دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۱ - May 30, 2005
رهبر معظم انقلاب:
همه دستگاهها و مسئولان بايد مراقب
رفتارها و موضعگيري هاي خود باشند
مردم با رأي به اين نمايندگان، جهت واقعي حركت كشور را نشان دادند
و بر ادعاي كساني كه مدعي پايان يافتن دوران ارزش هاي انقلاب و
راه امام (ره) بودند، خط بطلان كشيدند
003564.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز گذشته در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، از مجلس به عنوان مركز تدوين نرم افزار مديريت و دستگاه هاي اجرايي نام بردند و با تأكيد بر لزوم تصويب قوانين باثبات، مستحكم و همراه با كار كارشناسي در مجلس تصريح كردند: حفظ فضاي محبت، همدلي و همكاري بايد اولويت اصلي مجلس شوراي اسلامي باشد.
ايشان با تشكر از زحمات و تلاش هاي مجلس هفتم در جهت تصويب قوانين سودمند براي كشور و مردم به ويژه موضع گيري نمايندگان درباره سياست خارجي و انرژي هسته اي، لزوم قدرشناسي مسئوليت سنگين نمايندگي مردم را يادآور شدند و افزودند: نمايندگان مجلس هفتم كه با شعارهاي حفظ مباني انقلاب و امام (ره) راي مردم را به دست آوردند، مسئوليتي مضاعف دارند زيرا مردم با راي به اين نمايندگان، جهت واقعي حركت كشور را نشان دادند و بر ادعاي كساني كه مدعي پايان يافتن دوران ارزش هاي انقلاب و راه امام (ره) بودند، خط بطلان كشيدند.
ايشان با تأكيد بر لزوم آمادگي قبلي نمايندگان براي بررسي لوايح و طرح ها و مشورت با افراد آگاه، كارشناس و نخبه، نقش مركز پژوهش هاي مجلس را در اين خصوص مهم ارزيابي و خاطرنشان كردند: تصويب و ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسي فرصت مناسبي را به وجود آورده است كه نمايندگان با تصويب قوانين جامع و مستحكم، يك نظام اقتصادي باثبات را طراحي نمايند.
مقام معظم رهبري، لزوم وجود ارتباط منطقي، قانوني و انساني ميان قوه مقننه و دستگاه هاي اجرايي را مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: انسجام، اتحاد كلمه و همدلي موجب عزت و قدرت كشور در مسايل خارجي و هم چنين زمينه سازي براي اجراي مقررات لازم در داخل خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اين كه دشمن، طراحي كلاني همراه با اجزاي گوناگون براي مقابله با نظام اسلامي دارد، تأكيد كردند: مسئولان كشور و عناصر سياسي بايد به گونه اي حركت و رفتار نمايند كه ناخواسته تكميل كننده اجزاي مهندسي كلان دشمن نباشند.
ايشان، ايجاد اختلاف ميان مسئولان، رواج بي ايماني و فساد، زمينه سازي براي حل نشدن مشكلات مردم، ايجاد بدبيني ميان مردم و مسئولان و از حيثيت انداختن دستگاه هاي ضابط و انضباط بخش همچون قوه قضاييه، شوراي نگهبان و مجلس را از جمله اجزاي طراحي كلان دشمن برشمردند و افزودند: متاسفانه برخي بدليل عدم بصيرت به پر شدن خانه هاي خالي جدول طراحي شده دشمن كمك مي كنند لذا همه دستگاه ها و مسئولان بايد مراقب رفتارها و موضع گيري هاي خود باشند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را به هوشياري درخصوص برخي تحريك ها براي ايجاد بستر تشنج و نزاع در مجلس فراخواندند و با تأكيد بر لزوم حفظ فضاي ادب، متانت، و وقار خاطر نشان كردند: جهت گيري كلي انسان در زندگي بايد همواره رعايت تقوا و امر و نهي الهي باشد و نمايندگان مجلس نيز بايد با رعايت مضاعف اين خط كلي، خود را در چهار سال نمايندگي وقف خدمت به مردم نمايند.
در اين ديدار آقاي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن ارائه گزارشي از عملكرد يكساله مجلس هفتم، پاسداري از استقلال، آزادي، جمهوريت و اسلاميت و هم چنين دفاع از عزت و سربلندي ملت ايران را جهت گيري كلي منتخبان مردم در مجلس بيان كرد و افزود: مجلس شوراي اسلامي در يكسال گذشته با تصويب برخي قوانين از جمله انجام اصلاحات در برنامه چهارم توسعه، الزام دولت به اجراي نظام هماهنگ پرداخت، طرح تثبيت قيمت ها، و جابجايي ۲۰ درصد بودجه پيشنهادي دولت براي سال ۸۴ تلاش كرد در جهت توسعه عدالت، توجه به قشرهاي محروم، و هم چنين جوانان و معلمان و حل مشكلات معيشتي مردم حركت نمايد.وي با اشاره به پيگيري وظيفه نظارتي مجلس از جانب نمايندگان و رعايت احترام، منطق و استدلال در تعامل با دستگاه هاي ديگر تأكيد كرد: در آستانه انتخابات رياست جمهوري، نمايندگان مجلس تمام همت خود را براي برگزاري باشكوه اين انتخابات به كار خواهند گرفت.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
فضاي مذاكرات كاملاً تغيير كرده است
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: هنوز مشخص نيست، ايران، طرح طرف اروپايي براي تداوم مذاكرات و حفظ تعليق را پذيرفته باشد، اما طرف اروپايي اطلاع دارد كه خطوط قرمز ايران غيرقابل تغيير است.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره مذاكرات اخير كشورمان با سه كشور اروپايي اظهار داشت: بالاخره اروپا حرف جديدي زد و اين عمل آنها باعث شد تا فضاي مذاكرات از گذشته كاملا متمايز شود.
آصفي ادامه داد: طي مذاكرات ژنو، اروپا متعهد شد ، ظرف دو ماه آينده طرح جامع اش را در تمام زمينه ها ارائه كند، البته ما بايد ببينيم كه اين مساله را كلاً مي پذيريم يا نه، چرا كه در حال حاضر هنوز اصل اين قضيه كه اين طرح آنها مورد پذيرش ما خواهد بود يا خير، مشخص نشده و مسئولان كشور بايد در اين خصوص تصميم گيري كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ارتباط با تعليق غني سازي در اين مدت ادامه داد: مشخص است كه چنانچه طرح اروپا را بپذيريم، تعليق داوطلبانه اصفهان ادامه خواهد يافت و اگر هم نپذيريم، مشخص است غني سازي از سر گرفته مي شود، به هر حال فضا با گذشته متفاوت شده و براي نخستين بار ما بايد پيشنهاد اروپا را بررسي كنيم.
آصفي با تأكيد بر اين كه در اين دوره از مذاكرات بالاخره زمان محدود شد، افزود: پيشنهاد اوليه اروپايي ها بيش از اينها بود كه ما محدودش كرديم و بالاخره بر سر مدت زمان دو ماه تفاهم شد و در حال حاضر بحث سال مطرح نيست و پس از پذيرش پيشنهاد آنها از جانب مسئولان كشور اين روند خيلي طول نخواهد كشيد.آصفي درباره انعطاف آمريكا براي ورود كشورمان به سازمان تجارت جهاني (WTO) و اين كه آيا اين مساله به معناي دست كشيدن ايران از چرخه سوخت است؟ گفت: بحث ها را در جاي خود ببينيد.حقوق ما در WTO بي جهت ناديده انگاشته شده بود و حال كه كشورهاي عضو تلاش كردند تا اين حق باز گردانده شود، ما استقبال مي كنيم و البته تأكيد داريم كه هيچ چيز جاي حقوق ما را براي چرخه سوخت و استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي نخواهد گرفت.
وي خاطرنشان كرد: اروپا مي گويد كه براي اين مساله خيلي تلاش كرده است، ولي من تأكيد مي كنم كه اين مساله به خاطر همكاري ها و حسن نيتي بوده كه ايران به خرج داده و باعث شد تا فشارها مضاعف شود و نتيجه كنوني حاصل شود.يعني اين نتيجه، نه در پي چشم پوشي ايران از چرخه سوخت بلكه به خاطر دلايلي بوده كه ذكر شد.
آصفي درخصوص پايان يافتن بي نتيجه كنفرانس بازنگري NPT افزود: برخي كشورها در خصوص جهان شمولي پروتكل، مصوبات خاورميانه و اين كه رژيم صهيونيستي بايد به معاهدات بپيوندد، تعهدات شان به مساله خلع سلاح و از سوي ديگر الزامات جديد براي ساير كشورها در استفاده از فن آوري هسته اي و حق خروج از NPT قايل مي شدند و در نتيجه همين مسايل اختلافات زيادي بين شركت كنندگان در اين كنفرانس ايجاد مي شد.
آصفي در ادامه اظهار داشت: آمريكا در اين كنفرانس تلاش داشت تا ايران را به عنوان ناقض NPT معرفي كند كه با تلاش هاي صورت گرفته، آنها موفق به رسيدن به اين مقصودشان نشدند.

دور جديد تبليغات انتخاباتي با آغاز
سفرهاي استاني نامزدها
گروه سياسي:آغاز سفرهاي استاني كانديداها براي گفتگو با مردم در كنار مصاحبه مطبوعاتي و ديدارهاي برنامه ريزي شده در مركز، شور و نشاط فضاي انتخاباتي را وارد مرحله جديدتري نموده است.
هر چند هنوز كانديداها براساس اظهارات قبلي مبني بر ارائه برنامه هاي مدون خود تاكنون اقدامي انجام نداده اند اما در سخنراني هاي خود به بخش هايي از برنامه اشاره مي نمايند كه قطعا در راستاي همان برنامه هاي تدوين شده اي است كه قرار است به صورت مكتوب در اختيار مردم قرار داده شود.
احمدي نژاد در اردبيل در جمع خبرنگاران ضمن رد دولت حزبي بر تشكيل دولت مردمي تاكيد كرد و گفت: براي اينكه وزرا همواره در كنار مردم باشند تشكيل دولت در استانها را عملي مي كنيم.
هاشمي رفسنجاني در جمع اعضاي شوراي مشورتي ستادهاي انتخاباتي خود گفت: «ميثاق نو» را كه ميثاق بين من و مردم است آماده كرده ام و به زودي آن را اعلام مي كنم.
وي گفت: اين ميثاق ۱۴ محور دارد و فكر مي كنم از عهده انجام آن برمي آيم.
لاريجاني هم كه در سفر خراسان جنوبي به سر مي برد در بيرجند بر ضرورت هواي تازه تاكيد كرد و سعادتمندي كشور را مستلزم اين دانست كه زمام امور در دست فرهيختگان باشد نه فرو مايگان.
وي حل مسئله بيكاري، مهار تورم، رفع تبعيض و مبارزه با دانه درشت ها را جزو اولويت هاي دولت خود خواند.
رضايي هم كه در تهران به سر مي برند بر ضرورت ارتقاء قابليت هاي اقتصادي براي فراهم شدن زمينه پيوستن كامل ايران به سازمان تجارت جهاني اشاره نمود.
وي همچنين در جمع كميته هاي دانشجويي ستاد انتخاباتي خود با بيان اينكه كارآمدي نظام از كارآمدي حكومت جداست، بر ضرورت جوانگرايي براي مرتفع كردن ضعف هاي حكومت تاكيد كرد.
قاليباف هم كه حمايت تشكل «جمعيت ايثارگران» را طي صدور بيانيه اي از سوي اين جمعيت به دست آورده در ميزگرد انتخابات رياست جمهوري در دانشگاه تربيت مدرس بر عدم سليقه اي و گزينشي عمل كردن دستگاه هاي قانوني تاكيد كرد و افزود: ما درعرصه انتخابات گذشته شاهد آن بوديم كه شوراي نگهبان افرادي را در يك دوره تائيد و در دوره ديگر به دلايل نامشخص رد صلاحيت مي كرد. نبايد در بررسي صلاحيت ها سليقه اي عمل كرد.
كروبي هم در جمع نخبگان كرمانشاه با تأكيد بر وجود كمبودها و كاستي ها راه حل فائق آمدن بر اين معضلات را حضور حداكثر مردم در صحنه خواند.
وي همچنين در گفتگو با فايننشيال تايمز پيروزي خود را منوط به حضور حداكثري مردم در انتخابات نمود.
وي اولويت خود را در صورت پيروزي اطمينان يافتن از اجراي قانون اساسي در تمام حوزه ها از جمله در ارتباط با انتخابات خواند. انجمن اسلامي معلمان ايران بعد از بيانيه معين مبني بر حضور در صحنه رقابت هاي انتخاباتي با صدور بيانيه اي از وي حمايت نمود و خواستار احقاق حقوق معلمان چه از نظر مادي و معيشتي و چه از نظر كرامت، عزت و حرمت شدند. مهرعليزاده نيز در ديدار جمعي از فعالان سياسي بر ضرورت توسعه سياسي بعنوان يكي از ويژگيهاي مهم دولت رفاه تاكيد كرد. وي بر لزوم حراست و حفاظت از مرزهاي كشور و اقتدار نظام اسلامي و تثبيت صلح و ثبات در منطقه خاورميانه به عنوان توسعه بنيان دفاعي كشور هم تاكيد نمود.
ديروز هم ۱۶۰ نماينده مجلس بعد از ديدار با مقام معظم رهبري با هاشمي رفسنجاني ديدار كردند.
در اين ديدارها هاشمي بر كاهش گروه، باند و جناح بازي در كشور و استفاده از افراد خوش نام و باسابقه خوب در دولت تاكيد كرد.
در اين ديدار نمايندگان، طي احكامي به عنوان مشاوران هاشمي در حوزه هاي انتخابيه خود منصوب شدند.

افزايش تلاش آمريكا براي تأثيرگذاري
بر سياست داخلي ايران
فارس: يك روزنامه آمريكايي از گسترش تلاش هاي دولت بوش براي توسعه نفوذ در امور سياسي داخلي ايران، از طريق حمايت از گروه هاي مخالف نظام در خارج از ايران خبر داد.روزنامه نيويورك تايمز ديروز به نقل از مقامات دولت آمريكا نوشت:  «طولاني تر شدن پخش برنامه هاي تلويزيوني و راديويي در انتقاد از دولت جمهوري اسلامي ايران از جمله حمايت  هاي آمريكا براي گسترش نفوذ قدرت واشنگتن در امور سياسي داخلي اين كشور است.»
به نوشته اين روزنامه،اين مقامات اعلام كردند اين كار بسيار بدون سروصدا انجام مي شود تا از تحريك رهبران ايران اجتناب شود؛ اين امر از نااميدي دولت بوش در تلاش هاي ديپلماتيك براي برچيدن برنامه هسته اي ايران و پايان دادن به حمايت تهران از گروههاي مبارز اسلامي، حكايت دارد. اين روزنامه نوشت، منابعي كه تاكنون براي اين كار اختصاص مي يافت چندان زياد نبود و ۵/۱ ميليون دلار در سال گذشته و ۳ ميليون دلار در سال جاري براي اين امر در نظر گرفته شده است؛ برخي از اين منابع به سوي گروه هايي سرازير مي شود كه در خارج از ايران بسر مي برند اما با داخل ايران ارتباط دارند. به ادعاي اين مقامات دولتي،  هيچ پولي بطور مستقيم به داخل ايران سرازير نمي شود. مقامات دولت بوش اعتقاد دارند، ميزان اختصاص اين منابع مالي مي تواند تغيير كند و مقدار پول افزايش يابد.
در گزارش نيويورك تايمز آمده است، محافظه كاران كنگره آمريكا، برخي از اعضاي دولت بوش و برخي از مراكز مطالعاتي از مدتها پيش اين سياست را دنبال مي كردند تا تغييراتي در دولت ايران ايجاد كنند ولي به تازگي توانسته اند منابع مالي مورد نياز را به دست آورند. مباحثي كه آنها مطرح مي كردند بطور فزاينده  علني شده بود و تنها به تازگي و در چند هفته گذشته مقامات ارشد دولت بوش شروع به پاسخ دادن به اين مباحث و پرسش ها كرده اند.

فوريت طرح ساماندهي پذيرش دانشجو
با اخذ شهريه دردانشگاههاي دولتي به تصويب نرسيد
حاشيه
* در حاليكه بيش از ۱۲۰ نفر از نمايندگان مجلس با امضاي طرحي با قيد دو فوريت خواستار اصلاح بند ب ماده (۵۰) قانون برنامه چهارم توسعه كه به دانشگاه هاي دولتي اجازه پذيرش دانشجو با اخذ شهريه را مي داد شده بودند اما در نهايت ۴۰ نفر به دو فوريت آن راي دادند.
* جلسه علني ديروز مقارن ساعت ۱۵:۱۰ دقيقه به دليل ديدار نمايندگان با مقام معظم رهبري به مناسبت روز افتتاح مجلس شوراي اسلامي پايان يافت.
* مجمع نمايندگان اهل سنت طي بيانيه اي مطالبات اهل سنت از نامزدهاي نهمين دوره رياست جمهوري را اعلام كردند.
* انتخاب هيات رئيسه مجلس كه هر سال صورت مي گيرد، چهارشنبه پس فردا در مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود.
* غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: استفاده از امكانات دولتي نه تنها براي يك كانديدا بلكه براي همه ممنوع است. وي افزود: از تريبون مجلس نبايد براي تخريب يا تبليغ كانديدايي استفاده كرد و براي متانت مجلس هفتم نبايد وارد اين مسائل شويم.حداد، ملاقات نمايندگان با كانديداها را حق آنها دانست و گفت: نمي توان مانع اين حق شد.
مصطفي مطورزاده نماينده خرمشهر و هوشنگ حميدي نماينده سنندج نسبت به مطرح شدن سئوالاتشان از وزراي كشور و صنايع و معادن تذكر دادند.
* نادران نماينده مردم تهران در مجلس هم خواستار رسيدگي به سئوال خود از وزير اطلاعات درباره سوءاستفاده مالي از سازمان بهينه سازي سوخت شد.
* محمد شاهي عربلو، نماينده رباط كريم در يك تذكري آيين نامه اي گفت: ارائه گزارش كامل از تصميمات و اقدامات هيأت رئيسه به نمايندگان مجلس هر سه ماه يكبار بايد انجام شود اما پس از گذشت يكسال از آغاز به كار مجلس هنوز هيچ گزارشي به نمايندگان داده نشده است. حداد در پاسخ به تذكر افزود: گزارش هيات رئيسه دوبار به صورت ۶ ماهه تقديم شده و گزارش سوم نيز قبل از اينكه به حوزه هاي انتخابيه برويد، قابل توزيع است.
* عليخاني نماينده بوئين زهرا در واكنش به سخنان نادران كه گفته بود امروز در صحن علني مجلس برگه اي توزيع شد كه جمعي از نمايندگان طرفدار آيت الله فلان در مجمع تشخيص مصلحت نظام با ايشان ديدار مي كنند، گفت: آيت الله هاشمي نه آيت الله فلان.
* سيد منصور حسيني رئيس اداره اخبار و رسانه هاي گروهي مجلس جاي خود را به آقاي ابراهيم شكوري يكي از سردبيران واحد مركزي خبر داد.  وي ۴ سال اين مسئوليت را برعهده داشت.
* رضا طلايي نيك نماينده كبودرآهنگ از عدم معرفي وزير پيشنهادي راه و ترابري از سوي رئيس جمهوري انتقاد كرد.
* حداد عادل در پاسخ تذكر نادران در خصوص عدم استفاده از امكانات دولتي براي تبليغات انتخاباتي گفت: عدم استفاده از امكانات دولتي يك اصل و قانون است اما همه بايد از آن پيروي كنند.
گروه سياسي: در جلسه علني ديروز، طرح مطالعه و احداث راه آهن همدان _ سنندج با قيد دو فوريت به تصويب رسيد. در صورت تصويب نهايي اين طرح كه ۳۵ نماينده آن را امضا كرده اند مطالعه و احداث راه آهن همدان _ سنندج در سال ۸۴ آغاز مي شود. طراحان طرح مذكور را با توجه به محروميت استان كردستان و فقدان راه  مواصلاتي مطلوب و انتظار بيش از ۲۰ سال مردم كردستان براي احداث راه آهن سنندج ارائه كرده  اند.طراحان با اشاره به نامه ۱۷۷ نماينده مجلس به رئيس جمهوري براي اجراي طرح راه آهن همدان _ سنندج و نيز تصويب اين طرح در سال ۱۳۸۱ در هيات دولت، براي ايجاد اميد و رونق اقتصادي و اتصال كردستان به شبكه حمل و نقل ريلي، طرح مزبور را با قيد دو فوريت ارائه كرده   اند.
غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي به عنوان يكي از طراحان اين طرح گفت:  براساس اين طرح احداث راه آهن همدان _ سنندج كه ۱۴۰ كيلومتر مي باشد آغاز خواهد شد. در بودجه سال ،۱۳۸۳ ۴۰ ميليارد تومان براي مطالعه و پژوهش طرحهاي عمراني تخصيص يافته كه پنج ميليارد تومان آن اختصاص به طرح مطالعه و احداث راه آهن همدان _ سنندج دارد.
همچنين قيد دو فوريت و يك فوريت طرح اصلاح بند ب ماده ۵۰ قانون برنامه چهارم توسعه كشور به منظور ساماندهي پذيرش دانشجو با اخذ شهريه در برخي دانشگاههاي دولتي به تصويب نرسيد. اين طرح با توجه به تحصن عده اي از دانشجويان كه هفته گذشته در مقابل مجلس خواستار لغو اين مجوز به دانشگاه ها شده بودند، تقديم مجلس شد. موافقان با اين طرح تصويب آنرا موجب ايجاد عدالت و حفظ حقوق دانشجوياني كه از طريق آزمون سراسري پذيرش مي شوند با توجه به اعتراضات صورت گرفته عنوان كردند و در مقابل مخالفان با رد فوريت اين طرح بر رعايت دقت و پرهيز از شتابزدگي در اصلاح برنامه چهارم توسعه كشور تاكيد داشتند.
در نهايت براي قيد دو فوريت اين طرح راي گيري شد كه از ۲۳۵ نماينده حاضر در جلسه، ۱۵۸ نفر راي منفي دادند و بلافاصله براي قيد يك فوريت اين طرح راي گيري شد كه اين بار ۵۲ نماينده راي مثبت و ۱۳۱ نماينده راي منفي به اين طرح دادند و به اين ترتيب فوريت آن راي نياورد. اين طرح در صورت درخواست طراحان آن به صورت عادي بررسي خواهد شد.

حمايت خاتمي از خاورميانه بزرگ اسلامي
در مقابل خاورميانه بزرگ آمريكايي
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور طي سخناني در ديدار اعضاي ستاد بزرگداشت مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) با اشاره به اينكه حدود ۱۶ سال از رحلت حضرت امام و حدود ۲۷ سال از انقلاب بزرگي كه ايشان سلسله جنبان آن بودند، مي گذرد اظهار داشت كه در اين ۲۷ سال تحولات عظيمي از بركت وجود رهبري امام ايجاد شد كه مظهر پيداي آن تأسيس نظام مقدس جمهوري اسلامي است.
وي گفت: اين كار، كار مهمي است و البته مهمتر از آن تحليل و واكاوي شخصيت كسي است كه توانست اين انقلاب را پديد بياورد، رهبري كند و به عنوان يك نظام مستقر در تاريخ به جا گذارد.
خاتمي در اين راستا ادامه داد: شخصيت عرفاني حضرت امام گاهي تحت الشعاع شخصيت سياسي ايشان قرار مي گيرد، گاهي نيز شخصيت سياسي ايشان تحت تأثير شخصيت فلسفي شان و گاهي شخصيت فلسفي و سلوكي ايشان تحت تأثير شخصيت سياسي قرار مي گيرد.افرادي مانند امام ذوشئون هستند و ممكن است اگر بي توجهي شود شخصيتشان در طول تاريخ مورد تحريف قرار بگيرد.وي افزود: شناخت امام در ظرفي كه ايشان رشد كرد، ظرفي كه انقلابي به رهبري ايشان پيروز شد و شناخت انقلاب پس از تأسيس آن، بايد باز صورت گيرد.
رئيس جمهور يادآور شد: امامي كه مردم مشتاقانه براي او فداكاري مي كردند و آنچه مي گفت از صميم قلب قبول داشتند، كه نمونه آن را در سوگش نيز شاهد بوديم كه همه اقشار در اين مراسم حضور داشتند و اينها چه الزامي جز عشق داشتند نظريه فقهي خاصي داشت، اما تمام اختيارات خود را در درون قانون برد تا مردم به آن رأي دهند و ما كجاي دنيا چنين رفتاري را مي بينيم.
خاتمي گفت: امام، دوران پيش از انقلاب هيچ گاه به گروههاي رشديافته در پستوها كه به دور از نظارت مردم فعاليت مي كردند، تكيه نكرد و به دنبال يافتن بازوي نظامي براي خود نبود.ايشان با مردم حرف مي زد و آنها را ارشاد مي كرد و با همين مردم انقلاب را به وجود آورد؛ انقلاب گل در برابر گلوله و لبخند در برابر خشم.
خاتمي با بيان اينكه هر انقلاب و حكومتي ويژگي هاي خود را دارد، يادآور شد كه امام با شخصيت دادن به مردم مبني بر اينكه بايد هميشه در صحنه باشند و همچنين كنترل نيروهايي كه اين قدرت را به دست دارند، همواره در تقويت روحيه مردم تلاش مي كرد.ايشان به مسؤولان هشدار مي داد كه بايد در خدمت مردم باشند.تحقير قدرت و تعظيم مردم و البته قدرت متكي به مردم و در خدمت مردم بودن را، مقدس مي دانست.
وي ادامه داد: اين رهبر در اوج قدرت مردم را به نقد و حتي تخطئه و يا بازخواست از حكومت تشويق مي كرد و در نهادمند كردن و قدرت دادن به مردم به طور شگفت انگيزي عمل مي نمود.
وي با بيان اينكه حضرت امام، شكل جمهوري را بر محور و مدار مردم و البته به قرائتي كه با حقوق انسان و پيشرفت او سازگار باشد، معرفي مي كند، اظهار داشت: اين گونه نيست كه دين با پيشرفت و آزادي مطلوب و مشروع به خصوص آزادي سياسي و كسب قدرت از كشورهاي ديگر مخالف باشد.و اين حركتي است كه همواره مظلوم واقع شده و امروز بزرگترين بهانه را براي جنگ عليه دين مرتجعاني سبب مي شوند كه با ترور و خشونت آن را ترويج مي كنند.رئيس جمهور در واكنش به طرح خاورميانه بزرگ آمريكا، طرح خاورميانه بزرگ اسلامي را مطرح كرد.
خاتمي افزود: بنده مي گويم خاورميانه بزرگ اسلامي، اما آمريكا مي گويد چون اسلام خطر است، معيار و ملاك بايد معيارهاي غربي باشد و محور آن را اسرائيل مي داند، يعني همه كشورها حكومتهاي به ظاهر دموكراسي داشته باشند.خاتمي افزود: بنده مي گويم حكومت خاورميانه بايد به نفع حاكميت مردم تحقق يابد و اصول دموكراسي، آزادي و پيشرفت در كشورهاي منطقه حاصل، و وابستگي ها از بين برود.الگويي كه ما معرفي مي كنيم با همه حقوق اسلام و انسان ها و مسلمانان اين منطقه سازگار است.
رئيس جمهور تأكيد كرد: بزرگداشت حضرت امام، بزرگداشت نمونه اي است براي حفظ اصل دين و دنياي مسلمانان كه هم دين و هم دنيا را توام داشته باشند.بزرگداشت حضرت امام تنها تجليل از يك شخص نيست بلكه تجليل از تاريخي است كه اوجش در امام تجلي يافت.روشن نگهداشتن اين مشعل كار يك روز و دو روز نيست، بايد ادامه داد تا راهمان روشن شود.

دو توصيه خيلي جدي
علي اكبر اشعري
داوطلبان محترم انتخابات رياست جمهوري!
چون ظاهراً تلويزيون با برنامه هاي يك دقيقه اي خود قصد غافلگيري شما را دارد، براي نيفتادن در دام دوربين تلويزيون فعلا دو توصيه زير را جدي بگيريد، ضمناً در شماره هاي آينده منتظر توصيه هاي بعدي ما باشيد:
- خيلي خونسرد در مقابل دوربين ظاهر شويد و مراقب باشيد تحت تأثير رفتار هيجان آلود خبرنگار قرار نگيريد.
- چون وقت كم است و شما نمي توانيد در يك دقيقه همه برنامه هاي خود را بگوييد، نيازي به بزرگنمايي نيست، ممكن است حواستان نباشد وعده هايي بدهيد كه مردم متوجه بشوند كه وعده قابل اجرايي نيست.

وزير كشور: اساس كار ما مشاركت حداكثري
و سلامت انتخابات است
وزير كشور تاكيد كرد كه صراحت قوانين اين است كه نيروهاي نظامي و انتظامي از رفت و آمد در ستادهاي انتخاباتي و نمايندگي از طرف كانديداها در شعب اخذ رأي منع شده اند و راه ديگري براي حضور آنها وجود ندارد.
عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور در همايش سراسري معاونان امور عمراني استانداري هاي سراسر كشور، انتخابات را آخرين كار مجموعه وزارت كشور (در دولت خاتمي) برشمرد و بر برگزاري آبرومند آن تاكيد كرد.وي گفت: اساس كار ما در وزارت كشور مشاركت حداكثري و سلامت انتخابات است و چون خود را متولي توسعه سياسي مي دانيم، بايد تلاش هاي سياسي از سوي فرمانداري ها و استانداري ها براي ترغيب نخبگان و تود ه هاي مردم به حضور در انتخابات صورت گيرد.وزير كشور در خصوص حضور نيروهاي نظامي و انتظامي در انتخابات نيز گفت: صراحت قوانين اين است كه اين نيروها از رفت و آمد در ستادهاي انتخاباتي و نمايندگي از طرف كانديداها در شعب اخذ راي از فعاليت منع شده اند و راه ديگري براي حضور آنها وجود ندارد. گرچه آقاي الهام سخنگوي شوراي نگهبان گفته بودند چنين نيست، (البته) جاي تعجب است كه ايشان كه گفته مي شود حقوقدان هستند و از موضع حقوقي حرف مي زنند، چنين اظهاراتي را بيان مي كنند. اين حرف ما را نگران مي كند كه لابد برنامه اي براي استفاده از نيروهاي نظامي در انتخابات دارند.وي يادآور شد: قبلا تذكر دادم و نامه اي نيز به مقام معظم رهبري نوشتيم. ديروز هم به قاضي منتخب قوه قضائيه گفته ام كه حتي اگر امكان داشته باشد در ستاد انتخاباتي مستقر شوند و اگر تخلفي صورت گرفت، همان جا با متخلفان برخورد شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |