دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۱ - May 30, 2005
WTO كليد جديد سرمايه گذاري در بورس تهران
003507.jpg
گروه بورس: اين روزها هياهوي بسياري بر سر پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني- WTO - و تأثيرهاي آن بر حوزه هاي گوناگون اقتصاد ايران برپا شده، اين موضوع حتي روز شنبه موجبات رشد سريع شاخص هاي اصلي بازار سهام را فراهم آورد.
جدا از هيجان هاي اوليه، آنچه سهامداران و متقاضيان سرمايه گذاري در بورس بايد به آن توجه داشته باشند بررسي دقيق تر موضوع و سپس اتخاذ تصميم هاي مناسب براي خريد سهام يا جابه جايي در سبد سهام است.
بررسي هاي انجام شده توسط گروه بورس «همشهري» نشان مي دهد: روز شنبه يعني در نخستين روز بازگشايي تالارهاي مبادلات سهام روند حركت دستورهاي خريد در بورس تهران روندي كاملاً معقولانه و حساب شده بوده است.
در اين روز متقاضيان سرمايه گذاري، با مراجعه به كارگزاران خود براي سهام شركت هايي برگه دستور خريد پر كردند كه اصطلاحاً داراي مزيت نسبي در شرايط رقابتي با بازار جهاني هستند. براين اساس طي روز ياد شده شاهد ايجاد صف هاي خريد براي سهام شركت هاي توليد كننده مواد پتروشيمي، صنايع فعال در صنعت روي و مواد معدني و همچنين صنعت ليزينگ بوديم.
پيش از بررسي دقيق تر موضوع لازم است ابتدا تحليلي واقع بينانه تر از شرايط پذيرش ايران در سازمان تجارت جهاني _ WTO- ارايه دهيم.
۳ سال مذاكره
طهماسب مظاهري وزير سابق اقتصاد در اين باره مي گويد: آن چه در مجمع سازمان تجارت جهاني تصويب شده، صرفاً به معناي آغاز مذاكره با هيأت منتخب آن سازمان براي تهيه سند مربوط به الحاق ايران به WTO و توافق بر شرايط آن است.
وي ادامه مي دهد: اين كار به شرط آن كه با سازماندهي دقيق و مذاكره حرفه اي و مستمر پيش رود در يك برآورد تقريبي حداقل حدود ۳ سال زمان نياز دارد، اما بايد پذيرفت كه اين كار شدني است.
جمشيد پژويان از جمله كارشناسان اقتصادي است كه نظر مناسبي به موضوع ندارد، وي مي گويد: پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني با توجه به پايين بودن بهره وري سرمايه و كيفيت كالاهاي توليدي قدرت رقابت را از ما سلب خواهدكرد.
اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن در پاسخ به اين گونه انتقادها تأكيد مي كند: صنايع ايران از سال هاي ۷۹ و ۸۰ خود را براي عضويت در سازمان تجارت جهاني آماده كرده اند.
وي ادامه مي دهد: با توجه به متوسط تعرفه واردات كالاهاي صنعتي كه ۲۸ درصد برآورد شده صنايع ايران براي عضويت در WTO كاملاً آماده اند، بنابر اين امروزه ديگر كاهش تعرفه ها دغدغه جدي توليد كنندگان نيست.
داود دانش جعفري دبير كميسيون اقتصادي مجلس هم نظر« مظاهري» را تأييد مي كند و مي گويد: اين پذيرش به معناي ايجاد تغيير در وضعيت ايران نيست بلكه به معناي مجوز ورود به عرصه مذاكره و چانه زني با اعضاي اصلي WTO است.
هفته نامه معتبر اكونوميست هم در گزارشي تأكيد مي كند: عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي را افزايش مي دهد.
محمد شريعتمداري وزير بازرگاني نيز در اظهار نظري متفاوت مي گويد: مذاكرات الحاق، روندي تدريجي را طي مي كند و يك  شبه پايان نمي يابد بنابر اين فرصت كافي براي توانمند شدن اقتصاد و رقابتي كردن بنگاه هاي اقتصادي وجود دارد.
بنگاه هاي رقابتي
بسياري از كارشناسان، سرمايه گذاري در سهام صنايعي فعال چون لوازم خانگي، نساجي و خودرو را در شرايط پذيرش ايران در WTO با مخاطره همراه مي دانند.
دكتر قاسم انصاري رناني در اين باره مي گويد: صنايعي چون خودروسازي و توليدكنندگان لوازم خانگي از ضعيف ترين ساختار در اين چارچوب برخوردارند.حتي با وجود رشد نسبي صنعت خودروسازي طي سال هاي اخير، اين صنعت از قابليت رقابت با توليدات جهاني برخوردار نبوده است.
رضا ويسه رئيس هيأت عامل سازمان گسترش در اظهار نظري كاملاً متفاوت مي گويد: با توجه به وجود امكان صادرات گسترده براي صنعت خودرو، پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني بزرگترين فرصت براي صنعت خودرو است.
وي مي افزايد: به اعتقاد ما صنعت خودرو ايران كاملاً از قدرت رقابت برخوردار است. ما از اين كه درخواست ايران در سازمان تجارت جهاني پذيرفته شده بسيار خوشحاليم.
مزيت نسبي
به باور كارشناسان بازار سهام، «مزيت نسبي» از اين پس به كليد اصلي سرمايه گذاري در بورس تبديل خواهد شد و در شرايط جديد همه سرمايه گذاران در بورس تهران به دنبال صنايع صاحب مزيت براي خريد سهام خواهند بود.
در حال حاضر شركت هاي فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي، سيمان، صنايع معدني و ساخت و ساز از جمله صنايعي هستند كه بيش از پيش مورد توجه فعالان بازار سهام قرار خواهند گرفت. در اين بين با توجه به رقابتي تر شدن بازار فروش خودرو در ايران شركت هاي فعال در بخش ليزينگ نيز در حوزه كسب و كارشان رونقي دو چندان را شاهد خواهد بود.
اتفاقاً براساس چنين تحليل هايي است كه طي دو روز گذشته صف هاي خريد در بورس تهران شكل گرفته، به نظر مي رسد حالا يك مولفه تأثيرگذار ديگر به نام WTO به مولفه هاي تصميم گيري براي خريد يا فروش سهام در بورس افزوده شده است.
WTO به تدريج چهره بورس تهران را نسبت به آن چه هست، دگرگون
مي سازد. اين دگرگوني، هم در استراتژي توسعه ساختار سازمان ناظر بازار و هم در تاكتيك ها و تكنيك هاي سرمايه گذاري در بورس خود را آشكار خواهد ساخت.

افت دوباره شاخص هاي بورس
003504.jpg
گروه بورس: افزايش تقاضا براي خريد سهام كالسيمين روز گذشته اين شركت را در صدر جدول تقاضا قرار داد.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز ۲۰۷ نفر براي خريد يك ميليون و ۷۱۷ هزار و ۵۶۲ سهم اين شركت به ارزش ۳/۲۷ ميليارد ريال برگه دستور خريد پركردند.
در اين روز ۳۴۶ فعال بازار به شركت هاي كارگزاري مراجعه كردند تا براي خريد دو ميليون و ۷۰۳ هزارو ۶۸۶ سهم ليزينگ صنعت و معدن به ارزش ۱۱ ميليارد ريال دستور خريد صادر كنند.
بنابراين گزارش ديروز رديف سوم جدول تقاضا از آن شركت عمران و توسعه فارس شد. بر اين اساس ۸۹ نفر روز گذشته متقاضي خريد ۸۰۹ هزار و ۴۹۲ سهم اين شركت به ارزش ۵/۶ ميليارد ريال بودند.در اين روز كاري كارگزاران بازارگردان براي ۸۴۷ هزار و ۵۱۱ سهم صدرا و ۱۵۰ هزار سهم سيمان هرمزگان دستور خريد در سيستم هاي معاملاتي خود به ثبت رساندند تا به سيال شدن بازار كمك كنند.اين گزارش حاكي است: علاوه بر شركت هاي يادشده ديروز نام پتروشيمي آبادان، سنگ آهن گل گهر و سرمايه گذاري صنعت و نفت در جدول تقاضا به چشم مي خورد.
از سوي ديگر روز گذشته ۳۶ سهامدار سرمايه گذاري غدير ۵۸۶ هزار و ۸۴۰ سهم اين شركت به ارزش ۵/۲ ميليارد ريال را در بازار عرضه كردند. همچنين در اين روز تعداد ۵۸۷ هزار و ۱۴۵ سهم سرمايه گذاري صنعت و معدن به ارزش ۷/۱ ميليارد ريال توسط ۲۵ نفر در بازار عرضه شد.براساس اين گزارش ديروز شاخص كل قيمت سهام در بورس اوراق با ۵/۳۶ واحد كاهش به رقم
۱۲ هزار و ۶۰۳ واحد رسيد.درا ين روز شاخص تالار اصلي ۴۸ واحد افت كرد اما شاخص فرعي ۲۱ واحد افزايش يافت. اين گزارش نشان مي دهد. روز گذشته عملكرد نامطلوب شركت هاي صنعتي و سرمايه گذاري باعث كاهش ۲۷ واحدي شاخص صنعت و افت ۱۳۵ واحدي شاخص مالي شد.

«توسعه ساختمان» پيش بيني سود را محقق مي سازد
گروه بورس: شركت بين المللي توسعه ساختمان طي ۳ ماه منتهي به پايان آذر ماه ۸۳ نتوانست پيش بيني هاي خود را محقق سازد.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي منتهي به پايان شهريور ،۸۴ مبلغ ۸۰۰ ريال پيش بيني كرده بود كه در پاييز ۸۳ اين رقم محقق نشد.
بنابر اين گزارش توسعه ساختمان در مدت ياد شده تنها توانست ۶۲ ميليون ريال سود خالص كسب كند و زيان عملياتي شركت در اين مدت به دو ميليارد ريال رسيد.
توسعه ساختمان اعلام كرده است: با توجه به اين كه ويژگي هاي برج تهران با پيشرفت فيزيكي نمايان تر و موجب افزايش نرخ فروش  ما مي شود، به همين منظور متراژ پيش فروش ها امسال به ميزان ۲۸ درصد نسبت به برآورد اوليه كاهش داده شده است. ضمن اين كه به منظور تحقق پيش بيني اعلام شده و پيرو هماهنگي هاي صورت گرفته با شركت سرمايه گذاري غدير، مديريت توسعه ساختمان تصميم دارد تا فاصله به وجود آمده را با خريد و فروش سهام جبران كند.

شركت هاي بورسي تهديدها را تبديل به فرصت كنند
ايسنا: حيدر مستخدمين حسيني
 - معاون وزير اموراقتصادي و دارايي- عضويت ايران در WTO را فصل جديد و نويني براي اقتصاد كشور دانست.
معاون وزير اقتصاد ادامه داد: رسالت اوليه با شركت هاي پذيرفته شده در بورس است كه بايد با استفاده از اين فضا و موقعيت به دست آمده كه بحث پيوستن به سازمان تجارت جهاني است، تهديدها را تبديل به فرصت كنند و از فرصت ها نهايت بهره را ببرند.
وي با اشاره به اينكه پيوستن به WTO براي كشور ما هم تهديد و هم فرصت به حساب مي آيد، گفت: اگر رقابت ،مشتري مداري و كيفيت مورد توجه واقع شود، قطعاً ما از فرصت ها نهايت استفاده را خواهيم برد؛ اگر شركت هاي پذيرفته شده در بورس از اين موقعيت خوب بهره برداري كنند موقعيت خودشان را اعتلا مي دهند و بورس جايگاه ويژه خود را پيدا خواهد كرد.
حسيني گفت: اگر واحدهايي نتوانند از اين امكاني كه فراهم شده استفاده كنند و خودشان را به روز نگه دارند؛ با اين كار نه تنها واحد خودشان پس رفت خواهد داشت و موقعيتشان در بورس سير نزولي مي يابد، بلكه شاخص ها نيز سير نزولي پيدا خواهد كرد.

بورس، ريسك سرمايه گذاري را كاهش مي دهد
ايران اكونوميست: ۱۰ برابرشدن حجم معاملات بورس با ورود سرمايه بنگاه هاي خصوصي محقق مي شود.
جمشيد پژويان با بيان اين مطلب گفت: ورود شركت هاي جديد به بورس از ملزومات اقتصادي اين رشد سالانه است، زيرا هم ميزان سرمايه و هم حجم معاملات را افزايش مي دهد.
اين كارشناس اقتصادي در پاسخ به اين پرسش كه آيا بازار ايران ظرفيت اين رشد ۱۰۰درصدي را دارد، افزود: بورس بايد سياست هايي را دنبال كند تا بنگاههاي خصوصي به عرضه سهام در بازار سرمايه را متمايل شوند.
به گفته وي اگر سرمايه گذاري بيشتري از طريق بورس انجام شود هم ريسك سرمايه گذاري كاهش مي يابد و هم سرمايه هاي كوچك در يكجا جمع مي شود.پژويان گفت: ما هنوز يك بورس شفاف حتي به شكلي كه اطلاعات به خوبي در آن رد و بدل شود، نداريم البته اين براي بازار ما كه تازه در حال گسترش است طبيعي است.
وي در پايان يادآور شد: يكي از مسايل مهم در تشويق سرمايه گذاري در بورس و به دنبال آن افزايش حجم معاملات ،شفافيت بازار، امنيت سرمايه و تسريع در انجام معاملات است.

يادداشت
بازي سهام و قاعده هاي جديد
سروش خسروي
ادغام و درهم تنيده شدن ساختار مالكيت شركت ها امروزه به يك روند ناگزير تبديل شده، شركت هاي مختلف در تلاش براي كاهش ريسك و مخاطره فعاليت هاي خود ،به سرمايه گذاري در صنايع همگون و حتي ناهمگون مي پردازند و در بسياري اوقات با خريد بلوك هاي عمده سهام ساير شركت ها به سهامداراني راهبردي در آنها تبديل مي شوند.
اين موضوع خود به خود قاعده بازي در بازار سهام را دشوار مي سازد، در شرايط جديد حركت با چشمان كاملاً  بسته و بدون تحليل در بورس ديگر فاقد توجيه مي شود.
بر اين اساس ،با هر تحول جديد، سهامداران خرد شركت ها بايد بدانند كدام شخصيت حقيقي يا حقوقي راهبري شركتي را كه سهامدارش هستند در دست گرفته، زيرا طبيعي است كه در بورس، مديريت نيز «قيمت» دارد و سهامداران متناسب با اين كه چه كسي يا چه مجموعه اي مديريت را برعهده دارد، نسبت به صدور دستورهاي خريد يا فروش براي سهام آن شركت اقدام مي كنند.
درچند ماه اخير چند شركت بزرگ پذيرفته شده در بورس مانند سرمايه گذاري ساختمان ايران، صنعتي پيام و آزمايش دچار چنين تحولاتي شده اند، اما هيچ گاه گزارش مستقلي در تالارهاي بورس براي آگاهي دادن به سهامداران در اين خصوص منتشر نشده است، مثلاً  معلوم نيست پس از پذيره نويسي سهام ،سنگين كفه سهامداري در ساختمان ايران به نفع مجموعه كربن و سرمايه گذاري پتروشيمي است يا اين كه سرمايه گذاري ملت اكثريت قاطع تري را در اختيار دارد؟ در تركيب سهامداران پيام چه روي داده يا چه تحولي در ساختار سهامداري شركت آزمايش اتفاق افتاده است؟
پاسخ هايي كه به اين پرسش ها داده مي شود، قطعاً قاعده بازي را در بازار تغيير مي دهد، پس مناسب است كه در اين گونه موارد سازمان بورس اوراق بهادار و مسئولان نظارتي در اين سازمان با سرعت بيشتري به اطلاع رساني دقيق در اين باره بپردازند.

ساختمان اصفهان پيش بيني سود جديد را اعلام كرد
گروه بورس: شركت ساختمان اصفهان درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي منتهي به پايان شهريورماه ۸۴ مبلغ ۲۶۰ ريال پيش بيني كرد.
به گزارش خبرنگار ما پيش بيني سود ياد شده براساس سرمايه ۵/۱۰۴ ميليارد ريالي اين شركت اعلام شده است.
بنابراين گزارش ساختمان اصفهان قبلاً درآمد خالص هر سهم خود را با سرمايه ۸/۶۴ ميليارد ريال مبلغ ۳۱۴ ريال اعلام كرده بود كه همزمان با افزايش سرمايه درآمد خالص هر سهم اين شركت نيز كاهش يافت.

تالار اختصاصي كارگزاري كيميا سهم افتتاح  شد
گروه بورس: تالار اختصاصي شركت كارگزاري كيمياسهم ديروز افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما در پي افتتاح تالارهاي اختصاصي بانك سپه، بانك ملي و بانك كشاورزي نخستين تالار اختصاصي يك شركت كارگزاري غيربانكي ديروز افتتاح  شد.
اين تالار در خيابان احمد قصير (بخارست) خيابان احمديان _ (ساختمان صبا) واقع است.

۲۰۰ هزار سهم مپنا در عرضه اوليه به فروش مي رسد
شانا: سهامداران شركت مپنا به عنوان بزرگ ترين پيمانكار نيروگاهي ايران براي حضور در تالار اصلي بورس اوراق بهادار تهران به زودي تصميم مي گيرند.
عضو هيأت مديره شركت مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران (مپنا) اعلام كرد: شركت هايي مانند مپنا با حجم و تنوع كاري زيادي كه دارند ديگر نمي توانند به صورت شركت هاي سهامي خاص و تحت نظر يك وزارتخانه كار كنند. بر اين اساس مپنا احتياج به فضاي بيشتري براي فعاليت دارد و ورود به بورس اين فضا را در اختيار اين شركت مي گذارد.
حميد زرگرپور، با بيان اينكه در مرحله نخست۲۰۰ هزار سهم را عرضه خواهيم كرد، خاطر نشان كرد: انتظار براي ايجاد شرايط بهتر در بورس و رسيدن به اجماع ميان سهامداران از مهم ترين دلايل تعلل مپنا براي آمدن به تالار اصلي بوده است.
زرگرپور با پيش بيني اين كه ورود مپنا به بورس به عنوان يك اتفاق و تحول براي بورس و مپناخواهد بود، گفت: مپنا يكي از شركت هاي آينده دار در عرصه صنعت برق است و ما براساس بررسي هاي صورت گرفته به اين نتيجه رسيده ايم كه متقاضيان سهام ما بسيار زياد هستند؛ زيرا اين شركت بازده بسيار خوبي دارد.

زمان برگزاري مجامع ۷ شركت اعلام شد
گروه بورس: سهامداران ۷ شركت از طريق اطلاعيه هاي منتشر شده سازمان بورس اوراق بهادار به مجامع عمومي دعوت شدند.
به گزارش خبرنگار ما براين اساس سهامداران ايران دارو امروز رأس ساعت ۱۵ براي حضور در مجمع عمومي عادي سالانه اين شركت مي توانند به محل تعيين شده توسط شركت واقع در خيابان فرمانيه، نرسيده به سه راه كامرانيه، جنب پارك، پلاك ۱۶۰ مراجعه كنند.
در اين جلسه ضمن بررسي صورتهاي مالي ايران دارو در سال ۸۳ ، بازرس قانوني و اعضاي هيأت مديره شركت نيز انتخاب مي شوند.
بنابراين گزارش قرار است در روز ۱۷ خرداد ماه جاري رأس ساعت ۱۰ مجمع عمومي عادي سالانه كشت و صنعت پياذر در همان محل برگزار شود.
همچنين در اين گزارش زمان برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده شركت داروسازي اسوه ۱۸ خرداد ماه اعلام شده است.
در اين جلسه كه در محل شركت واقع در تهران، كيلومتر ۷ جاده  قديم كرج، شادآباد، خيابان ۱۷ شهريور تشكيل مي شود، قرار است اعضاي هيأت مديره اين شركت انتخاب و معرفي شوند.
سهامداران جوش و اكسيژن نيز مي توانند جهت شركت در مجمع عمومي عادي سالانه ۱۹ خرداد ماه رأس ساعت ۹ صبح در محل اصلي شركت واقع در مشهد، كيلومتر ۱۲ جاده سنتو حاضر شوند.
در اين جلسه نيز قرار است صورتهاي مالي شركت بررسي و حسابرس و بازرس قانوني شركت براي سال جديد معرفي شود.
براساس اين گزارش شوكوپارس اعلام كرده است مجمع عمومي عادي سالانه خود را در تاريخ ۲۵ خرداد ماه در محل شركت واقع در تهران، كيلومتر ۲ جاده مخصوص كرج برگزار مي كند.
در جلسه ياد شده كه رأس ساعت ۹ صبح برگزار مي شود، صورتهاي مالي شركت در سال ۸۳ بررسي و بازرسي قانوني و حسابرسان شركت انتخاب مي شوند.
همچنين در همين روز سهامداران نسوزآذر رأس ساعت ۱۰ صبح در محل باشگاه رفاه كارگران واقع در تهران، بزرگراه چمران، خيابان تابناك، خيابان ولنجك حاضر مي شوند تا شاهد انتخاب بازرس قانوني و حسابرس اين شركت باشند، در جلسه مجمع عمومي عادي سالانه نسوزآذر قرار است صورتهاي مالي شركت نيز بررسي شود.
در اين گزارش زمان برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه فروسيليس ۲۹ خردادماه اعلام شده است.
سهامداران اين شركت در روز ياد شده رأس ساعت ۱۵ مي توانند به طبقه هشتم اتاق بازرگاني و صنايع معادن ايران واقع در خيابان طالقاني شماره ۲۵۴ مراجعه كنند.

سود خالص سيمان سپاهان به ۶۹۱ ميليارد ريال مي رسد
گروه بورس: سيمان سپاهان درآمد خالص هر سهم خود را براي سال مالي جاري مبلغ يك هزار و ۷۲۸ ريال پيش بيني كرد.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين پيش بيني امسال درآمد حاصل از فروش و بهاي تمام شده كالاي فروش رفته شركت به ترتيب ۳/۷۹۴ ميليارد ريال و ۳۲۹ ميليارد ريال خواهد بود و سود خالص شركت نيز به رقم ۲/۶۹۱ ميليارد ريال مي رسد.
بنابراين گزارش سيمان سپاهان سال گذشته با كسب ۴/۶۱۸ ميليارد ريال سود خالص به ازاي هر سهم يك هزار و ۵۴۶ ريال سود كنار گذاشت و بر اين اساس ۱۰۰ درصد پيش بيني هايش محقق شد.
براساس اين گزارش پارسال درآمد حاصل از فروش و بهاي تمام شده كالاي فروش رفته شركت به ترتيب ۷۲۰ ميليارد ريال و ۵/۳۱۵ ميليارد ريال بود. اين گزارش نشان مي دهد: پيش بيني عملكرد امسال سيمان سپاهان در مقايسه با پيش بيني عملكرد سال مالي قبل شركت به ترتيب به لحاظ فروش ۱۰ درصد افزايش، بهاي تمام شده كالاي فروش رفته ۴ درصد افزايش، سود عملياتي ۱۲ درصد افزايش، سود خالص۱۲ درصد افزايش داشته كه اين شركت دلايل تغييرات ياد شده را، افزايش نرخ فروش، افزايش هزينه هاي توليد و ساير هزينه هاي عملياتي و همچنين افزايش فروش و سود حاصل از سرمايه گذاري ها اعلام كرده است.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۰.۳۶
۵
۱,۳۹۲
آبسال
۰.۴۷
۱۹
۴,۰۲۳
آهنگري تراكتورسازي ايران
۰.۵
۲۰
۴,۰۲۸
آونگان
۰.۴۶-
۸۹-
۱۹,۴۳۳
افست
۱.۴۶
۱۲۷
۸,۸۵۵
ايران ترانسفو
۰.۰۴
۲
۴,۸۲۳
ايران خودرو
۴.۹۹
۵۰۳
۱۰,۵۸۲
ايران گچ
۰.۱۷-
۱۴-
۸,۰۳۳
باما
۲-
۱۷۹-
۸,۷۶۳
بانك اقتصادنوين
۰.۰۶
۴
۶,۱۷۳
بانك پارسيان
۰.۰۷
۱
۱,۴۴۸
بسته بندي ايران
۰.۰۶-
۴-
۶,۹۸۳
بهنوش ايران
۰.۵-
۳۴-
۶,۷۸۵
بين المللي توسعه ساختمان
۱.۴۸-
۱۱-
۷۳۲
پارس الكتريك
۳.۵۵
۶۸
۱,۹۸۴
پارس پامچال
۰.۴۶-
۷-
۱,۵۰۵
پارس خودرو
۰.۰۲
۲
۸,۷۱۶
پارس دارو
۲.۱۹-
۱۹۲-
۸,۵۸۷
پارس سرام
۰.۹۸
۳۹
۴,۰۱۸
پارس سويچ
۰.۳۳
۲
۶۱۵
پارسيلون
۲.۵۹
۳۹۹
۱۵,۸۲۵
پتروشيمي آبادان
۲.۷۲
۳۸۷
۱۴,۶۳۹
پتروشيمي اراك
۰.۹۲
۱۷۳
۱۹,۰۰۷
پتروشيمي اصفهان
۰.۳۵
۵۱
۱۴,۵۸۶
پتروشيمي خارك
۳.۸۹
۶۳۸
۱۷,۰۳۵
پتروشيمي فارابي
۰.۴۹
۱۵
۳,۰۴۷
پمپ سازي ايران
۰.۷۷
۳۲
۴,۲۰۴
تجهيزنيروي زنگان
۱.۲-
۵۲-
۴,۲۸۴
تراكتورسازي ايران
۳.۰۳-
۸۵-
۲,۷۲۰
تكنوتار
۲.۴۷
۳۰۳
۱۲,۵۴۹
توليد سموم علف كش
۱.۲۸-
۱۷-
۱,۳۰۶
توليدمحورخودرو
۰.۲
۸
۴,۰۰۸
جام دارو
۴.۰۹
۴۸۱
۱۲,۲۳۸
حمل ونقل توكا
۰.۶۱-
۳۴-
۵,۵۵۶
خاك چيني ايران
۰.۰۲-
۲-
۱۰,۳۸۳
داروسازي ابوريحان
۰.۰۱-
۱-
۹,۷۱۸
داروسازي جابرابن حيان
۰
۰
۸,۶۶۸
داروسازي زهراوي
۰.۱۶
۷
۴,۳۰۶
داروسازي سبحان
۰.۰۲-
۲-
۱۰,۰۳۰
داروسازي فارابي
۰.۰۲-
۱-
۴,۴۳۳
داروسازي كوثر
۰.۲۶
۴۹
۱۸,۷۳۰
دارويي رازك
۰.۳۶-
۴-
۱,۰۹۵
درخشان تهران
۴.۹۹
۹۳
۱,۹۵۸
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۴.۵۸
۱۶۸
۳,۸۳۷
ساختمان اصفهان
۵
۶۷۱
۱۴,۰۹۷
سازه پويش
۰.۵-
۱۰-
۲,۰۰۰
ساسان
۰.۷۴
۲۹
۳,۹۵۲
سامان گستراصفهان
۰.۳۱
۱۹
۶,۱۰۷
سايپا
۰.۲۵-
۲۰-
۷,۹۵۳
سايپاآذين
۲.۲۸-
۲۲۳-
۹,۵۷۳
سايپاديزل
۰.۷
۱۷
۲,۴۳۲
سايپاشيشه
۳.۶۴-
۲۴۱-
۶,۳۷۵
سراميك هاي صنعتي اردكان
۳.۵۲
۵۸
۱,۷۰۴
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۲.۲۷-
۹۷-
۴,۱۷۲
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰
۰
۱,۴۰۶
سرمايه گذاري بهمن
۰
۰
۲,۰۳۰
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۴۲-
۱۲-
۲,۸۵۷
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۳.۸۶
۱۷۷
۴,۷۵۸
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۸۱-
۱۴-
۱,۷۲۵
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۲.۶۸
۹۹
۳,۷۹۲
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۲۵-
۳-
۱,۲۰۵
سرمايه گذاري توسعه ملي
۳.۷۱
۳۱۵
۸,۸۰۱
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۱۴
۶
۴,۲۷۳
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۱.۸۴
۹۱
۵,۰۲۶
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۷۵۶
سرمايه گذاري سپه
۰.۳۶-
۱۱-
۳,۰۲۲
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۰.۷۵-
۱۵-
۱,۹۸۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰.۸۷
۲۵
۲,۸۹۳
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۳.۶۳-
۱۰۹-
۲,۸۹۲
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰.۳-
۱۳-
۴,۲۷۴
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۱.۰۹-
۴۲-
۳,۸۰۳
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهرايران
۱.۱۹-
۵۷-
۴,۷۳۶
سرمايه گذاري مسكن
۰.۰۵-
۱-
۱,۹۷۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۵۵-
۱۵-
۲,۷۰۲
سرمايه گذاري نيرو
۲.۱۸
۲۰۹
۹,۸۱۴
سنگ آهن گل گهر
۴.۹۹
۱۸۰
۳,۷۸۷
سوليران
۱.۱۴-
۲۲۲-
۱۹,۲۸۶
سيمان بهبهان
۱.۱۳-
۱۴۳-
۱۲,۵۰۶
سيمان تهران
۲.۸۲-
۸۴۲-
۲۹,۰۴۵
سيمان شاهرود
۴۸.۳۷-
۶۴۷۰-
۶,۹۰۶
سيمان فارس و خوزستان
۵-
۳۸۸-
۷,۳۷۸
سيمان كارون
۰.۱۶-
۳۳-
۲۰,۹۵۴
سيمان كرمان
۰
۰
۲۳,۸۱۵
سيمان مازندران
۰.۰۴-
۳-
۷,۵۱۵
سيمان هگمتان
۰.۰۲-
۲-
۹,۱۷۵
سينا دارو
۰.۰۸
۲
۲,۵۶۲
شهد ايران
۰.۳۸
۱۷
۴,۴۴۷
شيشه همدان
۲.۴۳-
۳۹-
۱,۵۶۹
صنايع آذرآب
۰.۲۷-
۲۸-
۱۰,۵۰۱
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۱۰,۵۰۲
صنايع ريخته گري ايران
۴.۹۶
۱۷۲
۳,۶۴۳
صنايع شيميايي فارس
۰.۱۴-
۴-
۲,۹۳۱
صنايع كاشي وسراميك سينا
۱.۵۵-
۳۰-
۱,۹۰۸
صنايع مخابراتي راه دورايران
۱.۴۱
۵۱
۳,۶۵۷
صنايع مس شهيد باهنر
۱.۳۴-
۳۳-
۲,۴۳۴
صنعتي آما
۰.۱۶-
۱۲-
۷,۳۱۵
صنعتي دريايي ايران
۴.۷۹
۳۶۹
۸,۰۷۵
عمران وتوسعه فارس
۰
۰
۲,۶۸۹
فرآورده هاي نسوز پارس
۳.۱۱-
۸۱-
۲,۵۲۱
فرآورده هاي نسوزآذر
۰.۵۴-
۴۰-
۷,۳۴۶
فروسيليس ايران
۱-
۲۲-
۲,۱۷۴
فيبر ايران
۰
۰
۱,۴۵۶
قند شيرين خراسان
۰.۱۵-
۶-
۳,۹۷۱
كابل البرز
۰.۳۶-
۳۳-
۹,۰۶۵
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰.۳۸
۱۹
۵,۰۲۸
كابلسازي تك
۴.۹۴-
۳۱۹-
۶,۱۳۸
كارتن ايران
۱.۰۱-
۳۶-
۳,۵۱۲
كارخانجات توليدي شيشه دارويي رازي
۰.۰۴-
۲-
۵,۶۹۶
كارخانجات داروپخش
۰.۲۵-
۲۳-
۹,۰۶۴
كارخانجات مخابراتي ايران
۳.۵۳-
۸۴-
۲,۲۹۴
كارخانه فارسيت درود
۰.۲۲-
۱۴-
۶,۳۴۹
كاشي اصفهان
۵
۷۵۶
۱۵,۸۷۶
كالسيمين
۰.۳۵
۱۱
۳,۱۶۶
كف
۰
۰
۱,۲۲۴
كمپرسورسازي تبريز
۰.۵۴
۲۳
۴,۲۹۷
كنتورسازي ايران
۰.۳۱-
۵۹-
۱۹,۰۷۲
گازلوله
۰.۴۶-
۲۵-
۵,۴۲۸
گروه بهمن
۰.۱۸
۲۵
۱۴,۰۹۱
گروه صمعتي قطعات اتومبيل ايران
۲.۳۹
۴۹
۲,۰۹۹
گروه صنعتي بوتان
۰
۰
۵,۰۶۹
گروه صنعتي سپاهان
۰.۶۷-
۵۹-
۸,۷۸۳
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۰.۳۷
۲
۵۴۹
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۴.۳۱
۳۲۲
۷,۷۹۱
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۰.۱۴-
۱۱-
۸,۰۰۱
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۱۴.۳۵-
۳۷۹-
۲,۲۶۲
گلتاش
۰
۰
۵,۳۸۶
لبنيات پاك
۰
۰
۵,۶۲۰
لبنيات كالبر
۱.۰۳
۲۱۷
۲۱,۳۷۸
لوله وتجهيزات سديد
۰.۱۴-
۵-
۳,۵۰۴
لوله وماشين سازي ايران
۱.۴۲-
۷۳-
۵,۰۷۵
ليزينگ ايران
۳.۵۹
۱۳۹
۴,۰۱۱
ليزينگ صنعت و معدن
۰.۷۲
۱۸
۲,۵۰۳
مارگارين
۲.۳۲-
۶۳-
۲,۶۴۷
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۱.۲-
۱۳-
۱,۰۷۴
ماشين سازي اراك
۰.۳۳-
۱۷-
۵,۱۳۰
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۲۲
۶
۲,۷۰۹
معادن بافق
۰.۱۲-
۸-
۶,۴۹۴
معادن منگنزايران
۰.۲۸-
۱۰-
۳,۶۰۰
معدني دماوند
۴.۹۹
۳۹۶
۸,۳۲۷
معدني وصنعتي چادرملو
۴.۸۳
۳۲۱
۶,۹۶۶
ملي سرب وروي ايران
۱.۴۴-
۶۵-
۴,۴۳۹
مهركام پارس
۶۹.۷-
۱۱۵۰۲-
۵,۰۰۰
نئوپان ۲۲ بهمن
۰.۱۲
۳۸
۳۱,۱۲۸
نفت بهران
۴.۸۴-
۳۸۴-
۷,۵۵۲
نورد آلومينيوم
۰
۰
۳,۰۰۲
نورد قطعات فولادي
۰.۴۵
۳۴
۷,۶۵۰
نوسازي وساختمان تهران
۰.۱-
۳-
۳,۱۳۵
نوش مازندران
۰
۰
۱,۴۴۸
نيروكلر
اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت تاييد
شده سهام تا ساعت ۱۴ ديروز است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |