پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۶ - Jun 30, 2005
خوشبيني رسانه هاي خارجي نسبت به برنامه هاي
اقتصادي دولت آينده ايران
گروه اقتصادي: منابع خبري غربي درپي پايان انتخابات رياست جمهوري براي مدتي با نگراني در قبال اين رويداد سكوت كردند اما با گذشت چند روز از معين شدن نتيجه انتخابات و مصاحبه عمومي اخير دكتر محمود احمدي نژاد در اين زمينه واكنش هاي متفاوتي آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما اگرچه سكوت رسانه هاي گروهي غرب مدت طولاني ادامه نيافت ولي غيرقابل پيش بيني بودن اين رويداد و چرخش غيرمنتظره گرايش هاي رأي دهندگان ايراني رويدادي بود كه شگفتي آن اين سكوت را توجيه مي كرد.
به گزارش خبرنگار ما دو روز گذشته منابع خبري غربي در واكنش به اظهارات رئيس جمهوري برگزيده به بررسي و پيش بيني تحولات آينده ايران در زمينه هاي گوناگون پرداخته اند.
اگرچه عمده اين تحليل ها رنگ و بوي سياسي دارد و بر تحولات حول مذاكرات هسته اي ايران با سه كشور اروپايي متمركز است ولي باتوجه به اهميت روند اقتصادي ايران برخي از محافل رسانه اي به نقل رويدادها و پيش بيني تحولات آينده پرداختند.
تحولات بورس اوراق بهادار پس از اعلام نتايج انتخابات كه روندي معمول در اكثر كشورها پس از عدم تحقق پيش بيني ها از سوي دست اندركاران بازار است ازجمله مهم ترين موضوعاتي بود كه مورد توجه رسانه هاي گروهي خارجي قرار گرفته بود.
افت شاخص بورس تهران در روز نخست پس از اعلام نتايج انتخابات نگراني هايي را موجب شده بود و صاحبان سهام به دليل نگراني از احتمال تغيير اساسي در سياست هاي دولت جديد نسبت به بورس كشور به فروش سهام اقدام كردند.
افزايش عرضه و كاهش تقاضاي خريد به طور طبيعي موجب كاهش شاخص كل بورس تهران شد و به عنوان ميزان الحراره اقتصاد نشانه هايي كه از نگراني از تغيير بنيادي سياست هاي اقتصادي در ديگر بخش هاي اقتصادي كشور بود فرستاد، اين امر موجب شد تا دكتر احمدي نژاد در نخستين مصاحبه مطبوعاتي همگاني خود با رسانه هاي گروهي به عدم تغيير سياست هاي كلي نظام در زمينه حمايت از بازار سرمايه كشور تأكيد كند. اعلام اين مواضع بلافاصله بر بازار سهام آثار خود را نشان داد. روز بعد روند كاهش شاخص بورس متوقف شد.
روزنامه ديلي استار چاپ انگليس با تشريح اين روند نوشت: احمدي نژاد تأكيد كرد كه بازار سهام پل ارتباطي ميان سرمايه و توليد است و دولت با قدرت از بورس حمايت مي كند.
وي همچنين بر ضرورت شفافيت اطلاعات و حذف دادوستدهاي پنهان در بورس به عنوان يك سياست اساسي تأكيد كرد.
اين روزنامه به نقل از يك تحليلگر بازار بورس تهران مي افزايد: بازار بورس به اظهارات احمدي نژاد واكنش مثبت نشان داد و به شرايط عادي بازگشت. اما اين روزنامه افزوده است كه مسئله مذاكرات هسته اي و معرفي كابينه به عنوان دو چالش اصلي پيش روي بورس تهران است.
اين روزنامه به نقل از اين منابع يادآور شده است كه اقتصاد ايران در انتظار اقدامات عملي است.
صنعت نفت
روزنامه ديلي تلگراف مواضع رئيس جمهوري برگزيده در زمينه صنعت نفت به عنوان مهم ترين منبع درآمد ارزي ايران نيز با اشاره به نخستين اظهارات وي درمورد ضرورت شفاف سازي در صنعت نفت به نقل از يك دست اندركار غربي اين صنعت تأكيد مي كند به طور قطع احمدي نژاد در قراردادهاي گذشته تجديدنظر نمي كند و احتمال دارد كه چارچوب هاي كنوني قراردادهاي آينده تغيير كند. اين روزنامه مي نويسد: ما نگران تحولات آينده در فعاليت هاي خود نيستيم.
اكثر رسانه هاي گروهي خارجي در دو روز گذشته مواضع اخير اتحاديه اروپا و تأكيد بر اراده اين اتحاديه در تعميق روابط با ايران به نقل از اين اتحاديه تأكيد مي كنند كه در حال حاضر ضرورتي براي تغيير سياست ها در قبال ايران وجود ندارد.
برخي از اين رسانه ها با اشاره به عدم حضور رئيس جمهور منتخب در نهادهاي قدرتمند دولتي ايران مي افزايند ماهيت مردمي و زميني احمدي نژاد امكان اقدامات مؤثر و غيرفاسد براي توسعه كشور را به او مي دهد.
يكي از رسانه هاي غربي با تأكيد بر دلايل گزينش وي در انتخابات سوم تير و برتري احمدي نژاد بر ديگر نامزدهاي رياست جمهوري مي افزايد: انتظار مردم از اين كه وي مي تواند در كشوري كه ميزان بيكاري تا ۳۰ درصد پيش بيني مي شود تحول اقتصادي ايجاد كند موجب پيروزي وي شد.
اين رسانه ها علاوه بر اين با اشاره به اظهارات دكتر احمدي نژاد درمورد ضرورت ايجاد فرصت هاي بيشتر براي شركت هاي داخلي تأكيد كرده اند كه وي هيچگاه درمورد عدم حضور شركت هاي خارجي در طرح هاي عمراني ايران سخن نگفته و در آينده اين شركت ها فرصت حضور رقابتي در بازار ايران را از دست نخواهند داد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي در زمينه تحولات انتخابات رياست جمهوري مي نويسد، احمدي نژاد از واژه هاي آشنايي مثل، شفافيت، خصوصي سازي و سرمايه گذاري سخن مي گويد كه براي همه فعالان اقتصادي آهنگ آشنايي دارد.
روزنامه نيويورك تايمز نيز در گفت وگويي با كريم سجادي پور نماينده ايران در گروه بحران بين المللي كه يك سازمان غيردولتي است مي نويسد، احمدي نژاد به دليل اعتقاد رأي دهندگان ايراني به توانايي وي براي ايجاد تحول اقتصادي و مبارزه با فساد و انسداد اقتصادي كه به ويژگي اقتصاد ايران تبديل شده بود در دور دوم انتخابات رأي آورد.

اقتصاد ايران در سال ،۲۰۰۵ ۵/۵ درصد رشد مي كند
مؤسسه گلوبال اينسايت در گزارشي اعلام كرد كه رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۵ ميلادي به ۵/۵ درصد خواهد رسيد.
به گزارش گلوبال اينسايت، نرخ رشد اقتصادي ايران در سال جاري با كاهشي ۰/۴ درصدي نسبت به سال گذشته به ۵/۵ درصد خواهد رسيد.
بر اساس اين گزارش، توليد ناخالص داخلي ايران در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۵ رشدي ۵/۷ درصدي داشته است.
همچنين رشد توليد ناخالص داخلي ايران در سه ماهه دوم سال جاري با كاهشي ۱/۰ درصدي نسبت به سه ماهه نخست، به ۶/۵ درصد رسيده است.
بنابر پيش بيني گلوبال اينسايت، رشد توليد ناخالص داخلي ايران در سه ماهه هاي سوم و چهارم سال جاري نيز به ترتيب به ۴/۵ و ۲/۵ درصد كاهش خواهد يافت.
بر اساس اين گزارش، رشد اقتصادي ايران در دوره پنج ساله ۲۰۰۷-۲۰۰۳ با كاهشي ۱/۲ درصدي روبرو خواهد شد.
بر اين اساس، در حالي كه رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۳ برابر با ۷/۶ درصد بود، پيش بيني مي شود رشد اقتصادي ايران تا سال ۲۰۰۷ به ۷/۴ درصد كاهش يابد.
مؤسسه گلوبال اينسايت همچنين پيش بيني مي كند، توليد ناخالص داخلي ايران در سال آينده (۲۰۰۶) به ۷/۴ درصد برسد كه كاهشي ۸/۰ درصدي نسبت به رشد سال جاري خواهد داشت.

افزايش قيمت نفت دلايل ديگري بجز انتخابات ايران دارد
001068.jpg
گروه اقتصادي-محمد علي توحيد: اگر چه برخي منابع خبري به نقل از دست اندركاران بازار نفت تحولات اخير انتخاباتي در ايران را عامل اصلي افزايش قيمت نفت خام قلمداد كرده اند ولي رشد قيمت نفت به دليل عدم تعادل عرضه و تقاضا از دو سال قبل آغاز شده است.
برخي تحليلگران بازار نفت نيز پيش از تحولات سياسي ايران پيش بيني كرده بودند كه در سال جاري قيمت نفت تا ۱۰۰ دلار براي هر بشكه نيز افزايش خواهد يافت.
در دو دهه اخير به دليل عدم سرمايه گذاري كافي براي توسعه توليد نفت در حوزه هاي نفتي موجود جهان و كشف منابع جديد ميزان تقاضاي جهاني نفت و توان عرضه نفت نزديك شد و اين تعادل شكننده علت اصلي بحران قيمت در بازار نفت است.
علاوه بر اين فقدان توان پالايشگاهي براي توليد فرآورده هاي نفتي در كشورهاي غربي بويژه آمريكا از ديگر عوامل رشد قيمت نفت است. در ميان عوامل ديگر كه به افزايش قيمت منجر شده است،عدم افزايش توان توليد نفت، وقوع سه جنگ طولاني در منطقه خليج فارس و بروز ناامني در اين منطقه بوده است كه از سوي آمريكا دامن زده شد.
در اين مدت عليرغم تلاش آمريكا و متحدانش براي كاهش اتكا به واردات نفت از خليج فارس اين منطقه همچنان مهمترين مركز تامين نفت خام جهان باقي ماند و عدم سرمايه گذاري در توسعه توليد در اين منطقه كمبود امروز را دامن زده است.
جبران تورم
يكي ديگر از عوامل افزايش قيمت نفت عدم تعديل قيمت نفت متناسب با تورم و كاهش ارزش دلار در طول سال هاي اخير است.
برخي برآوردها از كاهش ارزش دلار در طول ۲۰ سال اخير به ميزان ۵۰ درصد حكايت دارد و به اين ترتيب افزايش قيمت نفت تا ۱۰۰ دلار و جبران ارزش از دست رفته دلار در اين مدت و جبران عقب ماندگي اقتصادي كشورهاي توليدكننده نفت قابل توجيه است.
تاثير انتخابات ايران
چنين شرايط شكننده اي به همراه رواج بازار كاغذي و خريد سلف در بازار نفت شرايطي فراهم كرده است كه هر عامل رواني كوچك مي تواند در افزايش قيمت نفت نقش داشته باشد و انتخابات ايران نيز با توجه به پيش داوري برخي منابع خبري در مورد احتمال تحول در ميزان توليد نفت ايران در پي انتخابات اخير به افزايش قيمت نفت كمك كرد و به عنوان يك عامل از چندين عامل ديگر موثر در بازار نفت در اين فرآيند تاثير گذاشت.
اين در حالي است كه ديروز بيژن زنگنه وزير نفت هرگونه تغيير در ميزان توليد نفت ايران را رد كرد.
كاهش قيمت ها
نزديك شدن به روز اول جولاي و موعد افزايش توليد اوپك و انتشار خبر احتمال توافق اعضاي اوپك براي افزايش مجدد ۵۰۰ هزار بشكه به توليد اين سازمان از التهاب چند روز اخير در بازار نفت كاست. علاوه بر اين انتشار آمار افزايش ذخيره بنزين در آمريكا نيز به كاهش قيمت ها كمك كرد.
ديروز نفت سبك آمريكا ۲۵/۵۸ دلار و با ۹/۳ درصد كاهش نسبت به آغاز هفته اخير معامله شد.
نفت برنت درياي شمال نيز با ۲ دلار كاهش ۱۶/۵۷ دلار معامله شد.
قيمت نفت ايران
بيشترين قيمت فروش نفت خام سبك ايران نيز براي تحويل در بازار آسيا ۵۲ دلار و ۳۵ سنت گزارش شده است.
از سوي ديگر هر شبكه نفت خام سنگين ايران نيز ۴۸ دلار و ۴۹ سنت معامله شد كه براين اساس ميانگين موزون يك بشكه نفت خام صادراتي ايران ۵۰ دلار و ۲۷ سنت اعلام شده است.
بهاي سبد نفتي اوپك نيز به ۵۳ دلار و ۸۲ سنت رسيد.

طرح هاي توسعه ميدان هاي نفتي دارخوين
سروش، نوروز و طرح آماك افتتاح مي شوند
ايسنا: طرح هاي توسعه ميدان هاي نفتي دارخوين، سروش، نوروز و طرح جمع آوري گازهاي همراه (آماك) قبل از پايان كار دولت  افتتاح مي شوند.
مهندس ابوالحسن خاموشي مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) با اعلام اين مطلب افزود: «پروژه هاي تكميل شده فاز اول ميدان نفتي دارخوين، سروش و نوروز و طرح آماك اوايل مردادماه و قبل از پايان كار دولت فعلي به بهره برداري رسمي خواهد رسيد.»
وي همچنين از تكميل طرح توسعه ميدان گازي تابناك خبرداد و گفت: «اين پروژه به ظرفيت توليد ۴۸ ميليون مترمكعب گاز در روز رسيده است كه گاز فراهم شده براي پالايش به پالايشگاه گاز پارسيان فرستاده مي شود.»خاموشي خاطرنشان كرد كه پروژه تابناك به احتمال زياد به برنامه افتتاح نهايي نخواهد داشت.مديرعامل شركت متن در ادامه از افتتاح طرح توسعه ميدان نفتي دورود تا پايان مردادماه خبرداد.

وزير صنايع در پاسخ به «همشهري» :
توليد خودروي ال ۹۰ قطعي است
001071.jpg
گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: وزير صنايع و معادن در حاشيه بزرگداشت روز صنعت و معدن اعلام كرد: قوانين و مقررات كشور با تغيير دولت عوض نخواهد شد به ويژه اگر يك طرف قرارداد خارجي باشد.
اسحاق جهانگيري با تاكيد بر اينكه توليد خودرو ال ۹۰ (كارينو) قطعي است، افزود: ايران به طرف خارجي (فرانسوي ها) تضمين و ضمانت نامه هاي كافي داده است كه در صورت عدم اجراي قرارداد براي كشور هزينه برخواهد بود.
وي با تاكيد بر اينكه هيچ كسي مخالف اجراي قرارداد ال ۹۰ نيست، اظهار كرد: فقط چند تن از دوستان در مجلس اشكالاتي به بخشي از بندهاي قرارداد فوق گرفته اند كه وزارت صنايع در صورت منطقي بودن اشكالات آن ها را اصلاح خواهد كرد.
جهانگيري همچنين گفت: بيش از ۹ ميليارد دلار از محل منابع خارجي در طول برنامه چهارم توسعه در زمينه صنايع انرژي بر سرمايه گذاري خواهد شد.
وي اصلاحات درنظام بانكي و سرمايه گذاري صنعتي را از جمله اقدامات موثر انجام شده در دولت خاتمي دانست و افزود: اميدواريم دولت آينده با پيگيري اين امور بتواند به رشد و پيشرفت قابل توجه دست يابد.
وي با تاكيد بر لزوم حمايت از سرمايه گذاران در بخش صنعت گفت: طي ۵ سال گذشته شاهد رشد مستمر در توليدات صنعتي بوديم (رشدي معادل ۱/۱۱ درصد) و همچنين در سال گذشته نيز ۵ ميليارد دلار صادرات صنعتي _ معدني به خارج از كشور داشتيم كه فقط يك ميليارد دلار آن مربوط به فولاد بود.
وي تاكيد كرد: با توجه به ركود بازار مسكن طي ۲ سال اخير در صورت عدم صادرات اين ميزان فولاد، توليدكنندگان اين بخش با مشكل جدي مواجه مي شدند.
جهانگيري در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه چه اهدافي در بخش صنعت و معدن در طول دولت خاتمي محقق نشد نيز گفت: هدف ما دسترسي بيشتر به پروژه هاي صنايع با فن آوري بالا بود كه متاسفانه آن طور كه مي خواستيم محقق نشد. همچنين گمان مي كرديم اولين كشتي اقيانوس پيماي بزرگ كشور را در ابتداي امسال به آب بيندازيم كه به علت تاخير ۹ ماهه، دولت آينده اين اقدام را انجام خواهد داد.
جهانگيري در مورد واگذاري معادن بزرگ هم با اشاره به اينكه گمان مي كرديم مقام معظم رهبري همزمان با ارائه سياست هاي اصل ۴۴ سياست هاي مورد نظر موضوع واگذاري معادن بزرگ را نيز بيان كنند، گفت: هنوز اين سياست هاي كلي اعلام نشده  اند، لذا با توجه به سودده بودن اين معادن، پس از اعلام سياست هاي فوق اقدامات لازم انجام خواهد شد.
وي تاكيد كرد: به علت تاسيس حساب ذخيره ارزي مدت راه اندازي طرح هاي اقتصادي به ويژه در بخش سيمان از ۷ سال به ۵/۳ سال تقليل يافته به نحوي كه اولين سيمان طرح گشايش اعتبار شده از محل حساب ذخيره ارزي ماه آينده در كاشان به بهره برداري خواهد رسيد.
همچنين وزير صنايع و معادن از ساخت نخستين كامپيوتر ساخت داخل و توليد انبوه آن در كشور خبر داد و گفت: يكي از متخصصين ايراني ساكن در خارج از كشور، كامپيوتري را طراحي كرده كه يكي از شاهكارهاي فني و تخصصي صنعت ايران خواهد بود.
وي يادآور شد: اين كامپيوتر به گونه اي طراحي شده كه حتي افراد بالاي ۴۰ سال و يا افرادي كه اطلاعات بسيار كمي در اين بخش دارند، قادر به استفاده از اين كامپيوتر خواهند بود.

بخشنامه انضباط مالي دولت ابلاغ شد
سي ينا: معاون هزينه و خرانه داري كشور از ابلاغ بخشنامه انضباط مالي دولت توسط وزير امور اقتصادي و دارايي خبر داد.
فاطمي زاده گفت: طبق ماده ۹۰ قانون محاسبات كشور، وزارت اقتصادي و دارايي به عنوان ناظر مالي دولت انتخاب شده است. وي افزود: وزارت اقتصاد نيز به كمك ذيحساب هاي خود در دستگاه هاي مختلف اجرايي، برنحوه هزينه هاي آنان با بازرسي و يا از طريق حسابرسي هاي موردي كنترل و نظارت مي كند. وي تصريح كرد: اين باور بايد در مجموعه مسؤولان اجرايي كشور باشد كه نظارت هاي مالي نيز از جمله وظايف آنها در زمان انجام خدمتشان به شمار مي رود. فاطمي زاده گفت: طبق اصل ۵۵ قانون اساسي، هر وجهي در دستگاه هاي اجرايي بايد و جاي خود مصرف شود، در غير اينصورت مصرف وجوه در جاهاي ديگر تخلف محسوب مي شود.

در مدت ۲ سال
شش ميليون سيم كارت تاليا واگذار مي شود
فارس: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي واگذاري شش ميليون سيم كارت اعتباري تاليا طي دو سال آينده خبر داد.
سيد احمد معتمدي با اشاره به كيفيت شبكه تاليا و برنامه ريزي براي توسعه كمي آن، گفت: ورود سيم كارت هاي تاليا به بازار در كنار بهره برداري از شبكه دوم تلفن همراه تا پايان سال جاري اين فرصت را در اختيار ما قرار مي دهد كه با سرعت بيشتري شبكه مخابراتي كشور به شاخص ها و استانداردهاي روز دست يابد.

با ساز و كارهاي پيش بيني شده در بودجه امسال
فرايند تجاري شدن شركت ملي نفت تقويت شده است
فارس: مدير امور حقوقي شركت ملي نفت ايران گفت: ساختارهاي پيش بيني شده در بودجه سال جاري به روند تجاري سازي شركت ملي نفت كمك كرد.
مصطفي زين الدين با بيان اين كه تجاري سازي شركت ملي نفت در قالب سهم ۳/۷ درصدي اين شركت در بهره  مالكانه پيش بيني شده است، تصريح كرد: شركت نفت بايد ميزان توانمندي خود را نسبت به تجاري شدن با درصد اختصاص يافته بودجه مجلس در سال جاري ارزيابي كند، يا اينكه مجموع عملكرد اين شركت تا چه حدي مي تواند به اهداف تجاري و انجام تعهدات بخشهاي بالادستي و پايين دستي منجر شود. وي در مورد سهم مصوب بهره مالكانه مجلس به شركت ملي نفت گفت: سهم ۳/۷ درصدي توليد و فروش نفت در مقايسه با شركتهاي داراي مسئوليتهاي مشابه شركت نفت، بسيار محدود است.
زين الدين، اصل لايحه بهره  مالكانه را نوعي شكل دهي به هزينه هاي شركت ملي نفت متناسب با منابع در اختيار اين شركت دانست و افزود: اين هزينه ها بايد در جاهايي صرف شود كه بهره دهي بيشتر اين شركت را به همراه داشته باشد.

براساس آمارهاي مركز آمار ايران
يك چهارم توليد ناخالص داخلي كشور به استان
تهران اختصاص دارد
001077.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه يكي از سياست هاي اعلام شده رييس جمهور منتخب تمركززدايي امور اقتصادي از تهران است، آمار منتشرشده توسط مركز آمار ايران حاكي است كه بيش از يك چهارم كل توليد ناخالص داخلي ايران در استان تهران متمركز شده است.
گزارش خبرنگار ما حاكي است كه توليد ناخالص داخلي عبارت از مجموع كالاها و خدمات توليدي است كه در فاصله زماني يك سال توليد مي شود كه به اين ترتيب ۲۵ درصد كل فعاليت هاي اقتصادي كشور در استان تهران مي باشد.
اين گزارش حاكي است كه بخش زيادي از توليد ناخالص داخلي به بخش نفت و گاز اختصاص دارد و از آنجا كه منابع نفت و گاز كشور در استان هاي غربي و جنوبي متمركز شده، با حذف اين بخش مسلما سهم فعاليت هاي صنعتي، معدني و خدماتي تهران از كل كشور بسيار بيشتر از ۲۵ درصد خواهد شد.
براساس اين گزارش، درحالي كه ۹/۲۵ درصد توليد ناخالص داخلي كشور در استان تهران متمركز شده اما سهم سه استان قم، قزوين و مركزي از كل توليدات كشور تنها ۴/۵ درصد مي باشد كه از پراكندگي غيرمناسب توليد كالا و خدمات در كشور حكايت مي كند.
اين گزارش حاكي است كه سهم استان قم از كل توليد كالا و خدمات كشور تنها ۱/۱ درصد، استان قزوين ۷/۱ و استان مركزي ۶/۲ درصد مي باشد.
براساس اين گزارش، ارزش كل توليد كالا و خدمات در استان تهران در سال ۱۳۸۰ برابر ۱۹۳ هزار و ۳۷۴ ميليارد ريال بوده كه پيش بيني مي شود اين ميزان در سال جاري به رقم ۲۹۱ هزار و ۵۴۱ ميليارد ريال افزايش پيدا كند.
براي آشنايي با ديدگاه هاي اقتصادي رييس جمهور منتخب در زمينه تمركززدايي مي توان به موارد زير اشاره كرد:
- مدل اقتصادي فعلي همه ثروت ها را در يك نقطه متمركز كرده است و از همه جاي كشور نيروي انساني و ثروت در تهران جمع شده است.
- ۱۵۰۰ شركت دولتي كه در تهران هستند اصلا كاري با تهران ندارند و ۴۵ درصد تردد تهران به ماشين هاي دولتي متعلق است.
- روزي ۴ ميليون ليتر بنزين فقط در راه بندان تهران مصرف مي شود كه ارزش آن سالي ۴۰۰ ميليون دلار است و با اين ميزان مي توان برخي استان هارا آباد كرد.
- بودجه ها بايد براساس عدم محروميت توزيع شود.

گفت وگوي امروز
هشدار سازمان بازرسي و نظارت نسبت به
افزايش قيمت فرآورده هاي لبني
گروه اقتصادي: پس از تعيين نرخ پايه شير خام در سال جاري و افزايش متوسط ۱۳ درصدي اين نرخ نسبت به نرخ سال ،۸۳ برخي از توليدكنندگان شير اين نرخ را فاقد كارشناسي لازم دانسته و خواستار افزايش بيشتر آن شدند. متعاقب آن بزرگترين شركت توليدي شير و فرآورده هاي لبني ايران اعلام كرد از ششم تير ماه جاري قيمت محصولات خود را به دليل رشد قيمت نهاده ها و هزينه هاي توليد افزايش خواهد داد و در شش ماهه دوم سال نيز اين روند ادامه خواهد يافت.
با علي احمديان معاون وزير بازرگاني و رئيس سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت كالاها و خدمات، پيرامون تعيين نرخ پايه خريد شير خام و اقدام برخي شركت ها براي افزايش قيمت فرآورده هاي لبني گفت و گو كرده ايم.
***
* تعيين نرخ پايه خريد شير خام بر چه مبنايي صورت گرفته است؟
- اين نرخ در سال هاي گذشته نيز تعيين مي شده و ويژه امسال نبوده است. از مجموع ۵/۶ ميليون تن شير خام توليدشده در كشور حدود ۵/۱ ميليون تن آن مربوط به شير يارانه اي، مدارس و پنير يارانه اي است و تعيين نرخ پايه شير براي واحدهايي كه طرف قرارداد هستند صورت گرفته تا ميزان زيان آنها را نسبت به مبلغ فروش، تعيين و يارانه لازم را پرداخت كنيم. بنا بر اين تعيين قيمت پايه شير خام براي محاسبه يارانه هاي پرداختي است اما معمولاً بر قيمت شيري كه واحدهاي توليدكننده به صنعت فرآوري مي فروشند اثر مي گذارد. در حقيقت ما براي واحدهاي توليدي شير تعيين قيمت نمي كنيم و اين موضوع تابع توافق آنها با مراكز جذب شير بوده و حتي گاهي اوقات اين نرخ پايين تر از قيمت پايه تعيين شده نيز مي باشد. در سال گذشته متوسط قيمت هر كيلو شير خريداري شده توسط واحدهاي فرآوري ۱۰ تومان از قيمت پايه تعيين شده كمتر بوده است.
* برخي توليدكنندگان اين قيمت را كارشناسي ندانسته اند؟
- معمولاً هر ساله با بررسي هاي دقيق عملكرد سال گذشته قيمت پايه شير تعيين مي گردد و عوامل مؤثر در توليد و عوامل هزينه اي به دقت در نظر گرفته شده و بعد از تعيين ميانگين آن در واحدهاي مورد بررسي قيمت پايه شير خام تعيين مي شود. اين قيمت كاملاً كارشناسي بوده و برمبناي اصول و استانداردهاي رايج و متعارف در كشور محاسبه شده است. حتي برخي معتقدند اين نرخ كمتر از قيمت واقعي است چرا كه بازار عرضه و تقاضاي شير خام، بازار دولتي نبوده و بازار بين توليدكنندگان شير خام و واحدهاي فرآوري است و ما نيز بخشي از شير را كه يارانه اي توزيع مي شود از واحدهاي فرآوري كننده خريداري مي كنيم.
ميانگين قيمت ساليانه شير در ۶ ماهه اول هر سال به نسبت ۶ ماهه دوم تا حدودي كمتر است متوسط قيمت پايه شير خام در سال گذشته ۲۲۰ تومان بوده است و در سال جاري قيمت محاسباتي شير خام ۲۴۵ تومان با ۱۱ درصد افزايش بوده كه پس از افزوده شدن ۵ تومان در شوراي اقتصادي به اين مبلغ براي حمايت از بخش توليد، اين ميانگين به ۲۵۰ تومان رسيده و حدوداً با افزايش قيمت ۱۳ درصدي روبرو بوده است.
* شركت صنايع شير ايران اعلام كرده از ششم تيرماه جاري قيمت فرآورده هاي لبني را به دليل افزايش قيمت نهاده ها و هزينه هاي توليد افزايش مي دهد؟
- اين افزايش قيمت در ۷۷ درصد شير توليدي كشور كه غيريارانه اي توزيع مي شود و دولت در بازار آن دخالت خاصي ندارد، مطرح شده است. اما معتقديم از آنجا كه توسعه صنايع فرآوري شير و از جمله شركت پگاه مرهون حمايت هاي بي دريغ دولت، آزاد بودن قيمت و رقابتي بودن فعاليت هاي آنان بوده است، اين گونه تصميم گيري هاي بي موقع و نامناسب صحيح نيست. اين شركت ها مي توانند با قدري سليقه به خرج دادن از اقدامي كه در روزهاي پاياني دولت كنوني و آغاز به كار دولت جديد، فضاي كشور را دچار اين گونه نگراني ها مي كند، خودداري نمايند.
از آنجا كه شركت صنايع شير ايران بزرگترين واحد توليدي فرآورده هاي لبني كشور بوده و نقش رهبري دارد، زماني كه اين شركت چنين تصميماتي مي گيرد شركت هاي ديگر نيز كه هيچ توجيهي براي افزايش قيمت نداشته و حتي شير مورد نياز خود را زير قيمت پايه مي خرند نيز، قيمت فرآورده هاي خود را افزايش مي دهند. گرچه از نظر قانوني ۷۷ درصد شير يارانه اي مشمول قيمت گذاري دولت نبوده، اما از نظر اخلاقي نبايد بنگاهي كه با سرمايه هاي ملي و حمايت مردم شكل گرفته و هميشه مورد حمايت دولت بوده در چنين مقطعي قيمت ها را افزايش دهد و با اين روش بد و برخورد رواني و تبليغي خود از اكنون به پيشواز ۶ ماهه دوم سال نيز رفته و پيش بيني افزايش قيمت كرده اند كه روش غلطي است.
* در صورت عدم كاهش قيمت فرآورده هاي مذكور سازمان بازرسي و نظارت بر توزيع كالا و خدمات چه اقدامي خواهد كرد؟
- در صورتي كه اين شركت ها با ادامه چنين رويه اي موجب بي نظمي در بازار فرآورده هاي لبني شوند به دولت پيشنهاد مي دهيم تا اجازه دخالت در بازار و تعيين قيمت فرآورده هاي لبني را بدهد چرا كه اكنون بعضي از محصولات اين شركت ها با سود بالا و قيمت هاي غيرواقعي به مردم عرضه مي شود كه بايد قيمت هاي مذكور كاهش يابد. مثلاً پاكت شير يك ليتري استرليزه با ماندگاري طولاني كه با قيمت ۶۵۰ تومان در بازار عرضه مي شود حتي با نرخ پايه شير خام در سال جاري نيز، متوسط قيمت خريد شير پايه آن ۲۳۰ تومان است حال بايد پرسيد هزينه بسته بندي و توزيع آن چقدر است كه محصول نهايي نزديك به ۳ برابر قيمت در بازار عرضه مي شود؟!
با توجه به اهميت لبنيات در سبد غذايي مردم بايد شركت هاي مذكور كه از سود معقولي برخوردار بوده و رشد ۵۰ درصدي دارند از اين گونه اقدامات خودداري كنند.
براساس قانون، دولت اين اختيار را دارد تا در هر مقطعي براي تعيين قيمت كالاها دخالت كند. اگر احساس كنيم دست هايي پشت پرده درصدد تلخ كردن فضاي فعلي كشور هستند پيشنهاد مي دهيم تا محصولات لبني مشمول قيمت گذاري و نظارت شود و همانند آنچه كه اكنون در زمينه محصولات يارانه اي لبني مردم مي توانند، تخلفات را گزارش كنند، در همه فرآورده هاي لبني گسترش مي دهيم.

۴ ميليون تن گندم از كشاورزان خريداري شد
خريد گندم بيش از ۸ درصد افزايش يافت
001074.jpg
از ابتداي سال تاكنون ۴ ميليون و ۵۲۷ هزارو ۵۷۹ تن گندم از كشاورزان خريداري شده است.
از ابتداي سال تاكنون سازمان جهاد كشاورزي ۴ ميليون و ۵۲۷ هزار و ۵۷۹ تن گندم به صوت تضميني از كشاورزان خريداري كرده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۳/۸ درصد افزايش داشته است.
در ميان استان هاي كشور، كشاورزان خوزستاني بيشترين ميزان گندم را به اين سازمان عرضه كردند.
اين كشاورزان از فروردين ماه تا كنون يك ميليون و ۲۵۰ هزار تن گندم را به فروش رساندند.
اين درحالي است كه استان زنجان با فروش ۲۰۰ تن كمترين ميزان گندم را عرضه كرده كه آمار دريافت شده در اين باره نشان مي دهد ميزان فروش گندم كشاورزان زنجاني نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزايش داشته است.
اما در ميان استان هاي كشور ميزان فروش گندم استان مازندران در مقايسه با ديگر استان ها بيشترين كاهش را داشته است به گونه اي كه از ابتداي سال تاكنون ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن گندم توسط سازمان جهاد كشاورزي خريداري شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶/۳۳ درصد كاهش داشته است.

وزير اقتصاد: درآمدهاي مالياتي براي
دولت آينده در مسير مطلوب قرار دارد
ايرنا: صفدر حسيني  وزير امور اقتصادي  و دارايي  اطمينان  داد با سازوكارهايي  كه  دولت  خاتمي  اتخاد كرده  است ، درآمدهاي  مالياتي  براي  دولت  آينده در مسيري  بسيار خوب  و مطلوب  قراردارد.
وي  كه در حاشيه  جلسه  علني  مجلس  با خبرنگاران  پارلماني  گفت  وگو مي كرد، افزود: اين  روند به  گونه اي  است  كه  اگر ادامه  يابد، مااين  درآمدها را تا پايان  سال ، محقق  شده  تلقي  خواهيم  كرد.
وزير اقتصاد وضعيت  كنوني  كشور را به  لحاظ درآمدهاي  نفتي  بسيار خوب توصيف  كردوگفت : با قيمت  كنوني  نفت ، كشور به  لحاظ درآمدنفتي  مشكل  نداردو شرايط بسيار مطلوب  است .
حسيني  اظهار داشت : خاتمي زماني  كه  دولت  راتحويل  گرفت ، بدليل نوسان  در بازار نفت  در سال  ،۱۳۷۸ نفت  بشكه اي  هفت  يا هشت  دلار بود، امااكنون  شرايط بسيار مطلوب  است  و دولت  جديد مي تواند براساس  سياستي  كه  درسند چشم  انداز ۲۰ ساله  پيش  بيني  شده  است  تا ايران  را به  رتبه  اول  اقتصادي منطقه  برساند، گام  اساسي  بردارد.
وي  افزود: درآمدهاي  مالياتي  درسه  ماه  اخير با سازوكار دولت  كنوني ، بيش  از ۷۰ درصد بالارفته  است .
وزير اقتصادي  به  شيوه اي  كه  دولت  آتي  در قبال  مطالبات  اقتصادي  مردم در پيش  خواهد گرفت ، اشاره  كرد و گفت : دولت  آينده  قطعا در پي  وعده هايي كه  داده  است ، باشدتا بتواند سياست هاي  چشم  انداز ۲۰ ساله  را محقق  كند.

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۷۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۵۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۸۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۳۴


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |