سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۶
دستمال هايي كه دور مي اندازيم
004275.jpg
زينب اسماعيلي
مادر با آب گرم و صابون مي شستش، آنوقت مي شد مثل روز اول، بعد حاشيه هايش را كه برگشته بود با اتو صاف مي كرد و تا مي زد و مي گذاشت توي جيب لباس مدرسه.
سالها از آن تصوير گذشته و دستمال حرير زرشكي جايش را به پاكت هاي كوچك دستمال كاغذي داده است. اگرچه اين دستمال ها، مثل دستمال هاي قديمي با مشكل شستن و اتو كردن روبه رو نيستند، اما مشكلات ديگري مثل كرك دادن و خرد شدن در جيب و باقي ماندن پرزهايش روي صورت را دارند. اينها ويژگي هاي دستمال كاغذي است و يك بار مصرف بودن و مكافات شهري شدن. ديگر كمتر كسي در جمعي دستمال حرير از جيبش درمي آورد و عرق صورتش را خشك مي كند.
سرگيجه خريد
در فروشگاه ايستاده و به دستمال ها كه در يك راهروي طولاني تا سقف چيده شده، نگاه مي كند. سرگيجه گرفته است. نمي داند چه ماركي را انتخاب كند. حتي مواد اوليه و قيمت ها هم كمكي به حالش نمي كند. روي اكثر آنها نوشته اند: تي شو خارجي كه قيمت هاي بين 500 تا 1200 تومان دارند. غير از آنهايي كه در فروشگاه هاي رسمي به فروش مي رسد، مارك هاي ديگري هم هستند كه حتي در كنار خيابان به فروش مي رسند و به مراتب با قيمت هاي پايين تر. حالا او مانده است كه كدام مارك را انتخاب كند، اصلا چه فرقي مي كند از داخل فروشگاه خريد كند يا كنار خيابان.
نگاهي ديگر با زاويه متفاوت
جالب است كه بدانيم اين همه مارك دستمال كاغذي فقط فرآيند بسته بندي را انجام مي دهند. خريد تي شو (مواد اوليه، بسته بندي و عرضه به بازار.)
ژاكلين فاتحي، كارشناس انجمن صنايع همگن سلولزي و بهداشتي مي گويد: سه واحد توليد تي شو در داخل كشور وجود دارد كه شركت هاي توليدي، دستمال كاغذي يا تي شو را از اين شركت ها تهيه مي كنند يا اينكه از نوع خارجي آن خريداري كرده و فقط كار بسته بندي را انجام مي دهند.
اين سه واحد توليدي؛ حرير خوزستان، محصولات كاغذي لطيف و محصولات كاغذي نوظهور هستند. به گفته اين كارشناس دستمال كاغذي هاي توليدي داخل كشور بايد مطابق استاندارد ملي ايران به شماره 627 كه آخرين تجديدنظر آن در سال 81 صورت گرفته، باشند.
فاتحي اضافه مي كند استاندارد هر پنج سال يك بار تجديدنظر مي شود، البته ممكن است براساس اتفاقات پيش بيني نشده اي كه در تكنولوژي و صنعت رخ مي دهد، در اين استاندارد تجديدنظر انجام شود. همچنين در صورتي كه واحدهاي توليدي تقاضاي تجديدنظر كنند و تقاضايشان از لحاظ علمي توسط دبير استاندارد مورد قبول واقع شود نيز در استاندارد 627 تجديدنظر صورت مي گيرد. در تدوين اين ضوابط، كارشناسان موسسه استاندارد، نماينده انجمن صنايع همگن سلولزي و بهداشتي و كارشناسان واحدهاي توليدي حضور دارند.
فاتحي، كارشناس انجمن صنايع سلولزي ميزان مصرف سالانه دستمال كاغذي در كشور را 40 هزار تن دانست كه مواد اوليه نيمي از آن (كاغذ تي شو) از داخل تهيه شده و نيم ديگر از خارج تهيه مي شود. وي در مورد تعدد اقلام و مارك هاي تجاري اين محصول نيز گفت: اين همه تنوع لزومي ندارد. چند مارك دستمال كاغذي در دنيا وجود دارد كه تمام آمريكا و اروپا را پوشش مي دهد. اين در حالي است كه در حال حاضر حدود 220 واحد توليدي پروانه بهره برداري دارند.
فاتحي در مورد شركت هاي توليدي زيرپله اي محصولات سلولزي مي گويد: اين شركت ها عموما موارد قانوني توليد را رعايت نمي كنند و آزمايشگاه هم ندارند. به همين دليل با هزينه پايين و با قيمت هاي ناچيزي در بازار، كنار خيابان ها و در واحدهاي صنعتي نامرتبط به فروش مي رسند و در نهايت منجر به آشوب بازار مي شوند.

نرخ دستمال كاغذي در بازار آزاد
004218.jpg
004230.jpg

حجره
004260.jpg
خريد كالاي اساسي با رعايت ترك تشريفات
هيات وزيران اجازه خريد كالاهاي اساسي از خارج از كشور را صادر كرد.
به گزارش فارس، به هيات وزيران مجوز خريد خارجـــــــي و عمليات تبعي كالاهاي اساسي، حساس و ضروري مورد تاييد شوراي اقتصاد از طريق شوراي خريد را صادر كرد.
هيات وزيران در پاسخ به پيشنهاد وزارتخانه هاي بازرگاني و جهادكشاورزي، تصويب كرد: وزارت بازرگاني مجاز است نسبت به انجام خريد خارجي و عمليات تبعي كالاهاي اساسي، حساس و ضروري مورد تاييد شوراي اقتصاد از طريق شوراي خريد موضوع لايحه قانوني راجع به خريدهاي دولتي موضوع تهيه مواد اوليه و آذوقه عمومي از خارج كشور با رعايت قانون برگزاري مناقصات مصوب 1383 به عنوان كالاي انحصاري و به صورت ترك تشريفات مناقصه ها اقدام كند.
004254.jpg
گرماي تابستان در واردات خودرو
بازار واردات خودرو با حضور چهار شركت جديد توليد كننده خودرو در چند ماه آتي گرم خواهد شد.
مجتبي خسرو تاج، معاون وزير بازرگاني به ايلنا گفت: تاكنون چند دستگاه خودرو به كشور وارد شده است، اما ميزان آن در ابتداي سال 84 رقم مطلوبي نيست و اگر با همين روند ادامه يابد قطعا به ارقام پيش بيني شده در بودجه نخواهيم رسيد.وي افزود: شركت هاي جديد علاوه بر 3 شركت قبلي وارد كننده خودرو در ايران موفق به دريافت ضوابط فني از دستگاه هاي ذي ربط شده اند و اين در حالي است كه شركت هاي توليدكننده خارجي در بازار ايران بايد 4ضابطه، نظير داشتن نمايندگي خدمات پس از فروش، ضوابط سازمان محيط زيست، بهينه سازي مصرف سوخت و موسسه استاندارد داشته باشد. خسرو تاج گفت، در سال گذشته 3 شركت اقدام به اخذ مجوزهاي لازم كردند و در سال جاري نيز چند شركت جديد به آن اضافه شده، ولي هنوز براي ثبت و سفارش خودرو اقدامي نكرده اند. وي تصريح كرد: اين شركت ها مجوزهاي لازم را اخذ كرده اند و هر لحظه كه اراده كنند، مي توانند اقدام به واردات كنند و اين امر در ماه هاي آتي به بازار خودرو از حيث واردات كمك خواهد كرد.

زاويه ديگر
سود و زيان خريد اينترنتي
004257.jpg
خريــــد اينترنتــي اگر با اعمال نظارت مرجعي رسمي انجام شود، مي تواند باعث صرفه جويي در وقت و هزينه شود.
البته اين نوع خريد و فروش به دليل تازگي در ايران مثل هر فعاليت ناشناخته ديگري دچار معضل كلاهبرداري شده است.
عده اي از كلاهبرداران سودجو، اخيرا با ايجاد فضايي در اينترنت به نام يك فروشنده اينترنتي اقدام به دريافت شماره حساب كاربران اينترنتي و در پي آن دريافت وجه از حساب  آنها كرده اند.
اين اقدام تا جايي پيش رفته است كه بانك صادرات ايران نسبت به فعاليت شبكه هاي اينترنتي و غير قانوني ارائه خدمات نوين بانكي هشدار داده است.
اين بانك طي اعلاميه اي در سايت خبري خود اعلام كرده است: «از آنجا كه برخي افراد سودجو با راه اندازي شبكه هاي اينترنتي غيرقانوني در قالب ارائه خدمات نوين بانكي اقدام به اخذ شماره حساب و رمز مشتريان كرده و از اين طريق از حساب مشتريان وجه دريافت مي كنند، از قرار دادن اطلاعات مربوط به حساب سپرده خود از جمله شماره حساب، شماره مشتري، شماره كارت و رمز عبور خودداري كنند.
اين بانك، سايتي چون www.aber- bank.com را غيرقانوني خواند و فعاليت هاي آن را خارج از تاييد بانك مركزي و صادرات ايران خوانده است. البته نوع قانوني بازار آنلاين مي تواند حتي باعث كاهش قيمت محصول شركت ها در كوتاه  ترين زمان شود.
در بريتانيا در حالي كه از چند ماه پيش تاكنون فروش در بازارهاي واقعي 2/4 درصد كاهش يافته، فروش آنلاين سه برابر شده است. فروش اينترنتي محصولات شركت ها در بريتانيا از 4/13 درصد به 30 درصد افزايش يافته و در آوريل 22 ميليون بريتانيايي با هدف سود 4/1 ميليارد پوند به صورت آنلاين خريد كردند.
مصرف كنندگان بريتانيايي كه سالها فروشندگان در بازارهاي واقعي با فروش كالاهاي نه چندان مرغوب به آنها سود بالايي را كسب كرده اند و گاهي كارتل هاي اقتصادي با رواج گرانفروشي سرمايه  آنها را به دست آوردند، اكنون به بازار آنلاين روي آورده اند.
اينگونه خريداران مي توانند در بازار آنلاين به مقايسه سريع قيمت ها پرداخته و به هر قيمتي تن در ندهند.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |