يكشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۰ - Jun 12, 2005
عضو كميسيون عمران و شهرسازي اعلام كرد:
معافيت عوارض نوسازي تا ۵ طبقه
در بافتهاي فرسوده تهران
تجميع سازان در بافتهاي فرسوده ۹۰ درصد تخفيف مي گيرند
004428.jpg
گروه شهري :عضو شوراي اسلامي شهر تهران مي گويد: شوراي شهر با هدف احياي بافت هاي فرسوده تا ۵ طبقه اضافه تراكم را شامل معافيت از عوارض نوسازي كرده است.
دكتر خسرو دانشجو در گفتگو با خبرگزاري «مهر» مي افزايد: شوراي دوم شهر تهران با نگاه كاملا غير اقتصادي و به منظور احياي بافت هاي فرسوده شهر، لوايح و طرحهايي را به تصويب رساند كه پيش از اين هيچ ردپايي از آنها در مديريت شهري مشاهده نشده بود.
وي با اشاره به انگ ها و برچسب هايي كه از سوي منتقدان برنامه هاي شوراي شهر و شهرداري در خصوص فروش تراكم به مديريت شهري زده مي شد، افزود: هنگامي كه شوراي شهر در خصوص ساخت وساز در بافت هاي فرسوده طرحها و لوايحي را از تصويب گذراند، به يكباره همه گفتند كه مديريت جديد به دنبال فروش تراكم براي كسب درآمد است.
دانشجو ادامه داد: اما خوشبختانه با درايت شوراي شهر و به دنبال معافيت از عوارض نوسازي در
بافت هاي فرسوده، ديگر جاي هيچ سئوالي باقي نماند كه شوراي شهر و شهرداري با هدف خدمت به مردم بر روي كار آمده اند.
عضو كميسيون عمران و شهرسازي شوراي شهر تهران با تاكيد بر رفع مقررات و قوانين دست و پاگير در شهرداري تهران، گفت: ما به دنبال فراهم آوردن شرايطي به منظور رغبت مردم به ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده بوده ايم كه خوشبختانه توانستيم اين موضوع را در بين شهروندان جا بيندازيم و هم اكنون شاهد ساخت و سازهايي در برخي از مناطق داراي بافت فرسوده شهر تهران هستيم.
وي افزود: هم اكنون شهرداري در بافت هاي فرسوده اجازه معافيت صد در صد از عوارض نوسازي را براي طبقه چهارم و حتي تا طبقه ۵ اعمال مي كند.
دانشجو به معافيت تا سقف ۹۰ درصد با تجميع در پلاك هاي فرسوده شهر تهران اشاره و تصريح كرد: هم اكنون براي مالكيني كه چند پلاك فرسوده كوچك را با همديگر تجميع كرده و اقدام به تجميع سازي نمايند تا سقف ۹۰ درصد عوارض اضافه تراكم حتي براي طبقات ديگر بخشودگي تعلق مي گيرد.

مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران خبر داد:
برخورد قانوني با آلوده كنندگان رودخانه جاجرود
004404.jpg
گروه شهري: رعايت نكردن نكات بهداشتي از سوي مردم و رستوران داران حواشي رودخانه جاجرود، باعث آلودگي اين رودخانه شده است.
به گزارش خبرنگار ما، به رغم دستورات و توصيه هاي مؤكد مسئولان محيط زيست، ضعف نظارت بر رستوران هاي اطراف رودخانه جاجرود، سبب شده است تا صاحبان و كاركنان اين اماكن، بي توجه به پيامدهاي زيست محيطي، ضايعات و مواد زايد غذايي و در برخي موارد فاضلاب اين اماكن را در رودخانه  رها سازند و درنتيجه وضعيت نامطلوب بهداشتي را در فضاي اطراف رودخانه بوجود آورند.
اين در حالي است كه سال گذشته تخلفات پي در پي برخي رستوران داران و ديگر اصناف شاغل در اطراف رودخانه كرج باعث آلودگي شديد اين رودخانه شد و مسئولان محيط زيست را بر آن داشت تا با نظارت شديد به محدوده اين رودخانه، تخلفات را به حد بسيار پاييني تنزل دهند. مهندس پيراسته، مديركل سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران، ضمن هشدار نسبت به آلودگي رودخانه جاجرود و پيامدهاي ناگوار آن گفت: استفاده نادرست مردم و رستوران داران شرق استان تهران وضعيت نامطلوب زيست محيطي را در اطراف اين رودخانه بوجود آورده است.
وي با اشاره به اين كه، برخورد با متخلفان زيست محيطي و آلوده كنندگان حواشي رودخانه ها جزو وظايف سازمان محيط زيست است، تأكيد كرد: با متخلفان به طور جدي برخورد خواهد شد و اين افراد تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند.به گفته پيراسته، در حال حاضر رودخانه كرج از لحاظ زيست محيطي در شرايط مطلوبي قرار دارد و اقدامات لازم براي دفع فاضلاب و دفن زباله خارج از حوزه آبريز صورت گرفته، و به زودي اقدامات مشابهي براي حفظ محيط زيست رودخانه جاجرود از سوي اين سازمان اعمال خواهد شد.

رئيس شوراي شهر تهران:
طرح هاي شهري بايد با كيفيت و سرعت بيشتري اجرا شود
با حضور مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و جمعي از معاونان و مديران شهرداري تهران طي مراسمي ۲۴ طرح عمراني با اعتباري بالغ بر ۱۹ ميليارد ريال افتتاح و به بهره برداري رسيد.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در مراسم بهره برداري از ۲۴ طرح عمراني، خدماتي و فضاي سبز در منطقه ۵ با تأكيد بر عزم شوراي شهر بر حل مشكلات شهر تهران گفت: «در منطقه پنج قدم هاي بلندي در جهت خدمتگزاري و خدمات رساني برداشته شده و نمونه عيني اين امر بهبود وضعيت ترافيك و فضاي سبز اين منطقه است.»
وي با اشاره به اين كه همه مناطق شهرداري بايد خدمات صادقانه و خالصانه را ملاك عمل قرار دهند افزود: در هر منطقه شهرداري مي بايست برنامه ها و پروژه ها با كيفيت و سرعت مطلوب اجرا و منطبق با نيازها باشد.
همچنين در اين مراسم علاوه بر مهندس چمران، محمدي زاده معاون خدمات شهري تهران نيز ضمن حضور در مراسم و استماع گزارش از سوي معاونان اين منطقه شهرداري به همراه هيأت اعزامي از بيش از ۳۰ طرح و پروژه در دست اجرا بازديد كرد.براساس اين گزارش رئيس شوراي اسلامي شهر تهران و معاون خدمات شهري شهرداري تهران پس از بازديد از طرح توسعه پارك كوهسار، ادامه بزرگراه شهيد همت، طرح آب نماي ميدان استاد اوستا، پروژه هاي مجموعه ورزشي و زمين چمن مصنوعي فردوس را افتتاح كردند و عمليات اجرايي ۷ طرح عمراني ديگر با هزينه اي بالغ بر ۲۸ ميليارد ريال آغاز شد.

شناسنامه انرژي براي ساختمان ها
قلم سبز ايران : ۲۵ ساختمان دولتي در شهر تهران شناسنامه انرژي دريافت مي كنند.
۲۵ ساختمان دولتي در شهر تهران از لحاظ چگونگي مصرف انرژي و نقاط ضعف و قوت از نظر اتلاف انرژي با همكاري سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور شناسنامه دريافت مي كنند.
سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد: «پس از بررسي نقاط ضعف و قوت، فرصت هاي صرفه جويي انرژي و برآورد هزينه هاي اقتصادي مانند بازگشت سرمايه و سرمايه گذاري انجام شده مصرف انرژي در اين ساختمان ها بهينه مي شود.»

تأثير دي اكسيد كربن در رشد توليد سويا
آسمان آبي ايران : غلظت دي اكسيد كربن در جو، باعث رشد ۱۵ درصدي توليد سويا شده است.
از هنگام انقلاب صنعتي تاكنون، افزايش ۲۵ درصدي غلظت CO2 در اتمسفر باعث ارتقاي توليد سويا به ميزان حدود ۱۵ درصد شده است.
براساس اين گزارش از آنجا كه تأثير افزايش دي اكسيد كربن در جو منجر به افزايش طول فصل رويش مي شود، اين امكان فراهم مي شود كه گياهان در دماهاي بيشتر رشد كنند.
بررسي ها نشان مي دهد افزايش غلظت CO2 تاثير اساسي بر رشد برگها ،ساقه و بخصوص ريشه گياه سويا دارد.افزايش غلظت CO2 در جو علاوه بر رشد گياه سويا سبب افزايش رشد درخت پرتقال، تلخه، شبدر و گندم نيز مي شود.

در مراكز نگهداري موقت
۲۰ درصد بي خانمانها بيمار رواني اند
خبرگزاري مهر: مدير امور آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران گفت: وضعيت موجود از ساماندهي كارتن خوابها و بي خانمان هاي شهر تهران نشان مي دهد اين روند طي ۱۰ سال گذشته بي سابقه بوده است.
محمدرضا فردين ضمن اشاره به تداوم گشت هاي شهرداري تهران در مناطق مختلف شهر افزود: با توجه به فرا رسيدن فصل تابستان و تردد بيشتر خانواده ها در سطح بوستانها، تعبيه گرمخانه ها در محل بوستان هاي المهدي، بعثت، بهمن و شهيد هرندي مشكلاتي را براي ساير شهروندان فراهم آورده كه در نهايت منجر به تغيير گرمخانه ها از محل كنوني گرديد.
وي گفت: از دو ماه پيش در صدديم نقاطي را بيابيم كه از هر نظر داراي شرايط مطلوب باشد.
مديرامور آسيب هاي اجتماعي شهرداري تهران به آمار بي خانمان ها در مركز موقت اسلامشهر از ابتداي شروع به فعاليت اين مركز اشاره كرد و گفت: طي ۵ ماه گذشته ۱۰۵۰ بي خانمان و كارتن خواب در اين مركز پذيرفته شده اند كه ۸۷۳ نفر از آنها نيز تا كنون ترخيص شده اند.
فردين بيشترين ميانگين سني بي خانمانها را مربوط به رده سني ۴۴ تا ۵۳ سال با ۲۶۵ نفر دانست و افزود: ۳۲۵ نفر آنها داراي سطح سواد ابتدايي، ۴۹۷ نفر مجرد، ۶۹۷ نفر به لحاظ جسماني و ۸۳۷ نفر نيز به لحاظ رواني سالم بوده اند.

لانه سازي پرندگان كنار موتور بولدوزر
واحد مركزي خبر: دو پرنده  در دو نقطه  استان  آذربايجان  غربي  لانه  خود را كنار موتور دو وسيله  نقليه  سنگين  راهسازي  ساخته اند و صداي  گوشخراش  اين  وسايل  نقليه  مانعي  براي  ادامه  زندگي  اين  پرندگان  نشده  است.
يكي  از اين  پرندگان  در بخش  كشاورز شاهين  دژ لانه  خود را در فضاي  موتور يك  بيل  مكانيكي  ساخته  و در آنجا تخم  گذاشته  است.  اين  پرنده  زيبا فارغ  از سر و صداي  موتور بيل  مكانيكي  در اين  لانه زندگي  مي كند وبه نظر مي رسد  جوجه  هايش  را در همين  فضا به  دنيا بياورد.

طرح بيمه تاكسيرانان
004410.jpg
خبرگزاري مهر: رانندگان تاكسي در پي اقدام سازمان تاكسيراني براي بيمه آنها از اينكه طبق طرح بيمه بايستي تمام سهم بيمه را بپردازند، از اين تصميم انتقاد كرده اند. آنان اين طرح را معادل بيمه  خويش فرما دانسته و به آن معترض اند. بنابه همين گزارش مدير عامل سازمان تاكسيراني، خاطرنشان كرد كه هنوز در اين خصوص تصميمي گرفته نشده و بنابراين نمي توان گفت كه سهم پرداختي رانندگان تاكسي چه ميزان است.دهلوي با اشاره به اينكه موضوع بيمه رانندگان تاكسي در قالب پيشنهاد به شوراي شهر ارجاع شده تا به صورت مصوبه به سازمان تاكسيراني ابلاغ گردد، گفت: با توجه به هزينه هاي لازم براي بيمه رانندگان تاكسي، اين كار نيازمند سرمايه و بودجه قابل توجهي است كه شوراي شهر منابع آن را تأمين خواهد كرد.

مبارزه با جانوران موذي
004416.jpg
شهرداري منطقه ۱۳ در راستاي اجراي بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداريها مبني بر ساماندهي منطقه به منظور مبارزه با جانوران موذي از جمله موش، از تاريخ ۱۰ تيرماه آينده طرح ضربتي مبارزه با موش را در اين منطقه اجرا مي كند.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۳ تهران، طي ماههاي بهمن و اسفند سال گذشته و فروردين و ارديبهشت ماه سال جاري، براي ۳۳ واحد صنفي و كارگاهي آلاينده در محدوده منطقه ۱۳ شهرداري انشاي راي شده است و طي اين مدت ۳۸ واحد مزاحم در سطح منطقه به خارج از محدوده مسكوني منتقل و نسبت به رفع مزاحمت اينگونه واحدها اقدام شده است.

رويكرد به توربين هاي بادي
004407.jpg
قلم سبز ايران : دولت انگليس قصد دارد طي پنج سال آينده بيش از ۲۳۰۰ توربين بادي را در سواحل خود به راه اندازد.به گزارش سايت اينترنتي اويل آن لاين، هزينه موردنياز براي راه اندازي اين پروژه ۱۳ ميليارد دلار اعلام شده است و هدف از انجام آن ايجاد امنيت در قبال مسئله تأمين انرژي كشور انگليس است.جان وست وود مقام مسئول در اتاق بازرگاني گفته است افزايش بهاي نفت و گاز طي سه سال گذشته كه به دنبال بالا رفتن ظرفيت تقاضاي كشور چين و كاهش توليد كشورهاي غيرعضو اوپك رخ داده توجه زيادي روي مسئله شكنندگي تعادل عرضه و تقاضا متمركز شده است و اين مسئله باعث مي شود كه اكثر كشورها به مسئله امنيت انرژي خود بيشتر فكر كنند.

استفاده ۵۰ درصد شهروندان از خودروهاي شخصي در تهران
004413.jpg
براساس آمارگيري شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران، طي سال گذشته بيش از ۵۰ درصد شهروندان در ساعت اوج ترافيك صبحگاهي از خودروي شخصي براي انجام سفرهاي درون شهري خود استفاده كرده اند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، براساس آمارگيري انجام شده توسط شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران طي سال گذشته، شاخص هاي حمل و نقل و ترافيك تهران و حومه در يك ساعت اوج ترافيك صبح به شرح زير بوده است: در مجموع از تعداد ۱ ميليون و ۲۳۲ هزار و ۴۸۸ مورد سفر انجام شده، سواري شخصي با ۳۸۹ هزار و ۷۴ سفر ۶/۳۱ درصد، تاكسي و مسافربر شخصي با تعداد ۲۰۵ هزار و ۵۲۷ سفر ۷/۱۶ درصد، اتوبوس با تعداد ۲۳۱ هزار و ۲۲۵ سفر ۷/۱۸ مترو با ۵۲ هزارو ۴۸۶ سفر ۳/۴ درصد ، وانت با ۴۴ هزارو ۳۳۶ سفر ۲۶/۳ درصد، ميني بوس با ۱۵۷ هزار و ۴۸۱ سفر ۸/۱۲ درصد، اتوبوس سرويس با ۶۴ هزار و ۶۴۰ سفر ۲/۵ درصد و موتورسيكلت با ۸۴ هزار و ۵۹۰ سفر ۹/۶ درصد همچنين ۳/۰ درصد از سفرها نيز با وسايلي غير از موارد مذكور انجام شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |