پنجشنبه ۹ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۶ - Jun 30, 2005
واكنش اتحاديه اروپا به نتيجه انتخابات رياست جمهوري
براي توسعه همكاري ها آماده ايم
001113.jpg
اتحاديه  اروپا براي  توسعه  همكاري هاي  سياسي  و اقتصادي  با ايران  با در نظر گرفتن  برخي  ضوابط، اعلام  آمادگي  كرد.
در بيانيه اي  كه   رئيس  دوره اي  اتحاديه  اروپا سه شنبه  شب  منتشركرد، آمده  است  كه  اين  اتحاديه  نتايج  حاصل  از مرحله  دوم  انتخابات  رياست جمهوري  ايران  كه  پيروزي  آقاي  محمود احمدي  نژاد را در پي  داشت ، در نظر مي گيرد.
بيانيه  يادشده  افزود: آقاي  احمدي  نژاد با چالش هاي  مهمي در داخل  كشور و همچنين  در مسايل  مربوط به  سياست  خارجي  مواجه  است .
اين  بيانيه  اظهار داشت كه  اتحاديه  اروپا اظهارات  وزير كشور را در مورد روند نامطلوب  انتخابات  رياست  جمهوري  مورد توجه  قرار مي دهد.
رياست  اتحاديه  اروپا در ادامه  بيانيه  خود ابراز اميدواري  كرد كه  ايران در دوران  رياست  جمهوري  آقاي  احمدي  نژاد، به  تمامي تعهدات  بين المللي  خود عمل  كند و به  طور خاص ، به  اجراي  موثر توافقنامه  پاريس  كه  در اول  نوامبر سال  ۲۰۰۴ ميلادي  منعقد شد، ادامه  دهد.
بيانيه  يادشده  در پايان  اين  طور نتيجه گيري  كرد: رياست  اتحاديه  اروپا اذعان  مي كند كه  اين  اتحاديه  براي  استمرار بررسي  راه هايي  براي  توسعه  افزونتر همكاري  اقتصادي  و سياسي  با ايران  در ازاي  اتخاذ تدابيري  از سوي  ايران  براي  رفع  نگراني هاي  اتحاديه  اروپا در ارتباط با برنامه  هسته اي ، مبارزه  با تروريسم ، حقوق  بشر و رويكرد اين  كشور در قبال  روند صلح  خاورميانه  آمادگي  دارد.
استراو: پيشنهاد جديد به ايران، در چارچوب موافقتنامه هاي قبلي خواهد بود
در همين حال وزير خارجه  انگليس  روز چهارشنبه  اعلام  كرد كه  پيشنهادات  جديد سه  كشور اروپايي  به  ايران  در مورد مساله  هسته اي  در چارچوب  موافقتنامه هاي  قبلي خواهد بود.
جك  استراو در يك  كنفرانس  خبري  در لندن  حاضر نشد در مورد جزييات پيشنهادي  كه  قرار است  سه  كشور اروپايي  در آينده  نزديك  به  ايران  ارائه دهند، توضيح  دهد.
خبرنگار ايرنا در اين  نشست  از وزير خارجه  انگليس  در مورد محتوا و جزييات  پيشنهادي  كه  قرار است  به  تهران  ارائه  شود، پرسش  كرد.
استراو ابراز اميدواري  كرد كه  پيشنهاد كشورهاي  اروپايي  طرف  مذاكره  به ايران  تا پايان  ماه  ژوئيه  آينده  آماده  شود.
وي  گفت : قطعا پيشنهادات  ما در چارچوب  توافقنامه هاي  تهران ، پاريس  و ژنو خواهد بود كه  در آنها بر ضرورت  ارائه  تضمين  ملموس  از سوي  ايران  در صلح آميز بودن  برنامه هاي  هسته اي اش  تأكيد شده  است .
استراو افزود: انتظار نداشته  باشيد من  جزييات پيشنهاد جديد را پيش  از اينكه  به  مقامهاي  ايراني  تحويل  شود در كنفرانس خبري  بيان  كنم  و يا براي  ادامه  مذاكرات  با دولت  جديد از طريق  خبرگزاري عمل  نمايم .
وزير خارجه  انگليس  در اين  كنفرانس  خبري  كه  در آستانه  آغاز رياست  كشورش بر اتحاديه  اروپايي  برپا كرد، از موضوع  ايران  به  عنوان  يك  نمونه  بارز از عملكرد سياست  خارجي  اين  اتحاديه  ياد كرد.
وي  گفت : من  به  همراه  همتايان  آلماني  و فرانسوي ام  همانند دو سال  گذشته  به تلاشهايمان  براي  حل  مشكل  هسته اي  ادامه  خواهيم  داد.
سه  كشور اروپايي  در پي  نشست  ژنو كه  ماه  مي گذشته  برگزار شد، اعلام  كردند كه  پيشنهاد جديد خود را در مورد پرونده  هسته اي  ايران  اواخر ماه  ژوئيه  و يا اوايل  ماه  اوت  ارائه  خواهند كرد.
مشي دولت براي دستيابي به انرژي هسته اي تغيير نخواهد كرد
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم، گفت: دولت آينده مشي فعلي نظام در رابطه با دستيابي به انرژي صلح  آميز هسته  اي را ادامه خواهد داد.
علاءالدين بروجردي درخواست جك استراو، وزير امور خارجه انگليس مبني بر ادامه تعليق غني  سازي اورانيوم از سوي ايران را برخلاف قوانين NPT ارزيابي كرد و گفت: دستيابي به فناوري صلح  آميز هسته  اي بنابر تصميمات شوراي عالي امنيت ملي و فراتر از خواست دولت كنوني و يا آينده است.
وي افزود: تصميم قطعي نظام جمهوري اسلامي ايران، دستيابي به دانش بومي  فناوري هسته  اي است و دولت آينده نيز با اذعان به اين امر، برنامه هاي خود را در همين راستا ترسيم خواهد كرد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هفتم تصريح كرد: رئيس  جمهوري، رئيس شوراي عالي امنيت ملي است، اما تصميمات اين شورا بنابر خواست جمعي تمامي اعضاء   تحقق مي يابد و تنها ساز وكار اجرايي آن توسط دولت پياده مي شود.

خرازي در سي ودومين اجلاس وزيران خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي:
كشورهاي اسلامي نيازمند خوداتكايي و دورنگري هستند
مهر: دكتر كمال خرازي وزير امور خارجه كه براي شركت در سي و دومين اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در يمن به سر مي برد، ديروز در اين اجلاس ضمن برشمردن مهمترين مسايل پيش روي جهان اسلام، به تبيين راهكارهاي آن پرداخت.
دكتر خرازي ويژگي بارز جهان امروز را عزم رويكردهاي سلطه طلبانه براي اعمال نفوذ در امور كشورها و مناطق دانست و اضافه كرد: در چنين شرايطي چالش اصلي جهان اسلام، برآوردن انتظارات عمومي مسلمانان و بسيج منابع و امكانات براي رسيدن به جايگاهي شايسته در جهان است.
وي با اشاره به روند اصلاحات در سازمان كنفرانس اسلامي، ابعاد و چگونگي اين فرآيند را تشريح كرد.
دكتر خرازي با تاكيد بر لزوم اصلاحات همه جانبه در سه سطح داخلي، منطقه اي و جهاني اظهار داشت: در سطح داخلي حفظ هويت اسلامي، ظرفيت سازي براي رهايي از توسعه نيافتگي و اولويت دادن به امر آموزش، از عوامل اصلي اصلاحات محسوب مي شوند.
وزير امور خارجه كشورمان ارائه تعريفي جديد از همگرايي اسلامي در سطح منطقه اي را راهگشاي ارتقاي همكاريهاي همه جانبه بين اعضاي سازمان دانست و افزود: كشورهاي اسلامي براي ايفاي نقش موثرتر در سطح جهاني به خوداتكائي و دورنگري بيشتر نيازمند هستند.
دكتر خرازي با اشاره به تحولات خاورميانه تصريح كرد: در شرايطي كه مقاومت اسلامي در لبنان و انتفاضه مردمي در فلسطين از جايگاه و اعتبار گسترده اي برخوردار شده و نفرت از حامي اصلي اسرائيل به اوج خود رسيده، تجاوز مكرر صهيونيستها به مسجد الاقصي نشان دهنده وضعيت متزلزلي است كه رژيم صهيونيستي در آن قرار دارد.
وزير امور خارجه همچنين در اين سخنراني آخرين مواضع كشورمان پيرامون اصلاحات سازمان ملل، فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران، اوضاع افغانستان و عراق را بيان داشت.

نگاه
تازيانه خصم
عباس اسدي
آغاز: ديروز هشتم تير روز مبارزه با سلاح هاي شيميايي و ميكربي بود. روز يادآور جانفشاني فرزندان پاك و خدايي اين سرزمين كه يكي پس از ديگري جگرشان سوخت و گازهاي خردل و سيانور و عصبي به عمق وجود آنها تازيانه زد. ما كه امروز در هواي ايثارگري ها و فداكاري ها و از خودگذشتگي هاي آنها تنفس مي كنيم نمي دانستيم كه ره آورد رفتار ددمنشانه صداميان ۱۲۰ هزار مجروح شيميايي باشد كه از اين تعداد پنج تا شش هزار نفر تحت درمان ويژه و هزار نفر در آستانه سفر به سوي اويند.
بنابر آمار موجود در طول جنگ هشت ساله، عراق با ۲۴۲ تك شيميايي حدود ۴۴ هزار قرباني برجاي گذاشت و در فاجعه بمباران شيميايي حلبچه در ۲۵ اسفند سال ۱۳۶۶ پنج هزار نفر جان باختند. اكنون با وجود گذشت بيش از يك دهه از پايان جنگ هنوز هم شاهد مرگ دردناك جانبازان شيميايي سالهاي جنگ هستيم و اگر دل در گرو آن روزهاي خدايي داشته باشيم و مجوز دغدغه مسائل و مشكلات اين قهرمانان را به درون راه دهيم، هر از چندي از گوشه و كنار كشور، خبر غم انگيز پيوستن آنها به خيل شهدا را مي بينيم و مي شنويم.
ماجرا: گاز خردل موجود در بمب هاي شيميايي بسيار خطرناك و بافت ريه را مي خورد و از نقاط مرطوب بدن وارد مي شود. در مرحله اول تاول هاي بسيار شديدي روي پوست ايجاد مي كند كه تا سالها خوب نمي شود و با از بين بردن بافت ريه مشكلات بسيار شديد تنفسي ايجاد مي كند كه ادامه زندگي براي بيمار شيميايي بدون كپسول اكسيژن امكان پذير نيست و پس از مدتي حدود ۱۲ تا ۱۵ سال دچار مشكلات بينايي مي شود، شدت مرگبار بودن گازهاي سيانور و عصبي نيز به مراتب بالاتر است و كساني كه از اين طريق شيميايي مي شوند و پس از رنج و مرارت زياد و انقباض شديد ماهيچه ها و بافت هاي عضلاني و تهوع بسيار شديد جان مي بازند.
پايان: روز مبارزه با سلاح هاي شيميايي و ميكربي (هشتم تير) بهانه اي است تا يادآور شويم رژيم اسرائيل علاوه بر طراحي و ساخت پناهگاه هاي عمومي و به منظور مقابله با حملات احتمالي شيميايي و ميكربي و حتي هسته اي، تقريبا براي همه شهروندان خود حتي كودكان خردسال هم ماسك هاي انفرادي ضدشيميايي و ميكربي تدارك كرده است.
اين در حالي است كه به نظر مي رسد كشور ما در سطح ملي، توانايي لازم را در اين زمينه ندارد. آگاهي در زمينه هر موضوعي، توانايي برخورد منطقي با آن را فراهم مي سازد. همچنان كه در مديريت كلان شهري، برنامه ريزي هايي همچون آموزش مقابله و آمادگي در برابر حوادث طبيعي مانند زلزله و سيل اتخاذ شده است، در ديدگاه كلان امنيت ملي نيز دست كم مي بايد آگاهي هاي لازم در زمينه مقابله با تسليحات كشتارجمعي كه امروزه نه تنها امكان كاربرد آن در جنگها وجود دارد، بلكه به كارگيري آن در حملات تروريستي هم متصور است به اقشار گوناگون جامعه به ويژه امدادگران آموزش داده شود. اين مطلب زماني اهميت آن دوچندان مي شود كه بدانيم هر سال ۳۷ ميليون دلار صرف هزينه هاي بهداشتي و درماني مصدومين سلاح هاي شيميايي در كشور ما ايران مي شود.
روز مبارزه با سلاح هاي شيميايي و ميكربي فرصتي است براي طرح چند پرسش با اين عنوان كه دانش آموختگان دانشگاه هاي كشور به ويژه رشته هاي علوم شيمي، فيزيك و زيست شناسي تا چه حد با تسليحات كشتارجمعي آشنا هستند؟ پزشكان و كاركنان مراكز بهداشتي _ درماني كشور تا چه ميزان با چگونگي درمان و مراقبت مصدومين شيميايي آشنايي دارند؟ آيا امكانات پزشكي و درماني ما پاسخگوي مصدومين شيميايي در دوران جنگ بوده است؟ دست اندركاران پژوهشي كشور در مراكز نظامي و دانشگاهي چه ميزان تهيه و ساخت انواع وسايل رفع آلودگي و حفاظتي را مد نظر داشته اند؟ آيا توانسته ايم از تجربيات تلخ جنگ بهره برداري لازم علمي و كاربردي را به عمل آوريم؟ نسل جوان امروز كشور تا چه اندازه از به كارگيري ناجوانمردانه سلاح هاي شيميايي عليه رزمندگان ما آگاهي دارند؟
تلاش و تكاپو براي پاسخگويي عملي به اين پرسش ها، اقتدار ايران اسلامي را در عرصه جهاني افزايش مي بخشد و بارقه هاي اميد در جانبازان را كه با اخلاص گام به وادي خطر گذاشتند وسعت مي دهد و نسل هاي امروزين را با واقعيت هايي آشنا مي سازد كه تاكنون به خاطر برخي حب و بغض هاي جناحي مكتوم مانده است.

دولت بايد بخشي از وظايف روابط عمومي ها
را به بخش خصوصي واگذار كند
گروه اجتماعي: يك پژوهشگر فرهنگي گفت: دولت با واگذاري بخشي از وظايف روابط عمومي وزارتخانه ها، سازمان ها و ادارات علاوه بر كاهش تصدي گري و تمركززدايي بخش هاي دولتي موجب جلب مشاركت تشكل هاي غيردولتي و ساير بخش هاي جامعه در اداره امور كشور مي شود.
دكتر محمدرضا سعيدي بعد از سه شنبه در چهارمين ميزگرد تخصصي پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات افزود: براي عملي كردن نقش و كاركرد تشكل هاي روابط عمومي لازم است به تفكيك وظايفي از سازمان هاي دولتي به آنها واگذار شود.
به گزارش خبرنگار ما به گفته وي تشكل هاي صنفي و خصوصي روابط عمومي ها نقش هاي جدي تر را در انجام وظايف و ارتقاء كاركردهاي روابط عمومي بسياري از كشورها ايفا مي كنند و اين تشكل ها در ايران كه در سال هاي اخير در كشور فعال شده اند در مقايسه با سال هاي گذشته توسعه نسبي پيدا كرده اند.
سعيدي با اشاره به اين كه در ايران سازمان ها و تشكل هاي غيردولتي به رغم مشكلات ساختاري نقش و اهميت فزاينده اي يافته اند، گفت: روابط عمومي ها پل ارتباطي بين سازمان و اجتماع هستند.وي در عين حال اظهار داشت: در حال حاضر بسياري از روابط عمومي ها به جاي پيگيري منافع مردم و بازگو كردن آن به سازمان ذيربط خود در جهت تبليغ و ترويج سازمان مربوطه خود فعاليت مي كنند.

جانشين معاون امر به معروف و نهي از منكر بسيج خبر داد:
كشف ۲ ميليون متر مربع مزرعه خشخاش
فارس: جانشين معاون امر به معروف و نهي از منكر بسيج گفت: در سال گذشته و ۳ ماهه اول سال ،۸۴ ۲ ميليون و ۶۴۵ هزار متر مربع مزرعه كشت خشخاش در كشور كشف و امحاء شده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس سردار غلامرضا احمدي امروز در جمع خبرنگاران افزود: عمده مزرعه هاي خشخاش در استانهاي فارس و چهار محال وبختياري كشف و امحاء شده است كه بيشتر نيز در مناطق كوهستاني و دور افتاده بوده است.
وي افزود: بوته هاي خشخاش شماره شده در اين مزرعه ها ۱۳۳ ميليون بوده كه همگي آنها امحاء شده است.
سردار احمدي با اشاره به فعاليت هاي معاونت امر به معروف و نهي از منكر بسيج در مبارزه با مواد مخدر گفت: كل مواد مخدر كشف شده توسط بسيج در سال گذشته و سه ماهه اول سال جاري ۷ميليون و ۹۰۰ كيلوگرم است كه شامل ترياك با حجم ۳ ميليون و ۹۴۵ هزار كيلوگرم، حشيش، هروئين و مرفين است و در اين خصوص نيز نزديك ۱۰۰۰ دستگاه، خودرو و ۱۵۰۰ موتور سيكلت، توقيف شده است.
وي افزود: در راستاي مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته بيش از ۳۵۰ قبضه اسلحه، ۴۳۰۰ عدد مهمات جنگي، و ۴۰۰ دستگاه تلفن همراه از قاچاقچيان كشف و تعداد ۸ هزار نفر نيز دستگير و تحويل مقامات قضايي شده اند.
وي خاطرنشان كرد: يك هزار و ۱۰۰ نفر از دستگيرشدگان از اتباع بيگانه اند كه عمدتا نيز افغاني هستند.
سردار احمدي در ادامه به فعاليت هاي مبارزه با عوامل ضدفرهنگي توسط بسيج اشاره كرد و گفت: در سال گذشته و سه ماهه اول سال ،۸۴ ۳۵۰ هزار ليتر مشروبات الكلي داخلي و ۱۴۰ هزار ليتر مشروبات الكلي خارجي كشف شده است.
وي افزود: در اين مدت ۱ ميليون و ۵۴۵ هزار سي دي مبتذل و حدود ۱۵ هزار سي دي مستهجن كشف شده است.
جانشين معاونت امر به معروف و نهي از منكر بسيج با اشاره به افزايش بودجه اين معاونت از ۱ ميليارد به ۶ ميليارد تومان در سال جاري گفت: اين افزايش بودجه كه با حمايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي صورت گرفته نشانگر رضايت آنها از عملكرد بسيج است.

آمريكا نام منافقين را از ليست گروه  هاي
تروريستي حذف مي كند
ايلنا: روزنامه الوطن چاپ عربستان  سعودي نوشت: كنگره آمريكا در تلاش براي تبرئه سازمان مجاهدين  خلق ( گروهك تروريستي منافقين )، از اتهام تروريسم است.
الوطن نوشت: در چارچوب سلسله اقداماتي كه دولت  هاي غربي به  ويژه آمريكا آغاز كرده  اند تعدادي از اعضاي كنگره اين كشور، قصد دارند پيش  نويسي قانوني را ارائه كنند تا سازمان مجاهدين خلق ( گروهك تروريستي منافقين ) را از ليست سازمان  هاي تروريستي كه وزارت امور خارجه آمريكا آن را منتشر مي  كند خارج كنند كه تصويب اين طرح، بحران موجود بين ايران و آمريكا را افزايش خواهد داد.اين روزنامه با اشاره به اينكه تام تانكيرودو عضو جمهوري  خواه مجلس نمايندگان از ايالت كلرادو كه بر تلاش  ها براي تهيه پيش   نويس اين قانون نظارت دارد، نقش مهمي در كميسيون اطلاعات كنگره ايفا مي  كند، مي  افزايد: باب فيلنر، عضو دموكرات ايالت كاليفرنيا نيز به تانكيرودو پيوسته است.

برگزيدگان آثار برتر مكتوب در زمينه
مبارزه با مواد مخدر معرفي شدند
گروه اجتماعي: در چهارمين همايش انتخاب آثار برتر مكتوب در زمينه مواد مخدر ۳ كتاب، ۳ اثر پژوهشي، ۵ پايان نامه، يك كتاب كودك و ۱۸ نفر از افراد حقيقي و حقوقي برگزيده شدند.
بنابراين گزارش از بين ۹۳ عنوان كتاب، ۱۶ پژوهش، ۲۲ پايان نامه دوره دكترا و كارشناسي ارشد، ۱۳۱ مقاله، ۱۵ وب سايت و ۴ عنوان فصلنامه و پژوهش نامه ارسالي به چهارمين همايش انتخاب آثار برتر مكتوب در زمينه مواد مخدر و اعتياد، در مجموع ۳۰ اثر برگزيده شده و از سوي جانشين رئيس جمهوري مورد تقدير قرار گرفتند.
بر اين اساس كتابهاي جايگزينهاي زندان يا مجازات بينابين با ۱۲۲ امتياز، راهبرد جوامع مراقب با ۱۲۱ و كتاب شناسي اعتياد با ۱۱۹ امتياز به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم كتابهاي برگزيده همايش را كسب كرده و ۳ كتاب مواد مخدر و اعتياد در آراي فقها به علت نوع نگرش ديني و فقهي، بازرسي و آشنايي با شگردهاي جا سازي به دليل محتوا و به عنوان اولين كتاب آموزشي تدوين شده براي پرسنل نظامي و انتظامي، قابل تقدير شناخته شدند.
اين گزارش حاكي است از بين ۱۶ پژوهش رسيده به اين همايش، بررسي اثربخشي ايمن سازي رواني بر كاهش گرايش به مواد مخدر دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ۱۳۵ امتياز حائز رتبه اول، شيوع شناسي مصرف مواد مخدر در بين دانشجويان دانشگاههاي دولتي با ۲۵/۱۲۵ امتياز حائز رتبه دوم و بررسي جامعه شناختي تلقي مردم از پديده مصرف مواد مخدر با ۱۶ امتياز حائز رتبه سوم شده و پژوهش برآورد هزينه هاي اقتصادي - اجتماعي مصرف مواد مخدر در ايران به علت نوآوري آن قابل تقدير شناخته شد.
بعلاوه از بين پايان نامه هاي ارسالي، مطالعه تطبيقي سياست جنايي ايران، انگلستان و ولز در قبال قاچاق مواد مخدر، مقايسه شيوه هاي مقابله اي و نگرشهاي ناسالم در معتادان مواد مخدر با گروه شاهد غير معتاد، هر كدام با ۳/۱۳۵ و ۱۲۷ امتياز به ترتيب رتبه اول و دوم در مقطع دكترا و از بين پايان نامه هاي كارشناسي ارشد، بررسي و مقايسه ارتباط بين مؤلفه هاي شخصيتي و راهبردهاي مقابله اي در معتادان به ترياك خود معرف ۳۰ - ۳۶ ساله با ۵/۱۳۵ امتياز و بررسي نقش كمپ، روي ثبت پايه نورون هاي پاراژيگانتو سلولاريس و رفتارهاي سندرم محروميت در موشهاي صحرايي وابسته به مرفين با ۱۲۹ امتياز و ارتباط بين سبكهاي دلبستگي و گرايش به سوء مصرف مواد در دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي رتبه هاي اول تا سوم را كسب كردند.

۵/۱۳ درصد جمعيت كشور بي سواد است
قائم مقام نهضت سوادآموزي سرانه آموزشي هر دانش آموز ايراني را حدود ۵۰۰ هزار ريال اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي مهر در مشهد، علي وطني در نشست روساي ادارات و مسئولين نهضت سواد آموزي استان خراسان رضوي اظهار داشت: در جلسه اي كه ميان مديران و روساي ادارات، استانداري و شهرداري برگزار گرديد، پيشنهاد شد هر اداره يا سازمان به ازاي هر دانش آموز مبلغ ۵۰۰ هزار ريال به آموزش و پرورش كمك مالي نمايد.
وي تصريح كرد: ۵/۱۳ درصد بيسواد در كل كشور وجود دارد كه ۷۸ درصد آنها زير چهل سال هستند و اين افراد مهره هاي مواد جامعه به حساب مي آيند.
وطني خاطر نشان ساخت: با توجه به ۸ ميليون بيسوادي كه در ايران وجود دارد، طرح راهبردي سوادآموزي تقديم دولت شده كه با نظر وزارت آموزش و پرورش و با اعمال محدوديت براي افراد زير ۴۹ سال قابل اجرا است.
وي گفت: پس از تجميع آموزش وپرورش و نهضت سواد آموزي نتيجه اي كه از اين امر مترتب شد اين بود كه كلاسهاي نهضت نيز در مدرسه برگزار گردد و بايد از آموزش وپرورش پشتيباني مالي شود.

مشاور استاندار تهران:
۱۴ درصد زنان آسيب ديده كشور
در استان تهران ساكن هستند
۱۹ درصد زنان تهران زير خط فقر زندگي مي كنند
ايسنا: مشاور استاندار تهران در امور بانوان گفت: جمعيت زنان زير خط فقر در كشور ۷/۱۹ و در استان تهران ۴/۱۹ درصد است و اين استان رتبه پنجم را در اين زمينه در بين ساير استانها به خود اختصاص داده است.
رضوان نيري با بيان اين مطلب درخصوص وضعيت زنان استان تهران و مقايسه آن با وضعيت زنان كشور اظهار داشت: بر اساس برآوردهاي انجام شده شاخص فقر انساني زنان در كشور ۴/۲۱ درصد و در تهران ۱۱/۳ درصد است و استان تهران از لحاظ شاخص فقر انساني زنان رتبه اول را در بين ساير استانها به خود اختصاص داده و از اين حيث وضعيت مطلوبي دارد.
به گفته وي استان تهران در زمينه دسترسي زنان به آموزش در مقاطع مختلف تحصيلي و دانشگاه ها در كل كشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
نيري با اشاره به سطح بهداشتي استان تهران به ايسنا گفت: نرخ مرگ ومير مادران در استان تهران بالغ بر ۲/۲۳ درصد و در كل كشور ۴/۳۷ درصد برآورد شده كه بر اين اساس رتبه استان تهران در بين ساير استان هاي كشور ۲۱ است.
مشاور استاندار تهران تصريح كرد: آمارها نشان مي دهد نسبت زنان سرپرست خانوار در كشور به كل زنان ۴/۸ و در تهران ۸ درصد است.
همچنين ۱۴ درصد زنان آسيب ديده كل كشور در استان تهران ساكن هستند.
وي در پايان با مقايسه شاخص محروميت زنان استان تهران و كشور گفت: آمارهاي رسمي نشان مي دهد ميانگين شاخص محروميت زنان استان تهران ۲/۱۹ درصد و اين رقم در كشور ۲/۲۴ درصد برآورد شده است.

سفير فرانسه خداحافظي كرد
ايرنا: فرانسوا نيكولو سفير فرانسه  در تهران  در پايان  مدت  ماموريتش ، روز چهارشنبه  با اكبر  هاشمي  رفسنجاني ، رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در تهران ديدار و گفت  و گو كرد.
به  گزارش  دفتر رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، در اين  ديدار،  هاشمي رفسنجاني ، روابط جمهوري  اسلامي ايران  و فرانسه  را مناسب  عنوان  كرد و گفت : زيرساختهاي  لازم  براي  تعميق  مناسبات  فراهم  است  و اميدوارم  كه  شاهد گسترش بيش  از پيش  روابط دو كشور باشيم .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در ديدار خداحافظي  فرانسوا نيكولو سفير فرانسه  در جمهوري  اسلامي ايران ، با تقدير از مواضع  مستقل  كشور فرانسه  در عرصه  روابط بين الملل ، افزود: نقش  جديد فرانسه  در عرصه  جهاني  بسيار بااهميت  است  و اميدواريم  اين  كشور به  فعاليت  مثبت  و مفيد خود ادامه  دهد.
هاشمي رفسنجاني  با اشاره  به  مسائل  منطقه  گفت : ايران  خواهان  آرامش  و صلح در جهان  است  و اميدوارم  دو كشور با توجه  به  ديدگاههاي  مشتركي  كه  در مسائل بين المللي  و منطقه  كه  با يكديگر دارند، در تحقق  اين  امر تلاش  كنند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، سياست  جمهوري  اسلامي ايران  در مورد پرونده  هسته اي  را اعتمادسازي  عنوان  كرد و گفت : تعليق  غني سازي  از سوي  ايران  اقدامي داوطلبانه  و براي  جلب  اعتمادسازي  است .
در اين  ديدار نيكولو نيز همكاري  دو كشور را در عرصه بين المللي  مهم  عنوان كرد و گفت : فرانسه  خواهان  روابط گسترده  و دوستانه  با جمهوري  اسلامي  ايران  است .
وي  مسائل  حقوق  بشر و موضوع  پرونده  هسته اي  ايران  را از مباحث  اساسي  و مورد توجه  اروپا عنوان  كرد و گفت : تحقيقات  سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي  در مورد ايران ، تاكنون  حسن  نيت  اين  كشور را نشان  مي دهد و اميدوارم  در آينده  پرونده  ايران  با مذاكراتي  كه  انجام  مي شود از دستور كار اين  سازمان خارج  شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |