يكشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۰ - Jun 12, 2005
سند توسعه تجارت الكترونيكي اجرايي مي شود
004371.jpg
گروه انفورماتيك: يكشنبه هفته گذشته سند توسعه تجارت الكترونيكي (تتا) در جلسه مسئولين وزارت بازرگاني با رئيس جمهور، از سوي وي تاييد و پس از جلسه امروز با دكتر عارف معاون اول رئيس جمهور، براي تصويب به هيأت وزيران رفته و تا دو ماه آينده براي اجرا به دستگاه ها ابلاغ مي شود.
مدير پروژه متا (مطالعه، امكان سنجي تجارت الكترونيكي ايران) در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب گفت: سند توسعه تجارت الكترونيكي دستاورد و ثمره مدت ها تلاش بر روي پروژه متا يعني مطالعه، امكان سنجي تجارت الكترونيكي ايران است كه از سوي تيم عملياتي پروژه از آبان سال گذشته كار بر روي آن با ساز و كار جديد و به روز رساني اطلاعات شروع شد كه نهايتاً اوايل ماه جاري به پايان رسيد.
دكتر موسي خواجويي افزود: وزارت بازرگاني و شخص وزير و همچنين معاونت برنامه ريزي وزارت بازرگاني به طور جدي پيگير پروژه ها هستند تا در نتيجه اجراي آنها، تجارت الكترونيكي در ايران محقق شود.
وي به مشكل اساسي در مسير تكامل پروژه متا و رسيدن به سند نهايي تتا اشاره و تصريح كرد: مشكل در ادبيات برنامه ريزي در بين مديران و دولتمردان كشور سبب شد كه كه گزارش هاي آماده شده در مرحله اول پروژه، مجدداً بازبيني و ادبيات آن تبديل به ادبيات برنامه ريزي سنتي متداول در بين مديران شود.
دكتر خواجويي اظهار داشت: تيم هاي متخصص خارجي كه ما را در پروژه متا همراهي كردند، مدل ها و استراتژي هاي خود را كه حاصل تجارب اقتصادي و كسب و كارشان در محيط الكترونيكي بود در گزارش ها اعمال كردند كه از سوي مديران داخلي با مشكلاتي مواجه شد.
مدير پروژه متا تصريح كرد: خوشبختانه نيروي جوان و مستعد ايراني در طول مرحله اول باعث شد با انتقال دانش به هر نحو ممكن تكنولوژي را به دست آورده و در مرحله بعد بتوانيم سريعاً اطلاعات و گزارش ها را به ادبيات برنامه  ريزي ايراني مبدل و به روزرساني كنيم.
وي در توضيح بنيادين متا و تفاوت با تتا گفت: مطالعات در متا خروجي اطلاعات داخل مركز و تتا بيانگر ساختار در ارتباطات بيروني است.
همچنين تتا شامل ۴۰ گزارش به همراه تجارب ادبيات برنامه ريزي كشور براي دوره هاي ميان مدت ۳ تا ۵ سال و يكساله و نگاه به سند چشم انداز ۲۰ ساله و قانون برنامه چهارم توسعه و اجراي مجدد و سريع متا براي به روزرساني راه كارهاست.
دكتر خواجويي با اشاره به اهميت امر مشاوره و استفاده از تجارب كشورهاي خارجي موفق در زمينه تجارت الكترونيكي اظهار داشت: ما در جريان اجراي پروژه متدولوژي كار تيم هاي خارجي يعني ابزار اصلي آنها را گرفتيم و معتقديم مشاوره در پيشرفت اقتصادي و كسب شيوه هاي موفق سازوكار كسب و كار و تجارت الكترونيكي بسيار موثر است.
وي در ادامه خاطرنشان ساخت: اين سند شامل بيش از ۸۰ اقدام تشريح شده براي كليه دستگاه هاي مرتبط با تجارت الكترونيكي و ۱۲ شاخص است كه ايمن سازي، آماده سازي، آموزش و پژوهش، بيمه يا گمرك، نظام مالياتي، زيرساخت هاي مخابراتي، بانكداري الكترونيكي، حقوقي، بازرگاني و نهادهاي پشتيبان از جمله آن است.
وي در ادامه به اركان و برخوردارشوندگان لحاظ شده در اين سند اشاره كرد و گفت: اركان شامل ۵ مورد به قرار قانون و مقررات، نهادهاي پشتيبان، مردم و فرهنگ، زيرساخت هاي فني و اقتصاد است كه از ميان آنها چهار مورد اول زيرساخت هاي ۱۲ شاخص مطروحه است و برخوردار شوندگان عبارت است از مخابرات، نفت و گاز، گردشگري، مالي (بورس، بيمه و بانكداري)، خودروسازي و شبكه توزيع يعني خرده فروشي و بازرگاني.
وي يادآور شد: زمان بندي سه ساله براي اجراي پروژه در نظر گرفتيم كه در ۶ ماهه اول مسأله جنبه آگاه سازي و در ۶ ماهه دوم بنگاه هاي خصوصي درگير كار شده و پس از اين كه طرح خود را آماده و مطالعات انجام دادند، در مدت ۲ سال آن را اجرايي و به نتيجه مي رسانند.
در اين سند ۶ صنعت به عنوان پايلوت در نظر گرفتيم كه پس از اجراي پروژه بقيه صنايع نيز در اين فضا قرار مي گيرند و شكل و استراتژي كلي معين است كه وزارت بازرگاني مشخص كرده است.
خواجويي به رابطه ميان اركان و برخوردارشوندگان و تجارت الكترونيكي پرداخته و گفت: اركان زير ساختار تجارت الكترونيكي است كه تا به وضعيت مطلوب نرسد نمي توانيم اين تجارت را به صورت جامع داشته باشيم و برخوردار شوندگان بايد در نهايت از تجارت الكترونيكي استفاده كنند كه اين موضوع برپايه هاي اركان شكل مي گيرد و زمان بندي سه ساله اركان را به سقفي مي رسانيم كه چرخه كامل تجارت الكترونيكي قابل اجرا باشد.
مدير پروژه تتا اظهار داشت: هدف از اجراي پروژه تتا پوشش نياز مسئولان برنامه ريز كشور براي داشتن يك خلاصه جامع و هدفمند از خروجي متا و همچنين حمايت پروژه ها و طرح هاي بنگاه هاي خصوصي در زمينه تجارت الكترونيكي و در نهايت تحقق كامل تجارت الكترونيكي در ايران است.
وي افزود: به همين منظور مركز توسعه تجارت الكترونيكي تشكيل مي شود تا در آن مديريت متمركز و يكپارچه ايجاد شده كه رئيس آن توسط وزير بازرگاني و به راي شوراي راهبردي زير مجموعه مركز تعيين مي شود.
خواجويي تصريح كرد: شوراي راهبردي مركز، متشكل از رؤساي دستگاه هاي مرتبط با تجارت الكترونيكي است و كميته هاي نظارتي نيز در دل آن ايجاد مي شود.وي در پايان گفت: بودجه پيش بيني شده از سوي كارشناسان متا براي ۳ سال اجراي آن حدوداً ۱۵۰ ميليارد تومان است كه در تمام مراحل دولت، راهبر و  سياستگذار و بخش خصوصي توليد كننده و مجري است.همچنين لازم به يادآوري است كه مركز تتا طرح ها و پروژه هاي تجارت الكترونيكي بخش خصوصي را حمايت مالي مي كند.

ويروس
پيام خودكشي مايكل جكسون، ويروس ويژه ويندوز
گروه انفورماتيك:  شركتهاي ايمني رايانه مي گويند يك ايميل كه ادعا مي كند مايكل جكسون خودكشي كرده، در حقيقت ويروسي مخصوص سيستم عامل ويندوز است.
طراحان اين پيام اميدوارند كه به دليل علاقه وافر به روند محاكمه اين خواننده آمريكايي به جرم اذيت و آزار كودكان، كاربران به دام بيافتند.
اين پيام قلابي حاوي نشاني وب سايتي است كه ظاهراً به يادداشت خودكشي جكسون منجر مي شود، اما هر كسي روي اين لينك كليك كند، با حمله ويروسي مواجه مي شود كه رايانه وي را در دسترس ديگران قرار خواهد داد.
اين پيام اولين بار در دهم ژوئن كشف شد ولي شركتهاي ضد ويروس مي گويند نسخه هاي زيادي از آن را در اينترنت ديده اند. مانند بسياري از ويروسهاي اخير ويندوز، اين پيام بدخيم از حقه هاي فني يا منفذها براي آلوده كردن رايانه ها استفاده نمي كند؛ در عوض كاربران را فريب مي دهد تا دستگاه شان را آلوده كنند.
اين پيام كه غلطهاي املايي زيادي دارد، ادعا مي كند جكسون در واكنش به فشار محاكمه خودكشي كرده است. قرار است حكم دادگاه محاكمه جكسون به زودي اعلام شود.
كساني كه روي لينك ارسالي كليك مي كنند تا يادداشت خودكشي را ببينند، اين پيام را مي گيرند كه سايت ميزبان شلوغ است.
كارول تيرولت، مشاور امنيتي شركت سوفوس مي گويد: «اين پيام شايد براي كساني كه خيال مي كنند حاوي پيام خودكشي مايكل جكسون است، عجيب نباشد.»
هنگامي كه اين ويروس مخفيانه به رايانه وارد مي شود، طراح ويروس به دستگاه هاي آلوده دسترسي پيدا مي كند. خانم تيرولت مي گويد: «ذهنهاي بيمار پشت ويروسها و ساير نرم افزارهاي مخرب اغلب اوقات از نام شخصيتهاي مشهور براي آلوده كردن شمار زيادي از مردم سوءاستفاده مي كند.»

هكر ها
رايانه هاي ارتش آمريكا هك شد
گروه انفورماتيك: يك جوان انگليسي كه به گفته مسئولان وزارت دفاع آمريكا بزرگترين حمله هكري تاريخ را به شبكه هاي رايانه اي ارتش اين كشور كرده است بعد از دستگيري در انگليس به قيد ضمانت آزاد شد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني موسسه تحقيقات و توسعه ناجا (epolice) ، دادگاه اعلام كرد: «گري مك كينون» ۲۹ ساله از فوريه سال ۲۰۰۱ تا مارس ۲۰۰۲ به ۹۷ رايانه دولتي آمريكا نفوذ كرده و بيش از ۷۰۰ هزار دلار خسارت به ارتش زده است ولي از آنجا كه هيچ مدرك محكمه پسندي ارائه نشده است وي به قيد ضمانت آزاد مي شود.
«گري» در دفاع از خود گفت: وقتي براي اولين بار توانستم به يكي از رايانه هاي ارتش آمريكا نفوذ كنم بسيار تعجب كردم زيرا فكر مي كردم نفوذ به آنها خيلي سخت باشد ولي اصلا اين طور نبود و همچنين اين كه تمام ۹۷ رايانه اي كه من به آنها نفوذ كردم از يك  پسورد مشترك استفاده مي كردند در حالي كه در جايي مانند ارتش آمريكا كه مدارك سري زيادي وجود دارد نبايد وضع اين چنين باشد. وي براي دسترسي به اطلاعات از نرم افزار معروف Remotely Anywhere استفاده كرده بود.

ايران
طراحي لوح فشرده آموزش لينوكس فارسي
گروه انفورماتيك: لوح فشرده آموزش لينوكس فارسي در ۲۲۰۰ اسلايد آموزشي از مقدماتي تا پيشرفته به همراه ۵۶ مقاله  آموزشي در خصوص نرم افزارهاي متن باز در مركز فناوري  اطلاعات و ارتباطات پيشرفته  شريف طراحي شد.
به گزارش ايسنا اين لوح فشرده هم مانند نسخه  شبديكس است كه در سال گذشته در اين مركز طراحي شده بود، اما يكسري قابليت هاي جديد و مقاله هاي تخصصي در اين حوزه به آن افزوده شده است.
همچنين دوره هاي Open office و ICDL براي سيستم عامل لينوكس و نرم افزارهاي متن باز، در اين مركز طراحي شده است، بعد از بررسي هاي لازم اجراي اين دوره ها به شركت هايي كه در اين حوزه فعاليت مي كنند، واگذار مي شود.

ربات ها
اختاپوس منبع الهامي براي طراحي ربات هاي آينده
ايلنا: دانشمندان درصدد هستند ماهيچه  هاي مخصوص ربات ها را بسازند.
كشف اينكه هشت پاها مي  توانند در بستر دريا به روي دو تا از پاهاي خود راه بروند، باعث شده دانشمندان در ساخت يك نوع ربات نرم و انعطاف پذير از خاصيت اين جانور الهام بگيرند.
از ماه مارس گذشته كه دانشمندان به اين پديده پي بردند، آنها حركات دو گونه از هشت پا را تحت كنترل قرار دادند به اين اميد كه از آن در ساخت بافت  هاي حركتي ربات  هاي جديد كمك بگيرند.
دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا بر اين باورند كه مي  توانند ماهيچه  هاي مصنوعي را براي استفاده در موزه روباتيكس نرم با الگوبرداري از حركات اختاپوس توليد كنند.
در تمامي موجوداتي كه روي دو پا حركت مي  كنند وجود اسكلت الزامي است؛ اما در اقيانوس هنگامي كه ۶ پا جمع مي  شوند جانور به روي دو پا حركت مي  كند بدون آن كه كوچكترين اختلال حركتي داشته باشد و اين به خاصيت منحصر به فرد عضلات آنها بر مي  گردد.
حفظ تعادل به هنگام حركت يكي از مساله سازترين بخش  هاي طراحي ربات  ها براي دانشمندان است. در اختاپوس خاصيت منحصر به فرد عضلات باعث مي  شود اين جانور وزن نامتعادل بدن خود را به خوبي كنترل كند و به راحتي حركت اين ويژگي مي  تواند در حركات ربات  ها نيز تاثير چشمگيري بگذارد، دانشمندان اميدوارند در آينده نظم حركتي ربات  ها را تا حد انسان ارتقا دهند.

روشي براي جلوگيري سرقت اطلاعات
براي مقابله با سارقان اطلاعاتي و حفاظت از اطلاعات ذخيره اي در گوشي هاي تلفن همراه و رايانه ها، كاربران مي توانند از اين پس به جاي رمز گذاري و قفل اين سيستمها كه براي سارقان به آساني قابل عبور است از سيستم تشخيص اثر انگشت استفاده كنند.اين حسگر موجود در دستگاه هاي نوين كه به منظور امنيت بيشتر كاربران طراحي شده است، اجازه ورود به دستگاه هاي مذكور و استفاده از اطلاعات و خدمات آن را براي هر شخص ناممكن مي سازد و تنها صاحب سيستم ها مي توانند اجازه ورود كسب كنند.

اروپا در زمينه  ارتباطات اينترنتي از آمريكاپيشي گرفت
طبق ارقام جديد ارايه شده در مقاله  تلكام گروه تحقيقات بازاري Dutch، اروپا در حال حاضر براي اولين بار در زمينه  ارتباطات اينترنتي شبكه  سراسري از ايالات متحده سبقت گرفته است. با اين حال در حال حاضر منطقه  آسيا اقيانوسيه با ۶۱ ميليون مشترك با در اختيار داشتن ۳۹ درصد از بازار جهاني بزرگترين بازار شبكه  سراسري در جهان است. اين در حالي است كه ارتباطات اينترنت با سرعت بالا در ايالات متحده هم اكنون ۴۷‎/۵۳ ميليون مورد است.

اينترنت
تعطيلي ۱۸۰۰ پايگاه غيراخلاقي اينترنتي در چين
پكن- ايرنا: شمار پايگاه هاي غيراخلاقي تعطيل شده در يك سال گذشته در چين به يك هزار و۸۰۰ مورد رسيد. به نوشته روز شنبه روزنامه «چاينا ديلي» چاپ پكن، ماموران امنيتي چين از ماه ژوئن سال گذشته ميلادي (خرداد ماه سال۸۳) تاكنون ۱۸۰۰پايگاه اينترنتي غيراخلاقي با مضامين غيرقانوني را تعطيل كردند. حدود۷۰درصد از گزارش هاي مندرج در پايگاه هاي اينترنتي ياد شده مربوط به مسائل غيراخلاقي و بخشي مربوط به مسايل فرقه اي بوده است. محتواي برخي از اين پايگاه هاي اينترنتي مربوط به قماربازي و شرط بندي بوده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |