پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۶ - Jun 30, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): عاقل بازيگوش، راه راست را گم مي كند، و سختكوش جدي به آن مي رسد.
غررالحكم / ۲۵۴
امروز با حافظ
نفس به بوي خوشش مشكبار خواهم كرد
چو باد عزم سر كوي يار خواهم كرد
نثار خاك ره آن نگار خواهم كرد
هر آبروي كه اندوختم ز دانش و دين
جشنواره فيلم دفاع مقدس مهرماه برگزار مي شود
جشنواره فيلم دفاع مقدس، همزمان با هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهريور تا ۷ مهرماه برگزار مي شود.
محمدرضا شرف الدين رئيس انجمن سينماي دفاع مقدس ضمن اعلام اين خبر به ايسنا گفت: معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، برگزاري جشنواره را به انجمن سينماي دفاع مقدس محول كردند و ما نيز فعاليت هايي را براي برگزاري جشنواره آغاز كرديم كه انشا الله طي هفته هاي آينده، اطلاعات جزئي آن را نيز در اختيار رسانه هاي گروهي قرار خواهيم داد.
وي تأكيد كرد:  از تمامي موارد دبيرخانه دائمي جشنواره كه پيش از اين در چند ماه اخير توسط بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس براي جشنواره انجام شده است استفاده مي كنيم چون معتقديم اين دوستان، بسيار زحمت كشيدند و نظراتشان  براي ما محترم است.
دبير جشنواره فيلم دفاع مقدس گفت: اين  جشنواره، در تهران برگزار خواهد شد.
گفتني است، چندي پيش و در آستانه برگزاري اين جشنواره در زمان مقرر آن (خرداد ماه)، سيد محمد علوي معاون هنري بنياد حفظ و نشرآثار دفاع مقدس به طور ناگهاني طي نشستي خبري و با صدور بيانيه اي از تعطيل شدن اين جشنواره خبر داد كه بلافاصله با واكنش اعتراض آميز و پيگيري جدي موضوع توسط برخي از رسانه ها و همچنين فعالان حوزه سينماي دفاع مقدس نسبت به اتخاذ چنين تصميمي و تعطيل شدن جشنواره اي كه يادآور دوران حماسه و افتخار است روبرو شد.
پس از اين سخنان، محمد مهدي حيدريان -معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام خبر تشكيل شوراي سياستگذاري جشنواره به ايسنا گفت كه مراقبت از برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس به بنياد سينمايي فارابي سپرده شده است.
اين جشنواره در كنار سه جشنواره ملي ديگرمان فيلم كوتاه، فجر و كودك و نوجوان به طور ثابت طراحي شده و جزو مأموريت دوستان قرار گرفت و قرار است امسال در هفته دفاع مقدس برگزار شود و از دوره بعد هم (كه دو سال ديگر است) در سالگرد فتح خرمشهر كه قله  ماندگاري در دفاع مقدس است برپا خواهد شد.

۴۵ فيلم امروز در جشنواره فيلم سبز به نمايش درمي آيد
ايرنا: ۴۵ فيلم  كوتاه  و بلند داخلي  و خارجي  امروز در جشنواره  بين المللي  فيلم  سبز روي  پرده  مي رود.
اين  جشنواره  كه  از رويدادهاي  موضوعي  حوزه  فيلم  است  به  موضوع  محيط زيست  وطبيعت  مي پردازد.
۱۲۰ اثر از ۳۰ كشور جهان  در بخش هاي  مختلف  رقابتي  اين  رويداد هنري  حضوردارد.
آثار حاضر در جشنواره  فيلم  سبز در قالب  بخش هاي  انيميشن ، داستاني ، فيلم  سينمايي ، عروسكي ، گزارش  خبري  و مستند در حدود ۹۰۰ مركز در سراسر كشور به نمايش  گذاشته  مي شود.
به  گزارش    ايرنا، فيلم هاي  حشره هاي  كوچك  اندام ، غواصي  خطر محيط زيست  ضعيف ، مبارزه  عليه  دزدان  دريايي ، ستاره  دريايي  خاردار، پس  از معدن ، تا دير نشده  دهكده  سبز را حفظ كنيم  و شناخت  بشر از حيوانات ، سنجاقك ها، از آثار خارجي    جشنواره  هستند.
جنگ  مورچه ها و هفت  منطقه  با شكوه ، فرياد نيايش ، ايران ، ناشناخته هاي  شرق ، گوسفند وحشي  در آنوتوليا، شناخت  بشر از حيوانات  و دنياي ماهي ها ديگر عناوين  فيلم هاي  خارجي  است .
فيلم هاي  دانه هاي  ريز برف ، سوشيوس ، تكنيك  زباله ، سمي براي  جنگل كوچك ، مزرعه  آفتابگردان ، سكوت  آبي ، زيستا، آلودگي  متري ، عروس خاك ، از ساحل  كوتاه  تا قله  دريا، تصفيه  آب  و شهد و شرنگ  از آثار ايراني  جشنواره  فيلم  سبز است .
جشنواره  بين المللي  فيلم  سبز از ششم  تير آغاز شده  و تا دهم  ماه  جاري  ادامه دارد.

دور جديد فعاليت مركز آفرينش هاي ادبي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري
ايلنا: مركز آفرينش هاي ادبي سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران در دور جديد فعاليت  هاي خود، خانه داستان ، خانه شعر، خانه نقد و خانه طنز را راه اندازي مي  كند.
صادق كرميار ، مدير مركز آفرينش  هاي ادبي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، ضمن بيان اين مطلب افزود   : سازمان فرهنگي- هنري شهرداري، مكاني در اقدسيه تهران را به اين مهم اختصاص داده است تا محلي براي نشست  هاي تخصصي در حوزه ادبيات باشد.
وي اظهار داشت  : در اين محل، نويسندگان با حضور خود از فعاليت  هاي يكديگر آگاه مي  شوند؛ علاوه بر اين فضايي ايجاد مي شود تا ميان نويسندگان و شعراي برجسته و جوانان علاقه  مند تعاملي سالم و سازنده ايجاد شود.
كرميار تصريح كرد: ما در اين فعاليت  ها اولويت  هايي نيز داريم كه شامل ترويج فرهنگ سالم زندگي شهري، ايجاد زمينه براي كساني كه در ادبيات اين كشور زحمت كشيده اند ، حفظ ارزش  هاي ملي و ميهني و حفظ ارزش  هاي دفاع مقدس است.وي خاطرنشان كرد: اين اولويت را ما به ديگران تحميل نمي كنيم؛ بلكه از مردم وام گرفتيم و به صورت تئوريزه به آن ها باز پس خواهيم داد.
كرميار در خاتمه گفت: مديريت خانه داستان برعهده محمد رضا بايرامي ، خانه شعر عبدالجبار كاكايي، خانه نقد شاهرخ تندروصالح و خانه طنز نيز رضا رفيع است.

پاسخ به پرسش پزشكي
دو پاسخ
دكتر روزنفلد به دو پرسش چنين پاسخ داده است:
۱- فتق پس از عمل جراحي هم ممكن است در همان محل به وجود آيد.
۲- درد گردن در حالي از ورم مغز خبر مي دهد كه همراه با تغيير مود، تب، حالت تهوع، سردرد و رنجور بودن عمومي باشد و گرنه مربوط به ضربه وارده، بد قرار گرفتن گردن در حال خواب (بالش ناجور) و نگاه كردن به جايي از جمله تلويزيون از زاويه غير مستقيم، تشنج ماهيچه، فشار وارده به عصب و مشكلات ستون فقرات است.

بهارستان
سوگند _ ۱
قرآن مجيد، كلام خداست و كلام خدا زيباست. قرآن، از جنبه  ادبي با هيچ يك از كتاب هاي آسماني قابل قياس نيست. كلام خدا زيبايي ادبي اش را در همان زبان كه آفريده شده است (زبان عربي) جلوه گر مي سازد، چون صفير نسيم است ميان درختان، چون صفير موج درياست در برخورد با صخره هاي كنار دريا. اين زبان، در هيچ يك از زبان هاي ديگر نمي تواند به اصل نزديك باشد. با اين حال، ترجمه هايي از آن به فارسي دري توان يافت كه داراي نثري است محكم و پرصلابت و آنجا كه بايد شاعرانه باشد، شاعرانه.
سوگند، يا قسم هاي قرآن، شاعرانه ترين كلام است، چون زمزمه  جويباران. از اين پس در اين ستون، به طور تناوب نمونه هايي از اين سوگندها را مي آوريم:
***
سوگند به اين زمان
كه آدمي در خسران است.
***
سوگند به اسبان دونده اي كه نفس نفس مي زنند
سوگند به اسباني كه به سم از سنگ آتش مي جهانند.
قرآن مجيد _ ترجمه عبدالمحمد آيتي

تازه هاي دنياي رسانه ها
تفسير رسانه هاي انگليسي زبان درباره انتخاب دكتر احمدي نژاد
در پي انتشار اخبار متعدد، نوبت به انتشار تفسير درباره انتخاب دكتر احمدي نژاد در رسانه ها در گوشه و كنار جهان رسيده است. خلاصه دسته بندي اين اظهارنظرها در رسانه هاي انگليسي زبان در شبانه روز گذشته از اين قرار است:
- رئيس منتخب دولت ايران احتمالاً نگاه به شرق خواهد داشت و در سياست خارجي، بازرگاني و صنعتي كردن ايران سه كشور چين، روسيه و هند را بر ديگران تقدم خواهد داد و روي آنها حساب بيشتري خواهد كرد.
- اصولگرايان ايراني از سال ها پيش گفته بودند كه براي توسعه ايران راه چين را خواهند رفت و از روش هاي اين كشور و ساير ممالك مشرق زمين استفاده خواهند كرد.
- دولت دكتر احمدي نژاد، كه در جامعه ايران به فروتني معروف است، روش و ساختاري بسيار تازه خواهد داشت كه با همه مدل هاي معمول متفاوت خواهد بود.
- شانس دكتر احمدي نژاد در اين است كه بهاي نفت خام بالاست و به نظر نمي رسد كاهش قابل ملاحظه داشته باشد.
مكالمه زننده نيكسون و كيسينجر درباره بانو گاندي و سياست هند
روزنامه هاي آمريكا ديروز اسناد تازه اي را كه از طبقه بندي خارج شده است منتشر كردند، از جمله گفت و گوي ۵ نوامبر ۱۹۷۱ نيكسون رئيس جمهور وقت با مشاور ويژه اش هنري كيسينجر. اين مشاوره كه در پي مكالمه بانو گاندي نخست وزير وقت هند با نيكسون صورت گرفته و طبق معمول توسط كاخ سفيد ضبط شده بود خشم هر دو را نسبت به بانو گاندي نشان مي دهد. نيكسون بانو گاندي را «عفريته» خوانده بود و كيسينجر گفته بود كه هندي ها از آن «حرامزاده»  ها هستند. اين دو مقام آمريكايي گفته بودند كه نمي دانند چرا حزب كنگره هند مسكو را رها نمي كند و تا دنباله رو مسكو باشد، در جناح متخاصم با ما (آمريكا) قرار دارد و ما بايد هميشه خطر حمله هند به پاكستان را در نظر داشته باشيم كه از دست دادن پاكستان خسران بزرگي براي آمريكا خواهد بود.
انتشار متن اين مكالمه در آستانه ديدار نخست وزير هند (دولت حزب كنگره) از آمريكا تعجب برانگيز است زيرا كه دولت فعلي هند در قبال مسكو همان سياست بانو گاندي را دنبال مي كند.
مرگ مورخ و داستان نگاري كه مي كوشيد انسان ها برادروار زندگي كنند
«شلبي فوت» مورخ، داستان نگار و مؤلف تاريخ سه هزار صفحه اي جنگ داخلي آمريكا پريروز در ۸۸ سالگي درگذشت و خبر بزرگ رسانه هاي اين كشور قرار گرفت كه در گزارش هاي خود وسيعاً از او قدرداني كرده اند. برخي از شبكه هاي تلويزيوني برنامه عادي خود را قطع كردند تا گزارش اين فوت را پخش كنند.
«شلبي فوت» نوشتن را از كار خبر آغاز كرد و مدتي با آسوشيتدپرس همكاري داشت ولي چون زيربار نمي رفت كه مطالبش را تايپ كند و با دست مي نوشت همه جا عذرش را خواستند زيرا كه مجبور بودند با تحمل هزينه اضافي براي او تايپيست استخدام كنند. شلبي همانند بيشتر آمريكايي ها قادر به حمل اسلحه، در دوران جنگ جهاني دوم به ارتش احضار و به جبهه فرستاده شد. شركت در جنگ و مشاهده كشتار انسان به دست انسان به خاطر اجراي سياست هاي چند دولتمرد و ويراني بي حساب وي را علاقه مند به تاريخ كرد و مطالعه تاريخ او را به ادامه تحصيل در اين رشته كشانيد و با تجربه اي كه در روزنامه نگاري داشت از وي يك محقق ساخت كه نتيجه اش، تأليف بزرگ او درباره تاريخ جنگ داخلي آمريكا در سه جلد است.
شلبي فوت نوشته است: اين كتاب را نوشتم تا از وقوع هرگونه نفاق و چند دستگي در جامعه وطن جلوگيري كنم و برخورد داخلي ديگري رخ ندهد و مردم به يكديگر علاقه مند باشند و برادروار در كنار هم زندگي كنند و قانون و مجريان آن مانع تجاوز يك فرد به حقوق ديگران شوند كه اگر چنين تجاوزي صورت گيرد مايه و زاينده همه گونه فتنه و برخورد و نارضايتي قرار خواهد گرفت. اين كتاب را به گونه اي نوشته ام كه اگر در ميان ملل ديگر هم خواننده داشته باشد، ايشان نيز در جوامع خود به يكديگر نزديك و برادروار زندگي كنند تا برخورد و اصطكاك از سراسر گيتي رخت بربندد. براي زحمتي كه كشيده ام، پاداش مادي نمي خواهم، جز اين كه ديگران در دل خود احساس كنند كه اين زحمت را به خاطر حفظ صلح و تحكيم دوستي ميان آنان بر خود هموار ساخته ام. براي من، لذت نوشتن اين كتاب كافي است.
شلبي در جاي ديگر نوشته است: افزايش ساعات درس تاريخ در مدارس ژاپن تا چند برابر گذشته در آستانه جنگ، از جمله عواملي بود كه مرا متوجه اهميت تاريخ و تاثيرگذاري آن كرد. ژاپني ها در آن زمان با روشن ساختن جوانانشان از گذشته وطن خود، ترويج ميهن دوستي و نشان دادن زشتي استعمار اروپايي بر شرق، از جوانان ژاپني مرداني ساختند كه به نام وطن و مشرق زمين جنگيدند و پس از پايان جنگ هم، برخي از آنان در جنگل هاي دور دست مانده و حاضر به تسليم شدن نيستند.
شلبي به نوشتن اين كتاب اكتفا نكرد و در اين باره و نيز اهميت دانستن تاريخ، جمعاً يازده ساعت در تلويزيون عمومي آمريكا (پي.بي.اس) سخن گفت. وي كار خود را با نوشتن داستان تكميل كرد و شش داستان از او چاپ شده است كه هر كدام بيش از دو ميليون نسخه فروش داشته اند. داستان هاي شلبي همه زمينه تاريخي دارند و شخصيت هايشان از قهرمانان تاريخ و از ميان افراد تاريخ ساز انتخاب شده اند. وي تا پايان عمر زير بار نوشتن به صورت درام و محاوره نرفت و گفت «نارتيو» نويسي (سبك قديم داستان نويسي در ايران) بهتر مي تواند خواننده را به دنبال خود بكشاند و در ذهن او اثر طولاني و بادوام باقي بگذارد. وي تا آخرين لحظه همچنان با دست مي نوشت و مي گفت: نوشتن با دست به او كمك مي كند كه در حال نوشتن از مغز و حواس خود بهتر استفاده كند.

جشنواره ادبي دانشجويان هنر تهران برگزار مي شود
همزمان با بزرگداشت حافظ، جشنواره ادبي دانشجويان هنر تهران در مهرماه امسال برگزار مي شود. اين جشنواره در سطح دانشگاه هاي هنر استان تهران، در بخش هاي شعر و داستان كوتاه، از ۱۷ تا ۲۰ مهرماه، همزمان با ايام ماه مبارك رمضان برگزار خواهد شد. تاكنون در بخش داستان، حسين سناپور و در بخش شعر، براهيني، عليزاده و شهرستاني، به عنوان هيات داوران اين جشنواره اعلام شده اند .

برگي از تاريخ
زماني كه ايران به علت ضعف نظامي ميدان منازعه چهار قدرت شده بود
۳۰ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۰۹۷ صليبيون اروپايي در لشكركشي اول خود به خاور ميانه، تركان سلجوقي به رياست «قليچ ارسلان» را در آناتولي شكست دادند. در سال ۱۸۶۳ (اول ژوئيه) در جريان جنگ داخلي آمريكا، نبرد بسيار خونين گتيزبورگ (واقع در پنسيلوانيا) آغاز شد و سه روز طول كشيد كه جمع تلفات طرفين ۵۱ هزار اعلام شده است. در سال۱۹۱۶ (اول ژوئيه) و در جريان جنگ جهاني اول، نبرد سم (به ضم س) آغاز شد كه در نخستين روز آن ۲۰ هزار سرباز انگليسي به دست آلماني ها كشته و ۴۰ هزار تن ديگر زخمي شدند. در سال ۱۹۳۴ در آلمان «شب چاقوهاي بلند» بود و ۷۷ و به قولي تا ۴۰۰ تن از سران مخالف هيتلر و ناسيوناليسم آلماني به دست پيراهن قهوه اي ها كشته شدند و به اين ترتيب هيتلر حزب «ناسيونال سوسياليست آلمان» را از سوسياليست هاي افراطي تهي ساخت كه سوسياليسم را مقدم بر ناسيوناليسم مي دانستند. در سال ۱۹۶۰ كنگو استقلال يافت. در سال ۱۹۹۱ انحلال پيمان ورشو   طبق توافق قبلي آغاز شد. قرار بود   متعاقب آن «ناتو» نيز منحل و يا به سازماني صرفاً سياسي تبديل شود كه چنين نشد و به تدريج بيشتر كشورهاي سابق پيمان ورشو را هم جذب كرد. در سال ۱۹۹۷ پس از ۱۵۶ سال (از زمان جنگ ترياك) استعمار انگلستان بر هنگ كنگ پايان يافت و اين سرزمين به قلمرو مادر (چين) بازگشت.
و اينك برگي از تاريخ: سي ام ژوئن۱۹۱۶ (دوران جنگ جهاني اول) نيروهاي انگليسي (عمدتاً هندي) به فرماندهي ژنرال سر پرسي سايكس كه به نام راندن آلماني ها و نيروهاي هوادارشان از منطقه تحت نفوذ انگلستان در ايران (جنوب و جنوب شرقي كشور) در بندرعباس پياده شده بودند، وارد شهر كرمان شدند و آلماني ها كه مورد حمايت نيروي ژاندارم و گروهي از مردم محل بودند منطقه را تخليه كردند. آلماني ها كه از آغاز جنگ جهاني اول دست به جمع آوري هوادار در ايران و غرب هند زده بودند، در ايران از عنوان دلنشين «هم نژادي» و اينكه انگليسي ها عامل و باعث همه بدبختي هاي ايرانيان بوده اند براي نفوذ در قلب ها استفاده مي كردند.
در نقاط ديگر، مخصوصاً در ميان مسلمانان شبه قاره هند (پاكستان فعلي) حتي رواج داده بودند كه ويلهلم دوم امپراتور آلمان مسلمان شده، به مكه رفته و او را «حاجي ويلهلم!» خطاب مي كردند و مدعي بودند كه آنان در اين جنگ، متحد خليفه مسلمين (سلطان عثماني) هستند. انگليسي ها به منظور خنثي كردن تأثير اين تبليغات (پروپاگاندا)، مي گفتند كه خليفه مسلمين بايد از خاندان نبوت باشد و سلطان عثماني از نژادي ديگر است. در كرمان سه آلماني به نام هاي سيلر، زوگماير و گريزينگر گردانندگان هواداران آلمان بودند كه كنسول انگلستان در اين شهر را مجروح كرده و شعبه بانك شاهي (بانك متعلق به انگلستان) را مصادره كرده بودند. در اصفهان، رياست آنان با «پوگين» بود كه كنسول روسيه را كشته بودند و در شيراز سرهنگ «او كونور» انگليسي را ربوده بودند.
مغز اصلي بسيج ايرانيان بر ضد نيروهاي متحدان (روسيه و انگلستان) يك اعجوبه آلماني به نام «واسموس» بود كه در تهران با زرنگي و دادن وعده هاي شيرين سياستمداران (نمايندگان مجلس و سران احزاب و معتمدان محلي) را به حمايت از آلمان جلب مي كرد و افسران سوئدي ژاندارمري ايران را در كنار آلمان قرار داده بود و ايرانيان مخالف انگلستان و روسيه را مسلح ساخته و تحت فرماندهي ژنرال «كاونيتس» ، وابسته نظامي سفارت آلمان در تهران، قرار داده بود كه در عمليات نظامي ژاندارم هاي ايران بر ضد سواره نظام روسيه در كرمانشاه ناپديد شد. ايران در آستانه جنگ جهاني اول اعلام بي طرفي كرده بود، ولي توان نظامي قابل ملاحظه اي نداشت كه از ورود نيروهاي دو اتحاديه متخاصم به وطن جلوگيري كند. عثماني كه در كنار آلمان بود ۱۵ژانويه ۱۹۱۵ تبريز را متصرف شده بود كه روسيه نيرو فرستاده و عثماني را اخراج كرده و برجايش نشسته بود. تازه ميان آلمان و عثماني (تركيه) هم كاملاً توافق نظر نبود.
عثماني خواهان رسانيدن خود به آسياي ميانه و ايجاد اتحاديه «پان تركيسم» بود و آلمان نقشه تصرف ميدان هاي نفتي ايران از يك طرف و رخنه به هند و طرد انگلستان از اين سرزمين پهناور را از سوي ديگر در سر داشت. روسيه و انگلستان هم نيات مختلف داشتند، انگلستان «فرمانفرما» را كه دوست خود بود نخست وزير مي كرد و روسيه او را بر مي داشت و سپهسالار را كه هواخواهش بود بر جاي او مي نشاند. جمع نيروهاي اشغالگر روسيه شش هزار و انگلستان چهار هزار نفر بود و ايران نيرويي به اين شمار نداشت كه حاكميت و امنيت داخلي خود را حفظ كند.
در پايان سال ۱۹۱۶روسيه و انگلستان به نفوذ آلمان و عثماني در ايران پايان دادند. انگلستان به منظور دور ساختن عثماني از ميدان هاي نفتي، در عراق نيروي تازه نفس پياده كرد و به سوي بغداد پيش رفت و پس از شكست عثماني بر عراق و مستملكات آن امپراتوري در شبه جزيره عربستان مستولي شد و مسائل امروز خاورميانه از اسرائيل تا عراق نتيجه همان است. رويدادهاي اخير عراق نشان داد كه استراتژي انگلستان در خاورميانه نسبت به آن زمان تغيير چنداني نكرده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
001101.jpg
۱- لطفعلي خان زند
۲- هنرمند: شايسته صدر شيرازي. صدرشيرازي از شاگردان كمال الملك بود و به سبك نقاشي كلاسيك غربي به خوبي تسلط داشت اما بعدها به شيوه خاصي در نقاشي دست يافت كه در آن نوعي نوگرايي در نقطه پردازي گل و مرغ و چهره سنتي قاجاري ديده مي شود.
۳- مشخصات اثر: لطفعلي خان زند / آبرنگ و گواش روي كاغذ ضخيم / ۲۳ * ۱۶ سانتي متر/ نيمه  دوم قرن ۱۴ ه  . ق چهره لطفعلي خان زند به شيوه قلم پرداز درشت و مليح و دوست داشتني تصوير شده است.
اثر يكي از آثار چهره كار شده در كارگاه نقاشي صدر شيرازي است كه آن را به چهره لطفعلي خان زند نسبت مي دهند. اثر در تهران كار شده است.
۴ _ سبك اثر: مكتب شيراز؛ مكتب شيراز از قرن نهم هجري (۱۵ م) آغاز و تا اواخر قرن دهم هجري (۱۶ م) به تحول كند اما مستمر خود ادامه داد. قرينه سازي، استفاده از رنگ هاي درخشان، افق رفيع در منظره ها، ابرهاي درهم، قلمگيري صخره ها به شكل دندانه اي از مشخصات بارز مكتب شيراز است. گاه در كتيبه ها ابيات چهارتايي يا دوتايي در بالا و پايين تصوير نوشته مي شدند كه عاملي براي تقسيم بندي بوم براي به تصوير كشيدن بخش هاي اصلي در وسط و بخش هاي فرعي در كنار بوم بود.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
فراموشي
خانه اش خيلي وقت بود كه سوت و كور شده بود و اتاقش پر از عكسهايي بود كه هر كدام برايش يه دنيا خاطره داشت. در آخرين لحظه در كنارش بودم، چشمايش را بستم و با بغضي در گلو رو به عكسها گفتم: تمام شد!
هميشه آرزو داشت كه خاطره هاش را زنده نگه دارند و هرگز باور نكرد كه هنوز خاطره نشده فراموشش كرده اند!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
عرضه خوراك ماهي در كنار آكواريوم
واشنگتن: انجمن دفاع از حقوق حيوانات از مسئولان بزرگترين آكواريوم كشور آمريكا خواسته اند به بازديدكنندگان اين مجموعه به عنوان غذا ماهي عرضه نكنند.
در بخشي از درخواست اين انجمن آمده است: عرضه ماهي در رستوران آكواريوم دقيقا مانند عرضه گوشت سگ در جشنواره سگ هاست. ما نبايد ماهي ها را آزار بدهيم چون تحقيقات اخير دانشمندان نشان مي دهد كه آنها حيواناتي بسيار باهوش، حساس و جالب هستند.
جنون در فروشگاه
لس آنجلس: يك مرد ۲۷ساله به دليل استفاده از چرخ دستي برقي يك فروشگاه براي واژگون كردن مشتريان توسط پليس دستگير شد.
دو روز پيش اين مرد ۲۷ ساله درحالي كه تحت تأثير مشروبات الكلي قرار داشت، هدايت يك چرخ دستي را به دست گرفت و با آن به مشتريان فروشگاه مي كوبيد تا آنها را نقش بر زمين كند.
به همين دليل پليس اين مرد را دستگير كرد. مجازات وي پرداخت ۵۰۰ دلار جريمه و يك ماه حبس خواهد بود.
جمع آوري سيم هاي خاردار
سئول: كشور كره جنوبي براي اين كه سواحل خود را با استانداردهاي زيست محيطي منطبق كند، قصد دارد در اولين گام، سيم هاي خاردار موجود در سواحل را جمع آوري نمايد. اين سيم خاردارها براي جلوگيري از حملات احتمالي كره شمالي در سواحل اين كشور نصب شده بود. قرار شده است از اين پس كنترل سواحل از طريق تلويزيون هاي مداربسته صورت پذيرد. در حال حاضر ۶۸ كيلومتر سيم خاردار در سواحل كره جنوبي وجود دارد كه قرار است سه كيلومتر از اين سيم هاي خاردار جمع آوري شود.
توقف شكار حيوانات
بروكسل: معمولاً در جريان اردوهاي پيش آهنگي به پيش آهنگ هاي جوان آموزش داده مي شود كه چگونه به ذبح مرغ و ساير حيوانات بپردازند تا در مواقع اضطراري از گرسنگي نميرند. البته اين موضوع مورد اعتراض والدين پيش آهنگ ها واقع شده و به همين دليل از مسئولان اين اردوها خواسته شده شكار حيوانات را به نوجوانان آموزش ندهند. با اين حال، مسئولان برخي از اردوهاي پيش آهنگي از اين دستور جديد تمكين نمي كنند.
بدرفتاري با گاوهاي پلاستيكي
ژنو: از ۱۰ روز قبل تاكنون ۷۰ رأس گاو پلاستيكي در خيابان هاي مختلف شهر ژنو سوئيس رژه رفتند اما رفتار شهروندان با اين گاوها به حدي خشن و ناپسند بوده كه بسياري از اين گاوها آسيب  ديده اند و حتي دو تا از آنها به درياچه ژنو پرتاب شده اند. پيش از اين، رژه گاوهاي پلاستيكي در شهرهايي چون بروكسل، لندن و نيويورك انجام مي شد؛ اما هرگز شهروندان با آنها بدرفتاري نمي كردند. براي اولين بار در سال ۱۹۹۹ يك هنرمند سوئيسي به نام پاسكال ناپ رژه گاوهاي پلاستيكي را راه اندازي كرد كه در آن هر گاو را يك هنرمند تزيين مي كرد. در پايان رژه نيز، گاوها به مزايده گذاشته مي شوند كه پول حاصل از فروش آنها صرف امور خيريه مي گردد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
نگارخانه لاله: نمايشگاه نقاشي فيگوراتيو حميد جعفري / ۱۱ تا ۱۶ تير/ خيابان فاطمي، جنب هتل لاله / تلفن: ۸۹۶۰۴۹۲.
نگارخانه انديشه: نمايشگاه تصويرسازي مرضيه مهربان پژوه با عنوان ماهيها/ ۱۱ تا ۱۶ تير/ پل سيدخندان، پارك هلال احمر، فرهنگسراي مدرسه/ تلفن:
۵- ۸۵۰۵۵۱۳.
گالري الهه: نمايشگاه نقاشي نيره مبيني پور و راحله رشيديان / ۱۰ تا ۱۶ تير/ خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷/ تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸.
نگارخانه اثر: نمايشگاه عكاسي مهروا آروين/ تا ۱۵ تير/ خيابان ايرانشهر، كوي برفروشان، شماره ۱۳/ تلفن: ۸۳۲۶۶۸۹.
نگارخانه شيخ هادي: نمايشگاه ترسيمات هندسي دانشجويان گرافيك/ ۴ تا ۹ تير/ خيابان ولي عصر، نرسيده به جمهوري، كوچه وزيري / تلفن: ۶۴۹۸۵۹۷.
نگارخانه شمس: نمايشگاه آثار نقش برجسته علي جمشيدي / تا ۱۵ تير/ خيابان آفريقا، چهارراه جهان كودك، كوچه كمان، پلاك ۴/ تلفن: ۸۷۷۴۵۷۱.
نگارخانه بهمن: نمايشگاه نقاشي گروه الياد/ تا ۱۶ تير/ ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن/ تلفن: ۵۳۱۲۱۸۰.
نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه گروهي از هنرمندان / ۱۰ تا ۱۵ تير/ شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷.
نگارخانه آبتين: نمايشگاه عكس محمدرضا راشد/ ۱۰ تا ۱۵ تير/ خيابان ولي عصر، جنوب چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲/ تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱.

گل و گياه
بنفشه دندان سگي
001098.jpg
نام علمي:
Erythronium dens-canis
خانواده: LILIACEAE
گياهي دائمي پيازي به بلندي ۱۵-۱۰ و گستردگي ۱۰ سانتي متر است. داراي برگهاي بيضي شكل با نقش و نگار بنفش مايل به قهوه اي بوده و گلهاي آن به رنگهاي صورتي، سفيد و ياسي در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس و داراي زهكشي خوب نياز دارد.
آب و هواي خنك را بيشتر مي پسندد، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه پس از اتمام گلدهي امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |