يكشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۰ - Jun 12, 2005
رئيس جمهوري:
به كساني رأي دهيد كه در عمل به حقوق مردم وفادارند
پنج طرح بزرگ پتروشيمي در ماهشهر به بهره برداري رسيد
004422.jpg
ايسنا: رئيس جمهور تأكيد كرد با دقت به كساني كه در عمل نشان داده اند به حقوق، آزادي مردم، توسعه كشور و حفظ آبروي كشور در مجامع بين المللي وفادارند، راي بدهيد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور روز گذشته با حضور در ورزشگاه شهيد خليل اركيا در شهرستان الشتر از توابع استان لرستان و در ادامه سخنراني خود در جمع تعداد بي شماري از مردمي كه از ساعت ها پيش در اين ورزشگاه منتظر وي بودند، افزود: در آستانه انتخابات مهم و بزرگي قرار داريم.اين انتخابات هم مي تواند وجهه جمهوري اسلامي را در جهان بالا ببرد و هم مي تواند پشتوانه اي در زمينه پيشرفت و عظمت ايران عزيز باشد.وي اظهار داشت: شما در همه مراحل دين خود را به كشور ادا كرده ايد، هر چند معتقدم در خيلي جاها به شما جفا شد و برخلاف راي تان مطالبات تان به خاطر مشكلات و موانع برآورده نشد، اما انقلاب ما عزيز است و كشور ما بزرگ.
رئيس جمهور ادامه داد: مسير اصلاحات زمان بر است و بايد در صحنه باشيد تا اين راه دشوار كه پيمودني است پيموده شود.خاتمي اظهار داشت: امروز همه شعارهاي خوب مي دهند و خدا را شكر مي كنم كه طي اين سال ها فضايي فراهم آمده كه همه از توسعه ، حقوق زنان، مردان و تنش زدايي در سطح بين الملل دم مي زنند.آيا توقع داشتيد اصلاحات تان بيش از اين اثر داشته باشد؟
خاتمي گفت: مهم تر از اين كه چه كسي راي بياورد، حضور فراگير و گسترده شماست.اميدوارم به لطف خدا راهي كه شما از ۱۵۰ سال پيش شروع كرديد، در انقلاب اوج ۵گرفت و در اصلاحات شكوه يافت، ادامه يابد.
خاتمي  در جمع مردم الشتر گفت: لرستان كانون افتخارات تاريخي ماست.اما اين قلب تپنده ايران و مركز و كانون جغرافياي سرزمين ما از محروميتي تاريخي رنج مي برد.آنچه در اين منطقه وجود دارد شايسته روح بلند مردم لرستان نيست و به لحاظ شاخص هاي توسعه از بسياري از استان هاي ديگر عقب مانده تر است.اما به بركت انقلاب و به همت شما زنان و مردان سختكوش و مقاوم، لرستان در مسير توسعه و پيشرفت گام نهاده است.
رئيس جمهور با بيان اينكه در طرح توازن منطقه اي، لرستان يكي از محورهاي اصلي براي توجه ويژه به پيشرفت بوده، گفت: قرار شده خط لوله اتيلن از جنوب تا غرب كشور در هر استان محروم به عنوان مركز توسعه واحد پتروشيمي ايجاد شود و يكي از واحدها در لرستان ايجاد خواهد شد كه مراتب ايجاد آن طي شده و طي شش ماه آينده يعني در كمترين فرصت يكي از مراكز خوب و باداوم پتروشيمي در لرستان عزيز خواهد بود.وي هم چنين اظهار داشت كه پروژه  راه آهن خرم آباد - دورود امروز در پيوست بودجه   يي لحاظ شده و پيگيري مي شود.
خاتمي هم چنين اظهار داشت: به آزادراه الشتر - پل زال به انديشمك نيز كه درمورد آن سوء تفاهماتي وجود داشت، امسال به جاي پنج ميليارد تومان، بيست ميليارد تومان براي تكميل، تخصيص داده شده  است.
رئيس جمهور اظهار داشت: در اين سفر   ۵/۲ ميليارد تومان از محل اعتبارات رياست جمهوري و   ۳ ميليارد تومان توازن منطقه اي در اختيار استان قرار خواهد گرفت.همچنين راه الشتر به بروجرد تامين اعتبار شده است.خاتمي در ادامه سفر خود لرستان را به مقصد بندرماهشهر ترك كرد.
سخنان خاتمي پيش از ترك لرستان
رئيس جمهور از سفر خود به لرستان به عنوان آخرين سفرهاي استاني اش نام برد و ابراز اميدواري كرد كه اين سفر براي مردم منطقه منشأ خير باشد.
سيد محمد خاتمي در فرودگاه خرم آباد اظهار داشت: لرستان نه تنها قلب جغرافياي ايران است بلكه با توجه به سوابق تاريخي و روحيه و شخصيت اجتماعي مردمش و نيز نقشي كه در عرصه  فرهنگ و هنر و تاريخ و دين داشته است، قلب تمدن ايران نيز هست.
وي ويژگي هاي جغرافيايي و استراتژيك لرستان را برشمرد و با ابراز تاسف از عقب ماندگي مزمن و تاريخي اين استان خاطرنشان كرد: البته پس از انقلاب، تحولاتي ايجاد شده ولي به هيچ وجه متناسب با شأن مردم اين استان نيست.
خاتمي با بيان اين كه همواره دغدغه  رسيدگي به استان هاي محروم را داشته است، به طرح توازن منطقه اي اشاره كرد و اظهار داشت كه يكي از اركان و محورهاي اين طرح، استان لرستان است و از اين محل هم براي ايجاد ارتباطات بيشتر و هم براي پايه گذاري يك صنعت مستمر تلاش شده است.
وي افزود: در طرح توازن منطقه اي، ايجاد خط انتقال اتيلن از جنوب به شمال شرق كشور پي گيري شد كه يكي از آنها خوزستان است و ان شاءالله پتروشيمي را كه به اعتقاد من قلب صنعت و پيشرفت كشور خواهد بود، مي توان در اين جا گسترش داد و اشتغال ايجاد كرد.
در اين راستا مناقصه اي برگزار شده و براي انعقاد قرارداد با پيمانكار مذاكره مي شود. همزمان از زمين هايي خاكبرداري شروع شده است. اين طرح به زودي محقق خواهد شد كه حداكثر مدت آن ۳۶ ماه خواهد بود.
رئيس جمهور اظهار داشت: علاوه بر اين طرح ها راه آهن خرم آباد دورود در پيوست سال ۸۴ پيش بيني شده است.
آزادراه خرم آباد پل زال نيز طرح ديگري در اين منطقه است و بودجه اي حدود ۲۰۰ ميليارد ريال براي آن پيش بيني شده است كه مي تواند تحول عظيمي در ايجاد ارتباط مستمر باشد.
وي گفت: معتقدم در كل، تصميمات گرفته شده براي استان لرستان مي تواند منشأ تحولاتي باشد و به خصوص بخش خصوصي را بايد براي فعال شدن در اين منطقه تشويق كرد.
رئيس جمهور همچنين از اختصاص مبالغي براي تسهيلات اشتغال زايي به استان خبر داد.

دو توصيه خيلي جدي
داوطلبان محترم انتخابات رياست جمهوري!
علي اكبر اشعري
- اينك كه سازمان صدا و سيما در اقدامي بي سابقه و بدون هيچ محدوديتي حداكثر فرصت را در اختيار داوطلبان انتخابات رياست جمهوري قرار داده است، انتظار مي رود آقايان محترم اين نعمت را پاس دارند و در تبليغات انتخاباتي خود قانون اساسي و اصول مترقي آن را به نام طرفداري از قانون به چالش نكشند. براي تحقق چشم اندازي كه قطعاً مشاهده نتايج آن براي هر ايراني غرورانگيز و
افتخار آفرين خواهد بود، بايد كشور يك پارچه كار و تلاش شود، انديشه ها در جهت توليد علم به كار افتد و توان ملي رخ بنمايد. و اين همه جز در سايه همكاري بخشهاي مختلف نظام با يكديگر ميسر نيست. مردم دولتي را مي خواهند كه از مسير اصلي تلاش و سازندگي خارج نشود و در حالي كه جهان با سرعت در عرصه هاي علم و فناوري به پيش مي رود جامعه را گرفتار بگومگو بر سر «هيچ»ي كه دشمنان انقلاب دام آن را براي ما پهن كرده اند نكند؛ مردم دولتي را مي خواهند كه در سايه آن جامعه به دور از تنش و اضطرابي كه آينده را تيره مي نماياند، شاهد دستاوردهاي نو به نو باشد. با كدام تبليغات چنين دولتي را نويد مي دهيد.
- اين روزها يك سئوال اساسي ذهن بسياري را به خود مشغول كرده است و آن هزينه هاي سرسام آور تبليغاتي برخي از كانديداها است. از يك سو اين سئوال مطرح است كه اين هزينه ها از كجا تأمين مي شود و آيا اين گونه ريخت وپاش براي تبليغات نشان از دولتي پرهزينه نخواهد داشت؟ و ديگر اين كه آيا نهادي براي كنترل اين همه هزينه پيش بيني نشده است؟ بالاخره اگر اينها اموال عمومي است، چرا با اموال عمومي اينگونه بي رحمانه برخورد مي شود و اگر اموال شخصي است از كجا و به چه قيمتي آمده است؟

اظهارات خصمانه رايس عليه كشورمان:
مردم ايران به مردمسالاري علاقه ندارند
ايسنا: وزير امور خارجه آمريكا در آستانه ارايه گزارش البرادعي در شوراي حكام درباره برنامه هسته اي كشورمان مدعي شد: همه درباره رفتار ايراني ها نگران هستند.
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در گفت وگو با شبكه تلويزيوني پي.بي.اس آمريكا مدعي شد: به همين دليل است كه روس ها هنگامي كه موافقتي را براي يك نيروگاه هسته اي غيرنظامي - نيروگاه بوشهر - به امضا رساندند، پادمان هاي منع گسترش هسته اي خاصي را ضميمه كردند، مانند بازگرداندن سوخت مصرف شده ميله هاي سوخت به روسيه.
وزير امور خارجه آمريكا در خصوص انتخابات رياست جمهوري ايران مدعي شد كه به اصلاح طلبان ايراني اجازه داده نشده است كه در انتخابات رياست جمهوري ايران شركت داشته باشند و ادامه داد: كاملا مشخص است نتيجه انتخابات چه خواهد شد(!) وي در ادعاهايي بي اساس گفت: فكر مي كنم مدت زيادي است كه علاقه چنداني به مردم سالاري در ايران وجود ندارد.
رايس ادامه داد: به عنوان مثال عنصر اصلاح طلبي در مجلس ايران بود، اما نظر ما اين است كه اين دولت، حتي دولت حاضر، دولتي است كه با توجه به نحوه انتخاب آن نمي تواند ادعاي اصلاح طلبي كند(!) وزير امور خارجه آمريكا درخصوص دولت خاتمي گفت: اين دولت از نظر ما نمي تواند ادعاي اعتبار اصلاح طلبي داشته باشد، اما اجازه دهيد فقط بگويم جهان بايد اين موضوع را درك كند و به ايران بگويد كه آنها كاملا خارج از روند در حال اتفاق در منطقه گام برمي دارند.
رايس در ادامه درخصوص اين كه آيا فكر مي كند فعاليت هسته اي ايران اهداف غيرصلح آميز دارد؟ گفت: فكر مي كنم در فعاليت هاي ايراني ها كه هر از گاهي تلاش در مخفي كردن آن دارند و شفافيت درباره آن نداشته اند(!) اگر تنها به دنبال نيروي هسته اي غيرنظامي است، چرا اين قدر عدم شفافيت وجود دارد؟ مردم را بسيار مشكوك مي كند.وي افزود: ايراني ها بايد به مردم خود شانس اين را بدهند كه نوع مردم سالاري را كه به وضوح مي خواهند، خودشان انتخاب كنند و ايراني ها بايد با سه كشور اتحاديه اروپا كار كنند، از فرصتي كه به آنها ارائه شده تا به جهان تضمين بدهند، به دنبال دستيابي به سلاح هسته اي نيستند، استفاده كنند.
وزير امور خارجه آمريكا در پاسخ به اين كه ايراني ها از عواقب تحريم هاي احتمالي شوراي امنيت سازمان ملل نيز هراسي ندارند، گفت: اگر ايران مي خواهد از جامعه بين المللي منزوي شود، اين انتخاب آنهاست.اما واقعا فكر نمي كنم بخواهند از جامعه بين المللي منزوي شوند.به سختي تلاش كرده اند تا جلو ارجاع به شوراي امنيت را بگيرند.
رايس درباره زمان ارجاع احتمالي پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت گفت: من هرگز اعتقاد نداشته ام كه چنين جدول زماني در كار ديپلماسي بتواند كمك كننده باشد.ديپلماسي در ذات خود داراي فراز و نشيب است و ما از اروپايي ها حمايت مي كنيم.
وي در اين گفت وگو اظهار داشت: امروزه اصلي ترين چالش جهاني پيدا كردن مكاني براي اسلام ميانه رو و مردم سالاري در خاورميانه است.پيشرفت هاي زيادي در خط اول جبهه در جريان است.رايس گفت: انتخابات در افغانستان، عراق و قلمرو فلسطين، و عقب نشيني نيروهاي سوريه از لبنان و آمادگي جهت برگزاري انتخابات در آن كشور، حق راي براي زنان در كويت، و بحث در مصر درباره برگزاري انتخابات چندحزبي نشان هايي از تحولات سريع در سطح منطقه مي باشد.
رايس گفت: راهكار ايالات متحده، حمايت از جنبش هاي اصلاح طلب در خاورميانه است كه آنها بايد مردم سالاري را به خاورميانه بياورند(!) وي در خاتمه گفت: هنگامي كه مردم سالاري در جريان است، ما امنيت بيشتري داريم و هنگامي كه مردم سالاري در حال عقب نشيني است، ما امنيت كمتري داريم.

روحاني: تعليق غني سازي كوتاه مدت است
مهر: در دور دوم گفت و گوهاي دكتر روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و دكتر القربي وزير خارجه يمن كه در محل وزارت خارجه يمن انجام شد، مسايل هسته اي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
دكتر روحاني با اشاره به همكاريهاي هسته اي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت : آژانس از تمام نقاط و مراكز هسته اي مورد نظر خود در ايران بازرسي به عمل آورد. بطوري كه در يكسال و نيم گذشته بيش از ۱۲۰۰ «نفر _ روز» بازرسي انجام شد و خوشبختانه آژانس بعد از بررسيهاي مذكور نيز صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي ايران را تأييد كرد.
وي تعليق غني سازي را صرف اقدامي براي اعتماد سازي و يك دوره كوتاه مدت توصيف و تصريح كرد : تمام كشورهاي اسلامي بايد از حق بهره مندي از تكنولوژي صلح آميز هسته اي برخوردار باشند. زيرا انرژي هسته اي نياز غير قابل اجتناب تمام كشورهاي اسلامي خواهد بود.
دكتر القربي وزير خارجه يمن نيز در اين ديدار سلاحهاي هسته اي اسراييل را خطري جدي براي امنيت منطقه و بين المللي دانست.
وي سياست هسته اي ايران در گفگتو با اروپا و همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي را يك خرد بزرگ سياسي از سوي ايران دانست و از موضع ايران در جهت عاري سازي خاورميانه از سلاحهاي كشتار جمعي حمايت كرد.
وزير خارجه يمن رفتار دوگانه غرب با جهان اسلام را از معضلات كنوني در جامعه بين المللي توصيف كرد و از اينكه غرب در مقابل پيشرفتهاي كشورهاي اسلامي در تكنولوژي هاي پيشرفته ، موضع گيري منفي مي كند، ابراز تعجب نمود و تصريح كرد: دولت يمن حق ايران در پيشرفت و بهره مندي از تكنولوژي غني سازي براي مصارف صلح آميز را به رسميت مي شناسند زيرا مقررات
بين المللي اين حق را مشروع و قانوني
مي داند.
وي همكاري نزديك و فشرده ايران با آژانس را موجب رفع ابهامات بين المللي در مورد فعاليتهاي هسته اي ايران دانسته و خواستار اقدام جامعه جهاني براي خلع سلاح اسراييل از سلاح هاي هسته اي و كشتار جمعي شد.

اخبار كوتاه
الهام: بناي رد صلاحيت هيچ تاييد صلاحيت شده اي را نداريم
ايسنا: سخنگوي شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان بناي رد صلاحيت هيچ تأييد صلاحيت شده اي را ندارد و اين كار زمينه و سابقه اي نيز ندارد.
دكتر غلامحسين الهام، سخنگوي شوراي نگهبان در كنفرانس مطبوعاتي اين هفته خود اظهار داشت: بر اساس ماده ۵۸ قانون انتخابات رياست جمهوري پس از سپري شدن مدت زمان قانوني چنانچه مداركي دال بر عدم صلاحيت كانديداي رياست جمهوري بدست آيد، پس از بررسي و اعلام عدم صلاحيت از سوي شوراي نگهبان مراتب به وسيله وزارت كشور به اطلاع عموم مي رسد كه اين يك ماده قانوني است و موضوعا و مصداقا ارتباطي با حكم حكومتي ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا حكم حكومتي مانع از رد صلاحيت افراد مي شود، و اين كه شما عنوان كرده بوديد شورا تا روز انتخابات مي تواند راجع به صلاحيت افراد اظهارنظر كند، مغايرتي با حكم حكومتي ندارد، گفت: هر تصميم راجع به حكم حكومتي به صورت حكم حكومتي انجام خواهد گرفت و شورا راسا و مستقلا هيچ گاه احكام حكومتي را نقض نكرده است و نمي كند، چون حكم تابع محتوا، موضوع و مرجع صادركننده است.
تاييد تعليق تاسيسات هسته اي نطنز توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي
ايسنا: رويتر به نقل از ديپلمات هايي كه نامي از آنها نبرد، گزارش داد: كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات نطنز در ايران بازديد كردند و تأييد كردند كه تهران به تعهدش مبني بر تعليق تمامي فعاليت هاي حساس هسته اي در اين مكان عمل كرده است.اين خبرگزاري انگليسي با ذكر اين كه گروهي از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه از تاسيسات نطنز بازديد كردند، به نقل از يك ديپلمات غربي آگاه از تحقيقات آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: (بازرسان) آژانس به نطنز رفتند و در كنار ديگر مسايل، تعليق را راستي آزمايي كردند.اين گزارش به نقل از ديپلمات ها ادامه داد: انتظار مي رود آژانس در نشست روز دوشنبه شوراي حكام به شورا گزارش كند كه ايران به تعهدش مبني بر توقف فعاليت هاي حساس عمل كرده است.رويتر همچنين به نقل از يك مقام آژانس بين المللي انرژي اتمي نوشت: آژانس در كل، اجازه دسترسي به تمامي مكان هاي مورد نيازش در نطنز را داشت.وي گفت: هيچ گونه مشكل دسترسي در نطنز وجود نداشت.محمد سعيدي، معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران نيز بازرسي از تاسيسات نطنز را تأييد كرد.سعيدي گفت: آنها از هر مكاني در نطنز كه تقاضا كردند، بازرسي كردند و بازرسي ها به پايان رسيده است.
آژانس بين المللي انرژي اتمي توافق سري بين واشنگتن و البرادعي را رد كرد
ايسنا: آژانس بين المللي انرژي اتمي  وجود هر گونه توافق سري با واشنگتن را در خصوص پرونده هسته اي ايران و رياست آژانس رد كرد.
آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه در مقابل حمايت واشنگتن از رياست دور سوم محمد البرادعي بر اين آژانس، هيچ گونه توافق سري با واشنگتن در خصوص برنامه هسته اي ايران انجام نشده است.اين در حالي است كه سخنگوي وزارت امور خارجه  آمريكا گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي  در خصوص ايران به شكلي جدي عمل مي كند.پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه  آمريكا با گزارش اين خبر افزود، شن مك كورمك، سخنگوي وزارت امور خارجه  اين كشور در پاسخ به سئوالي در خصوص ديدگاه آمريكا نسبت به موضع محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره  ايران گفت: البرادعي و آژانس بين المللي انرژي اتمي  در مورد ايران به شكل جدي عمل مي كنند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |