سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۸ - Jun 21, 2005
پيگيري شكايات مردم و كاركنان از دستگاه هاي دولتي
وزارت آموزش و پرورش بيشترين
شاكيان را در ديوان عدالت دارد
000300.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: براساس لايحه جديدي كه ديوان عدالت اداري به مجلس ارائه كرده است، تصميمات و آراء صادره در ديوان ضمانت اجرايي پيدا كرده، با دستگاه ها و مسئولاني كه از اجراي احكام سرباز زنند، برخورد قضايي مي شود.
مجازات هاي مالي، كيفر و عزل از سمت، در اين لايحه پيش بيني شده است كه شامل متخلفان خواهد شد.
معاون قضايي ديوان عدالت اداري ضمن اعلام اين خبر گفت: بيشترين شكايات در ديوان عدالت اداري مربوط به وزارت آموزش وپروش است.
حجت الاسلام مقدسي فر در گفت وگوي اختصاصي با همشهري افزود: وزارت آموزش و پرورش، وزارت كارو سازمان تأمين اجتماعي به ترتيب با ۱۴۴۵۵ ، ۱۱۱۱۹ ، ۸۸۰۰فقره شكايت به ترتيب در صدر جدول شكايت هاي ارجاع شده به ديوان عدالت اداري در سال ۸۳ هستند.
معاون قضايي ديوان عدالت اداري گفت: در سال ۸۳ حدود ۹۴ هزار پرونده وارد سيستم رسيدگي قضايي ديوان عدالت اداري شده است. پرونده هاي مختومه در اين سال ۱۱۳ هزار فقره است. اين نشان دهنده مختومه شدن پرونده هايي است كه از سال هاي قبل در حال رسيدگي بوده.
وي در مورد موضوعات شكايت هاي وارده از وزارت آموزش وپرورش گفت: هزينه هاي سفر و فوق العاده مأموريت خارج از كشور، تخلفات اداري و همچنين مشكلات مربوط به جابجايي در مدارس و گروه و پايه از عمده شكايات مردم از وزارت آموزش وپرورش است.
حجت الاسلام مقدسي فر مسئله اخراج، بيكاري، احتساب سنوات خدمت و قطع رابطه كارگر با كارفرما را مهمترين موضوعات شكايت از وزارت كار عنوان كرد و در مورد شكايات مربوط به سازمان تأمين ا جتماعي گفت: دراين سازمان بيشتر شكايات مربوط به احتساب سنوات پرداخت حق بيمه است و همچنين برخي از كارفرمايان نسبت به عدم استفاده از كارگر غيربيمه و اخذ حق بيمه از سوي سازمان تأمين اجتماعي شكايت دارند.
معاون قضايي ديوان عدالت اداري حق از كارافتادگي،  مستمري و بيمه بيكاري و ميزان حق بيمه و حقوق دريافتي را از ديگر شكايت مطروحه از سازمان تأمين اجتماعي برشمرد و گفت: موضوع مواد ۴۱ و ۴۲ قانون تأمين اجتماعي كه مربوط به آراي هيأت هاي بدوي و تجديد نظر تشخيص مطالبات سازمان تأمين اجتماعي است، از ديگرموضوعات ارجاع شده به ديوان عدالت اداري است.
وي در ادامه گفت: كمترين شكايت ها مربوط به بنياد ۱۵ خرداد، سازمان تبليغات اسلامي، سازمان انرژي اتمي، بنياد امور مهاجرين، سازمان تربيت بدني، بهزيستي و وزارت تعاون و وزارت امور خارجه مي شود.
براساس آماري كه ديوان عدالت اداري به دست آورده است تهران با ۳۵ هزار شكايت در بالاي جدول شاكيان قرار دارد. مازندران با ۷۳۰۰ پرونده در جايگاه دوم و كهگيلويه و بويراحمد نيز با ۴۸۴ شكايت در انتهاي ليست قرار دارد. وي در ادامه گفت: از ديگر مواردي كه ديوان صلاحيت رسيدگي به آن را دارد، موضوع بخشنامه ها و آيين نامه هاي سازمان هاي دولتي است كه بايستي توسط سه چهارم كل قضات در هيأت عمومي ديوان مورد رسيدگي قرار گيرد. بيشترين شكايات رسيده به ديوان به ترتيب مربوط به سازمان تأمين اجتماعي، شهرداري هاي سراسر كشور به خصوص در بخش عوارض، مصوبات هيأت دولت و دستورالعمل هاي بانك مركزي مي شود.
مقدسي فر در مورد ديگر اختيارات هيأت عمومي ديوان گفت: هر هفته براي صدور آراء وحدت رويه  از سوي شعب ديوان جلساتي با اعتراض اشخاص ذي نفع، دستگاه هاي دولتي و قضات ديوان تشكيل مي شود. رئيس ديوان موظف به پيگيري موضوعات جلسات است. در جلسات هيأت عمومي ديوان به موضوع اعلام اشتباه قاضي در صدور رأي نيز رسيدگي مي شود.
وي با اشاره به تنوع موضوعاتي كه در ديوان مورد رسيدگي قرار مي گيرد گفت: از آنجايي كه برخي از موضوعات ارجاع شده به ديوان از اهميت ويژه اي برخوردار است، شعبي براي رسيدگي ويژه به پرونده هايي با موضوعات مالياتي، گزينش و استخدام در ادارات شكايات مطرح شده در مورد نيروهاي مسلح و بنياد شهيد و جانبازان تأسيس شده است.
معاون قضايي ديوان عدالت اداري در مورد عملكرد ديوان گفت: ديوان لايحه اي را به مجلس ارائه كرده است كه در صورت تصويب آن قوانين مربوط به دادرسي در ديوان عدالت اداري اصلاح و تغيير خواهد كرد. براساس اين لايحه آراء صادره در ديوان ضمانت اجرا پيدا خواهند كرد. به طوري كه اگر مسئول مربوطه در سازماني از حكم ديوان سرپيچي كند از سمت خود بركنار مي شود. همچنين براي سرپيچي از آراء مجازات هاي كيفري و مالي نيز پيش بيني شده است.وي حذف دادگاه هاي تجديد نظر خواهي را از ديگر مفاد لايحه اصلاح قوانين ديوان عنوان كرد و گفت: وجود شعبات تجديد نظر خواهي باعث اطاله دادرسي در ديوان عدالت اداري مي شد. براي افزايش كيفيت آراء قضات به مجلس پيشنهاد شده است تا هر پرونده با حضور سه قاضي با تجربه رسيدگي شود. در صورتي كه شخص قاضي ، رياست قوه قضائيه و يا رئيس ديوان نسبت به حكم صادره اعتراضي داشته باشند، پرونده به هيأت تشخيص ارائه خواهد شد. هيأت گروه كارشناسي اعتراض افراد به آراء محاكم ديوان را براي رسيدگي در هيأت تشخيص بررسي خواهند كرد.

توصيه سازمان سنجش به كنكوري ها
شرط قبولي، پاسخ درست به نيمي
از سؤالات آزمون سراسري
000297.jpg
ايسنا: اگر داوطلبي بتواند به نيمي از سؤالات كليه دروس عمومي و اختصاصي پاسخ صحيح بدهد، با توجه به سطح نمرات فعلي، حتماً در يكي از رشته هاي روزانه دانشگاه هاي دولتي پذيرفته خواهد شد و اين مطلب مي تواند، دغدغه خاطر را از وجود داوطلباني كه سعي و تلاش كافي و شايسته نموده اند كلاً و يا تقريباً بزدايد
سازمان سنجش به دانش آموزان پيش دانشگاهي داوطلب كنكور توصيه كرد در مدت باقيمانده به مرور برنامه ريزي شده دروس، با محوريت پاسخ دهي به سؤالات تستي بپردازند. فرصت باقيمانده معمولاً براي فراگيري مباحث جديد يا سرفصل هايي كه قبلاً حتي يك بار هم مطالعه نشده است، نمي باشد. بلكه كاستي هاي آموزشي بايد در خلال پاسخ به سؤالات تستي، مشخص و برطرف شوند.
با توجه به اينكه فرم انتخاب رشته، پس از اعلام نتايج علمي آزمون حدود نيمه مرداد ماه سال جاري در اختيار داوطلبان واجد شرايط قرار مي گيرد به داوطلبان توصيه مي شود كه تحت هيچ عنواني ذهن خود را به مسايل مربوط به انتخاب رشته و موضوعات مرتبط با آن مانند تفكيك بومي داوطلبان و رشته، يا سهميه ها و ... معطوف نسازند و تمام توجه خود را در جهت كسب آمادگي بيشتر براي شركت در آزمون متمركز كنند. زيرا بعد از آزمون، فرصت كافي براي بحث و بررسي پيرامون انتخاب رشته وجود دارد. توصيه مي شود كه در اين مدت نه تنها بحث انتخاب رشته مطرح نشود بلكه از توجه به هر عاملي،  اعم از مسائل شخصي، خانوادگي، اجتماعي و غيره كه منجر به تشتت افكار و انحراف ذهن از مسير اصلي مرور و آماده سازي مي شود، به جد بپرهيزد.
همانگونه كه بارها تذكر داده شده است، حفظ خونسردي، مهمترين عامل براي انعكاس واقعي و صحيح توانمندي هاي علمي و بيان كامل آموخته هاي هر داوطلب در چارچوب سؤالات مطرح شده مي باشد.
با آزمون سراسري و هر نوع امتحان ديگر، بايد دوست شده و كنار آمد. بهترين شيوه براي غلبه بر اضطراب و نگراني تسلط بر مطالب درسي است. از سوي ديگر، نبايد اندوخته هاي علمي خود را دست كم گرفت و دائم دغدغه ضعف خويش را در سر داشت.
اضطراب يكي از مهمترين عواملي است كه مي تواند فرد را نسبت به مطالبي كه او عملاً معتقد است به آنها مسلط مي باشد، دچار بيم و ترديد نمايد.

پرسش پنجم رئيس جمهوري از دانش آموزان
000294.jpg
ايرنا: كنگره  فراخوان  پنجمين  پرسش  مهر، امروز با حضور سيدمحمد خاتمي  رئيس  جمهوري  در تهران  برگزار مي شود.
پرسش  مهر كه  براي  اولين  بار در آغاز سال  تحصيلي  ۷۷ - ۷۶ از سوي  رييس  جمهوري  مطرح شد، در واقع  گامي  از سوي  دولت  اصلاحات  براي  پرورش  روحيه  مسئوليت  پذيري ، مشاركت  جويي ، تحقيق  و پرسشگري  و ايجاد اعتماد به  نفس  و خودباوري  در ميان  جوانان  و نوجوانان  بود.
خاتمي طي  دو دوره  رياست  جمهوري  خود، پنج  بار پرسش  مهر را در سالهاي  ۷۶ ، ۷۹ ، ۸۱ ، ۸۲ و ۸۳ مطرح  كرد كه  در هر دوره ، اين  طرح  با استقبال  بسيار خوبي  از سوي  دانش آموزان  روبرو شد.
رييس  جمهوري  هنگام  طرح  پرسش  مهر پنج  گفته  بود «افتخار مي كنم  توانستم  پرسشگري  را در جامعه  بخصوص  در جامعه  دانش آموزي  و فرهنگيان  به عنوان  يك  ارزش  مقدس  معرفي  نمايم .»

نمايشگاه زندانباني و اصلاح مجرمين
گروه اجتماعي: نمايشگاه دستاوردهاي قوه قضائيه در بخش زندانباني و اصلاح مجرمين از اول تا ۷ تيرماه برگزار مي شود. به گزارش روابط عمومي سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور اين نمايشگاه در مساحتي حدود ۴۰۰ متر مربع در طبقه زيرين ستاد سازمان زندان ها واقع در خيابان شريعتي بالاتر از قلهك ايستگاه يخچال طراحي و ايجاد شده است. در اين نمايشگاه فعاليت هاي سازمان زندان ها در چهار محور، اقدامات تربيتي، اقدامات تاميني، اقدامات حمايتي و اقدامات فراسازماني و ... تقسيم بندي و تصاوير، نمودارها، محصولات توليدي و فرهنگي سازمان زندان ها در غرفه هاي خاصي تعبيه و در معرض ديد بازديد كنندگان قرار مي گيرد.

جسته ، گريخته
آزمون كارشناسي ارشد گروه پزشكي برگزار مي شود
مهر: آزمون ورودي كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي سال تحصيلي ۸۵ - ۸۴ روز پنج شنبه دوم تيرماه برگزار مي شود.
كارت ورود به جلسه در آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي گروه پزشكي در شهرستان ها طبق اعلام خود داوطلبان جهت محل امتحان و در شهر تهران بر اساس اطلاعيه در روز ۱۸ خرداد ماه روزنامه كيهان طي روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۳۱ خرداد و اول تير توزيع مي شود.داوطلبان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به روزنامه كيهان ۱۸خرداد ماه و نيز شبكه اينترنت به آدرس http://dme.hb.ir مراجعه كنند.
پذيرش دانشجو در كانادا
فارس: دولت كانادا مصمم است شمار دانشجويان خارجي خود را از رقم فعلي ۵۰ هزار دانشجو به ۷۰ هزار دانشجو يعني افزايش ۴۰ درصدي برساند.
دولت كانادا تمهيدات جديدي براي جذب هر چه بيشتر دانشجويان خارجي به دانشگاه هاي خود اتخاذ كرده است كه از آن جمله دادن اجازه كار به دانشجويان و نيز دو سال اقامت در اين كشور پس از فارغ التحصيلي است.
بر اساس همين گزارش، اداره مهاجرت اين كشور، ماه گذشته اعلام كرد كه دانشجويان خارجي در كالج ها و دانشگاه هاي دولتي از اين پس اجازه خواهند داشت در حين تحصيل كار كنند تا تجربياتي در بازار كار اين كشور كسب كنند و با بافت اجتماعي اين كشور بيشتر آشنا شوند. گفتني است،  گزارشي كه سال گذشته در زمينه اشتغال دانشجويان خارجي در اين كشور منتشر شد حاكي از آن بود كه اغلب اين دانشجويان، خواستار اشتغال در حين ادامه تحصيل بودند و نيمي از آنان با مشكلات مالي دست و پنجه نرم مي كردند.
۴۰ درصد افراد ، زير خط فقر مطلق
فارس: رئيس پژوهشكده اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس ادعا كرد معيارها و شاخص ها نشان مي دهد كه حداقل افراد زير خط فقر مطلق كشور بيش از ۴۰ درصد است.
مرتضي عزتي گفت: ملاك هاي تعيين خط فقر بايد با توجه به شرايط جامعه و ويژگي هاي آن مدنظر قرار گيرد تا واقعي تر بوده امكان از بين بردن آن را براي مسئولان فراهم نمايد. وي با اشاره به معيارها و متغيرهايي همچون مسكن، پوشاك و خوراك گفت: معيارهاي فوق در كشورهاي مختلف داراي وزن و اهميت متفاوتي است، لذا بايد در تعيين خط فقر به آن توجه شود.
بهزيستي وعده ساخت مسكن مي دهد
000291.jpg
مهر: رييس سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: چنانچه خيرين و نيكوكاران ۵۰درصد هزينه مسكن مددجويان را تامين كنند ۵۰ در صد باقي مانده از سوي بهزيستي پرداخت خواهد شد و از اين طريق به ساخت سريع مسكن نيازمندان تحت پوشش كمك مي شود .
دكتر محمد رضا راه چمني ساخت مسكن براي مددجويان را از برنامه هاي اصلي بهزيستي در سال ۸۴ ذكر كرد و افزود : علاوه براينكه در بودجه سال ۸۴ براي مسكن مددجويان تحت پوشش اعتباري در نظر گرفته شده با مشاركت و همكاري خيرين با بهزيستي و همچنين پرداخت وام به مددجويان ، بخش مهمي از مشكلات مسكن اين افراد در سال جاري از بين خواهد رفت.
رييس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اين كه ۸۰ هزار مددجوي تحت پوشش بهزيستي فاقد مسكن هستند ، گفت : تعداد افرادي كه مسكن ندارند شايد خيلي بيشتر باشد اما كساني كه مراجعه كرده و تقاضاي مسكن كرده اند همين تعداد هستند.
داروهاي هورموني قد را افزايش نمي دهند
مهر: داروهاي هورموني براي افزايش رشد قد كه در برخي نشريات تبليغ مي شود پايه و اساس علمي ندارد.
يك عضو انجمن تغذيه در اين باره گفت: امروزه در اين تبليغات داروهاي هورموني مربوط به رشد قد كه در برخي نشريه ها منتشر مي شود عنوان شده كه با مصرف اين داروها حتي مي توان در سنين پس از بلوغ نيز قد را به ميزان دلخواه افزايش داد اما هيچ كدام از آنها پايه و اساس علمي ندارد.وي اظهار داشت: استفاده از اين داروهاي هورموني مي تواند آسيب هاي بسياري به مصرف كنندگان وارد كند به همين علت پزشكان متخصص هم مصرف اين داروها به ويژه پس از سنين بلوغ را توصيه نمي كنند.وي ادامه داد: روش هاي هورموني براي رشد قد بدون ضرورت و بويژه پس از بلوغ، نه تنها باعث رشد طولي قد انسان نمي شود بلكه باعث رشد عرضي بدن و همچنين با تغيير اسكلت بدن، موجب بد شكلي و بد فرمي بدن مي شود.

۴ ميليون دانش آموز در معرض خطر
بيماري هاي قلبي و عروقي هستند
ايسنا: مديركل دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش با اعلام مداخله كشوري طرح ملي نظام مراقبت و پيشگيري از بيماريهاي غيرواگير در دوران كودكي و نوجواني در سال تحصيلي ۸۴ - ۸۵ اعلام كرد: ۴ ميليون دانش آموز در معرض خطر بيماري هاي قلبي و عروقي هستند كه اين منجر به مرگ ناگهاني، سكته هاي قلبي و مغزي مي شود.
دكتر رياض غيرتمند در حاشيه هشتمين كنگره بيماريهاي قلب و عروق با اشاره به اينكه بر اساس غربالگري صورت گرفته در اين طرح ۲۵ درصد دانش آموزان داراي شرح حال فاميلي مثبت ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي در سن زير ۵۵ سال شناخته شده اند، اظهار كرد: طرح ملي نظام مراقبت و پيشگيري از بيماريهاي غيرواگير در دوران كودكي و نوجواني با همكاري دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش از سال گذشته آغاز شده و فاز اول آن هم اكنون به پايان رسيده است كه در سال تحصيلي آينده مداخله اجرايي آن آغاز مي شود.
وي با اشاره به اينكه برخي اطلاعات اين طرح نظير قد و وزن، فشار خون و غيره در شناسنامه سلامت دانش آموزان گنجانده خواهد شد، گفت: با توجه به اينكه هنوز طراحي شناسنامه سلامت دانش آموزان نهايي نشده است اطلاعات تكميلي گنجانده شده در اين شناسنامه مشخص نيست

رشته كامپيوتر مقطع فني  و حرفه اي
به طور كامل تغيير مي كند
فارس: مدير كل دفتر آموزش و پرورش فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش با تأكيد بر اينكه اخذ هر گونه وجه در مدارس فني و حرفه اي ممنوع است، گفت: در سال تحصيلي جديد رشته كامپيوتر فني و حرفه اي به طور كامل تغيير مي كند.
رضا رسول زاده افزود: در سال تحصيلي جديد، رشته نويي به شاخه فني  و حرفه  اي اضافه نمي شود تنها محتواي رشته كامپيوتر با توجه به فن آوري هاي جديد در IT ، تغيير اساسي خواهند داشت كه كتاب هاي اين رشته نيز بر اين اساس تغيير مي كند.
وي در خصوص ثبت نام هاي شاخه فني  و حرفه اي گفت: دستورالعمل ثبت نام تمام واحدهاي آموزشي در استانها تصويب مي شود اما بنا بر دستورالعمل وزير آموزش و پرورش، اخذ هر گونه وجهي از مدارس ممنوع است مگر اينكه خانواده ها بخواهند به واحدهاي آموزشي كمك كنند.
رسول زاده ادامه داد: ثبت نام در هنرستان هاي دولتي كشور رايگان است مگر هزينه هايي كه درباره خريد كتاب هاي درسي دانش آموزان، هزينه بيمه و ... باشد. وي در خصوص هزينه هنرستان هاي غير انتفاعي نيز گفت: شهريه هنرستان هاي غير انتفاعي بر اساس شرايط استاني توسط آموزش و پرورش استان تهيه مي شود.

احضار برخي اعضاي ستادهاي انتخاباتي به مراجع قضايي
گروه اجتماعي: دادستان كل كشور از تخلفات موردي نيروهاي مسلح در انتخابات اخير رياست جمهوري خبر داد.
حجت الاسلام دري نجف آبادي دادستان كل كشور در جمع خبرنگاران گفت: گزارش هايي از برخي تخلفات انتخاباتي از سوي نيروهاي مسلح به سازمان قضايي نيروهاي مسلح رسيده است. پرونده خاصي در اين خصوص تشكيل نشده اما به صورت موردي گزارش هايي داشته ايم.
وي ضمن قابل اغماض خواندن برخي از تخلفات انتخاباتي جزيي از سوي برخي كانديداها گفت: البته با بعضي از تخلفات سازمان يافته و كارهاي تخريبي عليه برخي از كانديداها بايد از سوي نظام برخورد قاطع و كامل صورت گيرد.
وي همچنين از احضار برخي از اعضاي ستادهاي انتخاباتي كانديداها به مراجع قضايي خبر داد و گفت: اين افراد طي روزهاي گذشته براي رسيدگي و پاسخ به برخي شبهات به مراجع قضايي احضار شده بودند. دادستان كل كشور در مورد عملكرد دستگاه قضايي در زمينه برخورد باتخلفات انتخاباتي گفت: بنده ادعا نمي كنم كه دستگاه قضايي توانسته به صورت كامل به تخلفات انتخاباتي رسيدگي كند.
وي در مورد انفجارهاي اخير كه در نقاط مختلف كشور اتفاق افتاد گفت: اين انفجارها را نمي توان چندان سازمان يافته و برنامه ريزي شده تلقي كرد. ولي انفجارهايي كه در خوزستان رخ داد برنامه ريزي شده و وابسته به گروه هاي القاعده، بعث و آمريكايي بود.وي با بعيد عنوان كردن وقوع انفجارها توسط يكي از كانديداها گفت: اين قبيل اتهامات دور از شأن كانديداها بوده و قابل قبول نيست.وي در مورد پيگيري پرونده هاي تخلفات انتخاباتي گفت: بنده تعهد شرعي و اخلاقي مي دهم كه به پرونده هاي تشكيل شده رسيدگي كنم و از همه دادستان هاي سراسر كشور مي خواهم كه در اين كار همكاري كنند و نتيجه را در اختيار عموم قرار دهند.

به دليل همزماني با مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري
تغيير زمان آزمون ورودي دبيرستان هاي نمونه دولتي
مهر: زمان آزمون ورودي دبيرستان هاي نمونه دولتي به دليل همزماني با انتخابات مرحله دوم رياست جمهوري به روز دوشنبه ۶/۴/۸۴ موكول شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، اين آزمون در سراسر كشور به طور همزمان راس ساعت ۹ صبح برگزار مي شود و تعداد ۲۶۰۷۰۱ دانش آموز مستعد فارغ التحصيل پايه سوم راهنمايي با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت و از ميان آنها براي ورود به پايه اول متوسطه بالغ بر ۲۴۶۹۴ دانش آموز براي ۳۱۹ دبيرستان نمونه دولتي در سراسر كشور براي سال تحصيلي ۸۵-۸۴ پذيرش خواهند شد.
شايان ذكر است دبيرستان هاي نمونه دولتي به منظور تشويق و ترغيب دانش آموزان مستعد به ويژه دانش آموزان مستعد مناطق محروم و افزايش رشد علمي و تربيتي آنان تاسيس شده اند و ۶۰ درصد پذيرفته شدگان اين دبيرستانها به دانش آموزان مستعد مناطق محروم روستايي و ۳۰ درصد به دانش آموزان مناطق محروم شهري و ۱۰ درصد به فرزندان خانواده هاي شهدا، آزادگان، جانبازان و مفقودين اختصاص دارد.

دانش آموزان مي توانند سه مقطع تحصيلي
را در يك سال بخوانند
گروه اجتماعي: از سال تحصيلي آينده دانش آموزان مي توانند از وسط سال به مقطع بالاتر بروند.عليرضا عراقي نيا معاون آموزش و پرورش تهران با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: در سال تحصيلي آينده نظام كيفي- توصيفي گسترش مي يابد تا اين نظام در مجراي علمي و طبيعي، فراگير شود. براساس اين نظام دانش آموزان مردودي حذف نمي شوند بلكه شرايط آموزشي دانش آموزان متفاوت شده است.وي، با اشاره به اين كه براساس نظام آموزشي ما، يك فرد مي تواند سه سال در يك كلاس درس بخواند، افزود: در نگاه جديد آموزش و پرورش پايه اجباري شده است و بايد شرايط به گونه اي باشد كه همه از اين حق بهره مند شوند.عراقي نيا خاطرنشان كرد: در نظام ارزشيابي توصيفي شرايطي فراهم شده كه كسي مردود نشود، اما اگر دانش آموزي در يادگيري كند باشد با تشخيص شوراي معلمان به مقطع بالاتر نمي رود. حدود سه سال از اجراي آزمايش طرح ارزشيابي توصيفي مي گذرد و هيچ عجله اي براي فراگير شدن نظام ارزشيابي توصيفي نيست.

توكيو گران ترين و هانوي ارزان ترين شهر جهان
ايرنا: موسسه  تحقيقاتي  مرسر روز دوشنبه  با انتشار گزارش  سالانه  خود از شهرتوكيو پايتخت  ژاپن  به  عنوان  گرانترين  شهر جهان  براي  زندگي  ياد كرده  است .
شهراوزاكا در ژاپن  نيز دومين  شهر گران  جهان  از اين  نظر ارزيابي  شده است .لندن  در گزارش  سال  گذشته  اين  موسسه ، رتبه  دوم  را در ميان  گرانترين شهرهاي  جهان  براي  زندگي  داشت .پايتخت  انگليس ، در گزارش  جديد مرسر گرانترين  شهر براي  زندگي  در اروپا معرفي  شده است  كه  بعد از آن مسكو قرار دارد.ژنو، زوريخ  و كپنهاگ  در اروپا رديف  ششم  تا هشتم  گرانترين  شهرهاي  جهان براي  زندگي  را به  خود اختصاص  داده اند.از ميان  ۵۰ شهر از گرانترين  شهرهاي  جهان  ۳۱ شهر در قاره  اروپا و ۱۰ شهر در آسيا هستند.موسسه  مرسر براساس  هزينه  مسكن ، حمل  و نقل ، غذا، پوشاك ، لوازم  خانگي ، تفريحات  و حدود ۲۰۰ نوع  هزينه  ديگر، هر سال  شهرهاي  جهان  را مورد ارزيابي قرار مي دهد.
در گزارش  سال  جاري  اين  موسسه  ۱۴۴ شهر جهان  مورد بررسي  قرار گرفته اند كه  در اين  ميان  شهر مسكو پايتخت  روسيه  و سئول  پايتخت  كره  جنوبي  به ترتيب  مقامهاي  چهارم  و پنجم  را كسب  كردند.
براساس  اين  گزارش ، شهر ورشو پايتخت  لهستان  در يك  سال  گذشته  شاهد افزايش  ناگهاني  و چشمگير هزينه  زندگي  بود به  گونه اي  كه  رتبه  اين  شهر از رديف  ۷۶ در سال  ۲۰۰۴ ميلادي  به  رديف  ۲۷ در سال  جاري  رسيده  است .

معاون وزير رفاه:
سازمان هاي حمل و نقل عمومي موظف به
مناسب سازي اماكن و وسايل خود براي معلولان شدند
ايسنا: معاون حقوقي، مجلس و منابع انساني وزارت رفاه و تأمين اجتماعي گفت: آيين نامه اجرايي ماده ۲ قانون جامع حمايت از حقوق معلولان، به تصويب هيأت دولت رسيد.
بنابراين گزارش، مهندس طاهر موهبتي افزود: اين آيين نامه بنا به پيشنهاد مشترك وزارتخانه هاي رفاه و تأمين اجتماعي و مسكن و شهرسازي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تصويب شد و بر اساس يكي از مواد آن شهرداريها موظفند از صدور پروانه احداث و پايان كار براي ساختمان ها، اماكن عمومي و معابري كه ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولان را رعايت نكرده باشند، خودداري كنند.
وي تصريح كرد:  بر اساس اين آيين نامه كليه وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شركت هاي دولتي و نهادهاي عمومي و انقلابي موظف شده اند در يك برنامه سه ساله از زمان تصويب و ابلاغ آيين نامه، هر سال حداقل ۳۰ درصد از ساختمان هاي عمومي وابسته را براي استفاده از معلولان و متناسب با ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري، مناسب سازي كنند.
معاون حقوقي، مجلس و منابع انساني وزارت رفاه و تأمين اجتماعي افزود: منظور از مناسب سازي محيط براي استفاده معلولان، اصلاح محيط و تدارك وسايل حمل و نقل مورد نياز است، به طوري كه افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محيط پيرامون خود اعم از اماكن عمومي، معابر، محيط شهري و بين شهري و ساختمان هاي عمومي حركت كنند و از تسهيلات محيطي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي با حفظ استقلال فردي لازم، بهره مند شوند.
موهبتي با اشاره به اينكه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظف به تامين اعتبار لازم براي اقدامات مناسب سازي در قالب بودجه هاي سالانه شده است، گفت: شهرداري ها موظف شده اند در مورد مناسب سازي معابر عمومي  با اولويت معابر اصلي، تجهيز و نصب چراغ ها و علائم راهنمايي مناسب در معابر عمومي، برجسته سازي سطوح پياده روهاي نزديك به تقاطع ها و پارك ها و رفع موانع و تطبيق مقررات صدور پروانه با ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي معلولان اقدام كنند.
معاون حقوقي، مجلس و منابع انساني وزارت رفاه و تامين اجتماعي با اشاره به تكليف مطرح در اين آيين نامه براي توليد و پخش برنامه هاي آموزشي در رسانه هاي عمومي در زمينه ارتقاي آگاهي عمومي در مورد مناسب سازي براي افراد داراي معلوليت، گفت: كليه شركت ها و سازمان هاي حمل و نقل عمومي  درون شهري و برون شهري، موظف شده اند در يك برنامه پنج ساله نسبت به مناسب سازي اماكن عمومي وابسته به خود و نيز مناسب سازي وسايل حمل و نقل عمومي اقدام كنند.
وي افزود: براي پيگيري و ايجاد هماهنگي هاي لازم براي اجراي اين قانون و آيين نامه آن، ستادي با حضور وزير رفاه و تأمين اجتماعي يا معاون ذيربط او به عنوان رئيس ستاد و نمايندگان وزارتخانه هاي كشور، مسكن و شهرسازي، راه و ترابري، صنايع و معادن و علوم، تحقيقات و فناوري و نمايندگان ثابت سازمان مديريت و برنامه ريزي، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور، بنياد شهيد و امور ايثارگران و نيز نماينده تشكل هاي غيردولتي ايثارگران و نماينده شوراي هماهنگي تشكل هاي غيردولتي معلولان، ايجاد خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |