سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۶
پل هايي كه نمي ميرند
004242.jpg
رودخانه و شهر به مثابه دو كالبد در يك روح هستند كه يكي بدون ديگري قادر به ادامه حيات نيست، يا به عبارتي پل هاي پاريس به مثابه روح در كالبد اين شهر سرزنده عمل مي كنند.كارشناسان، اين پل ها را الگوي طرح  هاي خويش قرار داده اند
آرش نهاوندي
مراكز اوليه تجمع انساني در ابتداي شكل گيري تمدن بشري اغلب در كنار رودخانه ها و مناطق حاصلخيز ساخته مي شد.
به مرور و با گذشت زمان شهرها توسعه يافتند و محدوده آنها به سمت ديگر رودخانه ها گسترش پيدا كرد. نياز به ارتباط ميان دو بخش شهر، ذهن بشر را به سوي ساخت پل بر امواج خروشان رودخانه ها سوق داد.
ساخت پل علاوه بر آنكه ارتباط انساني، تجاري، فرهنگي و اجتماعي ميان دو بخش شهر را تسهيل مي كرد، به دوران استفاده از قايق هاي كوچك براي برقراري ارتباط ميان دو كرانه رودخانه نيز پايان مي داد.
در واقع اين تحول كه در آن زمان به حق، شگرف تلقي مي شد، باب عصر نويني از شهرنشيني را كه در آن انسان با توجه به قدرت خلاقه ذهن خويش به شهرسازي مي پرداخت، به روي تمدن بشري گشود.
پل ها به رغم كاركرد خود در زمينه تسهيل در عبور و مرور شهروندان، جلوه زيبايي نيز به نماي ظاهري شهرها مي بخشند. اين جذابيت سبب ساز جذب توريست هاي زيادي به شهرهاي كهن براي ديدن پل هاي تاريخي مي شود كه از ميان اين شهرها مي توان به پاريس، كرسي نشين سرزمين گل هاي افسانه اي اشاره كرد.
در واقع پاريس را نمي توان بدون پل هاي زيبايش تصور كرد و اين پل هاي نمادين، در كنار آن بناهاي زيباي تاريخي هستند كه به پاريس هويت جهاني مي بخشند.
بناي اين پل ها بر رودخانه سن- شريان حياتي پاريس- باعث جريان سريع منابع مالي در شريان هاي اقتصادي پاريس، اين كهن شهر بزرگ اروپا شده است.
رودخانه و شهر به مثابه دو كالبد در يك روح هستند كه يكي بدون ديگري قادر به ادامه حيات نيست، يا به عبارتي بهتر پل هاي پاريس به مثابه روح در كالبد اين شهر سرزنده عمل مي كنند.
همين عوامل سبب شده است تا بسياري از كارشناسان و مهندسان شهرسازي، اين پل ها را الگوي طرح  هاي خويش قرار دهند. بسياري از كارشناسان نيز در طول دو سده اخير مطالعات جامعي را درباره اين تقاطع هاي اصلي پاريس به انجام رسانده اند.
به همين منظور شرح تعدادي از اين پل هاي تاريخي و زيبا، ضروري به نظر مي رسد.
۱ - پل آلكساندر سوم (Pont Alexandre III)
اين پل طي سالهاي 1866 تا 1898 ساخته شد و همزمان با برپايي نمايشگاه جهاني پاريس در سال 1900 افتتاح شد.
اين پل از آن جهت استثنايي است كه تنها با يك قوس - طاقي كه زير پل جهت استحكام بنا زده مي شود- ارتباط ميان دو كرانه رودخانه عريض سن را برقرار مي كند.
البته نماي اين پل با كنده كاري هاي زيبايي تزئين شده است. در واقع پل آلكساندر – كه به نام تزار روسيه نامگذاري شده است - زيباترين پل روي رودخانه سن در پاريس محسوب مي شود.
طول اين بناي باشكوه تنها 5/107 متر است. يكي از عواملي كه به اين پل جلوه اي ويژه مي بخشد، واقع شدن آن در نزديكي هتل انواليد- جايي كه آرامگاه ناپلئون بناپارت در آن قرار دارد- است.
۲ - پل هنرها (Pont des Arts)
اين پل در واقع ارتباط موزه و كاخ مشهور لوور را با كرانه ديگر رودخانه سن برقرار مي سازد. اين بناي فلزي در سال 1804 ساخته شد و در سال 1989 مورد بازسازي قرار گرفت.
امروزه اين پل و زمين هاي اطراف آن يكي از پاتوق هاي مورد علاقه هنرمندان و نقاشان پاريس است.
۳ - پل شارل دو گل (Pont charles de Gaulle)
پل شارل دوگل به ياد مارشال دوگل رئيس جمهور اسبق فرانسه در سالهاي 1993 تا 1996 ساخته شد. اين پل جديد خيابان هاي دلارايي و استرليتن را به هم متصل مي كند.
طراحي اين پل فوق العاده مدرن جالب ترين نكته اي است كه مي توان در آن مشاهده كرد.طراحي اين بناي بزرگ فلزي به شكل بال هواپيما چشم هر بيننده اي را خيره مي كند.
۴ - پل كنكورد (Pont de la Concorde)
اين پل از ميدان كنكورد منشعب مي شود و نماي زيبايي از كاخ بوربون را در برابر چشمان هر بيننده مشتاقي قرار مي دهد. ارابه هاي مرگ انقلاب فرانسه طي ماه هاي ترور هزار محكوم به اعدام را از طريق اين پل به ميدان كنكورد منتقل كردند، در واقع اين پل محل عبور انسان هاي فناپذير به سوي جهان باقي بود.
اين بناي تاريخي در سال 1791 ساخته شد.
۵ - پل ميرابو (Pont Mirabeu)
«اپولينر» معمار مشهور فرانسوي با ساختن اين پل نام خود را جادوانه كرد.
اين بناي زيبا در سال 1893 ساخته شد و به ياد ميرابو شاعر فرانسوي كه به رود سن و پل هايش عشق مي ورزيد، نامگذاري شد.
۶ - پل نهم (Pont Neuf )
اين پل قديمي ترين بنايي است كه تاكنون با عبور از كوران تاريخ بر رودخانه سن پابرجا مانده است. اين بناي تاريخي كه طي سالهاي 1578 تا 1604 ساخته شده، بزرگترين نشانه شكوه معماري فرانسه بر بستر رودخانه سن در سالهاي پاياني رنسانس و دهه هاي آغازين عصر باروك است؛ تركيبي از 5 قوس بزرگ و 7 قوس كوچكتر كه در نوع خود شاهكاري در عرصه معماري محسوب مي شوند، اين پل را بيش از چهار قرن در تاريخ فرانسه جاودانه و پابرجا نگه داشته اند.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان معماري و تاريخ نگاران برجسته،  اين پل بي نظيرترين بناي ساخت بشر، روي آب است.
۷ - پل رويال- سلطنتي (Pont Royal)
اين بنا در سالهاي 1685 تا 1696 ساخته شد و محلي بود كه جشن ها و مراسم سنتي در آن برپا مي شد.
اين بنا نيز همانند پل نهم از قديمي ترين پل هاي پاريس است. از اين پل مي توان كاخ و موزه لووز را از نمايي بسيار زيبا مشاهده كرد.
۸ - پل سولي (Pont Sully)
اين بنا در دوره جمهوري سوم و طي سالهاي 1874 تا 1876 در دو قطع مجزا و تماما از فلز ساخته شده است. اين پل از كرانه راست رودخانه سن داراي يك قوس 42 متري است كه توسط دو قوس كوچك 15 متري تكميل مي شود.
بخش ديگر پل كه از طول بيشتري برخوردار است،  به سه قوس بزرگ به ترتيب 46 متري، 49 متري و 46 متري تقسيم شده است.
لازم به ذكر است كه اين پل در محل تلاقي دو شاخه رود سن بنا شده و از اين رو از دو بخش مجزا تشكيل شده است كه هر كدام روي يك شاخه رودخانه قرار دارند.
شاخه سمت راست رودخانه از عرض كمتري برخوردار است، به همين دليل بخش اول پل طول كمتري نسبت به بخش دوم پل – كه روي شاخه عريض تر بنا شده است- دارد.

پيشخوان
004281.jpg
فيگارو
روزنامه فرانسوي زبان فيگارو به ادامه تحولات مربوط به قانون اساسي اتحاديه اروپايي پرداخته و از ديدار شرودروشيراك و اجلاسي براي بررسي بحران ناشي از راي منفي به قانون واحد اروپايي خبر داده است. همچنين بحث شروع به كار كابينه نخست وزير جديد فرانسه يعني دومينيك دوويلپن نيز در اين شماره قابل مشاهده است.
004278.jpg
ال موندو
روزنامه ال موندو تيتر و عكس اول خود را به تظاهرات مردم اسپانيا عليه ادامه مذاكرات دولت اسپانيا با گروه جدايي طلب اتا اختصاص داده است.
در اين تظاهرات كه با حضور شخصيت هاي سياسي مخالف دولت برپا شده بود، تظاهركنندگان در ميان شعارهاي خويش استعفاي خوسه لوپس رودريگس ساپاترو نخست وزير كنوني اسپانيا را به دليل ادامه مذاكرات با اتا خواستار شدند.

ذهن زيبا
هر كس براي برآوردن نياز مريضي بكوشد، مانند روزي كه از مادرش زاده شده از گناهانش بيرون مي آيد.
حضرت محمد (ص) 

چه زشت است براي مومن كه ميل و خواهشي داشته باشد كه او را ذليل مي كند.
امام صادق (ع)

كسي كه به همسايگان خود نيكي كند، خدمتكارانش زياد شوند.
حضرت علي (ع)

انسان هيچ وقت بيشتر از آن موقع خودش را گول نمي زند كه خيال مي كند ديگران را فريب داده است.
لار  شفوكو

شبكه
اين روزها برنامه هاي تبليغاتي نامزدهاي رياست جمهوري، جزو پرطرفدارترين برنامه هاي تلويزيون هستند. امروز ساعت 18 مي توانيد شاهد برنامه سخنراني اردشير لاريجاني از شبكه دوم باشيد. ساعت 19 نيز مصطفي معين در شبكه 4 حضور خواهد يافت و به سئوالات كارشناسان پاسخ خواهد داد. اما ساعت 19:45 محمود احمدي نژاد،  در شبكه اول به اعلام برنامه هايش مي پردازد. ساعت 21:45 نيز اكبر هاشمي رفسنجاني در شبكه اول حاضر خواهد شد. اما امشب مي توانيد قسمت جديد سريال ايراني همسفران را از شبكه سوم تماشا كنيد. اين مجموعه حدود ساعت 20:15 روي آنتن خواهد رفت. شبكه 2 حدود ساعت 21 فيلم سينمايي پخش خواهد كرد و شبكه يك نيز حدود ساعت 22:30 قسمت جديد مجموعه خارجي پرستاران را پخش مي كند. حدود ساعت 19 نيز قسمت ديگري از مجموعه بازخواني يك پرونده پخش خواهد شد.

ديدني ها
نمايشگاه آثار استادان خوشنويسي
نمايشگاه آثار دو نفر از استادان برجسته خوشنويسي معاصر ايران 16 خردادماه در نگارخانه سيحون تهران گشايش يافت. غلامحسين اميرخاني و مجتبي ملك زاده دو نفر از برجسته ترين استادان خوشنويسي ايران، در اين نمايشگاه مجموعه اي از زيباترين و درعين حال جديدترين آثار هنري خود را كه تاكنون به معرض نمايش عموم درنيامده است عرضه مي كنند. استاد غلامحسين اميرخاني كه بنيانگذار انجمن خوشنويسان ايران به شمار مي رود، پس از سالها دوري از محيط هاي نمايشگاهي، آثار نستعليق خود را كه مجموعه اي از اشعار، آيات قرآني و كلمات قصار بزرگان را شامل مي شود براي نخستين بار در اين نمايشگاه عرضه مي كند.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |