از ريخت و پاش كاغذ، فعاليتي ضدرانت، ارزيابي و اشاره كرده اند كه با ورود انواع كاغذ ناشر مي تواند كاغذ دلخواه و مناسب براي هر كتاب را انتخاب كند و قطع يارانه ناشران را از بوروكراسي كنوني در تخصيص كاغذ خلاص مي كند و درنهايت نوسان جريان كاغذ و واردشدن ضرر و زيان به ناشران را مانع و موجب مي شود تا تجربه تلخ كمبود كاغذ و بحران ناشي از آن بر ناشران تكرار نشود.
به اعتقاد اين ناشران قطع يارانه كاغذ ميزان مصرف كاغذ، قيمت كتاب و آمارهاي اين حوزه را واقعي مي كند، با ايجاد بستر مناسبي براي رقابت مشروع، زمينه رشد ناشران واقعي را فراهم كرده و موجب شكوفايي نشر مي شود، با افزايش اتكاء ناشران به خود، ضريب امنيت شغلي آنها را بالا مي برد و مي تواند امكاني براي وصول بازار كتاب ايران به بازار جهاني كتاب فراهم كند.
در پايان اين نامه آمده است، هرچند قيمت كاغذ در بازار آزاد مقداري از قيمت دولتي كنوني آن بيشتر مي شود، ولي اين افزايش تاثير چنداني بر قيمت كتاب نخواهد داشت.
علاوه بر نام اتحاديه و شركت تعاوني ناشران و كتابفروشان تهران و آذربايجان شرقي، نام ناشران شناخته شده اي چون آگاه، تيمورزاده، ثالث، جامي، خجسته، روزبهان، روزنه كار، زوار، سنايي، طرح نو، قصيده سرا، ققنوس، كاروان، كوير، گنج دانش، مرواريد، مس، معين، مولي، ناهيد، نقش و نگار، نگاه، نويد شيراز، نيلا، نيلوفر، هرمس، هيرمند، خانه فرهنگ گويا، اميركبير، رسا، فاطمي، ماهور، آبي، آگه، افق، افكار، البرز، پيكان، چشمه، ديگر، علوم دانشگاهي، قصه، قطره، كارنامه، مركز، ني، شيرازه و... در پاي اين بيانيه به چشم مي آيد.

جايزه ويژه «سيفژ» به ابراهيم فروزش اهدا شد
ابراهيم  فروزش  كارگردان  صاحب  نام  ايراني  جايزه  ويژه  سازمان  بين المللي فيلم  براي  كودكان  و نوجوانان  (سيفژ) را دريافت  كرد.
به  گزارش  روابط عمومي كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان ، اين  جايزه  درآيين  ويژه اي  توسط مونيك  لسارد دبيركل  اين  سازمان  به  فروزش ، كارگردان  فيلم هاي  كليد، خمره ، بچه هاي  نفت ، مرد كوچك  و نخل  اهدا شد.
اين  جايزه  به  منظور انجام  فعاليت هاي  هنري ، علاقه  و توجه  اين  كارگردان به  كودكان  در آثارش ، اهدا شده  است .
ابراهيم فروزش  سومين  فردي  است  كه  موفق  به  دريافت  اين  جايزه ازسوي  سازمان بين المللي  سيفژ مي شود.
ابراهيم  فروزش  متولد ۱۳۱۸ تهران ، تحصيلات  خود را در دانشكده  هنرهاي دراماتيك  به  پايان  رساند وازسال  ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ به  عنوان  مدير امور سينمايي كانون  پرورش  فكري  به  فعاليت  پرداخت .داوري  جشنواره هاي  فيلم  فجر، كودكان  و نوجوان  اصفهان ، لوكارنو سوييس ، سينه  جونيور فرانسه ، حيدرآباد هندوستان  و جشنواره  بين الملل  پويانمايي تهران  از جمله  فعاليت  وي  در اين  حوزه  بوده  است .
دريافت  بيش  از ۳۰۰ جايزه  از جشنواره هاي  معتبري  چون  مسكو، سينه  جونيور، لوكارنو، شيكاگو، سائوپائولو و وين  ازجمله  موفقيت هايي  است  كه  در كارنامه پربار هنري  فروزش  ثبت  شده  است .مجمع  عمومي (سيفژ)سازمان  بين المللي  فيلم  براي  كودكان  و نوجوانان  كه با شركت ۲۳ كشور از پنجم  خردادماه  در مركز آفرينش هاي  فرهنگي  و هنري  كانون  پرورش فكري  در تهران  آغاز شده ، تا دهم  خردادماه  ادامه  دارد.

نشست هاي كتاب ماه ادبيات و فلسفه
گروه ادب و هنر: يكصد و شصت و يكمين نشست كتاب ماه ادبيات به بحث و بررسي درباره كتاب «سيري در جهان كافكا» نوشته سياوش جمادي اختصاص دارد. در اين نشست كه سه شنبه دهم خردادماه برگزار مي شود، دكتر حسين پاينده به نقد كتاب خواهد پرداخت. «سيري در جهان كافكا» كتاب برگزيده سال ۱۳۸۳ در مراسم «كتاب سال» است. همچنين در روز سه شنبه هفدهم خرداد ماه كتاب «مكتب حافظ» نوشته دكتر منوچهر مرتضوي با حضور دكتر رشيد عيوضي و دكتر اصغر راد مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. در چاپ جديد اين كتاب كه به تازگي روانه بازار شده است نويسنده ۴۰۰ صفحه به كتاب افزوده كه موضوعات متنوع را مطرح كرده است.
روز سه شنبه ۲۴ خرداد نيز نشست كتاب ماه ادبيات به نقد و بررسي رمان «شما كه غريبه نيستيد» از هوشنگ مرادي كرماني مي پردازد. در اين نشست كيومرث پوراحمد، بلقيس سليماني و رؤيا صدر در باره اين رمان سخن خواهند گفت. نشست كتاب ماه ادبيات در خانه كتاب برگزار مي شود.

اليور استون به جرم حمل مواد مخدر بازداشت شد
خبرگزاري فارس: «اليور استون» فيلمساز ۵۸ ساله هاليوود به جرم حمل مواد مخدر و رانندگي در هنگام مستي دستگير و بازداشت شد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس «اليوراستون» شب جمعه در ايست بازرسي به جرم حمل مواد مخدر و رانندگي در عين مستي توسط پليس ايالت كاليفرنيا دستگير و بازداشت شد كه در كمتر از چند ساعت و با پرداخت ۱۵ هزار دلار صبح روز بعد از زندان آزاد شد.
مقامات پليس از بازگو كردن نوع و مقدار مواد ضبط شده، خودداري كردند.
اليور استون ۵۸ ساله بيش از همه براي ساخت فيلم هايي چون «جان اف كندي» ، «جوخه» ، «قاتلين بالفطره» و «متولد چهارم جولاي» شناخته شده است.
از جمله فيلم هاي اخير او نيز مي توان به فيلم «اسكندر» با بازي «كولين فارل» اشاره كرد كه در زمان خود جنجال زيادي به پا كرد.
استون يكي از كساني است كه از زمان وقوع جنگ ويتنام دانشگاه را رها كرد تا در لشكر آمريكا در ويتنام خدمت كند، ولي او كه در ابتدا به عنوان معلم به اين كشور اعزام شده بود پس از چندي به لباس يك سرباز در آمد و به خدمت ارتش درآمد كه در همان زمان نيز جوايز زيادي از جمله ستاره برنزي را به منظور خدمت در جنگ ويتنام از آن خود كرد.

بهارستان
گفت: «اي دوست! يعقوب را يك يوسف گم شد، چنان بگريست كه چشم هايش سفيد شد. من ده كس از اجداد خود را در كربلا گم كرده ام، كم از آن كه در فراق ايشان ديده ها سفيد كنم؟»
در ذكر امام محمدباقر(ع) -تذكره الاولياي عطار

برگي از تاريخ
نهضت ديو دستيان آذربايجان
۳۰ ماه مه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۴۱۶ به حكم قضات كليساي كاتوليك، جروم پراگ انديشمند ۳۷ ساله كه از طرز كار كليسا (بخشودن گناهان با دريافت پول) انتقاد و از آزادي ابراز عقيده و نظر حمايت كرده بود، محكوم به مرگ شد و در انظار عام آتش زده شد. در سال ۱۴۳۱ ژاندارك قهرمان ملي فرانسويان توسط شوراي يك كليساي فرانسه به جرم جادوگري محكوم و همان دم در يك بازار باز آتش زده شد كه بعداً از او اعاده حيثيت به عمل آمد، قهرمان فرانسه اعلام شد و ۸۵ سال پيش هم از سوي پاپ تقديس شد. در سال ۱۷۷۸ «ولتر» انديشمند بنام فرانسه در ۸۳ سالگي درگذشت. در سال ۱۸۱۴ اعضاي اتحاديه اي كه ناپلئون را شكست داده و به جزيره الب تبعيد كرده بودند، با امضاي يك اعلاميه مشترك مرزهاي فرانسه را محدود به خطوط سال ۱۷۹۲ كردند و همين امر باعث برانگيخته شدن خشم فرانسويان شد كه راه را بر بازگشت ناپلئون باز كرد. در سال ۱۹۱۳ نخستين جنگ بالكان در قرن ۲۰ پايان يافت و آلباني استقلال خود را به دست آورد. در سال ۱۹۴۱ نيروهاي نظامي آلمان جزيره «كرت» در مديترانه را تصرف كردند. در سال ۱۹۴۲ شهر كلن آلمان توسط ۱۰۰۰ بمب افكن متفقين به مدت ۹۰ دقيقه بمباران شد و آسيب فراوان ديد. در سال ۱۹۶۷ «بيافرا» از فدراسيون نيجريه جدا شد كه اين عمل يك جنگ خونين داخلي را به دنبال داشت. در سال ۱۹۸۲ اسپانيا شانزدهمين عضو ناتو شد. در سال ۱۹۹۸ زلزله شمال افغانستان بيش از ۵ هزار تن را بي جان ساخت.
و اينك برگي از تاريخ: اواخر ماه مه سال ۸۷۹ ميلادي «ابوالساج ديو دست» آذربايجان را از حاكميت خليفه عباسي وقت (المعتمد) خارج ساخت و احياء استقلال ايران را از آنجا آغاز كرد و اين تلاش همزمان با قيامهاي صفاريان در جنوب شرقي و جنوب، سامانيان در خراسان بزرگ و ديگران در مازندران، گيلان و قزوين بود. تلاش ميهندوستانه «ديو دستيان» بيش از نيم قرن طول كشيد و در تضعيف عباسيان مؤثر واقع شد. محمد افشين، پسر ابوالساج مناطق ديگري از جمله ارمنستان را آزاد كرد و ابوالقاسم ديو دستي برادر او با تأسيس سپاه فدايي هاي ايران موفق به آزاد كردن ابهر، زنجان، قزوين و ري شد و فرمانداران خليفه عباسي و مأموران جمع آوري ماليات وابسته به او را از اين مناطق بيرون راند. مورخان فرنگي سال آزادي «ري» به دست ابوالقاسم ديودستي را ۹۰۲ ميلادي ذكر كرده اند.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
وقتي كه كارآيي دفاع بدن ضعيف شود
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه اگر كارايي دفاع بدن ضعيف شود، نخستين علائم چه خواهد بود و او پاسخ داده است: ايميون سيستم، اگر سالم و كارآمد باشد، از بدن در برابر انگل ها، ميكرب ها، ويروس ها، تا حدي سرطان و عوامل امراض و هر عامل خارجي زيان آور كه وارد بدن شود محافظت مي كند. چنانچه اين سيستم به لحاظي تضعيف شود، بدن با ورود هر عامل بيماري، مبتلا مي شود و اگر درمان دارويي هم كند دوباره بيماري عود مي كند و همين عودت بيماري و رنجور بودن و احساس ناخوشي كردن از نخستين نشانه هاي ضعف ايميون سيستم است. دير بهبودي يافتن حتي با مصرف دارو، بيماري عفوني پي در پي، عفوني شدن گوش و دستگاه تنفس، مبتلا شدن به ذات الريه، انواع خونريزي، اگزما و مننژيت از نشانه هاي ضعف كارآيي سيستم دفاع طبيعي بدن است و بعد سرطان خون و لنف.

تازه هاي دنياي رسانه ها
سالگشت درگذشت : ولتر و پله خانوف
«ولتر» (فرانسوا ماري آروون) از بزرگترين فلاسفه، نويسندگان، طنزگويان و روشنگران اروپا و انديشمندي كه افكارش در شكل گيري انقلاب فرانسه تأثير زياد داشت، ۳۰ ماه مه سال ۱۷۷۸ و در آستانه اين انقلاب ديده از جهان فرو بست. از او ۲۸ اثر مهم به يادگار مانده است، از جمله «فرهنگ فلسفي» و «كانديد» . ولتر بيش از هر كس ديگر از آزادي انديشه و بيان و تحمل ديگران دفاع كرده است. او مي گويد بدون آزادي انديشه و بيان، انسان بدون روح و روان است و زندگاني اش مانند وحوش و حيوانات خواهد بود. وي بيش از هر نويسنده اي بر ضد قلدري و زورگويي و استبداد نوشته است. ولتر ضد رومانتيسيسم و حامي حقيقي نويسي بود. او نشان داده است كه جنايات بزرگ نتيجه خودخواهي و جاه طلبي افراد است و اين جنايات قابل مقايسه با خلاف هاي آدم هاي كوچك نيست. كوچك ها به كم قانع هستند ولي بزرگ ها همه چيز را مي خواهند و اگر همه دنيا را هم به ايشان بدهند باز هم مي خواهند و ولع آنان پايان ندارد. ولتر در باره نظام هاي سلطنتي و جمهوري مي گويد: خوبي يك دولت به رئيس آن بستگي دارد نه به نوع آن. دولت هاي جمهوري اگر مدير و مسئول خوب نداشته باشند از رژيم هاي سلطنتي بدتر خواهند بود. هرجمهوري لزوماً يك دمكراسي و يا عاري از ظلم نيست. به نظر ولتر، ميزان دمكراسي يك كشور و رعايت حقوق افراد متناسب است با رشد سياسي مردم و آگاهي آنان از دمكراسي و دلسوزيشان براي رعايت آن. ولتر دمكراسي را از ميهن دوستي كه يك احساس طبيعي است و در خون هر فرد بايد باشد جدا نمي داند. وي دستگاه قضاوت هر كشور را عامل اصلي محافظت از حقوق مردم و آزادي ها و امنيت و رعايت عدالت مي داند. در اين زمينه اين جمله ازاوست: واي به روزي كه نظام قضايي يك كشور ضعيف و نفوذپذير باشد.
۳۰ ماه مه همچنين سالگرد درگذشت انديشمند بزرگ روس، «گريگوري پله خانوف» است كه در سال ۱۹۱۸ در ۶۲ سالگي فوت شد. وي يك ماركسيست بود ولي جامعه روسيه را «نارس» براي پياده كردن اين فرضيه مي دانست. «پله خانوف» كه اينك درستي باور او به ثبوت رسيده، بارها به لنين كه به اتفاق نشريه «ايسكرا» را منتشر مي كردند تأكيد كرده بود كه فعلاً كار را بايد از مرحله سوسيال دمكراسي آغاز كرد و به تدريج و در طول يك قرن گام به مراحل بعدي گذارد.
درگيري اتحاديه اروپا با چين بر سر تي شرت، نخ و پارچه
اتحاديه اروپا مركب از ۲۵ كشور كه در پي انقضاي دوران سهميه بندي، با ورود انبوه پارچه، تي شرت، نخ و انواع محصولات نساجي چين روبه رو شده است، بالاخره موفق شد از سازمان جهاني داد وستد يك حكم موقت براي محدود كردن واردات اين قبيل محصولات چين بگيرد كه ظرف چند ماه واردات آنها به اروپا نزديك به دو برابر شده بود. استدلال اتحاديه اروپا اين بود كه محصولات چين تا چند برابر ارزانتر از توليدات مشابه داخلي است و باعث افزايش بيكاري در كشورهاي عضو مي شود. در برابر، چين استدلال كرده است كه تجارت، كاري در جهت تأمين منافع مردم است نه چند كارخانه و چند تاجر. بايد از مردم بپرسند كه كدام كالا را از نظر قيمت و مرغوبيت مي پسندند و به خواست مردم توجه كنند. از قديم الايام، تجارت بر پايه رقابت استوار بوده است. كارخانه هاي اروپايي دستگاه هاي خود را نوسازي كنند و يا به كاري بپردازند كه به صرفه و مطابق تخصص و طبيعت سرزمين آنها است. آنها از ما پوشاك مي خرند و ما از آنها هواپيماي مسافربري، زيرا آنها در ساختن هواپيما مهارت بيشتر دارند و برايشان ارزانتر تمام مي شود. ما بارها گفته ايم كه بازار (سليقه و منافع خريداران) منطق تجارت را تعيين مي كند نه بازي هاي سياسي و منافع سياستمداران. در وطندوستي آمريكايي ها ترديد نيست ولي همين آمريكايي ها اتومبيل ژاپني و آلماني را بر اتومبيل آمريكايي ترجيح مي دهند زيرا كه به صرفه آنان است. آمريكايي ها پس از خريد اتومبيل آلماني پرچم كشورشان را روي سپر و يا پنجره آن مي چسبانند. در سطح جهان كه ارتباط تنگاتنگ به دست آورده بايد تخصص و توليد را مورد توجه قرار دهيم نه اين كه با وضع قانون يا با استمداد از آن، جهان را مجبور به عقب گرد كنيم. پيش بيني شده است كه اين نزاع تا مدتي ادامه خواهد داشت.

نمايشي به مناسبت سال كريستين اندرسن
تالار هنر مركز نمايش هاي كودك و نوجوان به مناسبت سال هانس كريستين اندرسن، نمايش «قوري و گل پياز» را براساس قصه «قوري چيني» نوشته اندرسن به صحنه مي برد.
سال۲۰۰۵ ميلادي به مناسبت دويستمين سالگرد تولد اين نويسنده و محقق بزرگ كودك و نوجوان، به نام او نامگذاري شده است.
نمايشنامه «قوري و گل پياز» را حامد نوروزي براساس قصه اندرسن نوشته و رضا عبدالعلي زاده آن را كارگرداني كرده است.
اين نمايش هر روز ساعت ۳۰/۱۸ در تالار هنر واقع در خيابان ورزنده، جنب ورزشگاه شيرودي اجرا مي شود.

نمايشگاه فرهنگ ايران در مكزيك
مهر: نمايشگاه فرهنگ ايران سال آينده در شهر مكزيكوسيتي، پايتخت كشور مكزيك برگزار مي شود.
ساري بر مودزاخوا، رئيس شوراي ملي فرهنگ و هنر مكزيك اين مطلب را در جريان ملاقات با رئيس و جانشين سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي درتهران اعلام كرد.
وي هدف ازبرگزاري اين نمايشگاه را آشنايي عميق مردم مكزيك با هويت و فرهنگ ايران دانست و گفت: فرهنگ كشورمكزيك به نوعي تاثيرگرفته ازفرهنگ ايران است.
خانم ساري برمودزاخوا كه مقامش همطراز با وزيرفرهنگ است، افزود: ما ايران را خانه خود مي دانيم و اميدواريم ايرانيان نيز اين احساس را نسبت به مكزيك داشته باشند.
وي با ابرازاميدواري ازاينكه بتوان دراين نمايشگاه هويت واقعي ايران را معرفي كرد، گفت: تلاش خواهيم كرد تا دراين نمايشگاه فرهنگ غني ايران را از قبل و بعد ازاسلام نشان دهيم.
رئيس شوراي ملي فرهنگ وهنرمكزيك، با اشاره به اينكه به زودي كتابخانه مركزي ملي مكزيك درشهرمكزيكوسيتي راه اندازي مي شود، خواستارتامين بخشي ازكتب مربوط به ايران ودين مبين اسلام دراين كتابخانه ازسوي مقامات جمهوري اسلامي ايران شد.

سخنراني شهرام ناظري در دانشگاه اميركبير
گروه ادب و هنر: شهرام ناظري خواننده صاحب نام ايراني در ساعت ۱۵ امروز در سالن آمفي تئاتر دانشكده معدن دانشگاه اميركبير سخنراني مي كند.
به گزارش همشهري ناظري در اين سخنراني كه عنوانش نوآوري در موسيقي است ديدگاهها و تجربيات خود در زمينه موسيقي ايراني و سنتي را با حاضران در ميان مي گذارد.
اين برنامه از سوي شوراي صنفي دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه اميركبير برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خانه
«سال آنها سررفته بود و اجاره ها هم بالاتر. از اين بنگاه به آن بنگاه مي رفتند. امسال پولشان به هيچ جور خانه اي در شهر نمي رسيد. از جواب هايي كه مي شنيدند ديگر نااميد شده بودند. مرد رفته بود در شهرك هاي اطراف شهر دنبال خانه. زن چيزي نمي گفت ولي در فكر رفت و آمدها و مدرسه بچه ها بود. هر بنگاهي كه مي رفت جواب مي شنيد كه« با اين پول ۲۰ متر هم نمي تونيد اجاره كنيد ». مرد به فكر فروش تلويزيون و فرش كهنه و ظروف چيني افتاده بود. زن گفت، من هم كمي پس انداز توي بانك دارم. فردا با پاهاي بي حس و چشم هاي خسته رفت بانك. وقتي دفترچه پس انداز را داد كارمند بانك به او گفت:«خانم... شما برنده يك آپارتمان شديد. مباركتون باشه.»
عليرضا غلامي

گشتي در دنياي خبرها
اعتراف كشيش دروغگو
لندن: يك كشيش اعتراف كرد كه در دادگاه شهادت دروغ داده است. وي با آن كه مي دانست مسئول يك قبرستان، خاكستر فرد ديگري را به جاي خاكستر فرزند يك زوج تحويل آنها داده است، شهادت دروغ داد و آن خاكستر را متعلق به فرزند زوج موردنظر اعلام كرد.
قرار است دو هفته ديگر اين كشيش در دادگاه محاكمه شود.
حساسيت به ساختمان مدرسه
ليدز: ۱۸ ماه قبل ساختمان يك مدرسه با ۷ ميليون پوند هزينه در انگليس افتتاح شد كه در آن ۱۲۵ دانش آموز ۱۹ تا ۲۵ ساله كه مشكل يادگيري دارند آموزش مي بينند.
اما يكي از معلمان اين مدرسه از روز افتتاح هر روز سردرد مي گرفت و دچار حالت تهوع مي شد او چند بار به پزشك مراجعه كرد كه در نهايت مشخص شد نسبت به مصالح به كار رفته در ساختمان مدرسه حساسيت دارد.
به همين دليل آموزش و پرورش منطقه، محل خدمت وي را تغيير داد.
اخراج به خاطر ژل موي سر
لندن: يك كارمند فرودگاه در كشور انگليس به دليل استفاده بيش از حد ازژل موي سر از كار بركنار شد. چندي پيش مقامات اين فرودگاه از كارمند ۲۳ ساله خواستند از ژل كمتري براي موي خود استفاده كند اما وي به درخواست آنان توجهي نكرد و به همين دليل شغل خود را از دست داد.در پي اخراج وي، ساير كارمندان فرودگاه اعلام كردند در صورتي كه همكارشان بازنگردد دست به اعتصاب خواهند زد.
توقف ۹۰ دقيقه اي بيگ بن
لندن: ساعت معروف بيگ بن در لندن كه يكي از دقيق ترين ساعت هاي موجود در جهان و سمبل پايتخت انگليس به شمار مي آيد، روز شنبه به مدت ۹۰ دقيقه از كار افتاد و مجدداً شروع به كار كرد.
اين ساعت ۱۴۷ ساله در ساعت ۱۰/۲۲ شنبه شب از كار افتاد اما ۹۰ دقيقه بعد، فعاليت خود را از سر گرفت. گفته مي شود كه گرماي شديد هوا باعث اختلال در عملكرد اين ساعت شده است. در سال ۱۹۶۳ نيز، بيگ بن به دليل بارش سنگين برف براي ۱۰ دقيقه از كار افتاد.
۲۰ سال حبس براي دانشجو
سيدني: يك دانشجوي ۲۷ ساله استراليايي به جرم قاچاق ۵ كيلوگرم مواد مخدر به بالي به تحمل ۲۰ سال حبس در زندان هاي اندونزي محكوم شد.
هنگامي كه وي وارد فرودگاه بالي شد، مأموران نسبت به چمدان وي مشكوك شدند و به همين دليل به بازرسي آن پرداختند. از قضا داخل چمدان او ۵ كيلوگرم مواد مخدر جاسازي شده بود.با آن كه اين دانشجو در دادگاه بارها اعلام كرد كه او از وجود مواد مخدر آگاهي نداشته و عليه او توطئه كرده اند، قاضي برايش ۲۰ سال حبس در نظر گرفت.
آزادي تبهكار براي تماشاي مسابقه فوتبال
منچستر: يك تبهكار كه در طول زندگي خود ۱۵۸ فقره سرقت مرتكب شده بود، براي تماشاي يك مسابقه فوتبال آزاد شد.
اين تبهكار ۳۲ ساله كه به جرم سرقت خودرو در زندان به سر مي برد براي اين كه بتواند بازي تيم محبوب خود را تماشا كند، از قاضي تقاضاي مرخصي كرد. قاضي نيز با مرخصي چند ساعته وي موافقت كرد تا او بتواند با حضور در ورزشگاه به تماشاي مسابقه فوتبال بپردازد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۲۰ و ۳۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي سارا مرعشي / ۱۳ تا ۱۸ خرداد / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
*نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي ميترا مسگرزاده / تا ۱۰ خرداد / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
*گالري طراحان آزاد: نمايشگاه عكس گروهي خودنگاره / تا ۱۱ خرداد / ميدان فاطمي، ميدان گل ها، ميدان سلماس، شماره ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶
*نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه نقاشي بابك اطميناني و دانشجويان / تا ۱۹ خرداد / بلوار كشاورز، نبش خيابان ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲
*نگارخانه گل: دومين نمايشگاه نگارگري هنرمندان نگارستان مير / تا ۱۲ خرداد / ميدان فاطمي، جنب مسجد نور، پلاك ۶۰ / تلفن: ۸۹۸۶۴۷۸
*گالري نوا: نمايشگاه نقاشي الميرا آقازاده / تا ۱۰ خرداد / مقدس اردبيلي، خيابان ب، نبش كوچه چهارم، پلاك ۱/۱۲ / تلفن: ۲۰۴۷۷۸۹
*گالري خاك: نمايشگاه نقاشي زهره صادقي / تا ۱۲ خرداد / خيابان شريعتي، بالاتر از دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
*نگارخانه شفق: نمايشگاه خوشنويسي آرش ندايي / ۹ تا ۱۲ خرداد / خيابان اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق / تلفن: ۸۷۱۷۱۹۵
*گالري باران: نمايشگاه نقاشي مونا كسمايي / تا ۱۳ خرداد / دركه، خيابان احمدپور، نبش غزال، پلاك ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲

گل و گياه
آرمريا
003471.jpg
نام علمي: Armeria Juniperifolia
خانواده: PLUMBAGINACEAE
گياه دائمي هميشه سبز به بلندي ۸ و گستردگي ۱۵ سانتي متر است داراي برگهاي سبز _ خاكستري كركدار بوده و گلهاي صورتي مايل به ارغواني آن در اواخر بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان كاملا آفتابي، خاك لومي يا ماسه اي كه داراي زهكش خوب باشد. پس از پايان گلدهي تمامي ساقه ها را از انتها حذف مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز، تقسيم گياه در اوايل بهار و تهيه قلمه در تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |