سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۸ - Jun 21, 2005
بررسي تحليلي آمار تفكيكي انتخابات رياست جمهوري
گروه سياسي:جدا از حضور ۶۳درصدي مردم در پاي صندوق هاي راي و نتيجه به وجود آمده در انتخابات، جدول آراء نهايي نامزدها در ۳۰ استان كشور حاوي نكات قابل توجهي بود كه به بررسي آنها مي پردازيم.
مصطفي معين نامزد اصلاح طلبان پيشرو كه به ائتلاف با اعضاي نهضت آزادي و ملي مذهبي ها دست زده بود تنها موفق شد بيشترين آرا را در يك استان به خود اختصاص دهد. علي رغم پيشگويي هاي قبلي، راي استانهايي كه قوميت ها، اقوام و اهل سنت دارند به مصطفي معين تعلق نداشت و مهدي كروبي بيشترين آراء را در اين مناطق به دست آورد. مصطفي معين حتي در زادگاه و شهر خود يعني نجف آباد هم رأي نياورد و محمود احمدي نژاد اكثريت آرا را به خود اختصاص داد.
اكبر هاشمي كه هدف حضور خود را انتخاب رياست جمهوري با آراي بالا عنوان كرده بود، تنها در سه استان كرمان (زادگاه خود)، گيلان و زنجان موفق به كسب بيشترين آرا در ميان ساير كانديداها شد. آراي آقاي هاشمي در استان هاي اصفهان، يزد ، قم ، خراسان جنوبي، چهارمحال و بختياري ، سمنان ،استان مركزي و قزوين كمتر از آراي محمود احمدي نژاد بوده است.
علي اردشير لاريجاني تنها در استان مازندران (زادگاه خود) بيشترين آرا را به دست آورد و محمدباقر قاليباف هم تنها در دو استان خراسان شمالي و خراسان رضوي (زادگاه خود) موفق به كسب بيشترين آرا شد. مهدي كروبي نيز در استانهاي كهكيلويه و بويراحمد، لرستان، كرمانشاه، كردستان، هرمزگان، فارس، همدان، بوشهر، ايلام، خوزستان و گلستان موفق به كسب بيشترين آرا شد.
محسن مهرعليزاده نيز نه تنها در استان زادگاه خود بلكه در دو استان اردبيل و آذربايجان غربي هم بيشترين آرا را كسب كرد.
آراي بالاي محمود احمدي نژاد در استانها و مراكزي واقع شده كه بيشترين درصد مشاركت مردمي در آنجا وجود داشته است. به عنوان مثال در استان خراسان جنوبي كه ۹۵درصد مردم پاي صندوق هاي راي حاضر شدند احمدي نژاد بيشترين راي را به دست آورده است.
براساس آمار دريافتي، استان كردستان با ۳۸درصد كمترين ميزان مشاركت در انتخابات را داشته است اما استان سيستان و بلوچستان كه اكثر راي آن متعلق به اهل سنت است، با ۴/۷۴درصد مشاركت بسيار بالايي را در ميان ساير استانهاي كشور داشته است.
مجموع آراي اصول گرايان كه شامل آراي سه كانديداي آنان يعني محمود احمدي نژاد، محمدباقر قاليباف و علي اردشير لاريجاني مي شود حدود ۱۱ ميليون و آراي سه كانديداي دوم خردادي يعني مصطفي معين، مهدي كروبي و محسن مهرعليزاده در مجموع ۱۰ ميليون و اكبر هاشمي رفسنجاني نيز كه متعلق به هيچ يك از دو جريان مرسوم نمي باشد حدود ۶ ميليون بوده است.
طبق برآوردهاي اوليه رأي دهندگان به دو كانديداي اصول گرا كه موفق به راهيابي به مرحله دوم نشدند، يعني لاريجاني و قاليباف از احمدي نژاد حمايت كرده و آرا آنان نيز به آراي احمدي نژاد اضافه مي شود، علت اين امر اين است كه آراي علي لاريجاني متعلق به اصول گرايان سنتي است كه قطعا احمدي نژاد را به مواضع خود نزديك تر مي دانند. قاليباف هم از حمايت اصول گرايان تحول خواه برخوردار بود كه آنان علت حمايت خود از قاليباف را نظرسنجي ها و آراي بيشتر قاليباف عنوان مي كردند اما حال كه احمدي نژاد موفق به حضور در مرحله دوم شده، آراء خود را به حساب احمدي نژاد خواهند ريخت. از سوي ديگر بسياري از افرادي كه به مهدي كروبي راي داده بودند با توجه به نگرش مشترك انقلابي كروبي و احمدي نژاد و موضع مشترك اين دو كانديدا در حمايت از اقشار مستضعف، قطعا بخشي از آراي خود را به احمدي نژاد اختصاص خواهند داد.
اما ديگر كانديداي حاضر در مرحله دوم يعني اكبر هاشمي رفسنجاني كه موفق به كسب ۶ ميليون راي در مرحله اول شده است، قطعا از حمايت بخشي از اصلاح طلبان برخوردار خواهد شد.

رئيس قوه قضائيه:
حضور گسترده آحاد مردم و گروه هاي
مختلف سياسي در انتخابات استكبار جهاني را رسوا كرد
ايلنا: رئيس قوه قضاييه، روز گذشته در جلسه مسئولان عالي قضايي با تسليت فرارسيدن دهه فاطميه و شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) به انتخابات پر شور و نشاط جمعه ۲۷ خرداد اشاره كرد و گفت: برگزاري انتخابات پرشور و گسترده رياست جمهوري را كه نمونه  اي كم نظير از حاكميت دموكراسي و مردم  سالاري ديني بود، به ملت غيور ايران و مقام معظم رهبري تبريك مي  گوييم.
آيت  ا...  هاشمي شاهرودي افزود: برگزاري انتخابات با حضور گسترده آحاد مردم و گروه  هاي مختلف سياسي، استكبار جهاني را رسوا كرد و نشان داد كه به رغم دروغ پردازي  ها و ادعاهاي غلط دشمنان اين انقلاب قابليت و توان درك انقلاب و روحيه مردم ايران در حمايت از نظام اسلامي را ندارند و بر اساس اوهام و خيال پردازي هاي خود پيش  بيني  هاي مفتضحانه  اي را طرح مي  كنند كه نهايتا به شكست خودشان منجر مي  شود.
وي تأكيد كرد: ايمان، تعهد، بيداري و هشياري ملت ايران به هيچ وجه براي دولت هاي استكباري قابل فهم نيست و اظهارنظرها و دخالت هاي بي  جا و غلط آنها سبب حضور گسترده مردم ايران در انتخابات خواهد شد.
رئيس قوه قضاييه با تأكيد بر حضور يكپارچه مردم در دور دوم انتخابات در روز جمعه سوم تير ماه، گفت: خدا را شاكريم كه مردم فهيم ايران اسلامي همواره حضور و پشتيباني خود را از اين انقلاب و نظام نشان داده اند و مطمئن هستيم كه در مرحله دوم انتخابات هم مردم با حضور خود رئيس جمهور را با رأي بالايي انتخاب خواهند كرد. در جلسه روز گذشته مسئولان عالي قضايي مواد ديگري از لايحه شوراي حل اختلاف و نهاد قاضي تحكيم مورد بررسي قرار گرفت و به موجب موادي از اين لايحه مقرر گرديد نظارت بر انجام وظايف قضات تحكيم بر عهده رئيس كل دادگستري استان مربوط باشد. همچنين مقرر گرديد قوه قضاييه براي قضات تحكيم و اعضا شورا كه متقاضي شغل قضاوت، مشاوره حقوقي و استخدام در دادگستري هستند در صورت داشتن شرايط قانوني و پذيرش در آزمون هاي مربوط تسهيلاتي از قبيل معافيت يا كاهش دوره كارآموزي و اولويت استخدام در نظر بگيرد.
همچنين به قضات تحكيم با پنج سال سابقه كار و همكاري با قوه قضاييه در صورت تمايل و دارا بدون ساير شرايط قانوني پروانه وكالت و مشاوره حقوقي قوه قضاييه اعطا مي  گردد.

شناسايي يك چاپخانه بزرگ در حال چاپ
شبنامه عليه احمدي نژاد
فارس: عصر روز گذشته يكي از چاپخانه هاي مهم تهران كه درحال چاپ ميليون ها نسخه شبنامه عليه محمود احمدي نژاد كانديداي انتخابات رياست جمهوري بود، شناسايي و توقيف شد.
يك منبع آگاه با بيان اين مطلب افزود: اين چاپخانه با دريافت مبالغ هنگفتي به صورت غيرقانوني درحال چاپ ميليون ها نسخه شبنامه برعليه احمدي نژاد بود كه با دريافت اطلاعات مردمي اين چاپخانه شناسايي و توقيف شد.
وي افزود: بررسي هاي اوليه نشان مي دهد كه دريافت مبالغ هنگفت مالي از حاميان يكي ديگر از كانديداها به دليل چاپ ميليون ها نسخه شبنامه فوق در اين چاپخانه بوده است.
اين منبع آگاه تصريح كرد: همچنين روز گذشته عوامل پخش يك شبنامه عليه احمدي نژاد در اصفهان كه از اعضاي ستاد مخالفان وي بودند شناسايي شده اند.

انتخاب نهم
دور دوم
احمدي نژاد:به صحنه آمده ام تا فضايي براي رشد و تعالي جوانان ايجاد كنم
فارس: محمود احمدي نژاد در ديدار با گروهي از جوانان و دانشجويان دانشگاه هاي تهران تأكيد كرد: آناني كه عمليات رواني عليه من راه انداخته اند و ادعا مي كنند احمدي نژاد مخالف آزادي، دمكراسي، جوانان و... است خودشان از حضور نسل جوان در عرصه بزرگ كشور هراس دارند.احمدي نژاد در اين ديدار كه ديروز صورت گرفت، بيان داشت: تاكنون با جمعيت جوان كشور اعم از دختر و پسر برخورد شعاري و ابزاري شده است و به رغم اين كه همه از آنان تجليل مي كنند اما در عمل كاري اساسي براي دميدن روح نشاط و شادابي به جوانان و استفاده از اين انرژي ارزشمند انجام نشده است.وي افزود: به صحنه آمده ام تا فضايي براي رشد و تعالي جوانان كشور ايجاد كنم و به كساني كه نگاه شعاري به جوانان دارند بگويم كه جوانان دختر و پسر ما مي توانند كارهاي بزرگ و افتخار آفرين انجام دهند.استاد دانشگاه علم و صنعت اضافه كرد: هرگاه جوانان مستعد و هوشمند ما فرصت عرضه و ارايه توانمندي هاي خود را به دست آورده اند، افتخارات بزرگي نصيب ملت ايران شده است.احمدي نژاد گفت: كساني كه بيشترين شعار را در حمايت از جوانان مي دهند، در مرحله عمل، كمترين فرصت را در اختيار آنان قرار داده اند و بيشترين سد و مانع را هم در عمل پيش پاي جوانان گذاشته اند.وي گفت: اگر با رويكرد علمي و برنامه اي به جامعه و آينده كشور نگاه كنيم، جمعيت جوان كشور را بزرگترين سرمايه اي خواهيم يافت كه امروز در اختيار دولت و ملت ايران قرار دارد.احمدي نژاد گفت: ۷۰ درصد جمعيت ايران را جوانان تشكيل مي دهند و اگر راي مردم شامل حال من شود در چهار سال آينده فضاي بهتر و مناسبتري را براي رشد و پويايي نسل جوان كشور فراهم خواهم كرد.وي گفت: به جوانان اطمينان مي دهم در صورت برگزيده شدن، به همان دليل كه خود را جوان ترين رئيس جمهور كشور مي دانم مدافع حقوق حقه جوانان در كشور خواهم بود.احمدي نژاد گفت: رابطه دو طرفه من با جوانان در مديريت هاي مختلف و در دانشگاه ها و محافل ديگر، نشان دهنده تفكر حمايت گرانه من از جوانان است.وي افزود: آزادي هاي مشروع و قانوني حقوق حقه آنان است و من برايشان فراهم مي كنم.
احمدي نژاد يكي از شاخصه هاي كار در دولت عدالتخواه اسلامي را تامين مطالبات عقب مانده جوانان در همه سطوح عنوان كرد و گفت كه اين سياست عين  عدالت است.
مهدي چمران:تخريب ها به نفع احمدي نژاد خواهد بود
ايسنا: مهندس مهدي چمران، سخنگوي ائتلاف آبادگران اظهار داشت: در اين چند روز شاهد هستيم كه موج هاي تخريبي از سوي ماهواره و همچنين SMSهاي تلفني عليه دكتر احمدي نژاد صورت مي گيرد كه مطمئنا مظلوميتش را نشان مي دهد و به نفع وي تمام خواهد شد.سخنگوي ائتلاف آبادگران با بيان اينكه آبادگران مانند دوره اول انتخابات رياست جمهوري از احمدي نژاد حمايت خواهد كرد، گفت: احمدي نژاد جزو آبادگران و يكي از استوانه هاي اصلي آنها محسوب مي شود.او نيازي به حمايت آبادگران ندارد، ولي ما به صورت رسمي اعلام خواهيم كرد كه از احمدي نژاد حمايت مي كنيم.وي افزود: با توجه به تخريب هايي كه عليه احمدي نژاد صورت گرفته، اجماعي در جريان اصولگرا در جهت حمايت از وي ايجاد شده و من خود در مصاحبه مطبوعاتي كه امروز خواهم داشت، پاسخ اين شايعات و تخريب ها را خواهم داد.چمران گفت: اين تخريب ها عليه فردي مردم دار صورت مي گيرد كه تجربه خدمت وي در شهرداري، خصلت مردمي وي را نشان مي دهد ولي من باز هم تأكيد مي كنم اين تخريب ها به نفع احمدي نژاد خواهد بود.احمدي نژاد در كمبود امكانات، تخريب ها و مظلوميت هايي كه داشت توانست به مرحله دوم انتخابات توسط آراي مردم راه پيدا كند.وي در پايان گفت وگويش به ايسنا گفت: شما اگر دقت كنيد خواهيد ديد كه احمدي نژاد جزو معدود مسؤولاني است كه اين گونه داراي ارتباطات خوب مردمي  است.
تاكيد احمدي نژاد بر حمايت از بازار سرمايه
فارس: كانديداي دور دوم انتخابات در ديدار با جمعي از اقتصاددانان كشور تأكيد كرد: به صاحبان سرمايه اعم از خرد و كلان اطمينان مي دهيم از منابع مالي آنان به نحو بهينه در پروژه ها و برنامه هايي كه براي رونق و رشد اقتصاد كشور توسط تيم اقتصادي و گروه هاي متعدد مشاوره دانشگاهي ستاد بنده تهيه شده است به خوبي بهره خواهم گرفت.محمود احمدي نژاد در اين ديدار كه صبح ديروز انجام شد، اظهار داشت: در بخش اقتصاد مشكل منابع انساني نداريم زيرا بخش اقتصاد و دانشگاه ها و عرصه اقتصاد مملو از سرمايه هاي انساني ارزشمندي است كه هر يك از آنان مي توانند بخشي از اقتصاد بيمار كشور را به حركت درآورند.احمدي نژاد گفت: از بازار سرمايه قوياً حمايت خواهم كرد، زيرا طرح هاي توسعه اي در كشور نيازمند سرمايه گذاري هاي گسترده است.شهردار تهران با بيان اينكه دهها طرح بزرگ صنعتي و اقتصادي در كشور نيازمند منابع است، گفت: با ايجاد ثبات سياسي و اقتصادي به ويژه از طريق ثبات در قوانين و مقررات و سياست ها در حمايت از توليد شرايط مناسبي را براي رونق اقتصادي و سرمايه گذاري هاي گسترده اقتصادي فراهم خواهم كرد.
ائتلاف آزاد ايران اسلامي از احمدي نژاد حمايت مي كند
ايسنا: ائتلاف آزاد ايران اسلامي و همچنين حزب رفاه در مرحله  دوم انتخابات رياست جمهوري از احمدي نژاد حمايت مي كنند.الله وردي نژاد دبيركل ائتلاف آزاد ايران اسلامي پس از اعلام اين خبر افزود: ما احساس مي كنيم كه منش احمدي نژاد به منش شهيد رجايي نزديك بوده و وي با تجمل گرايي مخالف است و در جهت محروميت زدايي حركت مي كند.
كانون تربيت اسلامي از كانديداتوري احمدي نژاد حمايت كرد
فارس: كانون تربيت اسلامي با انتشار بيانيه اي ضمن دعوت از مردم براي حضور گسترده در دومين مرحله انتخابات نهم رياست جمهوري، حمايت خود را از كانديداتوري احمدي نژاد اعلام كرد.كانون تربيت اسلامي  در بيانيه خود تصريح كرده است: به منظور تحقق همه آنچه حقوق اساسي حق داران و اولياي نعمت را مقدور مي سازد، حمايت قاطع خود را از برادر عزيزمان دكتر احمدي نژاد اعلام مي داريم و هموطنان عدالتخواه خصوصا همكاران عزيز فرهنگي را به انتخاب اين آبادگر پرتلاش كه خود را خدمتگزاري كوچك براي ملتي بزرگ مي داند و در اين راه تا پاي جان بر مدار ايمان ايستاده است دعوت مي كنيم.در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است:  احمدي نژاد اصولگراي اصلاح طلبي است كه اصلاحات را در كوتاه كردن دست متجاوزان به حقوق مردم در هر صنف و لباس مي داند و بازگرداندن آرامش، رفاه همگاني و رشد و ترقي همه جانبه كشور و ايستادن در مقابل هر آنچه دين و دنياي مردم را تهديد كند، برنامه اوست.
۱۸۰ تن از نمايندگان حمايت خود را از هاشمي اعلام كردند
ايسنا: ۱۸۰ تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از كانديداتوري  هاشمي رفسنجاني در دور دوم انتخابات رياست جمهوري حمايت كردند.قدرت الله عليخاني، عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اين ۱۸۰ نماينده از تمامي كميسيونها و فراكسيونهاي مجلس چه اقليت و چه اكثريت از  هاشمي حمايت كرده اند، در تشريح دلايل اين حمايت گفت: با توجه به شخصيت فراجناحي  هاشمي، بهترين گزينه براي جلوگيري از افراط و تفريط در شرايط امروز جامعه است.به گفته وي  هاشمي از توان كنترل فضاي داخلي و خارجي كشور و نيل به بهبود آن برخوردار است و اين از جمله عمده ترين دلايل حمايت از  هاشمي  است.
مجمع نمايندگان ادوار مجلس از هاشمي حمايت مي كند
ايسنا: مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي با صدور بيانيه اي از حضور  هاشمي رفسنجاني در مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري حمايت كرد.در اين بيانيه خطاب به مردم آمده است: با حضور فعال اكثريت شما مرحله اول انتخابات نهمين دوره رياست  جمهوري انجام شد.وظيفه خود مي دانيم از همه شهروندان كه به همه نامزدها به ويژه نامزدهاي اصلاح طلب راي دادند تقدير و تشكر كنيم، اما انتظار داريم كه با حضوري دوباره براي پاسداشت از آرمان هاي انقلاب اسلامي  و امام خميني(ره) و حاكميت قانون كار ناتمام انتخابات را به پايان رسانيد.صادركنندگان اين بيانيه در بخشي ديگر از آن خاطرنشان كردند: مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي عليرغم اختلاف نظر در برخي از مواضع و ديدگاهها با آقاي  هاشمي  با درك شرايط موجود و با توجه به خطري كه حاكميت يكپارچه اقتدارگرايان براي كشور و نظام را به همراه دارد، و به منظور دفاع از جمهوريت و ميزان بودن راي ملت از همه همفكران و اصلاح طلبان و از همه آنان كه به هر دليل از حضور بر سر صندوق انتخابات امتناع ورزيده اند، دعوت مي نمايد تا در حمايت از  هاشمي  بپا خيزند و با توجيه و تشريح شرايط، شهروندان آزادي خواه و توسعه طلب را براي گذار كم هزينه كشور از شرايط دشوار كنوني در عرصه داخلي و خارجي به پاي صندوق هاي راي در روز جمعه فراخوانند.
حزب مردم سالاري و حزب همبستگي از هاشمي حمايت مي كند
زارع فومني گفت: حزب همبستگي به عنوان يكي از اعضاي جبهه اصلاح طلب حمايت خود را از هاشمي رفسنجاني در دور دوم انتخابات اعلام مي كند. همچنين حزب مردم سالاري با صدور اطلاعيه اي ضمن تشكر از حضور گسترده مردم در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري اعلام كرد: با وجود برخي ديدگاه ها و انتقادها از هاشمي رفسنجاني حمايت مي كنيم.
كانون سردفتران و دفترياران از رفسنجاني حمايت كردند
مهر: كانون سردفتران و دفترياران با صدور بيانيه اي حمايت خود را از هاشمي رفسنجاني در مرحله دوم نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اعلام كرد.
در اين بيانيه آمده است: حال در اين برهه خاص از زمان كه كشور بزرگ و مهد تمدن، ايران عزيزمان نيازمند ثبات، آرامش، توسعه همه جانبه، رونق اقتصادي و سياسي و حكومت قانون است، اين امر جز از بزرگمردي مدبر و مقتدر چنان حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني بر نيايد.بيانيه كانون سردفتران و دفترياران افزوده است: بر ماست كه همه در اين امر مهم شركت و با تمام تلاش اميد به آينده را در دلها روشن، من و شما ما شويم و پيش به سوي آينده اي اميدوار در انتخابات شركت و به كانديداي محبوبمان رأي دهيم.
انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه هاي كشور از هاشمي رفسنجاني حمايت كرد
ايرنا: انجمن  اسلامي مدرسين  دانشگاههاي  كشور در بيانيه اي  از  هاشمي  رفسنجاني در دور دوم  انتخابات  رياست  جمهوري  حمايت  كرد.در اين  بيانيه  آمده است : در راستاي  وظيفه  ملي  و در جهت  نهادينه  شدن  و تعميق  دموكراسي  تداوم  اصلاحات  و حفظ و استمرار تلاش هاي  آزادي خواهانه  يك  قرن  اخير اين  ملت ، انجمن  اسلامي  مدرسين  دانشگاههاي  كشور در دور دوم  انتخابات  رياست  جمهوري ، از  هاشمي  رفسنجاني  حمايت  مي كند.در ادامه  اين  بيانيه  آمده است : حمايت  عموم  ملت  شريف  ايران  خصوصا فرهيختگان ، انديشمندان  و دانشگاهيان  از  هاشمي  رفسنجاني ، در اين  مقطع  حساس تاريخ  ملي  و بين المللي ، مي تواند استقلال  و سربلندي  ايران  را تضمين  و از پيامدهاي  خسارت  بار فراواني  كه  در غياب  ملت  و پيشگامان  اصلاحات  و دموكراسي ، آينده  كشورمان  را تهديد مي كند، پيشگيري  كند.
تقدير كروبي از حضور مردم در صحنه
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي در اطلاعيه اي از مردم درخواست كرد «از يأس و سرخوردگي بپرهيزند و بخاطر اسلام و ايران با هوشياري و با آمادگي كامل در صحنه بمانند» . در اين بيانيه آمده است: سلام بر شما كه با وجود همه ترديدها، در برابر هجوم سازمان يافته اسلام طالباني و با وجود همه نارضايتي هايي كه از وضعيت سياسي، امنيتي، اقتصادي، فرهنگي و حتي معيشت روزمره داشته ايد، با نجابت و گذشت و فداكاري يك بار ديگر در پاي صندوق هاي راي حضور يافته، جلوه هاي باشكوهي از اقتدار ملي را به نمايش گذاشتيد. اعتراف مي كنم كه قلم و كلام من از شرح و تشكري كه شايسته اين همه گذشت و بزرگواري باشد عاجز است و فقط به اين كلام اكتفا مي كنم كه حركت باشكوه شما نه سزاوار ما بلكه نشانه شايستگي و عظمت شما بود. كروبي ضمن انتقاد از روند راي گيري افزوده است: اكنون و بعد از حماسه حضور شما يادآوري مي كنم: من براي هميشه بر عهد و پيمان خود با اسلام، امام(ره) و ملت بزرگ ايران پاي بند هستم و قانون شكني و ظلم را با قهر، يأس و كناره گيري پاسخ نخواهم داد و دفاع از آزادي و حق انتخاب مردم و پيگيري براي حفظ حيثيت مردم سالاري ديني [و صيانت از آراي مردم] را از راه هاي قانوني و مدني و با دادرسي افكار عمومي پيش خواهم برد. كروبي در اين اطلاعيه بر عزم خويش براي تشكيل حزبي فراگير تأكيد كرده است.وي روز گذشته همچنين از تمامي پستهاي سياسي خود استعفا داد.
محسن رضايي مردم را به شركت در دور دوم انتخابات فرا خواند
ايسنا: محسن رضايي در بيانيه اي خطاب به مردم از حضور آنان در همايش باشكوه سياسي ۲۷ خرداد تشكر كرد.امروز كه انتخابات به دور دوم كشيده شده است از نامزدهاي انتخاباتي انتظار مي رود كه ارزش دستاوردهاي عظيم حماسه حضور مردم را تضعيف ننموده و با حفظ خونسردي و با پي گيري قانوني اعتراضات خود در كنار نقد منصفانه ديگران، اشتباهات دوستان خود را هم ببينند و تلاش كنند با تشويق مردم براي حضور گسترده در مرحله دوم انتخابات، اشتباهات و كوتاهي هاي خود در مرحله اول را جبران نموده و كمك كنند كه دولتي مقتدر و با راي بالا براي كشور انتخاب شود تا قوه مجريه ضعيف تر از گذشته نگردد.اين بيانيه مي افزايد از مردم شريف و فهيم ايران اسلامي كه هميشه در سخت ترين شرايط مهم ترين امتحانات را داده اند مجددا تقدير و تشكر مي كنم و اميدوارم با حضوري پرشور و بانشاط در مرحله دوم انتخابات شركت كرده و دولتي كارآمد و مردمي براي پاسداشت عزت و شرف اسلامي كشور و غرور و افتخار ملي و شكوه و عظمت ايران انتخاب نماييد.
تشكر مهرعليزاده از مردم
ايسنا: محسن مهرعليزاده در بيانيه اي خطاب به مردم با تشكر از آنان اظهار اميدواري كرده است كه ملت عزيز ايران از شر تهديدات خارجي و تحجر و واپسگرايي در داخل حفظ شود.در اين بيانيه آمده است حضور پرشكوه شما ملت عزيز در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري جلوه حماسي ديگري را در تاريخ كشور به نمايش گذاشت و اين اعتماد و حضور شما بزرگواران، بار مسئوليت مجريان و مسئولان را سنگين تر و پاسخگويي به شما ملت عزيز را دشوارتر نمود.اينجانب آراي خود را با تحليل علمي از ارزشمندترين آرا مي دانم، چرا كه مي دانم بدون ابزار تبليغات و قدرت حزب يا تشكيلاتي و بدون وابستگي به فرد يا گروهي و صرفا با توكل به ايزد منان و اقبال ناشي از آگاهي، خلوص،  نگاه روشن علمي، و اهتمام و اعتقاد به برنامه از سوي شما مردم عزيز بود كه اين اعتماد را به اينجانب نموديد و من اين نگاه ارزشمند را با هيچ چيز عوض نخواهم كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |