پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۶ - Jun 30, 2005
نرم افزار اصيل به جاي نرم افزارهاي جعلي
نسخه ارزان ويندوز
001053.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: با توجه به اين كه در آمريكاي لاتين اغلب نسخه هاي نرم افزار ويندوز تقلبي و جعلي است، شركت مايكروسافت اقدام به عرضه نسخه ارزان و كوچكتر ويندوز XP نمود كه اين ويندوز براي افرادي كه مي خواهند براي اولين بار پشت كامپيوتر بنشينند ايده آل است. همچنين با توجه به ارزان بودن آن، كاربران كم درآمد ديگر مجبور نيستند نسخه هاي جعلي ويندوز را خريداري بكنند.
اين نرم افزار جديد به كاربر تازه كار آموزش مي دهد كه چگونه از ماوس و ساير لوازم جانبي كامپيوتر خود استفاده بكند اما برنامه هاي موجود در اين سيستم عامل محدود است و در كامپيوترهايي كه پردازشگر آن بسيار قوي است عمل نمي كند.
رئيس شعبه مكزيك شركت مايكروسافت گفت: اين نرم افزار ويژه افرادي است كه تمايل دارند از نرم افزارهاي واقعي و اصيل استفاده بكنند و با آن كه ۸۳ درصد مردم مكزيك فاقد كامپيوتر هستند اما معتقديم كه در بازار اين كشور پتانسيل عظيمي نهفته است كه در آينده مايكروسافت با ويندوز جديد خود، بازار مكزيك را تسخير خواهد كرد.
كارشناسان شركت مايكروسافت معتقدند كه بسياري از كاربران به نسخه پيشرفته ويندوز XP نياز پيدا نمي كنند و به همين دليل ويندوز XP جديد براي افراد كم درآمد كه مي خواهند كار با كامپيوتر را آغاز كنند ايده  آل است. اين نرم افزار كه روز گذشته در جريان يك كنفرانس خبري عرضه و معرفي شد به زبان اسپانيولي است اما به زبان هاي ديگر نيز موجود مي باشد.
البته اين نرم افزار به صورت بسته بندي شده در فروشگاه ها عرضه نمي شود تا كاربر بتواند آن را خريداري بكند، بلكه شركت هاي فروشنده كامپيوتر آن را قبل از فروش، روي دستگاه ها نصب مي كنند.
همچنين مايكروسافت فعلاً قصد عرضه اين محصول جديد را در آمريكا و يا غرب اروپا ندارد. چندي پيش نسخه ارزان قيمت ويندوز در كشورهاي تايلند، هند، روسيه، مالزي و برزيل كه توليد نرم افزارهاي جعلي در آن بيداد مي كرد عرضه شده بود.
در حال حاضر ۶۵ درصد از نرم افزارهاي عرضه شده در كشور مكزيك تقلبي و جعلي مي باشد و جالب اين كه نرم افزارهاي جعلي به صورت آشكار در بسياري از فروشگاه هاي مكزيك به فروش مي رسد و حتي شركت هاي عرضه كننده كامپيوتر روي دستگاه هاي خود نرم افزارهاي تقلبي نصب مي كنند.
البته بايد توجه داشت قيمت نرم افزار اصلي ويندوز XP در مكزيك ۳۰۰ دلار (معادل متوسط حقوق ماهيانه يك كارگر مكزيكي) و قيمت ويندوز XP حرفه اي در بسته بندي ۵۰۰ دلار مي باشد.
شايد يكي از دلايل اصلي گرايش مردم مكزيك به استفاده از نرم افزار ويندوز مايكروسافت، موجود بودن نسخه هاي تقلبي اين نرم افزار باشد. به همين دليل مردم  گرايشي به سيستم عامل هاي ديگر مانند لينوكس ندارند. اين در حالي است كه نرم افزار كد باز لينوكس طرفداران بسياري در ساير كشورهاي آمريكاي لاتين دارد.

مركز همجوشي هسته اي در فرانسه ايجاد مي شود
گروه دانش: كشورهاي شركت كننده در طرح راكتور همجوشي هسته اي fusion در مورد استقرار تاسيسات مربوط به اين طرح در فرانسه به توافق رسيده اند.
به گزارش بي بي سي اتحاديه اروپا، آمريكا، ژاپن، كره جنوبي، روسيه و چين در طرح بين المللي راكتور تجربي حرارتي-هسته اي International Thermonuclear Experimental Reactor يا Iter مشاركت دارند و ژاپن در ابتدا اصرار داشت كه تاسيسات مربوطه كه هزينه راه اندازي آن به حدود دوازده ميليارد دلار مي رسد، در آن كشور ايجاد شود، اما ظاهراً با دريافت وعده مشاركت در اجراي طرح، با انتخاب فرانسه موافقت كرده است.
رقابت فرانسه و ژاپن در مورد محل ايجاد تاسيسات طرح باعث شد كه آغاز اجراي آن به مدت هجده ماه به تعويق افتد.
قرار است ۲۰ درصد از برنامه ايجاد دويست مركز تحقيقاتي مربوط به ژاپن واگذار شود در حالي كه اين كشور تنها ۱۰ درصد از كل هزينه طرح را تقبل كرده است.
دفتر رياست جمهوري فرانسه با صدور بيانيه اي اعلام كرده است كه انتخاب اين كشور به عنوان مركز اجراي طرح به منزله موفقيتي بزرگ براي فرانسه و اتحاديه اروپا محسوب مي شود.
مقامات علمي بريتانيا نيز از اين انتخاب استقبال كرده و گفته اند كه پيشرفت سريع طرح گامي بلند به سوي دستيابي به منبع بالقوه عظيمي براي توليد نيروي برق به بهاي ارزان و بدون آلوده كردن محيط زيست است.
هدف از اجراي طرح Iter تحقيقات در زمينه ساختن نخستين راكتور همجوشي هسته اي و توليد برق در حد يك نيروگاه متعارف است كه در صورت موفقيت، اميد مي رود زمينه را براي ساخت نخستين نيروگاه از اين دست براي استفاده تجاري از آن فراهم آورد.تاكنون تجهيزات همجوشي هسته اي تنها براي طرح هاي تحقيقاتي در معدودي از مراكز علمي جهان كاربرد داشته است.
گرچه مشكلات فني عظيمي در زمينه توليد برق با استفاده از راكتورهاي همجوشي هسته اي وجود دارد، اما در صورت رفع اين مشكلات، جهان مي تواند به منبع كمابيش پايان ناپذيري براي توليد انرژي دست يابد.
با اين همه، دستيابي به اين هدف در آينده نزديك بعيد به نظر مي رسد و حتي تكميل ساخت تجهيزات لازم نيز احتمالاً تا ده سال آينده ادامه خواهد داشت.
در صورت موفقيت تحقيقات اوليه، توليد برق به صورت تجاري از اين شيوه احتمالاً در خلال سي و پنج سال آينده امكان پذير خواهد بود هرچند ممكن است در اين فاصله، دستاوردهاي علمي پيش بيني نشده اين مدت زماني را كاهش دهد.
توليد برق از آب
گرچه توليد برق از طريق همجوشي هسته اي همچنان از نيروي اتم براي كسب حرارت استفاده مي كند اما اين روش با نحوه كاركرد راكتورهاي متداول كه براساس شكافت اتم fission كار مي كند تفاوت اساسي دارد.
در راكتورهاي متداول شكافت اتم، هسته يك عنصر سنگين مانند اورانيوم توسط ذرات نوترون بمباران مي شود كه در نتيجه آن، هسته اصلي تجزيه شده و ضمن شكافتن هسته و آزادسازي تعدادي نوترون، مقاديري انرژي نيز ايجاد مي كند.اين روش به باقي ماندن مقاديري پسمانده اتمي منجر مي شود كه براي مدتي بسيار طولاني راديو اكتيو باقي مي ماند و اين يكي از موانع اصلي در استفاده گسترده تر از نيروي اتم در توليد برق بوده است.
روش همجوشي هسته اي به گونه اي متفاوت عمل مي كند و از لحاظ نظري، در آن مي توان از عناصر شيميايي سبك تر از آهن استفاده كرد به نحوي كه بمباران هسته اتم به توليد عناصر سنگين تر منتهي شود.
اين فرآيند در درجه حرارت بسيار بالا به جريان مي افتد كه براي استفاده از دوتريوم به حدود يكصد ميليون درجه سانتيگراد مي رسد و براي ساير عناصر از اين مقدار بيشتر است.
در اين درجه حرارت، ارتباط الكترون ها با هسته اتم قطع و عنصر مورد نظر از حالت گاز به حالت پلاسما در مي آيد.دوتريوم به حالت طبيعي به وفور در طبيعت، از جمله در آب، وجود دارد و گرچه تريتيوم به شكل طبيعي يافت نمي شود اما توليد آن از ليتيوم، يك عنصر فلزي فراوان در سطح زمين، به سادگي امكانپذير است.
راكتور همجوش موادي با قابليت پرتوزايي طولاني مدت برجاي نمي گذارد و از اين نظر نيز روشي امن براي استفاده در توليد انرژي است.همجوشي هسته اي در خورشيد و ساير ستارگان به طور طبيعي جريان دارد و حرارت فوق العاده زيادي را ايجاد مي كند.

زيارت از راه دور
ايسنا: زايران و دوستداران اهل بيت و امام هشتم (ع) مي توانند از طريق اينترنت امام رضا (ع) را زيارت كنند.
مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) قبله گاه دل هاي مشتاق و عاشقان دلداده آن حضرت در سراسر جهان است. شيدادلان كوي دوست با تحمّل مشقت هاي فراوان به زيارت بارگاه نوراني آن امام مي شتابند و گاهي در خلوت لحظات، چنان شوق زيارت بي تابشان مي كند كه آرزو مي كنند اي كاش مي توانستند همواره در محضر مولاي خود، حرم مطهر رضوي باشند و عرض ارادت و ادب كنند، لكن اين امر هميشه و براي همگان مقدور نميشود. لذا آستان قدس رضوي با فراهم سازي امكان نيل به زيارت از راه دور، زمينه اين ارتباط از طريق سايت اينترنت را فراهم آورده است تا از هر كجا و هر زمان كه اراده نماييد خود را در محضر امام رئوفتان بيابيد.
جهت اتصال به پايگاه زيارت از راه دور مي بايست از رابط نرم افزاري مناسبي جهت مشاهده دنياي واقعيت مجازي (VRML) استفاده كرد. براي اين منظور پيشنهاد مي شود از نرم افزار CosmoPlayer استفاده و با مراجعه به نشاني آستان قدس رضوي در http://www.aqrazavi.org امام هشتم را زيارت كنيد.

نخستين جلسه «شوراي عالي زيست فناوري كشور» تشكيل شد
گروه دانش: نخستين جلسه «شوراي عالي زيست فناوري» به رياست دكتر محمد رضا عارف، معاون اول رييس جمهور و با حضور وزيران علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، معاون رييس جمهور و رييس سازمان محيط زيست و ساير اعضاء تشكيل شد.
به گزارش ايسنا، معاون اول رييس جمهور در ابتداي اين جلسه اهداف نظام را كه در قالب برنامه چهارم توسعه و نيز برنامه چشم انداز بيست ساله كشور تدوين شده است، مورد يادآوري قرار داد و گفت: در يك دورنماي بيست ساله و حتي شايد كوتاهتر، كشور ما بايد به جايگاه اول علمي و اقتصادي منطقه برسد و اين امر با توجه به شرايط كشور و ظرفيت هاي بالاي دانشمندان جوان ما دست يافتني است.
دكتر عارف توجه جدي دولت را به فناوري هاي نوين از جمله نانو فناوري، فناوري اطلاعات و ارتباطات و نيز زيست فناوري خاطر نشان كرد و افزود: با تمهيداتي كه انديشيده شده و با تاكيد دولت فاصله ما با دنيا در زمينه فناوري هاي نوين روز به روز كمتر مي شود و ما اميدواريم كه در يك زمان معقول در رابطه با اين فناوري ها حرف هاي جديدي نه تنها براي كشور و منطقه، بلكه براي دنيا داشته باشيم.
معاون اول رييس جمهور با ابراز خرسندي از ابلاغ سند ملي زيست فناوري از سوي دولت بر عزم جدي و نقش فعال دستگاه ها به منظور سرعت بخشيدن به توسعه اين فناوري تاكيد كرد و گفت: با توجه به فاصله رو به رشد دنيا در اين صنعت بايد از تمام قابليت هاي موجود در كشور براي توسعه متوازن زيست فناوري حمايت كنيم.
دكتر عارف، بهبود كمي و كيفي محصولات كشاورزي، افزايش سطح بهداشت و سلامت انسان، حفظ محيط زيست و استفاده صلح آميز از اين فناوري نوين و استراتژيك را جزو مهمترين اهداف زيست فناوري در كشور بر شمرد و گفت: در اين راستا، سند مصوب بايد مبناي حركت شوراي عالي، سازمان مديريت و ساير دستگاه هاي مرتبط باشد و بايد تلاش كرد تا اين اهداف با توجه به برنامه  زمان بندي شده محقق شود. معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر حمايت جدي دولت از رديف هاي اعتباري دستگاه ها در بخش زيست فناوري گفت: بايد با همت شوراي عالي و كارگروه هاي تخصصي و همراهي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، تدبيري اتخاذ شود كه تحت هيچ شرايطي اولويت اين سند زير سوال نرفته و خدشه دار نشود.
در اين جلسه همچنين آيين نامه داخلي شوراي عالي زيست فناوري، ساختار و تشكيلات دبيرخانه و برنامه اجرايي سند ملي زيست فناوري در شش ماهه اول و دوم سال ۸۴ مورد بررسي قرار گرفته و با اصلاحاتي به تصويب رسيد.

ابداع  روش  جديد جراحي  تيروئيد با عوارض  كمتر
گروه دانش:پزشكان  روش  جديدي  را براي  جراحي  تيروئيد ابداع  كرده اند كه  نسبت  به  روش  هاي  فعلي  به  برش  كوچكتري  نياز دارد.
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  جورجيا رويكرد جديد بي خطر است  و موجب  بهبود سريع  تر زخم  ها مي شود و علاوه  بر آن  زيبايي  بيمار را كمتر تحت  تاثير قرار مي دهد.
در تحقيق  جديد چهل  و چهار بيمار مبتلا به  بيماري  هاي  خوش  خيم  و بدخيم  تيروئيد مورد بررسي  قرار گرفتند و در آنان  از رويكرد جديد جراحي  استفاده  شد. عوارض  در روش  جديد كمتر است  زيرا آسيب  كمتري  به  بافت  ها و از جمله  رشته  هاي  عصبي  كه  به  حنجره  عصب  مي  دهد وارد مي شود. اندازه  برش  در روش  جديد دو و نيم  تا پنج  سانتي  متر است  در حالي كه  در روش  سنتي  اندازه  برش  دو برابر است .

فضاپيماي  شاتل  آماده  پرواز
001044.jpg
گروه دانش:مايكل  گريفين  رئيس  سازمان  فضانوردي  امريكا ناسا   يك  روز بعد از انتشار گزارش  يك  هيأت  مستقل  كه  در آن ناسا به  كوتاهي  در مورد سه  نگراني  عمده  ايمني  مربوط  به  فضاپيماهاي  شاتل  متهم  شده  بود گفت : فضاپيماي  شاتل  ديسكاوري  ماه  آينده  بايد پرواز كند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از واشنگتن  گريفين  كه  در جلسه  كميته  علمي  مجلس  نمايندگان  آمريكا سخني  مي گفت  در پاسخ  به  اين  سوال  كه  آيا فضاپيماي  شاتل  مي  تواند همانگونه  كه  برنامه  ريزي  شده  است  در فاصله  سيزده  تا سي  و يكم  ژوئيه  پرتاب  شود اظهار داشت ، فكر مي  كنم  بر اساس  آنچه  كه  اكنون  مي  دانم  ما آماده  اين  كار هستيم .
سه  فضاپيماي  شاتل  از زمان  متلاشي  شدن  فضاپيماي  كلمبيا در اول  فوريه  سال  دو هزار و سه  اجازه  پرواز ندارند و از آن زمان  ناسا تلاش  كرده  است  تا پانزده  مورد توصيه هاي  ايمني  يك  هيأت  مستقل  تحقيق  كننده  در مورد اين  حادثه  را به  مورد اجرا بگذارد.
روز دوشنبه  يك  هيأت  كارشناسي  اعلام  كرد كه  ناسا نتوانسته  است  به  صورت  رضايت  بخشي  به  توصيه  هاي  صورت  گرفته  در سه  مورد بسيار مهم  مربوط  به  ايمني  عمل  كند اول  حذف  سقوط  قطعات  كوچك  از بدنه  فضاپيما كه  امكان  دارد به  شاتل  آسيب  وارد سازد. سقوط  يكي  از اين  قطعات  و اصابت  آن به  بال  فضاپيماي كلمبيا عامل  انهدام  اين  فضاپيما و مرگ  سرنشينانش  بود.
دوم  مقاوم  كردن  بدنه  فضاپيما به  شكلي  كه  در مقام  ضربه  ناشي  از اصابت  چنين  قطعاتي  استقامت  نمايد و سوم  ايجاد يك  سيستم  قابل  اعتماد تعمير در فضا براي  رفع  آسيبهاي  بوجود آمده  بر اثر سقوط  قطعات .اين  هيأت  اعلام  كرد: گرچه  ناسا به  توصيه هاي  آنها به  شكل  كامل  عمل  نكرده  است  اما آنها فكر مي  كنند پرواز شاتل  امن  است .
تصميم  نهايي  براي  پرتاب  ديسكاوري  قرار است  روز پنجشنبه  و بعد از دو روز آزمايشهاي  مربوط  به  آمادگي  پرواز كه  گريفين  گفت  در آنها حضور خواهد يافت  اتخاذ شود.

روش جديد پيش بيني زمين لرزه
گروه دانش: يك گروه از پژوهشگران آلماني مدعي شده اند كه اگر بتوان لرزه هاي بسيار خفيف و نامحسوس زمين را تحت نظارت قرار داد آنگاه با استفاده از آنها مي توان احتمال وقوع زمين لرزه هاي بزرگ را در گسل هاي زلزله خيز مشخص كرد.
به گزارش ايسنا، به نوشته نشريه علمي «Earth Planet » (سياره زمين) «روكو مالسرويسي» (Rocco Malservisi ) و همكارانش در دانشگاه «لودويگ ماكسيميلين» در مونيخ با بررسي گسل «هيوارد» كه بخشي از گسل بزرگتر «سن آندرا» در كاليفرنيا است به فرضيه تازه خود دست يافته اند.
اين بررسي ها نشان مي دهد كه تجمع كشش و فشار در امتداد اين گسل به تدريج و به آرامي در هنگامي كه صخره هاي زير زمين از كنار هم عبور مي كنند، تخليه مي شود؛ اما در نقاطي كه تجمع فشار امكان خروج تدريجي نداشته، زمين لرزه هاي گسترده اي در گذشته به وقوع پيوسته است.
بنابر اعلام پايگاه ملي داده هاي علوم زمين، اين محققان با تهيه يك مدل رايانه اي از زمين لرزه هاي خفيف موفق شده اند نقشه اي از نقاطي كه فشار زلزله در آنجا جمع مي شود تهيه كنند.

نرم افزار جديد اپل براي Podcast
001050.jpg
گروه انفورماتيك: شركت اپل يك نرم افزار جديد عرضه كرده است كه استفاده كاربران از پديده «podcast» را آسان مي كند.
Podcast فايل هاي صوتي با قابليت دانلود شدن هستند كه شباهت خاصي به برنامه هاي راديويي دارند.
شركت اپل كه اخيراً صفحه نمايش رنگي براي دستگاههاي پخش موسيقي ديجيتال خود (ipod) عرضه كرده، با ارائه نرم افزار جديد به كاربر اجازه خواهد داد از فهرست مرتب شده متشكل از سه هزار فايل صوتي رايگان، فايل مورد نظر خود را انتخاب كند.
اين نرم افزار براي كامپيوترهاي Mac و Windows موجود مي باشد.
از سوي ديگر در ipod هاي جديد اپل كه از صفحه رنگي برخوردار مي باشند مي توان به تماشاي عكس پرداخت. مدل ۲۰ گيگا بايتي اين ipodها قابليت ذخيره ۵۰۰۰ فايل موسيقي را دارد و قيمت آن ۲۹۹ دلار مي باشد.
همين مدل ۶۰ گيگا بايتي آن كه ۳۹۹ دلار قيمت دارد دربرگيرنده ۲۵۰۰ هزار فايل موسيقي است. در عين حال كارشناسان معتقدند كه تلفن هاي همراه تهديدي جديد براي ipod به شمار مي آيند البته اگر بتوان قابليت پخش فايل هاي موسيقي عظيم را به گوشي ها انتقال داد.
يك كارشناس در اين زمينه مي گويد: هنگامي كه گوشي هاي تلفن همراه صاحب دوربين ديجيتال شدند، تصور مي شد كه فروش دوربين هاي ديجيتال كاهش يابد اما اين چنين نشد. به همين دليل بعيد است كه پيشرفت تكنولوژي گوشي هاي تلفن همراه منجر به كاهش فروش ipod شود.
همچنين اگر صاحبان گوشي همراه بخواهند به موسيقي گوش بدهند آنگاه باتري گوشي آنها به سرعت به پايان خواهد رسيد و ديگر امكان برقراري تماس هاي تلفني وجود نخواهد داشت.

شناسايي  نوعي  پروتئين  جديد موثر در مرگ  سلولها
محققان  نوعي  پروتئين  سلولي  شناسايي  كرده اند كه  واسطه   پيام  لازم  براي  آغاز فرايند مرگ  سلولي  است .هدف  از شيمي  درماني كشتن  سلول  هاي  سرطاني  است  و داروهاي  شيمي  درماني  كنوني  باعث مي شوند، سلول هاي  سرطاني  خودكشي  كنند.در تحقيقات  جديدي  كه  محققان آلماني  انجام  دادند نوعي  پروتئين  موسوم  به  تي  اي  پي  ۶۳ آلفا كشف  شد كه  مي  تواند در فرايند مرگ  برنامه  ريزي  شده  سلول  يا اپوپتوز نقش  داشته  باشد.پروتئين  ياد شده  از خانواده  پروتئين  پي  ۵۳ است  و مي تواند سلولهاي  سرطاني  را به  داروهاي  شيمي  درماني  حساس  تر كند.

كشف دومين ماه سياره زحل
001047.jpg
گروه دانش _ مرتضي اسلام زاده: سازمان فضانوردي آمريكا (ناسا) اعلام كرد كه فضاپيماي بين المللي كاسيني، ماه جديد كوچكي را كه در مركز شكاف Killer در حلقه خارجي سياره زحل پنهان شده بود را كشف كرده است.به گفته دانشمند ناسا اين ماه كوچك كه به طور آزمايشي S/2005S1 نامگذاري شده ۶ كيلومتر قطر دارد و در فاصله ۱۳۶ هزار كيلومتري مركز سياره زحل قرار گرفته است و براي تعيين شكل دقيق مدار آن، به مشاهدات بيشتري نياز است.اين دانشمندان مي گويند مشاهدات اوليه نشانگر آن است كه اين سياره در مركز شكاف killer قرار گرفته است.
S/2005S1 دومين ماه سياره زحل است كه در ميان حلقه هاي آن كشف شده است.ماه ديگري كه پيش از اين كشف شده بود pen نام دارد.همه ماه هاي يافته شده سياره زحل در خارج از حلقه هاي اصلي آن قرار گرفته اند. سفر فضاپيماي كاسيني براي رسيدن به نزديكي سياره زحل كه در سال ۱۹۹۷ آغاز شده بيش از ۷ سال طول كشيده است.

ارتباط آن لاين شهرهاي ايتاليا
گروه انفورماتيك: وب سايتي به منظور برقراري ارتباط اينترنتي (آن لاين) بين شهرها و ايالت ها در ايتاليا راه اندازي شد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري آنسا، از طريق اين وب سايت مي توان به مسائل شهري و اجتماعي مربوط به شهرها و ايالت ها به صورت آن لاين دست يافت به طوري كه در حال حاضر ارتباط اينترنتي در مورد مسايل شهري از رم تا فلورانس، از پالرمو تا ژنوا و بولونيا و ديگر شهرها برقرار شده است. راه اندازي اين سايت در آسان تر كردن زندگي شهروندان و دسترسي آنان به مسائل اجتماعي و شهري حائز اهميت است. اين پروژه عمومي و مردمي (ارتباط آن لاين شهرها) به منظور ارايه خدمات مناسب به شهروندان ايتاليايي و دستيابي آنان به اطلاعات و مسايل اجتماعي راه اندازي شده است.
راه اندازي اين سايت سبب شده است كه شهروندان براي دستيابي به مسايل شهري و اجتماعي مربوط به استان هاي ديگر در آن استان حضور پيدا نكنند و از طريق اينترنت به صورت آن لاين به اطلاعات مورد نظر دست يابند.

خدمات ايميل رايگان «ياهو» متحول مي شود
گروه انفورماتيك: شركت «ياهو» اعلام كرد ظرف چند ماه آينده خدمات ايميل رايگان خود را متحول كرده و آن را به قابليت هاي جديد مجهز خواهد كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از سايت اينترنتي «نيوز.كام» ، از جمله ويژگي هايي كه «ياهو» براي خدمات ايميل رايگان جديد خود ذكر كرده مي توان به سرعت بالاتر ارسال و دريافت و باز كردن ايميل ها، امكان مشاهده نمايي كلي از يك ايميل (preview) قبل از ارسال آن و امكان ضميمه كردن فايل به ايميل ها به سادگي و تنها از طريق نگاه داشتن دكمه ماوس روي فايل هاي مورد نظر و كشاندن آنها به درون متن ايميل، اشاره كرد.
«اتان دايموند» مدير بخش ايميل شركت «ياهو» اعلام كرده است كه تعداد محدودي از كاربران خدمات اينترنتي اين شركت ظرف چند هفته آينده قادر خواهند بود خدمات ايميل جديد «ياهو» را آزمايش كنند و نگارش نهايي اين خدمات نيز تا چند ماه ديگر براي استفاده عموم كاربران عرضه خواهد شد.
كاربران «ياهو» در زمان راه اندازي اين خدمات مي توانند تصميم بگيرند كه خدمات ايميل جديد، خدمات ايميل قديمي و يا هر دو خدمات قديمي و جديد ايميل «ياهو» را به كار بگيرند. خدمات جديد ايميل «ياهو» ويژه استفاده در يكي از دو مرورگر «اينترنت اكسپلورر» و يا «فايرفاكس» طراحي شده اما برنامه افزودن قابليت اجرا شدن در ساير مرورگرها نيز براي آن در نظر گرفته شده است. «ياهو ميل» كه هم اكنون يكي از پرطرفدارترين خدمات ايميل محسوب مي شود، در سال ۱۹۹۷راه اندازي شد و تغييرات جديد مهمترين تغييرات اعمال شده در اين خدمات از زمان راه اندازي تاكنون خواهد بود.
شركت «ياهو» علاوه بر قابليت هاي ذكر شده، امكان جستجوي در ميان عنوان، متن و فايل هاي ضميمه ايميل ها، مشاهده چند ايميل به طور همزمان در پنجره هاي مختلف و مشاهده عنوان تمامي ايميل هاي موجود در ميل باكس به جاي تقسيم اين عنوان ها در چند صفحه را نيز به خدمات جديد ايميل خود خواهد افزود.
شركت «ياهو» اعلام كرده است كه ظرفيت ميل باكس كاربران در خدمات ايميل جديد اين شركت همانند خدمات ايميل فعلي، يك گيگابايت خواهد بود.

طراحي نرم افزار تشخيص هويت با الگوي عنبيه
گروه انفورماتيك: نرم افزار تشخيص و تصديق هويت برپايه ويژگيهاي عنبيه چشم براساس تكنيكهاي هوش مصنوعي توسط كارشناس ارشد هوش مصنوعي دانشگاه اميركبير طراحي شد.
كارشناس ارشد هوش مصنوعي دانشگاه اميركبير و طراح پروژه در گفت وگو با خبرنگار همهشري گفت: به طور كلي روش هاي گوناگوني براي تشخيص هويت اشخاص در جهان وجود دارد كه اثر انگشت، چهره، عنبيه ، DNA ، كارت رمزدار از نمونه آن است كه در بين آنها سه مورد اول از اهميت و اطمينان بيشتري برخودار است.
مهندس علي اژدري راد افزود: با توجه به اين كه اثر انگشت و عنبيه چشم افراد مختلف با يكديگر متفاوت است، اما اين تفاوت در عنبيه افراد بيشتر مي باشد به  طوري  كه در مقايسه اين دو احتمال اينكه دو نفر عنبيه مشابه داشته باشند يك بر روي ده به توان ۷۸ است در حالي كه احتمال تشابه اثر انگشت دو نفر در جهان يك بر روي ده به توان ۵ است.
وي در تشريح مراحل عملياتي اين پروژه بيان داشت: ابتدا دوربين تصوير را مي گيرد و در اين مرحله با توجه به ابداع انجام شده، امكانات ويژه اي به دوربين اضافه شده است كه انعكاس قرنيه را حذف و تصوير را شفاف مي سازد. در مرحله بعد تصوير به كامپيوتر منتقل مي شود و سپس محدوده عنبيه با روش FCD يعني روش سريع پيدا كردن دايره، مشخص شده و پلكها و مژه ها از بافت عنبيه در تصوير حذف مي گردد. پس از آن مرحله مشخص نمودن كد شناسايي و در حقيقت استخراج كد شناسايي از بافت عنبيه است كه به جاي استفاده از فيلترهاي پيچيده رياضي يعني روش گابور از روش ابداعي به نام تحليل درون بافتي براي تحليل بافت و كد گذاري آن در كامپيوتر استفاده مي شود و با استفاده از كد ۳۲ بايتي با كاهش طول كد ۲۵۶ بايتي روش داگمن (معروف ترين روش معمول) سرعت استخراج ۱۰۰ برابر مي شود. در مرحله آخر كد استخراجي با كدهاي بانك اطلاعاتي مقايسه شده كه در اين روش حدوداً ۱۰۰ هزار كد در يك ثانيه بررسي مي شود.
اژدري راد با اشاره به دقت و سرعت بالا در اين طرح اظهار داشت: بر مبناي فاكتور ضريب جداسازي كلاسها در روش هاي مختلف در بهترين روش ها حدوداً عدد ۷ محاسبه شده كه در اين روش با توجه به دقت و سرعت بالا، عدد ۶۷/۱۱ محاسبه شده است.
وي تكنيك هاي به كار گرفته شده از هوش مصنوعي در اين پروژه را بينايي ماشين و پردازش تصاوير معرفي كرد و گفت: اين پروژه در مؤسسه ملي شناسايي آماري الگويي چين در بانك اطلاعاتي ۷۰۰ نفري تست و تمام نتايج آن تأييد شده است.
اژدري هدف از اين طراحي را ابداع روش جديدي براي تشخيص هويت بر پايه الگوهاي عنبيه معرفي كرد و با بيان نوآوري هاي اين طرح خاطرنشان كرد: يافتن مرزهاي داخلي و خارجي عنبيه و تقطيع آن با استفاده از يك روش نوين براي تشخيص سريع و دقيق دايره در تصاوير با سرعتي معادل ۱۲۰۰ برابر روش هاي موجود، مدل سازي و حذف پلكها از بافت عنبيه با استفاده از يك ايده  ساده، استخراج كد شناسايي جديد با دقت بسيار بالا، حجم كم و روش پياده سازي ساده براساس مفهوم شباهت درون بافتي و همچنين ايجاد يك روش جديد شناسايي بر پايه الگوهاي عنبيه براي اولين بار در كشور از ويژگي هاي و نوآوري هاي اين طرح است. اين روش مي تواند به عنوان روش شناسايي در سطح ملي به كار رود.۱۰

۱۰۰ ميليون كاربر اينترنت در چين
تعداد كاربران اينترنت در كشور چين بالغ بر ۱۰۰ ميليون نفر مي باشد. به عبارتي ديگر در جهان تنها تعداد كاربران اينترنت آمريكايي بيش از كاربران چيني است.پيش بيني مي شود كه در چند سال آينده اين رقم افزايش يابد. علت اصلي اين افزايش، رونق اقتصادي اين كشور و افزايش ثروت مردم است كه با بهره از پول بيشتر مي توانند كامپيوتر بخرند و وارد اينترنت شوند.از ميان اين ۱۰۰ ميليون نفر، در مورد ۳۰ ميليون نفر از خطوط اينترنت پرسرعت بهره مند هستند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |