دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۹ - Jul 4, 2005
حضرت امام جعفر صادق(ع): پيش از آن كه جانت از تو جدا شود، آن را از هر چه به آن زيان مي رساند دور نگاه دار؛ و در اين كار چنان بكوش كه در طلب روزي مي كوشي، زيرا كه نفس تو گروگان كاري است كه مي كني.
وسائل الشيعه ۱۱ / ۲۳۶
امروز با حافظ
منم كه ديده نيالوده ام به بد ديدن
منم كه شهره شهرم به عشق ورزيدن
كه تا خراب كنم نقش خود پرستيدن
به مي پرستي از آن نقش خود برآب زدم
مقررات بيستمين جشنواره فيلم كودك اعلام شد
بنياد سينمايي  فارابي ، مقررات  و شرايط بيستمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  را كه  هفتم  مهرماه  در اصفهان  برگزار مي شود، اعلام  كرد.
اين  رويداد هنري  امسال  در قالب  بخش هاي  مسابقه ، خارج  از مسابقه  و نمايش هاي  ويژه  برگزار خواهد شد.
مسابقه  جشنواره  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان  در قالب  سينماي  بين الملل  (آثار بلند و كوتاه )، سينماي آسيا (فيلم  بلند و كوتاه ) و سينماي  ايران  (آثار بلند و كوتاه ) برگزار مي شود.
فيلم ها و آثار ويديويي  ارسالي  به  جشنواره  فيلم  كودك  و نوجوان ، توسط يك گروه  پنج نفره  داوران  بين المللي  انتخاب  خواهد شد.
توليدات  سينمايي  حوزه  كشورهاي  آسيايي  و سينماي  ايران  نيز توسط گروه هاي  داوري  شامل  پنج  نفر از صاحب نظران  و هنرمندان  منطقه  آسيا و سينماگران ايراني  ارزيابي  مي شود.
يك  گروه  پنجاه  نفره  داوري ، متشكل  از كودكان  و نوجوانان  ايراني  نيز بخش اهداي  جايزه  پروانه  زرين  و بهترين  فيلم  مسابقه  سينماي  ايران  را قضاوت مي كنند.
گروه  منتخب  داوري  متشكل  از ۱۵ نفر از كودكان  و نوجوانان  سراسر جهان  بهترين  فيلم  بخش  مسابقه  بين المللي  را معرفي  مي كنند.
تسهيلاتي  رايگان  به  ارزش  ۵۰ ميليون  ريال  توسط بنياد سينمايي  فارابي  به كارگردان  فيلم  برگزيده  (سينماي  ملي ) در زمينه  ساخت  فيلم  بعدي  تعلق  خواهدگرفت .
نهادها، سازمان هاي  دولتي  و تهيه كنندگان  بخش  خصوصي  مي توانند فيلم ها و آثار ويديويي  خود را به  همراه  برگ  درخواست  شركت  در جشنواره  فيلم هاي  كودكان  و نوجوانان ، عكس ، پوستر، بروشور، تا ۱۰ مرداد ماه  به  دفتر جشنواره ارسال  كنند.
آثار پذيرفته  شده  به  بخش هاي  مختلف  مسابقه  ايران ، آسيا، بين الملل  و نيز كپي  فيلم ها تا دهم  شهريور ماه  سال  جاري  به  دفتر جشنواره  ارسال  شود.

۲ فيلم پروانه ساخت گرفتند
شوراي صدور پروانه فيلم سازي ۳۵ ميلي متري در جلسه هفته گذشته خود براي دو پروژه سينمايي پروانه ساخت صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، دو پروژه سينمايي به اسامي «شهر آشوب» به كارگرداني «يدالله صمدي» و تهيه كنندگي «محسن آقا علي اكبري» و «گيس بريده» به كارگرداني و تهيه كنندگي «محمد حيدري منفرد خويي» از سوي شوراي صدور پروانه فيلم سازي مجوز ساخت دريافت كردند.

جشن روز ملي سينما شهريورماه برگزار مي شود
ايسنا: جشن سينماي ايران(خانه سينما) در تاريخ هميشگي - همزمان با روز ملي سينما اواخر شهريور ماه _ برگزار مي شود.
سيد غلامرضا موسوي سخنگوي هيات مديره خانه سينما ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار هنري ايسنا گفت: تلاش مي شود اشكالات در نحوه  برگزاري برطرف شود و امسال با مشكل كمتر و با شكوه بيشتر جشن را برگزار كنيم. وي اعلام كرد:  با اتمام برنامه ريزي ها جزئيات بيشتري درباره نحوه  برگزاري جشن اعلام مي شود.
براساس همين گزارش جشن خانه سينما كه امسال هشتمين دوره آن برگزار مي شود هر ساله همزمان با روز ملي سينما برگزيدگان خود را توسط داوران كه از صنوف مختلف سينمايي انتخاب مي شوند معرفي مي كند و از سال گذشته تلاش شد به سوي داوري آكادمي پيش بروند.
هم اكنون دو ماه به برگزاري اين جشن ملي باقي مانده است و سخنگوي هيات مديره خبر مي دهد كه بزودي جزئيات جشن را اعلام مي كند.

هفته كارگردانان زن ايراني در اتريش برگزار مي شود
هفته  فيلم  كارگردانان  زن  ايراني  با مشاركت  موسسه  آرشيو فيلم  اتريش  و رايزني  فرهنگي  جمهوري  اسلامي ايران  در وين  به  زودي  در اتريش  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  سازمان  فرهنگ  و ارتباطات  اسلامي ، در ديدار محمدرضا نظام  دوست ، رايزن  فرهنگي  كشورمان  در وين  با كينينگر، مدير موسسه  آرشيو فيلم  اتريش ، نظام  دوست  رشد چشمگير صنعت  سينماي  ايران  در ۲۶ ساله  گذشته  در سطح  جهاني  را تشريح  كرد.
وي  افزود: زنان  كارگردان  ايراني  در سالهاي  اخير فيلمهاي  ارزنده اي  ساخته اند و مي توان  با برگزاري  اين  هفته  فيلم  ، مردم  اتريش  را هرچه  بيشتر با توانايي  كارگردانان  زن  ايراني  آشنا كرد.مدير موسسه  آرشيو فيلم  اتريش  نيز در اين  ديدار با استقبال  از پيشنهادهاي  رايزن  فرهنگي  كشورمان  گفت:  موضوع  وضع  زنان  در ايران هميشه  براي  مردم  اتريش  جالب  بوده  است  و با برگزاري  اين  هفته  فيلم  ،زنان  اتريشي  با نحوه  زندگي  و نقش  زنان  ايراني  در ساختار جامعه  آشنا مي شوند.

رضا كرم رضايي از بيمارستان مرخص شد
رضا كرم رضايي مترجم وبازيگر سينما و تلويزيون ديروز از بيمارستان دكتر شريعتي تهران مرخص شد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، وي كه به دليل مشكل اورولوژي در اين بيمارستان بستري بود با تلاش پزشكان معالج پس از بهبودي مرخص شده است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
رد شايعات و تحليل آراي ايرانيان در انتخابات اخير
ديروز روزنامه هاي آمريكاي لاتين و آفريقا ازجمله ونزوئلا، برزيل، نيجريه و آفريقاي جنوبي ادعاي پنج گروگان پيشين آمريكايي برضد رئيس جمهور منتخب ايران را بي اساس گزارش كرده بودند. اين جرايد ضمن نقل گزارش خبرگزاري انگلستان و منابع ديگر اضافه كرده بودند: فردي كه در يك عكس سپيد و سياه مربوط به ۲۵ سال پيش در كنار سه گروگان در برخي مطبوعات آمريكا معرفي و ادعا شده است كه ممكن است احمدي نژاد باشد، فرد ديگري بوده كه در تهران يك مقام اطلاعاتي سابق نام او را اعلام داشته و گفته است كه آن فرد بعداً ضد انقلاب شده بود و در زندان خودكشي كرد. به علاوه، استخوان بالاي حدقه چشم و شكل ابروها در تمامي عمر لايتغير است و مقايسه چهره آن فرد با عكس هاي جواني و فعلي احمدي نژاد، متفاوت بودن آنها را به وضوح نشان مي دهد.
اين روزنامه ها به نقل از آن خبرگزاري نوشته بودند كه مقامات ايراني اين شايعات را كار اسرائيل و يهوديان آمريكايي مي دانند كه در رسانه هاي اين كشور نفوذ عميق دارند و اين شايعه را اختراع كرده و دامن زده اند تا وسيله انتقاد به دست دولت آمريكا بدهند كه خود نيز در رواج اين شايعات دست داشته است.
اين روزنامه ها اضافه كرده اند كه به جاي انتشار اين شايعات، تفسيرنگاران مطبوعات آمريكا بايد آراي مردم ايران را در انتخابات ۲۴ ژوئن تحليل مي كردند. بررسي آمار اين انتخابات نشان داد كه ايرانيان بالغ تر از آنند كه تحت تأثير تبليغات و زير نفوذ قرار گيرند. آنان يك بار ديگر همانند سال ۱۹۷۸ (سال انقلاب) ثروت مداران جاه طلب، قدرت دوستان و سياست بازان را رد كردند و عدم رضايت خود را از فساد اداري اقتصادي كه در حال بازگشت به جامعه بود، اين بار به جاي انقلاب با ورقه رأي ابراز داشتند.
درگذشت دو روزنامه نگار و شهرت آنان
پريروز دو روزنامه نگار آمريكايي، هر دو ۸۹ ساله درگذشتند كه هركدام نظر مهمي را در ژورناليسم از خود به يادگار گذارده اند. ويليام برينك در طول عمر روزنامه نگاري خود كه از شش دهه تجاوز كرده بود سردبير چند روزنامه بزرگ از جمله «نيويورك ديلي نيوز» بود. او معتقد به زدن تيتر بزرگ و چاپ عكس با حالت در صفحه اول روزنامه بود، حتي اگر اين صفحه حاوي تنها يك تيتر و يك عكس باشد. او مي گفت كه چنين تيتر و عكسي بايد همه چيز را بگويد و در مغز خواننده و بيننده آن نقش بندد و نظرش را تغيير و عزم او را راسخ كند. وي در سي ام اكتبر سال ۱۹۷۵ با زدن يك تيتر چند كلمه اي و چاپ عكس جرالد فورد رئيس جمهوري وقت كه وي را مردي بي اعتنا و از خود راضي نشان مي داد، باعث شد كه نيويوركي ها به او رأي ندهند و در انتخابات از كارتر شكست بخورد و نه تنها مسير تاريخ آمريكا بلكه تاريخ جهان عوض شد. اگر فورد شكست نخورده بود، چه بسا نظام هاي ايران، افغانستان، اتيوپي، نيكاراگوئه و... به اين زودي ها تغيير نمي كرد. فورد با دادن كمك مالي از جانب دولت فدرال به شهرداري نيويورك كه در آستانه ورشكستگي قرار داشت مخالفت كرده بود و ويليام برينك از اين موضوع استفاده كرد و در آن روز تيتر زد كه فورد گفت: مرده را بايد حذف شده تلقي كرد. (كه اشاره فورد به شهر نيويورك بود كه از نظر وي يك «مرده» بود و نبايد به آن اعتنا و كمك مي شد). بسياري هستند كه اين روش تيتر زني ويليام برينك را به كار مي برند.
روزنامه نگار ديگر كه فوت شد ويليام بلاك، ناشر چندين نشريه در سراسر آمريكا از جمله پيتسبورگ پرس (پنسيلوانيا)، هرالد (كاليفرنيا) و بليد(اهايو) بود. وي عقيده داشت كه روزنامه بايد متعلق به فرد و يا يك خانواده باشد تا در نتيجه دلسوزي آنان رشد كند، همانند «نيويورك تايمز» و «واشنگتن پست» . تعلق داشتن روزنامه به يك شركت باعث دست به دست شدن متوالي و تغيير روش مي شود، نه خودش رشد مي كند و نه سودي به جامعه مي رساند و تنها در خدمت اهداف بزرگترين سهامدار است كه هدف روزنامه نگاربودن و درنتيجه دلسوزي ندارد - دلسوزي او در حد سرمايه گذاري اوست و اگر سود حاصله اش از اعمال نفوذ از طريق روزنامه از ميزان سرمايه گذاري اش بيشتر باشد خيلي آسان روزنامه را به كشتن مي دهد. بلاك ۶۲ سال روزنامه نگاري كرد. پدر و پدر بزرگ او هم روزنامه نگار بودند.
كشتي هاي حامل اتومبيل ساخت چين
پريشب شبكه هاي تلويزيوني آمريكا فيلم خبري كشتي هاي حامل اتومبيل ساخت چين را كه از يك بندر جنوب شرقي اين كشور عازم اروپا بودند پخش كردند. بسياري از اين اتومبيل ها به همان نام هاي قديمي (ژاپني، آلماني و آمريكايي) اما با طرح چين (كوچك، ولي جادار، آئروديناميك و كم مصرف) بودند. اين شبكه ها گفتند: چيني ها ۲۳ سال پيش با صدور اسباب بازي آغاز كردند و پس از خودرو نوبت به رقابت در فروش هواپيما خواهد رسيد.

پاسخ به پرسش پزشكي
درد دست
مردي سئوال كرده است كه دست او، در بندهاي مختلف از بند انگشتان تا مچ دست و آرنج درد دارند، از چيست؟ دكتر روزنفلد پاسخ داده است كه اگر تورم نداشته باشند از مشكلات زردپي است. اگر توأم با بي حسي باشند از فشار وارده به عصب است. اگر با ورم و تب توأم باشند از بيماري عفوني استخوان و يا مفاصل مربوط است. بايد به دكتر مراجعه كنيد تا آن را مشخص كند.

برگي از تاريخ
روز اعلام اصلاحات اداري داريوش بزرگ
۴ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۹۷۹ ميلادي كار ساختن «بند امير» در فارس به پايان رسيد. عضدالدوله ديلمي از آل بويه اين بند (سد) را بر روي رود «كر» ساخته است. در سال ۱۷۷۶ كنگره نمايندگان ۱۳ مهاجرنشين انگليسي آمريكاي شمالي اعلاميه استقلال اين مهاجرنشينان را از دولت انگلستان اعلام داشتند كه سالروز اعلام استقلال و تأسيس ايالات متحده به شمار مي رود و در اين كشور يك روز ملي و تعطيل عمومي است و جشن ها و مراسم متعدد برگزار مي شود. جدايي مهاجرنشينان، بدون جنگ صورت نگرفت و اين جنگ كه با كمك فرانسه - رقيب انگلستان - انجام گرفت سال ها طول كشيد. در سال ۱۸۰۷ جيوسپ گاريبالدي ميهندوست بزرگ ايتاليايي به دنيا آمد. در سال ۱۸۸۷ (۲۰ سال پيش از امضاي قرارداد تقسيم ايران در سن پترزبورگ كه عده اي از مورخان از آن به عنوان شرم آورترين معاهده قرن ۲۰ ياد كرده اند) انگلستان و روسيه در زمينه سرنوشت افغانستان به توافق رسيدند كه اين توافق نيز برضد تماميت تاريخي ايران بود. در سال ۱۹۵۰ دولت آمريكا راديوي اروپاي آزاد را به كار انداخت كه يك ابزار جنگ سرد توصيف شده است. در سال ۱۹۶۶ ليندن جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا قانون «آزادي اطلاعات» را كه به تصويب كنگره اين كشور رسيده بود امضا كرد و اين قانون كه كار روزنامه نگار را آسان ساخته است درست در همين روز از سال بعد (۱۹۶۷) به اجرا درآمد.
و اينك برگي از تاريخ: اگر چهارم ژوئيه (روزي چون امروز) براي مردم ايالات متحده از ۲۲۹ سال پيش داراي اهميت ويژه شده است، اين روز براي ايرانيان از ۲هزار و ۴۹۴ سال پيش داراي چنان اهميتي بوده است. بر حسب تاريخي كه پس از تطبيق تقويم ها، بر پايه تقويم تازه گريگوري كه خود آن ۴۲۳ ساله است، چهارم ژوئيه سال ۴۸۹ پيش از ميلاد داريوش بزرگ كه بر تمركز امور و ايراني بودن هر كار تعصب مي ورزيد تصميم گرفت كه قلمرو ايران به ۳۰ ايالت تقسيم شود و هر ايالت را ساتراپي (كه واژه اي مادي است) ناميد. (ايالت هاي فعلي ايران نيز «استان» خوانده مي شوند كه اختصاص به ايالت ايران دارد و نمي توان ايالت كشور ديگر را «استان» ترجمه كرد) و دستور داد كه با تأسيس پستخانه ارتباط مردم اين ايالت ها با هم تأمين و داد و ستد با پول (سكه هايي كه ضرب كرده بود) انجام شود، ماليات ها هر سال پس از برداشت محصول و از پايان جشن هاي مهرگان وصول شود، قضات نظر بر بخشودگي داشته باشند تا مجازات سخت، و ابراز ندامت و قول به خودداري محكوم از تكرار جرم را بپذيرند و.... داريوش همچنين دستور داد كه ميان شوش و سارد (نزديك مديترانه) يك شاهراه ارابه رو ساخته شود (اين راه به طول ۲۷۰۰ كيلومتر كشف شده است كه در بسياري از قسمت هايش، به نوعي آسفالته بود). به اين جهات، مورخان در طول تاريخ، اين روز (چهارم ژوئيه) را روز اصلاحات اداري داريوش بر پايه تمركز امور در پايتخت ناميده اند. داريوش سه سال بعد درگذشت و در گوري در «نقش رستم» كه آن را از پيش آماده كرده بود دفن شد. هنگام مرگ داريوش، هنوز ساختمان تخت جمشيد تكميل نشده بود كه كار ساختن آن به تصميم او آغاز شده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

بهارستان
گفت: «شبي به غايت سرد بود و من از وردي كه داشتم فارغ شدم و بر روي سنگي سر باز نهادم.
حرارت بر من غلبه كرد، چون چشم باز كردم گله نخجير ديدم كه آمده بودند و گرد بر گرد من خفته، و نفس ايشان مرا چنان گرم كرده بود كه عرق از من روان شده بود.»
مقامات ژنده پيل (احمد جام) _ سديدالدين محمد غزنوي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
برج
مدتي بود در برجي بلندمرتبه در يكي از بهترين و زيباترين نقاط شهر زندگي مي كرد. چشم انداز كوه هاي پوشيده از برف در كنار ساختمانهاي سربه فلك كشيده برايش فراموش نشدني بودند.
امروز بعد از تسويه حساب براي هميشه از اين خانه رؤيايي خارج شد. در سالن انتظار خانواده هاي ثروتمند در انتظار بازديد از واحدها بودند. هنوز خيلي دور نشده بود كه برگشت و نگاهي طولاني و تحسين آميز به برج زيبا انداخت، جايي كه پنج سال از عمرش را در آن كارگري كرده بود... بعد با افسوس راهي ترمينال شد.
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
مسابقه حمل همسر
استوني: يك زوج از استوني قهرمان رقابت هاي بين المللي حمل همسر در اين كشور شدند. در رقابت امسال ۴۰ زوج از ۱۰ كشور جهان حضور داشتند كه در يك پيست ۵/۲۵۳ متري با يكديگر به رقابت پرداختند. در اين رقابت، مرد بايد همسر خود را كول كرده و از موانع موجود در پيست عبور كند. البته وزن خانم ها نبايد كمتر از ۴۹ كيلوگرم باشد.
امسال يك زوج از كشور ميزبان در زمان ۵۹ ثانيه مسير مسابقه را طي كردند و قهرمان شدند. اين مسابقه مهيج بيش از ۹ هزار نفر تماشاگر داشت.
۱۱ سال حبس براي باغبان متخلف
لندن: باغبان منزل «رد استوارت» ، خواننده مشهور غربي، به جرم سرقت خودرو ۴۰ هزار پوندي او به ۱۱ سال حبس محكوم شد. باتوجه به اين كه، اين باغبان ۲۲ ساله به كوكايين اعتياد داشت از خانه ۱۰ ميليون پوندي استوارت اخراج شد. اما او براي اين كه از صاحبخانه انتقام بگيرد خودروي وي را به سرقت برد و آن را داخل يك كانال انداخت.
دفن با جرثقيل
لندن: براي دفن يك مرد ۴۱۲ كيلوگرمي در انگليس از جرثقيل استفاده شد. هفته گذشته اين مرد بر اثر سكته قلبي در منزل خود از دنيا رفت اما چون نمي توانستند جسدش را از در خانه بيرون بياورند، مأموران آتشنشاني مجبور شدند با ايجاد يك سوراخ در ديوار او را به قبرستان ببرند. براي دفن اين مرد از يك تابوت نيم تني و يك جرثقيل استفاده شد. او در زمان مرگ ۳۵ سال سن داشت.
۱۰ سال انتظار
رم: يك دادگاه در ايتاليا براي ۱۰ سال ديگر به شاكي پرونده وقت رسيدگي داد. يك خانم در اين كشور كه هم اكنون ۹۸ سال سن دارد در سال ۱۹۹۷ عليه اعضاي خانواده اش كه املاك او را تصاحب كرده بودند به دادگاه شكايت كرد و دادگاه سال ۲۰۰۱ را به عنوان زمان رسيدگي براي پرونده اعلام كرد. اين پيرزن در سال ۲۰۰۱ در دادگاه حاضر شد و شكايت خود را مطرح كرد كه قاضي پس از شنيدن اظهارات پيرزن اعلام كرد در روز ۲۵ مارس سال ۲۰۱۰ براي دريافت رأي نهايي به دادگاه مراجعه كند.
افسر گران فروش
لندن: يكي از افسران ارشد ارتش انگليس كه هم اكنون از اين نيرو جدا شده است به جرم فروش بليت هاي مسابقات تنيس ويمبلدون در بازار سياه تحت تعقيب قرار گرفت. فروش بليت بازي هاي تنيس ويمبلدون در بازار سياه ممنوع است اما اين مرد كه با پرداخت ۱۳۰ پوند دو بليت براي بازي فينال خريداري كرده بود قصد داشت هريك از آنها را حداقل به قيمت ۳۰۰ پوند بفروشد. وي درصورتي كه اين دو بليت را به ويمبلدون بازنگرداند در دادگاه محاكمه خواهد شد.
عوارض خرخر كردن
ميشيگان: كودكاني كه هنگام خواب خرخر مي كنند ۴ برابر بيش از كودكاني كه خرخر نمي كنند در بزرگسالي با مشكلات رفتاري مواجه مي شوند. به گفته دانشمندان دانشگاه ميشيگان، خرخر كردن و ساير مشكلات تنفسي باعث كاهش زمان خواب و ميزان اكسيژن دريافتي توسط مغز مي شود. به همين دليل افرادي كه خرخر مي كنند در طول روز با مشكلات رفتاري مواجه مي شوند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي هنگامه اتحاديه / ۱۷ تا ۲۳ تير / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان زن / ۱۷ تا ۲۲ تير / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
*نگارخانه ماه: نمايشگاه برگزيده نقاشي و مجسمه آثار ۵۰ هنرمند / ۲۶ تير تا ۸ مرداد / خيابان آفريقا، بلوار گلستان، پلاك ۸۹ / تلفن: ۲۰۴۵۸۷۹
*نگارخانه شيث: نمايشگاه «ماهي كوچولو» چاپ هاي سنتي فاطمه جديدالاسلامي / ۸ تا ۱۴ تير / چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره ۴۱
*نگارخانه خانواده: نمايشگاه نقاشي و حجم منوچهر فلك ناز و جمعي از هنرمندان / ۱۲ تا ۲۲ تير / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان / تلفن: ۷۸۱۹۴۶۸
*گالري بنفشه: نمايشگاه نقاشي الهام مفيدي / ۱۷ تا ۲۲ تير / ملاصدرا، ابتداي شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰ / تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷

گل و گياه
اريترونيوم
001413.jpg
نام علمي: Erythronium americanum
خانواده: LILIACEAE
گياهي دائمي پيازي به بلندي ۱۵-۸ و گستردگي ۱۰ سانتي متر است .داراي برگهاي بيضي شكل سبزرنگ با نقش و نگار بنفش _ قهوه اي بوده و گلهاي زرد رنگ آن در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني از هوموس و داراي زهكش خوب نياز دارد و آب و هواي خنك را بيشتر مي پسندد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است. عمق كاشت مناسب براي پيازها ۱۵ سانتي متر است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم گياه پس از اتمام گلدهي امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |