چهارشنبه ۱ تير ۱۳۸۴
درباره «اسافا پاول» ركورددار دو ۱۰۰ متر جهان
سريع ترين انسان
000162.jpg
امير بهادري نژاد
سال گذشته «اسافا پاول» دونده سيه چرده كشور جامائيكا در رقابت هاي دو ۱۰۰ متر تنها در يك مسابقه شكست خورد كه آن شكست در پيست دو و ميداني ورزشگاه المپيك شهر آتن يونان رقم خورد.
اما وي هفته گذشته در همين پيست، مسافت ۱۰۰ متر را در زمان ۷۷/۹ ثانيه پشت سرگذاشت و علاوه بر شكستن ركورد جهاني اين ماده، عنوان سريع ترين مرد جهان را به خود اختصاص داد.
البته پاول بلافاصله پس از عبور از خط پايان در مورد شادي كردن مردد بود چون ساعت ورزشگاه زمان او را ۷۸/۹ ثانيه نشان مي داد كه برابر با ركورد تيم مونتگو مري بود كه در سال ۲۰۰۲ ثبت شد. اما پس از گذشت ۵ دقيقه اعلام شد كه او سريع ترين دونده جهان است و زمان واقعي او ۷۷/۹ ثانيه مي باشد.
پس از اينكه پاول در سال ۲۰۰۳ موفق به راهيابي به مرحله نيمه نهايي رقابت هاي قهرماني جهان در پاريس نشد، تمرينات خود را جدي تر پي گرفت و پيش از آغاز المپيك به ركوردهاي جالبي از جمله ۹۱/۹ ثانيه در رقابت جايزه بزرگ لندن دست يافت، اما وي در رقابت هاي المپيك در حالي كه اميد اول كسب عنوان قهرماني به شمار مي آمد نتوانست زير فشارهاي روحي و رواني دوام بياورد و به همين دليل پنجم شد.
پاول پس از اينكه در آتن موفق به ركورد شكني شد، گفت: هيچ موفقيتي جايگزين موفقيت در المپيك نمي شود. اما به هر حال با اين ركورد شكني نشان دادم كه مي توانستم در المپيك اول شوم.
در حاليكه تقريباً يكسال از برگزاري رقابت هاي المپيك در يونان مي گذشت، تمايل مردم نسبت اين رشته ورزشي به شدت كاهش يافته بود و به همين دليل تماشاگران معدودي به ورزشگاه آمده بودند. البته بجز فاكتور تماشاگر ساير فاكتورها ايده آل بود. پيست ورزشگاه سريع، هوا گرم و سرعت باد ۶/۱ متر در ثانيه بود كه سرعت مجاز به شمار مي آمد. به همين دليل پاول توانست به عنوان دومين دونده تاريخ ركورد دو ۱۰۰ متر جهان را در اين ورزشگاه جابجا بكند.
پيش از اين در سال ،۱۹۹۹ موريس گرين موفق شده بود مسافت ۱۰۰ متر را طي ۷۹/۹ ثانيه طي بكند.
يكسال پيش در جريان رقابت هاي المپيك، هنگامي كه ۴ نفر در مسابقه پاياني زير ۹۰/۹ ثانيه دويدند، كاملاً احساس شد كه پيست دو و ميداني ورزشگاه المپيك آتن بسيار سريع مي باشد. به همين دليل پاول چند روز زودتر از روز برگزاري مسابقه به اين ورزشگاه آمد و تمريناتش را آغاز كرد.
با آنكه خانواده پاول موفقيت دو تن از پسران خود را (اسافا پاول كه سريع ترين مرد جهان شد و دوناوان پاول كه در سال ۱۹۹۹ به فينال رقابت هاي دو ۶۰ متر داخل سالن جهان رسيد) جشن گرفتند اما پيش از آن به دليل از دست دادن دو پسر ديگر خود به سوگ نشستند.
در سال ۲۰۰۲ يكي از فرزندان پاول به دليل تيراندازي اشخاص ناشناس كشته شد و در همان سال يكي ديگر از برادران بر اثر مرگ طبيعي از دنيا رفت.
اما اسافا كه جوان ترين در جمع ۶ برادر بود بسيار دير به دو و ميداني روي آورد. ۵ سال قبل وي در رشته فوتبال به فعاليت مي پرداخت و هرگز در دو ۱۰۰ متر شركت نكرده بود. وي مي گويد: ۵ سال پيش من يك مهاجم نوك بودم و گل هاي زيادي به ثمر مي رساندم.
پاول در جريان رقابت هاي ۲۰۰۰ سيدني به اين دليل به تماشاي رقابت هاي دو ۱۰۰ متر مي پرداخت چون برادرش در آن شركت داشت، اما در سال ۲۰۰۱ تمرينات خود را دراين ماده آغاز كرد و ۴ سال بعد به عنوان سريع ترين مرد جهان رسيد. پاول سال گذشته هنگامي كه با خبرنگاران صحبت مي كرد مشخص بود كه كاملاً خونسرد است.
هنگامي كه خبرنگاران از او سئوال كردند كه چگونه فشارهاي روحي و رواني را از خود دور مي كند در جواب گفت: مردم جامائيكا زندگي بدون استرسي دارند، اما من براي اينكه به آرامش برسم گيتار مي نوازم و طبل مي زنم.
الگوي پاول
پاول فرزند يك واعظ در جامائيكا است و نهمين دونده  در طول تاريخ مي باشد كه مسافت ۱۰۰ متر را كمتر از ۹ ثانيه طي كرده و ركورد جهاني اين ماده را به خود اختصاص داده است.
اما الگوي پاول در راه رسيدن به ركورد جهاني در ۱۰۰ متر چه كسي بود؟ او موريس گرين را به عنوان الگوي خود معرفي مي كند. هنگامي كه گرين در المپيك ۲۰۰۰ سيدني مدال طلاي دو ۱۰۰ متر را كسب مي كرد، پاول از طريق تلويزيون شاهد قهرماني وي بود و در همانجا به سبك اين دونده علاقه پيداكرد. پاول در مورد آن زمان مي گويد: من عاشق سبك دويدن او بودم چون به گونه اي مي دويد گويي كه كنترل كل مسابقه را در دست دارد.
در همان زمان، پاول تصميم گرفت كه مانند گرين ركورد جهاني اين ماده را بشكند. و جالب تر اينكه گرين در سال ۱۹۹۹ و در همين پيستي كه پاول ركورد شكني كرد، با زمان ۷۹/۹ ثانيه ركورد جهاني دو ۱۰۰ متر را به خود اختصاص داد.
پاول مي گويد: واقعاً عجيب است كه هم گرين و هم من در پيست ورزشگاه المپيك آتن ركورد شكني كرده ايم. البته من مي دانستم كه روزي موفق به شكستن ركورد جهان خواهم شد و از اينكه چنين كاري را انجام داده ام، بسيار خوشحال هستم.
با توجه به اينكه پاول پيش از آغاز رقابت هاي المپيك، ۹ بار مسافت ۱۰۰ متر را زير ۱۰ ثانيه طي كرده بود، اغلب كارشناسان او را جانشين شايسته موريس گرين براي كسب عنوان قهرماني المپيك معرفي مي كردند. اما پاول اولين و تنها شكست فصل خود را در فينال المپيك آتن تجربه كرد و پنجم شد.
به هر حال مردم جامائيكا سرانجام احساس مي كنند كه عدالت در مورد آنها اجرا شده است چون قبلاً اغلب دوندگان سرعت اين كشور تابعيت كشورهاي ديگر را مي پذيرفتند و با پرچم آن كشورها روي سكو مي رفتند. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۲ لنيفورد كريستي دونده سرعت كشور جامائيكا با پيراهن كشور انگليس قهرمان المپيك شد و ۴ سال بعد، يك ورزشكار جامائيكايي ديگر به نام دونووان بيلي با پيراهن تيم كانادا ركورد جهاني دو ۱۰۰ متر را با زمان ۸۴/۹ ثانيه به خود اختصاص داد.
پاول در حقيقت اولين محصول طرح جديد وزارت ورزش جامائيكا است. هدف از اجراي اين طرح جلوگيري از فرار ورزشكاران مستعد كشور جامائيكا و پذيرفتن تابعيت كشورهاي آمريكاي شمالي و اروپا است.
البته در اين طرح از زور استفاده نمي شود بلكه شرايط كاملاً حرفه اي براي ورزشكاران در شهر گينگستون (پايتخت جامائيكا) ايجاد مي شود تا در مركز قهرماني اين شهر به تمرين بپردازند.
استفان فرنيس مربي تيم ملي دو و ميداني جامائيكا در سال ۲۰۰۱ و در جريان رقابت هاي دانش آموزان جامائيكا، استعداد پاول را كشف و شناسايي كرد. البته وي در آن مسابقه مسافت ۱۰۰ متر را طي ۶۱/۱۰ ثانيه طي كرد و چهارم شد. اما حالا سريع تر از هر انسان ديگري در جهان است.
ادامه ركورد شكني
«اسافا پاول» ركوردشكني در دو ۱۰۰ متر را پايان كار خود نمي داند و به شدت معتقد است كه مي تواند سريعتر از ۷۷/۹ ثانيه بدود.
جالب اينكه پس از ركورد شكني مربي پاول فرياد اعتراض سرداد و به هيچ عنوان از عملكرد وي راضي نبود. پاول در اين رابطه مي گويد: عملكرد من در آتن ايده آل نبود به همين دليل مربي ام بسيار خشمگين و ناراضي بود. من در ۳۰ متر آخر مسابقه بسيار به خود فشار آوردم درحاليكه مربي ام توصيه كرده بود كه در ۳۰ متر پاياني بدون فشار بدوم تا عضلاتم منقبض نشود. اگر به حرف وي عمل مي كردم به طور حتم زمان بهتري از خود برجاي مي گذاشتم.
در حال حاضر هدف اصلي پاول، بهبود ركورد ۷۷/۹ ثانيه و همچنين كسب مدال طلاي المپيك است. از سوي ديگر مونتگو مري ركورددار قبلي دو ۱۰۰ متر جهان كه متهم به استفاده از مواد نيروزا است در مورد پاول مي گويد: شنيدن خبرركوردشكني وي مرا به چند دليل شوكه كرد. نخست اينكه دوندگان معمولاً در اواخر فصل ركوردشكني مي كنند، اما وي در ابتداي فصل به اين موفقيت دست يافت. همچنين دونده اي كه قصد ركوردشكني دارد در مسابقه اي شركت مي كند كه افراد كنار او در سطح بالايي باشند و با گام هاي بلند او را مجبور به وارد آوردن فشار بيشتر بكنند، اما در جريان ركوردشكني پاول هيچ كس به او فشار نياورد و باور كنيد، ركورد شكني در چنين شرايطي بسيار دشوار است.
اما از اين پس كار پاول دشوار خواهد شد چون ديگر يك دونده معمولي به شمار نمي آيد و بايد از مقام خود دفاع كرد. او ديگر حق شكست خوردن را ندارد.
رقيبان پاول
شكسته شدن ركورد دو ۱۰۰ متر جهان نبايد باعث تعجب شود و به همين دليل افرادي كه شاهد ركورد شكني پاول در آتن بودند از اينكه وي مسافت ۱۰۰ متر را طي ۷۷/۹ ثانيه طي كرد شوكه نشدند. نحوه مبارزه وي با موريس گرين در مرحله يك چهارم نهايي رقابت هاي دو ۱۰۰ متر المپيك و بجاي گذاشتن زمان ۸۵/۹ ثانيه يك هفته پيش از ركورد شكني خود آن هم در يك شب سرد و باراني، همگي نشانه ركورد شكني وي در آينده اي نزديك بود.
«رنالدو نهي ميا» ركورددار سابق دو ۱۱۰ متر جهان مي گويد: دوندگان سرعت در برخي از مقاطع زماني ناگهان اوج مي گيرند كه هم اكنون زمان اوج گيري پاول است.
بدون ترديد پاول سريع ترين مرد جهان است، اما سئوال اصلي اين است كه آيا وي مي تواند از اين سرعت خود در زمان فرارسيدن رقابت هاي قهرماني جهان و المپيك استفاده بكند؟
هنگامي كه اين سئوال از او پرسيده شد، پاسخ مثبت داد. اما در حال حاضر تمام دوندگان سرعت جهان سريع هستند. موريس گرين صاحب مدال طلاي المپيك و سه مدال طلاي جهان است، چون توانست فشار رقابت هاي جهاني را تحمل كند و فرم خود را در شرايط ايده آل حفظ نمايد. اگر پاول نيز بتواند مانند گرين رفتار كند به طور حتم مدال هاي بسياري را كسب خواهد كرد.
يكي از دوندگاني كه رقيب پاول به شمار مي آيد، جاستين گاتلين است. گاتلين جوان مانند گرين در رقابت هاي كه فشارهاي روحي بيداد مي كند، بسيار خوب و راحت مي دود.
گرين هم دو هفته قبل زمان ۰۸/۱۰ ثانيه را از خود بجاي گذاشت، اما  آتوبولدون در مورد وي مي گويد گرين چاق شده و ديگر انگيزه لازم را ندارد.
به هر حال اينگونه به نظر مي رسد كه گرين ديگر نتواند زير ۱۰ ثانيه بدود، اما او را نبايد دست كم گرفت. در اين رقابت نام شون كرافورد نيز نبايد فراموش شود. او يك دونده خطرناك است و شايد روزي پوست بيندازد.

ركوردشكنان دو ۱۰۰ متر جهان
000156.jpg
* ۲۱ ژانويه سال ،۱۹۶۰ آرمين هري از آلمان با زمان ۱۰ ثانيه
* ۲۰ ژوئن ،۱۹۶۸ جيم هاينز و روني ري اسميت از آمريكا با زمان ۹۹/۹ ثانيه
* ۱۴ اكتبر ۱۹۶۸ ، هاينز از آمريكا با زمان ۹۵/۹ ثانيه
* ۳ جولاي ،۱۹۸۳ كالوين اسميت از آمريكا با ۹۳/۹ ثانيه
* ۲۴ سپتامبر ،۱۹۸۸ كارل لوئيس از آمريكا با زمان ۹۲/۹ ثانيه
* ۱۴ ژوئن ۱۹۹۱ ، لي روي بارل از آمريكا با زمان ۹۰/۹ ثانيه
* ۲۵ آگوست ،۱۹۹۱ كارل لوئيس از آمريكا با زمان ۸۶/۹ ثانيه
* ۶ جولاي ۱۹۹۴ ، لي روي بارل از آمريكا با زمان ۸۵/۹ ثانيه
* ۲۷ جولاي ۱۹۹۶ ، دونوان بيلي از كانادا با زمان ۸۴/۹ ثانيه
* ۱۶ ژوئن ،۱۹۹۹ موريس گرين از آمريكا با زمان ۷۹/۹ ثانيه
* ۱۴ سپتامبر ،۲۰۰۲ تيم مونتگو مري از آمريكا با زمان ۷۸/۹ ثانيه
* ۱۴ ژوئن ،۲۰۰۵ اسافا پاول از جامائيكا با زمان ۷۷/۹ ثانيه

ورزش شيميايي
000159.jpg
در دنياي شيميايي دو وميداني باور يك ركورد شكني بسيار دشوار شده است. از اين جهت به رشته دو و ميداني لقب شيميايي داده شده چون اغلب ورزشكاران اين رشته براي كسب عنوان قهرماني متوسل به مواد شيميايي و نيروزا مي شوند.
به همين دليل ركوردشكني پاول آرزوي فدراسيون جهاني دو و ميداني بود ،چون ركورددار دو ۱۰۰ متر جهان، تيم مونتگو مري كه در سال ۲۰۰۲ به اين موفقيت دست يافت، متهم به استفاده از مواد نيروزا مي باشد كه همين موضوع باعث شد تا مسئولان فدراسيون جهاني آرزو كنند تا يك دونده هر چه زودتر ركورد مونتگو مري را بشكند تا مبادا نام يك دونده دوپينگي در فهرست دوندگان ركوردشكن اين فدراسيون ثبت بشود.
به همين دليل بلافاصله پس از ركورد شكني پاول، جو داگلاس مربي سرشناس دو وميداني جهان كه در مقطعي مربيگري كارل لوئيس را نيز برعهده داشت، پاول را يك «قهرمان پاك» معرفي كرد.
با توجه به اينكه لقب سريع ترين مرد جهان براي ركوردشكن دو ۱۰۰ متر در نظر گرفته مي شود و پربيننده ترين ماده ورزشي در المپيك، دو ۱۰۰ متر است، اغلب دوندگان حاضرند حتي به قيمت مصرف مواد نيروزا در اين ماده ركوردشكني كنند و قهرمان بشوند.
نظر به اينكه ركورددار فعلي دو ۱۰۰ متر جهان اهل كشور جامائيكا است. بايد خوشحال شد كه يك نفر خارج از مرزهاي آمريكا به اين موفقيت دست يافته است. پس از جيم هاينز كه در سال ۱۹۶۸ مسافت ۱۰۰ متر را كمتر از ۱۰ ثانيه دويد و ركورددار جهان شد، ۵ دونده آمريكايي به نام هاي سي رول بارل، كالوين اسميت، كارل لوئيس، موريس گرين و مونتگو مري اقدام به ركورد شكني كردند و تنها دونده غير آمريكايي كه در سال هاي اخير موفق به ركوردشكني شد، دونووان بيلي از كانادا بود. جالب اينكه بيلي در المپيك آتلانتا در برابر چشمان تماشاگران كشور ميزبان (آمريكا) با زمان ۸۴/۹ ثانيه ركورد جهان را جابجا كرد. و اما پاول ۲۲ ساله آينده درخشاني در پيش دارد. او فصل پيش در ۹ مسابقه زير ۱۰ ثانيه دويد و به همين دليل ركورد شكني اخير وي را نمي توان با شانس و اقبال مرتبط كرد.
ركوردشكنان دوهاي سرعت معمولاً در سنين بالاتر اقدام به ركوردشكني مي كنند و ديگر توان تكرار آن را ندارند. (البته بجز كارل لوئيس) اما پاول جوان پتانسيل لازم براي بهبود ركورد ۷۷/۹ ثانيه را دارا مي باشد. با توجه به مجموعه اين عوامل به نظر مي رسد كه پاول در تابستان امسال و به ويژه در رقابت هاي قهرماني جهان در هلسينكي غوفا بكند به ويژه اگر جاستين گاتلين قهرمان المپيك نيز در كنارش رقابت بكند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |