سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۸ - Jun 21, 2005
ليگ برتر به آخر رسيد
فولاد قهرمان، ذوب آهن نايب قهرمان
000345.jpg
000351.jpg
000363.jpg
ليگ برتر هم به پايان رسيد. سرانجام پس از يك دوره پرتلاطم و پرهيجان، فولاد خوزستان جام را به اهواز برد. تيمهاي بزرگ تهراني تنها به مقامهاي سوم و چهارم رضايت دادند و ذوب آهن اصفهان توانست نايب قهرماني را از آن خود كند.
بازيهاي پرگل هفته پاياني حكايت از آن داشت كه فوتبال هجومي ليگ قادر است تماشاگران بيشتري را به ورزشگاه بكشاند. فولاد تيم خوش تركيبي بود كه در سايه هماهنگي و مديريت صحيح به اين مقام رسيد تا بتواند سال آينده نماينده كشورمان در جام باشگاه هاي آسيا باشد. فولاد در سايه بازيكنان جوان خود با قدرت تمام به اين مقام رسيد. تيمي كه در تيم ملي كشورمان نيز بيشترين تعداد بازيكنان را دارد. اين قهرماني مي تواند سرآغاز سازندگي در ورزش خوزستان باشد.
جهانگير كوثري: سرزمين تف كرده خوزستان كه در ژرفاي خاكش طلاي سياه نهفته است، دوباره در فوتبال سر از خاك بيرون مي آورد. روزگاري حماسه سازان اين جغرافياي پرالتهاب را مردان سرزمين نفت مي ناميدند. قدم به اين سرزمين كه بگذاري در هر گوشه اي حماسه اي از شجاعت و ايستادگي مي بيني، از رشادت افسانه هايي كه نگهبان خاك خود ماندند.
خاكستر جنگ كه فرونشست، در ميان خورشيد فروافتاده بر نخل هاي سوخته، خوزستان به خود آمد. كار، بازسازي و بازنگري زندگي از نو و سرودهاي تازه اي كه بوي زندگي مي داد، بوي عشق به خاك آغشته به طعم نفت. از آن روزهاي دور مي گفتند، از خاطره هاي خوش نشيني بر لب رودي كه حالا افسانه ساز مردان آبي خوزستان است. شط هاي خونين، سنگرهاي بي سر و جسم هاي بي نفس كه هركدام افسانه ساز يك يورش ناجوانمردانه دشمن بود.
در همين سرزمين از روزگاران دور مرداني پا به عرصه گذاشتند كه بعدها، الگوهاي قهرمانان امروزي در ورزش شدند. اينجا خوزستان است، مردان فولادي، مردان آبادان، مردان لين هاي احمدآباد. آيا مي توان به اين افسانه استدلال كرد، كه خوزستاني ها توپ فوتبال را بخشي از زندگي خود مي دانند. در اين استان خاك ايران، فوتبال از آبادان شروع شد. شهر كارگري پرتنش تاريخي كه نخستين پالايشگاه نفت آن توسط انگليسي ها تأسيس شد. آنها با خود فوتبال را به ايران آوردند. ملوانان و ناوي هاي انگليسي در اوقات بيكاري با استفاده از كارگرهاي بومي به بازي فوتبال مي پرداختند و به مرور زمان از ميان آنها بازيكنان برجسته اي بيرون آمدند كه بعدها جزو معروف ترين بازيكنان خوزستان شدند. اكبر فريدوني (اكبر سياه) اولين چهره معروفي بود كه گاه انگليسي ها را به تنهايي شكست مي داد. بعد از آبادان، اهواز نيز با تأسيس باشگاه كلوپ شنا در محل مدرسه سابق شاهپور به شكل جدي فوتبال را آغاز كرد. سپس شاهين صنعت نفت، كارگر، جم، نورد، استقلال آمدند. امروز فولاد خوزستان قهرمان ليگ برتر مي شود.
نسل هاي پس از مرحوم دهداري، برمكي و ساليا و به دنبال آن، نظام آزادي، پورجانكي، گنجاپور و مهراب شاهرخي، امثال نظري، نور، خداياري، ملك زاده، شريفي، سه برادران، بوستاني، باغورداني و... بودند و حالا كه مبعلي ها در فوتبال خوزستان ظهور مي كنند. فولاد با اين پشتوانه تاريخي كه ريشه در اصالت اين رشته در اين منطقه دارد، شكل گرفت. آنها براساس استانداردهاي تيم داري اساس فولاد را چيدند و سرانجام به هدف خود رسيدند. در دوره اي كه استقلال اهواز در خوزستان با قدرت حكمراني مي كرد، فولاد قهرمان شد، در دوره اي كه استقلال، پرسپوليس، پاس، ذوب آهن و سپاهان با بهترين امكانات و نفرات قدم به مسابقات گذاشته بودند فولاد جام قهرماني را به خوزستان برد. اين قهرماني مي تواند ريشه هاي يك باشگاه بزرگ را در فوتبال خيزترين استان كشور محكم كند.
استقلال سوم و پرسپوليس چهارم شدند
و در روز پاياني اتفاقات جالبي افتاد، پرسپوليس در اصفهان در يك بازي ديدني مغلوب ذوب آهن شد. تيم خوش تركيب ذوب آهن با اين پيروزي به مقام دوم اين دوره از بازيهاي ليگ رسيد. استقلال نيز در نهايت در مقابل سپاهان تن به تساوي دو بر دو داد و نتوانست مقام دوم اين بازيها را از آن خود كند. استقلال خيلي راحت پيروزي را به مساوي تبديل كرد.
از دست دادن يك پنالتي توسط عنايتي كه مي توانست او را بهترين گلزن تاريخ ليگ كند و از فرشاد پيوس نيز جلو بيفتد باعث شد تا استقلال نتواند به نايب قهرماني اين دوره برسد.
در هفته پاياني شاهد ۲۵ گل طي هشت بازي بوديم، يعني تفاضل گل براي هر بازي بالاتر از سه قرار مي گيرد. اين ركورد خوبي براي ليگي است كه قهرمانش از روز قبل روشن شده بود.
استقلال اهواز در نوشهر با سه گل بر شموشك غلبه كرد تا استقلال در مقام پنجم قرار گيرد و شموشك نيز با پيوس خداحافظي كند.
پيوس از دوره بعد در تراكتورسازي تبريز خواهد بود.
ملوان نيز دست به پيروزي بزرگي زد و صبا باتري را با دو گل شكست داد و در همان مكان هفتم ايستاد. اين براي ملوان افتخار بزرگي است كه با ۴۱ امتياز به اين مهم مي رسد. پيكان در خانه خود نيز به فجر سپاسي باخت و با جام وداع گفت. فجر در همان مكان قبلي خود باقي ماند، اما در مشهد سايپا دست به كار بزرگي زد و توانست ابومسلم را با يك گل شكست دهد تا بيژن ذوالفقار نسب نشان دهد در فوتبال امروز خيلي بيشتر از ديگران فوتبال را مي فهمد. سايپا با اين پيروزي يك پله خود را بالاتر كشاند. در شيراز برق طي يك بازي پرگل با نتيجه چهار بر دو بر پگاه تيره روز غلبه كرد و مكان دوازدهم جدول را از آن خود كرد و بدين  ترتيب، فولاد قهرمان جام برتر شد، ذوب آهن نايب قهرمان و استقلال و پرسپوليس در رده هاي سوم و چهارم ايستادند. پگاه و پيكان نيز سقوط كردند.

پارك كي ون:
صعود به قهرماني جهان هدف واليبال ايران
000354.jpg
گروه ورزشي _ علي شاكري: در يك روز به آغاز رقابت هاي واليبال انتخابي قهرماني جهان در تهران اين رويداد بزرگ ساير رويدادهاي ورزشي را تحت الشعاع خود قرار داده است. ديروز در نخستين تمرين تيم ها، چيزي دستگير مربيان تيم هاي شركت كننده نشد و آنها مجبورند از داشته هاي قبلي خود براي برتري مقابل هم استفاده كنند. «پارك كي ون» به همراه كادر فني تيم ايران ديروز نگاهشان بيشتر روي تيم استراليا جدي ترين حريف ما در راه صعود به مسابقات قهرماني جهان متمركز شده بود.«پارك كي ون» در مورد ميزان آمادگي تيم ايران با صداقت مي گويد: تيم  ما در شرايط عالي نيست، اما بازيكنان ايران همواره مرد بازيهاي مهم هستند و من مطمئن هستم كه آنها از تمام قوا براي شكست استراليا كمك مي گيرند.وي در مورد پيش بيني صعود ايران به مسابقات قهرماني ۲۰۰۶ جهان گفت: نمي توانم پيش بيني كنم، اما از همه توانمان براي رسيدن به اين هدف استفاده مي كنيم. پيام من به هواداران ايران كه بهترين طرفداران ما هستند اين است كه جام جهاني هدف اول ماست.
تماشاگر واليبال را تنها نگذارد
مصطفي كارخانه يكي از موفق ترين مربيان واليبال ايران اعتقاد دارد كه تيم ملي كنوني ايران يكي از بهترين تيم هاي چند سال گذشته است. وي معتقد است كه نبايد بازي با استراليا را زياد حساس كنيم. وي اميرحسيني، پيمان اكبري و فرهاد ظريف را بازيكناني سرنوشت ساز خواند و گفت: تيم ملي با محمد تركاشوند استراليا را پشت سر خواهد گذاشت. كارخانه در خاتمه يادآور شد. مطمئن هستم تماشاگران خوب واليبال تيم ملي را در بازي با استراليا تنها نخواهند گذاشت.
تركاشوند: سرعت و سرويس اسلحه كارساز
محمد تركاشوند با وجود مصدوميت زانو و با اين كه پزشكان يك ماه استراحت مطلق را براي او تجويز كرده اند، مي گويد: به هر قيمتي شده سعي مي كنم خود را به بازي با استراليا برسانم. وي عدم برگزاري بازيهاي تداركاتي مناسب را بزرگترين مشكل تيم ملي خواند و گفت: بازي با تيم جوانان نمي تواند معيار درستي براي آمادگي بازيكنان باشد.

رئيس فدراسيون تيراندازي:
تا من رئيس فدراسيون هستم دوپينگي ها محروم هستند
ايسنا: پس از مثبت اعلام شدن تست دوپينگ سه تن از ورزشكاران رشته تيراندازي، امير سرتيپ دكتر اسدالله حيدري، گفت: تا زماني كه من رئيس فدراسيون تيراندازي هستم، هر كس كه از مواد ممنوعه استفاده كند، هيچ جايي در بين خانواده تيراندازي نخواهد داشت.رئيس فدراسيون تيراندازي اظهار داشت: بارها بر روي اين موضوع تأكيد كرده ام كه تيراندازي از جمله رشته هاي اصيل ايراني است كه در اسلام نيز تأكيد ويژه اي بر روي آن شده است، از همين رو به كسي اجازه نمي دهم كه با دوپينگ به اعتبار اين رشته خدشه وارد كند.

تابلوي نتايج هفته پاياني ليگ برتر
* پيكان تهران يك _ فجرسپاسي شيراز ۲
گل ها: بهرام اسماعيلي (۳۵) و علي عليزاده (۸۸) براي فجر و اميرعباس غفوري اصل (۷۵) براي پيكان
* شموشك نوشهر يك _ استقلال اهواز ۳
گل ها: مهرزاد رضايي (۶)، مصطفي بيژني (۲۸) و حجت الله زادمحمود (۳۶) براي استقلال و رضا مسلم زاده (۷۱) براي شموشك
* برق شيراز ۴ _ پگاه گيلان يك
گل ها: محمد اميري (۶۳)، سهند رازيان (۷۷) مدافع پگاه، فريد عبادي (۸۲) و محمد مطوري (۸۵) براي برق و كياوشي (۱۸) براي پگاه
* ابومسلم صفر _ سايپا تهران يك
گل: اميرحسين يوسفي
* ملوان انزلي ۲ _ صباباتري صفر
گل ها: احمد جمشيديان و هادي نظرپاك
* استقلال تهران ۲ _ سپاهان ۲
گل ها : رضا عنايتي و سياوش اكبر پور براي استقلال ورسول خطيبي ۲ گل براي سپاهان
* ذوب آهن اصفهان ۳ _ پرسپوليس ۲
گل ها : مهدي رجب زاده ، داسيلوا و ايمان حيدري براي ذوب آهن و سهراب انتظاري و جواد كاظميان براي پرسپوليس

رئيس كميته داوران فدراسيون كشتي:
سقف پيشرفت داوري كشتي در دنيا تغيير كرد
000348.jpg
گروه ورزشي: عزيزالله اطاعتي رييس كميته داوران فدراسيون كشتي اعلام كرد: با عوض  شدن  اعضاي  كميته  داوران  فيلا در چند ماه  پيش ، به  دستور شخص  رافائل  مارتينتي  رئيس  فدراسيون  بين المللي  كشتي  براي جلوگيري  از هرگونه  اعمال  نفوذ و از بين  بردن  تبعيضات  و براي  اثبات  اين مساله  كه  بين  درجه  ممتاز و درجه  يك  بين المللي  داوري كشتي فاصله اي  وجود ندارد، تمامي  داوراني  كه  درجه  ممتازي  داشتند، داوران  درجه  يك  شناخته  شدند.اطاعتي  افزود: از اين  پس  هيچ  داوري  در دنيا به  درجه  ممتازي  نخواهدرسيد و سقف  اميال  و آرزوي  هر داوري ، فقط درجه  يك  بين المللي  خواهد بود.وي افزود: با اين  تصميم  فيلا، ۶ داور ممتاز بين المللي  كشتي  ايران  به  نامهاي  مهدي  خالدي ، اسدالله  رضايي ، احمدحاج  آقاپور، محمدتقي  حاج  ميري ، بهمن  طالبي  و اكبر طهماسبي  داور درجه  يك  بين المللي  شناخته  شدند.وي  با اشاره  به  اينكه  فقط داوران  درجه  يك  بين المللي  در مسابقه هاي  كشتي  قهرماني  قاره ها و جهان  در رده هاي  سني  گوناگون  حق  قضاوت  خواهندداشت ، گفت : در پيكارهاي  كشتي  آزاد و فرنگي  قهرماني  بزرگسالان  جهان  در سال  ۲۰۰۵ در بوداپست  مجارستان  از ايران  حداكثر سه  داور مي توانند قضاوت كنند.

قهرمانان ليگ برتر در طي چهار دوره
۸۱-۱۳۸۰: ۱- پرسپوليس، ۲- استقلال، ۳- فولاد خوزستان
۸۲-۱۳۸۱: ۱- سپاهان اصفهان، ۲- پاس، ۳ _ پرسپوليس
۸۳-۱۳۸۲: ۱- پاس، ۲- استقلال تهران، ۳- فولاد خوزستان
۸۴-۱۳۸۳: ۱- فولاد خوزستان، ۲- ذوب آهن اصفهان، ۳- استقلال تهران

عنايتي آقاي گل ليگ برتر فوتبال ايران شد
رضا عنايتي  مهاجم  ملي پوش  تيم  استقلال  تهران  به  عنوان  آقاي  گل چهارمين  دوره  رقابت هاي  فوتبال  قهرماني  باشگاه هاي  برتر ايران  شناخته  شد.
عنايتي  با به  ثمر رساندن  ۲۰ گل  زده  در صدر ايستاد و رسول  خطيبي  از سپاهان  اصفهان  و فريدون  فضلي  از تيم  ابومسلم  خراسان  به  ترتيب  با۱۵ و ۱۴ گل  زده  در رده هاي  بعدي  قرار گرفتند.
عنايتي  در اين  بازي  يك  ضربه  پنالتي  را به  سود استقلال  تهران  ازدست  داد تا نتواند ركورد سال  ۱۳۷۳ فرشاد پيوس  مهاجم  اسبق  تيم  پرسپوليس  را بشكند.
عنوان  آقاي  گلي  فصل  گذشته  اين  رقابتها با ۱۶ گل  زده  در اختيار علي دايي  بازيكن  سابق  تيم  پرسپوليس  بود.

تيم ملي واتر پلو در دوحه شگفتي مي آفريند
خبرنگار همشهري :با حضور سرمربي كروات در تيم ملي واترپلو به ايجاد تحول در اين تيم و موفقيت در مسابقات آسيايي ۲۰۰۶ قطر اميدواريم.
وحيد مرادي، رئيس فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو كشورمان با بيان اين مطلب گفت: در نشستي كه با كواكويچ، سرمربي كروات تيم ملي واترپلو داشتم از ايشان خواستم كه بدون تعارف قابليت هاي تيم ملي كشورمان را عنوان كند، اين مربي بر طبق اصول حرفه اي كار مي كند و بي جهت قول نمي دهد، كويچ پس از بازديد از امكانات واترپلو و تمرينات ملي پوشان، واترپلو كشورمان را داراي قابليت هاي بسياري دانست و فضاي رشد و تحول را مثبت ارزيابي كرد.
رئيس فدراسيون شنا با اشاره به برنامه هاي كواكويچ براي آماده سازي تيم ملي واترپلو خاطر نشان كرد: قرار است كه اين مربي برنامه مدوني را براي تمام رده هاي سني تدارك ببيند تا در تمام رده هاي سني ملي پوشان روي اصول مشخصي تمرينات آماده سازي را پشت سر بگذارند اما تمركز كويچ بيشتر روي تيم ملي بزرگسالان است تا اين تيم به خوبي براي مسابقات آسيايي قطر آماده شود.

خبرهاي فوتبال جهان
نبرد آلمان و آرژانتين براي صدرنشيني
000360.jpg
گروه ورزشي _ حسن حيدري: تيم هاي آلمان و آرژانتين امشب در شهر نورنبرگ براي تعيين صدرنشين گروه A در ورزشگاه فرانكن به مصاف هم مي روند.
يورگن كلينزمن در اين ديدار بار ديگر دست به ريسك بزرگي زده و هيلدبراند را درون دروازه قرارداده تا در اين بازي حساس او تجربه بزرگي را به دست آورد. در حال حاضر با تفاضل گل مثبت ۴ آلمان در صدر جدول ايستاده و تيم آرژانتين نيز با همين مقدار امتياز در جاي دوم قرار دارد.تيم هاي آلمان و آ رژانتين تاكنون دوبار در فينال جام جهاني در سال هاي ۸۶ و ۹۰ با يكديگر ديدار كردند كه در سال ۸۶ آرژانتين با ستاره فراموش نشدني اش مارادونا قهرمان جهان شد اما ۴ سال بعد آلمان بكن بائر با تك گل برمه قهرمان آن دوره از بازي ها شد.
در اين ديدار فريدريش محروم است و نمي تواند تيمش را همراهي كند.
كلينزمن در خط حمله برابر آرژانتين تغييري را به وجود نياورده و چشم به كوراني و پودولسكي دارد.از سوي ديگر پكرمن با مهم جلوه دادن اين ديدار گفت: علاقمندم كه با پيروزي مقابل ميزبان به دور بعدي صعود كنيم.در بازي ديگر اين گروه استراليا به ديدار تونس مي رود هر دو تيم در دو بازي قبلي شكست خورده اند و اين بازي براي آنها جنبه تشريفاتي دارد.
تيم اول اين گروه به مصاف تيم دوم گروه B مي رود كه به احتمال زياد برزيل خواهد بود.
آرسنال در آستانه فروش «پيرس» به والنسيا
باشگاه  فوتبال  آرسنال  انگليس  درصدد فروش  روبرت  پيرس  بازيكن  فرانسوي خود به  باشگاه  والنسياي  اسپانياست  تا دوباره  با ادو برزيلي  كه  عضو سابق آرسنال  بوده ، هم  تيمي شود.پيرس  هنوز يك  سال  ديگر از قراردادش باقي مانده  و خواستار تمديد دوساله  آن است  اما باشگاه  آرسنال  قرارداد بازيكنان  بالاي  ۳۰ سال  را فقط به  مدت  ۱۲ ماه  تمديد مي كند.به  اين  ترتيب  دنيس  برگ  كمپ  بازيكن  هلندي  اين  تيم  نيز بايد هر تابستان قراردادش  را تمديد كند.به  نوشته  روزنامه  سان ، باشگاه  آرسنال  ترجيح  مي دهد هم اكنون  پيرس  ۳۲ساله  را بفروشد اما اجازه  ندهد يك  سال  ديگر به  عنوان  بازيكن  آزاد از اين تيم  جدا شده  و هيچ  منفعتي  عايدشان  نشود.
جيلاردينو در آث ميلان
باشگاه  آث  ميلان  نايب  قهرمان  فصل  گذشته  مسابقات  فوتبال  قهرماني  دسته اول  باشگاه هاي  ايتاليا اميدوار است ، آلبرتو جيلاردينو مهاجم  تيم پارما را به  خدمت  بگيرد.
اين  مهاجم  ۲۲ ساله  هفته  گذشته  با گل  خود مقابل  تيم  بولونا سبب  شد كه  تيم  پارما در رقابت هاي  فوتبال  دسته اول  باشگاه هاي  ايتاليا باقي  بماند.
جيلاردينو با زدن  ۲۳ گل  به  عنوان  دومي بهترين  گلزن  رقابت هاي  فوتبال باشگاه هاي  ايتاليا در فصل  گذشته  دست  يافت .
پائولو برلوسكوني  نايب  رئيس  باشگاه  آث  ميلان  روز دوشنبه  گفت اميدوارم  هر چه  زودتر جيلاردينو را با لباس  تيم  آث  ميلان  مشاهده  كنم .

رقابتهاي بين المللي فوتبال، جام
«پاسداشت قهرمانان» برگزار مي شود
000357.jpg
خبرنگار همشهري: استقلال ميزبان يك تورنمنت بزرگ فوتبال در تهران است. رقابتهاي مسابقات فوتبال پاسداشت قهرمانان، با حضور تيم هاي سائو پائولو برزيل، آدميرا واكر اتريش، پاس تهران و استقلال تهران در روزهاي هشتم تا دوازدهم تير در ورزشگاه آزادي تهران برگزار مي شود. به گفته دكتر قريب مدير عامل باشگاه استقلال، پيشكسوتان اين تيم هميشه در فوتبال ايران پرچمدار بوده و حتي در محافل هنري و علمي نيز استقلال نماينده هاي بزرگي داشته است. مدير عامل باشگاه استقلال افزوده در اين مسابقات سعي خواهيم كرد تا در حد توان از پيشكسوتان باشگاه استقلال قدرداني باشكوهي داشته باشيم.

با وجود محروميت احتمالي از سوي كنفدراسيون بسكتبال آسيا
كميته انضباطي بسكتبال در مقابل روزبهاني كوتاه آمد
گروه ورزشي- شاكري: كميته انضباطي فدراسيون بسكتبال كه به منظور رسيدگي به رفتار غيراخلاقي جابر روزبهاني بازيكن تيم ملي بسكتبال ايران تشكيل جلسه داده بود، براي چندمين بار كوتاه آمد و پس از اظهار ندامت نامبرده از عملكرد ناپسندش با پذيرفتن برخي شروط تبرئه شد! جالب است بدانيد اين بازيكن طي دو سال اخير در چندين مورد در مسابقات داخلي و قاره اي با رفتار زننده اش دردسرساز شد كه آخرين مورد آن حمله به داور در مسابقات رده بندي باشگاههاي آسيا بود.
در اين بين صحبت هاي عنايت الله آتشي دبير فدراسيون بسكتبال هم شنيدني است. وي در گفتگو با خبرنگار ايسنا گفت: «من معتقدم كه روزبهاني به دليل شرايط فيزيكي بيمار است و بايد تحت درمان روانشناسان قرار گيرد، اما چون امكان دارد اين موضوع در ذهن افكار عمومي جامعه تأثير نادرستي داشته باشد در تلاش هستيم تا به طرق ديگر راهي براي مداواي او پيدا كنيم» .
همشهري: كميته انضباطي فدراسيون بسكتبال براي بار چندم روزبهاني را بخشيده است، جريمه احتمالي كنفدراسيون بسكتبال آسيا در مورد حمله به داور چگونه حل خواهد شد؟ آيا آنان هم به همين راحتي از جريمه بازيكن خاطي منصرف مي شوند؟! تجربه نشان داده برندگي تيغ كميته انضباطي بسكتبال بيشتر شامل حال بازيكنان كم نام ونشان مي شود و بازيكنان مطرح به نوعي از مصونيت برخوردارند. مي گوييد نه، نگاهي به تصميمات دو سال اخير آنان بياندازيد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |