سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۸ - Jun 21, 2005
سخنگوي شوراي نگهبان:انتخابات روز سوم تير ماه برگزار مي شود
آغاز دور تازه تبليغات نامزدها در صداوسيما
حداد عادل: با حضور در ۳ تير، ۲۷ خرداد را كامل كنيد
با دو مرحله اي شدن انتخابات، دور تازه تبليغات كانديداهاي رياست جمهوري در صدا و سيما آغاز شد.
معاون سياسي صدا و سيما روز گذشته اعلام كرد: امروز ۳۱ خرداد ماه محمود احمدي نژاد در گفت وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما حاضر مي شود و پس از وي در روز چهارشنبه اول تير ماه، هاشمي رفسنجاني  ديگر كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در اين برنامه به سئوالات مجري برنامه پاسخ خواهد داد.
گفت وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما، پس از اخبار ۲۲ و ۳۰ دقيقه از تلويزيون پخش مي شود.
با آغاز دور دوم تبليغات نامزدها در تلويزيون
گلچين فيلم هاي تبليغي كانديداها در ۴۵ دقيقه
پخش مي شود
سيما ۳۳۰ دقيقه تبليغ براي دو نامزد در نظر گرفته است.
همچنين از امروز تبليغات دو نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از سه شبكه سيما آغاز مي شود.
دبير ستاد انتخابات صداوسيما اعلام كرد: شبكه اول سيما در دو برنامه ۶۰ دقيقه اي و شبكه سوم سيما در دو برنامه ۴۵ دقيقه اي گلچين فيلم توليدي نامزدها را پخش مي كنند.
دبير ستاد انتخابات صدا و سيما، درباره برنامه هاي صداي جمهوري اسلامي ايران اظهار كرد: احتمالا يكي از شبكه ها با اولويت شبكه سراسري يكي از برنامه هاي سيما را تكرار مي كنند. بر اساس اخبار سيما، در مجموع حدود ۳۳۰ دقيقه برنامه تبليغي، براي دو نامزد شركت در انتخابات رياست جمهوري در نظر گرفته شده است.
همچنين كمال تبريزي به همراه رسول صدرعاملي (كارگردانان فيلم تبليغي هاشمي) و جواد شمقدري (كارگردان فيلم تبليغي احمدي نژاد) موظفند، فيلم هاي تبليغي خود را در ۴۵ دقيقه براي پخش مجدد آماده كنند.

سخنگوي شوراي نگهبان:
انتخابات روز سوم تير ماه برگزار مي شود
سخنگوي شوراي نگهبان تصريح كرد: شوراي نگهبان صرفا براي رفع هرگونه شك و ترديد درخواست بازخواني آراء ۱۰۰ صندوق را صادر كرد.
دكتر غلامحسين الهام با بيان اين مطلب افزود: بر اساس دستور شوراي نگهبان آراء ۴۰ صندوق از صندوق هاي تهران و ۶۰ صندوق از شهرهاي قم، مشهد و اصفهان به صورت تصادفي و با قرعه بازشماري مي شود. وي با بيان اين كه گزارش اين بازشماري ها قبل از جلسه  شوراي نگهبان تكميل و در اختيار شورا قرار مي گيرد، اظهار داشت: شورا بر اساس اين گزارش درباره  نتيجه نهايي انتخابات نظر مي دهد و انشاءالله انتخابات روز سوم تير ماه برگزار مي شود.

حاشيه
* رضا طلايي نيك در جمع خبرنگاران روش پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان و ماموران جمهوري اسلامي در خارج از كشور را تبعيض آميز خواند و از وزراي خارجه و اقتصاد خواست اين روند را اصلاح نمايند.
* تقاضاي تعدادي از نمايندگان مجلس براي تحقيق و تفحص از نمايندگي هاي خارج از كشور به تصويب نرسيد.
* روساي جديد كميسيون هاي تخصصي مجلس براي سال دوم تعيين شدند.
كميسيون آموزش و تحقيقات، عباسپور تهراني فرد _ كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، علاءالدين بروجردي- كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي، سيدجاسم ساعدي- كميسيون بهداشت و درمان، اميدوار رضايي _ كميسيون فرهنِگي، عماد افروغ- كميسيون انرژي، كمال دانشيار- كميسيون عمران، علي اكبر آقايي- كميسيون قضايي و حقوقي، سيدمحمد تقي محصل همداني _ كميسيون اجتماعي، عبدالرضا مصري- كميسيون اصل نود، محمدرضا فاكر.

حداد عادل خطاب به مردم:
با حضور در مرحله دوم انتخابات
حماسه ۲۷ خرداد را كامل كنيد
000378.jpg
گروه سياسي: در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي حداد عادل از مردم خواست تا با حضور در انتخابات سوم تير حماسه اي را كه در ۲۷ خرداد آفريده اند كامل كنند. رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق ديروز خود گفت: تا روز جمعه كه روز برگزاري مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري است مجلس جلسه اي نخواهد داشت.
حداد عادل مردم را دعوت كرد كه در مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري با حضور پرشور خود انتخاباتي سالم و آزاد برگزاركنند و در نتيجه كشور صاحب رئيس جمهوري خدمتگزار شود.
همچنين در جلسه علني ديروز، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دولت را موظف كردند قيمت خريد تضميني محصولات كشاورزي را در هر سال زراعي به گونه اي تعيين كند كه كمتر از نرخ تورم نباشد.
روز گذشته همچنين نمايندگان گزارش شور دوم كميسيون صنايع و معادن در مورد لايحه توسعه صنايع دريايي را بررسي كردند كه ماده يك آن بررسي شد و اصل ماده يك و حذف آن راي نياوردو چون تبصره هاي آن با برنامه چهارم مغاير بود و به گفته رئيس مجلس شاكله لايحه را به هم مي ريخت، قرار شد در جلسه آينده مسكوت ماندن لايحه به راي گذاشته شود و در صورتي كه مسكوت ماندن راي آورد، لايحه به كميسيون مربوط ارجاع شود تا مجددا بررسي و تجديدنظر شود.
ديدار نمايندگان مجلس با احمدي نژاد
روز گذشته بيش از ۱۱۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي با محمود احمدي نژاد يكي از دو كانديداي راه يافته به مرحله دوم نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري كه در كميسيون تلفيق مجلس حضور يافته بود ديدار و گفتگو كردند.
در اين ديدار احمدي نژاد از شايعات و تهمتهايي كه در روزهاي اخير درباره وي مطرح مي شود ابراز تأسف كرد و گفت: بحث اصلي من مخالفت با رانت خواري و استيلاي خانوادگي بر ثروت كشور است و در صورتي كه رياست جمهوري را بر عهده گيرم مافياي قدرت و قبيله را از سر نفت كوتاه خواهم كرد و حاضرم جانم را پاي اين قضيه بگذارم.
نامزد اصولگراي راه يافته به مرحله دوم انتخابات تصريح كرد: عوايد حاصل از توسعه صنعت نفت بايد سر سفره هاي مردم قابل مشاهده باشد و ما معتقد به شفاف سازي معاملات نفتي كشور و نحوه هزينه كردن پول حاصل از آن هستيم.
احمدي نژاد حفظ و ارتقاي كرامت انسانها، جلوگيري از توسعه فقر و فساد و تبعيض و از بين بردن بي عدالتي را از ديگر محورهاي مورد تأكيد خود ذكر كرد. وي اتهاماتي از جمله ديوار كشيدن در پياده روها و جداسازي آسانسورها و...كه به وي نسبت داده مي شود را تكذيب كرد و آنها را بداخلاقي هاي زشت انتخاباتي دانست و افزود: تا پريروز از اين مطالب گفته نمي شد ولي يك شبكه شناخته شده در مدت كوتاهي براي تخريب بكار گرفته شده است.
وي افزود: من طالب سرور و نشاط مردم هستم.
محمود احمدي نژاد به طرحهايي كه در اين ۲ سال شهرداري تهران براي بالا بردن شادابي و نشاط مردم به انجام رسانده اشاره كرد و افزود: افتتاح بيش از ۱۶۰ طرح ورزشي كه بيش از ۶۰ درصد آن مختص بانوان است و ۲۰۰ بوستان از حركتهاي ما براي ايجاد شادابي و نشاط ميان مردم بوده است.
احمدي نژاد با اشاره به سياستهاي دولت احتمالي خود در بخش فرهنگي گفت: در اين بخش بايد با كار زيربنايي نسبت به تامين نيازهاي جامعه و تأمين عدالت و ريشه كني فقر و توليد فرهنگي اقدام كرد.
احمدي نژاد با بيان اينكه با وجود ۲ ميليون جوان بيكار تحصيل كرده چگونه كار فرهنگي اثر مي گذارد افزود: وقتي بي عدالتي باشد كدام پيام فرهنگي مي تواند اثر كند.
وي تصريح كرد: مديريت فرهنگي ما بايد احياكننده هويت و حامي جوانان باشد ولي اكنون در بسياري از عرصه ها اين مديريت با جريان ابتذال همراه شده است .

كلينتون، خواستار برچيده شدن زندان گوانتانامو شد
لندن _ ايرنا: بيل  كلينتون  رئيس  جمهوري  سابق  آمريكا ديروز   از دولت  جورج  بوش  خواست  تا بدرفتاري  با زندانيان  را در زندان  گوانتانامو پايان دهد.
كلينتون  در گفت  و گو با شماره  ديروز  روزنامه  فايننشال  تايمز چاپ  لندن  تصريح  كرد: ديگر نبايد از اين  پس  شاهد انتشار گزارشهاي  بدرفتاري با زندانيان  گوانتانامو در جهان  باشيم  و اكنون  زمان  آن رسيده  تا دولت بوش  يا به  سياست هاي  موجود در گوانتانامو پايان  دهد و يا اين  مركز را به  طور كلي  تعطيل  كند.
اگر اعتقاد داشته  باشيم  بدرفتاري  با متهمان  تروريستي  در زندان  گوانتانامو به  هر علتي  قابل  توجيه  است ، چنين  تفكري  همه اصول  و زيربناهاي جامعه  آمريكا را زير سوال  خواهد برد و پيروزي  بزرگي  براي  تروريست ها خواهدبود.

يادداشت
كنكور دومرحله اي انتخابات
علي اكبر اشعري
www.ashari.ir
نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري عرصه آزمون بزرگي است كه در دو مرحله، همه در آن شركت دارند.
نخستين شركت كنندگان در اين آزمون، داوطلبان انتخابات رياست جمهوري و اعضاي ستادهاي تبليغاتي ايشان هستند. مواد امتحاني آنان اينهاست:
- صداقت در گفتار با مردم؛ مردم كمابيش كانديداها و سوابقشان را مي شناسند و به خوبي مي توانند ميزان همسويي عمل واقعي و رفتار تبليغاتي آنها را درك كنند.
- پرهيز از اسراف در هزينه هاي تبليغاتي؛ اين سئوال جدي در ميان مردم وجود دارد كه در شرايطي كه مشكلات ناشي از فقر و ناداري بسياري را از پا درمي آورد، اين پول ها چگونه فراهم مي شود و چگونه به راحتي هزينه مي شود.
- پايبندي به ارزش هاي اخلاقي؛ نحوه تبليغات كانديداها در مقابل چشمان مردم است. آنها علاقه ندارند كه ارزش هاي ديني و غرور ملي شان زير پاي تبليغاتچي ها لگدمال شود. همچنين آنان مخالف استفاده از شيوه هاي غيراخلاقي همچون تهمت و افترا براي از ميدان بيرون كردن رقيب انتخاباتي هستند.
- دارا بودن متانت و سعه صدر؛ فرموده اند از لوازم رياست سعه صدر است؛ مردم مديراني را برمي تابند كه در مواجهه با ناملايمات خويشتندار باشند و بتوانند با متانت تصميم گيري كنند. آنها با جنجال و هياهو ميانه اي ندارند.
- اهتمام به دغدغه هاي اصلي مردم؛ مردم به طرح ها و برنامه هايي نياز دارند كه نتيجه اجراي آنها را در سفره خويش ببينند. البته بايد برنامه اي را به مردم ارائه نمود كه رئيس جمهور قدرت اجراي آن را داشته باشد تا شكل سوءاستفاده از دغدغه هاي مردم را به خود پيدا نكند.
دومين گروه، كارگزاران امر انتخابات هستند. مجريان و ناظران. مواد امتحاني اين گروه ها هم اينهاست:
- امانت داري؛ مردم به اعتبار امانت داري آنها در انتخابات شركت مي كنند و از آنان انتظار دارند كه در همه مراحل انتخابات از آرايشان محافظت كنند؛ نگذارند افراد ناصالح در صف كانديداهاي واجد شرايط راه يابند، نگذارند كسي با تبليغات نادرست ذهن آنها را از شناخت درست منحرف كند. بنابراين آنها بايد از آرايي كه مردم به صندوقها مي ريزند تا پايان شمارش صحيح آرا محافظت كنند.
- قانون مداري؛ جز با قانون كه ميثاق ديني و ملي ماست با هيچ عاملي عهد نبندند.
سومين گروه، مردم هستند. سه امتحان مهم مردم در اين آزمون عبارتند از:
- حضور در صحنه انتخابات ؛ حضور مردم در صحنه هاي مختلف انقلاب ، كشور را بيمه مي كند .
- رأي درست و آگاهانه؛ به هر حال كانديدايي كه در انتخابات ثبت نام كرده، آمده تا از اين ميدان پيروز خارج شود.برخي براي جلب رأي مردم به هر ترفندي دست مي زنند. بايد مراقب بود تا اسير تبليغات دروغين نشد.
- توصيه به حق؛ اين كافي نيست كه فقط خود در انتخابات شركت كنيم و رأي درستي بدهيم؛ هركس بايد چون چراغي بدرخشد و پيرامون خويش را روشن كند تا در پرتو آن ديگران نيز به تصميم درست برسند.

پيگيري دستگيريهاي دو مستندساز ايراني در عراق
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه ديروز گفت: مساله مستندسازان ايراني در عراق پيگيري مي شود.
حميدرضا آصفي، درباره  دستگيري دو مستند ساز ايراني در عراق گفت: وزارت امور خارجه از ديروز نسبت به اين امر اطلاع پيدا كرده و با وزارت كشور عراق در اين باره صحبت كرده است اما تاكنون نتيجه اي از اين موضوع در دست نيست.
فرشيد فرجي به همراه كوروش كار براي تهيه  قسمت هايي از يك فيلم مستند به نام در جست وجوي كوروش كبير در ارديبهشت ماه سال جاري عازم عراق و پس از چند روز توسط نيروهاي آمريكايي بازداشت شدند. تاكنون هيچ اطلاعي از محل نگهداري و وضعيت سلامت آنها در دست نيست.

روزنامه اقبال توقيف موقت شد
ايسنا: روزنامه «اقبال» با ابلاغيه بازپرس شعبه ۵ دادسراي كاركنان دولت به وزير ارشاد توقيف موقت شد.
در نامه سيد محسن قاضي، بازپرس شعبه ۵ دادسراي كاركنان دولت و رسانه ها به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آمده است: «احتراما با عنايت به شكايات واصله عليه آقاي مرتضي فلاح، مدير مسوول روزنامه اقبال مبني بر چاپ و انتشار مطالب كذب و عاري از حقيقت و پخش شايعات به منظور تشويش اذهان عمومي و بحران آفريني و تحريك به اقدامات غيرمتعارف در جهت اخلال در نظم و آسايش عمومي نظر به اين كه اقدامات خلاف قانون اين روزنامه به صورت مستمر تكرار و مدير مسوول آن بدون توجه به موازين قانوني و رسالت مطبوعاتي اقدام به چاپ و انتشار مطالب مي نمايد به استناد بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و بند (و) ماده ۳ قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب دستور توقيف موقت روزنامه اقبال صادر و اعلام، مقرر است از ادامه چاپ و انتشار روزنامه مذكور تا اطلاع ثانوي جلوگيري شود.

با فرستادگان SMS هاي تبليغاتي برخورد مي شود
گروه سياسي: روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران اعلام كرد با ارسال كنندگان پيامهاي غيرمجاز كوتاه مجرمانه به منظور تخريب كانديداها برخورد خواهد شد.  در اين اطلاعيه آمده است: درخصوص ارسال پيامهاي كوتاه (SMS) از طريق تلفنهاي همراه متأسفانه شكايات گزارشاتي واصل گرديده كه برخي پيامهاي غيرمجاز با هدف توهين و اهانت و تخريب كانديداهاي محترم انتخابات رياست  جمهوري و تشويش اذهان عمومي براي شهروندان گرامي ارسال مي گردد كه اين اقدام برخلاف قوانين و مقررات جاري مي باشد لذا از كليه هموطنان عزيز درخواست مي گردد چنانچه پيامهاي مشابهي از طريق تلفن همراه خود دريافت نمودند مراتب را همراه شماره تلفن ارسال كننده پيام در اسرع وقت به روابط عمومي اين دادستاني گزارش نمايند. بديهي است متخلفين سريعاً تحت تعقيب كيفري قرار گرفته و تلفن مربوطه به عنوان وسيله جرم مسدود خواهد شد.
ضمناً به دستگاه هاي اجرايي ذي ربط ابلاغ گرديد شماره تلفن فرستنده اينگونه پيامهاي همراه SMS ارسالي ثبت و جهت اقدامات قانوني گزارش نمايند.
در پي اين اطلاعيه سيد محسن قاضي بازپرس شعبه پنجم دادسراي كاركنان دولت و رسانه ها هم طي نامه هايي خطاب به وزير ارتباطات و اداره كل ارتباطات استان تهران، خواستار جلوگيري از استفاده تبليغاتي پيام تلفني SMS و معرفي عاملان اين جرم به مقامات قضايي شد.

اخبار كوتاه
رئيس مجلس لبنان در ديدار با خرازي:
ملت ايران در انتخابات خود تصوير قدرتمندي كشورشان را ترسيم كردند
ايسنا: رييس مجلس لبنان باكمال خرازي ديدار و گفت وگو كرد و طي اين ملاقات آخرين تحولات لبنان، اوضاع منطقه و راه هاي تقويت مناسبات دو كشور مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت. رييس مجلس لبنان مناسبات ايران و لبنان را مبتني بر علايق و مشتركات فراوان دانست و حمايت و پشتيباني ايران از مقاومت مردم لبنان و آزادي سرزمينها ي اشغالي اين كشور را بسيار ارزشمند دانست.
نبيه بري در اين ديدار برگزاري موفقيت آميز انتخابات رياست جمهوري مشاركت گسترده مردم ايران در اين انتخابات را تبريك گفت و اظهار داشت: دشمنان كشورهاي مستقل و آزاديخواه از حقوق مردم هراس دارند و ملت ايران در انتخابات خود تصوير قدرتمندي ايران را ترسيم كرده است.
تصويب پيش نويس برنامه ارتقاي امنيت اقتصادي
در جلسه هماهنگي سه قوه
ايسنا: در راستاي مقابله با مفاسد اقتصادي و تحقق پيام ۸ماده اي مقام معظم رهبري، دومين جلسه هماهنگي سه قوه با موضوع ارتقاي امنيت اقتصادي به رياست آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه روز گذشته برگزار شد.
در اين جلسه پيش نويس برنامه  ارتقاي امنيت اقتصادي مطرح، بررسي و با اصلاحاتي تصويب شد. در اين پيش نويس، هدف كلان اين جلسه بررسي شرايط ارتقاي امنيت سرمايه گذاري اقتصادي، كاهش ريسك سرمايه گذاري، بهبود فرآيندهاي جاري سرمايه گذاري و ارتقاي فرهنگي در زمينه  سرمايه گذاري  و وظايف هريك از قوا در راستاي ارتقاي امنيت اقتصادي برشمرده شده است.
اين جلسه از پانزده عضو رسمي شامل پنج نفر از وزرا، پنج نفر از نمايندگان مجلس و پنج نفر مسئولان عالي قوه  قضاييه تشكيل مي شود. رياست اين جلسه با رئيس قوه  قضاييه و مسئوليت دبيرخانه آن برعهده  معاون حقوقي و توسعه  قضايي است.
تأكيد سرلشكر صفوي بر خودداري نيروهاي سپاه
از فعاليتهاي انتخاباتي
فارس: فرمانده كل سپاه پاسداران در ابلاغيه اي خطاب به فرماندهان نيروهاي پنجگانه سپاه و بسيج، بر خودداري نيروهاي سپاه و بسيج از هرگونه تبليغ له يا عليه كانديداهاي موجود در دور دوم انتخابات همانند دور اول تاكيد كرد.فرمانده كل سپاه پاسداران در ادامه بخشنامه خود موارد زير را به نيروهاي سپاه و بسيج ابلاغ كرده است:
۱- همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند: شركت در دوره دوم انتخابات همچون دور اول يك تكليف است، بنابراين تلاش همه فرماندهان و مسئولان، پاسداران و بسيجيان بايد معطوف بر حضور حداكثري در پاي صندوقهاي راي باشد، تا رئيس جمهور آينده با راي مناسبي كه پشتوانه حركت آينده اوست، برگزيده شود.
۲- از هر گونه تبليغ له يا عليه كانديداهاي موجود خودداري گردد.
بديهي است تخريب هر يك از كانديداها برابر اوامر رهبر معظم انقلاب شرعا حرام مي باشد كه اين امر قبلاً نيز اعلام، لكن لازم است مجدداً تاكيد و ابلاغ شود.
رايس مدعي غيردموكراتيك بودن انتخابات ۲۷ خرداد شد
ايسنا: با وجود حضور پرشور و اشتياق و مشاركت شصت و پنج درصدي مردم كشورمان در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران، كاندوليزا رايس روز گذشته (يكشنبه) در اولين واكنش عمومي خود به برگزاري انتخابات در ايران مدعي شد، اين انتخابات نشان مي دهد ايران از اصلاحات دموكراتيك خاورميانه به دور است. كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا كه با شبكه خبري اي.بي.سي گفت وگو مي كرد، طي اظهاراتي برخاسته از خشم آمريكا نسبت به مشاركت ملت ايران در انتخابات ابراز عقيده كرد: انتخابات ايران را به عنوان گامي جدي براي نزديك تر كردن اين كشور به آينده اي دموكراتيك نمي بينم.
وزير امور خارجه فرانسه:
نتايج انتخابات ايران بر مذاكرات هسته اي تأثير مهمي دارد
ايسنا: وزير امور خارجه  فرانسه گفت كه نتايج انتخابات رياست جمهوري ايران تاثيري قابل ملاحظه بر مذاكرات هسته اي اين كشور خواهد داشت. بر اساس اين گزارش، وي پس از اشاره به برنامه  هسته اي ايران گفت، مي دانيد كه رفسنجاني در گذشته رويكردهاي آزاديخواهانه تري نشان داده و اكنون چند هفته اي است كه مي توانيد كاهش تنش ميان ايران و اتحاديه  اروپا و جامعه  بين المللي بر سر اين مساله  را احساس كنيد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |