سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۶
از سوي بانك جهاني و صندوق جهاني طبيعت اعلام شد
طرحي براي حفظ سرمايه سبز زمين
004263.jpg
اگر جمعيت و مصرف زياد، جنگل ها و منابع جنگلي جهان را ببلعد، كاهشي كه در اثر آن در ميزان خدمات و سرويس هاي بوم شناختي و زيستي جنگل ها پديد مي آيد، به نوبه خود از ظرفيت كشورها براي حمايت از جمعيت خود خواهد كاست
صندوق جهاني طبيعت و بانك جهاني مصمم به اجراي طرح تازه اي براي جلوگيري از پاكتراشي غيرقانوني جنگل ها هستند؛ طرحي كه بر اساس آن، نرخ جهاني جنگل زدايي در 5 سال آينده به ميزان 10 درصد كاهش خواهد يافت.
به گزارش پايگاه اينترنتي سرويس اخبار زيست محيطي، سالانه افزون بر 54 هزار مايل مربع (14 ميليون هكتار) از جنگل هاي سراسر دنيا، يعني مساحتي معادل كشور يونان تخريب مي شود و تداوم اين روند مي تواند آثار و پيامدهاي ناگواري را به همراه آورد.
صندوق جهاني طبيعت و بانك جهاني به عنوان دو نهاد معتبر بين المللي، با تشريح برنامه جديد خود براي محافظت از ريه هاي سياره زمين كه در نشست ويژه شوراي جنگل هاي سازمان ملل متحد در نيويورك اعلام شد، جامعه جهاني را به همراهي و همياري در اين زمينه فراخواندند.
وزراي محيط زيست و جنگل ها، روساي سازمان ها و نهاد هاي بين المللي و نيز نمايندگان انجمن ها و گروه هاي سبز با حضور در اين نشست 2 هفته اي كه چندي پيش پايان يافت، به بحث و بررسي در زمينه شيوه هاي احياي جنگل ها و لزوم بازنگري و بهبود قوانين و مقررات مربوط پرداختند.
كلاود مارتين، مدير كل صندوق جهاني طبيعت در اين نشست تصريح كرد: جنگل هاي بسياري در سراسر دنيا به ويژه جنگل هاي شمال شرق روسيه، جنگل هاي كم ارتفاع سوماترا و نيز جنگل هاي استوايي و گرمسيري آمازون و كنگو كه از نظر بوم شناختي و اقتصادي بسيار ارزشمند هستند، به سرعت ناپديد مي شوند و اين امر، به سبب پاكتراشي هاي غيرقانوني بويژه به منظور گسترش زمين هاي زراعي ظهور مي يابد.
براساس اين گزارش، بانك جهاني و صندوق جهاني طبيعت افزون بر معرفي طرح خود مبني بر كاهش جنگل تراشي به ميزان 10 درصد، طرح 5 ساله ديگري را نيز با عنوان ائتلاف براي حفاظت از جنگل ها و بهره برداري پايدار مطرح و از كشورهاي مختلف براي مشاركت در اجراي آن دعوت كردند.
مارتين در ادامه اظهار داشت: با شكل گيري ائتلاف براي بازيافت و احياي جنگل ها، همكاري با دولت ها و سازمان هاي مربوط را بيش از پيش توسعه مي دهيم تا بتوانيم با يافتن راه حل هاي مناسب و موثر، تهديدهاي موجود عليه ريه هاي تنفسي زمين را تا حد ممكن از ميان برداريم.
وي افزود: اين برنامه از تاسيس و بنيانگذاري مناطق حفاظت شده جديد در نواحي جنگلي، همچون پارك هاي ملي، حمايت خواهد كرد و در طلب به كارگيري سيستم هاي مديريتي كارآمدتر در مناطق تحت حفاظت و نيز بهبود مديريت در مناطق آزاد و حفاظت نشده، به فعاليت خواهد پرداخت.
مدير كل صندوق جهاني طبيعت خاطر نشان كرد: اين ائتلاف همچنين همكاري هاي منطقه اي به منظور بهره گيري از سياست هاي موثرتر براي مديريت جنگل ها را تسهيل مي كند.
پاكتراشي غيرقانوني نه تنها عامل مهمي براي از بين بردن جنگل ها و درختاني است كه به لحاظ اقتصادي از ارزش بسيار زيادي برخوردارند، بلكه محروميت جوامع مختلف بويژه ملل ساكن در كشورهاي فقير را از خدمات و سرويس هاي بوم شناختي اين منابع طبيعي ارزشمند به همراه مي آورد.
همچنان كه ارزيابي هاي انجام شده از سوي بانك جهاني و برآوردهاي حاصل از اين بررسي ها نشان مي دهد، پاكتراشي غيرقانوني هر ساله 15 ميليارد دلار از درآمد و عايدي جوامع كشورهاي در حال توسعه از جنگل ها مي كاهد، در حالي كه آثار و پيامدهاي بوم شناختي و زيستي اين روند بسيار عظيم تر و گسترده تر است.
يان جانسون، قائم مقام رياست بانك جهاني در بخش توسعه پايدار نيز در اين نشست ويژه سازمان ملل در زمينه جنگل ها اعلام كرد: اين نهاد بين المللي همراه با صندوق جهاني طبيعت، خود را متعهد به تلاش براي جلب مشاركت سايرين به منظور بنيان نهادن فعاليت هاي موثر و منصفانه تري براي حفظ اين ثروت هاي سبز مي داند.
طرح ائتلاف جنگل همچنين در جلب مشاركت بخش خصوصي و همكاري هاي منطقه اي بويژه در كشورهاي در حال توسعه، نقش اساسي ايفا خواهد كرد و در اين زمينه از نوآوري ها و ابتكارها بهره مي گيرد.
بر اساس اين گزارش، يكي از اين ابتكار ها شامل استفاده از يك برنامه كامپيوتري ويژه براي تقويت كنترل و پايش انتقال چوب درختان به سوي كارخانه هاي چوب بري و ساخت وسايل چوبي است و به اين وسيله مي توان تدابير حفاظتي نيرومندتري را در اين زمينه به كار گرفت.
اين برنامه رايانه اي هم اكنون توسط دولت نيكاراگوئه و بخش خصوصي اين كشور مورد استفاده قرار مي گيرد تا به اين وسيله بتوان نظارت دقيقي بر بهره برداري از منابع قانوني تامين كننده نياز بازارهاي بين المللي چوب و نيز فعاليت هاي غيرقانوني اعمال داشت.
ثروتي براي همه كس و هيچ كس
در بخش قابل توجهي از تاريخ بشر، خسارات وارده به جنگل ها با رشد جمعيت همگام بوده؛ به طوري كه اين دو روند در طول هزاره نخست ميلادي به آرامي رشد كرده، در قرون اخير سير صعودي يافته و با شروع قرن بيستم، بشدت سرعت گرفته است.
در واقع، 75 درصد از رشد تاريخي جمعيت جهان و نزديك به 75 درصد از خسارت هاي وارده به مناطق و نواحي جنگلي جهان، در قرن بيستم به وقوع پيوسته است. به گفته محققان، رابطه منطقي موجود ميان اين دو روند آشكار است، زيرا همراه با افزايش جمعيت نياز به مزارع كشاورزي، مرتع و محصولات جنگلي نيز بيشتر مي شود، اما از سال 1950 به بعد، مصرف انبوه و افسارگسيخته محصولات و فرآورده هاي جنگلي، روند جنگل زدايي را سرعت قابل توجهي بخشيده است.
اگرچه از دوره هاي گذشته تاكنون، درختان بويژه در قالب اجتماعات زيستي خود (جنگل) به شيوه هاي گوناگون از نظر مادي و معنوي به انسان كمك كرده و در تكامل جامعه بشري نقش موثري داشته اند، مي توان گفت هنوز هم بسياري از آثار آنها براي انسان دور از ذهن و غير قابل درك است و بسياري از ما از آنها غافل هستيم.
جنگل ها به عنوان يكي از سيستم هاي حياتبخش اين سياره، به عنوان تامين كننده حيات دشت ها و موجودات اراضي كشاورزي، به عنوان منبع اقتصادي و كانون معيشت جوامع انساني، به عنوان زيستگاه حيات وحش و نيز به عنوان يك گنجينه ژنتيك ارزشمند و گرانبها، ثروت بي نظيري براي بيوسفر (زيست كره) سياره زمين به شمار مي روند و از بين رفتن اين منابع و در پي آن، خدمات و سرويس هاي بوم شناختي آنان، مي تواند حتي چشم انداز حيات را روي اين كره دستخوش عميق ترين تغييرات سازد.
آمارهاي موجود، نشانگر آن است كه هنوز هم ارتباط بسيار نزديك و تنگاتنگي ميان فشار جمعيت و جنگل زدايي وجود دارد. تحليلگران موسسه جهاني منابع برآورد مي كنند چراي بيش از اندازه و افسارگسيخته دام ها و نيز جمع آوري بيش از حد چوب براي مصارف سوختي كه اغلب عملكردهاي جمعيتي رشد يابنده اند، در حال تخريب 14 درصد از جنگل هاي بكر در معرض تهديد در جهان است. همچنين نتايج بررسي هاي موسسه كشاورزي و خواربار سازمان ملل متحد (فائو) نيز گواهي بر اين واقعيت است كه بين سالهاي 1961 و 1994، در 16 كشور آسيايي رابطه منطقي و متناظر يك به يك ميان رشد جمعيت و مصرف چوب به عنوان سوخت وجود داشته است. از سوي ديگر، بين جنگل زدايي ناشي از تقاضاي محصولات جنگلي و افزايش مصرف سرانه در دهه هاي اخير نيز رابطه تنگاتنگي مشاهده مي شود. براي مثال، از سال 1961 ميلادي تاكنون، مصرف جهاني كاغذ و مقوا به ازاي هر دو نفر، حدود سه برابر افزايش يافته و بيشترين افزايش آن در كشورهاي مرفهي بوده كه رشد جمعيت آنها اندك يا حتي ثابت بوده است. در واقع ژاپن، اروپا و آمريكاي شمالي با دارا بودن 19 درصد از جمعيت جهان، 63 درصد كاغذ و مقواي جهان و نزديك به نيمي از چوب صنعتي آن را مصرف مي كنند.
اگر جمعيت و مصرف زياد، جنگل ها و منابع جنگلي جهان را ببلعد، كاهشي كه در اثر آن در ميزان خدمات و سرويس هاي بوم شناختي و زيستي جنگل ها پديد مي آيد، به نوبه خود از ظرفيت كشورها براي حمايت از جمعيت خود خواهد كاست. جنگل ها زيستگاه اصلي بسياري از گونه هاي حيات وحش زمين هستند؛ به طوري كه فقط جنگل هاي گرمسيري افزون بر 50 درصد از گونه هاي گياهي و جانوري را درون خود جاي داده اند. اين جنگل ها همچنين به عنوان انبار ذخيره كربن عمل مي كنند و در تنظيم وضعيت اقليمي و الگوهاي آب و هوايي اين سياره نقشي كليدي و موثر دارند.
در واقع، جنگل زد ايي سبب انتشار و آزاد شدن مقادير عظيمي كربن مي شود و بر اساس برآورد هاي انجام شده، يك چهارم كربن منتشره در جو زمين از پاكتراشي جنگل ها سرچشمه مي گيرد و اين انتشار نيز پيامدها و آثار منفي خود را به دنبال مي آورد.
صدمه و آسيب ديدن اين خدمات و سرويس هاي بيولوژيك ارزشمند، پايداري و سازگاري محيط زيست جهاني كه اقتصاد و جمعيت دنيا به آن وابسته است را به طور چشمگيري تضعيف مي كند و افزون بر آن، خدمات ويژه جنگل ها به مردم و جوامع محلي مانند مهار فرسايش، فراهم كردن مداوم آب در طول فصول باراني و خشك سال و نيز تنظيم بارش باران از بين خواهد رفت و زيان هنگفتي گريبان بشر را خواهد گرفت.
اين ثروت سبز در واقع به تمامي زيستمندان اين سياره تعلق دارد و انسان فقط يكي از صاحبان و بهره بردارهاي آن به شمار مي رود. جنگل ها ثروتي براي همه انسان ها هستند و در عين حال به هيچ كدام از ما تعلق ندارند. بشر تنها مي تواند سهمي از برداشت و بهره برداري پايدار و غير مخرب را از اين منابع نصيب خود سازد و مابقي را به آيندگان و ديگر گونه هاي زنده اين كره واگذارد.

دنياي شگفت انگيز كوسه ها
004293.jpg
علي قريشي - آشنايي اكثر مردم با كوسه ها عموما محدود به روايت هايي از كوسه هاي آدمخوار مي شود كه غالبا از نوع كوسه هاي سفيد يا گاوي هستند. با اين حال نبايد از نظر دور داشت كه اين شكارچيان زير آب از تنوع بسزايي در رنگ، اندازه و خصوصيات نوعي برخوردارند. اكثر كوسه ها نه تنها آدمخوار نيستند، بلكه حتي اندازه آنها از يك متر هم تجاوز نمي كند و براي دفاع از خود در برابر ديگر شكارچيان دريا مجبورند از تكنيك هاي خاصي بهره ببرند. شايد بهتر باشد براي شناختن اين موجودات شگفت انگيز، نگاهي اجمالي به انواع معروف تر آنها و خصوصياتشان داشته باشيم:
۱ ) كوسه تنبل: اين كوسه ها كاري نمي كنند جز پرسه زدن در اقيانوس با سرعتي كمتر از 5 كيلومتر در ساعت و جست و جو براي غذا. آنها حتي زحمت جويدن غذا را نيز به خود نمي دهند و در حالي كه با دهان عظيم گشاده خود شنا مي كنند، 5/1 ليتر آب را در طول روز فيلتر مي كنند و پلانكتون ها، تخم ماهي ها و ديگر ذرات ريز خوراكي معلق را جدا كرده و مي بلعند. با توجه به زندگي فوق العاده آرام آنها جاي تعجب ندارد كه دوره بارداري براي نوع ماده در حدود 5/3 سال به طول مي انجامد.
۲ ) كوسه سفيد بزرگ: اين نوع كوسه كه با فيلم آرواره ها در بين آدميان به شهرت رسيد، يك اسطوره و در عين حال يك كابوس به شمار مي رود. اگرچه آنها با 3 هزار دندان تيز، حدود 7 متر طول و قريب به 2/3 تن وزن (بزرگترين شكارچي اقيانوس) تنها 5 تا 10 بار در سال ممكن است به انسان ها حمله كنند. (براي مثال از ميان 55 گزارش حمله كوسه ها به انسان در سال 2003 ميلادي) بايد به خاطر سپرد برخي از اين حمله ها به دليل اشتباه كوسه در شناسايي شكارش است، چرا كه بدن انسان در حال شنا كردن از ديد كوسه ها به سيل يا شير دريايي شباهت زيادي دارد.
۳) كوسه نهنگي: اين كوسه نه تنها در نوع خود بزرگترين است، بلكه عظيم ترين ماهي اقيانوس هاست و در عين حال براي انسان كاملا بي خطر است. مانند اكثر انواع ديگر كوسه ها، نوع ماده بزرگتر و طول آن 10 متر است. وزنش نيز به 12 تن مي رسد. بدن اين كوسه از پوستي با ضخامت 10 سانتيمتر پوشيده شده و پهناي دهانش در حالت باز قريب به 4/1 متر است. او داراي بيش از 3 هزار دندان ريز بلا مصرف است، چرا كه اين كوسه نيز با فيلتر كردن آب از موجودات ريزي همچون پلانكتون ها تغذيه مي كند.
۴) كوسه هفت آبششي : اين كوسه ها به خاطر داشتن سرعت بالا و شكارهاي بزرگ شهرتي ندارند، ولي آنها نزديكترين نوع نسبت به گذشتگان كوسه ها در يكصد هزار سال پيش هستند. برخلاف ديگر انواع، آنها در هر طرف بدن به جاي 5 آبشش، از 7 عدد بهره مي برند كه دليل انتخاب اين نام براي آنها همين مسئله است. آنها معمولا گروهي به شكار پستانداران بزرگ زير آب مي روند و به حمله از پشت سر شهرت دارند.
۵)كوسه ماكو باله كوتاه: با سرعتي بالغ بر 100 كيلومتر در ساعت اين كوسه ها در صدر زنجيره غذايي زير آب قرار مي گيرند. آنها از سريعترين ماهي هاي تن، دولفين ها يا حتي ديگر كوسه ها تغذيه مي كنند. اين كوسه ها در عين سريع بودن قادرند تا ارتفاع 6 متري از سطح آب به بيرون بجهند.
۶) كوسه ببري: كوسه ببري هر چه را كه سر راهش باشد مي بلعد. لنگه هاي كفش، سگ هاي خانگي، گواهينامه رانندگي، قطعاتي از بدن هاي گاو و آهو، زره قرون وسطايي و حتي يك مرغداني كامل به همراه قطعات بازمانده از مرغان از جمله مواردي هستند كه تاكنون در شكم اين جانوران يافت شده اند! كوسه ببري قريب به 4 متر طول دارد و طي روز حدود 80 كيلومتر را در زير آب در انزوا مي پيمايد. اين جانور به سطل آشغال درياها شهرت دارد.
۷) كوسه آبي: اين كوسه به طور قطع علاقه وافري به گردش دارد و طبيعتش ناآرام است. مهاجرت ساليانه 6 هزار و 400 كيلومتري اين جانور نشان از اين واقعيت دارد. اين مهاجرت طولاني طبعا انرژي زيادي را طلب مي كند و همين دليلي است بر اشتهاي بيش از حد اين شكارچي ها. آنها به طور متوسط 5/2 متر طول دارند و نوع ماده بين 25 تا 50 بار زاد و ولد مي كند، هر چند اين رقم به 135 بار نيز رسيده است!
۸) كوسه گاوي (خطرناكترين نوع): متخصصان معتقدند كه بيشتر حملات كوسه ها به انسان كه به نام كوسه هاي سفيد ثبت مي شوند در واقع به عهده كوسه هاي گاوي است. آنها در انتخاب غذاي خود سهل انگارترند و نزديك تر به ساحل شنا مي كنند و مدت زيادي را در آبهاي شيرين مي گذرانند. اين كوسه ها سابقه حمله به شناگران در رودخانه هاي نزديك بغداد را دارند و حتي تا 4 هزار كيلومتري بالاي رود آمازون نيز يافت مي شوند. جالب آنكه آنها در آبهاي صاف آرام ترند و معمولا غواصان بدون وقوع حادثه خاصي با آنها رو به رو مي شوند.
۹) گربه كوسه پلنگي: گذشته از سبيل هاي جالب و طرح سايه روشن چشمگير بدنشان، اين كوسه ها به دلايل ديگري نيز مورد علاقه غواصان هستند. آنها عادت دارند در هنگام خطر حلقه زده و چشمان خود را زير دمشان مخفي كنند و به همين دليل به كوسه هاي خجالتي شهرت دارند. دانشمندان معتقدند اين حركت كوسه هاي پلنگي جهت بزرگنمايي در برابر شكارچيان است كه با در نظر گرفتن جثه كوچك آنها (زير يك متر) بعيد به نظر نمي رسد. اين حركت همچنين باعث مي شود آنها به آساني بلعيده نشوند، ولي در عين حال در اين حالت كوسه هاي پلنگي شبيه يك كيك خامه اي زير دريايي خواهند بود!! 
۱۰) كوسه خالخالي دندان كج: قانون طبيعت در مورد اين نوع كوسه ها بسيار ظالمانه است و آنها شيوه اي عجيب و حتي مي توان گفت بي رحم براي توليد مثل را در پيش مي گيرند تا مطمئن شوند تنها قوي ترين نوزاد بقا خواهد داشت. در اين روش كوسه ماده دو سري تخم بارور شده در دو محفظه جداگانه رحم خود پرورش مي دهد. در هر محفظه اولين جنين پرورش يافته، بقيه جنين ها و تخم ها را خواهد خورد و بدين ترتيب كوسه ماده تنها به اين دو بازمانده كه قويي ترين جنين ها هستند تولد مي بخشد.

سلامت
نخوريد و زنده بمانيد
آرش صوفي وند- كاهش جزئي در كالري دريافتي روزانه نيز مي تواند باعث افزايش عمر شما شود .كمتر كسي پيدا مي شود كه با چند سال عمر بيشتر مشكلي داشته باشد البته به شرط اينكه آن چند سال به سلامت سپري شود. متاسفانه تنها راه شناخته شده براي افزايش عمر همراه با سلامت، كاهش كالري دريافتي است . نتايج مطالعاتي كه آغاز آن به دهه 1930 برمي گردد نشان مي دهد كه كاهش قابل توجه (حدود 50 درصد) در ميزان كالري دريافتي درهر جانوري از سگ گرفته تا كرم، منجر به افزايش طول عمر بين 30 تا 70 درصد مي     شود . البته انسان ها شباهت چنداني به سگ يا كرم ندارند و شايد به همين دليل است كه خيلي از ما علاقه اي به رژيم هاي كم كالري نشان نمي دهيم تا ببينيم اين نظريه در مورد ما هم درست است يا خير . خيلي ها مي گويند اگر از اين همه لذت صرف نظر كرديم و عمرمان هم طولاني نشد چه مي شود؟
خبر خوب براي اينگونه افراد اين است كه مي توانيد كيكي كه در يخچال داريد را يا دست كم 95 درصد آن را بخوريد و عمرتان نيز طولاني تر شود.
محققان در دانشگاه كاليفرنيا اعلام كردند كه با كاهش فقط 5 درصد در ميزان كالري دريافتي، طول عمر افراد به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد.
البته تحقيقات اين محققان روي موش ها انجام شده است اما با توجه به تحقيقات و مطالعات فراوان ديگر در اين زمينه مي توان به اين نتيجه رسيد كه احتمالا انسان ها هم شامل اين مطلب مي شوند. نكته ديگر در مورد اين تحقيق اين است كه رژيم بايد در روزهاي غير متوالي اعمال شود. اينكه چرا رژيم كم كالري در هرحيواني باعث افزايش طول عمر مي شود، هنوز مشخص نيست اما به نظر مي رسد كه چنين رژيمي باعث مي شود تا سلول ها منابع غذايي را كه براي رشد نياز دارند دفع كنند و در نتيجه روند تقسيم سلولي كند شود. يكي ديگر از نتايج كندشدن تقسيم سلولي، جلوگيري از رشد تومورهاي سرطاني است.
البته اين فقط يك نظريه است و به طور عملي هنوز ثابت نشده كه كاهش كالري دريافتي باعث كندي در تقسيم سلولي مي شود. دكتر هلرستاين و همكارانش در اين تحقيق از روش آب سنگين استفاده كردند تا بتوانند تقسيم سلولي را مشاهده كنند. آنها ابتدا اجازه دادند تا موش ها هر چقدر كه مي  خواهند بخورند، سپس گروهي از موش ها را جدا كردند و به آنها اجازه دادند تا فقط 95 درصد از همان مقدار را بخورند. سپس با كمك شيوه آب سنگين به مشاهده روند تقسيم سلولي پرداختند و با كمال تعجب دريافتند كه تقسيم سلولي در موش هايي كه رژيم گرفته بودند 37 درصد كند تر از موش هايي بود كه هر چقدر مي خواستند مي خوردند.
البته رژيم موش ها به كاهش ميزان كالري ختم نمي شد. رژيم آنها در روزهاي مختلفي اعمال مي شد به اين معني كه يك روز هر چقدر مي خواستند مي خوردند و روز ديگر گرسنگي مي كشيدند. دلايل مختلفي براي اين كار وجود داشت. اول اينكه در طبيعت نيزحيوانات اينگونه غذا مي خورند يعني بعضي روزها كه غذا پيدا كنند تا آنجايي كه بتوانند مي خورند، روزهاي ديگر كه چيزي گيرشان نيايد، گرسنگي مي كشند . بنابراين معتقد بودند اگر از چنين متابوليسمي كه در طبيعت وجود دارد تقليد كنند، به نتايج بهتري مي رسند.
دليل ديگر آنها اين بود كه به عقيده يكي ديگر از اعضاي تيم تحقيق دكتر هلرستاين، براي مردم خيلي آسانتر است كه هر چند وقت يك بار كمتر بخورند تا اينكه هر روز و هميشه كمي از مقدار هميشگي غذاي خود كم كنند.
ممكن است مردان و زنان امروزي كه غذاهاي متنوع و تبليغات وسوسه كننده آنها را احاطه كرده به اين راحتي زير بار گرسنگي كشيدن يك روز در ميان نروند، اما اگر چنين نظريه اي ثابت شود يعني همان كاري كه دكتر هلرستاين مشغول آن است (ثابت كردن اينكه كاهش رشد سلولي به معني افزايش طول عمر است). ممكن است در آينده افراد كهنسال بيشتري را در خيابان ببينيم.

بازتاب
توضيح يك گزارش
در صفحه 21 روز 17 ارديبهشت ماه مطلبي باعنوان «از شمار دو چشم يك تن كم» به چاپ رسيد كه به زندگي و خدمات علمي مرحوم ناصر گيتي، پدر فارماكولوژي ايران اختصاص داشت.
دكتر خسرو گيتي برادر ايشان توضيحاتي در خصوص آن نوشته و براي ما ارسال كرده اند كه از نظرتان مي گذرد.
الف- محتويات آرشيو شخصي دقيق و كامل زندگي علمي برادرم مويد اين قسمت از مقاله نيست كه برادرم هر ساله مورد تقدير «دانشگاه فرانسه» قرار گرفته است.
ب - 1- انجمن فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران در تاريخ 18 آبان 1374 ضمن لوحه اي نقش دكتر ناصر گيتي را به عنوان بنيانگذار جامعه فيزيولوژي و فارماكولوژي ايران مورد تقدير قرارداده و سپس در آبان 1376 ايشان را به عنوان رئيس افتخاري انجمن مذكور انتخاب كرده است.
۲ - بنابر پيشنهاد شوراي علمي و تصويب بيست و پنجمين جلسه مجمع عمومي فرهنگستان علوم پزشكي، دكتر ناصر گيتي در سال 1376 به عضويت افتخاري فرهنگستان علوم پزشكي ايران انتخاب شده و تا پايان عمر از تمام مزاياي اين عضويت افتخاري بهره مند بوده است.
۳ - با ابتكار و اقدام جناب آقاي دكتر ايرج فاضل رئيس فرهنگستان علوم پزشكي در 15 آبان 1376 مراسم رسمي بزرگداشت دكتر ناصر گيتي در محل فرهنگستان برگزار شده كه تفصيل آن در روزنامه هاي وقت منعكس گرديده و به طور حتم در آرشيو روزنامه همشهري هم موجود است.بنابر توضيحات فوق بايد دانست كه خوشبختانه خدمات علمي و ايثارگرانه برادرم در زمان حيات او مورد توجه و قدرداني شايسته دو موسسه علمي صلاحيتدار كشورمان قرار داشته است.

خبر
004290.jpg
روبات هاي ويژه براي كهنسالان
شركت تويوتا اعلام كرد: روبات هاي ويژه اي را تا سال 2010 ميلادي روانه بازار خواهد كرد كه مي توانند براي مراقبت از افراد كهنسال و مسن، بسيار مفيد و موثر باشند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از توكيو، كاهش نرخ توليد و افزايش ميانگين سني جمعيت ژاپن، عامل اصلي برنامه ريزي اين شركت بزرگ خودروساز براي ساخت روبات هاي جديد اعلام شده است.
شركت تويوتا قصد دارد بزودي كميته ويژه اي را براي توسعه فن آوري هاي مورد نياز در روبات سازي تشكيل دهد.
004266.jpg
بيومتري در خدمت امنيت
اتباع 27 كشوري كه براي سفر كمتر از 90 روز به ايالات متحده آمريكا نيازي به دريافت ويزا ندارند، تا 27 اكتبر امسال بايد به گذرنامه هاي جديدي مجهز شوند كه داراي يك تصوير ديجيتالي و نيز يك تراشه كامپيوتري حاوي اطلاعات بيومتريك از فرد مورد نظر است.
به گزارش خبرگزاري رويترز از لندن، مقامات امنيتي ايالات متحده هم اكنون دستگاه هاي اسكن كننده عنبيه چشم را در مبادي ورودي اين كشور مستقر كرده اند تا به وسيله آن بتوانند اطلاعات غيرقابل تحريفي از مسافران به دست آورند.
صفات بيومتريك شامل برخي صفات سنجش پذير مانند ابعاد گوناگون بدن و نيز برخي ويژگي هاي منحصر به فرد مانند نقش عنبيه، نقش دقيق اثر انگشتان و مانند آنهاست.
004269.jpg
خانه هاي ضد سونامي
گروهي از مهندسان سرگرم انجام تحقيقات لازم براي طراحي خانه هاي مقاوم در برابر كسونامي» هستند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، در فاصله نه چندان زيادي پس از وقوع حادثه ناگوار سونامي در دسامبر سال ميلادي گذشته، گروهي از مهندسان ساختمان از لندن راهي سريلانكا شده اند تا با بررسي اين منطقه، بتوانند ارزيابي دقيقي از مقاومت خانه ها در برابر وقوع چنين حادثه اي به عمل آورند. بر پايه اين گزارش، ديدار از خانه هاي فروريخته و تخريب شده و نيز خانه هايي كه با وجود وقوع سونامي همچنان سرپا و پا برجا هستند، به مهندسان كمك خواهد كرد كه بتوانند طراحي ويژه اي را براي خانه هاي مقاوم در برابر سونامي ارائه دهند.
همچنين گروهي از مهندسان موسسه فن آوري ماساچوست (MIT) آمريكا نيز سرگرم انجام كار مشابهي براي مقاوم سازي منازل در مقابل چنين حوادث سهمگيني هستند.
004272.jpg
هجوم خرچنگ ها به استراليا
هجوم 50 هزار خرچنگ به خليج ملبورن، دانشمندان استراليايي را شگفت زده كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بيش از 50 هزار خرچنگ عنكبوتي به خليج ملبورن هجوم آورده و در مساحتي به وسعت زمين فوتبال تجمع كرده اند. خرچنگ هاي عنكبوتي حدود 20 سانتيمتر طول دارند و با احتساب پاهاي باز شده، طول بدن اين جانوران به 40 سانتيمتر مي رسد.
بر اساس اين گزارش، علت اصلي اين هجوم دريايي هنوز روشن نشده است، اما برخي از دانشمندان وقوع اين پديده را با دوره زادآوري خرچنگ ها مرتبط مي دانند.

سفر و طبيعت
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |