يكشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۰ - Jun 12, 2005
رسيدن به جايگاه اول علمي و فناوري در منطقه آسياي جنوب غربي
اهداف نخستين سند توسعه آموزش عالي اعلام شد
004377.jpg
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تهيه و تدوين نخستين سند توسعه آموزش عالي كشور خبر داد.
دكتر حسن خالقي با اعلام اين خبر افزود: در اين سند، علاوه بر مستند شدن عملكرد سيستم آموزش عالي كشور، برنامه ها و اولويت هاي اين سيستم براي گسترش و توسعه كمي و كيفي در پنج سال آينده پيش بيني شده است.
وي گفت: در نخستين سند ملي توسعه بخش آموزش عالي كشور علاوه بر بررسي، شناسايي و معرفي امكانات، قابليت ها، محدوديت ها و تنگناها، اهداف آرماني و كيفي آموزش عالي پيش بيني و پيشنهاد شده است. در اين سند نقش و جايگاه آموزش عالي در تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله، اهداف آموزش عالي، سياست ها و اولويت هاي استاني در توسعه آموزش عالي و اقدام هاي اساسي آن بررسي شده است.
دكتر خالقي افزود: اين سند پس از برگزاري جلسات مكرر و بررسي در حوزه معاونت آموزشي، سمينار معاونان آموزشي و روساي دانشگاه هاي كشور تدوين و به تصويب نهايي شوراي گسترش آموزش عالي رسيده است.
وي در ادامه در تشريح اين سند، با بيان اينكه در اين سند امكانات، قابليت ها، محدوديت ها و تنگناهاي توسعه آموزش عالي بررسي شده است، گفت: سلامت فضاي فرهنگي نظام آموزش عالي، وجود دانش آموختگان توانمند و علاقه مند به آموزش و پژوهش در داخل و خارج كشور، وجود داوطلبان باهوش، مستعد و داراي خلاقيت و نوآوري، وجود شيوه هاي متنوع براي دسترسي به آموزش عالي، روند رو به رشد حضور دانشگاهيان در مجامع علمي و بين المللي، امكان ارايه آموزش مداوم براي دانش افزايي جامعه علمي كشور (دوره هاي مكمل و كوتاه مدت) و ديدگاه حمايتي سازمانهاي جهاني مانند يونسكو از توسعه آموزش عالي برخي از امكانات و قابليت هاي آموزش عالي است.
دكتر خالقي درباره اهداف آرماني نخستين سند ملي توسعه آموزش عالي كشور به ايسنا گفت: دستيابي به جامعه برخوردار از ويژگي دانش پيشرفته و توانا در توليد علم و فناوري، دستيابي به جايگاه اول علمي و فناوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربي و دستيابي به جامعه توسعه يافته متكي بر اصول اخلاقي، ارزش هاي اسلامي و هويت ملي جزو اهداف آرماني آموزش عالي در سند توسعه است.
وي با اشاره به اهداف كيفي سند توسعه آموزش عالي مرتبط با اهداف آرماني، تصريح كرد: كارآمد كردن نظام آموزش عالي، توسعه منابع انساني، توسعه دسترسي به آموزش عالي و كارآمد كردن نظام حمايت مالي از دانشگاهيان مبتني بر ديدگاه عدالت اجتماعي، حمايت ويژه از آموزش هاي مرتبط با فناوري هاي نو و پيشرفته، حمايت از استعدادهاي فني پژوهشي و تقويت روحيه كار و ابتكار و كارآفريني، تقويت نهضت نرم افزاري و توسعه مرزهاي دانش، گسترش و تعميق معرفت ديني، روحيه خودباوري، پويايي فكري، التزام اجتماعي و ارتقاي بهداشت رواني و جسماني دانشگاهيان برخي از اين اهداف است.
به گفته دكتر خالقي،  توسعه آموزش عالي متناسب با نيازهاي كشور و گسترش آموزش پزشكي مبتني بر نياز جامعه و در پي آن تدوين طرح نيازسنجي آموزش كشور،  تدوين طرح جامع توسعه آموزش هاي علمي- كاربردي، تدوين برنامه درسي در مقاطع و رشته هاي جديد، تدوين طرح بازنگري اهداف آموزش پزشكي جامعه نگر براي تامين منابع انساني مورد نياز در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز الزامي است.
وي تقويت نظام حمايت مالي از دانشجويان، اعضاي هيات علمي و كاركنان و ارتقاي منزلت اعضاي هيات علمي را منجر به كارآمد كردن نظام حمايت مالي از دانشگاهيان كشور دانست و گفت: تدوين طرح تقويت صندوق رفاه دانشجويان نظام آموزش دولتي و غيردولتي، پشتيباني از مشاركت بخش خصوصي در اداره امور صنفي، تشكيل بانك دانشگاه و تدوين طرح منزلت جايگاه اجتماعي اعضاي هيات علمي در اين راستا بسيار مؤثر خواهد بود.
وي در ادامه تقويت نهضت نرم افزاري و توسعه مرزهاي دانش را با توسعه رشته هاي علوم اسلامي، علوم انساني و هنر و توسعه دوره هاي تحصيلات تكميلي مرتبط دانست و بيان كرد:  تقويت طرح ايجاد كرسي هاي علوم اسلامي و علوم انساني، تمهيد تسهيلات خاص براي توسعه رشته هاي هنر، ترغيب دانشگاه ها به توسعه دوره هاي دكترا و كارشناسي ارشد، تشويق دانشگاه ها به همكاري هاي علمي با مراكز علمي خارجي و تدوين و پياده سازي طرح جامع «پسادكترا» به تقويت نهضت نرم افزاري و توسعه مرزهاي دانش كمك زيادي مي كند.
دكتر خالقي همچنين ارتقاي آگاهي دانشگاهيان نسبت به معارف اسلامي، فرهنگ و ظرفيت هاي ملي، نهادينه كردن نگرش علمي، فرهنگي و التزام اجتماعي در ميان دانشگاهيان و بهبود رفتارهاي فردي و اجتماعي دانشجويان و افزايش اميد به آينده را در گسترش و تعميق معرفت ديني، روحيه خودباوري و التزام اجتماعي مؤثر دانست .

سازمان سنجش اعلام كرد:
اعلام زمان توزيع كارت ورود به جلسه آزمون سراسري
سازمان سنجش اعلام كرد آزمون سراسري ورودي دانشگاهها روزهاي ۹ ۱۰،و۱۱ تيرماه برگزار خواهد شد
004374.jpg
يك ميليون و ۷۱۰ هزار داوطلب ورود به دانشگاه هاي سراسري فقط ۱۸ روز مهلت دارند تا براي شركت در كنكور آماده شوند. بيشترين داوطلبان كنكور به ترتيب در ۳ گروه علوم انساني، گروه علوم تجربي و گروه علوم رياضي قرار دارند. كارت ورود به آزمون سراسري در روزهاي ۶ و ۷ تيرماه توزيع خواهد شد و آزمون سراسري روزهاي ۹ ، ۱۰ و ۱۱ تيرماه در ۵ گروه آزمايشي برگزار مي شود.
مهر: كارت ورود به آزمون سراسري سال ۸۴ در روزهاي دوشنبه و سه شنبه ۶ و ۷ تيرماه در حوزه هاي توزيع كارت ميان داوطلبان شركت كننده در آزمون هاي ۵گانه به صورت همزمان در سراسر كشور توزيع مي شود .
دكتر حسين پور كاظمي با بيان اين مطلب گفت: در آزمون سراسري سال جاري يك ميليون و ۷۱۰ هزار داوطلب در ۵ گروه آزمايشي هنر، زبانهاي خارجي ، علوم انساني، علوم تجربي و علوم رياضي و فني ثبت نام كرده كه هر يك از داوطلبان در دو و يا سه گروه آزمايشي شركت خواهند كرد.
وي افزود: گروه آزمايشي هنر با ۳۱هزار و۸۹۵ داوطلب كمترين متقاضي شركت كننده و گروه آزمايشي علوم انساني با ۵۳۲ هزار و ۷۷۳ داوطلب بيشترين متقاضيان شركت كننده را داشته است .
وي خاطر نشان كرد : همچنين در آزمون گروه آزمايشي زبانهاي خارجي ۳۵ هزارو ۷۰۰ داوطلب ، گروه علوم رياضي و فني حدود ۳۸۰ هزار داوطلب و در گروه آزمايشي علوم تجربي نيز حدود ۴۳۰ هزار داوطلب شركت خواهند كرد .
وي اظهار داشت : آزمون علوم رياضي صبح و آزمون هنر بعد از ظهر پنجشنبه ۹ تيرماه ، آزمون علوم تجربي صبح و آزمون زبانهاي خارجي بعد از ظهر جمعه ۱۰ تيرماه و آزمون علوم انساني نيز صبح روز شنبه ۱۱ تيرماه در سراسر كشور بطور همزمان برگزار مي شود .
معاون سازمان سنجش آموزش كشورگفت: آزمون سراسري سال ۸۴ ، در روزهاي پنج شنبه ، جمعه و شنبه ۹ ، ۱۰ و ۱۱ تيرماه در گروههاي آزمايشي ۵ گانه به طور همزمان در سراسر كشور برگزار مي شود و همچنين كارت ورود به آزمون نيز هفته آينده در روزهاي دو شنبه و سه شنبه ۶ و ۷ تيرماه در حوزه هايي كه روز دو شنبه ۲۳ خردادماه در نشريه پيك سنجش منتشر مي شود ، به اطلاع داوطب خواهد رسيد.
دكتر پوركاظمي در خصوص داوطلبان شركت كننده در آزمون امسال افزود : ۶۱ درصد داوطلبان شركت كننده در آزمون سراسري امسال را دختران و۳۹ درصد را پسران تشكيل مي دهند و در مجموع تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته بيش از ۴۰۰ هزار نفر كاهش داشته است.
وي تصريح كرد: آزمون امسال همانند سال گذشته برگزار مي شود و سئوالات مطرح شده از آن نيز از كتب ترمي واحدي و سالي واحدي خواهد بود و از سال آينده تنها از كتب سالي واحدي سئوالات مطرح مي شود.

پرداخت وام به كارفرمايان در ازاي استخدام  ايثارگران
گروه اجتماعي: به آن دسته از كارفرماياني كه حداقل پنج سال ايثارگري را به استخدام خود دربياورند، تا سقف پنج ميليون تومان وام اشتغال تعلق مي  گيرد.
محمدتقي شريعتي، معاون تعاون و امور اجتماعي بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: بر اساس مجوز شوراي عالي اشتغال، دفتر اشتغال و خودكفايي بنياد شهيد اقدام به شناسايي كارفرمايان مي  كند.
وي تصريح كرد: اين دفتر با شناسايي كارفرمايان واجد شرايط، پنج ميليون تومان وام اشتغال براي پنج سال و با كارمزد ۵/۱ درصد در اختيار اين كارفرمايان قرار مي  دهد.
شريعتي خاطرنشان كرد: تاييد صلاحيت اين كارفرمايان در سطح استان، به عهده كميته فني است كه بايد صلاحيت مديريتي و توان اجرايي آنان تاييد شود. وي در پايان تصريح كرد: طرح پرداخت وام به كارفرمايان در ازاي استخدام ايثارگران از سه سال پيش آغاز شده و اگر در سال جاري دولت اين طرح را تصويب كند، براي چهارمين سال پياپي اجرا خواهد شد.

آزادي زندانيان براي شركت در انتخابات
فارس: مدير كل روابط عمومي سازمان زندانها گفت تمامي زندانيان كشور مي توانند در زمان انتخابات به صندوق هاي سيار اخذ راي درون زندانها مراجعه و در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري شركت كنند.
مظفر الوندي افزود: كميته اجرايي انتخابات رياست جمهوري بر اساس حوزه هايي كه بايد در آن اخذ راي صورت گيرد به زندانهاي سراسر كشور مراجعه و نسبت به اخذ راي زندانيان اقدام مي كنند.
وي خاطر نشان كرد: زندانيان كشور هميشه در تمامي صحنه هاي انتخابات حضور داشته و در انتخابات نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز حضوري فعال خواهند داشت.

رشد ۱۱ درصدي يارانه هاي دانشجويي
امسال دانشجويان ۲۰۰ ميليارد ريال وام مي گيرند
فارس: رئيس صندوق رفاه دانشجويان از اعطاي ۲۰۰ ميليارد ريال وام  به دانشجويان خبر داد.
حميد خوش گفتار گفت: براي سال ۸۴ حدود ۳۹۵ ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده كه از اين اعتبار حدود ۲۰۰ ميليارد بابت پرداخت وام هاي دانشجويي، ۱۲۰ ميليارد مربوط به يارانه هاي دانشجويي و مابقي اعتباراتي است كه مربوط به تجهيز، بهينه كردن امكانات رفاهي، خوابگاه ها و غذاخوري دانشجويان در نظر گرفته شده است.
خوش  گفتار در مورد ميزان وام هايي كه به هر دانشگاه اعطا مي شود، گفت: وام هايي كه به دانشجويان داده مي شود شامل انواع مختلف ازدواج، كمك هزينه تحصيلي و... مي شود كه به هر دانشگاه بر اساس تعداد دانشجويان آن دانشگاه اين وام ها اختصاص مي يابد.وي با اشاره به اينكه دانشجويان مؤسسات غير دولتي و غير انتفاعي بر اساس ماده ۵۰ قانون برنامه چهارم تحت پوشش تسهيلات رفاهي صندوق رفاه دانشجويان قرار مي گيرند، گفت: آيين نامه اين كار تهيه و براي تصويب در هيأت امنا آماده است كه از مهرماه سال جاري به اجرا در خواهد آمد.
خوش گفتار از رشد ۱۱ درصدي يارانه هاي دانشگاه ها خبر داد و افزود: اين يارانه در جهت تهيه غذا، اياب و ذهاب، سرويس دهي به دانشجويان هزينه مي شود.

يادداشت
تعرفه بي تعرفه
امين فرزانه
(۱)- يك عضو شوراي عالي نظام پزشكي به خبرنگار مهر گفته است «سازمان نظام پزشكي تعرفه هاي پزشكي را پايين نمي آورد.»
- رئيس انجمن پزشكان متخصص داخلي ايران هم گفته است «مگر تا سال گذشته كه وزارت بهداشت تعرفه هاي پزشكي را تعيين مي كرد، وضعيت تعرفه ها درست بود؟ هيچ پزشكي تعرفه هاي تعيين شده از طرف وزارت بهداشت را قبول نداشت و پزشكان با توجه به خدماتي كه به بيماران ارائه مي دادند، ويزيت دريافت مي كردند.»
(۲)- رئيس كل سازمان نظامي پزشكي گفته است «مسئول تعيين تعرفه هاي پزشكي فقط سازمان نظام پزشكي است نه هيچ مرجع يا نهاد ديگر و اين سازمان هم تعرفه هايش را تعيين كرده و تغيير نمي دهد.»
- وزير بهداشت و درمان گفته است «تعرفه هاي پزشكي واقعي نيست و متناسب با درآمد و توانايي مالي مردم تعيين نشده و بايد اصلاح شود.»
- وزارت بازرگاني تعرفه هاي سازمان نظام پزشكي را غيرقانوني اعلام كرده و لغو كرده است.
- وزارت بهداشت اعلام كرده است تا زماني كه سرانه درمان كشور تعيين نشده، نمي توان تعرفه پزشكي را تعيين كرد. چرا كه تعرفه ها بايد مبنا داشته باشد و تعرفه هاي كنوني معلوم نيست بر چه مبنايي ارزيابي و اعلام شده است.
(۳) - يك نماينده عضو كميسيون بهداشت و درمان گفته است «تعرفه هاي پزشكي به نفع پزشكان است و استطاعت مالي مردم در نظر گرفته نشده است.»
- يك عضو ديگر كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفته است «به سازمان نظام پزشكي يك ماه مهلت داده ايم تا تعرفه هاي قبلي را اصلاح كند، وگرنه اختياري را كه به آنان داده ايم، سلب مي كنيم.»
نتيجه: اصلاً معلوم است چه خبر است؟ به سخنان رئيس انجمن پزشكان متخصص داخلي توجه فرمائيد؛ اصل صحبت و لب كلام را ايشان فرموده اند. به نظر مي رسد كه مابقي حرفها فقط براي درج در روزنامه ها خوب است.
بله؛ پزشكان براساس ارزيابي خودشان از كار خودشان- درست يا غلط اش را هم كسي نمي  تواند سر در آورد- از بيماران ويزيت مي گيرند يا در بيمارستانها بيمار بستري مي كنند و يا در آزمايشگاهها يا در راديولوژي ها و يا در هر جا كاري انجام مي دهند، خودشان هم تعرفه اش را تعيين مي كنند.
اصلاً تعرفه اي كه قابليت اجرا ندارد، تعيين كننده اش وزارت بهداشت باشد يا سازمان نظام پزشكي، چه ارزشي دارد؟

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |