سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۶
گفت و گو با مازيار حسيني، رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران
تهران در اردوي آمادگي زلزله
004224.jpg
مردم تهران حتي اگر باور نكنند بايد بدانند كه يك گسل فعال در منطقه وجود دارد. نمي توان به گسل گفت: «تو را به خدا تكان نخور» او هم براي تجديد حيات خود نياز به تكان خوردن دارد، ما بايد ياد بگيريم كه چكار كنيم
سهيلا فلاحي
حتي تصور وقوع زلزله در تهران براي ساعت ها ذهن را مغشوش و براي لحظاتي نفس ها را بند مي آورد، حادثه اي كه در صورت وقوع، نه تنها پايتخت را ويران مي كند، بلكه مي تواند كشور را فلج كند. اما آيا مي توان با اين تصور كه كارچنداني از كسي برنمي آيد نشست و نظاره گر بود؟
دكتر مازيار حسيني، متخصص مهندسي زلزله و سازه مي گويد: بدون شك خطر زلزله را نمي توان كم كرد، اما از درصد ريسك آن مي توان كاست.
پس نقطه اميدي هست كه بتوان شهر 720كيلومتري تهران را از تبديل شدن به يك ويرانه نجات داد، اما چگونه؟!
دكتر حسيني كه رياست مركز مديريت بحران شهر تهران را برعهده دارد، در مورد اقداماتي كه از دو سال پيش به صورت جدي در اين مركز- كه طي چند ماه آينده با تصويب شوراي شهر تهران به سازماني مستقل تبديل خواهد شد- صورت گرفته مي گويد: ستاد مديريت بحران شهر تهران به رياست شهردار تهران در سال 81 براساس مصوبه هيات دولت تشكيل شد و در سال 82 مركز مديريت بحران به عنوان زير مجموعه اجرايي اين ستاد آغاز به كار كرد كه كار آن با ستادهاي مديريت بحران استان ها - كه براساس قانون امداد و نجات در تمام استان ها تشكيل شده است و هدفشان مقابله با بحراني است تا اندازه اي متفاوت و بسيار گسترده- تعريف شده، چون قرار است اين مركز به سازماني تبديل شود كه هم مسئوليت سياستگذاري و هم كار اجرا را برعهده گيرد.
چرا مي خواهيد مركز مديريت بحران را به سازمان تبديل كنيد؟
شهر تهران به دليل موقعيت و جايگاهي كه دارد نياز به اجراي برنامه ها و طرح هاي دقيقي دارد و اگر سازمان مديريت بحران شهر تهران درست و علمي پايه گذاري نشود، هيچ گاه نخواهد توانست جايگاه واقعي  خودش را پيدا كند و راهكارهاي برخورد با بحراني همچون زلزله نيز مقطعي خواهد بود. به همين دليل تشكيل سازماني با قدرت اجرايي بالا براي مديرت بحران شهر تهران ضروري است، چرا كه حداقل 35 دستگاه بايد در زمان بحران تحت نظر يك مديريت واحد براي مهار و مقابله با بحران وارد عمل شوند، ضمن آنكه شهر تهران به اقداماتي فراتر از مقابله با بحران نياز دارد و در گام هاي بعدي پيشگيري، افزايش ضريب ايمني و كاهش خطرپذيري و مديريت ريسك مورد توجه است.
هرچند عده اي از مديران سطوح بالا از همان روزهاي اول با ما بسيار مايوس كننده برخورد كردند و عده اي همچنان برخورد مي كنند و به جاي آنكه مشوقمان باشند با نااميدي مي گويند: «نگاهي به اين شهر بكن، آيا مي توان كاري براي آن كرد؟»
اما من و همكارانم با اتكا به يك آيه قرآن با اين مضمون كه«اگر شما كاري  كنيد كه نتيجه آن باعث نجات يك نفر شود مانند آن است كه ابناي بشر را از روز خلق آدم تا انتها نجات داده باشيد» كارمان را در قالب برنامه هاي كوتاه مدت و بلندمدت تعريف كرده ايم، فقط به اميد حتي نجات يك نفر از جمعيت 7 تا۱۰ ميليون نفري شهر تهران .
استراتژي هاي كوتاه مدت خود را چگونه تعريف كرده ايد؟
افزايش آگاهي درون سازماني و برون سازماني در عمليات مقابله با بحران يكي از اهداف اوليه مركز با اتكاء به شيوه   خاص مديريتي است. تجارب موجود در اين زمينه ثابت كرده كه مديريت بحران در مناطقي كه بالاي 100هزار نفر جمعيت دارد بايد «متمركز» موزائيكي و انبساطي باشد، به همين علت مديريت بحران را بايد به سمت لايه هاي دروني جامعه تا سطح محلات شهر و هر نقطه جمعيتي كه 25نفر در آن ساكن هستند و تردد مي كنند كشاند، به گونه اي كه روزي برسد كه تمام مردم شهر تهران همچون مردم شهرهاي توكيو و كوبه در مديريت بحران به صورت منظم، منسجم و برنامه ريزي شده حضوري فعال داشته باشند.
چطور به چنين نتيجه اي رسيده ايد؟
تجربه زلزله طي سالهاي گذشته در داخل و خارج كشور نشان داده كه در زمان طلايي (ساعات اوليه بعد از وقوع حادثه كه ثانيه، ثانيه آن  مهم است ) 90 تا۹۵ درصد عمليات جست وجو و امداد و نجات توسط افرادي غيرحرفه اي و حاضر در محل انجام مي گيرد و نيروهاي متخصص تنها نقش 10تا۱۵ درصدي ايفا مي كنند، پس چرا وقتي پتانسيلي به اين خوبي در اختيار داريم و مي توانيم با آموزش آنها در مواقع بحران از آنها كمك بگيريم، در كنار تقويت و توسعه نيروهاي متخصص، از آنها استفاده نكنيم. با اين هدف سال گذشته براي 115 ناحيه تهران، 120 پايگاه پشتيباني و امداد و نجات دو منظوره طراحي شده كه عمليات اجرايي احداث آنها آغاز شده است.
منظورتان از دو منظوره بودن اين پايگاه ها چيست؟
اين پايگاه ها داراي دو دهانه 18 و 12 متري به طول 30 متر هستند كه در شرايط عادي از دهانه 18 متري آن با توجه به مسقف بودن آنها مي توان به عنوان سالن هاي ورزشي مخصوصا براي بانوان و آموزش استفاده كرد. ضمن آنكه در دهانه 12 متري تمام لوازم و تجهيزات مورد نياز مديريت بحران علاوه بر پد هليكوپتر به صورت آماده وجود دارد. نكته قابل توجه ديگر آنكه اين پايگاه ها در بالاترين سطح ايمني سازه اي قرار دارند و حتي در صورت وقوع زلزله اي قوي، نيروهاي امدادگر استان هاي معين شهر تهران مي توانند در آن مستقر شوند و به مديريت بحران بپردازند.
ستادهاي بحران در مناطق شهري تهران و محلات فعال شده اند يا در آينده فعال خواهند شد؟
در حال حاضر كه ستاد مديريت بحران در تمامي مناطق 22 گانه با رياست شهرداران مناطق فعاليت مي كنند، روي تشكيل ستادهاي مديريت بحران نواحي كار مي كنيم كه اميدواريم تا پايان امسال عملياتي شوند. علاوه بر اين به منظور جلب مشاركت تك تك شهروندان تهراني اقدام به تشكيل ساختار مديريت بحران در شهرك هايي مثل اكباتان، اميد و ساير شهرك هاي مشابه كه به شكل هيات مديره اي اداره مي شوند، كرده ايم و در يك تعامل دو سويه آموزش هاي لازم از طريق آنان به ساكنان شهرك منتقل مي شود.
در كنار اين اقدامات نقشه مديريت بحران مناطق شهر تهران با مقياس يك به 7500 با بيش از 68 لايه اطلاعات اصلي و 300 لايه اطلاعات فرعي در محيط ديجيتال تهيه شده كه در آن تمامي نقاط بحران زا، بحران زدا، تعداد جمعيت آن در طول شبانه روز، سرانه فضاي سبز، اسكان موقت، وضعيت تاسيسات زيرزميني، آتش نشاني و ... معين شده است تا در زمان وقوع بحران در هر يك از مناطق با استفاده از اين اطلاعات به سرعت وارد عمل شويم.
تشكيل دفاتر مديريت بحران در مناطق شهرداري با حضور نيروهاي متخصص مديريت بحران كه در هر يك از آنان 3 مدير در قالب مدير امور آمادگي، مدير امور مقابله و مدير امور پيشگيري از ديگر اهداف مهم مركز مديريت بحران در قالب برنامه هاي كوتاه مدت است.
طرح جامعي براي مديريت بحران شهر تهران تدوين شده است؟
بعد از زلزله بم و بررسي قانون امداد و نجات كشور لايحه اي تحت عنوان «مجوز تقويت و عملياتي كردن سيستم مديريت بحران شهر تهران» در تعاملي دو سويه با تمامي سازمان هاي دخيل در امر بحران تنظيم شد كه در آن بسياري از سياست هاي كاهش خطر پذيري ضمن توجه به نقاط ضعف قانون امداد و نجات ديده شده بود. اين لايحه به گونه اي طراحي شده كه اگر ساختار آن به طور دقيق به دور از نگاه شخصي و سياسي و با پشتيباني تمامي نهادهاي مسئول دولتي و حكومتي عملياتي نشود، حتي از ژاپني ها هم جلوتر خواهيم بود. اين فقط حرف من نيست، حتي خود ژاپني ها رسما چنين مطلبي را اعلام كرده اند.
تغيير مركز مديريت بحران به سازمان مديريت بحران زير نظر يك هيات امنا با رياست شهردار و يك عضو متخصص و داراي حق راي از شوراي شهر تهران به همراه تدوين طرح جامع 12 ساله براي شهر تهران از جمله مفاد اين لايحه بود.
كليات طرح جامع مديريت بحران شهر تهران كه با حضور گروه مطالعاتي ژاپني و 40 نفر از متخصصان دانشگاهي و اجرايي تدوين شده در ارديبهشت 84 توسط ستاد عالي مديريت بحران كشور به رياست معاون اول رئيس جمهور به تصويب رسيد. اين مصوبه با توجه به جايگاه اين ستاد به واسطه تفويض اختيارات رهبري به آن حتي از مصوبات هيات دولت بالاتر است و تمامي نيروها و سازمان ها با توجه به وظايفي كه براي آنها تعريف شده، موظف به تمكين هستند و بر اساس آن تهران صاحب برنامه شد.
يعني بعد از اين تمامي اقدامات براي شهر تهران بر اساس اين طرح بايد انجام گيرد؟
بله. در اين طرح تهران در افق هاي سه ساله و هفت ساله و 12 ساله با تاكيد بر مشاركت مردم، بيمه زلزله ساختمان  و سياست هاي كاهش خطر پذيري تعريف شده و حتي بودجه آن تا 12 سال آينده به طور ساليانه مشخص شده و سازمان مديريت بايد بودجه هاي مورد نياز سازمان را تامين كند.
چگونه مي خواهيد مشاركت مردم را جلب كنيد، در حالي كه مردم تهران همچون مسئولان هنوز وقوع زلزله در تهران را به طور جدي باور نكرده اند؟
مردم توكيو، مسكو و ژاپن هم باور نمي كردند كه روزي شهرشان با خاك يكسان شود و در اثر زلزله 6 هزار نفر از هموطنانشان تنها در اثر زلزله كوبه در سال 1995،  جان خود را از دست بدهند. مردم تهران حتي اگر باور نكنند، بايد بدانند كه يك گسل فعال در منطقه وجود دارد و هيچ كاري هم نمي توان كرد . نمي توان به گسل گفت: «تو را به خدا تكان نخور» او هم براي تجديد حيات خود نياز به تكان خوردن دارد، پس اين ما هستيم كه بايد ياد بگيريم كه چكار بكنيم.
يعني برخلاف برخي اظهارات زلزله قابل پيش بيني نيست؟
خير. تا كنون كسي موفق به پيش بيني زلزله نشده است، اما مي توان نسبت به آن پيش آگاهي داشت، در اين صورت مي توان درصد ريسك خطري كه ثابت است را كاهش داد.
اما تفاوت پيش بيني و پيش آگاهي؟
از نظر علمي، پيش بيني، زماني معنا دارد كه امكان دستيابي به سه سئوال (زلزله از كجا مي آيد؟ كي مي آيد؟ و با چه بزرگايي؟) وجود داشته باشد هنوز كسي نتوانسته است وقوع زلزله اي را با قطعيت با اتكاي به اين سئوالات پاسخ دهد. اما با كمك علم آمار و احتمالات و بررسي نشانه هاي سي گانه مي توان نسبت به وقوع زلزله براساس اطلاعاتي كه در درازمدت به دست مي آيد، اظهارنظرهايي كرد و براساس آن سازمان هاي مسئول را در حالت آماده باش قرار داد.
با استناد به اين ديدگاه (پيش آگاهي) سال گذشته مركز با خريد تجهيزاتي از روسيه يك شبكه لرزه نگار براي بررسي وضعيت لرزه خيزي شهر تهران در اطراف شهر نصب كرد كه اطلاعات آن به صورت ماهيانه جمع آوري مي شود. هر قدر ميزان اطلاعات ما بيشتر شود به همان ميزان مي توان درباره احتمال وقوع زلزله اظهار نظر كرد، اما مركز تب دار عمل نمي كند و معتقد است كه مردم نبايد در خواب خرگوشي باشند و بايد براي كاهش خطرپذيري اقدامات متعددي انجام داد.
با توجه به نقش كليدي مردم، چه اقداماتي براي آموزش آنها و ارتقاي فرهنگ مشاركت انجام شده است؟
كميته تخصصي آموزش با عضويت نمايندگان تام الاختيار از هلال احمر استان تهران، سازمان امداد و نجات، آموزشگاه علمي- كاربردي هلال، پژوهشكده زلزله شناسي، آموزش و پرورش، صدا و سيما،  استادان صاحب فن و تجربه، كارشناسان مركز مديريت بحران و ساير ارگان هاي مرتبط تشكيل شده است.
در اولين گام آموزش ها، كتابي تحت عنوان آمادگي در مقابل زلزله با ساده ترين ادبيات زلزله در 220 هزار نسخه توسط شوراي شهر تهران تاليف و تكثير شد كه 10 هزار نسخه آن در مناطق 22گانه و تعدادي هم ميان سازمان ها توزيع شد كه با توجه به تقاضاهاي مكرر درصدد چاپ يك ميليون نسخه ديگر از اين كتاب با اصلاح بخش هايي از آن هستيم.
مدارس در برنامه هاي آموزشي شما چه نقشي دارند؟
۸۰۰ هزار جلد از اين كتاب در مدارس راهنمايي و دبيرستان شهر تهران، حتي الامكان به صورت رايگان به همراه سياست هاي تشويقي توزيع خواهد شد و بر اين اساس اميدواريم كه بيش از 50 درصد از خانواده هاي تهراني از مفاد اين كتاب بهره مند شوند، ضمن آنكه معلمان به عنوان گروه هاي هدف براي انتقال محتويات كتاب و ساير مسائل مربوطه آموزش خواهند ديد و براي بچه هاي دبستاني و پيش دبستاني نيز با زبان خودشان و با استفاده از تصاويري كه بچه ها را نترساند اقداماتي در دست انجام است.
علاوه بر اين، برنامه هايي نيز در شبكه هاي فرهنگ و 5 صدا و سيما در قالب انيميشن پخش مي شود، اما بايد بيشتر و گسترده تر عمل كرد.
خواندن كي بود مانند ديدن؟
براي اينكه مردم زلزله را جدي بگيرند و احساس مسئوليت بيشتري نسبت به موضوع پيدا كنند، در حال طراحي و احداث پارك موزه آموزشي- تفريحي زلزله به عنوان اولين تجربه در كشور در بخشي از پارك رازي، واقع در منطقه 11 تهران هستيم. شهروندان مي توانند با حضور در اين پارك زلزله بم و منجيل را به طور واقعي و محسوس تجربه كنند و اميدواريم در صف اول، مسئولان را ببريم.
با وجود كارهايي كه طي 2 سال گذشته از سوي اين مركز انجام گرفته، مردم همچنان به خاطر داغ بودن بازار شايعات و سهل انگاري هاي انجام گرفته طي ساليان متمادي، احساس امنيت نمي كنند و چندان نسبت به اقدامات، خوشبين نيستند.
درست است. تنها راه جلب اعتماد واطمينان مردم كار است و كار. راهي غير از كار كردن نداريم. بايد آنقدر كار كنيم تا مردم اثرات آن را به صورت ملموس ببينند. مسئوليت مديريت بحران به قدري سنگين است كه ما همواره احساس مي كنيم، در جبهه هستيم و چه بسا كار در اينجا از جبهه سختتر است، چون در مقابل ما 10 ميليون شهروند قرار دارد و تصميم به اينكه اين 10 ميليون نفر در خانه هايشان باقي بمانند يا از خانه هايشان بيرون بيايند كار بسيار دشواري است. هر شهروندي مي تواند فقط براي لحظاتي چشمانش را ببندد و سخت بودن مساله را احساس كند، اما آنقدر شجاعت در خود مي بينيم كه اگر اطلاعات موثق و قاطعي براساس پيش آگاهي ها مبني بر احتمال وقوع خطري داشته باشيم، حتما تمامي 10 ميليون نفر را از خانه هايشان بيرون خواهيم آورد.
علاوه بر اين از شهروندان تهراني مي خواهم كه به جاي توجه به شايعات، اطلاعات مورد نياز خود را از تريبون رسانه اي كه با احداث اتاق مديريت بحران تا پايان سال جاري به عنوان مركز فرماندهي و مقابله با حادثه، راه اندازي خواهد شد، به عنوان موثق ترين منبع و مجهز به آخرين اطلاعات از سطح شهر، دريافت كنند.

راپورت خبرنگار
روياي تهران بدون ترافيك!
004305.jpg
ديدن تهران بدون ترافيك رويايي است كه به بركت تعطيلات چند روزه، فقط گاهي اتفاق مي افتد. خيابان ها، خيلي زودتر از آنچه كه تصور كني خلوت مي شود، قوطي هاي آهني كه با سه پدال و مقداري بنزين و يك راننده به ترافيك سرسام آور تهران دامن مي زنند، جاي خود را به عبور هر از گاه ماشيني از خيابان ها و بزرگراه ها مي دهند. اين تصوير كوتاه اما زيبا از پايتختي است كه تعطيلات به آن رنگ و لعاب بهتري مي دهد، اما اين شكل از تهران،  بدون ترافيك و آلودگي صوتي و هوايي و گير نيفتادن در صف عريض و طويل چند ساعته ماشين ها مال روزهايي است كه كم اتفاق مي افتد. هميشه تعطيلات گريزگاهي براي رفتن به گوشه اي بوده، وقتي يك اتفاق از جنس نوروز يا هر چيز ديگر پيش روي پايتخت نشينان قرار مي گيرد، فرار را بر قرار ترجيح مي دهند، بار و بنه را جمع مي كنند و به دل جاده مي زنند، آنوقت است كه معضلات زندگي شهري از آن جاده هايي مي شود كه سكوت، قابل تعريف ترين ويژگي آنها در روزهاي عادي است.
امسال نوروز كه از راه رسيد و اين چند روز تعطيلي آخر كه شروع شد، مثل هميشه منتظر بودم تا تهران بدون ترافيك را تجربه كنم. به هزار دليل و بي دليل قرار را بر فرار ترجيح دادم، دل از پايتخت نكندم و ماندم و اين ايستايي، فكر قدم زدن در خيابان هاي بدون آدم و ماشين را درونم بيشتر كرد. بچه كه بودم تعطيلاتي كه مسافرت نداشت،  كسل كننده و بي مزه بود، بزرگتر كه شدم تنهايي هم اضافه شد. اين روزهاي آخر كه در تهران ماندم غربتي از سكوت به سمتم نيامد، شايد چون تهران خلوت نبود.
تهران، عصر روز جمعه
اولين روز تعطيلات، جمعه بود. اگر پنج شنبه گذرتان به خيابان هاي خروجي شمال و جنوب تهران داشتيد،  با ديدن هجوم ماشين هايي كه تا سقف پر از بار سفر و لبالب از آدم بودند اين شائبه كه چند روز آينده تهران خلوت است درذهنتان بيشتر قوت مي گرفت، اما وقتي عصر روز جمعه كه اولين روز تعطيلات بود، براي قدم زدن به يكي از خيابان هاي تهران رفتم، خبري از خلوتي كه پيشترها در تعطيلات به سراغ تهران مي آمد، نبود.
اينكه خيابان هاي تهران تا چند سال ديگر به پاركينگ تبديل مي شود و تردد در خيابان هاي آن غيرممكن، تصوير يك فيلم از زندگي چند سال ديگر نيست، يك پيش بيني است كه با احتساب ورود ماشين هاي جديد،  صورت گرفته است. وفور جمعيت و ترافيك، آلودگي و ماشين در تهران به حدي است كه هرچه زمان جلوتر مي رود در تعطيلات تهران شكل روزهاي عادي يك شهر با جمعيتي متناسب مي شود،  انگار توقع سكوت و خلوتي شهر را بايد به زباله دان تاريخ بسپاريم و در تعطيلات به دنبال وضعيت عادي باشيم.
اتوبان همت، وضعيت سفيد
اتوبان همت به ندرت خلوت است. محال است پيچ راديو را بچرخانيم و صداي گوينده راديو پيام «از بار ترافيك سنگين در محور شرق به غرب يا غرب به شرق» اين اتوبان نگويد. روزي، دوستي كه در غرب تهران ساكن بود از ترافيك آن حتي در نيمه شب هم شكايت مي كرد، چه رسد به صبح و عصركه اوج رفت و آمد به محل كار و خانه است.
صبح شنبه، دومين روز تعطيلات وقتي براي كار به سمت غرب تهران مي رفتم، ياد شبي كه نزديك به يك ساعت و 45 دقيقه در يك مسير كوتاه از اين اتوبان گير افتادم، وحشت رفتن را در من زنده مي كرد، اما از آنجايي كه اين اتوبان شاهراه اصلي شرق و غرب تهران محسوب مي شود، گريزي نبود، اما اين بار در زماني كاملا طبيعي طول اتوبان را پشت سر گذاشتم.
ترافيك سرسام آور جاده ها
هر چند خيابان هاي تهران اين چند روز با وضعيت نرمالي ازنظر عبور و مرور ماشين  و حتي آدم روبه رو بود، اما دل سپردن بيش از نيمي از پايتخت نشينان به جاده ها و بازگشت آنها به تهران ترافيك را صد چندان كرده است.
صبح روز يكشنبه وقتي به روزنامه رسيدم، تلفن پشت تلفن به صدا درمي آمد و همكاران كه اين بار در ترافيك جاده ها گير افتاده بودند،  بدون هيچ توجيهي، خبرهاي ترافيك را برايمان مخابره مي كردند. دوستي در روزنامه از بي توجهي راننده هاي نابلد براي راندن در جاده ،  گلايه مي كرد و مي گفت: ساعت ها ماشين پشت ماشين قطار شده بود، بدون ذره اي حركت و رانندگان به اين فكر نمي كردند كه در اين ايستايي، ماشين را خاموش كرده و صداي ضبط و راديو را كمتر كنند. حالا كه تعطيلات به پايان رسيده، دوباره جاده ها ساكت و آرام شده اند و بازهم تن خسته خيابان هاي تهران، زير سم اسب هاي آهني لگدمال مي شود.
تهران ،صبح روز دوشنبه
تعطيلات به پايان مي رسد، تهران به وضعيت عادي - البته براي پايتخت نشينان - برمي گردد، قوطي هاي آهني كه تجربه دوباره در جاده راندن زيردندان هايشان رفته، به خيابان هاي تهران برمي گردند و صداي ممتد بوق هايشان وقتي پشت چراغ هاي از كارافتاده گير مي كنند، گوش فلك را كر مي كند.
آن دسته از تهراني ها كه تعطيلات را در شهر مانده اند و تجربه كاهش ترافيك و ديدن شهر بدون دود را داشته اند از كنار قطاري از ماشين هاي پشت هم رديف شده مي گذرند و به روزهاي خوش گذشته فكر مي كنند؛ روزهايي كه كوتاهي براي رفتن به شرق و غرب ، شمال و جنوب تهران لازم بود . روياي تهران بدون ترافيك !

ازشهر
004227.jpg
تردد اتوبوس هاي 27 ساله ممنوع!
امسال اتوبوس هاي سال 1357 به طور كامل و اتوبوس هاي بالاي مساحت 500 كيلومتر به مقصد تهران، مشمول طرح ممنوعيت تردد مي شوند.
مدير بخش نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي كشور در مورد سياست هاي سازمان راهداري گفت: نوسازي ناوگان با دو سياست راهبردي ورود ناوگان جديد و خروج ناوگان فرسوده شروع شده است به طوري كه جهت ورود ناوگان جديد با شركت هاي خودروسازي داخلي توافق هايي صورت گرفته است.
نيكخواه در مورد تسهيلات مالكان اتوبوس هاي فرسوده گفت: طي چهار سال گذشته براي خروج ناوگان فرسوده طرح ممنوعيت تردد در قالب شش طرح تهيه شده و به اجرا در آمده و براي مالكان اتوبوس هاي فرسوده اي كه مشمول طرح نوسازي باشند نيز شرايط ثبت نام ويژه در نظر گرفته شده است.
وي در پايان هدف سازمان را رساندن سن فرسودگي ناوگان حمل و نقل به 10 سال عنوان كرد.
004239.jpg
۱۰۰ اخطاريه زيست محيطي در 15 روز
بيش از 100 اخطاريه زيست محيطي در 15 روز گذشته صادر شده است. رئيس محيط زيست شهر تهران با اعلام اين خبر گفت: طبق گزارش عملكرد گشت زيست  محيطي شهر تهران، طي 15 روز گذشته 106 اخطاريه زيست محيطي صادر شده است.
زهرا صدر اعظم نوري گفت: 292 مورد بازديد به دليل شكايت، استعلام و پايش صورت گرفته است كه از اين تعداد 20 مورد شكايت بوده كه هر 20 مورد آن رسيدگي شده و چهار مورد استعلام و 142 مورد پايش انجام شده است.
وي افزود: از مجموع 106 اخطاريه صادره، چهار مورد بيمارستان، سه مورد صنايع غذايي، 9 مورد صنايع برقي و الكترونيك، 14 مورد صنايع شيميايي، 29 مورد مراكز خدماتي، هفت مورد كاني غير فلزي، 7 مورد سنگبري، هشت مورد آبكاري، 26 مورد صنايع فلزي، سه مورد ريخته گري، دو مورد مسكوني و يك مورد واحد نساجي بوده است.
رئيس محيط زيست شهر تهران گفت: طي 15 روز اخير 9 مورد واحد پلمپ شده، دو مورد واحد فك پلمپ شده و 9 مورد نمونه برداري از واحدهاي آلاينده آب انجام شده است.
004251.jpg
ارتباطات اينترنتي در شهرداري ها
تعــــــدادي از شهرداري هاي مناطق تهران با هدف تسهيل پيگيري پرونده هاي ملكي براي شهروندان به نصب سيستم تلفن گويا اقدام كرده اند كه شهروندان مي توانند با گرفتن يك شماره تلفن، از آخرين وضعيت پرونده خود و اقدامات انجام شده روي آن مطلع شوند. اگر در استفاده از سيستم گويا، نيازي به حضور مالك باشد به شهروندان اعلام مي شود. مجهز شدن شهرداري ها و سازمان ها به اينگونه سيستم ها از مزيت ها و فوايد مختلفي برخوردار است كه از آن جمله مي توان به پيشگيري از اتلاف وقت شهروندان و كاهش سفرهاي درون شهري و تاثير مثبت آن بر ترافيك اشاره كرد.
با توجه به پيشرفت تكنولوژي و گسترش ارتباطات كه اينترنت آشكارترين مصداق آن به شمار مي رود، كاربرد سيستم هاي گويا در سازمان ها و ادارات لازم مي نمايد. شهروندان با استفاده از اينترنت و ورود به سايت سازمان مورد نظر، مسائل مورد علاقه و پرونده هاي خود را پيگيري مي كنند، بنابراين به نظر مي رسد با توجه به ورود چشمگير اينترنت در ايران بويژه شهر تهران، جايگزين كردن اين سيستم به جاي تلفن گويا كارآمدتر باشد.
004287.jpg
فرسودگي نيمي از واحدهاي مسكوني مشهد
براساس بررسي هاي كارشناسي نيمي از واحدهاي مسكوني فعلي اين كلانشهر فرسوده و قديمي هستند. كامران دسيفاني گفته: اين ساختمان ها بيش از 25 سال عمر داشته و فرسوده تلقي مي شوند و بيشتر اين واحدها در بافت هاي مركزي مشهد واقع شده و قابل نگهداري نيستند.رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي با اشاره به اينكه 500 هزار واحد مسكوني در مشهد وجود دارد، گفت: براساس بررسي هاي انجام شده در زمان حاضر 70 درصد اين واحدها در برابر زلزله غيرايمن هستند، اين درحالي است كه اين ميزان در يك دهه گذشته 82 درصد بوده است.
كامران گفت:  در سالهاي اخير نظارت بر ساخت و سازها افزايش يافته و ساختمان هاي چهار طبقه به بالا در مناطق احمدآباد، بلوار وكيل آباد و سجاد از سوي نظام مهندسي ساختمان نظارت مي شود. وي اضافه كرد:  وجود بافت هاي فرسوده و ساخت و سازهاي حاشيه اي كه بدون ضابطه شهرسازي ساخته مي شود بر شمار واحدهاي مسكوني غيرايمن افزوده است.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |