پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۶ - Jun 30, 2005
خاتمي به ديدار احمدي نژاد رفت
احمدي نژاد: از تجربيات و نقاط قوت دولت فعلي حتماً استفاده مي كنيم
001161.jpg
001155.jpg
ايسنا: رئيس جمهور در جمع خبرنگاران در ارتباط با ديدار خود با محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور منتخب، گفت كه در اين ديدار ابتدا برگزيده شدن وي را به عنوان رئيس  جمهوري اسلامي ايران به احمدي نژاد تبريك گفته است.
سيدمحمدخاتمي  كه ديروز در حاشيه ديدار با محمود احمدي نژاد، سخن مي گفت، افزود: رياست جمهوري مسئوليت بسيار سنگيني است و اين امر به صبوري نياز دارد. ما سعي مي كنيم كه قبل از اين كه مسئوليت رياست جمهوري را بر دوش بگيرند، تجربيات خود را به ايشان منتقل كنيم، زيرا بسياري از امور مشترك است و نبايد از صفر شروع شود.
خاتمي گفت: ما سعي خواهيم كرد در اين مدت باقيمانده بعد از اينكه حجم ملاقات هاي دكتر احمدي نژاد كمتر شد، نشست هاي بيشتري داشته باشيم و تجربيات خود را به ايشان منتقل كنيم.
وي افزود: همانطور كه گفتم بخش عمده اي از كارها مشترك است، انجام شده و نبايد از صفر شروع شود، از اين رو مطمئناً اين راه باعث  مي شود كه ما با انتقال تجربيات فايده بيشتري ببريم و هزينه كمتري پرداخته شود.
رئيس جمهور ادامه داد: توقعات بالاست، اما بايد توقعات را متناسب با امكانات پاسخ داد. البته در اين جلسه قرار شد كه رئيس جمهور منتخب با دستگاههاي مختلف مذاكرات و ملاقات بيشتري داشته باشد و اين دستگاهها در زمينه هاي مختلف با او گفت وگو كنند.
خاتمي تأكيد كرد: همگي بايد در انتقال تجربيات به دولت آينده، تلاش و كوشش كنيم.
دكتر محمود احمدي نژاد نيز پس از اين جلسه در جمع خبرنگاران گفت: بين ما ايراني ها سنت خوبي مثل رفت و آمد وجود دارد و البته اين سنت در بين مسئولان نيز رواج دارد.
وي اظهار داشت: ملت ايران براي رسيدن به قله هاي بلند سرافرازي در انتخابات شركت و رئيس جمهور انتخاب مي كنند، رئيس جمهور نيز به عنوان فرزند ملت وظيفه دارد كه خواسته هاي مردم را به پيش ببرد.
در طول هشت سال، رياست دولت بر عهده خاتمي بود و اكنون با راي ملت رياست قوه مجريه به فرد ديگري محول مي شود و در اين ميان دولت ها تجربيات خود را به دولت بعدي منتقل مي كنند.
احمدي نژاد ادامه داد: ما حتما از تجربيات و نقاط قوت دولت فعلي استفاده مي كنيم و آن را استحكام خواهيم بخشيد، ضعف ها و كاستي هايي نيز كه به هر دليل وجود دارد، ريشه يابي مي كنيم، تا حركت ملت ايران به سمت قله هاي بلند سريع تر صورت گيرد و آنها زودتر به اهداف خود برسند.
وي ادامه داد: ما در زمينه انتقال تجربيات صحبت هايي كرده ايم و ساز و كارهايي نيز در اين زمينه طراحي و قرار شده كه كساني كه در طول اين هشت سال در مسئوليت هاي مختلف بوده اند، تجربيات خود را منتقل كنند تا دولت جديد با آگاهي بيشتر و احاطه بر امور به مسائل اجرايي وارد شود تا در اين ميان كمترين زمان تلف شود.
محمود احمدي نژاد خاطرنشان كرد كه ان شاءالله اين جلسات تا انتقال دولت ادامه پيدا كند و اظهار علاقه  كرد كه بتواند از تمام تجربيات دولت خاتمي و گروه همراهش استفاده كند.
وي افزود: امانتي كه ملت ايران به ايشان سپرده بود اكنون همين ملت، با راي خود به فرد ديگري سپرده و در آينده نيز بايد به افراد ديگري سپرده شود، در اين ميان مهم است كه ما از تجربيات يكديگر استفاده كنيم.
سيد محمد خاتمي نيز در پاسخ به سؤال مكرر خبرنگاران، اظهار داشت: ان شاءالله من و آقاي محمود احمدي نژاد در آينده اي نزديك و در فرصتي مناسب مصاحبه مشتركي مي گذاريم و شما هرچه كه سؤال داريد از من و آقاي احمدي نژاد بپرسيد. سؤالاتي كه از من مي پرسيد ايشان جواب خواهند داد و سؤالاتي را كه از ايشان مي پرسيد، من جواب خواهم داد. ولي به علت اينكه بايد در جلسه اي شركت كنم از خدمت شما خبرنگاران مرخص مي شوم.
احمدي نژاد نيز در ادامه گفت وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاري ژاپني در ارتباط با آينده ايران و ژاپن اظهار داشت: من فكر مي كنم كه دورنماي روشني در ارتباط با روابط ايران و ژاپن وجود داشته باشد. ما سعي خواهيم كرد روابطمان را گسترش دهيم. البته اين گسترش روابط به جهت گيري هاي كشور ژاپن نيز بر مي گردد.
وي ادامه داد: ولي ما علاقه مند هستيم كه روابطمان را با ژاپن و تمام كشورها گسترش دهيم، ما با ژاپن داراي مشتركات فرهنگي و آداب و رسوم مشترك هستيم.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگاري در مورد حجم انتقادات از دولت افزود: من هنوز دولت را در دست نگرفته ام و شما بايد علت اين انتقادها را از افرادي بپرسيد كه انتقاد وارد مي كنند.
وي در مورد كابينه خود نيز گفت: همانطور كه قبلاً گفته ام غير از بنده و خداوند در مورد اعضاي كابينه هيچ كس ديگري اطلاع ندارد، هم چنان انتخاب هاي من در اين زمينه ادامه دارد و گمانه زني هايي كه صورت مي گيرد، شخصي است.

در جلسه ديروز مجلس
لايحه مجازات تخلف و تقلب در كنكور تصويب شد
001149.jpg
گروه سياسي - محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز با گراميداشت سالروز بمباران شيميايي شهرستان سردشت گفت: بمباران شيميايي سردشت، يكي از نمونه هاي قساوت رژيم بعثي و از فجايع كم نظير جنايات جنگي در دنيا محسوب مي شود.وي افزود: ردپاي مدعيان مبارزه با توسعه و به كارگيري سلاح هاي كشتارجمعي و مدعيان حقوق بشر را مي توان در اين حادثه مشاهده كرد.باهنر اظهار داشت: يادآوري اين حوادث نشان مي دهد جنايتكاران ميان كرد، فارس، عرب و عجم فرقي نمي گذارند و در هر زمان و مكاني دست به اقدامات تروريستي مي زنند.
وي ضمن ابراز همدردي با مجروحان و بازماندگان قربانيان حادثه دلخراش بمباران شيميايي سردشت توسط رژيم بعثي عراق، سلامتي و سرافرازي هموطنان كرد را آرزو كرد.
نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به طرح دسترسي آزاد به شبكه حمل و نقل ريلي ۵ ماده باقي مانده از اين طرح ۱۱ ماده اي را به تصويب رساندند.
براساس ماده ۷ اين طرح راه آهن مكلف است با برنامه ريزي و رعايت مقررات مالي و صرفه و صلاح دولت، واگنهاي حمل و نقل بار و مسافر خود را با زمانبندي مناسب به گونه اي كه در امر حمل و نقل ريلي كالا و مسافر خللي ايجاد نشود به شركتهاي حمل و نقل ريلي واگذار نمايد. براساس تبصره ماده ،۷ اجاره دادن نيروي كشش به وسيله راه آهن با رعايت مقررات و شرايط يكسان به شركتهاي حمل و نقل ريلي با اخذ هزينه هاي عملياتي بلامانع است.
براساس ماده ۸ اين طرح شركتهاي حمل و نقل ريلي بار با انعقاد قرارداد حمل و صدور بارنامه و شركتهاي حمل و نقل ريلي مسافر با صدور بليط توسط شركت و يا نمايندگي مجاز طرف قرارداد آنان در مقابل صاحبان كالا و يا مسافران مسئوليت دارند.براساس تبصره يك اين ماده حدود مسئوليت شركتهاي حمل و نقل در مقابل صاحبان كالا و يا مسافران و نحوه ايفاي آن به موجب آيين نامه اي خواهد بود كه توسط راه آهن تهيه و به تصويب وزير راه و ترابري مي رسد.
براساس ماده ۹ اين طرح، نرخ حمل و نقل ريلي بار متناسب با حمل و نقل جاده اي به صورت توافقي في مابين صاحبان كالا و شركتهاي حمل و نقل ريلي تعيين و اجرا خواهد شد و بهاي بليط مسافرين توسط شركتهاي حمل و نقل ريلي در هر مسير برحسب نوع و درجه واگن، مقدار و خدماتي كه ارائه مي شود تعيين و پس از تأييد راه آهن به مرحله اجرا درمي آيد.
براساس ماده ۱۰ اين طرح شركتهاي حمل و نقل ريلي مكلف به رعايت كليه مقررات، ضوابط و دستورالعمل هايي هستند كه در چارچوب قوانين كشور توسط راه آهن تهيه و ابلاغ مي گردد.
هم چنين براساس ماده ۱۱ اين طرح هر واگن و لكوموتيو داراي يك سند رسمي و داراي شماره مخصوص خواهد بود كه توسط راه آهن جمهوري اسلامي ايران به نام مالك صادر خواهد شد. اين سند قابل ترهين مي باشد به طوري كه با اعلام ذي نفع، اسناد واگن و لكوموتيو توسط راه آهن به نام ذي نفع و يا فردي كه او تعيين خواهد كرد تغيير خواهد يافت.
هم چنين مجلس كليات لايحه حمايت از سامانه هاي حمل و نقل ريلي درون شهري كه مشتمل بر ۱۷ ماده است را در شور اول به تصويب رساند.
در صورت تصويب نهايي براساس ماده ۲ اين لايحه، شهرداري هاي شهرهاي بالاي پانصد هزار نفر جمعيت موظفند نسبت به تهيه طرح جامع حمل و نقل و ترافيك اقدام كنند و در شهرهاي بالاي يك ميليون نفر جمعيت نيز انجام مطالعات امكان سنجي سامانه حمل و نقل ريلي درون شهري الزامي است.
لايحه رسيدگي به تخلفات و جرايم در آزمونهاي سراسري به تصويب نهايي رسيد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب نهايي لايحه رسيدگي به تخلفات و جرايم در آزمونهاي سراسري مقرر كردند متخلفان در آزمونهاي سراسري به ابطال قبولي، محروميت از شركت در آزمون از يك تا ده سال بعد، پرداخت ده ميليون تا يك ميليارد ريال جريمه و تحمل يك تا پنج سال حبس محكوم شوند.
براساس ماده يك اين لايحه آزمون سراسري به همه آزمونهايي كه جنبه ملي و همگاني دارد و توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يا وزارت آموزش و پرورش يا دانشگاه آزاد اسلامي از جمله آزمون ورودي دانشگاهي و مؤسسات آموزش عالي كشور اطلاق مي شود.
براساس مواد ،۲ ،۳ و ۴ اين لايحه هيأت هاي بدوي و تجديدنظر رسيدگي به تخلفات در آزمونها را برعهده دارند كه هيأتهاي بدوي زيرنظر بالاترين مقام اجرايي دستگاه برگزاركننده آزمون فعاليت مي كند و هيأت تجديدنظر متشكل از رئيس سازمان سنجش آموزش كشور به عنوان رئيس، يكي از معاونان يا مديران كل وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشكي و آموزش و پرورش با معرفي وزيران و يكي از معاونان دانشگاه آزاد با معرفي رئيس دانشگاه و يك حقوقدان با معرفي قوه قضائيه خواهد بود.
براساس مواد ،۵ ۶ و ۷ اين لايحه ارتكاب هرگونه عملي كه موجب بي نظمي در برگزاري آزمون شود يا همراه داشتن هرگونه وسيله غيرمجاز از جمله وسايل ارتباط الكترونيكي و دستگاه هاي حافظه دار جرم است و هيأتهاي رسيدگي متخلفان را به اخطار كتبي با درج در پرونده داوطلب و اعلام به مراجع ذي ربط يا محروميت از گزينش در آزمون همان سال محكوم خواهند كرد.
همچنين ارتكاب هرنوع عمل خلاف مقررات كه آزمون داوطلب را از نظر علمي خدشه دار سازد از جمله ارائه مدارك يا گواهي جعلي يا تصوير گواهي جعلي براي شركت در آزمون، تباني با داوطلبان يا افراد خارج از حوزه امتحاني يا دست اندركاران آزمون همچون عوامل اجرايي و طراحان سئوال براي تخلف در آزمون و ثبت نام در آزمون با هويت جعلي يا شركت در جلسه آزمون به جاي داوطلب اصلي و نيز استفاده از هرگونه وسيله غيرمجاز از قبيل وسايل ارتباط الكترونيكي و دستگاه هاي حافظه دار تخلف محسوب شده و محروميت از گزينش علمي در آزمون همان سال و ابطال قبولي داوطلب در همان سال و محروميت از شركت در آزمون از يك تا ده سال بعد را در پي خواهد داشت.
همچنين كمك به داوطلب خارج از ضوابط برگزاري آزمون جهت پاسخ به سئوالات، دسترسي غيرمجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان يا استفاده غيرمجاز از آنها، هرگونه تعيين غيرمجاز سئوالات، اوراق و پاسخنامه هاي داوطلبان يا ساير مدارك و دفاتر مربوط به آزمون افشاي سئوالات آزمون يا تلاش در جهت دستيابي و افشاي آن يا شركت يا معاونت در اين امر قبل يا حين برگزاري آزمون به هر نحو و خريد و فروش سئوالات آزمون يا پاسخ آنها يا شركت يا معاونت در اين امر قبل يا در حين برگزاري آزمون اعم از اين كه سئوالات يا پاسخ آنها واقعي يا غيرواقعي باشد جرم است و هيات رسيدگي متهمان را براي رسيدگي و اعمال جزاي نقدي از ده ميليون ريال تا يك ميليارد ريال يا حبس از يك تا پنج سال يا هر دو مجازات به محاكم دادگستري معرفي خواهند كرد.
ارتكاب هر يك از جرايم برشمرده شدن در اين لايحه چنانچه در قالب ممنوعيت در يك گروه يا شبكه باشد موجب تشديد مجازات مي شود و تشكيل دهنده و سركرده گروه يا شبكه به حداكثر مجازات محكوم خواهد شد.
اگر ميان نمرات و رتبه اكتسابي داوطلب و سوابق تحصيلي وي مغايرتهاي غيرمتعارف مشهود و اساسي از جمله مطابق نبودن معدل ديپلم و دوره پيش دانشگاهي با رتبه و نمره اكتسابي در آزمون وجود داشته باشد براساس ماده ۱۱ اين لايحه از اين داوطلب در يك يا چند درس عمومي و اختصاصي امتحان مجدد گرفته خواهد شد و تعيين وضع نهايي آزمون اين داوطلب براساس نتايج حاصل از امتحان مجدد برعهده هيأتهاي بدوي خواهد بود. براساس ماده ۱۲ نيز مجوز تأسيس هرمؤسسه يا آموزشگاه علمي و آموزشي كه در تخلفات برشمرده شده در اين لايحه مشاركت داشته باشد لغو خواهد شد و مديران مسئول آنها علاوه بر محروميت دائمي از تأسيس و اداره اين گونه مراكز به ساير مجازاتهاي پيش بيني شده محكوم خواهند شد.

شوراي نگهبان صحت انتخابات را تائيد كرد
ايسنا: دبير شوراي نگهبان در نامه اي به وزير كشور با بيان اين كه هيچ شكايتي در مهلت قانوني درباره برگزاري انتخابات به شورا واصل نشده، تأييد صحت مرحله دوم انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را اعلام كرد.
در نامه دبير شوراي نگهبان به وزير كشور آمده است: «بازگشت به نامه ۴۵۰۰۴‎/۱‎/۴‎/۴۴ مورخ  ۱۳۸۴‎/۴‎/۴ آن وزارتخانه در مورد نتيجه كلي انتخابات، بدين وسيله اعلام مي نمايد: پس از آگهي عمومي اعلام شكايت نسبت به روند راي گيري و برگزاري انتخابات طبق ماده  ۸۰ قانون انتخابات رياست جمهوري تا انقضاء مهلت قانوني هيچ گونه شكايتي واصل نگرديد.
اگرچه برخي تخلفات در فعاليت ها و تبليغات انتخاباتي گزارش شده كه به مراجع قضائي جهت رسيدگي ارسال گرديده است، ليكن اين تخلفات خدشه اي بر سلامت برگزاري انتخابات وارد نمي نمايد.
بنابراين شوراي نگهبان در جلسه صبح روز چهارشنبه مورخ  ۸/۴/،۱۳۸۴ صحت انتخابات مرحله دوم نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را طبق ماده ۷۹قانون انتخابات رياست جمهوري مورد تأييد قرار داد.
شوراي نگهبان فرصت را غنيمت شمرده ضمن تكريم حضور مجدد و فراگير مردم در برگزاري شكوهمند مرحله دوم نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، از تلاش همه جانبه وزارت محترم كشور، عوامل اجرايي و همچنين هيات هاي نظارت و رسانه ها، قدرداني مي نمايد.»

نماز جمعه اين هفته تهران به امامت
هاشمي رفسنجاني اقامه مي شود
ايسنا: نماز جمعه اين هفته تهران به امامت حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني اقامه مي شود.
اين مراسم ساعت ۳۵/۱۱ با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد در دانشگاه تهران آغاز مي شود و مهندس چمران، رئيس شوراي شهر تهران به مناسبت شهادت شهيد دكتر چمران پيش از خطبه ها سخنراني مي كند.

خاتمي در ديدار رئيس جمهور كشور آفريقايي مالي:
قرن بيست ويكم قرن جهش آفريقا براي توسعه است
001146.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
ايسنا: رئيس جمهور كشورمان در ديدار با رئيس جمهور كشور آفريقايي مالي اظهار داشت: مهمتر از توافق نامه هايي كه بين دو كشور ايران و مالي امضا مي شود، اجراي آنها است و خوشبختانه مقدمات اجراي بسياري از اين توافقنامه ها فراهم آمده است.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور كشورمان با خوش آمدگويي به رئيس جمهور مالي كه ساعتي پيش از آن مورد استقبال وي قرار گرفته بود، حضورش در كشور مالي را يادآور شد و از آن به عنوان يك دوران خاطره انگيز در دوران مسئوليت رئيس جمهوري اش ياد و از دولت و مردم مالي به دليل استقبال شان در آن سفر تشكر كرد.وي با بيان اين كه آفريقا در قرن بيستم نقش موثري در تاريخ بشر داشته، حماسه هاي كشورهاي آفريقايي در مسير آزادي، استقلال و پيشرفت را يادآور شد و اظهار داشت: آفريقا ظرفيت هاي انساني، طبيعي و جغرافيايي فراواني دارد كه متاسفانه به دليل سلطه استعمار امكان بهره برداري مردم آفريقا از اين امكانات فراهم نشده است.
خاتمي گفت: قرن بيستم قرن جهش آفريقا براي آزادي بود و قرن ۲۱ قرن جهش آفريقا براي توسعه خواهد بود و مالي از كشورهايي است كه مي تواند در اين زمينه با سرعت قابل توجهي در جهت ارتقا در دنيا حركت كند.
وي با اشاره به سرزمين وسيع و امكانات فوق العاده خوب آب و خاك و نيروي انساني آفريقا خاطرنشان كرد: اگر اين نيروي انساني خوب تربيت شود، مي تواند در عرصه هاي مختلف نقش موثري ايجاد كند.مالي كشوري است كه حتي يك لحظه از تلاش براي استقرار دموكراسي در كشورش كوتاهي نكرده است.
رئيس جمهور كشورمان همچنين با اشاره به تمدن مالي اظهار داشت: اين كشور يكي از كانون هاي تمركز فرهنگ در آفريقا است، اين ظرفيت به علاوه پذيرش فرهنگ و تمدن اسلامي، هويت آفريقايي خود را تقويت كرده است و ما تصميم داريم با توجه به اين سابقه مالي، همكاري هاي خود را در جهت تكميل حركت دو كشور افزايش دهيم.
خاتمي با بيان اين كه در جريان سفرش به كشور مالي توافقنامه هايي بين دو كشور به امضا رسيده است، خاطرنشان كرد كه در سفر رئيس جمهور مالي به ايران نيز توافقنامه هايي امضا خواهد شد و مهمتر از امضاي اين توافقنامه ها، تصميم براي اجراي آنها است كه مقدمات اجراي بسياري از آنها فراهم آمده است.
وي اظهار داشت: سفر من به مالي و سفر رئيس جمهور مالي به ايران نشانه پيوند مستحكم بين دو كشور است كه قصد دارد آزاد، مستقل و داراي جايگاه بالاتري در عرصه بين المللي باشد.
اومادا توماني توره، رئيس جمهور مالي نيز طي سخناني با بيان اين كه با حضورش در ايران يك بار ديگر تصميم براي همكاري بين دو كشور و دوستي و محبت بين آنها متجلي مي گردد، سفر رئيس جمهور كشورمان به مالي را يادآور شد و از طرف خود و هيات همراهش و مردم مالي از خاتمي به دليل سفر به مالي تشكر و قدرداني كرد.
وي خطاب به رئيس جمهور كشورمان گفت: شما در باماكو فرموديد احساس مي كنيد در خانه خود هستيد، من نيز در ايران چنين احساسي دارم.
وي با بيان اين كه از ساليان قبل ايران و مالي داراي روابط و همكاري هستند، خاطرنشان كرد: از ۱۰ سال پيش سفارت جمهوري اسلامي ايران در باماكو فعال شده است.
كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري مالي كشورهاي بزرگي هستند كه نقش مهمي در سازمانهاي مختلف، عرصه بين الملل به خصوص سازمان كنفرانس اسلامي دارند.
اين دو كشور داراي بينش مشترك هستند و در روابطشان اهداف سياسي را دنبال نمي كنند بلكه به دنبال جلوگيري از موانعي هستند كه ديگران از اين طريق به تضعيف شان مي پردازند.
توماني توره با بيان اين كه مالي اقدامات جمهوري اسلامي ايران در جهت توسعه را تحسين مي كند، اظهار داشت: اين سفر پاسخي است به سفر محبت آميز دوست عزيزم آقاي خاتمي و پاسخي است به سفر اخير ايشان به كشورمان.
در پايان اين ديدار يادداشت  تفاهم هايي در زمينه همكاري هاي مختلف به امضا خواهيم رساند.
رئيس جمهور كشور مالي همچنين اظهار داشت: ما علاقمنديم از تجارب و توان كارشناسي ايران و مدل توسعه اين كشور هرچه بيشتر بهره ببريم.
هدف ما تقويت همكاري ها و تبادل نظر پيرامون مسايلي است كه در اين موارد به رايزني مشترك خواهيم پرداخت.
وي مساله انرژي، كشاورزي و بهره برداري از تجارب سنتي ايران را از اهداف سفر خود به ايران برشمرد و اظهار داشت: در چارچوب برنامه توسعه مالي، ما با مشكلات عظيمي در زمينه تامين انرژي روبرو هستيم اما ظرفيت و توان بالقوه زيادي در اين زمينه داريم.
وي افزود: كشور مالي هرچند در منطقه ساحلي واقع شده اما با مشكل كمبود آب مواجه است و ما اميدواريم بتوانيم در زمينه غذايي به خودكفايي برسيم؛ زيرا مناطق قابل كشاورزي زيادي داريم و رودهاي نيجر و سنگال نيز آب زيادي در اختيار ما قرار داده اند و اميدواريم بتوانيم از طريق مهار آن و تقويت همكاري بين دو كشور مراكز كشاورزي ما نيز ارتقا پيدا كند.
مكانيزه كردن امكانات و ابزار كشاورزي و بهره برداري مناسب از زمين هاي كشاورزي از اهداف كشور مالي است.
توماني توره با بيان اين كه طي چند سال گذشته جمهوري اسلامي ايران نمايشگاهي از صنايع ايراني در مالي برگزار كرده و در آن ابزار آلات و تجهيزات مختلفي عرضه شده است، اظهار داشت: به همين دليل علاقمنديم با تاثيري كه از اين نمايشگاه گرفته ايم، به تقويت دو بخش خصوصي در اين راستا بپردازيم.
رئيس جمهور مالي با بيان اين كه تحقيقات و مطالعات زيادي درمورد كشورهاي مناطق مختلف به خصوص ايران داشته و با علاقه شخصي به ايران سفر كرده است، اظهار داشت: ايران كشوري با تمدن بزرگ است و افتخار مي كنم آن چه خوانده ام را امروز به عينه ببينم و به خصوص ديدار با آقاي خاتمي تاثير بزرگي بر روح من داشته  است.

هاشمي رفسنجاني:
در انتخابات به اعتقادات خود عمل كردم
ايرنا: هاشمي  رفسنجاني  رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : در انتخابات  به آن  چيزي  كه  معتقد بودم  عمل  كردم  و اميدوارم  در برابر خداوند، مردم  و تاريخ  روسفيد باشم .به  گزارش  روابط عمومي اين  مجمع ، وي  در ديدار با يكصد تن  از نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  افزود: هدف  از حضورم  در نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  اداي  تكليف  نسبت  به  خداوند و انجام  وظيفه  در مقابل  مردم  بود.هاشمي رفسنجاني  حضور و مشاركت  بالاي  مردم  و انتخاب  رئيس  جمهوري  با راي  مناسب  را دو مورد از اهداف  محقق  شده  خود براي  حضور در اين  انتخابات  عنوان كرد و افزود: هدف  سوم  من  رفع  تشنج  و همياري  و همكاري  نيروهاي  انقلاب  بود.وي  با ابراز اميدواري براي  تحقق  اين  هدف  با كمك  و همكاري  همه  افراد و نهادهاي  مسئول  به  دولت  جديد، گفت : با توجه  به  جديت  مقام  معظم  رهبري  در برخورد با برخي  تخلفات  كه  در جريان  انتخابات  صورت  گرفت ، اكنون  وظيفه  مهمي بر دوش  نيروهاي  قضايي  و امنيتي  و كليه  نهادهاي  مسئول  است  تا ريشه  اقداماتي  را كه  تهديدكننده  جمهوريت  و اسلاميت  اين  نظام  است ، بخشكانند.رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  همچنين  در ديدار با نمايندگان  مجلس  از ابراز محبت  شماري  از آنان  با ايشان  در انتخابات  رياست  جمهوري  تشكر كرد.سيد مهدي  طباطبايي  نماينده  مردم  تهران  نيز در ابتداي  اين  ديدار با بيان  ديدگاههاي  نمايندگان  در مورد انتخابات  رياست  جمهوري ، گفت : نمايندگان  مردم در مجلس  در راستاي  تحقق  اهداف  نظام  و خواست  مردم  آماده  همه  گونه  همكاري با دولت  جديد هستند.وي  با تقدير از نقش  و جايگاه   هاشمي  رفسنجاني  در نظام  جمهوري  اسلامي  اظهار اميدواري  كرد با تلاش  ايشان  گروههاي  مرجع  شامل  علما، دانشگاهيان  و فرهنگيان  در نحوه  اداره  امور كشور نقش  سازنده اي  ايفا كنند.

ديدار دبير و اعضاي شوراي نگهبان با رئيس جمهور منتخب
احمدي نژاد: مردم در جريان انتخابات گفتند
كه عدالت و رفع فقر و فساد را مي خواهند
001152.jpg
ايسنا: دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور منتخب، ديروز بر نقش بي بديل شوراي نگهبان قانون اساسي در حفاظت از آزادي ها و حقوق مشروع مردم تأكيد كرد و گفت: شوراي نگهبان سد محكمي در برابر كساني است كه به دنبال مصادره  حقوق ملت هستند.
احمدي نژاد كه در جمع اعضاي شوراي نگهبان و در محل استقرار در ساختمان قديم مجلس سخن مي گفت، با گرامي داشت ياد شهيد دكتر بهشتي، گفت: شوراي نگهبان از مهم ترين، كليدي ترين و حساس ترين اركان نظام است كه به طور غيرمستقيم از سوي مردم برگزيده شده تا مسئوليت صيانت از حقوق و آزادي هاي آن را بر عهده بگيرد.
وي افزود: اگر شوراي نگهبان نباشد، كساني كه به روش هاي غيرمشروع و غيرصحيح به ثروت هاي بادآورده دست يافته اند، همه حقوق و آزادي هاي مردم را يكجا مصادره و حقوق ملت را پايمال مي كنند.
رئيس جمهوري منتخب با قدرداني از زحمات بي شائبه  اعضاي شوراي نگهبان، عملكرد اين شورا را ضامن حفظ حقوق مردم و فرهنگ و استقلال كشور دانست و گفت: كساني كه سالم كار مي كنند از نظارت ها نيز هيچ هراسي ندارند.
وي با ذكر اين نكته كه اعضاي شوراي نگهبان قانون اساسي از متدين ترين و صالح ترين انسان ها هستند، وجود چنين نهادي را در دنياي بي نظير و نقش نظارتي اين شورا را حائز اهميت خواند.
رئيس جمهوري منتخب، تأكيد كرد: با هوشمندي ملت، درايت مقام معظم رهبري، نظارت خوب شوراي نگهبان و اجراي مناسب وزارت كشور، اين انتخابات با كمترين حادثه و مشكل انجام شد.
احمدي نژاد اظهار اطمينان كرد كه با همكاري دستگاه هاي اجرايي، مجلس شوراي اسلامي، قوه  قضاييه و شوراي نگهبان، خدمت رساني به مردم گسترده تر و زمينه براي آباداني ايران و رفع نيازهاي مردم بيش از پيش فراهم خواهد شد.
رئيس جمهوري منتخب اظهار داشت: مردم در جريان انتخابات بسيار روشن گفتند، عدالت، عزت، كرامت، رفع فقر و فساد را مي خواهند و از بازي هاي سياسي برپا شده و كشمكش هاي بيهوده و رفتارهاي ناشايسته خسته شده اند.
احمدي نژاد ادامه داد: مردم دوست دارند در سازندگي كشور نقش بيشتري را برعهده بگيرند و از فرصت ها بهترين نتيجه حاصل شود.
پيش از سخنان رئيس جمهور منتخب، آيت الله جنتي، دبير شوراي نگهبان قانون اساسي، با تبريك به دكتر احمدي نژاد، از عظمت و سلامت انتخابات نهمين دوره  رياست جمهوري ابراز خرسندي كرد و گفت: به لطف خدا و با درايت مردم عزيز، انتخابات در سطحي بسيار بالاتر از پيش بيني ها برگزار شد و شما به عنوان چهره اي متعهد و انقلابي برگزيده شديد.
دبير شوراي نگهبان با بيان اينكه رأيي كه به رئيس جمهوري منتخب داده شده از روي عقيده و ايمان و احساس انقلابي بود، گفت: عزت و اقتدار نظام اسلامي با اين انتخابات تضمين شد و به فضل الهي تا پايان مسئوليت جنابعالي نيز مستحكم تر خواهد شد.
آيت الله جنتي اظهار اميدواري كرد: با همكاري و راهنمايي همه نيروهاي انقلابي و همسو با تفكر رئيس جمهوري منتخب، برنامه هاي وي هر چه زودتر محقق و روح خوشحالي و اميد در مردم دميده شود.
وي با بيان اينكه با مفاسد در همه امور به ويژه بخش هاي اقتصادي و فرهنگي مقابله و مبارزه شود، گفت: اين كجروي ها دل همه نيروهاي اسلامي و انقلابي را به درد آورده است و لطف خدا و دعاي مردم پشتيبان رئيس جمهور آينده خواهد بود.
آيت الله جنتي گفت: از نظر شوراي نگهبان، انتخابات به راحتي، سلامت و امنيت برگزار و صحت آن نيز اعلام شد و شوراي نگهبان نيز آماده هرگونه همكاري در طول اين دوره با رئيس جمهوري منتخب است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز عازم بلژيك مي شود
رئيس مجلس شوراي اسلامي به همراه سه نماينده مجلس، امروز به دعوت رسمي همتاي بلژيكي خود عازم بروكسل مي شود.
دكتر غلامعلي حدادعادل در نخستين سفر اروپايي خود علاوه بر ديدار با آقاي هرمان دوكرو رئيس مجلس نمايندگان بلژيك، با ديگر مقامات عالي رتبه سياسي - پارلماني اين كشور درخصوص توسعه روابط دوجانبه و پارلماني ديدار و گفت وگو خواهد كرد.
از آنجا كه مقر اتحاديه اروپا در بروكسل پايتخت بلژيك است، رئيس مجلس كشورمان در اين سفر سه روزه با مقامات اين اتحاديه نيز ديدار و گفت وگو خواهد داشت.
اين نخستين سفر رئيس قوه  مقننه جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي به كشور بلژيك است.
دو تن از مسؤولان وزارت امور خارجه كشورمان نيز رئيس مجلس شوراي اسلامي را در اين سفر همراهي مي كنند.

۵ نماينده مجلس مامور رايزني با دكتر احمدي نژاد شدند
مهر: در جلسه عصر ديروز شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان، آقايان باهنر، مصباحي مقدم، فدايي، كوهكن و عبداللهي مامور پيگيري و برقراري ارتباط و رايزني با دكتر احمدي نژاد رييس جمهور منتخب شدند.
سيد محمد رضا ميرتاج الديني نماينده تبريز و عضو هيات رييسه فراكسيون اكثريت مجلس با بيان اين مطلب گفت: در جلسه عصر ديروز شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان كه در محل هيات رييسه برگزار شد، مقرر گرديد اين پنج نفر مواضع و ديدگاههاي فراكسيون اصولگرايان مجلس را با رييس جمهور منتخب در ميان بگذارند و درباره مسايل مورد علاقه دو طرف از جمله تركيب كابينه رايزني و تبادل نظر كنند.
ميرتاج الديني افزود: به درخواست حداد عادل قرار است ساير فراكسيونهاي مجلس نيز افراد و نمايندگان منتخب خود را براي پيگيري اين امور به دكتر احمدي نژاد انتخاب نمايند.
نماينده تبريز در ادامه از ديدار نمايندگان مجلس با دكتر احمدي نژاد رييس جمهور منتخب تا دو هفته آينده خبرداد و گفت: فراكسيون اصولگرايان اين موضوع را دنبال مي كند و قرار است ميزبان دكتر احمدي نژاد باشد اما عموم نمايندگان مي توانند در اين ديدار حضور داشته باشند.

اظهار اميدواري آيت الله العظمي نوري همداني
براي احمدي نژاد در جهت توفيق در رفع مشكلات مردم
ايسنا: آيت الله العظمي حسين نوري همداني در نامه اي خطاب به محمود احمدي نژاد، انتخاب وي براي رياست جمهوري را تبريك گفت.
آيت الله العظمي حسين نوري همداني در اين نامه آورده است: انتخاب شايسته ي جنابعالي براي رياست جمهوري كه با حماسه ي شورانگيز مردم متعهد ايران اسلامي توام بود را به آن فرزند صالح و خلف شايسته ي انقلاب صميمانه تبريك مي گويم و از خداوند متعال تأييد و توفيقات تان را در رفع مشكلات مردم فهيم و آگاه اين مملكت، امام عصر اروحنالتراب مقدمه الفداء و حفظ ارزش هاي والاي اسلامي و ايجاد اعتلا و عظمت بيشتر اين كشور مسالت مي نمايم.وفقكم الله تعالي.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |