سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۸ - Jun 21, 2005
سخنگوي كميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران :
سياست هاي نادرست مالي و پولي بازار مسكن
را به ركود كشانده است
گروه شهري: سخنگوي كميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران مي گويد: ساخت و ساز در تهران طي ۲ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با وجود بافت هاي فرسوده وسيع و گسترده حدود ۱۵ درصد كاهش داشته است.
دكتر خسرو دانشجو مي افزايد: در ماههاي فروردين و ارديبهشت امسال به ترتيب ۸۰۵ و يكهزار و ۳۰۴ پروانه و در مجموع طي ۲ ماه اول ۲ هزار و ۱۰۹ پروانه ساخت با زيربنايي معادل يك ميليون و ۷۸۶ هزار و ۸۹۳ متر مربع صادر شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد در صدور پروانه و ۵ درصد در متراژ زير بنا كاهش داشته است كه در مجموع ۱۵ درصد ركود ساخت و ساز را نشان مي دهد.
معاون گروههاي نظارت شوراي شهر در عين حال خاطر نشان كرد:
سال ۸۲ ماهانه به طور ميانگين يكهزار و ۲۲۹ پروانه ساخت با زيربنايي به مساحت ۹۴۰ هزار و ۲۱۰ متر مربع و در مجموع طي يك سال ۱۴ هزار و ۷۴۷ پروانه ساخت با زيربنايي به مساحت ۱۱ ميليون و ۲۸۲ هزار و ۵۱۸ متر مربع صادر شده است.
دانشجو مي گويد: صدور پروانه در سال ۸۳ نيز به طور ميانگين ماهانه به يكهزار و ۴۰۹ مورد با زيربنايي معادل يك ميليون و ۲۵۹ هزار و ۸۳۶ متر مربع و در طول سال ۱۶ هزار و ۹۱۲ پروانه و مجموعاً ۱۵ ميليون و ۱۱۸ هزار و ۲۵ متر مربع رسيد.
اين عضو شوراي شهر مي افزايد: تعداد پروانه هاي صادر شده در سال ۸۳ نسبت به سال ۸۲ حدود ۱۵ درصد و به لحاظ متراژ نيز ۴۰ درصد افزايش داشته است.
دانشجو در گفت و گو با ايسنا علت اصلي ركود ساخت و سازها را نوع مديريت وزارت مسكن و شهرسازي مي داند و مي گويد: امكانات، سرمايه ،دانش  فني و حتي بسياري از زيرساخت ها براي پيشرفت و افزايش ساخت و ساز و احياي بافت هاي فرسوده وجود دارد ولي مشكل اساسي بخش مديريت و هماهنگي ميان دستگاههاي مرتبط است كه مانع استفاده درست از امكانات موجود مي باشد.
وي مي افزايد: تا زماني كه دستگاه متولي بخش مسكن حضوري پررنگ، تعيين كننده و تأثيرگذار نداشته باشد همچنان شاهد ركود يا رونق كاذب مسكن خواهيم بود.
به گفته دانشجو، سياست هاي نادرست پولي و مالي كشور موجب شده تا سرمايه گذاران  انگيزه كافي براي سرمايه گذاري در بخش مسكن نداشته باشند. چرا كه مشاركت در اين بخش سود چنداني را عايد آنها نمي كنند.
عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر افزود: علاوه بر تمايل نداشتن سرمايه گذاران ، كار مزد وام ساخت مسكن، حدود ۳۰ درصد است و اين امر با توجه به ناتواني مالي بسياري از مردم كه اغلب آنها مالكان بافت هاي فرسوده هستند موجب ركود ساخت وساز مي شود.
دانشجو با اشاره به اينكه در بسياري از كشورها، دولت براي جلوگيري از افزايش يا ركود ساخت وساز و قيمت مسكن به صورت ناگهاني و لجام گيسخته ۲۰ تا ۴۰ درصد سياست گذاري بخش مسكن را بر عهده دارند، در حاليكه تأثير وزارت مسكن ايران در اين بخش كمتر از ۲ درصد است گفت: به دليل حضور كمرنگ وزارت مسكن حتي با صحبت و يا اظهار نظر يك مسئول در كشور به طور ناگهاني قيمت مسكن كاهش يا افزايش مي يابد.

خروج شمس آباد و مبارك آباد از بن بست
بخش ديگري از بزرگراه
شهيد زين الدين آماده بهره برداري شد
حركت پياده در ميدان تجريش ايمن و روان شد
000381.jpg
000258.jpg
گروه شهري: بخشي از بزرگراه شهيد زين الدين حدفاصل بزرگراه هاي شهيد صياد شيرازي و امام علي(ع) به طول ۵/۱ كيلومتر طي اين هفته افتتاح و مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، اين بزرگراه در هر باند رفت و برگشت داراي چهار خط عبور به عرض ۶۵/۳ متر و عرض كلي ۲/۴۰متر است كه براي حداكثر سرعت ۱۱۰ كيلومتر طراحي شده است.
به گفته مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران هزينه عمليات اجرايي اين بخش از بزرگراه زين الدين ۴۷ ميليارد ريال و هزينه رفع املاك معارض بر سر راه طرح ۹۵ ميليارد ريال برآورد شده است. وي با اشاره به اين نكته كه براي ساخت اين بزرگراه تاكنون ۳۵۰۰۰ تن آسفالت و ۱۰۵۵ متر جدول استفاده شده، افزود: باافتتاح اين بزرگراه گامي در راستاي تكميل حلقه بزرگراهي شهر تهران برداشته خواهد شد كه در تسهيل ترافيك منطقه و شهر تهران نقش عمده اي ايفا خواهد كرد. وي ادامه داد: اين بزرگراه داراي دو تقاطع اصلي غيرهمسطح زيرگذر و روگذر (پل) با خيابانهاي بني هاشم و استاد حسن بنا خواهد بود.

تلاش براي نشاط در تابستان
دهها برنامه  فرهنگي و اجتماعي
ويژه اوقات فراغت تابستاني شهروندان
000270.jpg
گروه شهري: ۱۰۶ برنامه فرهنگي، هنري، آموزشي و ورزشي به منظور غني سازي اوقات فراغت شهروندان ساكن شرق تهران به اجرا گذاشته خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ۸ گفت: تمام برنامه هاي تابستاني با محوريت شهروند و تبديل اطلاعات به دانايي اجرا مي شود.
وي افزود: اين برنامه ها كه متناسب با ويژگيهاي مخاطبين مختلف طراحي شد، با مشاركت مساجد، پايگاههاي بسيج و مدارس اجرا مي شود.
كاوه تيمورنژاد گفت: از ۱۰۶ برنامه ويژه اوقات فراغت ۳۸ برنامه ويژه جوانان، ۳۱ برنامه ويژه كودكان و نوجوانان، ۱۸ برنامه براي گروه سني سالمندان و ۱۹ برنامه ويژه جانبازان و معلولين طراحي شده است كه از جمله آنها برگزاري ايستگاه نجوم در بوستانها به منظور آشنايي شهروندان با علم نجوم، برپايي ايستگاه جشن علمي، برگزاري ايستگاه نقاشي و مقاله نويسي در بوستانها و ميادين، جشنواره تئاتر كودكان در انديشه سراي گلبرگ، اردوهاي تفريحي، علمي و آموزشي و دوره هاي آموزش رايگان قرآن كريم در مراكز فرهنگي از جمله برنامه هايي است كه در تابستان امسال به اجرا گذاشته مي شود.
وي افزود: پياده روي با ويلچر، واليبال نشسته، بسكتبال، طناب كشي بين نابينايان، اردوهاي زيارتي قم و جمكران و ايجاد پايگاه ورزشي صبحگاهي از جمله برنامه هاي تابستاني سال ۸۴ براي جانبازان و معلولين است.
تيمورنژاد، برنامه ريزي مناسبت گروهي براي سالمندان را مهم خواند و گفت: جشنواره شناسايي قابليتها و توانمنديهاي سالمندان به منظور بهره گيري از آنها براي همكاري با تشكلهاي مردمي، برگزاري اردوهاي يك روزه جهانديدگان از نقاط ديدني اطراف شهر، برپايي ورزشهاي صبحگاهي با هدف ارتقاء نشاط و روحيه و ايستگاه مطبوعات در بوستانها از جمله برنامه هايي است كه با مشاركت خود سالمندان اجرا مي شود.
همچنين معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري منطقه ،۱۶ نيز برنامه هاي طرح اوقات فراغت تابستاني را براي سنين مختلف در بخشهاي فرهنگي، هنري و ورزشي با سه رويكرد آموزشي، تفريحي و مسابقات اعلام كرد.
برنامه هايي از قبيل گردشگري خانوادگي شهروندان در روزهاي جمعه از مراكز ديدني تهران، ارائه تسهيلات ويژه جهت استفاده از شهربازي هاي واقع در منطقه، برگزاري كلاسهاي قرآني در كليه مراكز فرهنگي، برپايي ايستگاههاي ورزشي همگاني و صبحگاهي، ايجاد اولين ايستگاه ورزشي ويژه كودكان، برگزاري دوره ها و كلاسهاي آموزشي ورزشي در مجموعه هاي ورزشي منطقه با ارائه خدمات ويژه و ارزان قيمت را از جمله طرحهاي اوقات فراغت تابستاني دانست.

توسط شهرداري منطقه يك
حركت پياده در ميدان تجريش ايمن و روان شد
000267.jpg
گروه شهري: به منظور دستيابي به ايمني بيشتر، روان سازي و پويايي تردد عابران پياده و معلولان جسمي مسير حركتي ميدان تجريش بهسازي و ساماندهي شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك هدف از اجراي اين طرح ايجاد مسير ايمن در گردونه ميدان تجريش و نقاط تلاقي معابر با ميدان است تا عابران پياده و معلولان به راحتي و بدون تداخل با سواره ها تردد نمايند.
براساس همين گزارش اين طرح با صرف هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و ۲۵۰ ميليون ريال در مراحل پاياني اجرا قرار دارد و طي آن احداث دو جزيره و دو بهسازي مسير در ضلع شمالي ميدان اجرا شده است.
اين گزارش مي افزايد در اجراي اين طرح براي سهولت تردد معلولان اختلاف سطح ها به رمپ تبديل و شيب هاي مجاز جايگزين پله ها شده و وضعيت حركت پياده با اتمام ايجاد فضاهاي سبز پيش بيني شده بسيار روان خواهد شد.گفتني است ميدان تجريش مهم ترين مركز ارتباطي منطقه به شمار مي آيد كه به دليل قرار گرفتن ترمينال اتوبوس ها و كرايه هاي خطي، مرقد مطهر امام زاده صالح(ع) و مراكز خريد از حجم تردد بسياري هم به صورت پياده و هم سواره برخوردار است.

جلوگيري از توزيع مواد پروتئيني
غيرقابل مصرف در سطح شهر
000273.jpg
بيش از ۳۲ تن مواد پروتئيني غيرقابل مصرف در ۳ ماهه گذشته در واحد كنترل بهداشت سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران شناسايي و جداسازي شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، واحد كنترل بهداشت سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران طي ۳ ماهه گذشته ۳۲ تن انواع مواد پروتئيني غيرقابل مصرف از محموله هاي وارده به سردخانه اين سازمان را شناسايي و پس از جدا سازي با همكاري شبكه دامپزشكي شهر تهران، به عنوان ضايعات قابل تبديل، به مراكز مربوطه ارسال نمود.
شايان ذكر است اين مقدار كالاي ضايعاتي پس از كنترل كيفي، نمونه برداري و انجام آزمايشات تخصصي در آزمايشگاه كنترل كيفي مواد غذايي سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري تهران و تحت نظارت كارشناسان و بازرسان بهداشتي شناسايي و در سالن مخصوص ضايعات اين سازمان ضبط گرديده و از توزيع و مصرف آن در سطح شهر جلوگيري به عمل آمد.

توسعه فضاي سبز اراضي عباس آباد
000264.jpg
توسعه فضاي سبز اراضي عباس آباد، طي طرحي ابتكاري آغاز شد.به گزارش ايلنا، سازمان پارك  ها و فضاي سبز شهر تهران، به منظور تكميل فضاي سبز دالان حركتي بزرگراه مدرس و زيباسازي منظر شهري اقدام به شروع عمليات توسعه فضاي سبز در اراضي عباس آباد كرده است.عمليات آماده  سازي بستر كاشت در اين طرح كه در مساحتي حدود چهل هكتار به اجرا در مي  آيد، از ارديبهشت ماه شروع شده و انتظار مي  رود با اجراي شبكه آبرساني تحت فشار و كاشت انواع گونه  هاي گياهي سازگار با محيط، شامل زرشك، برگ نو، برگ بو، انواع خانواده رز، جوني پروس، كوتاناستر، شيرخشت، انارگل، پيچ امين الدوله، توت نرك، توت كوكوزا و بيد، شاهد طرح ابتكاري جديدي در سطح شهر تهران باشيم.

تجهيز خودروها به كپسول اطفاي حريق
000261.jpg
مهر: رييس بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني تهران گفت: سازمان آتش نشاني به منظور الزام صاحبان خودروها به تجهيز كپسول اطفاي حريق مكاتبات فراواني با مسئولان ذيربط داشته است، اما متاسفانه تاكنون پاسخي در اين خصوص دريافت نكرده است. حميد عرب زاده با اشاره به الزامي بودن استفاده از كپسول اطفاي حريق خودروها در ساير كشورها گفت: هنوز در ايران قانون خاصي مبني بر اجباري بودن استفاده از خاموش كننده هاي دستي تدوين و تصويب نشده است. وي افزود: مي توان با اجباري كردن استفاده از كپسول اطفاي حريق در وسايل نقليه سبك و سنگين از افزايش آمار مرگ سرنشينان خودروها در اثر سوختگي كاست.

واگذاري زمين معوض به تعاوني مسكن
جهاد كشاورزي آغاز شد
ايلنا: صاحبان اراضي شهرك زيتون در شهرك پرديس زمين معوض مي گيرند.
دكتر فرهاد دبيري، مدير كل دفتر حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اين تصميم در پي نشست مشترك دادستان كل تهران، فرمانده نيروي انتظامي، معاونان استاندار، نماينده وزارت اطلاعات و نمايندگان وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان حفاظت محيط زيست اتخاذ شده است.به گفته وي، اراضي شهرك زيتون فاقد هرگونه خدمات شهري نظير آب، برق و گاز است در حالي كه اراضي معوضي كه در شهرك پرديس در نظر گرفته شده علاوه بر برخورداري از آب، گاز، برق، تسطيح شده و آماده بهره برداري است.
دبيري يادآور شد: در حال حاضر براي تحويل و معادل سازي زمين هاي موجود در شهرك پرديس به جاي اراضي شهرك زيتون، سازمان حفاظت محيط زيست كارشناس رسمي دادگستري را به قيد قرعه انتخاب كرده است و صاحبان اراضي نيز بايد كارشناس خود را معرفي كنند تا زمين معوض يا بهاي معادل قيمت زمين شان به آنها تحويل داده شود.
وي افزود: تاكنون حدود ۲۰۰ نفر از اعضاي تعاوني براي تحويل گرفتن زمين يا پول معادل زمين خود در شهرك زيتون به دفتري كه براي همين منظور در اداره كل سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران در پارك سرخه حصار اختصاص يافته، مراجعه كرده اند و اميدواريم سايرين نيز به زودي به اين دفتر مراجعه كنند.
از سوي ديگر، گروه ديده بان كوهستان انجمن كوهنوردان ايران در يك اطلاعيه خبري كه روز يكشنبه ۲۹ خردادماه در اختيار رسانه هاي گروهي قرار گرفت، نسبت به ادامه و تشديد تحركات براي ساخت و ساز غيرقانوني در پارك ملي سرخه حصار ابراز نگراني كرده و درباره تردد كاميون هاي حامل مصالح ساختماني به اين پارك خبر داده بود.

خطر مجاورت با خيابان هاي اصلي شهر
دانشمندان دانشگاه لستر پس از انجام يكسري تحقيقات بدين نتيجه رسيدند كه كودكاني كه محل سكونتشان در مجاورت خيابانهاي اصلي شهر قرار دارد، بيشتر از ساير كودكان در معرض ابتلا به سرفه قرار دارند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، اين تحقيق كه بر روي كودكان بين ۱ تا ۵ ساله صورت گرفته بيانگر اين است كه ۱۰۰ متر فاصله تا خيابان اصلي باعث افزايش ميزان سرفه تا ۳ درصد و سرفه هاي خشك شبانه به ميزان ۲ درصد مي شود. دانشمندان همچنين اعلام كرده اند كه تعدادي از آلاينده ها از جمله اكسيد نيتروژن، اوزون و ذرات ميكروسكوپي باعث سرفه مي شوند. اين در حالي است كه ذرات ميكروسكوپي بسيار خطرناك هستند زيرا اين ذرات در عمق شش هاي كودكان نفوذ كرده و مكانيزم پاك كننده طبيعي بدن نمي تواند آنها را پاك كند و بدين ترتيب به شش ها صدمه وارد مي كنند.

صدور شناسنامه براي منطقه شكار ممنوع «بلبل آب»
ايرنا: مسئول  محيط طبيعي  حفاظت  محيط زيست  سيستان  و بلوچستان  گفت : در اجراي  طرح شناسنامه دار كردن  مناطق  حفاظت  شده  دراين  استان ، منطقه  شكارممنوع  بلبل  آب در بخش  نصرت  آباد شهرستان  زاهدان ، شناسنامه  دار شد.
الهام  آبتين  هدف  از اجراي  اين  برنامه را برنامه ريزي  جهت  دار و آگاهانه  در زمينه  حفاظت  و حمايت  از محيط زيست  وشناسايي  پوشش هاي  گياهي  و جانوري  با ارزش  و جلوگيري  از انقراض  آن عنوان كرد.
او ادامه  داد: با برداشت  ميداني  از منطقه  يكهزار و ۳۰ هكتاري  بلبل  آب اطلاعاتي در زمينه منابع  اكولوژيكي  (گياهي ، جانوري ، اقليمي )، توپوگرافي  وهيدرولوژي  بدست  آمده  و ثبت  شد.
آبتين  با اشاره  به اينكه  از نظر زيباشناسي  بلبل  آب از دسته  مناطق  بكر و دست نخورده  استان  محسوب  مي شود گفت : گزروغن ، قيچ ، افدرا، تاق ، بنه ، اسكمبيل ، جبير، قوچ ، ميش ، انواع  مار، مارمولكها، انواع  گونه هاي  پستانداران ، پرندگان از انواع  گونه هاي  گياهي  و جانوران  باارزش  اين  منطقه  است .
وي  اظهار داشت : در مرحله  دوم  از اين  برنامه  براي  منطقه  حفاظت  شده  جنگلي  دلگان  شناسنامه  تهيه  مي شود.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:
سالانه ۴/۸ ميليارد دلار به محيط زيست
ايران خسارت وارد مي شود
گروه شهري: براساس آخرين مطالعات مشترك سازمان حفاظت محيط زيست و بانك جهاني، سالانه ۴/۸ ميليارد دلار در بخش هاي هوا، خاك و به ويژه آب به محيط زيست ايران خسارت وارد مي شود كه اين رقم معادل ۴/۷ درصد توليد ناخالص ملي است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، ديروز در همايش اقتصاد محيط زيست افزود: از سال ۸۰ تاكنون براي رفع مشكلات زيست محيطي حدود ۵/۲ ميليارد تومان وام در اختيار واحدهاي صنعتي قرار گرفته و در صورت تصويب نهايي امسال نيز يك ميليارد تومان ديگر به صورت وام براي رفع معضلات زيست محيطي در اختيار اين واحدها قرار مي گيرد.
ابتكار در زمينه خدمات تنوع زيستي در سطح جهان گفت: براساس محاسبات، ارزش خدمات تنوع زيستي در جهان ۱۹۰ تريليون دلار برآورد مي شود، اين در حالي است كه متأسفانه اين ارزش خدمات در هيچ جايي محاسبه نمي شود.
وي ارزيابي زيست محيطي طرح هاي صنعتي پيش از اجرا و اعمال جرايم زيست محيطي را از دستاوردهاي مهم دولت ذكر كرد و افزود: بر اين اساس تاكنون ۳۵۰ واحد صنعتي در قالب ۵۰ الگو ارزيابي زيست محيطي شده اند.
ابتكار با اشاره به قانون تجميع عوارض و اختصاص يك درصد عوارض براي صنايع آلاينده خاطرنشان ساخت: اين قانون سبب شد تا صنايع آلاينده رفع مشكلات زيست محيطي خود را با جديت دنبال كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |